Gathering of Tweakers

Quicksearch
Geloof mij, het probleem IS reëel. Of eerder was. Nieuwere ATI kaarten slagen er in OpenGl beter af te spelen dan hun voorgangers. Ook hebben nieuwere drivers de problemen min of meer verholpen (voor mij althans)
Ik heb hier een x300 liggen en begin vorig jaar was het voor mij nog onmogelijk om Blender gewoon te laten lopen en waren andere drivers een must.
Nu werkt alles zonder andere drivers.

Peer op pootjes

Goed, dan zijn er hier blijkbaar wat meer mensen die net de goede kaarten hebben :+

De info over die functies van OpenGL die gebruikt worden en de buggy werking ervan komt voor het grootste deel uit eigen tests (ik programmeer zelf ook). De problemen die er van komen heb ik allemaal zelf mogen ervaren (en nog steeds wanneer ik niet een van de 'hacks' gebruik die hieronder vermeld worden).

Die problemen bestaan onder andere uit:
• Menu's die geanimeerd lijken te worden, terwijl er verder niets gedaan kan worden. Dit duurt een paar seconden. In werkelijkheid komt dit doordat de buffer van wat er achter stond verschrikkelijk langzaam naar het scherm getekend wordt.
• Alle "2d" onderdelen (de knoppen, randen, etc) worden verschrikkelijk langzaam ververst. Dit heeft als gevolg dat het zo goed als onmogelijk is om vensters kleiner of groter te maken.
• Vorige geldt ook voor de floating windows in oa. het 3d venster: zet bv. het N-venster open en je kan de secondes per frame tellen ipv andersom, wanneer je je objecten in het venster daarachter transformeert op welke manier dan ook.
• Wanneer je Blender opent, zal de banner die dan zichtbaar is ook een minstens een halve minuut nodig hebben om te verdwijnen terwijl verder niets mogelijk is. Hetzelfde probleem als met de menu's.
• Om een beetje te kunnen animeren in Blender heb je een redelijk complexe interface layout nodig om onder andere alle vensters voor de animatie curves, 3d vensters, outliner en anderen kwijt te kunnen. Wanneer je een van de gelukkigen bent die al deze bugs aantreft, dan is het onmogelijk om te animeren, omdat iedere update (van de animatie zelf, maar ook de interface) een paar seconden duurt. Een animatie afspelen is er daarom al helemaal niet bij, tenzij je hardware acceleratie uitschakelt of de beruchte "driver hack" gebruikt.
• In sculpt mode werkt de optie om sneller te kunnen kleien (waarbij alleen de gewijzigde delen van het object opnieuw getekend worden) wel wanneer je hardware acceleratie aan hebt staan, maar dan is de rest van Blender onbruikbaar. Wanneer het uitstaat, dan werkt deze optie weer niet en wordt sculptmode al heel snel erg langzaam omdat het hele object met iedere wijziging helemaal gerenderd wordt ipv een stukje ervan.
• Met hardware acceleratie aan, zal Blender met deze bugs de wireframes van je objecten *zichtbaar* opnieuw renderen. Het selecteren van je objecten in wire-mode is dus een ramp, want je moet iedere keer een aantal seconden wachten na het maken van een selectie.

Geloof me, als je het leest lijkt het mee te vallen, maar als je het zelf moet gebruiken met al die bugs, dan is het echt een ramp.

Voor meer mensen die deze ervaringen hebben, of hebben meegemaakt, kan je misschien beter hier even kijken:
http://blenderartists.org/forum/search.php?searchid=960210

Ik hoop dat dat genoeg informatie is :)

quote:
Stukfruit schreef op zondag 13 januari 2008 @ 19:15:
Goed, dan zijn er hier blijkbaar wat meer mensen die net de goede kaarten hebben :+

De info over die functies van OpenGL die gebruikt worden en de buggy werking ervan komt voor het grootste deel uit eigen tests (ik programmeer zelf ook). De problemen die er van komen heb ik allemaal zelf mogen ervaren (en nog steeds wanneer ik niet een van de 'hacks' gebruik die hieronder vermeld worden).

Die problemen bestaan onder andere uit:
• Menu's die geanimeerd lijken te worden, terwijl er verder niets gedaan kan worden. Dit duurt een paar seconden. In werkelijkheid komt dit doordat de buffer van wat er achter stond verschrikkelijk langzaam naar het scherm getekend wordt.
• Alle "2d" onderdelen (de knoppen, randen, etc) worden verschrikkelijk langzaam ververst. Dit heeft als gevolg dat het zo goed als onmogelijk is om vensters kleiner of groter te maken.
• Vorige geldt ook voor de floating windows in oa. het 3d venster: zet bv. het N-venster open en je kan de secondes per frame tellen ipv andersom, wanneer je je objecten in het venster daarachter transformeert op welke manier dan ook.
• Wanneer je Blender opent, zal de banner die dan zichtbaar is ook een minstens een halve minuut nodig hebben om te verdwijnen terwijl verder niets mogelijk is. Hetzelfde probleem als met de menu's.
• Om een beetje te kunnen animeren in Blender heb je een redelijk complexe interface layout nodig om onder andere alle vensters voor de animatie curves, 3d vensters, outliner en anderen kwijt te kunnen. Wanneer je een van de gelukkigen bent die al deze bugs aantreft, dan is het onmogelijk om te animeren, omdat iedere update (van de animatie zelf, maar ook de interface) een paar seconden duurt. Een animatie afspelen is er daarom al helemaal niet bij, tenzij je hardware acceleratie uitschakelt of de beruchte "driver hack" gebruikt.
• In sculpt mode werkt de optie om sneller te kunnen kleien (waarbij alleen de gewijzigde delen van het object opnieuw getekend worden) wel wanneer je hardware acceleratie aan hebt staan, maar dan is de rest van Blender onbruikbaar. Wanneer het uitstaat, dan werkt deze optie weer niet en wordt sculptmode al heel snel erg langzaam omdat het hele object met iedere wijziging helemaal gerenderd wordt ipv een stukje ervan.
• Met hardware acceleratie aan, zal Blender met deze bugs de wireframes van je objecten *zichtbaar* opnieuw renderen. Het selecteren van je objecten in wire-mode is dus een ramp, want je moet iedere keer een aantal seconden wachten na het maken van een selectie.

Geloof me, als je het leest lijkt het mee te vallen, maar als je het zelf moet gebruiken met al die bugs, dan is het echt een ramp.

Voor meer mensen die deze ervaringen hebben, of hebben meegemaakt, kan je misschien beter hier even kijken:
http://blenderartists.org/forum/search.php?searchid=960210

Ik hoop dat dat genoeg informatie is :)
Blijkbaar heb ik dan heel veel geluk met mijn Ati 9500pro onder Ubuntu (7.04, Feisty Fawn met closed source Ati drivers die je in Ubuntu zelf eenvoudig aan kunt zetten). Al deze problemen kom ik niet tegen. Heb net ongeveer 2,5 uur op die machine met blender zitten werken, geen problemen gehad zoals hierboven vermeld.
Ik heb eerder de nieuwe Ati drivers ook geprobeerd en die waren wel dermate buggy, dat ik me voor kan stellen dat die wél problemen opleveren (heb het niet geprobeerd, voordat ik ging blenderen, was ik alweer terug naar de default ubuntu drivers).

The Flying Dutchman

Peer op pootjes

Ik had het dan ook over Windows :) Hoe het onder Linux is weet ik niet, de laatste keer dat ik Linux gebruikte had ik nog O+ nVidia O+.

Een ander probleem trouwens, is dat al die vertragingen na een tijdje ook steeds erger worden. Eerst duurt het een paar seconden om een object te selecteren, na een half uur duurt het de dubbele tijd om datzelfde object (met hetzelfde aantal polygonen en materialen) te selecteren.

Misschien dat ik met m'n verjaardag een GPU+RAM koop.. Heb nu 512MB DDR2 met een S3 Savage die daar 64MB vanaf snoept..

Wordt niks bijzonders (heb dan misschien 70 euro ofzo beschikbaar), maar bijna zeker 2GB RAM (anders 1GB, dan is het totaal 1.5GB, ook ruim zat)

Dus misschien dat ik rond februari wat meer en beter kan blenderen!

A closed mind is like a closed book; just a block of wood

Ik ben trouwens een exporter voor blender aan het schrijven momenteel, voor mijn eigen bestandsformaat. Maar ik vroeg me af of iemand heel toevallig weet hoe je de texture coordinaten van textures kunt opvragen als je 'flat', 'cube', 'tube' of 'sphere' mapping gebruikt. Momenteel reken ik ze zelf uit, maar je zou zeggen dat Blender ze zelf toch ook wel eens een keer nodig heeft en als je ze gewoon ergens op kunt vragen is dat een stuk eenvoudiger ;).

The Flying Dutchman

@ts:
In deze reactie staat ook nog een goede uploader. En je mag ze allebei zonder registratie op BA.org gebruiken. Volgens mij wordt er niet echt gemodereerd oid.

Over de Ati kaarten.
Ik heb een Radeon 9600 en weinig problemen met blender. Alleen bij vista. Nu draai ik Sabayon Linux (gentoo-based) en nog steeds werkt blender prima. Heel complexe dingen doe ik helaas nog niet.

Peer op pootjes

quote:
The Flying Dutchman schreef op maandag 14 januari 2008 @ 09:32:
Ik ben trouwens een exporter voor blender aan het schrijven momenteel, voor mijn eigen bestandsformaat. Maar ik vroeg me af of iemand heel toevallig weet hoe je de texture coordinaten van textures kunt opvragen als je 'flat', 'cube', 'tube' of 'sphere' mapping gebruikt. Momenteel reken ik ze zelf uit, maar je zou zeggen dat Blender ze zelf toch ook wel eens een keer nodig heeft en als je ze gewoon ergens op kunt vragen is dat een stuk eenvoudiger ;).
Volgens mij rekent Blender ze pas uit bij het converteren naar de uiteindelijke renderdata, maar hang me er niet aan op :)

@Edit:

Ik heb het net even voor je nagekeken:

In DNA_texture_types.h vind je de wrapping modes (MTEX_XXX) en in $blender/render/intern/source/texture.c berekent de interne renderer van Blender de texture coordinaten pas adh van de gegeven wrapping mode in de functie do_2d_mapping(..).

De Python API berekent zelf geen coordinaten en de Yafray plugin vertelt ook alleen maar aan Yafray dat er sphere, cube of andere wrapping modes moeten worden gebruikt.

Lijkt er op dat je ze dus zelf zal moeten blijven berekenen, want die renderdata kan je helaas niet aan komen :)

Stukfruit wijzigde dit bericht 14-01-2008 21:28 (28%)

? QuestioN ? EverythinG ?

Wat voor videokaart heb je eigenlijk nodig om goed met Blender te kunnen werken? Kan het ook met een geïntegreerde videokaart, of is een snelle videokaart toch aan te raden?

"So, where's the Cannes Film Festival being held this year?" - Christina Aguilera
He's a guy who gets up at six o'clock in the morning regardless of what time it is.

Ik heb 1 keer met een onboard graka met Blender PROBEREN te werken.
En dit werkt echt niet goed. Maar met mijn zwakke Radeon9200 (128MB), werkt het prima (onder XP) naar mijn mening, ik heb wel geen ervaring met high-end kaarten...

quote:
thomasyola schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:36:
Ik heb 1 keer met een onboard graka met Blender PROBEREN te werken.
En dit werkt echt niet goed. Maar met mijn zwakke Radeon9200 (128MB), werkt het prima (onder XP) naar mijn mening, ik heb wel geen ervaring met high-end kaarten...
Wat voor systeem heb jij dan en wat versta jij er onder dat het prima werkt? Bedoel je met dat het prima werkt dat je ook scenes met objecten met veel vertices (die komen via bijv. subdivison e.d.) soepel kunt bekijken?
Ik wil waarschijnlijk een nieuwe computer in elkaar zetten speciaal voor blender, maar een geintegreerde videokaart is toch iets van 90 euro goedkoper dan bijv. een geforce 8600 GT.

"So, where's the Cannes Film Festival being held this year?" - Christina Aguilera
He's a guy who gets up at six o'clock in the morning regardless of what time it is.

Peer op pootjes

Je zal altijd ergens op een punt komen waarop je scene langzaam wordt, Jack Walsh :) Dat is ook een van de vele redenen dat bijvoorbeeld voor animaties scenes heel vaak worden opgedeeld in lagen (achtergrond, voorgrond, laag met karakters, etc) en uiteindelijk samen worden gevoegd bij het compositen. Het animeert wat makkelijker wanneer alles beweegt zonder een paar seconden te wachten op de het volgende frame.

Maar als je speciaal een pc in elkaar gaat zetten om te 3d-en dan zou ik toch echt absoluut nooit voor een geintegreerde kaart kiezen, dat is gewoon vragen om slome viewports en plotselinge kaalheid (tja, je trekt nogal wat aan je haren wanneer het zo langzaam gaat). Daar komt ook nog eens bij dat Blender (in tegenstelling tot veel andere 3d programma's) voor zover ik weet geen gebruik maakt van handige foefjes als dual planes en dus *alles* dat in de viewports zichtbaar is opnieuw gerenderd moet worden wanneer er iets gewijzigd is.

Als ik jou was zou ik iets minder geld steken in bv. het moederbord (niet die peperdure versie van 190, maar die van 100 euro minder zonder alle overbodige extra's) en iets meer in de grafische kaart. Op z'n minst een middenmoot.

quote:
Stukfruit schreef op maandag 14 januari 2008 @ 17:09:
[...]

Volgens mij rekent Blender ze pas uit bij het converteren naar de uiteindelijke renderdata, maar hang me er niet aan op :)

@Edit:

Ik heb het net even voor je nagekeken:

In DNA_texture_types.h vind je de wrapping modes (MTEX_XXX) en in $blender/render/intern/source/texture.c berekent de interne renderer van Blender de texture coordinaten pas adh van de gegeven wrapping mode in de functie do_2d_mapping(..).

De Python API berekent zelf geen coordinaten en de Yafray plugin vertelt ook alleen maar aan Yafray dat er sphere, cube of andere wrapping modes moeten worden gebruikt.

Lijkt er op dat je ze dus zelf zal moeten blijven berekenen, want die renderdata kan je helaas niet aan komen :)
Ik zag dit een beetje laat, maar alsnog bedankt voor je reactie! Heb je gewoon in de source van Blender zitten kijken hiervoor, of is er ook ergens een c api oid?

The Flying Dutchman

Peer op pootjes

Gewoon in de broncode ja :)

API's zijn er niet echt voor Blender (muv. bij de plugins voor textures en de sequencer, afaik). De yafray exporter is helaas alleen maar een hack waar andere renderers of exporters geen gebruik van kunnen maken.

Tijdens de laatste Google Summer of Code is er werk geweest om eindelijk een officiele Render-API voor elkaar te krijgen, maar dat project lijkt hartstikke dood te zijn (en dan was het de vraag geweest of je niet nog alsnog je coordinaten zelf had moeten berekenen, waarschijnlijk wel als ik het me goed herinner).

Vraag me trouwens niet waarom ze het wrapping modes noemen ipv projectie..

quote:
Jack Walsh schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:42:
Wat voor videokaart heb je eigenlijk nodig om goed met Blender te kunnen werken? Kan het ook met een geïntegreerde videokaart, of is een snelle videokaart toch aan te raden?
Kijk even onderaan deze pagina, dan weet je welke pc je nodig hebt. Strip hem van alle 'onnodige dingen' maar zeker niet van die videokaart tot je budget bereikt is... :P

code == kunst

quote:
Jogai schreef op maandag 21 januari 2008 @ 20:39:
[...]

Kijk even onderaan deze pagina, dan weet je welke pc je nodig hebt. Strip hem van alle 'onnodige dingen' maar zeker niet van die videokaart tot je budget bereikt is... :P
Naar mij idee kan je er beter in quadcore in doen dan een dualcore want blender is (in iedergeval het renderen) volgens mij geoptimaliseerd voor meerdere cores. En aangezien je bij renderen veel gebruik maakt van floating point berekeningen denk ik zelfs dat je beter een phenom kan kopen en dat je deze vervolgens ligt overklokt (phenom @ 2,2 GHz heeft volgens mij evenveel floating point performance als een C2Q @ 2,8-3 GHz).
Ook vind ik een Nvidia Quadro ook erg overkill. Je kan volgens mij veel beter een Ati Radeon hd3850/3870 of een Nvidia 8800GT erin hangen.
Ook vind ik het raar dat ze er geen ddr2 800mhz in zetten. Ik denk dat je bij het gebruik van blender erg veel baat hebt bij snel geheuden. Dus ik zou toch zeggen zet er 4 gig ddr2 800mhz in, kost tegenwoordig geen drol meer.

Heb even bij dat samenstellen gekeken 4gig 800mhz ddr2 geheugen kost echt geen 120 euro meer dan 2gig 667mhz ddr2. Of je moet echt super high end geheugen gebruiken wat je weer niet nodig hebt bij blender. Ook denk ik dat een Q6600 goedkoper is dan de C2D6850, maar dat weet ik niet zeker (wat bij het samenstellen niet zo is). Ook kan je alleen maar uit een Ati FireGL kiezen of een Nvidia Quadro. Je hebt echt geen kaart nodig uit de professionele reeks van de videokaart fabrikanten. Volgens mij verschillen de meeste niet eens van de non-professionele reeks (bij sommige op wat geheugen na). Dus ik zal zeker niet te veel waarde hechten aan die site.

achtbaanfreak wijzigde dit bericht 21-01-2008 21:36 (38%)

(half) dyslectisch + semi-n00b

Ik zou ook niet die kopen idd, maar het is wel een machine waarvan het peach team er 2 van gebruikt.
Ik doe het meestal zo:
Kies processor (en idd blender kan goed met meerdere cores overweg)
Kies moederbord ( je keuze wordt hier beperkt door je processor)
Kies bijpassend geheugen (op moment is dat goedkoop)
Kies een eveneens bijpassende schijf
Kies een goede videokaart (OpenGL is belangrijk, maar dat ondersteunen ze allemaal, maar kies ieg een losse)
Vul het aan met de nodige componenten zoals psu, kast ed.
Dan krijg je bijvoorbeeld zoiets: (ff heel snel hoor, dus koop die niet klakkeloos :P )
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Quad Q9450¤ 276,23¤ 276,23
1Kingston KVR667D2N5K2/2G¤ 32,70¤ 32,70
1MSI PT890 Neo-V, VIA PT890 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID)¤ 32,78¤ 32,78
1Point of View GeForce 8600 GT 1024MB¤ 109,-¤ 109,-
1Seagate Barracuda 7200.10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB)¤ 54,13¤ 54,13
1Xitac X-gear Plutona CPN92K (ATX, 350W, Zwart)¤ 24,40¤ 24,40
ImporterenTotaal¤ 529,24

Of kijk eens in reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 2008

Het wordt waarschijnlijk een phenom 9500 met geforce 8600 GT en 2 GB ddr2.

Hoe moet je een object maken dat uit elkaar spat zoals in dit youtube-filmpje op 0:10 ???
http://jp.youtube.com/watch?v=3du8ksOm9Fo
Je ziet hier een bol die uit elkaar valt in de afzonderlijke delen. Echter is mij dit niet geluk met softbody animation. Iemand enig idee hoe dit effect voor elkaar kunt krijgen?

Peer op pootjes

Dat is gedaan met de explode-modifier en een recente build van graphicall.org met de nieuwe particles :)

quote:
Stukfruit schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 16:32:
Dat is gedaan met de explode-modifier en een recente build van graphicall.org met de nieuwe particles :)
Aha, geen wonder dat ik het niet voor elkaar kreeg.

Hoe verander je (tijdelijk) het rotatiepunt van je modeller? Als ik een object selecter en ik druk op 'del', dan is het rotatiepunt het centrum van het object, maar is het ook mogelijk een andere willekeurige plek te selecteren als tijdelijk rotatiepunt?

Live every day, as if it's your last one

Peer op pootjes

@Postie:

Als je het rotatiepunt van de camera bedoelt: die kan alleen rond het middelpunt van de scene en selecties (via een optie in het optiepaneel) draaien.

Voor objecten kan je kiezen uit dit handige menuutje:
http://xs223.xs.to/xs223/08046/rotblen815.png

Met de 3d cursor (dat rood/wit gestreepte cirkeltje dat je kan verplaatsen door met je muis ergens te klikken) en de bijbehorende optie uit het menuutje hierboven kan je een willekeurig rotatiepunt kiezen :)

Stukfruit: Welk thema heb jij,ingesteld?
Ziet er heel aangenaam uit. :)

Peer op pootjes

@thomasyola:

Dank je :) ik heb m'n hele config maar even snel voor je geupload (zodat je ook Tahoma als lettertype, de icoontjes, een stapel handige layouts voor animatie, modellen, compositen, etc. en een berg handige instellingen er bij krijgt waardoor Blender imho beter bruikbaar wordt), doe ermee wat je wilt :)

Link:
http://www.sendspace.com/file/171r8e
(als je alleen het kleurthema wil: brul maar :) )

De bestanden uit dat archief kan je in je .blender directory gooien (welke altijd in dezelfde directory staat als de executable van Blender. Als deze directory niet bestaat kan je hem zelf aanmaken).

@Edit:
Oh en niet schrikken als je de renderknop indrukt wanneer je die bestanden gebruikt :P. Met deze instellingen rendert Blender standaard naar het kleine venstertje dat linksboven in de "Modelling"-layout te vinden is :)

De volledige render op normale grootte kan je vinden door 2 keer op Ctrl + Rechterpijltje te slaan, waarna je in de "Composite"-layout terecht komt. 2 keer Ctrl + Linkerpijltje brengt je weer terug naar het modelleerding.

Stukfruit wijzigde dit bericht 26-01-2008 08:59 (26%)

quote:
Stukfruit schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 08:51:
@thomasyola:

Dank je :) ik heb m'n hele config maar even snel voor je geupload (zodat je ook Tahoma als lettertype, de icoontjes, een stapel handige layouts voor animatie, modellen, compositen, etc. en een berg handige instellingen er bij krijgt waardoor Blender imho beter bruikbaar wordt), doe ermee wat je wilt :)

Link:
http://www.sendspace.com/file/171r8e
(als je alleen het kleurthema wil: brul maar :) )

De bestanden uit dat archief kan je in je .blender directory gooien (welke altijd in dezelfde directory staat als de executable van Blender. Als deze directory niet bestaat kan je hem zelf aanmaken).

@Edit:
Oh en niet schrikken als je de renderknop indrukt wanneer je die bestanden gebruikt :P. Met deze instellingen rendert Blender standaard naar het kleine venstertje dat linksboven in de "Modelling"-layout te vinden is :)

De volledige render op normale grootte kan je vinden door 2 keer op Ctrl + Rechterpijltje te slaan, waarna je in de "Composite"-layout terecht komt. 2 keer Ctrl + Linkerpijltje brengt je weer terug naar het modelleerding.
De direct-download link van je lay-out: klik!

Fijne lay-out trouwens! Al hoop ik toch dat blender 2.5 wat vooruit springt op lay-out gebied. Het lijkt nu wel een programma waar de lay-out door programmeurs gemaakt is :/ .

edit: hmm, krijg nu een 403 op de link :/ Stomme sites die je een minuut laten wachten voor je iets kan downloaden |:(

link0007 wijzigde dit bericht 26-01-2008 20:44 (3%)

A closed mind is like a closed book; just a block of wood

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws