The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Verwijderd
Mooi prijsje!El Marcos schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 21:29:
Voor de geïnteresseerden:
Hij ligt nu voor € 488,- bij Mediamarkt Amsterdam Zuidoost, alwaar ik 'm vandaag gekocht heb.
Het is de standaard kit, met 18-55 AF-S objectief.
Bij de Dixons: Nikon D40 met Kitlens 18-55mm + 55-200 Objectief (en ook een gratis Crumpler Bag..)
€ 779.-
Ehh.. toch wel een groot verschil!
Die 55-200 lens is toch geen € 290 waard?
Mocht ik de Nikon D40 (met kitlens) willen aanschaffen met een extra lens (55-200mm of een vergelijkbare) ben ik dan met de Mediamarkt goedkoper uit?

Het enigste voordeel van Dixons is een betaalmogelijkheid in termijnen
Vraag me af of de Dixons zo goedkoop is. Het is 55-200 objectief is geen VR model.
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Crumpler tas: 35 euro (volgens McMiles)
18-55 D40 kit: 499
totaal: 735 Euro.
Heb je nog genoeg over voor een verzekering en geheugenkaartje van 1 of 2GB
Verwijderd
Jah, zo'n kleintje, 1 body met kitlens, en een telelensje. Meer past daar niet in.mcmiles schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 11:40:
Los is die Crumpler voor de D40 Euro 49,- bij Dixons, maar Euro 35,49 hier: http://www.factoryprices....=2a&filter_id=245&value=0
Vraag me af of de Dixons zo goedkoop is. Het is 55-200 objectief is geen VR model.

Verwijderd
Verwijderd
Ik was zo blij dat ik uiteindelijk een keuze had gemaakt, maar ik blijf nu hangen bij de lenzen.. *zucht*
Als ik voor de 'aanbieding' van de Dixons ga (18-55mm en 55-200mm objectief) zit ik dan goed?
Misschien dat ik met deze lenzen niet eens een extra lens nodig zal hebben. En als ik dan toch betere resultaten wil, koop ik over een aantal jaar wel een nieuwere Nikon
Maar ik wil er natuurlijk wél zo lang mogelijk gebruik van kunnen maken/ plezier aan hebben..

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2007 19:52 ]
er is ook een "kit" als D40 + 18-135 lens, die lens is duidelijk een slag beter dan de 18-55.
Hoef je denk ik eerst ook nog geen 2e lens, hoef je niet te wisselen e.d. en kost je 799 bij konijn
[ Voor 39% gewijzigd door Nomad op 07-04-2007 22:04 ]
Verwijderd
Dan moet je niet zo twijfelen en snel nog een D50 halen.Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 19:50:
De 'grootste nadeel' van de Nikon D40, de dure lenzen..
Ik was zo blij dat ik uiteindelijk een keuze had gemaakt, maar ik blijf nu hangen bij de lenzen.. *zucht*
18-55 en 55-200 is een leuk, compact beginners setje. Zal een tijd duren voordat je aan de kwaliteitsgrenzen zit van die combinatie. Enige is dat voor sommige toepassingen 200mm wat aan de korte kant is.Als ik voor de 'aanbieding' van de Dixons ga (18-55mm en 55-200mm objectief) zit ik dan goed?
Misschien dat ik met deze lenzen niet eens een extra lens nodig zal hebben. En als ik dan toch betere resultaten wil, koop ik over een aantal jaar wel een nieuwere Nikon![]()
Maar ik wil er natuurlijk wél zo lang mogelijk gebruik van kunnen maken/ plezier aan hebben..
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Verwijderd
Heeft trouwens iemand enig idee waarom die lenzen zo duur zijn, en of deze nog ooit goedkoper zullen worden?

-
Ik weet niet of deze actie nog geldig is. Maar hij is wél goedkoper dan de Nikon D40 + 18-55mm + 55-200mm = €779, scheelt €80. Of zou de Nikon D40 beter zijn?
de vraag tussen D70 en D40 is eerder langs gekomen, gebruik even de zoekfunctie van got.Verwijderd schreef op maandag 09 april 2007 @ 14:56:
Bedankt allemaal! =) Ik heb nog tot 20 april de tijd om goed na te denken..
Heeft trouwens iemand enig idee waarom die lenzen zo duur zijn, en of deze nog ooit goedkoper zullen worden?
-
Ik weet niet of deze actie nog geldig is. Maar hij is wél goedkoper dan de Nikon D40 + 18-55mm + 55-200mm = €779, scheelt €80. Of zou de Nikon D40 beter zijn?
Nieuwe lenzen zijn altijd prijzig. Ik weet nog dat ik 129 gulden betaalde voor een nieuwe sigma 28mm voor m'n minolta eind jaren '80.Verwijderd schreef op maandag 09 april 2007 @ 14:56:
Bedankt allemaal! =) Ik heb nog tot 20 april de tijd om goed na te denken..
Da's dus een van de redenen dan, op de kitlens na, al het glas in mijn fototas 2e hands is.
Na aanleiding van deze post heb ik hier deze tas besteld. Jammer alleen dat de site sinds vandaag van de aardbodem is verdwenen. Ik hoop niet dat ik naar mijn geld/tas kan fluiten eigenlijk...mcmiles schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 11:40:
Los is die Crumpler voor de D40 Euro 49,- bij Dixons, maar Euro 35,49 hier: http://www.factoryprices....=2a&filter_id=245&value=0
Agree to disagree... | Sort that one out!
ohja...dat was altjid een bekende site...heb gelukkig op het moment daar niks lopen, maar heb er wel dingen gekochtAdagio schreef op donderdag 12 april 2007 @ 12:04:
[...]
Na aanleiding van deze post heb ik hier deze tas besteld. Jammer alleen dat de site sinds vandaag van de aardbodem is verdwenen. Ik hoop niet dat ik naar mijn geld/tas kan fluiten eigenlijk...
Misschien zijn ze slechts stom geweest met reserveren van domeinnaam, maar komt niet super over dit
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Je kan wel blijven lezen dus zolangzamerhand moet de keuze gemaakt worden. Ik wil er een camera bij hebben waar meer uit te halen is dan de ixus800IS die ik nu heb. Budget stel ik op zo'n 800 euro.
Criteria:
Beeldkwaliteit vind ik belangrijker dan een enorm zoombereik maar 55mm is te kort.
Duidelijk zichtbare ruis al direct bij een iso hoger dan 200 vind ik onacceptabel. (Gebeurt bij deze ixus en ook bij de canon s2 van een reisgenoot vond ik dat tegenvallen).
Een maandje per jaar reis ik rond. De camera moet dan in een dagrugzak mee waar al het een en ander in zit. Size matters.. In eerste instantie wil ik daarom met één objectief uit de voeten kunnen. Of er behoefte ontstaat aan meer objectieven weet ik gewoon nog niet.
Concreet.
In het instap dslr segment kom ik op de 400D of de D40 uit. Vanwege de grip, ruisprestatie (en AF ttl) lijkt de nikon D40 lijkt me de meest geschikte camera voor mij. De vraag is welk objectief er bij te kopen. Binnen mijn budget worden er 3 aangeboden.
1. Standaard lens 18-55mm.
2. Standaard lens 18-70mm.
3. Standaard lens 18-135mm
De 55mm is te kort dus die valt af. Uit de test op photozone krijg ik eigenlijk niet echt de indruk dat de 18-135mm het minder doet dan de 18-70mm. Dat kan natuurlijk komen door mijn gebrek aan kennis dus ik vraag me af of ik iets over het hoofd zie. Wat is er nu beter aan de 18-70mm om daarvoor te kiezen ipv de 18-135mm..
Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3
Ik denk dat je gelukkig kan worden met de 18-135 samen. Je ixus is 35mm tot 140mm, ofwel 4x optische zoom. De 18-135 is 7,5x optische zoom, met zijn 27mm tot ongeveer 200mm. Je krijgt dus zeer merkbaar meer groothoek (voor veel dingen ook zeker genoeg groothoek) en een stuk extra tele.
Dat allemaal in 1 lens, dus gemakkelijk is het zeker.
edit: verschil tussen de 18-70 en 18-135 is niet zozeer de scherpte, maar wel de CA die wat sterker voorkomt en verder zijn ze gewoon erg hetzelfde (sommigen vinden de bokeh van de 18-135 wat mnder mooi.). (bokeh is hoe de dingen uit focus eruit zien).
[ Voor 16% gewijzigd door Nomad op 18-04-2007 22:55 ]
Het maffe is ook dat de 18-135 lijkt afgerekend te worden op zijn vervormingen en vignettering, terwijl de vervormingen van de 18-70 nou ook niet echt optimaal presterend zijn, om het maar zwak uit te drukken. Ik weet niet hoe de 18-135 verder presteert kwa bokeh of scherpte, heb hem nog niet in mijn handen gehad, maar voor het extra bereik vind ik die vignetting eigenlijk best te doenWijnands schreef op donderdag 19 april 2007 @ 09:27:
Zit ook een deel reputatie bij. De 18-70 staat nou eenmaal bekend als een hele goede lens, de 18-135 heeft die reputatie (nog) niet. Denk dat een D40 met 18-135 een heel prettige reisgenoot kan zijn.
Maar goed, de enige superzoom die bij mij de tas nog in zou komen zou een 18-200VR zijn als reislens, en voor de rest probeer ik het toch wel bij die Pi-regel te houden
[ Voor 4% gewijzigd door rschenk op 19-04-2007 10:15 ]
Dat is inderdaad de D40x, en 499 is achtelijk cheaprschenk schreef op donderdag 19 april 2007 @ 10:15:
D40 met 18-55 kitlens nu in de aanbieiding bij Mediamarkt Bergen op Zoom voor 499,- Omschrijving heeft 't over 10,1 miljoen pixels en ISO 100-3200, welke volgens mij bij de D40x horen
Oi, ik gok dat ze dan een foutje gemaakt hebben. Kan me nauwelijks voorstellen dat ze de d40x voor de prijs van de d40 wegdoen. Een prijs die met 499 voor de d40 alleen al erg scherp is. Ik zou, als het zo is, zonder nadenken er nog 1 halenRedXraD schreef op donderdag 19 april 2007 @ 10:57:
[...]
Dat is inderdaad de D40x, en 499 is achtelijk cheap
Ik heb 'm nu zelf ook sinds een week of 2, en voor dat geld vind ik het een prima camera.
Edit:
Net de D40 kit gehaald voor 499. Thx voor de tip Madmoody
[ Voor 18% gewijzigd door eisbaer op 20-04-2007 19:33 ]
Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3
Snap ik sowiso niks meer van bij Nikon. Toen de D80 kwam verwachte ik dat de D70s snel uitverkocht zou worden. Deze is nog prima te krijgen.
Toen de D40 kwam was de D50 wel vrij snel op en nu komt de D40x alweer.
D40 blijft echt nog wel even hoor, maar dat ding is nu gewoon aan het doen waar hij voor bedoeld was: goedkoop² zijn, een soort model ónder de D50. De D40x is de opvolger van de D50Wijnands schreef op donderdag 19 april 2007 @ 15:55:
Klinkt alsof Nikon nu al de D40 aan het opruimen is. Ben benieuwd hoe lang 'ie nog gemaakt gaat worden.
Snap ik sowiso niks meer van bij Nikon. Toen de D80 kwam verwachte ik dat de D70s snel uitverkocht zou worden. Deze is nog prima te krijgen.
Toen de D40 kwam was de D50 wel vrij snel op en nu komt de D40x alweer.
Verwijderd
http://www.letsgodigital.org/de/13785/ansmann_battery_grip/
Ansmann Nikon Batterie Handgriff - Preis & Verfügbarkeit
Beide Battery Grips können in Verbindung mit dem Netzteil auch als direkte Stromversorgung der Kameras verwendet werden. Die beiden Kraftpakete sind ab Ende April 2007 für jeweil € 119,- (Ansmann N-40) und € 149,- (Ansmann N-80) lieferbar.
Graag gedaan, en veel plezier met je camera!eisbaer schreef op donderdag 19 april 2007 @ 15:48:
Edit:
Net de D40 kit gehaald voor 499. Thx voor de tip Madmoody
Opzich wel geinig, vooral omdat Lithium-Polymer accu's beter zijn dan Li-Ion afaik. Jammer dat de D40 grip geen sluiterknop en instelwieltje heeft. Terwijl het er toch echt op lijkt dat daar wel de benodigde contacten voor aanwezig zijn in het batterijhuis.Verwijderd schreef op zondag 22 april 2007 @ 08:31:
Grip voor D40?
http://www.letsgodigital.org/de/13785/ansmann_battery_grip/
Ansmann Nikon Batterie Handgriff - Preis & Verfügbarkeit
Beide Battery Grips können in Verbindung mit dem Netzteil auch als direkte Stromversorgung der Kameras verwendet werden. Die beiden Kraftpakete sind ab Ende April 2007 für jeweil € 119,- (Ansmann N-40) und € 149,- (Ansmann N-80) lieferbar.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Tja, maar het is dan wel weer raar dat ze de D80 hebben kunnen reverse-engineeren en er wél een sluiterknop en instelwiel op hebben kunnen zetten, en op de D40 niet...Orion84 schreef op zondag 22 april 2007 @ 09:55:
[...]
Opzich wel geinig, vooral omdat Lithium-Polymer accu's beter zijn dan Li-Ion afaik. Jammer dat de D40 grip geen sluiterknop en instelwieltje heeft. Terwijl het er toch echt op lijkt dat daar wel de benodigde contacten voor aanwezig zijn in het batterijhuis.
D80 reverse engineeren is een stuk makkelijker, omdat daar al de grip van Nikon voor is. Die hoeven ze alleen maar open te schroeven en na te makenRedXraD schreef op zondag 22 april 2007 @ 11:06:
[...]
Tja, maar het is dan wel weer raar dat ze de D80 hebben kunnen reverse-engineeren en er wél een sluiterknop en instelwiel op hebben kunnen zetten, en op de D40 niet...
Ik heb geen idee of die contactjes in de D40 daarvoor geschikt zijn, maar ik ga iig geen grip zonder knopjes kopen totdat is bevestigd dat die contacten niet bruikbaar zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 22-04-2007 11:41 ]
Verwijderd
het lcd scherm en de reviews over de goede fotokwaliteit en bedieningsgemak beloven in ieder geval veel goeds.
Ik hoop dat ik niet voor niets vannacht bijna niet geslapen heb om alles uit te zoeken. Ik werd nog even in verwarring gebracht door de pentax k100 en 110, maar de beeldkwaliteit bleek toch iets minder in de reviews en de d40 is wat moderner.
Mijn eigen mening volgt later
Kan je misschien direct een shift-lens kopen.Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 13:26:
en misschien ook gebouwen,
https://fgheysels.github.io/
.... doen ze dan al niet meer autofocussen op je D40whoami schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 13:47:
[...]
Kan je misschien direct een shift-lens kopen.Wil ik ook wel, alleen .....
Ow, crap, ik zit PC en DC lenzen door elkaar te gooien, my badSimon schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 15:39:
Bestaan er dan tilt en shift lenzen met AF?
Mwah, ergens is die directe toegankelijkheid niet zo heel verwonderlijk hooreisbaer schreef op zondag 29 april 2007 @ 00:07:
Na de D40 nu ruim een week in bezit te hebben moet ik zeggen datie zeker niet tegenvalt. Wat ik wel wat minder handig vind is de toegankelijkheid van de instellingen. Bij canon was ik gewend dat veel functies direct onder knoppen zaten. Dat is hier niet echt handig gedaan. Naast de on knop zit bijv. een info knop. Die gebruik je nooit omdat linksonder naast het display een knop zit die precies hetzelfde doet. Hadden ze die info knop beter kunnen vervangen door een iso knop. (Gebruik nu de Fn knop daarvoor). Als nikon nou eens een aangepast firmware uit zou brengen...
Dan zeggen we volgens mij hetzelfde. De instelmogelijkheden zijn goed maar het gemak om er bij te komen kan beter. Toch fijn dat er altijd weer iets moois is om naar uit te kijkenRedXraD schreef op zondag 29 april 2007 @ 00:32:
[...]
Bij mij is bijvoorbeeld de hoeveelheid instelmogelijkheden van mijn D50 geen echte bottleneck, ik hik veel meer tegen het bedieningsgemak aan, bijvoorbeeld het instellen van de AF-mode en metering-modes in een menu ipv op de body. Zou Nikon dit allemaal wél op mijn body hebben gezet in de vorm van knopjes, dan zou mijn D80-need veel kleiner zijn
inderdaad, feitelijk heb je aan diafragma, sluitertijd, iso en lichtmeet modes al genoeg..RedXraD schreef op zondag 29 april 2007 @ 00:32:
[...]
Mwah, ergens is die directe toegankelijkheid niet zo heel verwonderlijk hoorbij dSLR's moet je ervan uitgaan dat des te meer geld je op tafel legt voor je body, des te meer knopjes er op zitten en des te minder je in menu's hoeft te doen. Uiteraard zijn er meer opties, zoals FPS, custom WB's etc, maar bedieningsgemak is vaak ook een grote factor. Bij mij is bijvoorbeeld de hoeveelheid instelmogelijkheden van mijn D50 geen echte bottleneck, ik hik veel meer tegen het bedieningsgemak aan, bijvoorbeeld het instellen van de AF-mode en metering-modes in een menu ipv op de body. Zou Nikon dit allemaal wél op mijn body hebben gezet in de vorm van knopjes, dan zou mijn D80-need veel kleiner zijn
|>
Dat zeg ik niet, maar dat lijstje aangevuld met AF-modus als knopjes op de body zouden voor mij al een hoop gerommel in menu's weghalenSimon schreef op zondag 29 april 2007 @ 08:27:
[...]
inderdaad, feitelijk heb je aan diafragma, sluitertijd, iso en lichtmeet modes al genoeg..
En een ontspanknop is ook wel fijn
[ Voor 7% gewijzigd door Henk op 29-04-2007 09:57 ]
Met een schoonmaakmiddeltje dat ontvet. Van hetzelfde spul dat ook gebruikt kan worden om je lens schoon te maken enzo. Ik heb hier een flesje isopropyl alcohol staan, dat werkt prima. Gewoon een keer zoiets halen (webwinkel, of de fotozaak om de hoek). Is sowieso wel handig om te hebbenAdagio schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 20:38:
Een puur praktische vraag: ik heb vanmiddag een polarisatiefilter gekocht en deze past prima op de kitlens. Het filter was echter nogal smering, er zat een lijm-achtig vlekje op de voorkant van het filter. Ik heb met een brillendoekje het filter gepoetst en vervolgens met een heel licht vochtige doek, maar het filter blijft wat vettig. Hoe krijg je zo'n filter nu goed schoon?
Als ik er over na ga denken wat ik in theorie mis dan vind ik dat deels wel jammer, maar het is me eigenlijk het geld niet echt waard. Zeker niet als ik merk dat ik in de praktijk, voor zover ik me kan herinneren, nog geen enkel moment heb gehad dat ik echt een bepaalde functie mistte ofzo.
Spijt is een groot woord, maar als ik weer zou moeten kiezen (heb een D50) zou ik voor de D80 gaan, vanwege extra knopjes, CLS (volgens mij is dat met de D40 al wel mogelijk) en mogelijkheid tot een echte batterygrip. Of gewoon meteen een D200, maar da's wel weer een heel ander kaliber camdesmodus schreef op maandag 07 mei 2007 @ 16:16:
Niemand spijt om niet een paar honderd euri meer uit te geven voor een d70 of d80? Daar ben ik nl. bang voor
Maar als je niet van plan bent vaak (of überhaupt) te wisselen van AF-modus, lichtmeetmethode e.d. ga je weinig aan die extra knopjes hebben. Een grip is leuk maar neemt wel een hoop extra ruimte en gewicht in. Kortom: het hangt, zoals altijd, heel erg af van je situatie.
Technisch gezien heeft de D80 niet zoveel extra's te bieden t.o.v. de D40. Het meest overtuigende argument zou dan nog de non-AF-S-support zijn. Maar als we de geruchten in het Nikonmount-topic moeten geloven komt er binnenkort een hoop leuk AF-S-glas aan, dus tsja..
/me WAARSCHUWING: opa verteld modus en erg generaliserend verhaaldesmodus schreef op maandag 07 mei 2007 @ 16:16:
Niemand spijt om niet een paar honderd euri meer uit te geven voor een d70 of d80? Daar ben ik nl. bang voor
Vroeger (+/- 7 jaar geleden) begon je met een compact cameratje, als je daar te kort aan kwam, kocht je een compact met meer manual controls en als je daaraan ook te kort kwam ging je bepakt met redelijke fotografie ervaring een doordachte keuze maken in dSLR land.
Nu kosten dSLR's geen drol meer (+/-550 heb je een D40, dat kostte mijn eerste 2,1 MP compactje) en stappen mensen snel meteen op de dSLR trein.
Alleen vergeten ze even dat starten op een SLR niet hetzelfde is als starten met een compactje.
Dus komen er bij de wat minder begaafde mensen wat slecht foto's uit rollen. Men denkt dan snel, tjeezus ik moet een duurdere want dan maak ik pas echt mooie foto's. Want al die gasten op Tweakers hebben allemaal van die dikke camera's en moet je eens kijken wat voor platen er uit rollen.
Tip van littlejoannes: gewoon een jaar lekker pielen met je D40 (met lekker veel automatische zaken aan boord) als je een starter bent en daarna eens kijken of je het echt leuk vindt. Dan kan je altijd kijken of je een stapje ophoog moet doen. In het ergste geval verkoop je je D40 voor 250 en koop je de D80. Heb je ondertussen nog extra lenzen gekocht, geen probleem die doen het ook op de D80 (of D200 als je echt de smaak te pakken hebt).
Maar mocht je blijven hangen bij het kiekjes maken (ook geen schande namelijk). Heb je gewoon een mooie camera waar je niet snel te kort aan komt.
(http://www.schiphol.nl/ho...der/online_folder_mei.htm)
page 22/23
Als dat jouw definitie van geen drol is, stuur mij dan ff een 70-300VR, die kost dan ook geen drol.littlejoannes schreef op maandag 07 mei 2007 @ 16:45:
[...]
Nu kosten dSLR's geen drol meer (+/-550 heb je een D40, dat kostte mijn eerste 2,1 MP compactje) en stappen mensen snel meteen op de dSLR trein.
Ja, daar heb je wel een punt.Tip van littlejoannes: gewoon een jaar lekker pielen met je D40 (met lekker veel automatische zaken aan boord) als je een starter bent en daarna eens kijken of je het echt leuk vindt. Dan kan je altijd kijken of je een stapje ophoog moet doen. In het ergste geval verkoop je je D40 voor 250 en koop je de D80. Heb je ondertussen nog extra lenzen gekocht, geen probleem die doen het ook op de D80 (of D200 als je echt de smaak te pakken hebt).
Maar mocht je blijven hangen bij het kiekjes maken (ook geen schande namelijk). Heb je gewoon een mooie camera waar je niet snel te kort aan komt.
Dus dat vind ik erg goedkoop.
Hoe duur is de D40 op dit moment bij de media markt?
Ik woon zelf niet echt in de buurt van een media markt, dus even gaan kijken voor de prijs zit er niet in - maar als 't echt scheelt met de webshops ben ik bereid om d'r heen te reizen... Ik heb al gekeken op de site van de mediamarkt, maar daar staan alleen aanbiedingen vermeld voor zover ik heb gevonden en geen prijzen van hun assortiment.
Als iemand deze prijs zo uit z'n hoofd weet, zou ik 't graag horen
PSN: H1SOLO
Voor zover ik weet is de mediamarkt nooit echt goekdoper dan webshops. Zelfs de betere (en dus vaak wat duurdere) webshops zitten volgens mij nooit boven het prijsniveau van de MM. Misschien heel soms met speciale stuntaanbiedingen, maar volgens mij zelfs dan niet. Volgens mij zitten ze meestal op een vergelijkbaar niveau als Konijneberg en cameranu.nl en dergelijke, of iets daarboven.xKeito schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 11:39:
Ik ben van plan binnenkort een D40 te kopen - de enige vraag die voor mij nog over is gebleven is;
Ik woon zelf niet echt in de buurt van een media markt, dus even gaan kijken voor de prijs zit er niet in - maar als 't echt scheelt met de webshops ben ik bereid om d'r heen te reizen... Ik heb al gekeken op de site van de mediamarkt, maar daar staan alleen aanbiedingen vermeld voor zover ik heb gevonden en geen prijzen van hun assortiment.
Als iemand deze prijs zo uit z'n hoofd weet, zou ik 't graag horenb.v.d.
ok, dankjewelOrion84 schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 11:42:
[...]
Voor zover ik weet is de mediamarkt nooit echt goekdoper dan webshops. Zelfs de betere (en dus vaak wat duurdere) webshops zitten volgens mij nooit boven het prijsniveau van de MM. Misschien heel soms met speciale stuntaanbiedingen, maar volgens mij zelfs dan niet. Volgens mij zitten ze meestal op een vergelijkbaar niveau als Konijneberg en cameranu.nl en dergelijke, of iets daarboven.
Ik dacht vraag 't voor de zekerheid nog 'ns na, omdat ik in dit topic een paar pagina terug aanbiedingen las, waarvan ik hoopte dat ze die prijs hebben gehandhaafd...
PSN: H1SOLO
Hmm, mja, die 499 die daar genoemd wordt is inderdaad wel minder dan online zie ik nu. Maar geen idee of die prijs inderdaad nog steeds geldt.xKeito schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 11:59:
[...]
ok, dankjewel![]()
Ik dacht vraag 't voor de zekerheid nog 'ns na, omdat ik in dit topic een paar pagina terug aanbiedingen las, waarvan ik hoopte dat ze die prijs hebben gehandhaafd...
Verwijderd
Zie http://www.fotoklein.nl/pdf/advertentieweek19.pdf
Ik vraag me alleen af waarom DPreview zegt dat de camera geen AF heeft, want hij kon toch echt zelf focussen, als ik hem daarop instelde.
Verder vind ik het raar dat ze in de conclusie zeggen dat hij alleen JPEG ondersteund en geen RAW, want dat staat bij de specificaties weer wel.. Iemand die hiervan meer weet?
Verder vind ik het raar dat de D40 nergens in de Pricewatch te vinden is.. Bij de categorie dSLR.. Volgens mij is dat een foutje.
[ Voor 24% gewijzigd door Steephh op 23-05-2007 17:46 ]
_@/'
Nikon D40 Kit (6MP, 18-55mm f/3.5-5.6)Steephh schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 17:34:
Verder vind ik het raar dat de D40 nergens in de Pricewatch te vinden is.. Bij de categorie dSLR.. Volgens mij is dat een foutje.
Nikon D40X Kit (10MP, 18-55mm, f/3.5-5.6)

Met een AFS (of HSM) lens wel, maar wat andere lenzen hebben een focusmotor in de body nodig...Steephh schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 17:34:
Ik vraag me alleen af waarom DPreview zegt dat de camera geen AF heeft, want hij kon toch echt zelf focussen, als ik hem daarop instelde.
bijvoorbeeld de 50mm 1.8 prime. (was/is een leuke lichtgewicht, lichtgevoelige lens voor voorheen niet al teveel geld €99)
Dat lees ik daar niet terugVerder vind ik het raar dat ze in de conclusie zeggen dat hij alleen JPEG ondersteund en geen RAW, want dat staat bij de specificaties weer wel.. Iemand die hiervan meer weet?
samen met RAW (NEF) en dat je een programma om RAW te bewerken er niet gratis bij krijgt.
Zelf doe ik niks met RAW veels te omslachtig
Wat vinden jullie trouwens van de D40 vs. D80? Als ik zo op DP Review kijk zie ik weinig verschil in specificaties. Bij de conclusie zie ik wel grote verschillen. Maar weegt zoiets op tegen het grote prijsverschil? Ik wil namelijk nu net met een D-SLR beginnen, heb voorheen alleen met een compactcamera gefotografeerd. Denken jullie dat ik snel tegen de nadelen ga aanlopen, wanneer ik aan een beetje all round amateur foto's ga maken?
Ohja, wij gaan eind juni voor 3 weken naar Canada.. Wil daar heel veel foto's van het land gaan maken.
_@/'
Voorlopig: ja en nee. Er is één groot verschil, dat je inweze direct kunt merken, namelijk bij aanschaf van een extra lens. De d40 heeft geen ingebouwde focusmotor en is daardoor dus afhankelijk van lenzen met eigen focusmotoren (nikon af-s of sigma hsm). een lens die dit niet heeft zal op een D40 dus manual focus worden (voor de rest functies als lichtmeting etc. wel hebben). Een D80 heeft die in-body focusmotor wél, en zal dus ook lenzen zonder eigen focusmotor aan kunnen drijven.Steephh schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 00:30:
Ok, thx voor jullie antwoorden.
Wat vinden jullie trouwens van de D40 vs. D80? Als ik zo op DP Review kijk zie ik weinig verschil in specificaties. Bij de conclusie zie ik wel grote verschillen. Maar weegt zoiets op tegen het grote prijsverschil? Ik wil namelijk nu net met een D-SLR beginnen, heb voorheen alleen met een compactcamera gefotografeerd. Denken jullie dat ik snel tegen de nadelen ga aanlopen, wanneer ik aan een beetje all round amateur foto's ga maken?
Daarnaast heeft de D80 nog andere features, als mogelijkheid tot grip (al is nog niet duidelijk of de D40 nog een grip krijgt ja/nee, er zitten contacten in het accu-compartiment, maar niemand weet waarvoor die zijn
Landschapsfoto's lukt met de kitlens prima, beetje afstoppen voor dat beetje extra kwaliteit en je bent er. Wellicht dat je vind dat een 18-55 wat weinig tele biedt, daar kun je dan een af-s 55-200/4.0-5.6 of af-s 55-200/4.0-5.6VR voor halen (respectievelijk ongeveer 200 en 300 euro).Ohja, wij gaan eind juni voor 3 weken naar Canada.. Wil daar heel veel foto's van het land gaan maken.
De d40 is dus wat meer geschikt voor de echte beginner, de D80 is zijn geld waard als je weet dat je al wat meer lenzen wilt zoals een Tokina 12-24, die geen eigen AF-motor heeft.
Nou dacht ik dat remote flitsen ook niet zo snel wat voor mij zou zijn toen ik afgelopen Juli m'n D50 kocht maar inmiddels mis ik dat best wel 's.RedXraD schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 08:50:
[...]
meer knopjes op de body, remote flitsen etc. Dingen die je al beginnend fotograaf niet zo snel zult missen, of wellicht nooit zult missenDan heeft de D80 nog een iets grotere viewfinder en wat meer autofocuspunten.
[...]
Landschapsfoto's lukt met de kitlens prima, beetje afstoppen voor dat beetje extra kwaliteit en je bent er. Wellicht dat je vind dat een 18-55 wat weinig tele biedt, daar kun je dan een af-s 55-200/4.0-5.6 of af-s 55-200/4.0-5.6VR voor halen (respectievelijk ongeveer 200 en 300 euro).
De d40 is dus wat meer geschikt voor de echte beginner, de D80 is zijn geld waard als je weet dat je al wat meer lenzen wilt zoals een Tokina 12-24, die geen eigen AF-motor heeft.
Knopje waar je buiten de menu's om de metering methode kan instellen zou ik toch ook wel prettig vinden. Wat ik dus bedoel te zeggen is dat ik een stuk sneller m'n beginner status ontgroeid ben dan ik gedacht had. Maar goed, te zijner tijd sync kabeltje erbij of een paar radio triggers en dan red ik het ook wel tot de D50 is versleten.
[ Voor 4% gewijzigd door Wijnands op 24-05-2007 10:19 ]
Ik begin ook dingen te missen aan mijn D50, met name een vert. grip met sluiterknop, AF-Selector en Metering-selector knopje op de body, en als bonusje een wireless flitsen met CLS. Maar dat is meer een stukje luxe dat ik mis, dan dat het echt hoog noodzakelijk is dat ik dat nú hebWijnands schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 10:07:
[...]
Nou dacht ik dat remote flitsen ook niet zo snel wat voor mij zou zijn toen ik afgelopen Juli m'n D50 kocht maar inmiddels mis ik dat best wel 's.
Knopje waar je buiten de menu's om de metering methode kan instellen zou ik toch ook wel prettig vinden. Wat ik dus bedoel te zeggen is dat ik een stuk sneller m'n beginner status ontgroeid ben dan ik gedacht had. Maar goed, te zijner tijd sync kabeltje erbij of een paar radio triggers en dan red ik het ook wel tot de D50 is versleten.
Dan moet ik dus altijd zo'n knopje ingedrukt houden en aan het instelwieltje draaien. Dat irriteert me eigenlijk behoorlijk. Een apart wieltje zou veel handiger zijn. Alleen om die reden vind ik het wel jammer dat ik destijds niet voor de D70s ben gegaan. En het CLS zou nu ook wel stoer zijn want ik heb een SB-600 er bij gekocht sindsdien
De D40 heeft dit wieltje aan de voorkant ook niet. Ik zou er dus in elk geval goed over nadenken want de budget modellen hebben bepaalde dingen niet waar je je misschien wel aan gaat irriteren.
Edit: Dit ging over het spijt hebben van de aanschaf van een goedkoper model zoals de D40/D50 dus.
[ Voor 19% gewijzigd door GekkePrutser op 24-05-2007 13:23 ]
Ik heb gisteren de D40 gekocht voor 449,- euro bij de Media Markt in Amsterdam Zuid-Oost ( Bijlmer station ) Kwam eigenlijk met de kennis dat hij 499,- zou kosten, maar ze hebben nu de fotografie feest weken ofzo....no probsxKeito schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 11:39:
Ik ben van plan binnenkort een D40 te kopen - de enige vraag die voor mij nog over is gebleven is;
Als iemand deze prijs zo uit z'n hoofd weet, zou ik 't graag horenb.v.d.
Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |
En wat kreeg je daar allemaal bij?allstarted1 schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 19:09:
[...]
Ik heb gisteren de D40 gekocht voor 449,- euro bij de Media Markt in Amsterdam Zuid-Oost ( Bijlmer station ) Kwam eigenlijk met de kennis dat hij 499,- zou kosten, maar ze hebben nu de fotografie feest weken ofzo....no probs
_@/'
De kit met de 18-55 AF-S lens. Verder NL garantie ( wat niet standaard is bij webshops als ik diverse bronnen mag geloven ) En als belangrijkste: een portie zin om die accu aan het stopcontact te hangen en ermee te gaan spelen
Bleek trouwens vandaag bij het uitzoeken van een tas, dat de fotoboer bij mij om de hoek de prijs echt niet wilde geloven: ,,Voor die prijs koop ik hem niet eens in!" Daar lag de prijs op 599,- in de actie en scheelde ook slechts 20,- euro met de MM in Eindhoven.
Het loont dus in verschillende vestigingen navraag te doen, uit ervaring van mezelf en anderen zijn de MM in Rotterdam en A'dam Zuid-Oost over het algemeen de goedkoopsten
[ Voor 10% gewijzigd door allstarted1 op 26-05-2007 04:59 ]
Mij maakt het verder niet uiteisbaer schreef op zondag 27 mei 2007 @ 15:48:
Het verhaal van die fotoboer zou ik zeker met een flink korreltje zout nemen. Hij moet toch iets beweren om zijn prijzen te rechtvaardigen. Zo hadden we ooit een ijsboer voor de school staan die 2 euro per klein bolletje ijs vroeg. Op de vraag hoe hij dat durft te rekenen was het antwoord datie er nog op toe moest leggen
Verwijderd
Eerst naar het merk gekeken, en de 2 "groten" blijven dan eigenlijk over, Nikon en Canon. Nu heb ik ze allebei vast gehad, en ook de versch modellen, en vind toch dat de Nikon veel beter in de hand ligt dan de Canon, puur door de grootte. Het gaat dus sowieso een Nikon worden.
Wat wil ik ermee doen? Ik ben vooral een natuurfotograaf. Voor overige foto's gebruik ik wel een compact camera. Uiteindelijk zal er dus ook een lens met redelijke zoom voor aangeschaft worden.
2 opties zijn dus eigenlijk de D80 en D40, waarbij de D40 wel een erg mooi instap model lijkt, zeker voor de prijs (450 op schiphol waar ik regelmatig toch wel kom), en dus dan ook nog wat geld over hou voor een evt extra zoom lens/macro lens. Is het trouwens echt het geld waard om voor de D40x te gaan ipv de D40 (alleen vanwege de MP toch?)
Vraag is nu, ga ik uiteindelijk teveel functionaliteit missen met mijn D40? Kan ik misschien beter een 2de hands D70s op de kop tikken?
Als ik ga voor de D40 met kitlens, welke lenzen heb ik dan nodig om mijn set kompleet te maken (zoom en macro en evt uv)? af-s 55-200/4.0-5.6 bijvoorbeeld, of is een 55-300 lens ook nog aan te raden?
Hoe kan je zien hoe duur die is op schiphol? Wij gaan naar Canada aan het eind van de maand juni, dus misschien is het een goed idee om die daar te kopen. Maar ik ga in juni enkele keren naar een foto curus, is het verstandig om dezelfde fotocamera daar al te hebben? Of kan een eventuele andere camera daar ook voldoen?Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 01:39:
ik ben al heel lang aan het twijfelen om een dSLR te kopen, en vind toch dat het er binnenkort eens van moet komen.
Eerst naar het merk gekeken, en de 2 "groten" blijven dan eigenlijk over, Nikon en Canon. Nu heb ik ze allebei vast gehad, en ook de versch modellen, en vind toch dat de Nikon veel beter in de hand ligt dan de Canon, puur door de grootte. Het gaat dus sowieso een Nikon worden.
Wat wil ik ermee doen? Ik ben vooral een natuurfotograaf. Voor overige foto's gebruik ik wel een compact camera. Uiteindelijk zal er dus ook een lens met redelijke zoom voor aangeschaft worden.
2 opties zijn dus eigenlijk de D80 en D40, waarbij de D40 wel een erg mooi instap model lijkt, zeker voor de prijs (450 op schiphol waar ik regelmatig toch wel kom), en dus dan ook nog wat geld over hou voor een evt extra zoom lens/macro lens. Is het trouwens echt het geld waard om voor de D40x te gaan ipv de D40 (alleen vanwege de MP toch?)
Vraag is nu, ga ik uiteindelijk teveel functionaliteit missen met mijn D40? Kan ik misschien beter een 2de hands D70s op de kop tikken?
Als ik ga voor de D40 met kitlens, welke lenzen heb ik dan nodig om mijn set kompleet te maken (zoom en macro en evt uv)? af-s 55-200/4.0-5.6 bijvoorbeeld, of is een 55-300 lens ook nog aan te raden?
_@/'
Verwijderd
en ik zou zeker je eigen camera meenemen naar die foto cursus. Ligt er een beetje aan wat de cursus in houdt, en welke exemplaren daar beschikbaar zijn. Maar als ik verder kijk in dit topic, is ie op meerdere plekken voor deze prijs te krijgen. Echter is dit vlg mij altijd de D40 en niet de D40x...rschenk schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 17:01:
Overigens voor diegene die af-en-toe vliegen vanaf Schiphol... T/m eind juni kun je daar de D40 kopen voor € 449,=
(http://www.schiphol.nl/ho...der/online_folder_mei.htm)
page 22/23
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2007 03:02 ]
Anyway, mooie set, veel plezier ermee
[ Voor 102% gewijzigd door YellowCube op 28-05-2007 10:16 ]
De D40x lijkt me maar niets. Je betaald 200 euro extra en het enige dat meerwaarde biedt is het aantal megapixels: 10MP tegenover 6MP op de D40x.Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 03:00:
[...]
en ik zou zeker je eigen camera meenemen naar die foto cursus. Ligt er een beetje aan wat de cursus in houdt, en welke exemplaren daar beschikbaar zijn. Maar als ik verder kijk in dit topic, is ie op meerdere plekken voor deze prijs te krijgen. Echter is dit vlg mij altijd de D40 en niet de D40x...
_@/'
Ik vind het verschil tussen 6MP en 10MP anders nog wel behoorlijk.Steephh schreef op maandag 28 mei 2007 @ 08:30:
[...]
De D40x lijkt me maar niets. Je betaald 200 euro extra en het enige dat meerwaarde biedt is het aantal megapixels: 10MP tegenover 6MP op de D40x.
Verwijderd
Ach, ruisprestatie niet super is niet helemaal waar. Ik heb een D200 shot (zelfde sensor als D80) genomen, en dat shot geresized van zijn 10MP naar 6MP (3008x2000 zoals D50 ook heeft) en vergeleken met een D50 shot. Er zat (volgens de analyse van Noise Ninja) ongeveer net zoveel ruis in. Als voordeel op de D50 heeft de D80 dus dat je van iso 100 tot ongeveer 400 gewoon net wat meer detail pakt door de meer MP's en daarboven gewoon goed kan vergelijken met de sensor van de D50/D40.Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 10:03:
@Nomad: En nu dan een D40, of misschien zelfs D200 of blijf je de D50 nog gebruiken? Heb zelf geen ervaring met Nikon, maar afgaande op de review van dpreview.com had ik al wel gelezen dat de D80 qua ruisprestatie niet super was.
Pak een iso1600 shot van een D50 wat op je scherm de pan uit ruist, druk die af op 10x15 en je ziet van de ruis helemaal niets meer terug. We blijven pixelpeepers hier he
idd ruis van zowel de D80 als D200 is natuurlijk nog steeds best goed.RedXraD schreef op maandag 28 mei 2007 @ 11:15:
[...]
Ach, ruisprestatie niet super is niet helemaal waar. Ik heb een D200 shot (zelfde sensor als D80) genomen, en dat shot geresized van zijn 10MP naar 6MP (3008x2000 zoals D50 ook heeft) en vergeleken met een D50 shot. Er zat (volgens de analyse van Noise Ninja) ongeveer net zoveel ruis in. Als voordeel op de D50 heeft de D80 dus dat je van iso 100 tot ongeveer 400 gewoon net wat meer detail pakt door de meer MP's en daarboven gewoon goed kan vergelijken met de sensor van de D50/D40.
Pak een iso1600 shot van een D50 wat op je scherm de pan uit ruist, druk die af op 10x15 en je ziet van de ruis helemaal niets meer terug. We blijven pixelpeepers hier he
Dat ik niet moet vergelijken op 100% snap ik en heb ik ook niet gedaan. Heb beiden gewoon fullscreen bekeken (dus resize naar 1280x1024) en dan valt de ruis in de D80 meer op dan in de D50 op iso800 en hoger.
De D80 is nog steeds een prima toestel hoor, maar de D50 verraste me ook denk ik, die is gewoon erg goed. De D40 heeft weer een verbeterde versie van de D50 sensor, dus ja, die D40 sensor mag ik wel
Verwijderd
Een tas moet ook saai zijn (lees: onopvallend)eisbaer schreef op maandag 28 mei 2007 @ 01:18:
Ben benieuwd naar de foto's. Wel raar dat ze die tas dull black noemen. Dull vertaal ik toch met saai.
hoeft soms niet... Pers loopt in oorlog gebied ook met "Fel blauwe" vesten in tegenstelling tot de zwarte reguliere vesten die die militairen dragen...Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 16:16:
[...]
Een tas moet ook saai zijn (lees: onopvallend)
Off topic: Vrij logisch, wat moeten de vijand wel niet denken als je een 18-200mm op hem richt *INCOMING!*Pat-Skim schreef op maandag 28 mei 2007 @ 16:47:
[...]
hoeft soms niet... Pers loopt in oorlog gebied ook met "Fel blauwe" vesten in tegenstelling tot de zwarte reguliere vesten die die militairen dragen...
Goed punt maar dat crumpler logo op de zijkant moet er dan wel af. Dat schreeuwt ook, goodies..Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 16:16:
[...]
Een tas moet ook saai zijn (lees: onopvallend)
p.s. Hmm de originele post is blijkbaar verplaatst.
Zelfs op posterformaat 50x75 cm zie heel weinig van terug...RedXraD schreef op maandag 28 mei 2007 @ 11:15:
True, en anders is het niets wat noise ninja niet kan fixenbouwfraude schreef op maandag 28 mei 2007 @ 21:43:
[...]
Zelfs op posterformaat 50x75 cm zie heel weinig van terug...
En daar betaal je graag ruim 200 euro extra voor? Ik niet hoor..Fairy schreef op maandag 28 mei 2007 @ 09:29:
[...]
Ik vind het verschil tussen 6MP en 10MP anders nog wel behoorlijk.
_@/'
Verwijderd
Nou, das een hoop extra detail hoor. Vind ik geen slechte deal anders.Steephh schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 01:18:
[...]
En daar betaal je graag ruim 200 euro extra voor? Ik niet hoor..
_@/'
Alleen als je ook vaak groter afdrukt. Als je dat toch niet doet, dan volstaat 6 megapixels prima want dan heb je ook genoeg detail... voor € 200 meer om dan eenzelfde toestel en 10 mp te hebben en daardoor groter te kunnen afdrukken, vind ik dan verhoudingsgewijs helemaal niet zo'n goede deal.Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 01:21:
[...]
Nou, das een hoop extra detail hoor. Vind ik geen slechte deal anders.
[ Voor 25% gewijzigd door Moody2204 op 29-05-2007 10:38 ]
Linkje naar de map met test foto's, in de map origineel staan de originele JPG bestanden:
http://www.jeroenzelle.nl/nikond40/
De foto's in Artis heb ik allemaal op de autostand gemaakt en de autostand zonder flitser, de foto's bij de Polderbaan heb ik op sportstand gemaakt. (let niet op de vlek op de lens rechtsboven, ik kwam er later achter dat er een druppeltje water opzat)
Ik ga misschien op RAW schieten, maar eerst maar ff de camera beter leren kennen

Edit:
En voor iedereen die mijn post mist, hij staat nu hier:
Jeroenz18 in "[Fotoapparatuur] Raad eens wat ik nieuw ..."
[ Voor 9% gewijzigd door jeroenzelle op 29-05-2007 12:24 ]
Dit topic is gesloten.