Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-03-2020

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Na wat speurtochten door de topics op GoT, de specs op Internet te hebben gelezen en wat reviews door te bladeren, kom ik er toch nog niet helemaal uit.

Update juli 2007: Inmiddels ben ik er wel uit :+ en heb ik de Synology DS-207 128MB besteld voorzien van twee Seagate 500GB 7200rpm SATA-II 16MB schijven in een RAID1 configuratie. :P
Afbeeldingslocatie: http://valith.web-log.nl/DS-207/size_front_tn_small.png
Note: let op de grootte van de Synology DS-207 tov het bierflesje...

Wat zoek ik:
- een NAS voor thuisgebruik

Welke eisen stel ik daaraan:
- Redelijke prijs (zonder disks €200 - €300)
- Gebruik in een draadloos netwerk (WiFi gebruik: 54Mbps, maar kan gewoon via router in de meterkast)
- Fail-safe (RAID 1, of RAID 5; de laatste zal kostentechnisch niet haalbaar zijn)
- UPnP ondersteuning (streamen naar XBOX360)
- Webserver met FTP en fotopublicatie mogelijkheden
- Een zo laag mogelijk stroomverbruik (vandaar ook een NAS een geen oude PC met FreeNAS bijvoorbeeld)

Welke opties zijn very nice to have:
- Uitbreidbaar met USB 2.0 disks en het liefst nog eSATA disks
- downloadmogelijkheden (nieuwsgroepen)

Welke producten heb ik op het oog:
- Synology DS-106e productinfo (pricewatch €219)
- D-Link DNS-323 productinfo (pricewatch €222,29)
- Thecus N2100 YES BOX productinfo (pricewatch €345)
- QNAP TS-201 productinfo (pricewatch €399) laatst toegevoegd nav de reactie van Webby_143
- Synology DS-207 productinfo (pricewatch 64MB €299 pricewatch 128MB €319)

Vote: Er is nog geen 500MHz + 128MB versie uit van de DS-207.... en dat is natuurlijk jammer
Op het Synology forum heb ik een poll gestart om te stemmen voor een DS-207+.128 (500MHz CPU & 128MB RAM). Wellicht als het een succes is, omdat er veel gestemd wordt, dat Synology zal besluiten om deze versie te gaan produceren.... Echt moeilijk kan het nooit voor ze zijn, want ze hebben alles al in huis (DS-107+.128 en CS-407 werken ook al met dezelfde CPU en geheugen en de CS-407 heeft ook RAID. Dus ook de RAID software voor de ARM CPU hebben ze al ontwikkeld.

Dus ben je voor een DS-207+.128 (500MHz ARM CPU & 128MB RAM) => Stem dan even HIER

Mogelijk loopt Synology dan warm voor het maken van een snelle, zuinige en van RAID (1 of 0) voorziene Disk Station.... _/-\o_

Welke harddisk kan ik in mijn Synology product (laten) installeren: klik

In tabelvorm: :*)
Afbeeldingslocatie: http://valith.web-log.nl/specsheet2.JPG

Note: Mocht je onjuistheden in deze specs zien, of antwoord hebt op de vraagtekens, geef dit dan even aan, zodat ik dit kan verwerken in het overzicht. Thanks!

Wat zijn mijn bevindingen:
- Synology DS-106e geeft het beste gevoel qua reviews, firmware updates, gemak user interface, features (FTP, UPnP, BT, photopublishing) maar heeft als grootste nadeel: geen RAID 1 (en dat weegt best zwaar, gezien ik m'n data direct veilig zou willen hebben zonder extra backuptrucs)
- D-Link DNS-323 heeft veel features zoals UPnP, FTP, photopublishing en heeft RAID 1. Als grootste nadeel heeft deze dat ze niet is uit te breiden (geen USB 2.0; alleen voor printserver, en geen e-SATA). Daarnaast weet ik het met de software ook nog niet helemaal (tov de DS-106e).
- Thecus N2100 YES Box heeft vrijwel alles maar daar is de prijs ook naar (130 - 150 euro duurder dan de andere twee; +/- 60% duurder). Daarnaast is de performance minder dan van de DNS-323 (maar die zal ik niet direct benutten gezien mijn WiFi: 54Mbps, maar mogelijk in de toekomst wel als ik eventueel wil omschakelen naar Gbit voor mijn werkstation als de WiFi performance met te laag is) en is het een minder betrouwbaar merk dan bijvoorbeeld Synology en D-link (volgens een review op smallnetbuilder.com).
- Een combi van de DS-106e en de DNS-323 zou top zijn (of een DS-106e met RAID 1 eigenlijk), maar deze lijkt nog niet op de rol te staan als je de forums leest op de Synology site en gezien de release van de DNS-323 (in oktober 2006) die pas heel kort geleden is verwacht ik daar ook geen nieuwe release van met USB 2.0 en eSATA uitbreidingsmogelijkheden.

Hoe zijn jullie ervaringen en wat is je advies:
- Ervaringen met de DS-106(e), DS-323 of de YES Box?
- Oplossingen voor RAID mogelijkheden?
- Zie ik een ander product in de prijsklasse over het hoofd?
- Heeft iemand zijn NAS met de XBOX360 werkend en wat zijn je ervaringen?
- En hoe is de transfer rate via WiFi 54Mbps?
- Werken de rechtenstructuren prettig op de verschillende zones?
- Hoe zit het met exploits (gezien je je disk toch aan het Internet hangt).. Is alles goed afgeschermd tegen ongeautoriseerd gebruik of is er wel eens een bug geweest die middels firmware updates is verholpen aangaande rechtenproblemen?
- Andere nuttige tips, zaken die ik over het hoofd zie?

[ Voor 38% gewijzigd door Valith op 22-07-2007 18:25 . Reden: QNAP TS-201 toegevoegd (Webby_143) | pricewatch links | tabel met specs | Synology DS-207 toegevoegd (Superbelg) | Vote DS-207+.128 toegevoegd | aanschaf verwerkt | foto opgenomen | ]

Synology DS415+ (3x6TB) | Synology DS216j | Canon EOS 5DIII | 580 EX II | 430 EX | Canon 17-40 f/4L USM | Canon 24-70 f/2.8L II USM | Sigma 35 f/1.4 ART | Canon 85 f/1.8 USM | Canon EF 70-200 f/4L IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-07 13:00

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

*bookmarked*

Ik zat te kijken naar een Thecus N2100.
Wil het voornamelijk gebruiken voor opslag van documenten en foto's.
Daarnaast zou ik er graag muziek op willen zetten, zodat ik het kan benaderen met mn Pinaccle Soundbridge. (iTunes service, lees net dat het niet mogelijk is te connecten naar een itunes server ivm licentie restricties).
Na wat leeswerk zou ik er een andere library in moeten zetten. (mt-daapd, Firefly media server)

Ik zal ook kunnen kijken naar de D-Link DNS-323, maar moet dan even de rokulabs (soundbridge) forum af gaan of het werkt.
Ik hou dit topic in de gaten, hopelijk zijn er mensen die ervaringen hebben!

[ Voor 32% gewijzigd door Harmen op 25-01-2007 23:10 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pin_point
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-07 13:26
zelf heb ik enkele keren met de synology gewerkt, en dus ook geconfigureerd. dat gaat in mijn ogen erg makkelijk met een beetje logisch nadenken heb je bij de synology geen handleiding nodig :+ .. qua dat een aanrader. een minpunt is inderdaad dat er geen raid oplossing inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13
Valith schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 00:12:

Welke opties zijn very nice to have:
- Uitbreidbaar met USB 2.0 disks en het liefst nog eSATA disks
- downloadmogelijkheden (nieuwsgroepen)
Goede startpost.

Was zelf ook naar iets dergelijks op zoek. Wat ik zeer interessant vond is dat voor de DS106e SABNzbd (downloaden uit newsgroups) draait _/-\o_ . Tot nu toe werkt het blijkbaar tot 350kb/s al schijnt ook iemand 550kb/s te draaien. Daarnaast wordt standaard torrents blijkbaar gesupport. Hoef ik 's nachts mijn PC niet meer aan te laten.

Van de DNS323 heb ik nog niets gevonden over downloaden uit newsgroepen. Daarnaast ben ik wel gecharmeerd van de uitbreidingsmogelijkheden van de DS10e. Zoals je zegt ERG jammer dat er geen RAID support is. De DS406 (=gelijk aan de 106 maar support voor 4 SATA disks) heeft wel RAID 1 - 5 maar kost gelijk 500Euro.

Reviews, zie MPC Club :
DS106(e)
DS406

[ Voor 15% gewijzigd door jschoorl2 op 28-01-2007 22:30 ]

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:53

Jrz

––––––––––––

Hmm das precies wat ik ook zoek
Raid-1 vind ik ook een must. Dit topic gevonden, omdat ik net die yesbox zag, maar die is aardig aan de prijs, en zag geen BT downloads. Dat is opzich geen musthave, maar wel heel fijn om te hebben.

Wat ik ook belangrijk vindt, is dat er een GOED powermanagement in zit. Ik wil graag dat dat apparaat(iig de hdd's) gewoon uit gaat(n) als hij niet gebruikt wordt.

Over die dlink heb ik een paar vage dingen gelezen, dus mijn vertrouwen daar in is niet 100% meer :)

Wat ik ook fijn zou vinden, is dat als je een HDD eruit haalt, dat hij gewoon te lezen in in je computer (dus standaard ntfs / ext2).

[ Voor 12% gewijzigd door Jrz op 02-02-2007 14:57 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Note: Binnenkort komt Linksys ook met een dergelijke device op de markt: klik

Hierin staat echter vermeld dat je manual of scheduled backups van de ene disk naar de andere kunt maken. Dit zou ook een alternatief voor RAID1 zijn imo. Het gaat erom dat (een gedeelte van) de data veilig is, als 1 van de disks zou crashen. Met RAID1 is de synchronisatie/mirroring altijd direct, maar dat zou voor mij niet hoeven. Als ie iedere avond om 23.00 scheduled een synch zou kunnen doen zou dat al perfect zijn. (De Synology zou zo'n feature hebben om te backuppen, maar weer niet of dat van PC -> NAS is of ook anders kan....)

Mijn nieuwe vraag is dan lieve GoT-ertjes:
:? Kan dit met de Synology DS-106(e)? (scheduled backups maken van de ene interne schijf in je Synology station naar je andere interne schijf in je 106 een usb of eSATA schijf die aan je 106 gekoppeld zit).

Een bijkomend voordeel lijkt me dat je geen performanceverlies hebt, omdat je geen gebruik maakt van RAID1 (tov JBOD met schedulded data copy) update: er kan natuurlijk maar 1 disk in de Synology, dus van RAID1 of JBOD kan nooit sprake zijn, meer JOD (just one disk) :'(

Oh ja, nog even een oude vraag aanhalen:
:? Hoe zijn jullie ervaringen met NAS-gebruik over WiFi (54mbps), hoe bevallen de transfer rates?
(Als ik de benchmarks zo lees dan komt een 106(e) toch maar zo rond de 8500 bytes/sec READ en 8000 bytes/sec WRITE op een 100Mbit netwerk; bron)

Kopieer je nog veel over het netwerk (heen en weer) als je bijvoorbeeld foto's gaat bewerken? Lopen jullie tegen beperkingen aan, of is hier goed mee te leven? (Het zijn eigenlijk meerdere vragen, maar ze liggen allemaal in de lijn van performance en WiFi gebruik ;) )

[ Voor 27% gewijzigd door Valith op 05-02-2007 14:42 ]

Synology DS415+ (3x6TB) | Synology DS216j | Canon EOS 5DIII | 580 EX II | 430 EX | Canon 17-40 f/4L USM | Canon 24-70 f/2.8L II USM | Sigma 35 f/1.4 ART | Canon 85 f/1.8 USM | Canon EF 70-200 f/4L IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

elke dag backup is voor mij ook genoeg. scheelt ook weer stroom :) Vraag me alleen af hoelang dat op een 300 GB moet gaan duren.
8MB/sec is voor mij genoeg.

Die linksys is wel lomp zeg :)

http://www.thetechlounge....Network+Attached+Storage/

raid-0/1/jbod mogelijk.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21785

Valith schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 00:12:
- Zie ik een ander product in de prijsklasse over het hoofd?
Synology heeft een mooie RAID 5 oplossing, maar dat is wellicht wat te veel van het goede voor jouw wensen (dat geldt ook voor de prijs) de: Cubestation CS-406.
\edit: oh, ik zie dat die al genoemd was. Alleen heet hij dus CS-406, niet DS-406 :)

Maar misschien is de QNAP TS201 een idee? Lijkt qua features erg op de Synology modellen, maar deze heeft twee schijven en naar keuze RAID 0, RAID 1, single disk of JBOD.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik zelf ook (al weken) zit te twijfelen over een geschikte NAS oplossing. Het blijft een behoorlijk bedrag, natuurlijk. Zit er stiekem op te hopen dat Synology ook t.z.t. met een kastje voor twee harddisks op de proppen komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 21785 op 08-02-2007 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-07 13:38
Ik heb zojuist een Synology DS-106e besteld, als ik m binnen heb laat ik je even weten of er zo'n backup mogelijkheid op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Anoniem: 21785 schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 19:30:
[...]
.......
Ik moet er wel bij zeggen dat ik zelf ook (al weken) zit te twijfelen over een geschikte NAS oplossing. Het blijft een behoorlijk bedrag, natuurlijk. Zit er stiekem op te hopen dat Synology ook t.z.t. met een kastje voor twee harddisks op de proppen komt.
Ik hoop dus ook op een DS-107 met twee schijven en RAID1 (of DS-256; (DS-106 + DS-406) / 2 :*) )
awenger2k schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 15:49:
Ik heb zojuist een Synology DS-106e besteld, als ik m binnen heb laat ik je even weten of er zo'n backup mogelijkheid op zit.
En wat is je ervaring en constatering mbt de backup functionaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

* Harmen kijkt nog steeds de kat uit de boom. :+

Ben ook opzoek. Eigenlijk voor me zelf en mn ouders (SyncBack : zodat ze foto's via ftp oid kunnen backuppen).

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webby_143
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11-2023

Webby_143

1 Omhoog

Mijn zoektocht was begonnen door het lezen over nas met raid1. Die review ging over de Netgear, waarna ik snel uitkwam bij de d-link dns-232. Via http://www.smallnetbuilder.com/content/view/85/93 verder gelezen en kwam uit op de thecus yes box n2100. Vooral het torrent en slimserver sprak mij aan. De voorwaarden zijn nu naast raid1 ook het kunnen draaien van slimserver of twonkey, ftp van buiten af, met degelijk user management en bittorrent downloaden. Na meer research is volgens die specs de qnap ts-201 er bij gekomen. De d-link lees ik wel dat hij geleverd wordt met slimserver en dat er mensen bezig zijn met hacking, maar daar kan ik nergens iets over vinden verder. Ik heb mezelf ook al neergelegd bij een wat groter budget, dus de thecus of de qnap. de qnap kan ik helaas niet zoveel info over vinden. De thecus schijnt erg warm te worden, maar heeft weer te installen modules (http://onbeat.dk/thecus/index.php/N2100_Module_List). Als toevoeging een review van de qnap: http://www.mpcclub.com/mo...News&file=article&sid=179. de thecus zijn 2 artikelen over te vinden op smallnetbuilder.

In ieder geval dit topic in de gaten houden. Ik hoop ook dat mensen ervaring hebben met 1 van de genoemde apparaten. Tevens dat de TS iets heeft aan de links en ik zijn keuze nu niet nog moeilijker heb gemaakt door er nog 1 toe te voegen. Ook al valt die buiten je genoemde budget. Mocht ik in de tussentijd meer info vinden post ik het hier en na mijn aankoop zal ik mijn gebruikservaringen posten.

:: Game Over ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Webby_143 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 23:44:
.....
In ieder geval dit topic in de gaten houden. Ik hoop ook dat mensen ervaring hebben met 1 van de genoemde apparaten. Tevens dat de TS iets heeft aan de links en ik zijn keuze nu niet nog moeilijker heb gemaakt door er nog 1 toe te voegen. Ook al valt die buiten je genoemde budget. Mocht ik in de tussentijd meer info vinden post ik het hier en na mijn aankoop zal ik mijn gebruikservaringen posten.
De keuze wordt misschien wel moeilijker, maar het belangrijkst vind ik het maken van een goede keuze. Dat er nu weer een device bij is gekomen op de lijst (direct in de startpost gezet :*) ) is alleen maar handig. Inderdaad iets buiten het budget wat ik gesteld had (maar dat heb ik ook gebaseerd op het feit dat ik een DS-406 te veel van het goede vond en meer in de richting van een DS-106 wilde zoeken) maar daar zit nog wel wat rek in. Het is toch een investering voor jaren, dus dan kan ik beter €100 meer uitgeven en een top-product kopen, dan dat ik over twee jaar weer moet inruilen.

Ik neem het mee in de overweging. Misschien dat ik maar eens aan een tabelletje moet gaan werken met de vier bovenstaande devices, om een goede afweging te kunnen maken. Ik heb veelal losse reviews gezien en nog niet veel vergelijkingen tussen bovenstaande devices.

Heeft de QNAP nu wel of geen eSATA?
- Tweakers pricewatch zegt: JA
- QNAP noemt alleen maar USB 2.0; NEE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webby_143

Webby_143

1 Omhoog

Ik had trouwens naast een site met hacking en info over de yes box (http://onbeat.dk/thecus/index.php/N2100_Resources) er ook 1 gevonden voor de d-link: http://wiki.dns323.info/:start. En wat extra info over de qnap: http://scratchpad.wikia.com/wiki/Open_Turbostation:TS201.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabba
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-06 15:55

Jabba

Firkan

De DNS-232 komt heel erg goed uit de test op Tomshardware! mooi apparaat, en een NAS zonder raid1 wil je ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Heb even een tabel gemaakt en geplaatst in de startpost...
Als iemand aanvullingen en/of opmerkingen heeft zijn deze zeer welkom _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redniels
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-03 20:35
Laat ik me er ook even mee "bemoeien" :)

persoonlijk ben ik gegaan voor de "low cost" combi oplossing, een Sitecom MD-250 als FTP server voor buiten, en voor de mirrored opslag 2x Netgear SC101. De SC101 heeft een aantal problemen, waaronder het voor velen zwaarwegende issue van de benodigde driver (het is een mini SAN tenslotte, geen NAS), mirrors die niet te rebuilden zijn (gaat een schijf kapot dan wordt de andere nog werkende schijf een "gewone" disk, ongemirrored, en dit is niet te herstellen) en het feit dat ze niet de snelste zijn.

maar tot nu toe doen ze alles wat ik ervan verwacht, en de prijs..... is het sterkste punt: 8 tientjes als je een beetje zoekt.. je kan dus een 400GB mirrored oplossing creeren voor een kleine 300 euries met de SC101...

Maar hobby-bob technisch, ben ik nog steeds op zoek naar een leuk hobby-projectje, en mijn oog viel ook op de DS-106 en de Freecom FSG3 WLAN. deze 2 apparaten lijken nogal veel op elkaar, (beiden nogal flink te modden) en ze hebben allebei verschillende sterke punten..
de FSG heeft Esata, 4x USB en een 4 poorts 100Mbit switchje onboard. ook heeft hij (uit te schakelen) router functionaliteit. Standaard is er SMTP functionaliteit (vinkje zetten) en SSH ondersteuning (ander vinkje) op de DS-106 is dit beiden een "echte" mod..
De DS-106 heeft als voordeel dat hij GB lan heeft, een SATA interne disk (nodig) heeft (FSG =IDE) en de gebruikte CPU is wat "fijner". De synology gebruikt een PPC variant en doet dus ook floating point. de FSG doet geen floating point waardoor sommige PHP apps en sommige MYSQL opdrachten niet helemaal lekker lopen. (zie www.openfsg.com)

ook was mijn idee om een scrippie te maken wat automatisch RAW bestanden omzet naar JPG en de JPG´s kopieert naar locatie 2 en ze gelijk resized. (kleine maat is handig voor de FTP)
Dit soort handelingen kun je dus vergeten zonder FPU.
natuurlijk gaat dit zo wie zo niet zo heel snel op een dergelijk device... but who cares? desnoods start je dit soort scrippies via cron midden in de nacht op, en al doet hij er 8 uur over... is nog altijd beter dan je PC een paar uur te laten stampen.

dus aan de ene kant heb ik (FSG3 ) (out of the box, zonder mod)
- een switch 4x100Mb (1x wan , 3x lan, router uit dan 4x lan)
- router/Firewall (IP tables)
- Samba
- FTP
- email
- SSH toegang
- DHCP server
- www (apache 1.3x)
- Php
- Mysql
- 4x USB (ook voor print server)
- 1x eSATA
- CPU zonder FPU
- Wifi Access Point (buggy volgens forum)
- Goede support zo op het eerste gezicht via www.openfsg.com

en aan de andere kant (DS-106)
- GB lan
- FTP
- SAMBA
- www (apache 1.3x)
- PHP
- Mysql
- Bit torrent client
- Photo station (image gallery)
- 1xeSATA
- 3x USB
- ADS/NT4 domain ondersteuning
- CPU met FPU..
- goede support zo te zien...

als je die bakkies gaat modden, dan kunnen ze allebei bijna alles wat de ander ook kan..

blijven alleen de FPU, Wlan access point en router/firewall functionaliteit over als beslissings punten...
(want GB ethernet is leuk, maar dit soort apparaten trekken dat echt niet vol)

en daar ben ik nu al weken over aan het tobben...

wat ik dus wou zeggen in dit hele lange verhaal: ;)

Misschien moet je de FSG-3 ook ´ns overwegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
redniels schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 17:11:
Laat ik me er ook even mee "bemoeien" :)

...... [heel verhaal] .....

wat ik dus wou zeggen in dit hele lange verhaal: ;)

Misschien moet je de FSG-3 ook ´ns overwegen...
Hahaha, idd een heel verhaal 8) maar altijd handig om mee te nemen in de overweging.

Mijn eerste ingeving is echter dat dit mogelijk niet helemaal past in mijn wensen voor een NAS.
Het is namelijk een IDE oplossing (FSG-3) en heeft, zo krijg ik de indruk, geen RAID1 mogelijkheid.

Ik zal hem eens bekijken. Modbaarheid is sowiezo altijd leuk, maar het sterke gevoel dat ik in het begin had voor de DS-106e wordt langzaam aan minder. RAID1 is mijn belangrijkste wens/eis aan een NAS! En daarbij zie ik eSATA ook als iets erg wenselijks (met oog op de toekomst en de mogelijkheid om de eSATA drive los te koppelen van je NAS en direct aan je PC te hangen als je de data met hoge transfer rates nodig hebt :P )
Helaas is het tegenstrijdig met het het huidige aanbod (in dit segment), de DS-106e heeft namelijk geen RAID en wel eSATA. De andere drie hebben wel RAID maar geen eSATA. (enige geruststelling is, is dat het met USB 2.0 ook wel kan, maar eSATA qua transfer rates toch wel bere interessant is tov USB 2.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43149

Op de site van Synology spreken ze van een ds 207 die eerste kwartaal 2007 zou uitkomen. Deze zou twee harddisks bevatten en raid 0 en raid 1.

Het staat in dit topic :
http://www.synology.com/e...97e4461eeebee11ab6b5dac1e

en ook in dit topic spreken ze der van, meer bepaald in derde antwoord

http://www.synology.com/e...hp?t=1603&highlight=ds207

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 43149 op 13-02-2007 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redniels
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-03 20:35
je hebt helemaal gelijk: hij (FSG-3) doet geen raid. echter indien je de DS-106(e) overweegt, dan is de FSG een apparaat wat er het dichts bij in de buurt komt. vandaar mijn hele verhaal :)

anywegs, wil je raid dan zou ik voor de D-link gaan.. Hier en daar op Inet vind je wat rare dingen over de Thecus Yes box.. (kan natuurlijk allang weer verholpen zijn met een firmware update)
hoewel dat wel een ontzettend sexy kastje is om te zien .. :)

en over de D-link vind je bijna niks negatiefs..

ps: staar je ook niet blind op RAID. als het apparaat naar de kl** te gaat, ben je nog steeds de pineut.
je kan een dergelijke schijf (één van een mirror set) nl. niet zomaar aan een ander soort/merk/type controller hangen en dan de data benaderen... (dus bv in je pc, als de NAS is uitgefikt.) da's de reden waarom ik 2 SC101's heb gekocht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
redniels schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 23:27:
.....
ps: staar je ook niet blind op RAID. als het apparaat naar de kl** te gaat, ben je nog steeds de pineut.
je kan een dergelijke schijf (één van een mirror set) nl. niet zomaar aan een ander soort/merk/type controller hangen en dan de data benaderen... (dus bv in je pc, als de NAS is uitgefikt.) da's de reden waarom ik 2 SC101's heb gekocht..
Daar heb je een punt, echter als je hetzelfde apparaat opnieuw koopt of leent kun je gewoon weer bij je data en kun je dit eventueel overpompen naar een andere device (eSATA disk, USB disk, ander NAS of PC). Misschien is het zelfs nog mogelijk om via Linux de disk te benaderen (EXT2/3)?
In RAID1 kun je er iig 1 slopen tijdens je recovery, dat scheelt :+
Anoniem: 43149 schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 23:25:
Op de site van Synology spreken ze van een ds 207 die eerste kwartaal 2007 zou uitkomen. Deze zou twee harddisks bevatten en raid 0 en raid 1.

Het staat in dit topic :
http://www.synology.com/e...97e4461eeebee11ab6b5dac1e

en ook in dit topic spreken ze der van, meer bepaald in derde antwoord

http://www.synology.com/e...hp?t=1603&highlight=ds207
Inderdaad, dit is supergoed nieuws. Precies waarnaar ik op zoek zou zijn. Enige zwakke punt zou de prijs kunnen zijn... Echter, in de topics wordt gesproken over het concurreren met de D-Link DNS-323. Mochten ze daarmee willen blijven concurreren, kunnen ze niet boven de €249 gaan zitten, omdat dan de consument m.i. dan een D-Link zal aanschaffen. Dat is dus ook goed nieuws!

Als release date wordt "late Q1 2007" genoemd, dat kan dus niet lang meer duren :*)

[ Voor 28% gewijzigd door Valith op 14-02-2007 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43149

Als de ds 207 betaalbaar is zal ik mij ook eentje aanschaffen anders wordt het de dlink. late Q1 2007 kan nog maximum een maand zijn. Ben nu al zo lang alles aan het afwegen en lezen dat ik nu nog wel een maand ga wachten.

Ik lees hier ook veel over welke schijven we best monteren in die dingen. Ik denk dat deze ook wel goed zijn :

http://www.tones.be/shop_product.php?idx=102664 weet niet of dit mag gepost worden (reclame)
Vooral de 5 jaar garantie ( heb ik onlangs nodig gehad en ging perfekt)
en ook dit :
1.2 million hours MTBF

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 43149 op 14-02-2007 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Lekker samsung spinpointjes :) zuinig en stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
Vandaag de DS106e binnen gekregen. Wat een fantastisch apparaat is dat zeg! _/-\o_ Doet geruisloos zijn werk. De transferrates die worden gemeld op synology.com haal ik ook daadwerkelijk, na mijn MTU waarde op 8000 te hebben gezet. Zie onderstaand plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.synology.com/enu/products/DS106serise/images/perf.jpg
Valith schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:26:
[...]
En wat is je ervaring en constatering mbt de backup functionaliteit?
De DS-106e biedt de mogelijkheid om alle shares te backuppen naar bijvoorbeeld een USB/eSATA harde schijf. Ook is het mogelijk om alleen bepaalde mappen te backuppen. (handig als je USB/eSATA schijf bijvoorbeeld kleiner is dan de schijf in de DS, of als je niet je MP3's wil backuppen maar wel je documenten)
De backup is te schedulen, met als maximum 1 keer per uur, en als minimum 1 keer per week. De backups zijn incrementeel !, wat inhoudt dat alleen gewijzigde bestanden worden weggeschreven.
Ook kan je tijden instellen dat de backup wordt gemaakt, bijvoorbeeld 's nachts. De voortgang van de backup is te volgen via de webinterface, daar heb ik een screenshot van gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://www.wouterbouvy.nl/GoT/backupss.jpg

De backupschijf verschijnt als extra share, welke alleen met de admin account te lezen is (read-only) . Je kan kiezen in welk formaat je de backupschijf formatteert tussen FAT32 en het native formaat. Aangezien ik een USB stickje heb gebruikt van 1 GB kon ik alleen kiezen voor FAT32, bij het aansluiten van een 60 GB externe schijf kan ik ook kiezen voor native. Dit is wat er exact staat:

Select the file system type for the USB disk.
• FAT32 format is portable, easy and convenient to use on both Windows and Mac but the performance is much poorer than native format. (Note: You cannot create files that contain the following characters in the file name: \ / < > * ? | " : , )
• Native format: Not portable. Offering better data safety and higher performance.

Na testen blijkt inderdaad dat de FAT32 backup uit te lezen is op een andere PC.

Meer vragen?

[ Voor 31% gewijzigd door awenger op 14-02-2007 18:03 . Reden: eSATA toegevoegd, stukje incrementele backup toegevoegd, plaatje toegevoegd ]

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Klinkt goed die performance! En incremental backup is helemaal netjes.
Het is wel veilig om een incremental backup naar een eSATA/USB schijf te maken die FAT32 is, dan kun je altijd bij het crashen van je Synology je data benaderen als je de disk aan je PC/laptop hangt. (Dat is weer een klein voordeel tov RAID1 als EXT2/3 geformateerd).

Welke schijf heb je er trouwens in gezet :?

• awenger
Valith schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 15:08:
[...]
Welke schijf heb je er trouwens in gezet :?
Deze:
Seagate 320GB SATA II 7200RPM 16MB Barracuda 7200.10 (ST3320620AS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://211.78.161.57/res/gdsale/st_pic/0472/st-472863-1.jpg?u=20070116060206&o=DS-207-400.jpg

Abusimal vond deze info over de Synology DS-207 op een Taiwanese Yahoo site. Specs zijn wat moeilijk te lezen, maar misschien kan er nog een vertaling op worden gedaan.

In ieder geval als je de koersconverter van het GWK erop los laat is de prijs €259,67 :9 (nu maar hopen dat de prijs in Europa ook zo zal zijn en niet iets van €300. Dan gaat hun concurrentiestrijd met de D-Link DNS-323 niet werken lijkt me).

In ieder geval zie ik RAID1, iTunes ondersteuning, ADS, NTFS tov de DS-106e (de non-e heeft wel ADS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
En een (brakke) vertaling van die prachtige Aziatische tekens :P klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webby_143

Webby_143

1 Omhoog

Ik zag toevallig in de sidebar op die translated page ook de QNAP TS-201. Dus denk even kijken wat die qua prijs doet en wat dat in verhouding met nl is. Die is dus 12,999 Yen, net zoals de DS-207. En die kost in nl €399,- Maar we zullen pas uitsluitsel hebben als hij ook daadwerkelijk hier uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21785

Ik las op het Synology forum dat ze hun nieuwe x07 lijn op de CeBIT van 15-21 maart zullen presenteren. Als je dus (net als ik) niet heel veel haast hebt is het misschien de moeite waard om nog een maand te wachten. Ik ben in elk geval blij met de aankondiging van de 207, want dat is precies het tussenmodel waar ik naar op zoek was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ik trap even tegen dit topic.

Inmiddels is de martk flink aan het aantrekken, er wordt momenteel veel aangeboden.
Vind deze wel intressant:
LaCie Ethernet Disk Mini

Iemand hier ervaringen mee?

Of deze:

Buffalo Network Storage Center

[ Voor 20% gewijzigd door Harmen op 04-03-2007 17:37 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-07 11:44
Harmen schreef op zondag 04 maart 2007 @ 17:18:
Ik trap even tegen dit topic.

Inmiddels is de martk flink aan het aantrekken, er wordt momenteel veel aangeboden.
Vind deze wel intressant:
LaCie Ethernet Disk Mini

Iemand hier ervaringen mee?

Of deze:

Buffalo Network Storage Center
Naar die LaCie ben ik ook benieuwd. Voor de dingen die ik er mee wil gaan doen is hij pefect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210450

Ook ik ben zoekende.

Recentelijk is er een review verschenen van 16 NAS-devices op:
http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/bGRkaZg/viewgroup/
Zowat alle in deze discussie genoemde systemen komen in dit overzicht terug.
Naast een uitgebreide vergelijking van de mogelijkheden worden ook performance resultaten gepresenteerd. Doe er je voordeel mee.

P.S.:
Wellicht dat de mogelijkheid van een aantal systemen om met 1 druk op de knop de complete inhoud van je digitale camera over te zetten naar de NAS-schijf enkele posters wel zal aanspreken.
(Ik ben nieuw op dit gebied. Heet dit USB-sync?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Die synology lijkt me wel leuk, zeik is alleen dat ik een PATA 250GB heb. Maja zo duur zijn die 250GB schijfjes nu niet meer en 500 ook niet eens meer, maja toch weer extra kosten.

Mijn vraag is: kun je iets instellen aan de max download speed van die torrents enzo? Want als dat ding 100% speed zit te rammelen heb je niks meer over in het hele netwerk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
REDFISH schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 02:20:
.....
Mijn vraag is: kun je iets instellen aan de max download speed van die torrents enzo? Want als dat ding 100% speed zit te rammelen heb je niks meer over in het hele netwerk natuurlijk.
Jep dit kan. Is in een van de laatste firmware's toegevoegd. Wat echter wel een nadeel is, is dat de torrents niet meer geseed worden nadat de download er van klaar is. Men overweegt bij synology om dit in de toekomst aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17814

Top topic, kijk nu weekje of wat mee en zelf overweeg ik deze (inmiddels al paar keer genoemd maar nu met specs)

http://www.mobile-harddis...sief-harddisks-p-266.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-07 23:49

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Voor 450euro kan je een intel SS4400 kopen en daar passen 4 schijven in.
Misschien daar eens naar kijken?

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04-2021
interessant topic!

ik ben nu een aantal dagen aan het broeden en ik ben nu bijna zover dat ik een Synology DS 106e ga aanschaffen met waarschijnlijk een 320 GB HD (welke precies weet ik nog niet).

Ik ga kiezen voor de 106 ipv de D-Link om de extra eSata aansluiting, die me toch wel handig lijkt. Verder ben ik niet heel geinteresseerd in RAID, ik maak van mijn persoonlijke gegevens ook al een DVD backup.

Als ik hem daadwerkelijk heb gekocht, post ik mijn ervaringen weer hier.

aanvulling: wel vreemd trouwens, dat bij de review van Hardware.info niet de Synology meegenomen wordt.

Deze review vond ik nog over de DS-106e trouwens: http://www.overclockersclub.com/reviews/synologyds106/1.htm

[ Voor 17% gewijzigd door HanH op 10-03-2007 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 212350

Hoi HanH,

Heb je inmiddels al de synology gekocht?

Ben op zoek naar ervaringen en tevens waarom men bijvoorbeeld niet de QNAP TS-101 gekozen kiest.
Immers deze laatste heeft geen ventilator koeling maar een passieve koeling.
Prijzen zijn ongeveer gelijk (DS-106 en TS-101)

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik kan je er zo niet mee helpen. Ik heb besloten voor een Synology te gaan. Er is goede support op. Er zijn veel handleidingen beschikbaar om het onderste uit de kan te halen wat betreft de funcionaliteit.

Ik twijfel alleen nog of ik een DS-106e of een DS-207 (voor 2 schijven) neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Zoals ook in het andere ethernet harddisk topic staat heeft een RAID configuratie weinig zin voor de snelheid aangezien de processor niet snel genoeg is de hele hardeschijf leeg te trekken met transferrates die een gigabit verbinding vol zullen proppen. Het verschil bedraagt normaal 2MB/s of minder. De enige reden om RAID 1 te draaien is dus als het om belangrijke data gaat die vaak gebackupt moet worden maar dit kan ook via een externe USB driver die je op dergelijke apparaten aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59298

Bij Mobile Harddisk Solutions, wordt de Synology Diskstation DS-207 aangekondigd voor € 319,=, zie: http://www.mobile-harddis...disks-p-266.html?cPath=67.

Is overigens voor streaming het interne geheugen nog van belang, ik hier zie normaliter weinig over gemeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Anoniem: 59298 schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 21:13:
Bij Mobile Harddisk Solutions, wordt de Synology Diskstation DS-207 aangekondigd voor € 319,=, zie: http://www.mobile-harddis...disks-p-266.html?cPath=67.

Is overigens voor streaming het interne geheugen nog van belang, ik hier zie normaliter weinig over gemeld?
Klopt deze heb ik vorige week in een ander topic gepost. Toen kostte hij overigens nog 309 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
REDFISH schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 16:51:
Zoals ook in het andere ethernet harddisk topic staat heeft een RAID configuratie weinig zin voor de snelheid aangezien de processor niet snel genoeg is de hele hardeschijf leeg te trekken met transferrates die een gigabit verbinding vol zullen proppen. Het verschil bedraagt normaal 2MB/s of minder. De enige reden om RAID 1 te draaien is dus als het om belangrijke data gaat die vaak gebackupt moet worden maar dit kan ook via een externe USB driver die je op dergelijke apparaten aansluit.
Kan je ook 2 schijven plaatsen voor extra opslag? Bijv. ik zet er nu een 320 GB in later als deze vol is en ik wil een 320 GB erbij plaatsen kan dit toch gewoon? Sorry het is een beetje domme vraag, maar met RAID ga ik zelf verder niks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Specsheet DS-207 (klik)

CeBit info heb ik overigens nog niet kunnen vinden en de officiele data op de Synology site is ook nog niet gepubliceerd.
Weet iemand hoe het met de prijzen van de DS-206 zat bij de release en bijvoorbeeld twee maanden later (ofwel: kunnen we een dipje in de prijs van de DS-207 verwachten nadat de early adaptors voorzien zijn?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-07 10:04
Ikzelf ben ook op zoek naar een NAS-oplossing voor m.n. foto's en films.

Nou vind ikzelf 300 euro al teveel voor een apparaat zonder hdd's en de linksys NAS200 is nog niet uit (deze zou op 179 dollar komen).

Dit topic gelezen hebbend vond ik het verwonderlijk dat de RaidSonic NAS2000 nog niet voorbij was gekomen. Al te vinden voor 129,79 euro.

Review: hier

Ze hebben overigens nog meer modellen: hier

Het ding heeft de volgende specs ook nog eens:

Plug & Play and Hot Swap
USB 2.0 & Ethernet LAN Host Interface
Fully Configurable 3-in-1 Servers
Samba Server (Windows Shares, Mac OS X)
NFS Server (Unix, Linux)
FTP Server (Remote Access via Internet)
MediaServer (Twonkymedia)

Ok, het heeft geen RAID1 oplossing, maar even een extra schijfje via usb inpluggen en een daily backup is zo gemaakt.

Iemand ervaringen met deze NAS-oplossing?

[ Voor 14% gewijzigd door WiseGuy! op 19-03-2007 07:39 ]

we only make way for the man who boldly pushes past us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
WiseGuy! schreef op maandag 19 maart 2007 @ 07:26:
........
Dit topic gelezen hebbend vond ik het verwonderlijk dat de RaidSonic NAS2000 nog niet voorbij was gekomen. Al te vinden voor 129,79 euro.
Review: hier
.......
Ok, het heeft geen RAID1 oplossing, maar even een extra schijfje via usb inpluggen en een daily backup is zo gemaakt.
WiseGuy, waarom ik deze oplossing niet bespreek is idd vanwege het missen van een RAID1 functionaliteit. Wat mij betreft is dat toch wel een zeer belangrijke optie waarop ik mijn keuze zal bazeren. Daarnaast werkt de RaidSonic NAS2000 nog met ATA(IDE) schijven en niet met SATA schijven. (Nu is dit voor de snelheid geen probleem, echter met oog op de toekomst wil ik niet twee 320/500GB schijven aanschaffen die nog voorzien zijn van een oude ATA-interface). Ook zit er geen Gigabit aansluiting op (en dit is ook met oog op de toekomst in mijn ogen niet de beste keuze). Dit NAS moet wat mij betreft toch zo'n 4 a 5 jaar meekunnen en indien mogelijk langer :*) (er kan altijd nog twee keer 1TB in als die disks uit zijn.. hehehe)

De prijs is echter zeer netjes, voor mensen die op zoek zijn naar een goedkope single-disk oplossing, zal deze zeker het overwegen waard zijn.
Voor mij is het veilig stellen van mijn data middels RAID1 heel belangrijk en wil ik bij nader inzien toch niet gaan knutselen met (relatief trage) USB disks die 's nachts de boel even synchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anglico
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05 18:21
verkeerde instelling hoor, zoals hier op het forum reeds duizendmaal is gezegd, raid 1 is ABOSULUUT geen backup en dat wil hij zeggen, je bent beter af met 2 aparte apparaten (al is het nas met usb disk) dan met 1tje (NAS met raid 1)

zelf heb ik een pc als fileserver (raid 5) met nog andere functies en een DS-106e dient als backup van de fileserver

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
anglico schreef op maandag 19 maart 2007 @ 16:18:
verkeerde instelling hoor, zoals hier op het forum reeds duizendmaal is gezegd, raid 1 is ABOSULUUT geen backup en dat wil hij zeggen, je bent beter af met 2 aparte apparaten (al is het nas met usb disk) dan met 1tje (NAS met raid 1)
Misschien is het voor mijn beeld dan nog even goed om de definitie van 'een backup' te bepalen en de risico's die je kunt lopen. Dat kan imo op meerdere manieren:
  • Data op twee disks in je NAS (RAID1), dat als er 1 kapot gaat je de data nog op de andere hebt
  • Data gekopieerd naar een andere device (bijvoorbeeld een USB schijf/stick) zodat als je NAS stuk gaat je de data op een andere device nog hebt
  • Data gekopieerd naar andere media/device die op een remote locatie staat / wordt getransporteerd (dit ivm met het afbranden van je huis / uitbranden van je NAS)
  • Data kopieren/backup-en op media die 'not connected' is (dit ter bescherming tegen hackers die eventueel via een exploit je hele NAS inclusief attached USB / eSATA storage kunnen wissen, zodat je volledig zonder data komt te zitten, dus ook op je connected USB backup schijfje)
@anglico: Wat zie jij als backup en wat zie jij als (grootste) risico? (een linkje naar een ander topic is ook een antwoord, omdat je aangeeft "zoals hier op het forum reeds duizendmaal is gezegd"). Voor mij is de definitie van backup tov de risico's dan wel belangrijk, daarna kun je dan bepalen welke maatregelen je hiertegen wilt / kunt treffen.

[ Voor 11% gewijzigd door Valith op 19-03-2007 17:07 . Reden: vierde optie in de list.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Binnetie schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 10:48:
[...]

Kan je ook 2 schijven plaatsen voor extra opslag? Bijv. ik zet er nu een 320 GB in later als deze vol is en ik wil een 320 GB erbij plaatsen kan dit toch gewoon? Sorry het is een beetje domme vraag, maar met RAID ga ik zelf verder niks doen.
Alle synology producten die beginnen met een TWEE (2) hebben plaats voor 2 harde schijven. Duh 8)7 . Dus als je de DS206 of de DS207 koopt dan kan wat jij wilt altijd. Andere producten moet je dus effe kijken naar de specs of er 2 harddisks in kunnen. Is dit zou dan kun je altijd later uitbreiden.

[ Voor 10% gewijzigd door REDFISH op 20-03-2007 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

anglico schreef op maandag 19 maart 2007 @ 16:18:
Niemand heeft het hier dan ook over een backup manier. Het enige waar men het hier over heeft is een extra stuk veiligheid middels raid1 zodat bij uitval van een hardeschijf de data niet meteen pleite is en je dus niet meteen hoeft te gaan lopen restoren. Wat hij wil zeggen is dat je met een backup dezelfde risico afdekking hebt als met 2 hardeschijven in raid1. Voor een NAS zonder raid1 mogelijkheid is zoiets dus de manier om het risico van een defecte hardeschijf op te vangen. Het is echter wel een ietsje omslachtigere manier omdat je hier weer data moet restoren om überhaupt weer verder te kunnen werken. Bij raid1 is dat niet nodig en dat is dus precies het voordeel van raid1: qua services die op het ding draaien zul je niet merken dat 1 hd stuk is of stuk aan het gaan is. Als je de defecte hd vervangt voor een nieuwe gaat hij lopen restoren terwijl jij onderwijl nog steeds verder kunt werken. Bij grote hoeveelheden data is zo'n situatie toch wel erg prettig, een restore gaat niet zo rap.

Daarnaast kun je zoals Valith al aangeeft een aardige discussie houden over wat nou precies een backup is. Je kunt zelfs zo ver gaan dat zelfs synchronisatie in aanmerking komt als backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
REDFISH schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 00:09:
[...]

Alle synology producten die beginnen met een TWEE (2) hebben plaats voor 2 harde schijven. Duh 8)7 . Dus als je de DS206 of de DS207 koopt dan kan wat jij wilt altijd. Andere producten moet je dus effe kijken naar de specs of er 2 harddisks in kunnen. Is dit zou dan kun je altijd later uitbreiden.
Sorry domme vraag. Als ik een DS-106e heb deze schijf is vol, en je wilt er via usb een schijf bij aanhangen. Kan deze dan ook worden meegenomen in de totale grote van de NAS op het netwerk of wordt de usb aansluiting alleen gebruikt voor het maken van een backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-07 10:04
Aangezien ikzelf met behoorlijke smart op de Linksys NAS200 zit te wachten, maar eens gebeld met linksys... daar wisten zo van niets. Ze krijgen daar pas informatie als het product op de markt komt. Ik vond het vrij vaag allemaal en vraag me af waar dat ding blijft!

Iemand nog verder info's over de NAS200 van Linksys?

we only make way for the man who boldly pushes past us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181923

Ik ben nu zelf erg aan het twijfelen tussen de synology 106e en de nieuwere 107e.
Wie kan mij vertellen wat de verschillen hiervan zijn?
Ik heb hier een vergelijking kunnen maken maar vind de verschillen echt minimaal zoals het hier beschreven wordt:
[url]http://www.mobile-harddisk.nl/compare.php?columns_268=268&keywords=synology&op=list&sort=2a&columns_269=269&columns_153=153&columns_174=174/url]

Daarnaast vraag ik mij af of het niet verstandig is om direct een synology 207 aan te schaffen voor een paar tientjes meer. Je krijgt dan volgens de website een volwaardig mediaserver. Wat moet ik mij hierbij voorstellen? :)

Kan ik de synology 207 gebruiken met 1 sata2 hardeschijf of moet ik er meteen 2 aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Anoniem: 181923 schreef op maandag 26 maart 2007 @ 11:59:
Ik ben nu zelf erg aan het twijfelen tussen de synology 106e en de nieuwere 107e.
Wie kan mij vertellen wat de verschillen hiervan zijn?
Ik heb hier een vergelijking kunnen maken maar vind de verschillen echt minimaal zoals het hier beschreven wordt:
[url]http://www.mobile-harddisk.nl/compare.php?columns_268=268&keywords=synology&op=list&sort=2a&columns_269=269&columns_153=153&columns_174=174/url]

Daarnaast vraag ik mij af of het niet verstandig is om direct een synology 207 aan te schaffen voor een paar tientjes meer. Je krijgt dan volgens de website een volwaardig mediaserver. Wat moet ik mij hierbij voorstellen? :)

Kan ik de synology 207 gebruiken met 1 sata2 hardeschijf of moet ik er meteen 2 aanschaffen?
Dagi, De DS-207 is vanzelfsprekend te gebruiken met 1 harddisk erin en is vanwege het prijsverschil van €30 (tov een DS-107) een keuze die ik ook zou maken.
Met volwaardige mediaserver bedoelen ze denk ik dat er ook iTunes ondersteuning is naast UPnP (bij de vorige versies was er geen iTunes ondersteuning). Verder is de DS-106e ook al heel compleet en zijn de verschillen vrij minimaal (tov DS-107e)!!

Oh, ik zie dat je het hebt over de DS-107e tov DS-207, dan is het prijsverschil €90. Je hebt dan echter wel een NAS met twee keer zoveel geheugen. De DS-107e is namelijk een iets minder snelle versie van de DS-107 en heeft geen Active Directory Support (ADS).
Die afweging kun je ook maken, het kopen van een DS-107e en een externe schijf voor die €90 verschil (+ iets extra) waarover in dit topic al vaker wordt gesproken. Je kunt dan je Disk Station uitbreiden via eSATA en USB ipv via interne schijven. Je kunt dan alleen geen RAID1 (mirror) draaien, maar wel scheduled backups doen naar een externe schijf.
Als je twijfelt tussen een DS-107 en DS-207 zou ik het wel weten voor €30. Ik zou kiezen voor de DS-207 met als extra dat die twee interne schijven aan kan, met oog op de toekomst en met name de RAID1 mogelijkheden. :*)

Hier nog de linkjes naar pricewatch:

[ Voor 6% gewijzigd door Valith op 28-03-2007 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanH
Valith schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 15:56:
[...]
Ik zou kiezen voor de DS-207 met als extra dat die twee interne schijven aan kan, met oog op de toekomst en met name de RAID1 mogelijkheden. :*)
even voor mijn informatie: je kan toch niet eerst 1 schijf gebruiken en dan later een tweede erbij zetten en daar gelijk RAID1 van maken? Dan moet je toch eerst je eerste schijf helemaal leeg halen?

ik heb nog geen 106e gekocht, wilde toch nog even wachten op de 107e, maar nu weet ik het helemaal niet meer :S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 141164

nog een paar aanvullingen voor je tabelletje. op hardware.info vond ik voglende stroomverbruiken:

DLink  QNap   Thecus
Stroomverbruik - Idle    18 W 	25 W 	30 W 
Stroomverbruik - Actief  20 W 	32 W 	36 W

De QNap heeft ook een iTunes server: http://www.qnap.com.tw/pro_detail_feature.asp?p_id=74
Ik zie die qnap wel zitten, maar precies niet zo gemakkelijk te vinden in onze contreien (toch niet aan de juiste prijs ;) hij is te vinden aan 350 euro waarmee hij oingeveer gelijk staat aan de thecus).

Wat ik ook wel leuk vind aan de qnap is dat em passief gekoeld wordt (ik laat dat toch geen dagen aanstaan). hardware.info vermeldt een esata interface wat leuk zou zijn, maar ik kan het haast niet geloven. op de screenshots zie je er ook niks van

Het leuke aan de thecus is zn tweakability: er bestaan heel wat modules en tweaks die je heel wat meer vrijheid kunnen aanbieden dan de gemiddelde nas.

De DNS-323 is dan weer heel aantrekkelijk qua prijs als je niet al die extra features nodig hebt. Verbruikt dan ook minst stroom. De performance is dan weer wat minder precies : http://www.smallnetbuilde..._nas/Itemid,190/chart,13/ (ervan uitgaand dat de qnap 101 minstens zo snel is als de 201)
wel geen mogelijkheid om een externe schijf aan te sluiten, nogal spijtig.
wat HEEL cool is van D-link is dat je hun volledige NAS web interface online even kunt uittesten! gewoon geen credentials opgeven en je bent binnen. is wel een oude firmware versie (defrag en scandisk zitten er nog in bvb).

de qnap was oorspronkelijk mn lievelingskeuze, maar nu begin ik dus te twijfelen tss deze 3... Iemand ervaring met 1 van de 3?

groetjes
matthias

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Anoniem: 141164 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 16:08:
nog een paar aanvullingen voor je tabelletje. op hardware.info vond ik voglende stroomverbruiken:

DLink  QNap   Thecus
Stroomverbruik - Idle    18 W 	25 W 	30 W 
Stroomverbruik - Actief  20 W 	32 W 	36 W

De QNap heeft ook een iTunes server: http://www.qnap.com.tw/pro_detail_feature.asp?p_id=74
Thanks matti3, Ik heb de gegevens verwerkt in de startpost

Ik heb tevens de DS-107e, DS-107 en DS-207 van Synology toegevoegd (gegevens over stroomverbruik van deze devices kom ik niet tegen in de specsheets. Wel dat ze zo goed zijn voor het milieu, maar niet hoe goed ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonsmeets
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-11-2013
Mss is deze link nog interessant (speed tests van tom's hardware)
http://www.smallnetbuilde...option,com_nas/Itemid,190

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Op de (duitse) shop site ReCons is de Synology DS-207 te bestellen voor €289,99 inclusief BTW en exclusief verzenden (klik). Ik schat in dat de prijzen in NL dan op korte termijn ook wel iets zullen gaan inzakken...

Nu ook nog even de 500MHz CPU en 128MB RAM versie op de markt zetten Synology en we zijn helemaal gelukkig _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door Valith op 03-04-2007 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:37
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen de DS-106e en de DS-107e? De specs lijken op elk gebied gelijk :? Ik kom er niet uit in ieder geval.

Ik ben er zelf bijna uit, het wordt waarschijnlijk de DS-106e, het enigste waar ik nog niet achter ben is of het plug&play is voor clients. Dat wil zeggen, moeten er op client PC's nog software c.q. drivers geinstalleerd worden of is het een kwestie van een netwerkmapping aanmaken en gaan met die banaan waarbij je dus eigenlijk vooraf 1 keer de hele NAS ingesteld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avkooi
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-06 22:32
Wat ik merkwaardig vind, is dat de Thecus N1200 nog nergens wordt genoemd als directe concurrent voor de Synology DS-106/7. De N1200 heeft (zover ik heb kunnen achterhalen, want de fabrikant geeft weinig hardware info) een 500 MHz processor en 128 Mb intern geheugen. In feite lijkt dit apparaat zeer veel op de N2100 Yes, maar hij heeft maar ruimte voor 1 hdd. Wel kan hij ook als router gebruikt worden, vandaar dat hij naast 1 WAN aansluiting ook 4 LAN gaten heeft.

Waar ik het meest benieuwd naar ben, is of de firmware net zo goed in elkaar zit als de Synology en of er ook extra modules (voor mij is vooral Slimserver van belang) geïnstalleerd kunnen worden. Heeft iemand hier ervaring met de N1200?

De prijs is ook vriendelijker dat de Synology, want hij gaat bij Mobile-Harddisk voor € 219,- over de virtuele toonbank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:13
Tja, Thecus.
Ik had ook interesse, maar was benieuwd naar het energieverbruik van het apparaat.
Thecus gemaild, kreeg een mailtje terug dat de support-groep mij daar nog over terug gaat mailen - anderhalve week terug. Nog niets gehoord.

Als dat iets over de support zegt, vind ik het een slecht teken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
avkooi schreef op woensdag 04 april 2007 @ 09:11:
Wat ik merkwaardig vind, is dat de Thecus N1200 nog nergens wordt genoemd als directe concurrent voor de Synology DS-106/7. De N1200 heeft (zover ik heb kunnen achterhalen, want de fabrikant geeft weinig hardware info) een 500 MHz processor en 128 Mb intern geheugen. In feite lijkt dit apparaat zeer veel op de N2100 Yes, maar hij heeft maar ruimte voor 1 hdd. Wel kan hij ook als router gebruikt worden, vandaar dat hij naast 1 WAN aansluiting ook 4 LAN gaten heeft.

Waar ik het meest benieuwd naar ben, is of de firmware net zo goed in elkaar zit als de Synology en of er ook extra modules (voor mij is vooral Slimserver van belang) geïnstalleerd kunnen worden. Heeft iemand hier ervaring met de N1200?

De prijs is ook vriendelijker dat de Synology, want hij gaat bij Mobile-Harddisk voor € 219,- over de virtuele toonbank!
Wat ik niet kan vinden is of deze Thecus N1200 ook UPNP media Server aankan om met een Xbox (XBMC) te gebruiken.
Ik zag wel dat de Thecus N1200 een Freescale 8347 processor heeft en 128MiB (??) geheugen. De processorsnelheid kon ik niet vinden. Link
Op dit plaatje uit de review zie je het geheugen. Het zijn Samsing geheugenchips. "K4H561638H-UCCC". Hier kan je dan vinden wat het betekent per chip:
-DDR400 SDRAM, 256Mb, 8k/64ms, x16, etc.
256Mb/8=32MB per chip. Vier chips zouden dan 128MB geven.

Thecus N1200 info:
Folder
Compatibiliteit
Handleiding

De Synology heeft een PPC, Freescale MPC8241 processor. Link, Link2

Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen, want de specs van de Thecus 1200 lijken op dit moment beter dan die van Synology DS-106e/DS-107e. Qua prijs komt de Thecus N1200 overeen met de Synology DS-106e.

EDIT: Wat linkjes toegevoegd.

[ Voor 5% gewijzigd door BounceMeister op 04-04-2007 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:13
BounceMeister schreef op woensdag 04 april 2007 @ 14:00:
[...]

Wat ik niet kan vinden is of deze Thecus N1200 ook UPNP media Server aankan om met een Xbox (XBMC) te gebruiken.
De Thecus N1200 wordt volgens Thecus geleverd met een DLNA certified UPNP media server (Diabolic). Geen idee of XMBC DLNA certified is, maar ik ben er vrij zeker van dat het compatibel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik lees hier nu een paar weken mee en heb net de Synology DS 207 besteld. Zodra deze binnen is (en de 2 x 500gb hd's) zal ik hier een kort gebruikersverslagje achter laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Anoniem: 17814 schreef op donderdag 05 april 2007 @ 14:03:
Ik lees hier nu een paar weken mee en heb net de Synology DS 207 besteld. Zodra deze binnen is (en de 2 x 500gb hd's) zal ik hier een kort gebruikersverslagje achter laten.
Ah dat is heel erg mooi, ik zit er ook aan te denken om deze aan te schaffen. Maar door dr drukte besteed ik er op dit moment niet veel tijd aan. Ik zie je verslag je graag te gemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webby_143

Webby_143

1 Omhoog

Ik had voor bekend was dat de DS27 zou komen de QNAP gekozen. Helaas duurde mijn Salland bestelling langer dan een maand, maar dat is niet relevant. Ik kom later verder op het apparaat terug, maar wat ik nu wel even wil melden is het bittorrent gedeelte. Ik heb juist voor de QNAP gekozen vanwege dat bittorrent. Maar de client software die er op draaid is erg belabberd. Downloads die eenmaal binnen zijn kan je niet meer sharen. De enige share optie die je hebt is als een bestand nog download de share time aanpassen, aangegeven in uren. Tevens mis ik logfiles. Ik heb geen flauw idee wat er bijv. op de ftp gebeurd, dat is toch wel een groot minpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De synology DS 207 en de twee 500gb WD caviar disks zijn binnen en in gebruik genomen.
Hier kort alvast de eerste zaken die me opvallen:

Uiterlijk: mooi afgewerkt station. Knoppen en contructie voelen degelijk aan en meegeleverde kabeltjes zijn keurig op maat gemaakt.
Installatie: schijven erin, vier schroefjes vast, kabels inprikken, kast afsluiten en klaar voor gebruik. Alles wijst voor zich en past perfect.
Plug & play: in switch geprikt en power erop, even het macadres (staat netjes op de doos) ingevoerd in mijn DHCP-server voor een static ip en via IE direct in het management van de NAS. Tot zover alles top. Na het instellen van de gewenste config (in mijn geval Raid 1) aan de slag gegaan. Op het bijgeleverde cdtje staan een paar progjes om je NAS optimaal te kunnen gebruiken. De assistant zoekt je netwerk af naar het ip van de NAS maar die kende ik al dus deze assistant heb ik direct geuninstalled. Handiger is de download redirector. Met 1 druk op de knop al je downloads naar de NAS. Werkt uitmuntend. De overige software heb ik nog niet gebruikt (o.a. backup software) dus daar later meer over.

Enige punt van kritiek: in de managementsoftware krijg je na iedere wijziging van de config een scherm waarin er bevestigd wordt dat je wijziging opgeslagen is. Om dit scherm weg te krijgen moet je op continue klikken. Dit moet met je muis want enter werkt niet. Dit scherm is mij met name bij het aanmaken van shares goed gaan irriteren. Ik hoop dat ze hier in een software update wat aan doen want ik word er gek van.

Tot dusver mijn ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webby_143

Webby_143

1 Omhoog

De montage van de QNAP TS-201 was trouwens ook zo gebeurd. De schijfjes gleden er soepel in, ook een discovery progje wat ik weet uninstalled heb. Setupje doorgelopen, er wordt alvast 1 share aangemaakt en klaar. De webinterface werkt goed. alleen bij torrent had ik nu weer het volgende. Ik voeg 1 nieuwe torrent toe, gaat hij mijn 6 lopende ineens controleren, elke zoveel tijd zag ik 0,1 erbij gaan, tot 100%. Dit duurde 40 minuten en toen gingen ze pas weer verder met downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Anoniem: 17814 schreef op zondag 08 april 2007 @ 16:17:
De synology DS 207 en de twee 500gb WD caviar disks zijn binnen en in gebruik genomen.
Hier kort alvast de eerste zaken die me opvallen:
..........
......
.........
Tot dusver mijn ervaringen.
Mauritz, super de eerste gebruikerservaringen met de DS-207!
Hoe zijn je ervaringen met:
  • Transfer rates PC/laptop <=> NAS? (Hangt hij in een Gbit netwerk, 100Mbit of WiFi 54Mbit?)
  • Is de 266MHz CPU en 64MB mem voldoende in jouw optiek (en hoe beoordeel je dit? Op het Synology forum wordt veel gesproken over dat de 500MHz en 128MB versie moet komen omdat dat heel veel beter is, maar dat zou vooral voor slimserver functionaliteit nodig zijn... niet voor transferrates etc)
  • De laatste dagen nog interessante bevindingen??
  • Komt er een review (product survey) van jou op T.net :9 ???

[ Voor 3% gewijzigd door Valith op 11-04-2007 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik ben hier ook heel erg benieuwd naar. Ik wil zelf graag on-the-fly kunnen branden. Ik maak vaak videomontages en deze brand ik naar DVD, de montages wil ik bewaren op de NAS.
Ik gebruik nu IMGburn om de montages te branden. Met mijn fileservertje wat ik nu heb (AMD 2800+) op 1 gbit netwerk kan ik prima branden op 12x (iets van 18 MB/sec geloof ik). Ik vraag mij dan ook af of de NAS dit kan trekken. Want om nou eerst de image naar mijn hardeschijf van de pc met brander te kopieren en dan te gaan branden vind ik omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Binnetie schreef op donderdag 12 april 2007 @ 10:29:
Ik ben hier ook heel erg benieuwd naar. Ik wil zelf graag on-the-fly kunnen branden. Ik maak vaak videomontages en deze brand ik naar DVD, de montages wil ik bewaren op de NAS.
Ik gebruik nu IMGburn om de montages te branden. Met mijn fileservertje wat ik nu heb (AMD 2800+) op 1 gbit netwerk kan ik prima branden op 12x (iets van 18 MB/sec geloof ik). Ik vraag mij dan ook af of de NAS dit kan trekken. Want om nou eerst de image naar mijn hardeschijf van de pc met brander te kopieren en dan te gaan branden vind ik omslachtig.
Synology DS-207:
Alleen met Jumbo frames (in een Gbit netwerk) aan kom je aan de 13.8MB/s read (bron)
Zonder jumbo frames aan (op Gbit) 10.9MB/s read (bron)

Dus op 12x branden gaat je dan niet lukken. Maar met buffer underrun zit je wel veilig en zul je wel zo rond de 10x kunnen branden... (Zo veel gaat dat in tijd ook niet schelen toch :P )
Toch zou een hogere snelheid wel erg relaxed zijn... maarja, dan wordt het toch een home build NAS (35.3MB/s) of een Thecus Yes Box (N2100) met 22.6MB/s 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Valith schreef op donderdag 12 april 2007 @ 11:30:
[...]

Synology DS-207:
Alleen met Jumbo frames (in een Gbit netwerk) aan kom je aan de 13.8MB/s read (bron)
Zonder jumbo frames aan (op Gbit) 10.9MB/s read (bron)

Dus op 12x branden gaat je dan niet lukken. Maar met buffer underrun zit je wel veilig en zul je wel zo rond de 10x kunnen branden... (Zo veel gaat dat in tijd ook niet schelen toch :P )
Toch zou een hogere snelheid wel erg relaxed zijn... maarja, dan wordt het toch een home build NAS (35.3MB/s) of een Thecus Yes Box (N2100) met 22.6MB/s 8)
Bedankt voor de informatie! Heb nu de hele dag een pc aanstaan, maar goed ik betaal de stroomrekening niet. Ik gebruik een 3com Officeconnect switch 8 poorts. Deze ondersteund geloof ik geen jumbo frames. Iemand die dat toevallig weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Binnetie schreef op donderdag 12 april 2007 @ 11:41:
[...]

Bedankt voor de informatie! Heb nu de hele dag een pc aanstaan, maar goed ik betaal de stroomrekening niet. Ik gebruik een 3com Officeconnect switch 8 poorts. Deze ondersteund geloof ik geen jumbo frames. Iemand die dat toevallig weet?
Zie de site van 3com: klik
Als dat je switch is dan geeft ie bij de specs: "Jumbo Frame support for reduced network load"

Antwoord is dan : "Ja, hij ondersteund wel Jumbo Frames" 8)
wel ff goed zoeken hè op de site van je leverancier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 216088

ppl schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 00:56:
[...]

Niemand heeft het hier dan ook over een backup manier. Het enige waar men het hier over heeft is een extra stuk veiligheid middels raid1 zodat bij uitval van een hardeschijf de data niet meteen pleite is en je dus niet meteen hoeft te gaan lopen restoren
En daar houd met een RAID 1 ook alles mee op!
RAID1 is *GEEN* backup oplossing zodra je het als schijf gebruikt voor toegang tot je dagelijkse file/data access.

Wanneer je dagelijks normaal een file/data benadert, denk aan een Dbase, dan is geen backup ingeregeld.Een dbase kan namelijk corrupt raken zonder dat jij het weet. Wat doe jij dan als je al 2 weken lang met een corrupte Dbase werkt? Met RAID1 creeer je geen restore point. Tenzij je elke dag je Dbase appart wegzet, een copy op je RAID1 an daar met je handen ervan af blijft, dan heb je pas een backup.

Zo gebruik ik mijn Thecus N2100 ook, mijn foto's staat erop, mijn muziek staat erop (wordt door mijn MCE gebruikt), mijn documenten en belasting aangifte ook ;(
Het gaat mij erom wanneer 1 schijf eruit knalt, dat staat mijn gegevens tenminste nog op een ander schijfje. Daar zijn die dingen goed voor.

RAID1 op mijn PC had ook gekund, absoluut goedkoper, maar dat systeem haal ik regel matig overhoop, niet handig als ik bij mijn gegevens wil.

Wat betreft doorvoer snelheid (ik heb hem 8 maanden), mijn PC & N2100 is via LAN 100Mbit aan elkaar verbonden, het is natuurlijk lang niet zo snel als je schijf in je PC, maar het is ook geen drama, want het gaat om file access, en dat gaat allemaal prima en heel vlot. Wel merk je wat vertraging met het bekijken van mijn foto's, gemiddeld 6Mbyte per foto, maar dat stoort mij niet.
Foto's van 1 a 2 Mbyte gaat wel vlot (logisch).

Via mijn laptop, benader ik met WiFi (Belkin, WPA, G only, 5.5Mbps) mijn netwerk. Ik gebuik Outlook om mijn email te lezen en de *.PST file staat op N2100.
Dat gaat allemaal prima, goed zelfs.
Hier merk ik een (lichte) vertraging, want nu gaat alles via WiFi met maar 5.5Mbps, maar nog steeds niet hinderlijk.

Dus als je bekijkt welke merk het hoogste doorvoersnelheid heeft, denk ik dat het ook belangrijk is om te zien hoe een merk zijn product ondersteund. Thecus doet het niet slecht.

Dus ik ben met mijn systeem heel tevreden. Ik heb na de nieuwe firmware update niet echt gemerkt dat alles sneller verloopt (RAID1 is opnieuw opgebouwd met firmware 2.1.05) :) :) :)

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 216088 op 15-04-2007 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Valith schreef op woensdag 11 april 2007 @ 15:54:
[...]

Mauritz, super de eerste gebruikerservaringen met de DS-207!
Hoe zijn je ervaringen met:
  • Transfer rates PC/laptop <=> NAS? (Hangt hij in een Gbit netwerk, 100Mbit of WiFi 54Mbit?)
  • Is de 266MHz CPU en 64MB mem voldoende in jouw optiek (en hoe beoordeel je dit? Op het Synology forum wordt veel gesproken over dat de 500MHz en 128MB versie moet komen omdat dat heel veel beter is, maar dat zou vooral voor slimserver functionaliteit nodig zijn... niet voor transferrates etc)
  • De laatste dagen nog interessante bevindingen??
  • Komt er een review (product survey) van jou op T.net :9 ???
Ik moet je de antwoorden even verschuldigd blijven. Mijn pc-tijd is drastisch ingeperkt ivm net verworven vaderschap. Tot op heden heb ik niet meer gedaan dan installatie en overzetten van data. Puntjes op de i en testen is voorlopig geen sprake van dus ik hoop dat je je antwoorden van anderen kan krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Er is een nieuwe review bij Hexus.net over de Thecus N1200: Link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanH
BounceMeister schreef op donderdag 19 april 2007 @ 07:51:
Er is een nieuwe review bij Hexus.net over de Thecus N1200: Link.
leuke review om te lezen, bracht me nog meer aan het twijfelen :S. Ik wacht tot mijn vakantiegeld binnen is (nog 1 maand) en dan moet ik er toch echt 1 kopen.

Het wordt een single disk NAS, en mijn opties zijn op dit moment de Synology DS 107, DS 107e, of de Thecus N1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-07 13:12

Willem2

Ω is futile

Same here... Stroomverbruik van de Thecus is volgens de TS bijna 2x hoger dan de Synology en ook kom ik er niet achter of hij nou wel of niet PHP & Mysql ondersteunt. Lijkt me ideaal als ik die oude linux bak de deur uit kan gooien voor een zuinigere oplossing! :)

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Willem2 schreef op zondag 29 april 2007 @ 07:38:
Same here... Stroomverbruik van de Thecus is volgens de TS bijna 2x hoger dan de Synology en ook kom ik er niet achter of hij nou wel of niet PHP & Mysql ondersteunt. Lijkt me ideaal als ik die oude linux bak de deur uit kan gooien voor een zuinigere oplossing! :)
Er zit wel een verschil tussen de Thecus N1200 en de Thecus N2100. De laatse heeft 2 schijven en zal daardoor meer gebruiken. Je moet hem daarom vergelijken met de DS-207, het stroomverbruik daarvan staat echter niet in de tabel.
De Thecus N1200 is wel vergelijkbaar met de DS-106 of DS-107.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

BounceMeister schreef op zondag 29 april 2007 @ 13:03:
[...]

Er zit wel een verschil tussen de Thecus N1200 en de Thecus N2100. De laatse heeft 2 schijven en zal daardoor meer gebruiken. Je moet hem daarom vergelijken met de DS-207, het stroomverbruik daarvan staat echter niet in de tabel.
De Thecus N1200 is wel vergelijkbaar met de DS-106 of DS-107.
Dat is een goed punt inderdaad. Maar de PHP en MySQL support heb ik tot op heden nog niet kunnen vinden voor de Thecus N1200 en/of N2100. Daarnaast lijkt Synology een vrij actieve gebruikersgroep en support organisatie te hebben, als ik op de site van Thecus rondneus zie ik dat niet. Wel zo prettig als je in de toekomst enigzins up-to-date wilt kunnen blijven. Begrijp me niet verkeerd hoor: ik vind die Thecus modellen ook erg interessant, alleen de moeite die ik moet doen om informatie boven tafel te krijgen stemt mij enigzins bedenkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Willem2 schreef op zondag 29 april 2007 @ 14:34:
[...]

Dat is een goed punt inderdaad. Maar de PHP en MySQL support heb ik tot op heden nog niet kunnen vinden voor de Thecus N1200 en/of N2100. Daarnaast lijkt Synology een vrij actieve gebruikersgroep en support organisatie te hebben, als ik op de site van Thecus rondneus zie ik dat niet. Wel zo prettig als je in de toekomst enigzins up-to-date wilt kunnen blijven. Begrijp me niet verkeerd hoor: ik vind die Thecus modellen ook erg interessant, alleen de moeite die ik moet doen om informatie boven tafel te krijgen stemt mij enigzins bedenkelijk.
Heb je iets aan deze info? (Het is van de N2100)
http://onbeat.dk/thecus/index.php/N2100_Software

of

http://onbeat.dk/thecus/downloads/phpinfo.html

Ik twijfel zelf ook tussen de DS-106/107 of de N1200, zo'n beetje hetzelfde probleem, de Synology heeft een grotere gebruikersgroep, maar de Thecus heeft betere specs. Ik weet nog niet hoeveel ik er aan wil "tweaken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Ik twijfel zelf ook tussen de DS-106/107 of de N1200, zo'n beetje hetzelfde probleem, de Synology heeft een grotere gebruikersgroep, maar de Thecus heeft betere specs. Ik weet nog niet hoeveel ik er aan wil "tweaken".
Ik zit ook te tijwfelen tussen die 3. Ik vraag me dus af welke de snelste is kwa overdrachtsnelheid, want dat vind ik het belangrijkste. De N1200 is wel het duurste.

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Hier kun je in ieder geval de Thecus N2100 en de 106e vergelijken:

Ze zijn over het algemeen redelijk aan elkaar gewaagd, soms is de ene wat sneller, dan weer de andere. Hoe de N1200 zich tot de N2100 verhoudt durf ik niet te zeggen, maar ik zou verwachten dat ze elkaar niet veel ontlopen.

Ik heb gisteren de knoop doorgehakt en heb een Synology 106e besteld. Laag stroomverbruik, actieve support & gebruikers community & een prijs van 189€ gaven voor mij de doorslag in deze richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Willem2 schreef op maandag 30 april 2007 @ 21:41:
Hier kun je in ieder geval de Thecus N2100 en de 106e vergelijken:

Ze zijn over het algemeen redelijk aan elkaar gewaagd, soms is de ene wat sneller, dan weer de andere. Hoe de N1200 zich tot de N2100 verhoudt durf ik niet te zeggen, maar ik zou verwachten dat ze elkaar niet veel ontlopen.

Ik heb gisteren de knoop doorgehakt en heb een Synology 106e besteld. Laag stroomverbruik, actieve support & gebruikers community & een prijs van 189€ gaven voor mij de doorslag in deze richting.
Ik vind het zo vreemd dat de synology maar 32Mb geheugen heeft, en de Thecus N1200 128Mb en de processor van de Thecus N1200 is ook sneller dan de Synology DS-106e.
Je zou verwachten dat de Thecus N1200 dan een betere performance heeft dan de Synology DS-106e, maar als in een test blijkt dat de grote broer N2100 zo'n beetje even snel is als de Synology DS-106e, zal er dus toch ergens anders een verschil moeten zitten. Maar waar zit dat verschil dan?

Mooie link naar de test overigens.

EDIT:
Ik bedacht me net dat de performance waarschijnlijk niet in de doorvoer zal zitten, maar misschien in de snelheid van de applicaties en bij meerdere gebruikers etc.

[ Voor 46% gewijzigd door BounceMeister op 01-05-2007 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Voorzover ik het ergens goed gelezen heb zou vandaag toch de Synology DS-207+ (500 mhz en 128 MB geheugen) uitkomen toch? Iemand die dit kan bevestigen?

edit:
Ik zie dat de DS-107+ uit is gekomen met 500 mhz en 128 MB geheugen). Deze kan alleen 1 disk hebben. Helaas is deze nog niet op vooraad. Iemand die gekozen heeft om voor dit snellere type te gaan?

[ Voor 41% gewijzigd door Binnetie op 01-05-2007 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Binnetie schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 11:32:
Voorzover ik het ergens goed gelezen heb zou vandaag toch de Synology DS-207+ (500 mhz en 128 MB geheugen) uitkomen toch? Iemand die dit kan bevestigen?

edit:
Ik zie dat de DS-107+ uit is gekomen met 500 mhz en 128 MB geheugen). Deze kan alleen 1 disk hebben. Helaas is deze nog niet op vooraad. Iemand die gekozen heeft om voor dit snellere type te gaan?
Ik heb bewust niet voor de 107 gekozen: snellere processor & meer geheugen = meer energie verbruik (over het algemeen). En dat wilde ik juist zo laag mogelijk hebben... Maar goed, meten is weten dus als ik de 106 binnen heb ga ik het echte verbruik zeker nameten. Zodra iemand zich met de eerste 107 meldt kan die ook aan zo'n meting worden onderworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Willem2 schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 12:23:
[...]

Ik heb bewust niet voor de 107 gekozen: snellere processor & meer geheugen = meer energie verbruik (over het algemeen). En dat wilde ik juist zo laag mogelijk hebben... Maar goed, meten is weten dus als ik de 106 binnen heb ga ik het echte verbruik zeker nameten. Zodra iemand zich met de eerste 107 meldt kan die ook aan zo'n meting worden onderworpen.
Misschien heeft die 500MHz wel speedstepping ;) (LOL) of is ie gewoon uit zichzelf super zuinig... Sneller is niet altijd per definitie onzuiniger.
Maar ben zeker benieuwd naar je metingen. Meten is tenslotte weten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Willem2 schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 12:23:
[...]

107: Power Consumption: 43W(Spin); 25.4W(Access); 26.9W(Idle); 14W(Hibernation)
107+: Power Consumption: 41W(Spin); 16W (Access); 19W (Idle); 8.6W(Hibernation)

Dus het lijkt een stukje minder te zijn? Komt dat niet door inovatie in nieuwe chips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Binnetie schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 11:32:

edit:
HIER kun je de DS-207 128MB vinden (leverbaar vanaf 2 mei), echter weet ik niet of dit de DS-207+ is. Is deze ('plus-versie') echt aangekondigd? De DS-107+ heeft wel èn een 500MHz proc èn 128MB.... dus allebei een upgrade tov de standaard uitvoering.

Er zou van de DS-207 ook een 128MB versie komen, maar in eerste instantie nog niet met de 500MHz proc (las ik op het Synology forum) dan moesten ze de firmware opnieuw compileren voor die processor architectuur (wel gek als het met de DS-107 wel kan :? )....

Heb jij een bron ergens van die DS-207+ (met info over zowel de proc als mem?)

[toevoeging] Nog een aardige review over de DS-207 op Amug.org voor de liefhebbers :9 [/toevoeging]

[ Voor 7% gewijzigd door Valith op 01-05-2007 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Mooi stukje performance info over de Synology reeks:
Datenraten:
Gemessen mit FileZilla (FTP) und Windows XP/Windows Vista Business 64Bit.
Kopiert wurden eine 1,4 und eine 4,0GB Datei.

DS-107e: Lesen (16,00MB/s) Schreiben (9,60MB/s)
DS-107: Lesen (21,00MB/s) Schreiben (11,70MB/s)
DS-107+(64MB): Lesen (28,50MB/s) Schreiben (19,00MB/s)
DS-207(64MB): Lesen (19,00MB/s)NR-1HD Schreiben (11,00MB/s)*
DS-207(64MB): Lesen (18,00MB/s)R1-2HD Schreiben (10,00MB/s)*
DS-207(128MB): Lesen (19,00MB/s)NR-1HD Schreiben (11,00MB/s)*
DS-207(128MB): Lesen (18,00MB/s)R1-2HD Schreiben (10,00MB/s)*
CS-407e Lesen (18,50MB/s)R5-4HD Schreiben (9,00MB/s)*
CS-407: Lesen (30,00MB/s)R5-4HD Schreiben (13,70MB/s)*
RS-407: Lesen (31,00MB/s)R5-4HD Schreiben (13,00MB/s)*

Bron: klik

De DS-207+ (mocht die uitkomen met 500MHz proc en 128MB) zal dan naar verwachting ook leessnelheden van rond de 27-28.50MB/s en schrijfsnelheden van rond de 18-19MB/s kunnen halen). Met die processor is dus de winst te halen in de transferrates. 128MB geheugen is dan alleen fijn bij het draaien van een eventuele slimserver (en mogelijk ook noodzakelijk voor hogere transferrates als een 500MHz proc is geplaatst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Valith schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 15:42:
[...]

HIER kun je de DS-207 128MB vinden (leverbaar vanaf 2 mei), echter weet ik niet of dit de DS-207+ is. Is deze ('plus-versie') echt aangekondigd? De DS-107+ heeft wel èn een 500MHz proc èn 128MB.... dus allebei een upgrade tov de standaard uitvoering.

Er zou van de DS-207 ook een 128MB versie komen, maar in eerste instantie nog niet met de 500MHz proc (las ik op het Synology forum) dan moesten ze de firmware opnieuw compileren voor die processor architectuur (wel gek als het met de DS-107 wel kan :? )....

Heb jij een bron ergens van die DS-207+ (met info over zowel de proc als mem?)

[toevoeging] Nog een aardige review over de DS-207 op Amug.org voor de liefhebbers :9 [/toevoeging]
Zoiets had ik ook gelezen. Met al die verschillende types zie je door de bomen het bos niet meer. Ik zal eens zoeken. Maar je kan wel eens gelijk hebben dat de firmware daar op aangepast moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Nou, mijn Synology 106e is gisteren binnen gekomen dus ben er meteen na het eten mee aan de slag gegaan! Installatie is vrij simpel alleen wil hij meteen beginnen met het installeren van een vrij oude firmware; je kunt dus beter even de laatste versie downloaden en daarmee van start gaan.

Ik heb er een Samsung 300GB spinpoint in zitten en zelfs tijdens het kopieren van 90GB data is de Fan niet aangeslagen (zou vanaf 46/47 graden aan moeten slaan)! Zonder Fan & met een spinpoint is het dus een heerlijk stil kastje zo. Alleen is het blauwe powerledje zoals eerder op gemerkt irritant fel...

Lezen haal ik zo'n 9Mbyte/sec op het moment en schrijven 8Mbyte/sec. Het zou me niet verbazen als dat aan mijn netwerk ligt want ik heb vrij slechte UTP kabels en een Sweex switch die nou niet echt bekend staat als 1 van de beste. Ik zal het dit weekend eens met betere kabels en een 3Com switch proberen, kijken of er nog een paar procenten uit te persen zijn. Maar ik ben zeker tevreden met deze doorvoersnelheden.
Dit is overigens op een 100Mbit netwerk, ik moet nog even een Gbit switch op de kop tikken om te kijken wat dat voor een invloed heeft, maar als hij nu al niet aan de max van 100Mbit komt (+/- 12.5Mbyte/sec) dan vraag ik me af of dat uberhaupt iets uithaalt.

Stroomverbruik in idle stand is zo'n 14W en tijdens read/write zo'n 16W. In hibernate mode moet ik nog even meten. Afhankelijk van het type hardeschijf, zal dit vast iets varieren maar het ziet er vrij bescheiden uit naar mijn mening.

Al met al een happy camper en dan ben ik nog niet eens begonnen aan de andere features die dit apparaat te bieden heeft! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Willem2 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 08:38:
Nou, mijn Synology 106e is gisteren binnen gekomen dus ben er meteen na het eten mee aan de slag gegaan! Installatie is vrij simpel alleen wil hij meteen beginnen met het installeren van een vrij oude firmware; je kunt dus beter even de laatste versie downloaden en daarmee van start gaan.

Ik heb er een Samsung 300GB spinpoint in zitten en zelfs tijdens het kopieren van 90GB data is de Fan niet aangeslagen (zou vanaf 46/47 graden aan moeten slaan)! Zonder Fan & met een spinpoint is het dus een heerlijk stil kastje zo. Alleen is het blauwe powerledje zoals eerder op gemerkt irritant fel...

Lezen haal ik zo'n 9Mbyte/sec op het moment en schrijven 8Mbyte/sec. Het zou me niet verbazen als dat aan mijn netwerk ligt want ik heb vrij slechte UTP kabels en een Sweex switch die nou niet echt bekend staat als 1 van de beste. Ik zal het dit weekend eens met betere kabels en een 3Com switch proberen, kijken of er nog een paar procenten uit te persen zijn. Maar ik ben zeker tevreden met deze doorvoersnelheden.
Dit is overigens op een 100Mbit netwerk, ik moet nog even een Gbit switch op de kop tikken om te kijken wat dat voor een invloed heeft, maar als hij nu al niet aan de max van 100Mbit komt (+/- 12.5Mbyte/sec) dan vraag ik me af of dat uberhaupt iets uithaalt.

Stroomverbruik in idle stand is zo'n 14W en tijdens read/write zo'n 16W. In hibernate mode moet ik nog even meten. Afhankelijk van het type hardeschijf, zal dit vast iets varieren maar het ziet er vrij bescheiden uit naar mijn mening.

Al met al een happy camper en dan ben ik nog niet eens begonnen aan de andere features die dit apparaat te bieden heeft! :)
OOO! is dat ook zo met de 207+? Dat de fan niet aan gaat?

Ik zit te twijfelen tussen de 107 en 207. Ben er nog niet uit ik nou raid wil. Het is geen backup, maar wel lekker als er iets crashed.
Maar stel je voor dat er ineens een virusje langkomt, en al je files even 0 byte maakt ofzo.
Ondersteund dat ding misschien snapshots?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Jrz schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 09:05:
[...]
OOO! is dat ook zo met de 207+? Dat de fan niet aan gaat?
Dat zal van het type hardeschijf afhangen (hoe warm hij wordt). In mijn ervaring zijn Samsung vrij koel en Maxtors bijvoorbeeld redelijke heethoofden. Aangezien de 207 2 hardeschijven vlak naast elkaar heeft in een kleine behuizing, zou ik verwachten dat die Fan eerder aangaat vanwege de warmteproductie. En omdat het een kleine fan is zal die redelijk wat herrie maken om de warmte af te kunnen voeren (tenzij er in de 207 een 80mm fan of groter zit, maar dat acht ik niet erg waarschijnlijk).
Ik zit te twijfelen tussen de 107 en 207. Ben er nog niet uit ik nou raid wil. Het is geen backup, maar wel lekker als er iets crashed.
Maar stel je voor dat er ineens een virusje langkomt, en al je files even 0 byte maakt ofzo.
Ondersteund dat ding misschien snapshots?
Het systeem is linux based, dus de kans zal vrij klein zijn (maar niet uit te sluiten natuurlijk). Voorzover ik heb kunnen zien ondersteunt hij alleen volledige backups (naar lokale HDD, netwerk lokatie of van PC naar landisk), niet incremental of snapshots. Misschien dat de bijgeleverde software dat wel kan, maar die heb ik nog niet geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
Willem2 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 09:24:
Het systeem is linux based, dus de kans zal vrij klein zijn (maar niet uit te sluiten natuurlijk). Voorzover ik heb kunnen zien ondersteunt hij alleen volledige backups (naar lokale HDD, netwerk lokatie of van PC naar landisk), niet incremental of snapshots. Misschien dat de bijgeleverde software dat wel kan, maar die heb ik nog niet geinstalleerd.
Incremental backups zijn wel mogelijk (via het netwerk): klik
Volgens mij kan het (incremental) naar een attached USB disk ook (volgens mij via de Data Replicator II)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:49
Als ik bij mobile harddisk kijk, kan ik een 106 met 500 GB bestellen voor 10 euro meer dan een 107e met 500GB.

Mijn vraag is dus: Wat voor verschil zit er tussen de 106 en de 107e?

Edit: Wat ik nu gevonden heb:

106
+ ADS (gebruik je dat ooit?)
+ 3 externe USB aansluiten (kan altijd handig zijn!)
+ Meer ram geheugen (64 MB)
+SSL/SSH (Geen idee waar ik dat voor kan gebruiken, een beveiligde tunnel opzetten? Wel zo handig om vanuit de studentenkamer mijn documenten thuis op te slaan)
- geen iTunes server (komt misschien met firmware upgrade?

107e
+ iTunes server
- geen ADS
- 2 externe USB schijven
- maar 32 MB ram geheugen
- geen SSL/SSH

Zo lijkt het voordeel in de 106, ik wil intern toch maximaal 500 pakken en de rest kan eventueel ooit extern aangesloten worden. De 106 lijkt meer op de toekomst voorbereid (ivm. uitbreiding), maar heeft geen iTunes server (nog nooit gebruikt, dus weet hier de toepassing niet precies van). Aangezien de 107e nieuwe is zou deze langer ondersteund kunnen worden?

Iemand die mij uitsluitsel kan geven?

[ Voor 70% gewijzigd door I-King op 03-05-2007 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Valith schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 10:27:
[...]

Incremental backups zijn wel mogelijk (via het netwerk): klik
Volgens mij kan het (incremental) naar een attached USB disk ook (volgens mij via de Data Replicator II)..
De netwerk backup is van de Synology naar een ander netwerk station (zo staat het iig in de manual). Dat is dus niet per definitie van een PC naar de Synology...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith

Valith

As the rush comes..

Topicstarter
I-King schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 10:28:
Als ik bij mobile harddisk kijk, kan ik een 106 met 500 GB bestellen voor 10 euro meer dan een 107e met 500GB.

Mijn vraag is dus: Wat voor verschil zit er tussen de 106 en de 107e?

Edit: Wat ik nu gevonden heb:

106
+ ADS (gebruik je dat ooit?)
+ 3 externe USB aansluiten (kan altijd handig zijn!)
+ Meer ram geheugen (64 MB)
+SSL/SSH (Geen idee waar ik dat voor kan gebruiken, een beveiligde tunnel opzetten? Wel zo handig om vanuit de studentenkamer mijn documenten thuis op te slaan)
- geen iTunes server (komt misschien met firmware upgrade?

107e
+ iTunes server
- geen ADS
- 2 externe USB schijven
- maar 32 MB ram geheugen
- geen SSL/SSH

Zo lijkt het voordeel in de 106, ik wil intern toch maximaal 500 pakken en de rest kan eventueel ooit extern aangesloten worden. De 106 lijkt meer op de toekomst voorbereid (ivm. uitbreiding), maar heeft geen iTunes server (nog nooit gebruikt, dus weet hier de toepassing niet precies van). Aangezien de 107e nieuwe is zou deze langer ondersteund kunnen worden?

Iemand die mij uitsluitsel kan geven?
Moeilijke keuze lijkt me. Echter volledig afhankelijk van wat jij belangrijk vindt... Waar hecht jij waarde aan: SSL is dat echt belangrijk voor je? Of wil je graag ADS support?
Iets dat jij alleen zelf kunt bepalen.
Zelf zou ik denk ik voor de DS-107 gaan in jou situatie, die niet e-versie dus, want die kan alles wat de DS-106 plus een aantal extra's. Echter kan ik niet in jouw portomonee kijken en weet niet of je de voordelen vindt opwegen tegen de meerprijs.

Ik denk overigens dat voor de DS-106 ook wel iTunes beschikbaar zal komen. Omdat dit niet afhankelijk is van de verschillen in hardware, maar meer een software feature is. De 106 moet dit m.i. dus makkelijk kunnen. Echter willen ze bij Synology denk ik graag wat met x07 modellen verkopen op dit moment...
De DS-107e heeft volgens mij ook gewoon drie USB aansluitingen. Maar daar zou ik de specs nog ff op moeten nalezen op de Synology site..

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste