Hoofdcategorieën
Topicacties

Nikon D40 dSLR

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Nieuw Topic
peace man.

Ik denk niet dat de meeste kopers weten wat een AF motor is
Het antwoord is 42

quote:
Wijnands schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 12:58:
Nou, ik ben echt niet veeleisend als het om functie's op de body gaat maar geen AF motor zou voor mij een dealbreaker zijn.

Als ik even verder lees, dan gaan ze die D40 in een kit stoppen met een 18-55 AF-S en optioneel nog een 55-200 AF-S
Het wordt dus een heel echte instapper, met (neem ik aan) een slomere versie van AF-S, zodat je dezelfde focussnelheid haalt als bij de D50.

Voor mij zou het een dealbreaker zijn, maar voor mijn buurman zal het niet uitmaken.
Aan de andere kant, ik weet ook dat ik niet in de doelgroep val.... (en ik gok zo dat dat ook voor Wijnands geld.) Ik wil tenslote mijn D50 inruilen voor een D80.

Nikon D300 / D80 / D50 / F60 | Tokina 12-24 f4 | Nikkor 18-70 *2 / 24-120 VR / 28-80 / 35-70 / 70-200 f2.8 VR / 24 f2.8 / 50 f1.4 / 85 f1.8 / TC 1.6A / TC 2.0E | Peleng 8 f3.5 | Formula5 28 f2.8 | Sigma 28 f2.8 | Vivitar 135 f2.8

Styled light
Reg. datum: 08 februari 2002

Dit zou ook nog een voorloper kunnen zijn van veranderingen aan de Nikon-mount: dat deze op de electric-contact only mount van het Canon EOS-systeem gaat lijken. Nikon kan hiermee de (ver)koop van non-AF-S lenzen indammen (ze werken toch alleen in manual mode op de D40, dus wie van de D40-eigenaren wil ze?) en daarnaast het assortiment met AF-S lenzen uitbreiden.

Het zou me weinig verbazen als deze nieuwigheid doorgevoerd gaat worden in toekomstige hogere body's zoals een D200-broertje, of zelfs de pro-series. Nikon op naar een focusscrew-less mount: het gebeurt eerder dan ik verwacht had.

De redenen hiervoor zijn legio:

- ontwikkel- en productiekosten
- gewicht / grootte van de body's
- prijs
- consumenten'plezier' door snellere stillere AF

De eerste 2 maken vooral Nikon zelf blij die goedkoper en sneller kan ontwikkelen en produceren: de laatste 2 vooral de klanten. Geen lawaaiige trage AF meer, heerlijk. Altijd AF-S, en liefst met manual overrule. Een goeie ontwikkeling :)
Reg. datum: 10 januari 2006

Maar goed als ik nu een D50 had en wilde overstappen naar een nieuwe body zou ik toch wel willen weten wat de D60 nu gaat worden. Blijkbaar is dat dus niet de D40 variant zoals ik had verwacht.. Als je straks dan een D60 hebt met focusmotor, 10MP etc. is dat wellicht wel een heel erg interessante camera. De extra functies op een D80 moeten dan bepalen of het dat prijsverschil wel nog waard is. De verschillen worden dan errug klein en de keuzes best wel lastig.

Reg. datum: 10 maart 2005

D60 zal waarschijnlijk een D50 met 10MP camera worden. zou ik toch liever de sensor van de D50 hebben...

Camitariër
Reg. datum: 16 februari 2003

quote:
Remy schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 13:14:
Dit zou ook nog een voorloper kunnen zijn van veranderingen aan de Nikon-mount: dat deze op de electric-contact only mount van het Canon EOS-systeem gaat lijken. Nikon kan hiermee de (ver)koop van non-AF-S lenzen indammen (ze werken toch alleen in manual mode op de D40, dus wie van de D40-eigenaren wil ze?) en daarnaast het assortiment met AF-S lenzen uitbreiden.

Het zou me weinig verbazen als deze nieuwigheid doorgevoerd gaat worden in toekomstige hogere body's zoals een D200-broertje, of zelfs de pro-series. Nikon op naar een focusscrew-less mount: het gebeurt eerder dan ik verwacht had.

De redenen hiervoor zijn legio:

- ontwikkel- en productiekosten
- gewicht / grootte van de body's
- prijs
- consumenten'plezier' door snellere stillere AF

De eerste 2 maken vooral Nikon zelf blij die goedkoper en sneller kan ontwikkelen en produceren: de laatste 2 vooral de klanten. Geen lawaaiige trage AF meer, heerlijk. Altijd AF-S, en liefst met manual overrule. Een goeie ontwikkeling :)
De AF-S only voorspelling kan ik enigzins inkomen, alleen dat een D200-broertje de focusmotor ook gaat ontbreken niet. Het is juist één van de krachtpunten van de D200 op het moment dat hij AI-lenzen nog aan kan sturen. Het lijkt me, in geval van een overstap op AF-S only lenzen, dat de D300 dan juist als feature heeft dat de oude screwdriver lenzen nog werken.
Reg. datum: 09 oktober 2001

quote:
neographikal schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 09:39:
Ben ik de enige die het vreemd vindt dat deze camera niet op de Photokina is aangekondigd? Het kan goed, daar niet van, maar ik vind het vreemd :)

Nou ja, waarschijnlijk duurt het nog even voordat deze camera officieel te koop is. Het lijkt mij slim van Nikon om hem in ieder geval voor kerst in de winkel te hebben, maar of dat gaat gebeuren is nog maar de vraag. Waarschijnlijk waren er ten tijde van Photokina alleen wat pre-pre-productiesamples beschikbaar of zo?

Gewoon even afwachten totdat Nikon zelf met het nieuws naar buiten komt. De foto's zien er te goed uit om een hoax te zijn :)

Styled light

quote:
Nou ja, waarschijnlijk duurt het nog even voordat deze camera officieel te koop is.
Vandaar dat hij al op de Neckermann.de site stond 8)7 :P
quote:
Het lijkt mij slim van Nikon om hem in ieder geval voor kerst in de winkel te hebben, maar of dat gaat gebeuren is nog maar de vraag.
6 weken is normaal de tijd tussen aankondiging en levering bij Nikon: D200 werd op 1 nov 2005 aangekondigd, en op 16 dec begonnen de leveringen. Als de D40 op 8 nov wordt aangekondigd, kunnen de leveringen beginnen op 22 dec, precies op tijd voor kerst :)
if (!works){ hammer();}

En dan maar hopen dat ze deze keer wel de leveringen op een flink tempo kunnen doorvoeren... Anders heeft het nog weinig nut :)
Reg. datum: 08 maart 2006

Ook ik zou 'm skippen door het missen van de Af-motor. Het lenzenarsenaal wordt dan namelijk wel erg beperkt. Maar ja, ik heb dan ook alleen maar schroevendraaierlenzen :) Tis denk ik wel een mooie instapper voor mensen die wel spiegelreflex willen fotograferen maar niet te veel geld willen uitgeven.

Op de fiets vervuil je niets!

quote:
Remy schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 13:14:

Sorry Remy maar ik geloof en ik hoop dat je hier echt naast zit. Ten eerste, het is nog steeds niet officieel dat de motor echt ontbreekt. Ten tweede, Nikon is altijd en met recht trots geweest op z'n compatibiliteit, ten derde, als je ziet hoeveel manual focus er nog nieuw te krijgen is zo het me enorm verbazen als dit een trend gaat worden.

Nikon D300 || Nikon D50 || wat glas en paar flitslampjes || fotoalbum op Flickr || Blog

quote:
DickCAH schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 13:10:
[...]

Als ik even verder lees, dan gaan ze die D40 in een kit stoppen met een 18-55 AF-S en optioneel nog een 55-200 AF-S
Het wordt dus een heel echte instapper, met (neem ik aan) een slomere versie van AF-S, zodat je dezelfde focussnelheid haalt als bij de D50.

Voor mij zou het een dealbreaker zijn, maar voor mijn buurman zal het niet uitmaken.
Aan de andere kant, ik weet ook dat ik niet in de doelgroep val.... (en ik gok zo dat dat ook voor Wijnands geld.) Ik wil tenslote mijn D50 inruilen voor een D80.
Zo sloom vind ik m'n D50 ook weer niet focussen. Of ik doelgroep ben? Tja, ik ben een arme sloeber en niet echt veeleisend als het om functie's gaat. D80 hoeft voor mij voorlopig echt niet, ben nog lang niet aan de grenzen van de D50.

Nikon D300 || Nikon D50 || wat glas en paar flitslampjes || fotoalbum op Flickr || Blog

Camitariër
Reg. datum: 16 februari 2003

quote:
Wijnands schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:09:
[...]

Sorry Remy maar ik geloof en ik hoop dat je hier echt naast zit. Ten eerste, het is nog steeds niet officieel dat de motor echt ontbreekt. Ten tweede, Nikon is altijd en met recht trots geweest op z'n compatibiliteit, ten derde, als je ziet hoeveel manual focus er nog nieuw te krijgen is zo het me enorm verbazen als dit een trend gaat worden.
Mwah, voor de budgetmodellen vind ik het helemaal zo'n rare gedachte niet. Een D40, D60 en later D80 opvolger zonder AF-motor, dat de AF-Motor, vanwege die compatibiliteit, alleen voorbehouden is aan een D200 en D2X-like cam.
Styled light

quote:
Wijnands schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:09:
[...]

Sorry Remy maar ik geloof en ik hoop dat je hier echt naast zit. Ten eerste, het is nog steeds niet officieel dat de motor echt ontbreekt.
Nikon zelf heeft het nog niet gezegd nee, Neckermann.de zei het volgende bij de specs:
quote:
Autofokusfunktion nur mit AF-Objektiven vom Typ AF-S
Needs no translation methinks? :)
quote:
Ten tweede, Nikon is altijd en met recht trots geweest op z'n compatibiliteit,
Klopt, maar eens gaat de vraag vanuit de markt voor tov compatibiliteit. Compactcam-eigenaren die met dSLRs aan de slag willen, vinden dit juist prima.
quote:
ten derde, als je ziet hoeveel manual focus er nog nieuw te krijgen is zo het me enorm verbazen als dit een trend gaat worden.
Als je ziet dat Zeiss met z'n ZF-serie in het gat is gesprongen dat Nikon heeft gecreëerd met het stoppen van MF-lenzen, verbaast het mij niet zo enorm ;)
Reg. datum: 25 november 2002

interessant nieuws. Voor m'n gevoel ben ik de compact camera ontgroeid ( nu s5600), maar toch is een dslr wel weer een hele grote stap. Ik wil wat aquarium fotografie doen, wat macro en natuurlijk de standaard groothoek en telefoto's maken. Als je dan kijkt wat me dat gaat kosten schrik ik wel.
Dat het zoveel kost begrijp ik, maar het probleem is dat je alleen aan de kit lens niks hebt, je koopt eigenlijk een kreupel toestel. Je wordt verplicht om in het begin al veel geld uit te geven aan die extra zoom lens. Ben nu aan het kijken naar de pentax, omdat daar veel oude (goedkope en goede) mf lensen op kunnen, zeker met een adapter (m42). Deze kunnen in het begin dienen als lenzen en kan in de loop van het gebruik gewoon nieuw AF lenzen aanschaffen.
Maar de D40 zou ook zeker een optie zijn. Voor de 600 euro heb ik dan groothoek en telebereik en macro zou ik kunnen verkijgen via voor zet filters, tussen ringen.

Ik denk dat veel heel veel mensen die net iets meer doen met fotografie deze camera in combinatie met deze twee lenzen gaan kopen (mits voor 600 euro natuurlijk). Dat er dan geen motor in de camera zit boeit me niks. Mis ik het wel en blijf ik fotograferen leuk vinden kan ik toch noch altijd overstappen naar zijn grotere broer.

Goeie zet van nikon!!

Pentax k10d - Blog - Flickr

quote:
Remy schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:30:
[...]
Nikon zelf heeft het nog niet gezegd nee, Neckermann.de zei het volgende bij de specs:
[...]
Needs no translation methinks? :)

Hmm, ok, maar dan nog is het de vraag hoe eht bij de hogere modellen zal gaan.

quote:
[...]
Als je ziet dat Zeiss met z'n ZF-serie in het gat is gesprongen dat Nikon heeft gecreëerd met het stoppen van MF-lenzen, verbaast het mij niet zo enorm ;)

Nikon zelf heeft anders nog een flinke collectie MF glas op de site staan.

Nou ja, ik vind het een verontrustende ontwikkeling.

quote:
The Alchemist schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:43:
interessant nieuws. Voor m'n gevoel ben ik de compact camera ontgroeid ( nu s5600), maar toch is een dslr wel weer een hele grote stap. Ik wil wat aquarium fotografie doen, wat macro en natuurlijk de standaard groothoek en telefoto's maken. Als je dan kijkt wat me dat gaat kosten schrik ik wel.
Dat het zoveel kost begrijp ik, maar het probleem is dat je alleen aan de kit lens niks hebt, je koopt eigenlijk een kreupel toestel. Je wordt verplicht om in het begin al veel geld uit te geven aan die extra zoom lens.
sorry maar dit vind ik niet logisch. Kitlenzen bij nikon zijn over het algemeen goed. Vergeet niet dat er op dit forum en op sommige andere een hoop erg veeleisende en gadgetgeile gebruikers schrijven. Die zijn al snel geneigd om een kitlens af te doen als prutswerk. Ik weet dat je met de kitlens heel aardige dingen kan doen en dat je met bijv. de verrekijker mod of een raynox'je al heel aardig macro kan doen.
quote:

Ben nu aan het kijken naar de pentax, omdat daar veel oude (goedkope en goede) mf lensen op kunnen, zeker met een adapter (m42). Deze kunnen in het begin dienen als lenzen en kan in de loop van het gebruik gewoon nieuw AF lenzen aanschaffen.
Maar de D40 zou ook zeker een optie zijn. Voor de 600 euro heb ik dan groothoek en telebereik en macro zou ik kunnen verkijgen via voor zet filters, tussen ringen.
M42 adapters zijn voor bijna alle systemen wel te krijgen. Vraag is alleen of je body ook licht meet voor die lenzen. Bij instap nikons mag je dat zelf doen.

Styled light

Nog even ter vergelijking, D40 links, D50 rechts :)

http://reemhq.net/d40d50.jpg

475 gram vs 620 gram :)

De D50 lijkt ineens huge :D

Terwijl een lineup D40 > D50 > D200 > D2X nog veel grappiger is :+
quote:
Remy schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:58:
Nog even ter vergelijking, D40 links, D50 rechts :)

[afbeelding]

475 gram vs 620 gram :)

De D50 lijkt ineens huge :D

Terwijl een lineup D40 > D50 > D200 > D2X nog veel grappiger is :+
Doe 's dan? 8)

Styled light

quote:
Ok :)

klik
http://reemhq.net/sidebyside2s.jpg

De afmetingen van de 4 cams kloppen tov elkaar : ik heb de grootte van de hot shoe's van de body's met elkaar vergeleken :)
D2X, de image-tank (lachen dan...)
Hoe verhouden die camera's zich eigenlijk tot mijn leuke kleine S5600?

Gezever over meningen is de heilige graal van mensen die weten dat ze fout zitten.
Proud member of the Peter Dienes world domination plot!

Reg. datum: 03 mei 2002

Grappig camera'tje :) Zeker een goeie instapper voor mensen die nét iets meer willen dan een simpele compact, maar niet teveel geld uit willen geven aan een (semi-)pro spiegel reflex!

-[ Het Kwartjuh Valt... ]- -[ Nikon D700 + Glas + Flits ]- -[ SHIFT HORIZON ]-
-[Ken Rockwell is the only one who can take self-portraits of you]-

quote:
Remy schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 15:26:
[...]
Ok :)

klik
[afbeelding]

De afmetingen van de 4 cams kloppen tov elkaar : ik heb de grootte van de hot shoe's van de body's met elkaar vergeleken :)

Stoer!

Die ga ik op dpreview posten tenzij je dat heel erg vind.

Reg. datum: 10 maart 2005

quote:
Kwartjuh schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 16:10:
maar niet teveel geld uit willen geven aan een (semi-)pro spiegel reflex!
daar zijn de d50 en d80 al voor.

doelgroep zijn de mensen die vroeger een f55 of eos 300v ofzo kochten. in het analoge tijdperk kon je dan naar mijn idee beter een goede compact camera kopen, maar zolang bijna alle compacts een veel kleinere sensor hebben, gaat die vlieger niet helemaal meer op. het is jammer dat sigma de enige fabrikant is die een compacte compact camera met fatsoenlijke sensor op de markt brengt.

Het antwoord is 42

quote:
RedXraD schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:14:
[...]
Mwah, voor de budgetmodellen vind ik het helemaal zo'n rare gedachte niet. Een D40, D60 en later D80 opvolger zonder AF-motor, dat de AF-Motor, vanwege die compatibiliteit, alleen voorbehouden is aan een D200 en D2X-like cam.

Dat lijkt mij dan weer geen handige keuze. Kijkend naar mezelf, dan heb ik twee eisen aan mijn camera, die jij nu uit elkaar trekt: Ik wil graag een schroevendraaier, want ik wil graag aan de gang met bijvoorbeeld die 50 mm f1.8 (waarvan ik eigenlijk geen AF-S versie verwacht.) (en ik wil ook wel graag allerlei oude lenzen zoals bijvoorbeeld de 80-200 AF-D kunnen gebruiken.)

Maar ik wil ook graag de scene modes behouden en tja... die mis ik toch weer op de D200 en D2? camera's.....

Als ik heel eerlijk ben dan zie ik mij ook niet snel een vervanger voor de D80 kopen die ik nog niet heb, maar samenvattend, denk ik dat het nog wel een tijdje duurt voordat Nikon dus de hele "instaplijn" (i.e. alles onder de 1000 euro body only) zonder schroevendraaier gaat leveren.
Het zou denk ik ook een hele vervelende stap zijn voor alle mensen die nu nog steeds een analoge SLR gebruiken.... Die mensen zullen niet snel naar de D40 grijpen, maar een D50 (of tzt een D60) zal dan nog wel een schroevendraaier moeten hebben...

Nikon D300 / D80 / D50 / F60 | Tokina 12-24 f4 | Nikkor 18-70 *2 / 24-120 VR / 28-80 / 35-70 / 70-200 f2.8 VR / 24 f2.8 / 50 f1.4 / 85 f1.8 / TC 1.6A / TC 2.0E | Peleng 8 f3.5 | Formula5 28 f2.8 | Sigma 28 f2.8 | Vivitar 135 f2.8

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: