Gathering of Tweakers

Quicksearch

Acties: [view][quote]

Door: -NMe- Admin Devschuur®
Watching you I am.

Zoals jullie misschien wel opgevallen is, is het de laatste tijd nog leger dan anders in Software Engineering & Architecture. Pogingen om het forum wat meer leven in te blazen liepen vaak op weinig tot niets uit of hielpen wel, maar slechts tijdelijk. Zo hebben we in Devschuur feedbacktopic bijvoorbeeld herhaaldelijk gewezen op het bestaan van de list_category_topics, maar ook die feature had geen merkbare impuls tot gevolg.

We zijn nu als SE&A-crew zover dat we nog één laatste poging willen doen om het forum nieuw leven in te blazen. Mocht dit niet lukken, dan is het forum geen lang leven meer beschoren. ;(

Hoe willen we dit doen? Simpel: allereerst gaan we vanaf nu actiever topics op de goede plaats zetten. Hoort een topic uit Programming naar later blijkt toch meer in Software Engineering & Architecture, dan wordt het verplaatst, ook als de oorspronkelijke TS een implementatiekwestie betrof. Ook gaan topics die zowel ontwerp- als implementatievragen bevatten vanaf nu meteen naar SE&A toe, om de simpele reden dat het ontwerp éérst goed moet zijn, en er pas daarna naar de implementatie gekeken moet worden. :)

Een tweede stap die we ondernemen is het tijdelijk verlengen van de termijn waarin de topics uit SE&A in de topiclisting blijven staan. Deze termijn wordt is verlengd en zou in elk geval op de korte termijn een kleine impuls moeten geven aan het forum, domweg omdat topics langer onder de aandacht kunnen blijven. Mocht het forum na deze laatste revivalpoging inderdaad voller worden, dan wordt de termijn uiteraard weer teruggeschroefd.

In het niet ondenkbare geval dat het forum niet in de juiste mate het door ons beoogde publiek gaat bereiken, zal het subforum SE&A na deze evaluatieperiode definitief gesloten worden, waarna de topics die erin staan/horen weer een plaats kunnen vinden in Programming.

Suggesties die ertoe bijdragen om dit subforum tot een succes te maken zijn natuurlijk welkom. :)

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean."
De Tweakers.net Tijdlijn

Prof Mierenneuke®

Dit topic is wat oud maar toch wil ik wat notes plaatsen:
• Software architectuur is iets wat meer heel kort voor komt in het gehele ontwikkelproject.
• Veel mensen werken bij een bedrijf waarbij de architectuur ze wordt opgelegd.
• Mensen die voor de hobby programmeren doen veelal aan agille development waarbij er meestal niet direct actief over de architectuur wordt nagedacht.

Dat verklaart in mijn ogen het weinig aantal topics. En dat is toch ook niet erg? De topics die er zijn zijn veelal vrij diepgaand. Het lijkt me niet wenselijk als er dagelijks vragen zouden zijn over software architectuur, dat zou namelijk betekenen dat er heel veel projecten diep in de shit zitten. Want als de architectuur niet goed is is het project meestal ononderhoudbaar geworden.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Watching you I am.

Software architectuur is misschien niet iets wat veel tijd kost in een project, en al helemaal niet echt iets waar veel mensen écht verstand van hebben, maar software engineering is dat wel. Het ontwerpen van een applicatie is veel belangrijker dan het daadwerkelijk schrijven ervan, aangezien dat de meest bepalende factor is voor het slagen van een project.

Ik ben het dus met je eens dat een laag aantal topics te verklaren zou zijn geweest door het feit dat software architectuur te zeer een expertise is die weinig uitgeoefend kan worden, en áls het dan uitgeoefend wordt, dan is dat meestal door ervaren mensen die geen overleg met vreemden nodig hebben. Echter, de tweede helft van dit forum gaat over het ontwerp van software op een iets lager niveau, en dat moet prima bespreekbaar zijn en zou zonder meer méér dan 3 active topics in een week moeten kunnen opleveren. :)

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean."
De Tweakers.net Tijdlijn

Prof Mierenneuke®

Ook dan zal software engineering altijd een beetje het kleinere broertje blijven van software architecture. Bovendien zie ik eigenlijk niet echt een heel groot verschil tussen engineering en programming. Als programmeur zal je vrijwel altijd beide taken krijgen. Tenzij je echt alleen maar implementaties aan het schrijven bent, maar zelfs dan zul je je moeten verdiepen in 'software engineering'.

Naar mijn idee kan je software engineering opdelen in twee delen:
- wat je gaat toepassen.
- hoe je het moet toepassen.

Her eerste deel hoort hier in SE&A thuis en het tweede deel in PW. Wellicht dat daar nog meer onderscheid mag worden gemaakt. Maar wat ik wil zeggen is dat er dus naar mijn mening zeker wel behoefte is aan een forum waar je niet over de implementatie vam software praat maar over hoe software moet worden opgezet (SE&A dus eigenlijk).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Watching you I am.

Zoals jullie misschien gezien hebben in de topiclisting gaat het al een stukje beter met het forum. We zijn nog niet helemaal "in the clear" en zullen dan ook continu aan het evalueren blijven, maar voorlopig gaat het forum in elk geval nog niet dicht. :)

De Tweakers.net Tijdlijn

Wat ik hier eigenlijk wel een beetje mis is een FAQ. Veel ervaring heb ik niet met Software architectuur, en ook voor de hobby programmeurs die aan een groter project wil beginnen zal een dergelijke FAQ zeer zeker meerwaarde hebben.

Watching you I am.

Een FAQ is zeker een discussiepunt, maar het probleem is dat het voor mij lastig in te schatten is wat zinnig is voor in zo'n FAQ. Een UML-stoomcursus? Een uitwerking van verschillende design patterns in taal X?

Ik ben zonder meer vóór een FAQ, maar daarvoor moet er eerst eens duidelijk worden wat daarin moet komen te staan, en wie dat wil gaan schrijven. :)

De Tweakers.net Tijdlijn

Door: RobIII Moderator PRG/SEA/WEB
Papa van LucaIII \o/

Ik denk dat SEA 'te breed' is voor een echt zinnige FAQ. Wellicht kun je inderdaad wat algemene principes ofzo toelichten, maar ik zou ook niet zo 1 2 3 weten wat nu echt 'FAQ - Frequently Asked" zou zijn.

We all get along with some glue and duct tape here and there - but when the sh*t hits the fan, don’t blame the duct tape.

Trotse papa van Luca! | Pick My Icon!

directive?

quote:
-NMe- schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 23:28:
Een FAQ is zeker een discussiepunt, maar het probleem is dat het voor mij lastig in te schatten is wat zinnig is voor in zo'n FAQ. Een UML-stoomcursus? Een uitwerking van verschillende design patterns in taal X?
Iets over de Software Development Life Cycle (of de doorontwikkelingen daarvan in verschillende verschijningsvormen)?
Het wordt dan wel snel behoorlijk theoretisch, maar die theorie kun je weer illustreren met praktische voorbeelden van gebruikte technieken (bijvoorbeeld UML) bij elke fase.

Watching you I am.

quote:
RobIII schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 01:19:
Ik denk dat SEA 'te breed' is voor een echt zinnige FAQ. Wellicht kun je inderdaad wat algemene principes ofzo toelichten, maar ik zou ook niet zo 1 2 3 weten wat nu echt 'FAQ - Frequently Asked" zou zijn.
Mwah, je neemt het woord FAQ iets te letterlijk denk ik. :) Ik stel me voor dat we prima een aantal howto's en quick quides in elkaar kunnen knutselen voor een paar veelgebruikte ontwerpmethoden en (bijvoorbeeld) patterns, maar dan zullen we eerst moeten overleggen wat zinnig is en wat niet, en op welke manier. :)

De Tweakers.net Tijdlijn

Door: whoami Moderator PRG/SEA/DTE
Tja, een paar links naar interessante sites kan ook al een eerste stap zijn; het zelf uitwerken van howto's en dergelijke vraagt veel tijd. (spreek uit ervaring, sommige dingen op m'n blog heb ik echt veel te lang aan gezeten dan dat ik wou).

/lui-modus
Het zou mooi zijn, als we kunnen kijken naar de verschillende patterns die er bestaan.
Dit lijkt mij vooral interessant voor de "beginnende" (PHP)programmeurs, die er niet hun beroep van hebben gemaakt of het al in hun opleiding hebben gehad.

Ik denk hierbij aan het MVC pattern en het Factory pattern
(beide ben ik tegengekomen en ik ben benieuwd naar de voordelen van het ene pattern ten opzichte van het andere)

/edit
ik heb phppatterns.com al afgestruind inclusief google, maar vind het wel leuk om erover te discussiëren

underdog wijzigde dit bericht 07-04-2007 14:27 (12%)
Reden: aanvulling

Watching you I am.

quote:
dukefan1999 schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 14:27:
Ik denk hierbij aan het MVC pattern en het Factory pattern
Als je denkt dat MVC en Factory twee inwisselbare tegenhangers van elkaar zijn, dan heb je inderdaad zo'n FAQ wel nodig ja. :+

De Tweakers.net Tijdlijn

Door: whoami Moderator PRG/SEA/DTE
Ik vraag me een beetje af wat het nut is om in een FAQ inhoudelijk diep in te gaan op patterns als er al duizend sites / boeken zijn die dat doen ...
Dan had ik duidelijker moeten zijn 8)7 :
Ik zou graag wat onderwerpen over die patterns hier zien, gewoon om te kijken hoe iedereen die patterns toepast. Het gaat mij niet om een FAQ over die patterns ofzo.

Watching you I am.

quote:
whoami schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 15:07:
Ik vraag me een beetje af wat het nut is om in een FAQ inhoudelijk diep in te gaan op patterns als er al duizend sites / boeken zijn die dat doen ...
Zullen we dan ook de hele PRG-FAQ en met name de PHP-FAQ's maar schrappen? :+

De Tweakers.net Tijdlijn

Waarom over zoiets niet gewoon een topic openen? Dat kan dit forum wel gebruiken! I.m.o. moet een FAQ echt alleen de veel gestelde vragen bevatten. Ik heb niet het idee dat die al echt in dit forum aanwezig zijn.

Systeembeheerder? Zoek je een part-time baan bij een leuk innovatief project met Windows software? http://tentoday.com !

Heel goed punt voor een Faq zou bijvoorbeeld zijn wat nu precies SE&A is, in welke fases van een project je deze punten tegenkomt, en een inleiding behorende bij de verschillende methodes.

Een dergelijk forum houdt eigenlijk alleen maar stand als er veel interresse is. Een goed project houdt alleen stand als het project in de basis goed is. En juist de eerste stappen vormen deze basis.

Watching you I am.

quote:
djluc schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 18:09:
Waarom over zoiets niet gewoon een topic openen? Dat kan dit forum wel gebruiken! I.m.o. moet een FAQ echt alleen de veel gestelde vragen bevatten. Ik heb niet het idee dat die al echt in dit forum aanwezig zijn.
Een FAQ kan natuurlijk ook, zoals ik al zei, bestaan uit wat quick guides en howto's. Op zich is het geen probleem om een paar veelgebruikte technieken aan te stippen, ondanks het feit dat dat op diverse websites ook al gebeurt. Misschien kunnen we met een Nederlandse, makkelijk te vinden variant daarop mensen aanmoedigen om netjes éérst te ontwerpen en dan pas te gaan programmeren. :)

De Tweakers.net Tijdlijn

Dat is een mooi doel inderdaad ;) Misschien zorgt het tegelijkertijd ook wel voor meer topics, bijvoorbeeld discussies over de technieken die in de FAQ genoemd worden.

Systeembeheerder? Zoek je een part-time baan bij een leuk innovatief project met Windows software? http://tentoday.com !

ik maak uit bovenstaande uit het dat vooral een TO verhaal betreft hier (technisch ontwerp) en dat ik als functioneel ontwerper er niet zo veel te zoeken hebt? Of gaan we hier ook discussies krijgen over use cases, requirement sessies geinige methodieken om mijn requirements een beetje vast te stellen?

ich bin ein Berliner :)

Misschien dat een samenvoeging van Programming met Software Engineering & Architecture een optie is.
quote:
Omdat het allebei heel erg met elkaar te maken heeft. Maar als dit forum weer vooruit gaat dan hoeft dat natuurlijk niet.
Zelfs daar netwerken?

Gaat het hier op design patterns, protocollen opstellen,... en andere belangrijke zaken dat je best op voorhand bedenkt/ontwerpt/afspreekt voordat je begint met het programmeren?

Ik zat op stage een week een achterste-voren-protocol te implementeren en het was niet stabiel te krijgen. Een collega kwam langs, kort gesprek en het was vrij duidelijk dat mijn protocol verkeerd was. Dan een voormiddag het protocol omdraaien en het is ineens lekker stabiel.

rapture wijzigde dit bericht 13-04-2007 12:35 (44%)

EOS 30D, kitlens, EF 50mm/1.8, EF 85mm/1.8 | EOS D60 & Sigma 70-210mm/2.8 APO | Minolta X-700, MD 28mm/2.8, MD 50mm/1.7

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws