Reg. datum: 05 juni 2006
Ik heb hier een x300 liggen en begin vorig jaar was het voor mij nog onmogelijk om Blender gewoon te laten lopen en waren andere drivers een must.
Nu werkt alles zonder andere drivers.
GoT Index » Graphics » [Blender] Het Blender vragentopic
Pagina's: 1 2 3 4 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 last
[Post Reply] [Nieuw Topic]Blijkbaar heb ik dan heel veel geluk met mijn Ati 9500pro onder Ubuntu (7.04, Feisty Fawn met closed source Ati drivers die je in Ubuntu zelf eenvoudig aan kunt zetten). Al deze problemen kom ik niet tegen. Heb net ongeveer 2,5 uur op die machine met blender zitten werken, geen problemen gehad zoals hierboven vermeld.quote:Stukfruit schreef op zondag 13 januari 2008 @ 19:15:
Goed, dan zijn er hier blijkbaar wat meer mensen die net de goede kaarten hebben
De info over die functies van OpenGL die gebruikt worden en de buggy werking ervan komt voor het grootste deel uit eigen tests (ik programmeer zelf ook). De problemen die er van komen heb ik allemaal zelf mogen ervaren (en nog steeds wanneer ik niet een van de 'hacks' gebruik die hieronder vermeld worden).
Die problemen bestaan onder andere uit:
• Menu's die geanimeerd lijken te worden, terwijl er verder niets gedaan kan worden. Dit duurt een paar seconden. In werkelijkheid komt dit doordat de buffer van wat er achter stond verschrikkelijk langzaam naar het scherm getekend wordt.
• Alle "2d" onderdelen (de knoppen, randen, etc) worden verschrikkelijk langzaam ververst. Dit heeft als gevolg dat het zo goed als onmogelijk is om vensters kleiner of groter te maken.
• Vorige geldt ook voor de floating windows in oa. het 3d venster: zet bv. het N-venster open en je kan de secondes per frame tellen ipv andersom, wanneer je je objecten in het venster daarachter transformeert op welke manier dan ook.
• Wanneer je Blender opent, zal de banner die dan zichtbaar is ook een minstens een halve minuut nodig hebben om te verdwijnen terwijl verder niets mogelijk is. Hetzelfde probleem als met de menu's.
• Om een beetje te kunnen animeren in Blender heb je een redelijk complexe interface layout nodig om onder andere alle vensters voor de animatie curves, 3d vensters, outliner en anderen kwijt te kunnen. Wanneer je een van de gelukkigen bent die al deze bugs aantreft, dan is het onmogelijk om te animeren, omdat iedere update (van de animatie zelf, maar ook de interface) een paar seconden duurt. Een animatie afspelen is er daarom al helemaal niet bij, tenzij je hardware acceleratie uitschakelt of de beruchte "driver hack" gebruikt.
• In sculpt mode werkt de optie om sneller te kunnen kleien (waarbij alleen de gewijzigde delen van het object opnieuw getekend worden) wel wanneer je hardware acceleratie aan hebt staan, maar dan is de rest van Blender onbruikbaar. Wanneer het uitstaat, dan werkt deze optie weer niet en wordt sculptmode al heel snel erg langzaam omdat het hele object met iedere wijziging helemaal gerenderd wordt ipv een stukje ervan.
• Met hardware acceleratie aan, zal Blender met deze bugs de wireframes van je objecten *zichtbaar* opnieuw renderen. Het selecteren van je objecten in wire-mode is dus een ramp, want je moet iedere keer een aantal seconden wachten na het maken van een selectie.
Geloof me, als je het leest lijkt het mee te vallen, maar als je het zelf moet gebruiken met al die bugs, dan is het echt een ramp.
Voor meer mensen die deze ervaringen hebben, of hebben meegemaakt, kan je misschien beter hier even kijken:
http://blenderartists.org/forum/search.php?searchid=960210
Ik hoop dat dat genoeg informatie is
The Flying Dutchman
A closed mind is like a closed book; just a block of wood
The Flying Dutchman
Volgens mij rekent Blender ze pas uit bij het converteren naar de uiteindelijke renderdata, maar hang me er niet aan opquote:The Flying Dutchman schreef op maandag 14 januari 2008 @ 09:32:
Ik ben trouwens een exporter voor blender aan het schrijven momenteel, voor mijn eigen bestandsformaat. Maar ik vroeg me af of iemand heel toevallig weet hoe je de texture coordinaten van textures kunt opvragen als je 'flat', 'cube', 'tube' of 'sphere' mapping gebruikt. Momenteel reken ik ze zelf uit, maar je zou zeggen dat Blender ze zelf toch ook wel eens een keer nodig heeft en als je ze gewoon ergens op kunt vragen is dat een stuk eenvoudiger.
Stukfruit wijzigde dit bericht 14-01-2008 21:28 (28%)
"So, where's the Cannes Film Festival being held this year?" - Christina Aguilera
He's a guy who gets up at six o'clock in the morning regardless of what time it is.
Wat voor systeem heb jij dan en wat versta jij er onder dat het prima werkt? Bedoel je met dat het prima werkt dat je ook scenes met objecten met veel vertices (die komen via bijv. subdivison e.d.) soepel kunt bekijken?quote:thomasyola schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:36:
Ik heb 1 keer met een onboard graka met Blender PROBEREN te werken.
En dit werkt echt niet goed. Maar met mijn zwakke Radeon9200 (128MB), werkt het prima (onder XP) naar mijn mening, ik heb wel geen ervaring met high-end kaarten...
"So, where's the Cannes Film Festival being held this year?" - Christina Aguilera
He's a guy who gets up at six o'clock in the morning regardless of what time it is.
Ik zag dit een beetje laat, maar alsnog bedankt voor je reactie! Heb je gewoon in de source van Blender zitten kijken hiervoor, of is er ook ergens een c api oid?quote:Stukfruit schreef op maandag 14 januari 2008 @ 17:09:
[...]
Volgens mij rekent Blender ze pas uit bij het converteren naar de uiteindelijke renderdata, maar hang me er niet aan op
@Edit:
Ik heb het net even voor je nagekeken:
In DNA_texture_types.h vind je de wrapping modes (MTEX_XXX) en in $blender/render/intern/source/texture.c berekent de interne renderer van Blender de texture coordinaten pas adh van de gegeven wrapping mode in de functie do_2d_mapping(..).
De Python API berekent zelf geen coordinaten en de Yafray plugin vertelt ook alleen maar aan Yafray dat er sphere, cube of andere wrapping modes moeten worden gebruikt.
Lijkt er op dat je ze dus zelf zal moeten blijven berekenen, want die renderdata kan je helaas niet aan komen
The Flying Dutchman
Kijk even onderaan deze pagina, dan weet je welke pc je nodig hebt. Strip hem van alle 'onnodige dingen' maar zeker niet van die videokaart tot je budget bereikt is...quote:Jack Walsh schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:42:
Wat voor videokaart heb je eigenlijk nodig om goed met Blender te kunnen werken? Kan het ook met een geïntegreerde videokaart, of is een snelle videokaart toch aan te raden?
Naar mij idee kan je er beter in quadcore in doen dan een dualcore want blender is (in iedergeval het renderen) volgens mij geoptimaliseerd voor meerdere cores. En aangezien je bij renderen veel gebruik maakt van floating point berekeningen denk ik zelfs dat je beter een phenom kan kopen en dat je deze vervolgens ligt overklokt (phenom @ 2,2 GHz heeft volgens mij evenveel floating point performance als een C2Q @ 2,8-3 GHz).quote:Jogai schreef op maandag 21 januari 2008 @ 20:39:
[...]
Kijk even onderaan deze pagina, dan weet je welke pc je nodig hebt. Strip hem van alle 'onnodige dingen' maar zeker niet van die videokaart tot je budget bereikt is...
achtbaanfreak wijzigde dit bericht 21-01-2008 21:36 (38%)
(half) dyslectisch + semi-n00b
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core 2 Quad Q9450 | ¤ 276,23 | ¤ 276,23 |
| 1 | Kingston KVR667D2N5K2/2G | ¤ 32,70 | ¤ 32,70 |
| 1 | MSI PT890 Neo-V, VIA PT890 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) | ¤ 32,78 | ¤ 32,78 |
| 1 | Point of View GeForce 8600 GT 1024MB | ¤ 109,- | ¤ 109,- |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB) | ¤ 54,13 | ¤ 54,13 |
| 1 | Xitac X-gear Plutona CPN92K (ATX, 350W, Zwart) | ¤ 24,40 | ¤ 24,40 |
| Importeren | Totaal | ¤ 529,24 | |
Aha, geen wonder dat ik het niet voor elkaar kreeg.quote:Stukfruit schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 16:32:
Dat is gedaan met de explode-modifier en een recente build van graphicall.org met de nieuwe particles
Live every day, as if it's your last one

Stukfruit wijzigde dit bericht 26-01-2008 08:59 (26%)
De direct-download link van je lay-out: klik!quote:Stukfruit schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 08:51:
@thomasyola:
Dank jeik heb m'n hele config maar even snel voor je geupload (zodat je ook Tahoma als lettertype, de icoontjes, een stapel handige layouts voor animatie, modellen, compositen, etc. en een berg handige instellingen er bij krijgt waardoor Blender imho beter bruikbaar wordt), doe ermee wat je wilt
Link:
http://www.sendspace.com/file/171r8e
(als je alleen het kleurthema wil: brul maar)
De bestanden uit dat archief kan je in je .blender directory gooien (welke altijd in dezelfde directory staat als de executable van Blender. Als deze directory niet bestaat kan je hem zelf aanmaken).
@Edit:
Oh en niet schrikken als je de renderknop indrukt wanneer je die bestanden gebruikt. Met deze instellingen rendert Blender standaard naar het kleine venstertje dat linksboven in de "Modelling"-layout te vinden is
De volledige render op normale grootte kan je vinden door 2 keer op Ctrl + Rechterpijltje te slaan, waarna je in de "Composite"-layout terecht komt. 2 keer Ctrl + Linkerpijltje brengt je weer terug naar het modelleerding.
link0007 wijzigde dit bericht 26-01-2008 20:44 (3%)
A closed mind is like a closed book; just a block of wood
GoT Index » Graphics » [Blender] Het Blender vragentopic
Pagina's: 1 2 3 4 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 last
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos