[Review] Visible Dust Arctic Butterfly 724

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 11.433 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er sinds vorige week ook 1, gekocht via de webshop van EOS Magazine (Robert Scott) in UK. Er zijn verschillende versies afhankelijk van je sensor oppervlak. Dus APS-C, APS-H en Full frame.

Omdat ik een 20D en 5D heb gebruik ik de APS-C ook voor de 5D. Dit weekend de eerste test gedaan.

Eerst de 20D met een Giotto rocket blower uitgeblazen en daarna met de Arctic Butterfly 724. Natuurlijk vooraf, tussendoor en aan het eind steeds foto's gemaakt van de blauwe lucht.
De 20D is zeer schoon na de behandeling.
Omdat ik voor echt vuil ook een setje Dust-Aid platinum heb aangeschaft ook die klevertjes er een keer overheen.
Daarna is het nog een tikje schoner (op mijn laatste proeffoto geen enkel pikkeltje stof meer). _/-\o_

Dan de 5D, want die heb ik nu bijna 2 jaar en alleen blazen met een oud blaasbalgje van een doka-kwastje was niet meer genoeg.
Dan de Giotto er stevig op.
Foto maken, alle vuiltjes zitten nog op dezelfde plek :?
Dan de Arctic Butterfly 724, die is dus te klein, maar een keertje de bovenkant van de sensor, opnieuw een paar keer laten ronddraaien en dan de onderkant van de sensor.
Foto maken: er is nu veel stof verdwenen.
Dan de Dust-Aid eroverheen.
Foto maken: heel veel is weg maar nog niet alles
Dan de Arctic swabs met de meegeleverde fluid, 4 druppels op een pad, even wachten voor de verdeling, 2 keer eroverheen. Je ziet het vocht meteen als filmpje op je sensor-filter en ook meteen verdampen.
Met een corner pad de randen/hoeken gedaan, daar is 1 druppeltje vloeistof genoeg voor.

Pas op voor vloeistoffen die methanol bevatten zoals Eclipse en E2, die kunnen allerlei materialen in je camera aantasten omdat ze reactief zijn.

Nog eens een foto ter test genomen.
Ik zie nu in de hoek een veegje (misschien toch iets van de troep uit de hoek versmeert?) en midden boven 1 zwarte stip. 8)7

Dus nog een keer de blazer erop, stip is weg en het veegje is zo vaag dat ik het maar even laat zitten.
Met 2 camera's, voor de eerste keer en al die foto's tussendoor ben je iets minder dan een uurtje bezig.
De combinatie van spullen heeft me het meest geholpen.
Mijn conclusie:
Elke keer na een fotoshoot goed blazen.
1 x per maand de arctic Butterfly.
Als het teveel wordt of vast koekt de natte methode, maar die zeker niet vaker dan een paar keer per jaar.

:9

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:16
Bij foto klein ging ik kijken voor deze butterfly. Ze hadden jammer genoeg alleen de 700 versie. De verkoper wilden het wel even demonstreren... Al draaiend ging hij allerlei oppervlakken, inclusief zijn handen schoonmaken. Ook was hij niet zo voorzichtig en raakte de haren meerdere keren gewoon met zijn vingers aan. Toen wist ik wel zeker dat ik die iig niet wilde hebben. Maar op zo'n manier kan ik me ook wel voorstellen dat je sensor eerder vies dan schoon wordt als je zo'n exemplaar koopt.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:23

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

iivvvii schreef op woensdag 16 september 2009 @ 17:10:
Bij foto klein ging ik kijken voor deze butterfly. Ze hadden jammer genoeg alleen de 700 versie. De verkoper wilden het wel even demonstreren... Al draaiend ging hij allerlei oppervlakken, inclusief zijn handen schoonmaken. Ook was hij niet zo voorzichtig en raakte de haren meerdere keren gewoon met zijn vingers aan. Toen wist ik wel zeker dat ik die iig niet wilde hebben. Maar op zo'n manier kan ik me ook wel voorstellen dat je sensor eerder vies dan schoon wordt als je zo'n exemplaar koopt.
yup, not the way to do it inderdaad :)
Ik vind de butterfly niet geniaal, maar niets is echt ideaal met schoonmaken van sensor, dus dan dit maar :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1 2 Laatste