Hoofdcategorieën
Topicacties

[Blender] Het Blender vragentopic

Pagina: 1 2 3 4 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 last

Reageer Nieuw Topic
Peer op pootjes
Reg. datum: 23 oktober 2007

Tnx :)

En de layout *is* door programmeurs gemaakt :P maar ben het heel erg met je eens ja.. de meeste programmeurs kunnen echt niet omgaan met ruimteverdeling.. :{

Moest er trouwens nog bij vermelden dat de layout hier gebruik wordt op een breedbeeldscherm (laptop) dus het kan zijn dat je op een normaal scherm de knoppen balk onderaan wat moet resizen (rechts klikken in de button bar en dan horizontaal kiezen).

Peer op pootjes

Ik heb zojuist *de* oplossing gevonden voor alle ATi-problemen met Blender. Als je zoals mij een laptop gebruikt met een ATi-kaart die al anderhalf jaar niet meer ondersteund wordt via nieuwe drivers ed, probeer het dan eens via dit handige programmaatje :)

Na de update naar de meest recente driver is het nu zelfs mogelijk om snel pixel shaders te draaien, iets wat tot nu toe zo goed als onmogelijk was op m'n laptop *O* en Blender is retesnel geworden zonder hacks te moeten gebruiken *O*

* Pinkt een traantje weg bij deze geweldige gebeurtenis en hoopt dat anderen ook wat aan deze informatie hebben

Reg. datum: 16 augustus 2006

quote:
Stukfruit schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 20:29:
Ik heb zojuist *de* oplossing gevonden voor alle ATi-problemen met Blender. Als je zoals mij een laptop gebruikt met een ATi-kaart die al anderhalf jaar niet meer ondersteund wordt via nieuwe drivers ed, probeer het dan eens via dit handige programmaatje :)

Na de update naar de meest recente driver is het nu zelfs mogelijk om snel pixel shaders te draaien, iets wat tot nu toe zo goed als onmogelijk was op m'n laptop *O* en Blender is retesnel geworden zonder hacks te moeten gebruiken *O*

* Pinkt een traantje weg bij deze geweldige gebeurtenis en hoopt dat anderen ook wat aan deze informatie hebben
Weet je toevallig ook nog iets voor een S3 Savage IGP?

Dat is echt huilen met de pet op :'(

A closed mind is like a closed book; just a block of wood

Peer op pootjes

Sorry, als ik het wist had ik het je graag verteld :'(

Reg. datum: 18 augustus 2006

@Stukfruit:
Tnx ;).

Ik heb hier ook maar eventjes blender geinstalleerd en volg nu netjes alle tutorials O-) .
Ik zou nu een pil moeten maken met een rode en een witte helft.
De rode helft is nu rood genoeg maar als ik de andere helft van de pil selecteer en dan die wit wil kleuren gebeurt er eigenlijk niet zoveel (niets dus ;)). Ik heb al een beetje gezocht (google, dit topic) maar ik kan nergens het antwoord op mijn vraag vinden.
Kan iemand mij helpen? :Y

quote:
toonvd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:14:
Ik heb hier ook maar eventjes blender geinstalleerd en volg nu netjes alle tutorials O-) .
Ik zou nu een pil moeten maken met een rode en een witte helft.
De rode helft is nu rood genoeg maar als ik de andere helft van de pil selecteer en dan die wit wil kleuren gebeurt er eigenlijk niet zoveel (niets dus ;)). Ik heb al een beetje gezocht (google, dit topic) maar ik kan nergens het antwoord op mijn vraag vinden.
Kan iemand mij helpen? :Y
Ik heb bijna geen tutorials gevolgd, dus ik weet niet hoe de tutorial het doet, maar ik zou 2 materials instellen : rood aan een helft (die helft selecteren, en material 1 assignen), wit aan andere helft (die helft selecteren, material 2 assignen).

Dan kan je eerst material 1 rood maken, dan naar material 2 gaan, en die wit maken.

lijkt mij persoonlijk een handige manier.

Dat is net hetgene dat ik heel de tijd probeer. :(
Hierbij net een screenshot toegevoegd.
Voorbeeldje

perejoseph wijzigde dit bericht 31-01-2008 20:42 (25%)

quote:
toonvd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:40:
Dat is net hetgene dat ik heel de tijd probeer. :(
Hierbij net een screenshot toegevoegd.
Voorbeeldje
En als je rendert?

Hier zie ik namelijk gewoon een witte, en een rode kant?

Peer op pootjes

Met twee materialen voor een object dat maar 1 materiaal nodig heeft?

quote:
link0007 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:24:
[...]

Ik heb bijna geen tutorials gevolgd, dus ik weet niet hoe de tutorial het doet, maar ik zou 2 materials instellen : rood aan een helft (die helft selecteren, en material 1 assignen), wit aan andere helft (die helft selecteren, material 2 assignen).

Dan kan je eerst material 1 rood maken, dan naar material 2 gaan, en die wit maken.

lijkt mij persoonlijk een handige manier.
In die tutorial is het opgebouwd uit 2 objecten uit mn hoofd gezegd, dus dat is niet nodig.

quote:
Jogai schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 11:04:
[...]

