[Review] Visible Dust Arctic Butterfly 724

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 11.364 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Review: Visible Dust Arctic Butterfly 724

Hier op tweakers komen wel eens vaker spullen voorbij een sensoren van dSLR's te reinigen en ik heb er ook menigeen geprobeerd. Het nadeel van al die spullen zijn de moeite die je erin moet steken, maar dat had ik er maar voor over. Want zodra het stof op je sensor op de foto's te zien is, is het het makkelijkste om de sensor te reinigen.

Mijn GreenClean Wet&Dry spullen waren op en ik vroeg deze bij foto konijnenberg, maar de verkoper kwam met dit dure kreng op de proppen, de Visible Dust Arctic Butterfly. Ik zeg maar gelijk dat het duur is, want het kreng kostte mij een kleine €70, en inmiddels al €79,50. :X

Gelukkig (en een beetje tot mijn verbazing) werkt dit erg goed! Ik ben vergeten een foto te maken met de vuile sensor (niet eens echt vuil), maar als je bedenkt dat ik met dit systeem in no-time de sensor nagenoeg schoon kan krijgen kan het niets anders zijn dan een goed resultaat. Als het stof erg aan de sensor plakt dan kan er altijd nog een wet&dry methode gebruikt worden, maar voor het regelmatige schoonmaakwerk voldoet dit perfect. En ik heb nog niet terug moeten grijpen naar de natte schoonmaakmiddelen.
Foto's
Afbeeldingslocatie: http://www.yatta.nl/Reviews/ArcticButterfly/sensor_clean_ding2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.yatta.nl/Reviews/ArcticButterfly/sensor_clean_ding3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.yatta.nl/Reviews/ArcticButterfly/sensor_clean_ding4.jpg
In actie.
Hoe werkt het?
Het borsteltje zit op een handvat waarin 2xAAA batterijen moeten. Als je het kreng aanzet draait het borsteltje snel rond om de haren statisch te laden. Ook wordt het stof dat er nog/al op zat weggeslingerd.

Waarschuwingen:
  • Raak de borstel niet aan met je vingers.
  • Zet de borstel niet aan tijdens het schoonmaken, alleen ervóór en eventueel erna.
Schoonmaken van het borsteltje heb ik nog niet hoeven doen, maar volgens de handleiding werkt dit goed met bijvoorbeeld alcohol.
Gebruiksaanwijzing / Methode
  • Zet de camera in sensor-clean modus (zie handleiding van de camera).
  • Leg de camera op zijn of haar rug en haal de lens er vanaf.
  • Haal de dop van de borstel af, en zet 'm 3x 5 seconde aan om de kop statisch te maken.
  • Borstel voorzichtig over de sensor en/of matglas.
  • Doe de dop terug over de borstel, zet de camera uit en zet de lens terug op de body.
  • Test of het stof naar tevredenheid weg is.
Resultaat
Afbeeldingslocatie: http://www.yatta.nl/Reviews/ArcticButterfly/sensor_clean_sample.sized.jpg
Dit is snel even schoon gemaakt voor deze review, en als je goed zoekt zit er rechts nog een licht klein vlekje. Voor deze foto ben ik met het borsteltje tweemaal over de sensor gegaan.

Getest: Ik heb de camera gericht op een stuk heldere lucht en met de 17-40/4L op 17mm, F/22 iso100 deze foto geschoten. Focus zo dichtbij mogelijk.
Conclusie
Voordelen:
  • Snel
  • Relatief veilig
  • Schoner dan met Wet&Dry (bij mij)
  • Goed te gebruiken voor matglas (vuil in de zoeker)
  • Prijs (geen verbruikskosten, eenmalige aanschaf)
  • Makkelijk mee te nemen en te gebruiken.
Nadelen:
  • Prijs
  • Het borsteltje moet weer schoon gemaakt worden met alcohol, al komt dit maar heel zelden voor.
  • Funky kleurtjes (is in meerdere kleuren beschikbaar) :P
Mijn advies: Als je een sensor makkelijk en goed schoon wilt krijgen dan is dit een goede manier. Erg duur in aanschaf en dat terwijl de batterijen niet eens meegeleverd worden, maar omdat er niet steeds nieuwe dingen gekocht hoeft te worden verdient deze methode zich relatief snel terug. Als ik met Wet&Dry bezig was dan had ik al snel 2 setjes nodig om de sensor helemaal mooi schoon te krijgen. En omdat het veel meer moeite kostte en ook €7 per set, deed ik het niet vaak. Terwijl ik nu de sensor schoon kan maken elke keer voor ik ga schieten met een klein diafragma.

Het blijft een duur ding als je ziet wat je ervoor krijgt, het gevoel blijft hangen dat je een poot uitgedraaid wordt. Maar dankzij alle positieve punten hierboven, is het dat voor mij toch waard geweest. Ik heb deze nu 1,5 maand en ik begon met een vuile sensor en sindsdien is sensor dust geen probleem meer hier, juist omdat ik heel regelmatig snel kan schoonmaken.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Het eerste wat bij mij op komt:
Als je de camera op zijn rug legt, waar blijft het vuil dan?

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
Het borsteltje wordt anti-statisch door het rond draaien, dus daar blijft het stof aan 'plakken'.

Je kan de camera ook onderste boven houden tijdens het schoon maken, maar dat maakt het best lastig omdat je weinig kunt zien. Bovendien heb ik het nooit nodig geacht zo moeilijk te doen. :)

[ Voor 55% gewijzigd door Oxi op 03-04-2007 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik heb hem zelf ook. Werkt goed voor je "dagelijkse" stof, dus een goede vervanger voor je blaasbalg. Je sensor swabs vervangt hij eigenlijk niet, want dingen die een beetje vast blijven plakken neemt het niet mee.
Verder ook wel tevreden ermee.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Oxi schreef op zondag 01 april 2007 @ 17:09:
Waarschuwingen:
  • Raak de borstel niet aan met je vingers.
  • Het Zet het kreng niet aan tijdens het schoonmaken, alleen ervóór en eventueel erna.
Spelfout in je tekst, zie hierboven. En om in een recensie nu steeds een apparaat uit te maken voor een "kreng".......

Wat me niet helemaal duidelijk is, je zegt dat hij anti-statisch wordt door het ronddraaien. Maar stof wordt toch juist aangetrokken door een statisch geladen iets? Dus zou het logisch zijn dat die borstel statisch moet worden. Dat dat dan weer schadelijk is voor je sensor, snap ik ook. Dus is de werking mij niet helemaal duidelijk. Dus wel of niet statisch geladen borstel?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
Aangepast. Dat van anti-statisch stond niet in de review, maar in een reactie van mij daaronder. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
geniaal :*) ben al een tijdje opzoek naar een schoonmaak tool waarvan je niet her en der leest dat het goed fout kan gaan! ga em gelijk bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
Dat 'goed fout' is ook maar relatief, bijna elke methode is ongevaarlijk als je het met beleid doet. Maar deze is wel één van de makkelijkste die ik heb kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Oxi schreef op zondag 01 april 2007 @ 17:09:maar als je bedenkt dat ik met dit systeem in no-time de sensor nagenoeg schoon kan krijgen kan het niets anders zijn dan een slecht resultaat.
uhm....

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Klinkt heel goed, maar waarom kost het 70 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Aikon schreef op woensdag 04 april 2007 @ 11:44:
Klinkt heel goed, maar waarom kost het 70 euro?
Kwestie van weinig vraag. Het is geen massaproduct in de zin van dat 1 persoon er meerdere nodig heeft. Hij overleefd meerdere body's en niet iedereen die een dSLR heeft koopt 'm.

Het ding heeft wel bijzondere haartjes die veilig zijn voor de sensor, maar ik denk niet dat het zo veel geld kost om ze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 01-05 13:50

Sick Nick

Drop the top!

Ik krijg het beetje het idee van de USB stofzuigertjes enzo als ik dat ding zo zie, leuke gadget en het zal wel werken maar waarom dit ding zo enorm duur moet zijn? Een klein motortje op batterijen en een stuk plastic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Ik denk aan zo'n melkopschuimertje op batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 01-05 13:50

Sick Nick

Drop the top!

Zo'n ding kan ook ja, kost 50 cent bij de lokale blokker :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Even een kick.

Ik ben benieuwd of het borsteltje nog steeds bevalt? Ik overweeg 'em ook aan te schaffen, bij Foto Klein is 'ie ook iets betaalbaarder met ik geloof 55 euro.

Ben vooral benieuwd of de haartjes goed blijven en hoeveel stof je uiteindelijk weg kan krijgen, oftewel hoevaak moet je terugvallen op swabs? Ik wil deze het liefst als enige tool meenemen tijdens mijn reis van acht maanden door Australie. Eventueel kan ik nog eens de camera schoon laten maken ergens, maar liefst niet natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ik geef dit topic ook even een buts. Ook ik zit te denken om hem aan te schaffen, helaas zie je op internet weinig reviews (lees: geen) van long-term users, enkel eerste indrukken en testen zijn te vinden.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
Aikon schreef op maandag 28 mei 2007 @ 10:02:
Ik ben benieuwd of het borsteltje nog steeds bevalt? Ik overweeg 'em ook aan te schaffen, bij Foto Klein is 'ie ook iets betaalbaarder met ik geloof 55 euro.
Hij bevalt nog zeker, nog steeds heb ik nog niet terug hoeven grijpen op andere schoonmaak methodes. Bovendien bedoel ik met schoon nog steeds dat ik test op het kleinste diafragma (f/22) en gewoon -niets- zie. :)

Het enige nadeel is dat je op IRC gezeik krijgt over je zeventig-euro-borsteltje-dat-inmiddels-tachtig-euro-is, maar op meetings willen ze wel allemaal dat je hun sensor schoon maakt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nah ja, het is ook belachelijk duur, maar op de lange termijn goedkoper, en je kan niet zonder komen te zitten. Als je tenminste niet het hele borsteltje kwijtraakt dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.theloosen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-04 21:38
Ik heb nou ook zo'n apparaatje. Maar mijn sensor werd alleen maar viezer. Ik denk dat ik de randen naast de sensor van de de Nikon D70s sensor heb geraakt en dat daardoor de sensor vuiler is geworden terwijl ik niks op de sensor kan zien.

Zou ik het borsteltje met spiritus schoon kunnen maken? Is 85% alcohol. er zit ook Ethanal in. Wat mag. Maar er zit ook Methanol in wat niet mag volgens het instructie blaadje. Al vraag ik mij af waarom dit niet mag.

Kan iemand mij verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:31

mphilipp

Romanes eunt domus

Als ik met Wet&Dry bezig was dan had ik al snel 2 setjes nodig om de sensor helemaal mooi schoon te krijgen. En omdat het veel meer moeite kostte en ook €7 per set, deed ik het niet vaak.
Je moet ook niet in de marketingpraat trappen en die speciale setjes kopen. Pure oplichterij en inspelen op de angst een sensor te slopen. En natuurlijk de stofjefobie die in veel gevallen enorm wordt overdreven.

Als je een pak PecPads koopt (+/- €10 voor 100 velletjes) en een flesje Eclypse vloeistof, kun je voor een habbekrats je sensor reinigen. Wanneer dat nodig is dan. Het grappige is dat de firma die de PecPads maakt zegt dat ze niet gemaakt zijn voor sensorreinigen. Dat zou ik ook zeggen als ik hetzelfde spul, maar dan om een ijslepeltje gewikkeld, verkoop voor een boel geld. Pecs zijn gemaakt om negatieven en dias kras- en pluisvrij te reinigen. Lijkt mij dat een sensor (of liever het AA filter) minder kwetsbaar is dan zo'n dia.

Evengoed lijkt dit ook wel een goede methode, ik vind het alleen een beetje belachelijk duur. Als je ziet wat er allemaal op dit gebied verkocht wordt, moet je toch eigenlijk erg hard lachen. Een hoop mensen vullen hun zakken op een nogal asociale manier. Ondertussen lekker veel FUD verspreiden en iedereen vreselijk bang maken voor stofjes... Ik wissel vaak en onder fijne omstandigheden. Heel af en toe zie ik ineens op een foto dat ik wat stof heb en dan maak ik 'm schoon. Soms doe ik het preventief als ik vlak voor een belangrijke klus sta ofzo. Meer dan genoeg. Het wordt een beetje een fobie. Zo komt het tenminste op me over.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
Je hebt er denk ik gelijk in dat het stofjes probleem het flink overdreven wordt. Neemt niet weg dat het voor sommigen wel degelijk een probleem is (denk aan macro). En in elke dSLR komt stof als je die maar lang genoeg gebruikt.

Toch is het misschien handig om die PecPads naast dit overpriced melkopschuimertje te gebruiken wanneer dat nodig wordt. Maar dat zien we tegen die tijd wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamshadow
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-04 12:13
<beetje offtopic>

mphilipp;
Wat gebruik jij om de PecPads doekjes omheen te doen? (het ijsstokje zeg maar) Ze kunnen hier namelijk elk moment binnen komen, maar ik weet nog niet waarom ik ze heen kan doen om de sensor schoon te kunnen maken. Ik heb ook een blaasbalg besteld, dus daarmee ga ik het eerst proberen.

<\beetje offtopic>

@ mphilipp; Bedankt, dat van die credit card is wel een goed idee ja!

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamshadow op 21-06-2007 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Dreamshadow schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 10:46:
Wat gebruik jij om de PecPads doekjes omheen te doen?
Ik heb een oud credit-card achtig geval zo'n beetje op maat gesneden met een stanley-mes. Daaromheen, 2 druppies eclypse erop en schrobben maar... Wel uitkijken dat je 'm niet te groot maakt omdat je dan met de pads langs het spiegelhuis komt en die is (bij mij tenminste) een beetje ruw (mat zwart oppervlak). Er kunnen dan vezeltjes op achterblijven. Misschien is het beter om idd een keer een handje van die ijslepeltjes bij de ijscoman te rausen en dan een stuk van die pads afknippen en dat om het uiteinde friemelen. Moet nog iets bedenken om dat een beetje handig voor elkaar te krijgen. Nu gaat het best hoor, maar die pads zijn een beetje groot...

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Liep vandaag langs de Foto Klein Professional en zag een folder hangen met een rode Arctic Butterfly voor 45 euro. Zal waarschjinlijk deze week wel geldig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-05 09:13
Hmm ... laatst bij Calumet in Amsterdam mijn sensor laten schoonmaken.

Wat zag ik ... hun doen het ook met de Visible Dust Arctic Butterfly 724.

Kosten: 46 euro
Tijd om schoon te maken: 10 minuten

Nu weet ik dus zeker dat ik de Visible Dust Arctic Butterfly 724 ga kopen ... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Jeroenz18 schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 11:16:
Hmm ... laatst bij Calumet in Amsterdam mijn sensor laten schoonmaken.

Wat zag ik ... hun doen het ook met de Visible Dust Arctic Butterfly 724.

Kosten: 46 euro
Tijd om schoon te maken: 10 minuten

Nu weet ik dus zeker dat ik de Visible Dust Arctic Butterfly 724 ga kopen ... 8)7
46 euro????
Wat en afzetters.

Koop maar een butterfly, maar niet daar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
Fairy schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 12:53:
[...]

46 euro????
Wat en afzetters.

Idd, schoonmaken doe ik zelf voortaan.

Verder kom ik wel bij hun nog een keer, de huurafdeling is handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Zelf je sensor schoonmaken is een fluitje. Tenzij je chronisch onhandig bent en/of écht niet durft natuurlijk. Dan moet je het niet proberen. Maar als je een klein beetje gevoel in je vingers hebt is er niets aan. Dat ding is niet van suiker gemaakt. En als je niet voor de dhz methode bent (losse PecPads bv), koop dan in hemelsnaam zo'n dure plumeau of kant en klare sensorswabs. Naar mijn idee ook allemaal oplichterij, maar niet zo erg als de 'schoonmaakservice' van de fotozaken. Een beetje gezond verstand en gevoel voor wat je doet en het is een eitje. Laat het je desnoods voordoen door iemand die het goed kan ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Aikon schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 10:34:
Liep vandaag langs de Foto Klein Professional en zag een folder hangen met een rode Arctic Butterfly voor 45 euro. Zal waarschjinlijk deze week wel geldig zijn.
Liep er vandaag weer langs en het was de butterfly 720. Nu kan ik alleen niks vinden hierover, ik ga vanavond langs (koopavond) en wil 'em gaan aanschaffen. Iemand een idee wat 't verschil is of zou 't een tikfout zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Jeroenz18 schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 13:19:
[...]

Idd, schoonmaken doe ik zelf voortaan.

Verder kom ik wel bij hun nog een keer, de huurafdeling is handig :)
Hure? Zakelijk misschien of voor een opdracht als je het vergoed krijgt, maar prive zou ik het niet doen (om te proberen bijvoorbeeld).

Als je een lens wil proberen, ga je gewoon naar konijnenberg, ik althans. schroef het ding er op en je loopt er mee naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
Fairy schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 12:39:
[...]

Hure? Zakelijk misschien of voor een opdracht als je het vergoed krijgt, maar prive zou ik het niet doen (om te proberen bijvoorbeeld).

Als je een lens wil proberen, ga je gewoon naar konijnenberg, ik althans. schroef het ding er op en je loopt er mee naar buiten.
Is niet om te proberen ;), heb een flitser nodig voor een feest, en heb het geld nog niet om zelf er 1 te kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Laatst online: 22:15

Zoefff

❤ 

Een beetje laat, maar eigenlijk vind ik dit topic beter passen in FGA :)

[ Voor 3% gewijzigd door Zoefff op 22-06-2007 13:17 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Emiel-
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-12-2019
Fairy schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 12:53:
[...]

46 euro????
Wat en afzetters.

Idd, gisteren gratis schoon laten maken bij een fotohandel hier in de A'damse poort. Heb nog aangeboden er voor te betalen, maar hij wilde er echt niks voor hebben. Stukje service. En ik heb m'n camera daar niet eens gekocht. Nu maar een keertje foto';s laten afdrukken daar, wil toch wat terug doen, want hij was er best even zoet mee...met die dirty sensor :|

Ik denk er trouwens ook aan om tzt zo'n apparaatje te kopen, of Sensor Swabs of iets dergelijks, iig dat ik het zelf kan schoonmaken. Wil niet steeds gaan profiteren van een winkel die het gratis doet, als er wat gebeurd geven ze ws. ook geen garantie, lijkt me de keerzijde van gratis service :)

[ Voor 21% gewijzigd door -Emiel- op 22-06-2007 13:53 ]

Pentax K3-II | Glasbak: DA*60-250 F4, DA 12-24F4, Sig10-20, Sig17-70, Tamron17-50&28-75, Sig 70-300 [TE KOOP] | 6 MF-primes | Pentax AF FG360Z | stapel filters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Hij wil gewoon dat je klant wordt daar, niks mis mee. Fietsenmakers doen ook altijd gratis dingetjes als je vaste klant bent of nieuwe klant. Of het gratis is of niet, je hebt wel gewoon recht op garantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
m.theloosen schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 20:21:
Zou ik het borsteltje met spiritus schoon kunnen maken? Is 85% alcohol. er zit ook Ethanal in. Wat mag. Maar er zit ook Methanol in wat niet mag volgens het instructie blaadje. Al vraag ik mij af waarom dit niet mag.

Kan iemand mij verder helpen?
Methanol is vluchtiger en kan het een en ander aantasten.
Alcohol is bij de apotheek te verkrijgen, zonder recept :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Klusjesman
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nadat ik merkte dat ik toch wel erg veel stofjes op mijn sensor had die er met een blaasbalg niet meer afgingen, heb ik ook maar een Arctic Butterfly 724 gekocht. Ik had eerst nog wel wat twijfels, €70 is natuurlijk best prijzig en zou ''nat'' reinigen niet een beter resultaat geven. Daar staat tegenover dat je de Arctic Butterfly eindeloos kunt gebruiken zonder extra kosten.

Er zijn nog een paar kleine plekjes overgebleven (overigens veel minder zichtbaar dan voorheen), maar die zijn eigenlijk verwaarloosbaar. Wat mij betreft een echte aanrader!

[ Voor 20% gewijzigd door De_Klusjesman op 20-11-2007 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis
  • Laatst online: 09-03 10:45

Francis

Kawa Versys 1000

Damn... wat had je met je sensor gedaan????

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Haal bij de plaatselijke kunstschilderspullenwinkel een leuk plat marterharen penseeltje, haal die kwast een keer of tien over je spijkerbroek om 'm statisch te laden, en het resultaat zal gelijk zijn als met die Butterfly.

Kosten: max. 5 euro. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-04 19:36
Francis schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 22:43:
Idd ik ben net een week naar normandie geweest. Dan kom je er vaak ook niet onderuit om doodleuk op het strand en bij windkracht >4 te wisselen. Maar t/m f/16 is ie nog helemaal schoon. Kleiner gebruik ik toch niet. Als ie vies is pak ik wel weer t blaasbalgje of de voetpomp (voor luchtbedden, dus eerst een aantal maal blazen om t stof er uit te hebben) om hem mee schoon te maken.

Wat ik wel doe is lenzen (achterste element) en doppen goed schoon maken. Als je lens een stofnest is is het vragen om een mooi gespikkelde sensor.

[ Voor 20% gewijzigd door martijn_tje op 31-07-2007 22:58 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Klusjesman
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Francis schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 22:43:
Niets bijzonders eigenlijk. Ik had 3 maanden geleden voor het laats een stofje op de sensor, deze was na één keer blazen met een blaasbalg weg. De camera is nu anderhalf jaar oud en eigenlijk altijd een schone sensor, tot ik vorige week opeens weer een paar stofjes zag. Toen ik deze met een blaasbalg weg probeerde te krijgen bleek dat de sensor alleen nog maar stoffiger was geworden. Ik denk dat de sensor statisch was en/of dat het erg stoffig was in huis. Er kan natuurlijk ook stof in de blaasbalg zelf gezeten hebben.

Waar het natuurlijk om gaat, is dat de sensor (welke inderdaad flink stoffig was geworden) inmiddels makkelijk schoon is geworden.

[ Voor 3% gewijzigd door De_Klusjesman op 01-08-2007 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Anoniem: 14829 schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 22:54:
Haal bij de plaatselijke kunstschilderspullenwinkel een leuk plat marterharen penseeltje, haal die kwast een keer of tien over je spijkerbroek om 'm statisch te laden, en het resultaat zal gelijk zijn als met die Butterfly.
En jouw spijkerbroek is 100% schoon en vrij van vezels enzo? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Er moetten idd geen zand achtige dingen op zitten.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
Met één korreltje over je sensor schuren en je bent genaaid, wil jij het risico lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
  • Laatst online: 27-04 15:37
ik zit dus ook met een vlek vraag me alleen af dit ook met zo'n artic dust of iets anders is op te lossen.

Links boven(momenteel geen voorbeeld) zit bij mij een vlek maar als zo naar de spiegels kijk zie ik niks, ik ga er vanuit dat dus op de sensor zit? Je ziet het vooral duidelijk als ik bijv een foto met veel ruis maak dan zit daar een egale vlek.

Kan je die met bijv de artic butterfly weg halen? Zo ja, dan de vraag als het op men sensor zit hoe kom ik daar bij, ik zag alleen spiegeltjes zitten gisteren..of was ik gewoon kippig?Heb zoals men sig verteld een nikon d80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:13
Vassie18 schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 07:46:
ik zit dus ook met een vlek vraag me alleen af dit ook met zo'n artic dust of iets anders is op te lossen.

Links boven(momenteel geen voorbeeld) zit bij mij een vlek maar als zo naar de spiegels kijk zie ik niks, ik ga er vanuit dat dus op de sensor zit? Je ziet het vooral duidelijk als ik bijv een foto met veel ruis maak dan zit daar een egale vlek.

Kan je die met bijv de artic butterfly weg halen? Zo ja, dan de vraag als het op men sensor zit hoe kom ik daar bij, ik zag alleen spiegeltjes zitten gisteren..of was ik gewoon kippig?Heb zoals men sig verteld een nikon d80
Met de Arctic Butterfly kan je alleen stofdeeltjes weghalen. Als er echt een vlekje op je sensor zit (toevallig een keertje op geblazen oid?) krijg je dat met een borsteltje als deze niet weg en zal je naar sensorswabs oid. moeten kijken...

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
Oke, bedankt voor de informatie. Ik zal men camera van het weekend wel mee nemen naar fotoklein. Kijken of ze inderdaad zoiets voor me hebben. Misschien ook nog wel helpen. Wil nog meer aanschaffen dus dan kunnen ze me vast wel helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Anoniem: 14829 schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 22:54:

Kosten: max. 5 euro. ;)
Je lacht je dood: ik heb voor 75 centen een melkschuimer bij de Ikea gehaald. Ik ga nog een synthetische kwast opduikelen en klaar ben ik als het goed is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 26-01 10:36
Krijgen we daar dan nog plaatjes van te zien?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Als ik eerst even 1400km rijd, een geschikte kwast vind en daar nog een foto van weet te schieten: sure :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis
  • Laatst online: 09-03 10:45

Francis

Kawa Versys 1000

Dat was eigenlijk ook mijn gedachte, ding aan boormachine oid en erna sensor schoonmaken....

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
:) Vakantie ganger.

Wel toevallig deze discussie, ik zat er net over te denken om 's langs Nikon in Beverwijk te rijden voor een grote beurt maar nu brengt dit me aan het twijfelen. Wat ik zo lees is het toch wel een erg gemakkelijk speeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124681

Hier nog iemand die gewoon een kwast met nylon haren gebruikt. Even statisch maken, paar keer over je sensor en klaar.

Zie ook: http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?p=619282#619282

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35113

Naar aanleiding van dit topic en tal van andere positieve reviews, heb ik de knoop fijn doorgehakt. In tegenstelling tot wat er in de OP staat, gaan er twee AAA-batterijen in; niet twee keer AA. :)

En, ondanks dat ik in alle recensies de kleuren oranje, groen en blauw tegenkwam, kan ik met onbegrensde vreugde mededelen dat mijn Arctic Butterfly 724 in mat zwart is uitgevoerd. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mphilipp schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 08:48:
En jouw spijkerbroek is 100% schoon en vrij van vezels enzo? :?
Echt niet, maar op 't moment dat 't kwastje statisch geladen is zal dat een zorg zijn. Die vezeltjes en stofjes blijven prima aan het kwastje zitten, en de loszittende stofjes op je sensor springen ook met plezier naar dat kwastje.
Je moet alleen oppassen dat wanneer je dat kwastje over je spijkerbroek haalt hij geen harde stukjes stof meeneemt (dat krast op je sensor als je pech hebt), maar dan was die broek ook al meerdere dagen aan een wasbeurt toe... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Wijnands schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 17:30:
Wel toevallig deze discussie, ik zat er net over te denken om 's langs Nikon in Beverwijk te rijden voor een grote beurt maar nu brengt dit me aan het twijfelen. Wat ik zo lees is het toch wel een erg gemakkelijk speeltje.
You are nuts, really. Het voordeel van deze dingen is dat het op locatie kan, zit je thuis, pak een Giotto blaasbalg en blaas een paar keer. Als dat niet helpt, pak even een wattenstaaf en aai daarmee de sensor gelijkmatig naar één kant schoon. Dan nog een keer haaks op de vorige richting langs de rand et voila. Is het zo hardnekkig dat zelfs dat niet werkt? Haal een bus 96% alcohol bij de drogist, pak weer een wattenstaaf en herhaal het vorige kunstje.

Voor een paar tientjes je sensor laten reinigen of er uberhaupt voor gaan rijden is gekkenwerk, maar dat ben ik dan weer. Ik doe het anders voor de helft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
Afbeeldingslocatie: http://www.vassie.nl/img/vlek.jpg

Het gaat dus om die vlek links boven, die zou ik eventueel kunnen verwijderen die zo'n doekje?

Afbeeldingslocatie: http://www.vassie.nl/img/vlek1.jpg

Zo even extreem contrast toegepast zie je het beter en zie nu ook meerdere vlekken zitten

[ Voor 39% gewijzigd door Vassie18 op 02-08-2007 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
Ziet er uit als gewone stofjes, die kan je zowel met een statisch borsteltje zoals de Arctic Butterfly, als met sensorswabs verwijderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Als je nou gewoon m'n miniguide aanhoudt, dan ben jij van je sensorstofjes af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
neographikal schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 21:46:
[...]

Voor een paar tientjes je sensor laten reinigen of er uberhaupt voor gaan rijden is gekkenwerk, maar dat ben ik dan weer. Ik doe het anders voor de helft ;)
Als ik nou een paar biertjes meebreng en met je lens collectie speel terwijl jij m'n sensor reinigt? ;)

Wattenstaafje? Is dat niet te hard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
neographikal schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 09:08:
Als je nou gewoon m'n miniguide aanhoudt, dan ben jij van je sensorstofjes af ;)
Met m'n blaasbalg kreeg ik lang niet alle stofjes weg. Een wattenstaafje zou ik niet aanraden, teveel kans op krassen op je sensor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wijnands schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 09:35:
[...]

Als ik nou een paar biertjes meebreng en met je lens collectie speel terwijl jij m'n sensor reinigt? ;)

Betwijfel of hij het leuk vind als je zijn lenzen op je D50 duwt :P....sensors schoonmaken is in 90% van de gevallen easy, al maak je er nog zo kliederboel van, fixen kan je het bijna altijd wel, tenzij je verkeerde meuk gebruikt hebt. Kortom, probeer gewoon zelf, tis nog steeds een glasplaatje he, niet de sensor zelf.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
bedoel je dan deze miniguide?

sowieso ga ik zaterdag naar fotoklein proffesional en daar is de artic dust in de aanbieding, dus als die nog op voorraad is neem ik die zeker mee, altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Wijnands schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 09:35:
[...]

Doe maar een amaretto en ik ben je man :+
Niet doorduwen, maar gewoon zachtjes aaien kan geen kwaad. :) Je zit niet op je sensor te werken, maar op het filter wat ervoor zit en dat is gewoon glas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
neographikal schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 19:53:
[...]

Doe maar een amaretto en ik ben je man :+
Is m'n vrouw ook dol op, zolang het maar niet di sarono is, die vind ze te zoet.
[...]

Niet doorduwen, maar gewoon zachtjes aaien kan geen kwaad. :) Je zit niet op je sensor te werken, maar op het filter wat ervoor zit en dat is gewoon glas :)
Da's ook weer zo. Alleen die nieuwe leica zit je direct op de sensor.

Hmm.... laat het vrouwlief maar doen, die is daar veel handiger in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
Ik heb zaterdag de Visible Dust Arctic Butterfly 700 gekocht, vond het prijs verschil met de 724 te veel voor de extra's. Erg handig ding, en hij is weer stof vrij :)

Snap nu wel waarom die zo duur is. Dit komt door de verpakking > Doos > Leer hoesje > weer een doosje > dan het apparaat pas

Heb tevens ook de Sensor swabs gekocht met reiniging, nog niet gebruikt omdat al anders schoon gemaakt had maar lijkt me vrij handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
Zo even een update:
Gister men sensor voor de vakantie grondig gereinigd.

Heb aller eerst de artic butterfly gebruikt zodat die redelijk schoon was.

Vervolgens de sensor swabs met vloeistof gebruikt. Dat flesje was niet echt handig 2 druppeltjes aan de rand van je sensor was de bedoeling. Dat is mij niet gelukt ze zaten midden op het scherm. Volgende keer dus wat anders gebruiken. Vervolgens zo'n mooi spateltje te hand genomen. Even heen en weer en hij was vlek vrij.

Daarna weer de kwast te hand genomen en de stofjes weggehaald.Zo op eerste gezicht was die schoon. Voor de zekerheid wat test foto's gemaakt doormiddel van de SB-800 op men camera te zetten en foto's te maken van mijn projectiescherm(lekker over belicht). Uiteindelijk zag ik dus toch nog wat stofjes zitten. Na 3x opnieuw vegen met het kwastje was alles weg.

Resultaat een schoon sensor, tijdsbestek 20minuten, oordeel: erg handig en zeker het geld waard voor de toekomst.
Op naar de vakantie

[ Voor 3% gewijzigd door Vassie18 op 07-08-2007 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
Vassie18 schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 13:23:
Vervolgens de sensor swabs met vloeistof gebruikt. Dat flesje was niet echt handig 2 druppeltjes aan de rand van je sensor was de bedoeling. Dat is mij niet gelukt ze zaten midden op het scherm. Volgende keer dus wat anders gebruiken. Vervolgens zo'n mooi spateltje te hand genomen. Even heen en weer en hij was vlek vrij.
Je moet de druppels dan ook op het sensorswabdoekje op het spateltje doen, niet rechtstreeks op de sensor zelf ;)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
gewoon alles wideopen schieten... nergens last van ;)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
Hankey schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 13:33:
[...]

Je moet de druppels dan ook op het sensorswabdoekje op het spateltje doen, niet rechtstreeks op de sensor zelf ;)...
Volgens de meneer in de winkel was beter om toch op je sensor te doen. Zal volgende keer proberen door het op de spatel te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
Vassie18 schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 14:02:
[...]

Volgens de meneer in de winkel was beter om toch op je sensor te doen. Zal volgende keer proberen door het op de spatel te plaatsen
Volgens de fabrikant is het beter om een druppel op beide uiteindes van het doekje op het spateltje te doen (zie de video tutorial van visible dust). Ik neem aan dat de fabrikant het beter weet dan een verkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
Hankey schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 14:04:
[...]

Volgens de fabrikant is het beter om een druppel op beide uiteindes van het doekje op het spateltje te doen (zie de video tutorial van visible dust). Ik neem aan dat de fabrikant het beter weet dan een verkoper...
Ik geloof je direct, zal het voor de volgende keer onthoude.

belangrijkste is: hij is schoon :-) en ik ben blij werd gek van bepaalde vlekken zoals ik eerder in dit topic heb aangegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-05 13:12

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

[zucht]
Om verkoper te worden hoef je dus (ook al) geen verstand te hebben...
[/zucht]

Iedereen weet toch dat je schoonmaakmiddelen nooit direct op mag brengen!
Zeker niet op kwetsbare oppervlakken, en ook niet met agressieve schoonmaakmiddelen...

De sensor is een uiterst gevoelig en kwetsbaar oppervlak. Daar moet je (het liefst) nooit aankomen!

[ Voor 11% gewijzigd door PvH18 op 07-08-2007 17:43 ]

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
PvH18 schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 17:40:
De sensor is een uiterst gevoelig en kwetsbaar oppervlak. Daar moet je (het liefst) nooit aankomen!
Je raakte de sensor ook niet aan, maar het filter dat voor de sensor zit, oftewel een dun stukje glas. Als je voorzichtig bent en de goede spullen gebruikt om hem schoon te maken zal er niet zo snel iets mis gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
Ach af en toe ben ik niet zo snugger en luister ik naar een verkoper. Is ook logischer om het op de spatel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik zie mensen hier erg moeilijk doen om stof te vinden: pak gewoon je camera in AV-stand, iso100, F/22 en +2EV exposure compensation. Hoe langer de sluitertijd hoe beter, pak een egale muur en beweeg je camera er langs terwijl de sluiter open staat. Omdat het stof blijft zitten en de rest lekker vervaagt zie je het stof des te beter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Prima tip neographikal, en als toevoeging: als je geen egale muur kunt vinden doet een A4'tje waar je vooral niet op scherpstelt 't ook prima. Of een zwaar overbelichte blauwe lucht als je buiten bent.

offtopic:
Doet je melkkloppertje 't al? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus_at_work
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-10-2024
ik heb hem nou 2 jaar met veel plezier in huis , zit gewoon standaard bij mijn gear, even voor het lens wisselen even de duster er overheen en gegarandeerd geen stofjes meer.

iets met lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Anoniem: 14829 schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 21:13:
offtopic:
Doet je melkkloppertje 't al? ;)
Ik zit nog in Noorwegen man :P Morgen 0500 opstaan, 0730 de boot pakken en dan tot een uur of 2100 rijden naar Nederland. Bijnaaaaa weer thuis dus \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goeie reis terug dan maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
De visible dust kwasten zullen goed werken, maar zijn ook erg duur.
Alternatieven die gebruikt worden zijn nylon kwasten met perslucht. Hier leens ik wel positieve dingen over.

Wat ik me afvraag: zijn er ook mensen die negatieve ervaringen hebben met eigen kwasten. Ik kan me slecht voorstellen dat een universele nylon kwast krasjes veroorzaakt die de visible dust kwast niet zou maken (zo speciaal kan die kwast dan toch ook weer niet zijn??).

Het is niet dat ik geen kwast wil kopen van +/- 70 euro; maar ik heb het gevoel dat de fabrikanten "goed angst" inpraten om maar geen alternatieve producten te kopen.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 14:12
Jivecar schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 11:38:
De visible dust kwasten zullen goed werken, maar zijn ook erg duur.
Alternatieven die gebruikt worden zijn nylon kwasten met perslucht. Hier leens ik wel positieve dingen over.

Wat ik me afvraag: zijn er ook mensen die negatieve ervaringen hebben met eigen kwasten. Ik kan me slecht voorstellen dat een universele nylon kwast krasjes veroorzaakt die de visible dust kwast niet zou maken (zo speciaal kan die kwast dan toch ook weer niet zijn??).

Het is niet dat ik geen kwast wil kopen van +/- 70 euro; maar ik heb het gevoel dat de fabrikanten "goed angst" inpraten om maar geen alternatieve producten te kopen.
In perslucht zitten oliën die je sensor vrij ranzig kunnen maken. Dat geldt volgens mij niet alleen bij direct gebruik, maar ook als je je kwast gaat zitten beluchten met zo'n bus. Verder werkt de arctic butterfly zo goed omdat ie statischer wordt dan je sensor en het stof daar dus aan gaat kleven. Een kwast met perslucht zal dat denk ik wat minder hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
Er staan meer dan genoeg goedkope alternatieven in dit topic, tot zelfbouw aan toe. Maar perslucht op je sensor is gewoon oerstom. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
Oxi schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 11:59:
Er staan meer dan genoeg goedkope alternatieven in dit topic, tot zelfbouw aan toe. Maar perslucht op je sensor is gewoon oerstom. :P
Dat roep ik ook absoluut niet als alternatief.
Overigens gebruikt ook ETB een kwast en een spuitbusje. Kijk maar naar hun demo filmpje op de website.

[ Voor 15% gewijzigd door Jivecar op 15-08-2007 12:38 ]

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Henk schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 11:40:
[...]
In perslucht zitten oliën die je sensor vrij ranzig kunnen maken.
Je hebt ook olievrije perslucht en olievrije perslucht compressoren.
Anders zit er wel een olieafscheider/filter/droger in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Koop nou maar de AirDuster busje in de elektrazaak of computerwinkel. Deze spuitbussen hebben samengeperst gas en bevatten dus geen olie. Wel moet er geen vloeibaar gas uitkomen want dat is erg koud en maakt mogelijk 'vocht' kringen. Dus echt rechtop in korte schotjes spuiten om stof weg te blazen. Maar nadeel is dat stof niet uit de toestel gaat en blijft dus in de toestel ergens steken. Zelfs kleine korrels wil je niet tussen tandwielen zien belanden.
Dat moet je dus niet te vaak gebruiken als snelle schoonmaakbeurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
Ik ben overstag gegaan en de visible dust gekocht. Was wel een "rip" uit mijn lijf voor een ogenschijnlijk simpel apparaatje. Maar ach, je dslr gear is toch duur genoeg...dan moet je daar niet op bezuinigen ;)

Nog geen ervaring in gebruik; dat komt nog.

[ Voor 10% gewijzigd door Jivecar op 19-08-2007 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Sorry voor de kick, maar hier wil ik eigenlijk geen nieuw topic voor openen, aangezien er al eentje voor is.

Bij Konijn zijn twee versies van de Arctic Butterfly te koop: de 724 voor 67,50 en de (oudere) SL 700 voor 48,50. Dit scheelt wel redelijk veel in aanschaf, maar is hier goedkoop duurkoop?
Is het de 20 euro waard om de nieuwere versie te nemen, of zijn de verschillen niet zo groot?
Natuurlijk vind ik het belangrijk om geen troep te kopen voor mijn gear, maar het moet ook weer niet te gek worden. Iemand ervaring met beide versies?

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
qtee schreef op woensdag 19 december 2007 @ 12:18:
Sorry voor de kick, maar hier wil ik eigenlijk geen nieuw topic voor openen, aangezien er al eentje voor is.

Bij Konijn zijn twee versies van de Arctic Butterfly te koop: de 724 voor 67,50 en de (oudere) SL 700 voor 48,50. Dit scheelt wel redelijk veel in aanschaf, maar is hier goedkoop duurkoop?
Is het de 20 euro waard om de nieuwere versie te nemen, of zijn de verschillen niet zo groot?
Natuurlijk vind ik het belangrijk om geen troep te kopen voor mijn gear, maar het moet ook weer niet te gek worden. Iemand ervaring met beide versies?
goede vraag, ik zat hier ook over te denken en heb het volgende gevonden op internet:
Though they are similar products, the Arctic Butterfly SL 700 and the 724 differ in five ways worth noting:

* While both clean and charge themselves through rapid spinning and vibration of the brush head, the slower rotational speed of the SL 700 means that it must be spun for about twice as long to prep it for use. For example, Visible Dust recommends that the 724 be spun for three cycles of five seconds at the outset of a cleaning session, then for one cycle of five seconds between swipes across the sensor's cover glass. The approach is the same for the SL 700, only the times double: three cycles of 10 seconds to start, followed by one cycle of 10 seconds between swipes. Fariborz Degan, President of Visible Dust and the lead designer of most of the company's products, says that as long as the spinning time is extended as described, the SL 700 will be prepared for cleaning just as effectively as the 724, despite the latter's faster motor.

* The SL 700's brush head, though it's about the same width as that of the 724, contains somewhat fewer bristles. Based on our initial use of it, this doesn't seem to have much impact on the SL700's cleaning ability, relative to the 724. Both are very good, while both are one notch down in effectiveness from the excellent Sensor Brush 16mm.

* While the new HDF Brush Head will attach to both the SL 700 and 724, only the latter model has the horsepower to spin it at cleaning/charging speeds. As you'll read ahead, this isn't necessarily a factor to fret about.

* While both feature a brush cap design that snugs securely in place for transport, the SL 700's sliding battery cover slips off too easily. Gaffer tape, anyone?

* The Arctic Butterfly SL 700 is expected to sell for about US$60 (CDN$65.95), vs the going rate of about US$90 (CDN$99.95) for the Arctic Butterfly 724 now when ordered direct from VisibleDust.
het lijkt er dus op dat de 700 juist de nieuwere versie is. Minder robuust, maar kleiner en goedkoper. nog meer mensen een idee hierover?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-10-2024

Toff

FP ProMod
Aangezien ik hier en daar weer discussies over stof verwijderen tegenkom, geeft ik dit topic maar een schopje.

Mijn Canon 40D kwam "af fabriek" met een flinke portie stof, die er met de ingebouwde sensorcleaning of met de Giotto blaasbalg niet vanaf ging. In de loop der tijd kwam er steeds meer stof bij, zichtbaar vanaf F10.
Na een slechte ervaring ooit met "nat" reinigen, waarbij een residu achterbleef waar ik echt niet goed van werd, besloot ik de Arctic Butterfly 724 aan te schaffen.
Ik moet zeggen, er ging wel stof mee weg, maar vooral de "af fabriek" vlekken bleven.
Eerder durfde ik geen droge wattenstaafjes te gebruiken, omdat ik bang was dat er vezels achter zouden blijven, maar met de 724 onder handbereik leek me dat geen echt probleem.
Het bleek te werken! Voor de zekerheid haalde ik de statische kwast na het wattenstaafje meteen een paar keer over de sensor. Ik heb dus geen idee of wattenstaafjes iets achterlaten, maar ik weet wel dat al mijn sensoren na de combinatie "droge wattenstaaf / Arctic butterfly 724" brandschoon zijn, t/m F32!
Het blijft een stevig bedrag - ik betaalde 65,= euro - voor een soort opgevoerde melkschuimer met een kwastje, maar het ding werkt eenvoudig en goed. De bijbehorende plastic case met schuim en daar weer een nepleren etui overheen is nogal overkill en lijkt vooral bedoeld om de hoge prijs te rechtvaardigen. In de praktijk kost die extra zut misschien een paar dubbeltjes aan fabricagekosten, dus veel valt er op de consumentenprijs niet te besparen door het weg te laten. Ik voel me niet bekocht iig, want als ik tweemaal mijn twee bodies schoonmaak, zit ik al op winst, t.o.v. professioneel laten reinigen en dat was niet zo schoon als mijn eigen resultaat.

[ Voor 117% gewijzigd door Toff op 15-06-2008 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Toff schreef op zondag 15 juni 2008 @ 23:14:
Aangezien ik hier en daar weer discussies over stof verwijderen tegenkom, geeft ik dit topic maar een schopje.

Mijn Canon 40D kwam "af fabriek" met een flinke portie stof, die er met de ingebouwde sensorcleaning of met de Giotto blaasbalg niet vanaf ging. In de loop der tijd kwam er steeds meer stof bij, zichtbaar vanaf F10.
Na een slechte ervaring ooit met "nat" reinigen, waarbij een residu achterbleef waar ik echt niet goed van werd, besloot ik de Arctic Butterfly 724 aan te schaffen.
Ik moet zeggen, er ging wel stof mee weg, maar vooral de "af fabriek" vlekken bleven.
Dat lijkt me eerder gezegd een gevalletje garantie :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Erasmo schreef op zondag 15 juni 2008 @ 23:28:
[...]

Dat lijkt me eerder gezegd een gevalletje garantie :)
Ja/nee... Ik had een van de eerste 40D's in Nederland en ik gebruik hem nogal intensief. Het "probleem" was voor mij praktisch niet aanwezig, omdat ik eigenlijk nooit meer diafragmeer dan F8. Na een paar weken is het niet meer aantoonbaar waar het stof/vuil vandaangekomen is. Zelfs als ik gelijk zou krijgen, dan zou ik de camera een aantal weken kwijt zijn en ik zou tweemaal heen en weer naar de leverancier moeten, om de camera te brengen en te halen? Garantie is fijn hoor, als er echt iets kapotgaat, maar voor iets discussieerbaars als de hoeveelheid toelaatbare stof zag ik het niet zitten. Bijgaand een stofopname @ F22, vier dagen na aanschaf: stof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Even wat stevigers dan de Arctic Butterfly erover halen, probleem probably opgelost. Ook de Butterfly haalt het spul wat vast zit niet volledig weg is m'n ervaring. Ik blijf daarom nog altijd bij m'n wattenstaafjes van twee knaken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
neographikal schreef op maandag 16 juni 2008 @ 06:38:
Even wat stevigers dan de Arctic Butterfly erover halen, probleem probably opgelost. Ook de Butterfly haalt het spul wat vast zit niet volledig weg is m'n ervaring. Ik blijf daarom nog altijd bij m'n wattenstaafjes van twee knaken :P
Zoals ik zei: "Eerder durfde ik geen droge wattenstaafjes te gebruiken, omdat ik bang was dat er vezels achter zouden blijven, maar met de 724 onder handbereik leek me dat geen echt probleem." Kan best zijn dat de wattenstaafjes op zich voldoende waren, maarja, wat je probleemloos in je oor stopt, is niet persé goedgenoeg voor op je sensor... Ik had ook niet het hart om "na wattenstaaf / voor 724" te testen, omdat je nooit weet waar de troep blijft. Visable Dust verkoopt immers ook weer dure kwasten om je camerahuis inwendig te reinigen...
In de dagelijkse praktijk lijkt het allemaal niet zo'n vaart te lopen. Wie zijn verstand erbij houdt, kan zelf heel veel oplossen en let wel, veel "professionele" schoonmakers leggen het risico alsnog bij de opdrachtgever. "Droog" reinigen is voor mij, na 9 maanden intensief gebruik van de 40D, voldoende gebleken om mijn sensor t/m F/32 schoon te krijgen, dus dat is mijn eerste advies/optie, maar ik neem geen enkele verantwoordelijkheid als het fout gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Tsja na 2 1/2 jaar is m'n 7 euro blaasbalgje ook nog steeds afdoende geweest om m'n cam laatst weer tot f/22 schoon te krijgen.'

Deze methode lijke me echter wel weer makkelijker voor onderweg en zou in m'n (te) kleine tasje passen (lowepro Rezo 140 met daar in KM 5D, 18-70, 70-210 en 50 f/1.7 zit toch wel redelijk vol :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Ehm, wellicht tijd voor een grotere tas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
martijn_tje schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 11:17:
Tsja na 2 1/2 jaar is m'n 7 euro blaasbalgje ook nog steeds afdoende geweest om m'n cam laatst weer tot f/22 schoon te krijgen.
Noch mijn Giotto blaasbalg, noch de ingebouwde sensorreiniging (shake) van mijn Canon 40D gaf enige verbetering. De "724" was veel effectiever, maar niet afdoende, waarschijnlijk omdat de sensor "af fabriek" niet schoon was. Nu hij dat wel is, verwacht ik eigenlijk dat de shake het meeste nieuwe losse stof wel zal afschudden. Nadeel van een blaasbalg t.o.v. een statische kwast is natuurlijk, dat je met de blaasbalg nooit weet waar het vuil blijft, terwijl het aan een statische kwast blijft hangen, zodat het buiten de body afgeschud kan worden.
Deze methode lijke me echter wel weer makkelijker voor onderweg en zou in m'n (te) kleine tasje passen
Tenzij "onderweg" de mogelijkheid is om proefopnamen op een scherm te bekijken, lijkt het me nogal zinloos om sensorreiniging buiten de deur te doen. Zo had ik mijn sensor 99% schoon, ging er nog één keer overheen en zat vervolgens met een paar vette vegen waar je depressief van zou worden. Zonder controle was ik daar mee gaan fotograferen...
Is het een idee om een luchtdicht dopje op je blaasbalg te fabrieken? Dan kan je hem platdrukken, dopje plaatsen en "vacuumplat" in je tasje doen, als je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 253684

ik heb een D40 en op de sensor zit ook stof/troep, waarvan 1 ook zichtbaar is vanaf f8.0.... Op een 15" scherm ziet het eruit als een cirkel, met een diameter van 1cm:S Ik heb met mijn blaasbalg, waarmee ik normaal de meeste troep er wel af krijg geprobeerd, maar de cirkel (welke ik ook op de sensor zie zitten) is er niet af te krijgen. Vervolgens met een wattenstaafje geprobeert, ook geen succes. Het lijkt alsof het in de coating van het glas (vast)zit. Is dit er af te krijgen met ander spul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 09:30

Floor-is

5.2

Misschien een keertje 'nat' reinigen? Wij kunnen natuurlijk echt niet zien hoe en wat met jouw sensor, zeker zonder voorbeeldfoto's cq jouw sensor te kunnen zien ;)

Ik gebruik overigens visible dust borsteltjes, geen butterfly. En in de afgelopen 2-2,5 jaar heb ik er zo veel smerigheid mee van de sensors gehaald dat de witte borstelhaartjes al grijs aan het worden zijn. :X

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55473

Ik had dus tijdens een weekendje weg vlekjes op (achteraf) m'n matglas. Ik werd echt knettergek, ik kreeg die dingen niet weg met 'n blaasbalg. Met die Butterfly was ik er na 2 minuten vanaf. Zo relaxed dat ding, die neem ik voortaan overal mee naartoe. Alleen die verpakking :X In een doosje in een tasje, lekker belachelijk...

Ik vind dit ding echt een vette aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Anoniem: 253684 schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 19:09:
ik heb een D40 en op de sensor zit ook stof/troep, waarvan 1 ook zichtbaar is vanaf f8.0.... Op een 15" scherm ziet het eruit als een cirkel, met een diameter van 1cm:S Ik heb met mijn blaasbalg, waarmee ik normaal de meeste troep er wel af krijg geprobeerd, maar de cirkel (welke ik ook op de sensor zie zitten) is er niet af te krijgen. Vervolgens met een wattenstaafje geprobeert, ook geen succes. Het lijkt alsof het in de coating van het glas (vast)zit. Is dit er af te krijgen met ander spul?
Je zou het kunnen proberen door een héél klein beetje demi water op een wattenstaafje te doen en daarmee het vlekje weg te poetsen.

Wat je ook kunt doen is even de waterkoker aanzetten (met water erin natuurlijk ;) ) en dan het wattenstaafje vochtig te maken door deze bij de opening van de deksel te houden, dan weet je zeker dat het vocht kalkvrij is.
Pagina: 1 2 Laatste