Na wat speurtochten door de topics op GoT, de specs op Internet te hebben gelezen en wat reviews door te bladeren, kom ik er toch nog niet helemaal uit.
Update juli 2007: Inmiddels ben ik er wel uit
en heb ik de Synology DS-207 128MB besteld voorzien van twee Seagate 500GB 7200rpm SATA-II 16MB schijven in een RAID1 configuratie.

Note: let op de grootte van de Synology DS-207 tov het bierflesje...
Wat zoek ik:
- een NAS voor thuisgebruik
Welke eisen stel ik daaraan:
- Redelijke prijs (zonder disks €200 - €300)
- Gebruik in een draadloos netwerk (WiFi gebruik: 54Mbps, maar kan gewoon via router in de meterkast)
- Fail-safe (RAID 1, of RAID 5; de laatste zal kostentechnisch niet haalbaar zijn)
- UPnP ondersteuning (streamen naar XBOX360)
- Webserver met FTP en fotopublicatie mogelijkheden
- Een zo laag mogelijk stroomverbruik (vandaar ook een NAS een geen oude PC met FreeNAS bijvoorbeeld)
Welke opties zijn very nice to have:
- Uitbreidbaar met USB 2.0 disks en het liefst nog eSATA disks
- downloadmogelijkheden (nieuwsgroepen)
Welke producten heb ik op het oog:
- Synology DS-106e productinfo (pricewatch €219)
- D-Link DNS-323 productinfo (pricewatch €222,29)
- Thecus N2100 YES BOX productinfo (pricewatch €345)
- QNAP TS-201 productinfo (pricewatch €399) laatst toegevoegd nav de reactie van Webby_143
- Synology DS-207 productinfo (pricewatch 64MB €299 pricewatch 128MB €319)
Vote: Er is nog geen 500MHz + 128MB versie uit van de DS-207.... en dat is natuurlijk jammer
Op het Synology forum heb ik een poll gestart om te stemmen voor een DS-207+.128 (500MHz CPU & 128MB RAM). Wellicht als het een succes is, omdat er veel gestemd wordt, dat Synology zal besluiten om deze versie te gaan produceren.... Echt moeilijk kan het nooit voor ze zijn, want ze hebben alles al in huis (DS-107+.128 en CS-407 werken ook al met dezelfde CPU en geheugen en de CS-407 heeft ook RAID. Dus ook de RAID software voor de ARM CPU hebben ze al ontwikkeld.
Dus ben je voor een DS-207+.128 (500MHz ARM CPU & 128MB RAM) => Stem dan even HIER
Mogelijk loopt Synology dan warm voor het maken van een snelle, zuinige en van RAID (1 of 0) voorziene Disk Station....
Welke harddisk kan ik in mijn Synology product (laten) installeren: klik
In tabelvorm:

Note: Mocht je onjuistheden in deze specs zien, of antwoord hebt op de vraagtekens, geef dit dan even aan, zodat ik dit kan verwerken in het overzicht. Thanks!
Wat zijn mijn bevindingen:
- Synology DS-106e geeft het beste gevoel qua reviews, firmware updates, gemak user interface, features (FTP, UPnP, BT, photopublishing) maar heeft als grootste nadeel: geen RAID 1 (en dat weegt best zwaar, gezien ik m'n data direct veilig zou willen hebben zonder extra backuptrucs)
- D-Link DNS-323 heeft veel features zoals UPnP, FTP, photopublishing en heeft RAID 1. Als grootste nadeel heeft deze dat ze niet is uit te breiden (geen USB 2.0; alleen voor printserver, en geen e-SATA). Daarnaast weet ik het met de software ook nog niet helemaal (tov de DS-106e).
- Thecus N2100 YES Box heeft vrijwel alles maar daar is de prijs ook naar (130 - 150 euro duurder dan de andere twee; +/- 60% duurder). Daarnaast is de performance minder dan van de DNS-323 (maar die zal ik niet direct benutten gezien mijn WiFi: 54Mbps, maar mogelijk in de toekomst wel als ik eventueel wil omschakelen naar Gbit voor mijn werkstation als de WiFi performance met te laag is) en is het een minder betrouwbaar merk dan bijvoorbeeld Synology en D-link (volgens een review op smallnetbuilder.com).
- Een combi van de DS-106e en de DNS-323 zou top zijn (of een DS-106e met RAID 1 eigenlijk), maar deze lijkt nog niet op de rol te staan als je de forums leest op de Synology site en gezien de release van de DNS-323 (in oktober 2006) die pas heel kort geleden is verwacht ik daar ook geen nieuwe release van met USB 2.0 en eSATA uitbreidingsmogelijkheden.
Hoe zijn jullie ervaringen en wat is je advies:
- Ervaringen met de DS-106(e), DS-323 of de YES Box?
- Oplossingen voor RAID mogelijkheden?
- Zie ik een ander product in de prijsklasse over het hoofd?
- Heeft iemand zijn NAS met de XBOX360 werkend en wat zijn je ervaringen?
- En hoe is de transfer rate via WiFi 54Mbps?
- Werken de rechtenstructuren prettig op de verschillende zones?
- Hoe zit het met exploits (gezien je je disk toch aan het Internet hangt).. Is alles goed afgeschermd tegen ongeautoriseerd gebruik of is er wel eens een bug geweest die middels firmware updates is verholpen aangaande rechtenproblemen?
- Andere nuttige tips, zaken die ik over het hoofd zie?
Update juli 2007: Inmiddels ben ik er wel uit

Note: let op de grootte van de Synology DS-207 tov het bierflesje...
Wat zoek ik:
- een NAS voor thuisgebruik
Welke eisen stel ik daaraan:
- Redelijke prijs (zonder disks €200 - €300)
- Gebruik in een draadloos netwerk (WiFi gebruik: 54Mbps, maar kan gewoon via router in de meterkast)
- Fail-safe (RAID 1, of RAID 5; de laatste zal kostentechnisch niet haalbaar zijn)
- UPnP ondersteuning (streamen naar XBOX360)
- Webserver met FTP en fotopublicatie mogelijkheden
- Een zo laag mogelijk stroomverbruik (vandaar ook een NAS een geen oude PC met FreeNAS bijvoorbeeld)
Welke opties zijn very nice to have:
- Uitbreidbaar met USB 2.0 disks en het liefst nog eSATA disks
- downloadmogelijkheden (nieuwsgroepen)
Welke producten heb ik op het oog:
- Synology DS-106e productinfo (pricewatch €219)
- D-Link DNS-323 productinfo (pricewatch €222,29)
- Thecus N2100 YES BOX productinfo (pricewatch €345)
- QNAP TS-201 productinfo (pricewatch €399) laatst toegevoegd nav de reactie van Webby_143
- Synology DS-207 productinfo (pricewatch 64MB €299 pricewatch 128MB €319)
Vote: Er is nog geen 500MHz + 128MB versie uit van de DS-207.... en dat is natuurlijk jammer
Op het Synology forum heb ik een poll gestart om te stemmen voor een DS-207+.128 (500MHz CPU & 128MB RAM). Wellicht als het een succes is, omdat er veel gestemd wordt, dat Synology zal besluiten om deze versie te gaan produceren.... Echt moeilijk kan het nooit voor ze zijn, want ze hebben alles al in huis (DS-107+.128 en CS-407 werken ook al met dezelfde CPU en geheugen en de CS-407 heeft ook RAID. Dus ook de RAID software voor de ARM CPU hebben ze al ontwikkeld.
Dus ben je voor een DS-207+.128 (500MHz ARM CPU & 128MB RAM) => Stem dan even HIER
Mogelijk loopt Synology dan warm voor het maken van een snelle, zuinige en van RAID (1 of 0) voorziene Disk Station....
Welke harddisk kan ik in mijn Synology product (laten) installeren: klik
In tabelvorm:
Note: Mocht je onjuistheden in deze specs zien, of antwoord hebt op de vraagtekens, geef dit dan even aan, zodat ik dit kan verwerken in het overzicht. Thanks!
Wat zijn mijn bevindingen:
- Synology DS-106e geeft het beste gevoel qua reviews, firmware updates, gemak user interface, features (FTP, UPnP, BT, photopublishing) maar heeft als grootste nadeel: geen RAID 1 (en dat weegt best zwaar, gezien ik m'n data direct veilig zou willen hebben zonder extra backuptrucs)
- D-Link DNS-323 heeft veel features zoals UPnP, FTP, photopublishing en heeft RAID 1. Als grootste nadeel heeft deze dat ze niet is uit te breiden (geen USB 2.0; alleen voor printserver, en geen e-SATA). Daarnaast weet ik het met de software ook nog niet helemaal (tov de DS-106e).
- Thecus N2100 YES Box heeft vrijwel alles maar daar is de prijs ook naar (130 - 150 euro duurder dan de andere twee; +/- 60% duurder). Daarnaast is de performance minder dan van de DNS-323 (maar die zal ik niet direct benutten gezien mijn WiFi: 54Mbps, maar mogelijk in de toekomst wel als ik eventueel wil omschakelen naar Gbit voor mijn werkstation als de WiFi performance met te laag is) en is het een minder betrouwbaar merk dan bijvoorbeeld Synology en D-link (volgens een review op smallnetbuilder.com).
- Een combi van de DS-106e en de DNS-323 zou top zijn (of een DS-106e met RAID 1 eigenlijk), maar deze lijkt nog niet op de rol te staan als je de forums leest op de Synology site en gezien de release van de DNS-323 (in oktober 2006) die pas heel kort geleden is verwacht ik daar ook geen nieuwe release van met USB 2.0 en eSATA uitbreidingsmogelijkheden.
Hoe zijn jullie ervaringen en wat is je advies:
- Ervaringen met de DS-106(e), DS-323 of de YES Box?
- Oplossingen voor RAID mogelijkheden?
- Zie ik een ander product in de prijsklasse over het hoofd?
- Heeft iemand zijn NAS met de XBOX360 werkend en wat zijn je ervaringen?
- En hoe is de transfer rate via WiFi 54Mbps?
- Werken de rechtenstructuren prettig op de verschillende zones?
- Hoe zit het met exploits (gezien je je disk toch aan het Internet hangt).. Is alles goed afgeschermd tegen ongeautoriseerd gebruik of is er wel eens een bug geweest die middels firmware updates is verholpen aangaande rechtenproblemen?
- Andere nuttige tips, zaken die ik over het hoofd zie?
[ Voor 38% gewijzigd door Valith op 22-07-2007 18:25 . Reden: QNAP TS-201 toegevoegd (Webby_143) | pricewatch links | tabel met specs | Synology DS-207 toegevoegd (Superbelg) | Vote DS-207+.128 toegevoegd | aanschaf verwerkt | foto opgenomen | ]
Synology DS415+ (3x6TB) | Synology DS216j | Canon EOS 5DIII | 580 EX II | 430 EX | Canon 17-40 f/4L USM | Canon 24-70 f/2.8L II USM | Sigma 35 f/1.4 ART | Canon 85 f/1.8 USM | Canon EF 70-200 f/4L IS USM