In die tutorial is het opgebouwd uit 2 objecten uit mn hoofd gezegd, dus dat is niet nodig.
Dat bedoel ik dus met niet weten hoe de tutorial het doet ;)

Maar ik snap het probleem dan nog minder? beide objecten een andere material toewijzen?

Volgens mij is het meer een probleem in de viewport. Als je renderd moet het wel wit zijn. Of je verplaatst je lamp er een beetje naar toe, of je schroeft de energie van de lamp op.
zie : http://wiki.blender.org/i...inciples#Color_and_Energy

Reg. datum: 08 mei 2000

Is er eigenlijk een mogelijkheid in Blender om een soort material library met je eigen materials (materiaal kleuren, shaders, textures, etc.) te maken, die je in verschillende scene's weer opnieuw kunt gebruiken?
Op die manier hoef je niet steeds opnieuw een bepaald materiaal dat gewoon goed werkt aan te maken, en je hebt de garantie dat het materiaal precies hetzelfde is als dat uit de vorige scene (bijvoorbeeld handig als je 3d modellen voor een game aan het ontwerpen bent oid).

Iemand die dit weet?

The Flying Dutchman

Peer op pootjes

Gewoon in een blend-bestand stoppen en vanuit een andere (nieuwe) scene importeren via "File" -> "Append or Link", naar je blend-bestand met materialen toe surfen, het bestand aanklikken, en dan zie je de hele structuur voor een scene, waaronder die voor materialen :)

Reg. datum: 08 mei 2000

quote:
Stukfruit schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 12:51:
Gewoon in een blend-bestand stoppen en vanuit een andere (nieuwe) scene importeren via "File" -> "Append or Link", naar je blend-bestand met materialen toe surfen, het bestand aanklikken, en dan zie je de hele structuur voor een scene, waaronder die voor materialen :)
Bedankt voor je antwoord. Ik heb het even geprobeerd en het werkt inderdaad perfect! Precies wat ik zocht.

The Flying Dutchman

Zie voor materialen ook: http://www.blender-materials.org/
Als je daar je materiaal upload kun je het met een script uit de repository trekken.

quote:
[...]

En als je rendert?

Hier zie ik namelijk gewoon een witte, en een rode kant?
Ik heb misschien een slechte foto gepost waardoor het wit lijkt, maar het is echt nog grijs.
Als ik dan render dan is het een soort zwart :?

Peer op pootjes

Haal je materiaal er eens van af (kruisje) en maak daarna eens een nieuw aan? (via ADD NEW)

Stukfruit wijzigde dit bericht 01-02-2008 18:09 (5%)

quote:
toonvd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 17:09:
[...]

Ik heb misschien een slechte foto gepost waardoor het wit lijkt, maar het is echt nog grijs.
Als ik dan render dan is het een soort zwart :?
Misschien op een verkeerd knopje gedrukt? kan ook nog dat je én geen materiaal hebt, én dat je 2 objecten op elkaar hebt liggen (per ongeluk shift+D gedrukt ofzo)
Want anders kan ik niet voorstellen waarom de viewport nog grijs is, terwijl het materiaal zwart is.

Na veel prullen en alle raad hier op te volgen is het me eindelijk gelukt om de andere kant wit te krijgen (zelfs bij het renderen _/-\o_ ). Ik vind wel dat het witste dat ik kan maken toch nog redelijk grijs eruitziet. 8)7
Allemaal heel hard bedankt

Peer op pootjes

quote:
toonvd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 20:37:
Ik vind wel dat het witste dat ik kan maken toch nog redelijk grijs eruitziet. 8)7
Niets is dan ook zwart/wit in het 3d gebeuren :P
Wit is nooit wit, zwart is nooit zwart en schaduwen zijn niet grijs.

Maar misschien heb je nu echt wel een grijze capsule, dat zou kunnen. De enige manier waarop we hier kunnen vertellen hoe je dat kan verbeteren, is...

..mijn kristallen bol, maar die is verleden week kapotgevallen, sorry

edit:
Post eens niet zo snel :+

Stukfruit wijzigde dit bericht 01-02-2008 21:16 (30%)

quote:
Stukfruit schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 21:13:
[...]

Niets is dan ook zwart/wit in het 3d gebeuren :P

Wit is nooit wit, zwart is nooit zwart en schaduwen zijn niet grijs.
Zal wel eigen zijn aan het N00B zijn O-) .

Ik ben nu aan het twijfelen: zou een Geforce 5 FX 5200 redelijk lopen met Blender?
mijn S3 savage 64MB shared IGP loopt echt rotter dan rot op deze pc..

code == kunst
Reg. datum: 14 oktober 2006

mijn Ati Radeon 9250 (128mb) loopt redelijk met blender (niet echt geweldig bij grote meshes, maar volgens mij is mijn cpu dan de bottleneck). Ik weet niet of je deze 2 kaarten met elkaar kan vergelijken, maar volgens mij zijn ze allebei van dezelfde generatie (Nv 9K vs Ati 3K, Nv8K vs Ati 2K, Nv 7K vs Ati 1K, Nv 6K vs Ati 0K, Nv5K vs Ati 9K)

(half) dyslectisch + semi-n00b

Pagina: 1 2 3 4 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: