Dit topic is OUD!
Ga naar het nieuwste deel in deze reeks voor de laatste FAQ en posts!
In de eerste helft van 2007 zal Nokia de 6300 op de markt brengen. Naar mijn mening verdient dit mooie telefoontje zeker een apart topic

• Foto's
• Specificaties | in het kort | volledig
• FAQ
• Links
• Waar te koop?
• Overig

Groter: zijkant | perspectief | voorkant
Volledig formaat (let op: 1.8 MB per file): zijkant | perspectief | voorkant
Phonedaily:
Een of ander grieks forum

tech.tom.com | linkje voor meer foto's uit deze serie

De Nokia 6300 in het kort:
Met dit nieuwe mid-range toestel (release Q1 2007) doet Nokia een kleine stap richting de dunne en lichte mobiele telefoons die we de afgelopen tijd bij andere merken hebben mogen aanschouwen. Met een maximale dikte van 13.1mm en een gewicht van c.a. 91 gram is dit toestel dan ook zeker niet dik of zwaar te noemen. De telefoon is afgewerkt met een roestvrij stalen voor- en achterkant (battery cover).
Wat betreft features komt de 6300 zo te zien weinig te kort. Alles wat je mag verwachten van een mid-range telefoon is aanwezig: 240x320 QVGA-display, 2 megapixel camera, muziekspeler met ondersteuning voor verschillende formaten, FM-radio, ondersteuning voor MP3-ringtones, klasse 10 EDGE en GPRS en bluetooth. Dit alles zal draaien op de S40 interface.
Volgens de eerste geruchten zal de prijs op de Europese markt rond de 325 euro komen te liggen.
Volledige specificaties: (ook in het Engels)

