Ik ben een groot voorstander van een harsh PVP penalty. De reden waarom ik nooit aan WoW ben begonnen is dat wanneer je dood gaat, je vrijwel niks verliest. Gewoon even je spirit ophalen en eventueel de durability van je equipment repareren en klaar is kees. Je hebt nog steeds dezelfde uitrusting, en alles wat je in je inventory had, is er ook nog steeds.
Ik speel nu al zo'n 5 jaar EVE Online en de reden waarom, is toch ook voor een gedeelte dat de resultaten van een PVP gevecht en ook PVE blijvend zijn. Weliswaar heb je toegang tot een verzekering (insurance) waardoor je het verlies van het ship dat je vliegt enigszins kunt opvangen maar dat geld ook alleen in het geval van de oudere, zogenaamde Tech 1 schepen. Over je uitrusting nog maar niet te spreken, want de complete uitrusting (de ship fitting) ben je op uitzonderingen na, kwijt.
En dan heb je nog een soort van rescue-pod, wat tevoorschijn komt wanneer je schip ontploft. Daar binnen in zit je character, dus als je je pod verliest, sterft je character en wordt je wakker op een cloning station. Of je een skill verliest hangt af van de laatste keer dat je je clone hebt geupdate. Is de backup niet recent genoeg, verlies je daadwerkelijk een skill en dat kan makkelijk oplopen tot een maand aan skill training. (Skill training gaat automatisch en real time, of je nou ingelogd bent of niet). En dan is het ook nog mogelijk om implants te verliezen wanneer je pod dood gaat en die krijg je niet vergoed en de kosten hiervan kunnen oplopen tot een meervoud van wat een zogenaamd Capital schip kost.
En toch spelen nog ruim 300,000 mensen EVE Online, en het overgrote deel daarvan is volwassen en dat maakt een MMO een voor mij veel interessantere, intense beleving. Een beetje EXP verliezen in het geval van death is dan ook het minste wat ik verwacht van Age of Conan