Hoofdcategorieën
Topicacties

Nikon D40 dSLR

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Nieuw Topic
Het antwoord is 42

Nadat ik er nog eens goed over heb nagedacht, kan ik het wellicht wel met dreamscape eens zijn.

Leuk cameratje voor er bij... Maar tja, eerst een D80 en nog wat glas dat ik er voor wil schroeven, dat dan weer niet gaat werken met die D40, want geen AF-s.
(Ik voel de vraag al aankomen: Waarom die D40 als je al een D50 en een D80 hebt. 7(8)7 Als de D80 komt, verkoop ik de D50 aan mijn schoonvader, dus.... :w )

Nikon D300 / D80 / D50 / F60 | Tokina 12-24 f4 | Nikkor 18-70 *2 / 24-120 VR / 28-80 / 35-70 / 70-200 f2.8 VR / 24 f2.8 / 50 f1.4 / 85 f1.8 / TC 1.6A / TC 2.0E | Peleng 8 f3.5 | Formula5 28 f2.8 | Sigma 28 f2.8 | Vivitar 135 f2.8

Styled light
Reg. datum: 08 februari 2002

Ha!
quote:
The D40 has a surprisingly well damped, quiet shutter release with short viewfinder blackout.
Eindelijk stillere body's, goed voor de straatfotografie cq andere plekken waar je geen lawaaiige cam wil hebben :)
Jeon Ji-hyun O+
Reg. datum: 16 maart 2002

Ik ben begonnen met een compact wat nauwelijks geluid maakte; en toen bij de eerste dslr meteen *klik klak!*, echt een machtig geluidje :P Zou dat niet graag willen kwijtraken; maar ik kan mij voorstellen dat dat misschien storend is voor sommige mensen :)

// Nikon D300
// 10.5mm f/2.8 // 17-55mm f/2.8 // 70-200mm f/2.8 VR // TC-14E II

if (!works){ hammer();}

Tijdens een opdracht op een congres had ik inderdaad wel wat last van de luidruchtige klik die m'n 30D produceert, dus het is inderdaad niet altijd een voordeel :P
Jeon Ji-hyun O+

Daar heb ik dan geen ervaring mee, maar met sommige dingen dan kan dat idd misschien wel als erg extreem ervaren worden ja :P

Silent Thunder wijzigde dit bericht 16-11-2006 11:33 (15%)

// Nikon D300

Camitariër
Reg. datum: 16 februari 2003

Ik denk dat dit ook nog wel wat voeten in de aarde zal gaan hebben voor een eventuele D50-firmware upgrade of D50s. met name de ISO HI1 stand voor de D50 en verder de SB-400 support zullen alle andere nikons ook erg graag gebruiken.
Reg. datum: 12 februari 2005

ik lees een hoop post over AF en AF-S, volwaardig AF-S, maar kan eigenlijk niet herleiden wat het precies is en voor welke bodies.

Wat ik ervan begrepen heb is dat er twee soroten AF-S zijn, volwaardig en een niet volwaardig voor het scherpstellen, deze hebben geen schroefmount, maar een soort klik systeem a la canon?

En welk systeem gebruiken de andere digicams dan van nikon, biojvoorbeeld de d50, d70(s) en de d100?

Ik dacht dat alle nikon mounts te gebruiken waren op iedere body?

(ik weet het, n00b vraag, maar kom net van canon af... die hebben FD, EF en EF-S).

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Styled light

quote:
En welk systeem gebruiken de andere digicams dan van nikon, biojvoorbeeld de d50, d70(s) en de d100?
Die gebruiken gewoon de F-mount, maar mèt een focus-schroef om de AF van de lenzen aan te sturen die -geen- AF-S/HSM zijn :)
quote:
Ik dacht dat alle nikon mounts te gebruiken waren op iedere body?
Dat is ook zo, en je kan ook alle Nikon F-mount lenzen op deze D40 gebruiken. Echter als je bijvoorbeeld een 50mm AF-D hebt, zal deze alleen handmatig te focussen zijn, omdat die geen eigen focusmotor heeft. Een 18-55 AF-S kitlens heeft dat juist weer wel :)

Wat je noemt over Canon met EF en EF-S heeft vooral te maken met de crop: 1,6 en 1,3 of 1: Nikon dSLRs hebben tot nu toe allemaal dezelfde 1,5 crop, genaamd DX :) Je kan dus zowel DX als non-DX lenzen op de Nikon-bodies gebruiken.

Dank voor je uitleg, maar EF en EF-S heeft niets met de crop te maken hoor :)

EF-S lenzen kunnen niet op een EF body (bijvoorbeeld de 10d) omdat de lens verder naar binnen steekt en dan je spiegel aan gort slaat zodra je afdrukt.
EF lenzen passen wel op EF-S bodies.

EF-S is speciaal ontwikkeld voor digitaal en steek wat verder naar achteren uit voor betere optische kwaliteiten.
;)

Maar bedankt voor je uitleg aangaande nikon AF-S DX etc, weer wat geleerd.

monkey is gone to heaven

Dit ziet er wel cool uit:

http://www.dpreview.com/articles/NikonD40/Images/rearcontrols.jpg

verder vraag ik me af wat die muzieknoot daar doet links van het batterij icoontje.
Het menu ziet er makkelijk uit en erg voor beginners. :)

Voor mij dus een D50 :Y)

daniëlpunt wijzigde dit bericht 16-11-2006 13:10 (45%)

Styled light

quote:
vegtem schreef op donderdag 16 november 2006 @ 13:06:
Dank voor je uitleg, maar EF en EF-S heeft niets met de crop te maken hoor :)
Wel hoor, een EF-S lens kan je niet op een Canon 1D of 1Ds gebruiken ;)
quote:
EF-S lenzen kunnen niet op een EF body (bijvoorbeeld de 10d) omdat de lens verder naar binnen steekt en dan je spiegel aan gort slaat zodra je afdrukt.
EF lenzen passen wel op EF-S bodies.

EF-S is speciaal ontwikkeld voor digitaal en steek wat verder naar achteren uit voor betere optische kwaliteiten.
;)
Precies, dat heeft dus wèl met de crop te maken omdat EF-S lenzen juist voor die body's zijn bedoeld.
quote:
Maar bedankt voor je uitleg aangaande nikon AF-S DX etc, weer wat geleerd.
Anytime :)
quote:
super-muffin schreef op donderdag 16 november 2006 @ 13:07:

verder vraag ik me af wat die muzieknoot daar doet links van het batterij icoontje.
Het menu ziet er makkelijk uit en erg voor beginners. :)

Voor mij dus een D50 :Y)
Je kunt instellen dat de camera een piepje geeft als er scherpgesteld is op een bepaald punt, dat nootje verschijnt om aan te geven dat die optie ingeschakeld is.

Toch nog even een reactie:

Een d30, d60 en 10d zijn toch ook crop cams (1.6x) en daar kunnen ook geen EF-S lenzen op. de 300d, 350d, 400d, 20d en 30d zijn ook 1,6x cropcams, en die pakken het wel.
Of zie ik het nu zo verkeerd :)

Voor wat betreft de d40, denk dat het een beetje beginners cam moet worden inderdaad, lekker simpel menu. Alleen het muziektoontje. Kent sony ook, maar dan kun je 5 seconden geluid opnemen na een foto.

Zou aan een kant wel leuk zijn, maar dat hoort niet op een DSLR vind ik. Of het houdt in dat je de shuttertone kunt instellen ;)

monkey is gone to heaven

FLuKee heeft net uitgelegd dat het voor het piepje is die je verteld of er is scherp gesteld op een bepaald punt (1 van de 3 AF punten neem ik aan?)
quote:
Remy schreef op donderdag 16 november 2006 @ 10:25:
Ha!
[...]
Eindelijk stillere body's, goed voor de straatfotografie cq andere plekken waar je geen lawaaiige cam wil hebben :)

Nou, het focus piepje heb ik al tijden uit staan maar van dat spiegel geluid geniet ik elke keer weer hoor. Heb nu ook pentax K100 even in handen gehad en die klinkt toch niet zo mooi als m'n D50.

Maar natuurlijk heeft het voordelen.
Had de link naar de nikon site neergezet omdat in de pdf brochure meer plaatjes stonden.

Nikon D300 || Nikon D50 || wat glas en paar flitslampjes || fotoalbum op Flickr || Blog

Styled light

Good point, over die plaatjes :)

Over het sluiter/spiegelgeluid: ja, dat is zeker lekker hoor, maar op sommige momenten zou ik willen dat er niet zoveel 'lawaai' uit m'n dSLR kwam :+

Photim heeft al een review gemaakt: google vertaalpagina vanuit het Frans link.
quote:
On the other hand, the new processor of signal delivers, in direct JPEG, of the images better than those of D70 and D50: see measurements, in the test of notree n° 289, which has just appeared.
Betere beeldkwali dan de D70/D50 :*)
quote:
Nikon D40 will be marketed in France during December. The price announced by Nikon-France, with NEW zoom AF-S 18-55 will be of 630 euros. Consequently, we await it 595 euros, “price of the street”, according to the habit.
630 met de kitlens in frankrijk, straatprijs verwachten ze 595. Koel :)

edit: Kam Express heeft D40+18-55 voor 649 eur :)

Remy wijzigde dit bericht 16-11-2006 15:00 (6%)

Nou Remy, voor mij blijft de dealbreaker toch dat m'n bestaande collectie glas opeens allemaal manual focus zou worden.

Naja, beetje mazzel en m'n D50 houdt 't 75000 shutter releases uit en wie weet heb ik dan 't geld voor de D200 opvolger.

Nikon D300 || Nikon D50 || wat glas en paar flitslampjes || fotoalbum op Flickr || Blog

Reg. datum: 23 september 2003

quote:
The granulation with 800 and 1.600 ISO is remarkable: D40 is on the level of the best per a combination smoothing/perfectly proportioned stressing. Piqué also evolves/moves him in a positive way thanks to algorithms which the power of the processor makes it possible to exploit in real time.
Verder ontwikkelde sensoren zonder meer megapixels betaalt zich blijkbaar inderdaad uit in de kwaliteit van de foto's bij hoge isowaarden. Ik ben benieuwd of de D40 op dit gebied de Canons voorbij is.

Canon A75 en nog wat andere foto-spulletjes

Jeon Ji-hyun O+

quote:
Rudedadude schreef op donderdag 16 november 2006 @ 16:12:
[...]

Verder ontwikkelde sensoren zonder meer megapixels betaalt zich blijkbaar inderdaad uit in de kwaliteit van de foto's bij hoge isowaarden. Ik ben benieuwd of de D40 op dit gebied de Canons voorbij is.
Mwah... we spreken nu over de onderkant van het assortiment. Hier hebben Canon en Nikon altijd al relatief dicht bij elkaar gelegen; en dan is het ook niet moeilijk om eventjes de voorsprong te pakken. Dat gaat meestal een beetje om en om :)

Silent Thunder wijzigde dit bericht 16-11-2006 16:40 (3%)

// Nikon D300

Three sixty five Seven fifty
Reg. datum: 23 september 2003

Op DPnow staan ook nog wat foto's, voor mij is dit een hele interessante camera. Mijn compact is kapot en ik krijg geen korting meer bij de fujifilm ontwikkelings centra, dus mijn old school SLR kan nu echt de kast in.
Maar is de D40 een goede keus als je na een tijdje ook een tele en prime lens erbij wilt kopen. Of is in dat geval een K100D een betere optie ?
Ik heb ook naar de oudere modellen gekeken zoals de D50, 350D en e500, maar als je die er ook bij gaat halen dan wordt het helemaal een lastige verhaal :?

"The essence of all slavery consists in taking the product of another's labor by force. It is immaterial whether this force is founded upon ownership of the slave or ownership of the money he must get to live"

Styled light

quote:
Wijnands schreef op donderdag 16 november 2006 @ 15:20:
Nou Remy, voor mij blijft de dealbreaker toch dat m'n bestaande collectie glas opeens allemaal manual focus zou worden.
Scheelt weer dat jij niet de target market ben voor deze D40 :+
quote:
Naja, beetje mazzel en m'n D50 houdt 't 75000 shutter releases uit en wie weet heb ik dan 't geld voor de D200 opvolger.
75000, pfoeh. Dat duurt nog wel even, of je moet echt ziek veel foto'en. Ik zit op 38k in ruim 2 jaar en heb niet zuinig aan gedaan.
Zit nu op 2674 sinds eind juli.

Deacon: Op een D40 heb je alleen autofocus met een AF-S objectief. Die zijn een tikje duurder. De D50 is echt wel een interessante optie hoor, ook al is 'ie "wat ouder", het blijft een van de goedkoopste dSLR's met vrijwel alle functie's die voor een amateur interessant zijn.

Camitariër
Reg. datum: 16 februari 2003

quote:
Wijnands schreef op donderdag 16 november 2006 @ 17:21:
Zit nu op 2674 sinds eind juli.

Deacon: Op een D40 heb je alleen autofocus met een AF-S objectief. Die zijn een tikje duurder. De D50 is echt wel een interessante optie hoor, ook al is 'ie "wat ouder", het blijft een van de goedkoopste dSLR's met vrijwel alle functie's die voor een amateur interessant zijn.
Of je wacht op de D60... (PMA 2007?)
Reg. datum: 14 februari 2004

quote:
Deacon schreef op donderdag 16 november 2006 @ 16:48:
Maar is de D40 een goede keus als je na een tijdje ook een tele en prime lens erbij wilt kopen. Of is in dat geval een K100D een betere optie ?

Dan zou ik voor de D50 gaan, die doet minder dan ¤ 500 voor de body of een D80, de meeste Nikon primes hebben geen AF-S alleen de hele dure.
En Sigma heeft ook een leuke 70-300 APO zoomlens voor niet al te veel geld.

D50 | ixus

Mac Powered
Reg. datum: 01 februari 2000

quote:
Remy schreef op donderdag 16 november 2006 @ 14:45:
Good point, over die plaatjes :)

Over het sluiter/spiegelgeluid: ja, dat is zeker lekker hoor, maar op sommige momenten zou ik willen dat er niet zoveel 'lawaai' uit m'n dSLR kwam :+

Jawel, maar vast niet op straat :) Kom op, waar is het nu op straat stiller dan het geluid van je camera 8)7 Daarenboven klinkt het voor de fotograaf erger dan het in werkelijkheid is; hij/zij zit er met zijn oren pal bovenop, passanten niet.

When in doubt, C4 :P

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: