quote:
Zelf heb ik voorheen erg fanatiek WoW gespeeld en ook guildwars (dus kan alleen een vergelijking maken met deze twee games, als er uberhaupt sprake is van een vergelijk).
Grafisch hoeven we er niet veel over uit te leggen, screenshots zijn er tegenwoordig in overvloede en deze zijn representatief voor het gehele spel. Ik moet eerlijk bekennen dat ik bij spellen zoals WoW toch nooit het "wauw" gevoel heb gehad op grafisch gebied. Dit spel heeft me reeds meerdere malen positief verrast (vergezichten, wolken die daadwerkelijk verschil maken in belichting, sfeer die geschilderd wordt enz.)
Gameplay is een ander verhaal. Ik heb voornamelijk met een priest of mythra, barbarian en recentelijk met een necro gespeeld. Melee is geweldig met het combosysteem, ook al blijven er wel vreemde dingen gebeuren. Zo kun je het ene moment een groepje van 3 mobs tegelijkertijd aan en het volgende moment lig je al op je rug na de eerste mob (van dezelfde 3 mobs). Dit zal denk ik met geluk / shields / combo's te maken hebben. Hierdoor blijkt wel dat skills er toe doen. Vergelijk met WoW, hier weet je wat je aankunt en wat niet, je kunt het gevecht van te voren plannen. Dit is lastiger in Age of Conan (wat positief is imo).
Casters zijn ook iets actiever dan bij veel andere games, LoS (line of sight) is erg belangrijk, zowel voor healing als damage spells. Je merkt wel dat je uiteindelijk vaak dezelfde spells cast (ook omdat je hotbar beperkt is met betrekking tot sneltoetsen). Dit is wellicht met keybindings op te lossen.
Met betrekking tot taktiek vind ik het zelf erg belangrijk dat je niet gewoon door poppetjes heen kunt lopen, er is daadwerkelijk een collision ingebouwd. Dit kan wellicht in zowel PvP als in PvE belangrijk gaan worden (healers bijvoorbeeld verdedigen e.d.) Ook het hebben van "higher ground" bij de ranger maakt taktiek belangrijker.
De sfeer is meer mature, het spel moet je aanspreken of niet. Nieuwigheidjes als fatalities / naakt e.d. zijn leuk voor eventjes maar die maken of breken niet het spel. De gameplay / ervaring en sfeer zijn belangrijke onderdelen. Zo ook de community. Ik merk dat er minder "barrens" spam is dan ik ondervond bij de closed en open beta van WoW enkele jaren geleden. Mensen zijn over het algemeen hulpvaardig ook bij repetitieve vragen (tel maar eens in een uur hoe vaak er gevraagd wordt hoe je ergens op moet klimmen).
Dus al met al een erg positieve ervaring tot nu toe (afgezien van performance problemen / crashes etc). Mocht je ingame een keer hulp nodig hebben stuur dan een ingame message naar Diane (server 1) of Bones (server 4).