quote:DickCAH schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 16:47:
[...]
Dat lijkt mij dan weer geen handige keuze. Kijkend naar mezelf, dan heb ik twee eisen aan mijn camera, die jij nu uit elkaar trekt: Ik wil graag een schroevendraaier, want ik wil graag aan de gang met bijvoorbeeld die 50 mm f1.8 (waarvan ik eigenlijk geen AF-S versie verwacht.) (en ik wil ook wel graag allerlei oude lenzen zoals bijvoorbeeld de 80-200 AF-D kunnen gebruiken.)
Maar ik wil ook graag de scene modes behouden en tja... die mis ik toch weer op de D200 en D2? camera's.....
Als ik heel eerlijk ben dan zie ik mij ook niet snel een vervanger voor de D80 kopen die ik nog niet heb, maar samenvattend, denk ik dat het nog wel een tijdje duurt voordat Nikon dus de hele "instaplijn" (i.e. alles onder de 1000 euro body only) zonder schroevendraaier gaat leveren.
Het zou denk ik ook een hele vervelende stap zijn voor alle mensen die nu nog steeds een analoge SLR gebruiken.... Die mensen zullen niet snel naar de D40 grijpen, maar een D50 (of tzt een D60) zal dan nog wel een schroevendraaier moeten hebben...
Tja, het hoeft toch ook allemaal niet binnen nu en 2 jaar gebeurd te zijn? De schroevendraaier in de body's blijft nog wel even (in de D60 sowieso), alleen verdwijnt de aansluiting naar de lenzen omdat die dan wellicht allemaal (kreupele) AF-S krijgen, om _uiteindelijk_ naar AF-S loze D50 en D80-like body's te gaan.
En uiteindelijk is een schroevendraaier dan alleen nog maar voorbehouden aan de dure modellen, zoals dat nu zo is met AI-lenzen. Mensen die veel AI-lenzen hebben zijn nu ook 'verplicht' een D200 of D2X te kopen, waarom zou dit op den duur anders worden met schroevedraaier lenzen?