Veel gestelde vragen:
• Is de 6300 er ook in het zwart?
• Hoe zit het met de snelheid van het menu?
• Is de 6300 een 3G GSM?
• Hoe goed is de camera van de 6300?
• Hoe zit het met de kwaliteit van het scherm?
• Is dit een smartphone met Symbian?
• Kan ik TomTom op de 6300 draaien?
• Welke carkits kan ik gebruiken met de 6300?
• Kan ik een koptelefoon met een standaard 3.5mm jack gebruiken met deze telefoon?
• Kan ik de 6300 ook iSync'en met mijn Apple?
• Waar vindt ik themes en midlets/software/games?
• De blauwe lampjes aan de zijkant, wanneer zie je die oplichten?
• Hoe lang gaat de accu ongeveer mee?
• Hoe lang heb ik garantie op mijn Nederlandse/Europese toestel?
• Waar koop ik een goede screenprotector voor mijn 6300?
Is de 6300 er ook in het zwart?
Niet 'out of the box'. Er zijn wel zwarte frontjes te krijgen op eBay, maar die zijn niet van Nokia en mogelijk is de kwaliteit van het gebruikte materiaal minder dan bij het originele frontje.
Hoe zit het met de snelheid van het menu?
Uit verschillende reviews en ervaringen van gebruikers blijkt dat het menu redelijk snel is.
Is de 6300 een 3G GSM?
Nee. Zoek je een telefoon met de features van de 6300 die wel 3G is, kijk dan eens naar de Nokia 6233.
Hoe goed is de camera van de 6300?
De camera wordt minder goed beschouwd als die van de Nokia N-serie en een aantal Sony-Ericsson GSM's. Op N4l.de vindt je een overzicht met vergelijkingsbeelden van verschillende Nokia telefoons.
Hoe zit het met de kwaliteit van het scherm?
Volgens veel gebruikerservaringen is de kwaliteit van het scherm ontzettend goed. Een van de beste schermpjes momenteel verkrijgbaar op een mobiele telefoon.
Is dit een smartphone met Symbian?
Nee. De 6300 draait geen Symbian maar Nokia's 3rd Edition Series 40 (S40) software.
Kan ik TomTom op de 6300 draaien?
Nee, de huidige versies van TomTom draaien niet op de 6300. Er is wel andere navigatiesoftware beschikbaar die gebruik maakt van GPRS om kaarten en gegevens binnen te halen. De voornaamste zijn Nav4All, Navigon en AmazeGPS.
Welke carkits kan ik gebruiken met de 6300?
De HF-33W en CK-15W zijn beide geschikt voor de 6300.
Om je telefoon op te kunnen laden in je auto zijn er ook verschillende houders.
Kan ik een koptelefoon met een standaard 3.5mm jack gebruiken met deze telefoon?
De Nokia heeft een 2.5mm jack aansluiting, out-of-the-box past het dus niet. Er zijn natuurlijk wel opzetstukjes om de 2.5mm jack te converteren naar een 3.5mm jack waarin je je normale koptelefoon plug kunt gebruiken.
Kan ik de 6300 ook iSync'en met mijn Apple??
Zolang er nog geen update uit is voor iSync kun je vooruit met deze review.
Benieuwd of de update intussen al uit is? Type hier je typenummer in, of check deze lijst.
Waar vindt ik themes en midlets/software/games?
Er is een aardige hoeveelheid software te vinden op getjar.com. Bekijk het menu aan de linkerkant voor games en applicaties. Voor het testen van midlets kun je Midlet2exe gebruiken
Wat betreft themes kun je eens kijken bij zedge.net (zoek op themes voor de 6280), en voor een van de vele Apple OS X themes kijk je hier.
De blauwe lampjes aan de zijkant, wanneer zie je die oplichten?
De blauwe lampjes aan de zijkant knipperen na een gemiste oproep of SMS. Ze knipperen om de 5 seconden. In de huidige firmware is de tijd tussen het knipperen niet instelbaar. Je kunt het knipperen wel geheel uitzetten. Kijk op mobile-reviews.de voor een voorbeeldfilmpje.
Hoe lang gaat de accu ongeveer mee?
De verhalen lopen hierover uit een. Het lijkt erop dat het merendeel van de 6300's ongeveer 2 dagen functioneerd op een lading. Dat is incl. een aantal SMSjes en wat telefoongesprekken. Mogelijk dat er later betere accu's op de markt komen, of een softwareoplossing waardoor de 6300 energiezuiniger wordt.
Hoe lang heb ik garantie op mijn Nederlandse/Europese toestel?
Heb je je Nokia gekocht binnen de Europese Unie, IJsland, Noorwegen, Zwitserland of Turkije, dan heb je 24 maanden garantie. Voor meer informatie, bezoek de Nokia FAQ en kies "garantie" in de dropdown.
Waar koop ik een goede screenprotector voor mijn 6300?
Voor 10 USD heb je er een uit een betrouwbare webshop uit Hong Kong: Brando Mobile - Ultra Clear Screenprotector Plus, om te bestellen kijk je helemaal onderaan de pagina. Ze accepteren PayPal.
Zoek je het liever wat dichter bij huis, kijk dan eens naar de Brando Ultra Clear Screenprotector Plus bij smartphoneshop.nl, of naar een screenprotector van Martin Fields.

Heb je een review gevonden? Meld het via mail of DM. Zie 'overig' voor contactinfo
• Review op mobile-review.com (met foto's en filmpjes)
• Review op n4l.de (Duits) | Babelfish vertaling Duits naar Engels (met foto's en filmpjes)
• Review op mobile-reviews.de (Duits) | Babelfish vertaling Duits naar Engels (met foto's en filmpjes)
• Review op phonearena.com (met foto's)
• Review op mobileblah.com (met foto's)
• Review op mobile-phones-uk.org.uk
• Review op gsmarena.com
• Review op CNET Asia
• Review op dinside.no (Noors, met foto's)
• Review op mobilarena.hu (Hongaars, met foto's. Druk op de rode knop onderaan elke pagina voor meer)
• Review op mobilport.hu (Hongaars, met videoreview)
• Review op mforum.ru (Russisch, met foto's en filmpjes)
• Review op sotovik.ru (Russisch, met foto's)
• Review op mobilmania.cz (Tsjechisch, met foto's)
• Review op idnes.cz (Tsjechisch, met foto's)
• Review op phonedaily (Japans, met foto's)
• Nokia commercial
Gebruikerservaringen, discussies e.d.:
• Forumthread op telefon-treff.de (Duits)
• Forumthread over de accu van de 6300 (Duits)
• Forumthread op forum.mobile-review.com
• Forumthread op howardsforums.com
• Forumthread op howardsforums.com, met wat grote foto's
• Forumthread op howardsforums.com, over themes en games
• User opinions op gsmarena.com
• Forumthread over de 6300, 2626, 6086 op forum.mobile-review.com (oud)
Specificaties, handleidingen e.d.:
• Supportpagina op europe.nokia.com
• Specificaties op europe.nokia.com | Gedetailleerde (software) specificaties op forum.nokia.com
• 3D Demo op europe.nokia.com
• Factsheet op nokia.com
• Handleiding (Nederlands)
• Handleiding (Engels)
FCC Approval documenten:
• Draft v1 van de gebruikshandleiding
• Foto's exterieur
• Foto's interieur 1
• Foto's interieur 2
• Meer documenten van de FCC Approval
Persberichten:
• Persbericht Nokia: Release 6300 in Q1 2007
• Persbericht Opera: Opera Mini standaard geinstalleerd op Nokia 6300

De 6300 komt in april naar Nederland. In Duitsland en Engeland is het toestel nu al te koop en verschillende Nederlandse shops bieden geimporteerde toestellen aan met Nederlandse menu's en T9-woordenboek. Lees aandachtig de laatste posts in het topic als je wilt weten welke shop ze op het moment in voorraad heeft.
Kijk hieronder voor Nederlandse shops waar je de telefoon in de webshop is opgenomen:
Tweakers.net Pricewatch

Dank aan alle mensen die waardevolle info hebben gepost of gestuurd voor in de topicstart
Toevoegingen zijn natuurlijk nogsteeds welkom. Meld je toevoegingen via DM/PM of op nokia6300 at mindcontrolled punt nl en houd daarmee het topic schoon. Dank en veel plezier 
Zat vorige week op de Nokia site te bladeren, en dacht door de foto van de voorkant even dat dit een slidephone was naar het ontwerp van de 6280 e.a.
Dat was het helaas niet (zou wel ontzettend gaaf geweest zijn), maar still, mooi telefoontje! 
Mogelijk dat dit dan eindelijk de opvolger wordt voor mijn zeer trouwe 3210
mits er natuurlijk niet teveel softwareproblemen te kop op steken. Nokia vermoed dat dit model veel verkocht gaat worden en ik zou daar zeker niet van opkijken. Meer mensen een oogje op de 6300?
Ga naar het nieuwste deel in deze reeks voor de laatste FAQ en posts!
In de eerste helft van 2007 zal Nokia de 6300 op de markt brengen. Naar mijn mening verdient dit mooie telefoontje zeker een apart topic

• Foto's
• Specificaties | in het kort | volledig
• FAQ
• Links
• Waar te koop?
• Overig

Groter: zijkant | perspectief | voorkant
Volledig formaat (let op: 1.8 MB per file): zijkant | perspectief | voorkant
Phonedaily:

Een of ander grieks forum

tech.tom.com | linkje voor meer foto's uit deze serie

De Nokia 6300 in het kort:
Met dit nieuwe mid-range toestel (release Q1 2007) doet Nokia een kleine stap richting de dunne en lichte mobiele telefoons die we de afgelopen tijd bij andere merken hebben mogen aanschouwen. Met een maximale dikte van 13.1mm en een gewicht van c.a. 91 gram is dit toestel dan ook zeker niet dik of zwaar te noemen. De telefoon is afgewerkt met een roestvrij stalen voor- en achterkant (battery cover).
Wat betreft features komt de 6300 zo te zien weinig te kort. Alles wat je mag verwachten van een mid-range telefoon is aanwezig: 240x320 QVGA-display, 2 megapixel camera, muziekspeler met ondersteuning voor verschillende formaten, FM-radio, ondersteuning voor MP3-ringtones, klasse 10 EDGE en GPRS en bluetooth. Dit alles zal draaien op de S40 interface.
Volgens de eerste geruchten zal de prijs op de Europese markt rond de 325 euro komen te liggen.
Volledige specificaties: (ook in het Engels)
Werkfrequentie | • GSM/EDGE-dekking (900/1800/1900 en 850/1800/1900) |
Formaat | • Volume: 56 cc • Gewicht: 91 g • Afmetingen: 106.4 x 43.6 x 11.7 mm |
Scherm | • Hoofdscherm: 240 x 320 (TFT) QVGA-scherm van 2" met maximum 16,7 miljoen True Colors |
Gebruikersinterface | • Nieuwe uitgebreide Series 40-gebruikersinterface |
Imaging | • 2 megapixelcamera met 8x digitale zoom • Zoeker over het volledige scherm • Videorecorder & -speler |
Messaging | • E-mailclient met bijlagen (Java-versie) • MMS: OMA MMS 1.2 om multimediaberichten (berichten tot 300 kB) samen te stellen, te ontvangen, te bewerken en te versturen • Push to talk • Instant Messaging • Nokia Xpress Audio Messaging (AMS) - een snelle en eenvoudige manier om spraak- of geluidsclips te versturen via MMS |
Multimedia | • Music player met ondersteuning voor MP3, MP4, AAC, AAC+, eAAC+, H.263, H.264 • FM-stereoradio met Visual Radio • Streaming video (3GPP) • DRM release 2.0 • xHTML-browser • Java: MIDP 2.0 • Macromedia Flash Lite 2.0 voor rijkere, digitale inhoud |
Geheugenfuncties | • Tot 7,8 MB intern gebruikersgeheugen • Uitbreidbaar geheugen: microSD-kaart tot 2 GB |
Toepassingen | • Java™ MIDP 2.0-games en -toepassingen |
Connectivity | • Bluetooth versie 2.0 met Enhanced Data Rate (inclusief de profielen SIM Access, Headset en Handsfree) en stereo-ondersteuning voor hoofdtelefoons • Gegevenssynchronisatie tussen toestellen, lokaal en op afstand, met SyncML (agenda, takenlijst, contactenlijst) • Full OMA Client Provisioning • PC-synchronisatie met Nokia PC Suite en USB- & Bluetooth-connectiviteit |
Data Transfer | • EDGE (EGPRS): Class 10 • GPRS: Class 10 |
Persoonlijk informatiebeheer (PIM) | • Organizer met agenda, takenlijst en notities • Contacten (maximum 1000) • Alarmklok en countdown timer (normaal en intervaltimer) |
Spraakfuncties | • Geïntegreerde luidspreker voor IHF • Push to talk (Nokia PoC 1.1) • Spraakopdrachten en spraakopname |
Digitale diensten | • MP3-beltonen, True Tones en MIDI-tonen voor tonen (tot 64 stemmen) • Videobeltonen |
Overige kenmerken | • Vlucht- en demomodus • FOTA - Firmware-update Over-the-Air |
Inhoud van het verkooppakket | • Nokia 6300 telefoon • Nokia Batterij BL-4C • Nokia Lader AC-3 • Nokia Stereo Hoofdtelefoon HS-47 • Nokia Gebruikershandleiding • Cd-rom • MicroSD-kaart 128 MB MU-26 |
Energiebeheer | • BL-4C batterij • 860 mAh • Tot 3.5 uur spreektijd • Tot 14.5 dagen stand-by tijd |

Veel gestelde vragen:
• Is de 6300 er ook in het zwart?
• Hoe zit het met de snelheid van het menu?
• Is de 6300 een 3G GSM?
• Hoe goed is de camera van de 6300?
• Hoe zit het met de kwaliteit van het scherm?
• Is dit een smartphone met Symbian?
• Kan ik TomTom op de 6300 draaien?
• Welke carkits kan ik gebruiken met de 6300?
• Kan ik een koptelefoon met een standaard 3.5mm jack gebruiken met deze telefoon?
• Kan ik de 6300 ook iSync'en met mijn Apple?
• Waar vindt ik themes en midlets/software/games?
• De blauwe lampjes aan de zijkant, wanneer zie je die oplichten?
• Hoe lang gaat de accu ongeveer mee?
• Hoe lang heb ik garantie op mijn Nederlandse/Europese toestel?
• Waar koop ik een goede screenprotector voor mijn 6300?
Is de 6300 er ook in het zwart?
Niet 'out of the box'. Er zijn wel zwarte frontjes te krijgen op eBay, maar die zijn niet van Nokia en mogelijk is de kwaliteit van het gebruikte materiaal minder dan bij het originele frontje.
Hoe zit het met de snelheid van het menu?
Uit verschillende reviews en ervaringen van gebruikers blijkt dat het menu redelijk snel is.
Is de 6300 een 3G GSM?
Nee. Zoek je een telefoon met de features van de 6300 die wel 3G is, kijk dan eens naar de Nokia 6233.
Hoe goed is de camera van de 6300?
De camera wordt minder goed beschouwd als die van de Nokia N-serie en een aantal Sony-Ericsson GSM's. Op N4l.de vindt je een overzicht met vergelijkingsbeelden van verschillende Nokia telefoons.
Hoe zit het met de kwaliteit van het scherm?
Volgens veel gebruikerservaringen is de kwaliteit van het scherm ontzettend goed. Een van de beste schermpjes momenteel verkrijgbaar op een mobiele telefoon.
Is dit een smartphone met Symbian?
Nee. De 6300 draait geen Symbian maar Nokia's 3rd Edition Series 40 (S40) software.
Kan ik TomTom op de 6300 draaien?
Nee, de huidige versies van TomTom draaien niet op de 6300. Er is wel andere navigatiesoftware beschikbaar die gebruik maakt van GPRS om kaarten en gegevens binnen te halen. De voornaamste zijn Nav4All, Navigon en AmazeGPS.
Welke carkits kan ik gebruiken met de 6300?
De HF-33W en CK-15W zijn beide geschikt voor de 6300.
Om je telefoon op te kunnen laden in je auto zijn er ook verschillende houders.
Kan ik een koptelefoon met een standaard 3.5mm jack gebruiken met deze telefoon?
De Nokia heeft een 2.5mm jack aansluiting, out-of-the-box past het dus niet. Er zijn natuurlijk wel opzetstukjes om de 2.5mm jack te converteren naar een 3.5mm jack waarin je je normale koptelefoon plug kunt gebruiken.
Kan ik de 6300 ook iSync'en met mijn Apple??
Zolang er nog geen update uit is voor iSync kun je vooruit met deze review.
Benieuwd of de update intussen al uit is? Type hier je typenummer in, of check deze lijst.
Waar vindt ik themes en midlets/software/games?
Er is een aardige hoeveelheid software te vinden op getjar.com. Bekijk het menu aan de linkerkant voor games en applicaties. Voor het testen van midlets kun je Midlet2exe gebruiken
Wat betreft themes kun je eens kijken bij zedge.net (zoek op themes voor de 6280), en voor een van de vele Apple OS X themes kijk je hier.
De blauwe lampjes aan de zijkant, wanneer zie je die oplichten?
De blauwe lampjes aan de zijkant knipperen na een gemiste oproep of SMS. Ze knipperen om de 5 seconden. In de huidige firmware is de tijd tussen het knipperen niet instelbaar. Je kunt het knipperen wel geheel uitzetten. Kijk op mobile-reviews.de voor een voorbeeldfilmpje.
Hoe lang gaat de accu ongeveer mee?
De verhalen lopen hierover uit een. Het lijkt erop dat het merendeel van de 6300's ongeveer 2 dagen functioneerd op een lading. Dat is incl. een aantal SMSjes en wat telefoongesprekken. Mogelijk dat er later betere accu's op de markt komen, of een softwareoplossing waardoor de 6300 energiezuiniger wordt.
Hoe lang heb ik garantie op mijn Nederlandse/Europese toestel?
Heb je je Nokia gekocht binnen de Europese Unie, IJsland, Noorwegen, Zwitserland of Turkije, dan heb je 24 maanden garantie. Voor meer informatie, bezoek de Nokia FAQ en kies "garantie" in de dropdown.
Waar koop ik een goede screenprotector voor mijn 6300?
Voor 10 USD heb je er een uit een betrouwbare webshop uit Hong Kong: Brando Mobile - Ultra Clear Screenprotector Plus, om te bestellen kijk je helemaal onderaan de pagina. Ze accepteren PayPal.
Zoek je het liever wat dichter bij huis, kijk dan eens naar de Brando Ultra Clear Screenprotector Plus bij smartphoneshop.nl, of naar een screenprotector van Martin Fields.

Heb je een review gevonden? Meld het via mail of DM. Zie 'overig' voor contactinfo
• Review op mobile-review.com (met foto's en filmpjes)
• Review op n4l.de (Duits) | Babelfish vertaling Duits naar Engels (met foto's en filmpjes)
• Review op mobile-reviews.de (Duits) | Babelfish vertaling Duits naar Engels (met foto's en filmpjes)
• Review op phonearena.com (met foto's)
• Review op mobileblah.com (met foto's)
• Review op mobile-phones-uk.org.uk
• Review op gsmarena.com
• Review op CNET Asia
• Review op dinside.no (Noors, met foto's)
• Review op mobilarena.hu (Hongaars, met foto's. Druk op de rode knop onderaan elke pagina voor meer)
• Review op mobilport.hu (Hongaars, met videoreview)
• Review op mforum.ru (Russisch, met foto's en filmpjes)
• Review op sotovik.ru (Russisch, met foto's)
• Review op mobilmania.cz (Tsjechisch, met foto's)
• Review op idnes.cz (Tsjechisch, met foto's)
• Review op phonedaily (Japans, met foto's)
• Nokia commercial
Gebruikerservaringen, discussies e.d.:
• Forumthread op telefon-treff.de (Duits)
• Forumthread over de accu van de 6300 (Duits)
• Forumthread op forum.mobile-review.com
• Forumthread op howardsforums.com
• Forumthread op howardsforums.com, met wat grote foto's
• Forumthread op howardsforums.com, over themes en games
• User opinions op gsmarena.com
• Forumthread over de 6300, 2626, 6086 op forum.mobile-review.com (oud)
Specificaties, handleidingen e.d.:
• Supportpagina op europe.nokia.com
• Specificaties op europe.nokia.com | Gedetailleerde (software) specificaties op forum.nokia.com
• 3D Demo op europe.nokia.com
• Factsheet op nokia.com
• Handleiding (Nederlands)
• Handleiding (Engels)
FCC Approval documenten:
• Draft v1 van de gebruikshandleiding
• Foto's exterieur
• Foto's interieur 1
• Foto's interieur 2
• Meer documenten van de FCC Approval
Persberichten:
• Persbericht Nokia: Release 6300 in Q1 2007
• Persbericht Opera: Opera Mini standaard geinstalleerd op Nokia 6300

De 6300 komt in april naar Nederland. In Duitsland en Engeland is het toestel nu al te koop en verschillende Nederlandse shops bieden geimporteerde toestellen aan met Nederlandse menu's en T9-woordenboek. Lees aandachtig de laatste posts in het topic als je wilt weten welke shop ze op het moment in voorraad heeft.
Kijk hieronder voor Nederlandse shops waar je de telefoon in de webshop is opgenomen:
Tweakers.net Pricewatch

Dank aan alle mensen die waardevolle info hebben gepost of gestuurd voor in de topicstart
Zat vorige week op de Nokia site te bladeren, en dacht door de foto van de voorkant even dat dit een slidephone was naar het ontwerp van de 6280 e.a.
Mogelijk dat dit dan eindelijk de opvolger wordt voor mijn zeer trouwe 3210
[ Voor 255% gewijzigd door Ginz op 02-10-2007 23:10 ]