Review: Visible Dust Arctic Butterfly 724
Hier op tweakers komen wel eens vaker spullen voorbij een sensoren van dSLR's te reinigen en ik heb er ook menigeen geprobeerd. Het nadeel van al die spullen zijn de moeite die je erin moet steken, maar dat had ik er maar voor over. Want zodra het stof op je sensor op de foto's te zien is, is het het makkelijkste om de sensor te reinigen.Mijn GreenClean Wet&Dry spullen waren op en ik vroeg deze bij foto konijnenberg, maar de verkoper kwam met dit dure kreng op de proppen, de Visible Dust Arctic Butterfly. Ik zeg maar gelijk dat het duur is, want het kreng kostte mij een kleine €70, en inmiddels al €79,50.

Gelukkig (en een beetje tot mijn verbazing) werkt dit erg goed! Ik ben vergeten een foto te maken met de vuile sensor (niet eens echt vuil), maar als je bedenkt dat ik met dit systeem in no-time de sensor nagenoeg schoon kan krijgen kan het niets anders zijn dan een goed resultaat. Als het stof erg aan de sensor plakt dan kan er altijd nog een wet&dry methode gebruikt worden, maar voor het regelmatige schoonmaakwerk voldoet dit perfect. En ik heb nog niet terug moeten grijpen naar de natte schoonmaakmiddelen.
Foto's

In actie.
Hoe werkt het?
Het borsteltje zit op een handvat waarin 2xAAA batterijen moeten. Als je het kreng aanzet draait het borsteltje snel rond om de haren statisch te laden. Ook wordt het stof dat er nog/al op zat weggeslingerd.Waarschuwingen:
- Raak de borstel niet aan met je vingers.
- Zet de borstel niet aan tijdens het schoonmaken, alleen ervóór en eventueel erna.
Gebruiksaanwijzing / Methode
- Zet de camera in sensor-clean modus (zie handleiding van de camera).
- Leg de camera op zijn of haar rug en haal de lens er vanaf.
- Haal de dop van de borstel af, en zet 'm 3x 5 seconde aan om de kop statisch te maken.
- Borstel voorzichtig over de sensor en/of matglas.
- Doe de dop terug over de borstel, zet de camera uit en zet de lens terug op de body.
- Test of het stof naar tevredenheid weg is.
Resultaat

Dit is snel even schoon gemaakt voor deze review, en als je goed zoekt zit er rechts nog een licht klein vlekje. Voor deze foto ben ik met het borsteltje tweemaal over de sensor gegaan.
Getest: Ik heb de camera gericht op een stuk heldere lucht en met de 17-40/4L op 17mm, F/22 iso100 deze foto geschoten. Focus zo dichtbij mogelijk.
Conclusie
Voordelen:- Snel
- Relatief veilig
- Schoner dan met Wet&Dry (bij mij)
- Goed te gebruiken voor matglas (vuil in de zoeker)
- Prijs (geen verbruikskosten, eenmalige aanschaf)
- Makkelijk mee te nemen en te gebruiken.
- Prijs
- Het borsteltje moet weer schoon gemaakt worden met alcohol, al komt dit maar heel zelden voor.
- Funky kleurtjes (is in meerdere kleuren beschikbaar)
Het blijft een duur ding als je ziet wat je ervoor krijgt, het gevoel blijft hangen dat je een poot uitgedraaid wordt. Maar dankzij alle positieve punten hierboven, is het dat voor mij toch waard geweest. Ik heb deze nu 1,5 maand en ik begon met een vuile sensor en sindsdien is sensor dust geen probleem meer hier, juist omdat ik heel regelmatig snel kan schoonmaken.
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock