Worden compactcamera's trager?

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 17:52
Ik heb een powershot A710IS gekocht. En nu is die gestolen. Maar ik ben goed verzekerd, dus ik krijg braaf alle centjes terug. En dus wil ik een nieuw fototoestel kopen.
Ik was erg tevreden met de A710, maar eerlijk gebied mij te zeggen dat dat ding zo traag is als dikke stront - pardon my french. Ik heb eigenlijk niet zo'n zin meer om 5 seconden te wachten voordat ik een nieuwe foto kan maken. De verkoper bij de mediamarkt wist mij vandaag te vertellen dat dat komt omdat hij zoveel megapixels moet wegschrijven. Zit natuurlijk wat in, maar het lijkt mij sterk dat alle digitale compact camera's steeds trager en trager worden vanwege de grotere hoeveelheid megapixels. Die bedrijven zijn ook niet stom en zouden daar mijns inziens makkelijk wat op kunnen verzinnen (zoals bijvoorbeeld een buffer zoals in DSLR). Ik neig nu ook erg sterk naar een spiegelreflex camera. Wat ik op zich niet echt nodig heb qua beeldkwaliteit en lens accessoires enzo, maar die snelheid vind ik toch erg belangrijk. Ik vind het leuk om veel foto's te maken op feesten, en dan is het toch wel erg belangrijk om vlot achter elkaar te kunnen schieten.
Wat ik mij dus afvraag is in hoeverre het verhaal van die verkoper juist is. Op dpreview lees ik bijvoorbeeld dit:
The A710 IS takes around 0.9 seconds to save a 4MB 7MP/Super Fine JPEG, which isn't bad for what is essentially a 'budget' model.
Maar bij mijn cameratje leek het toch echt wel meer dan 0.9 sec.

Maar wat ik mij nu dus afvraag is of compactcamera's echt goed merkbaar veel trager (zijn ge)worden naarmate ze grotere foto's nemen, of dat het gewoon allemaal aan mij ligt :)

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:28

smallboy

N/A

Wat voor geheugenkaart had je erin zitten? Er zijn snelle en langzame kaartjes te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
Redelijk standaard ding wel. Maar volgens de verkoper (waarom vraag ik het daar ook eigenlijk :S ) kon het daar niet aan liggen.

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Timlog schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 18:34:
Redelijk standaard ding wel. Maar volgens de verkoper (waarom vraag ik het daar ook eigenlijk :S ) kon het daar niet aan liggen.
Dat lag daar dus aan :)
De standaard kaartjes kunnen de snelheid van de cam niet aan en zijn dus echt traag.
Let de volgende keer ook op de snelheid van het kaartje dus ;)

Om maar te zwijgen over de incompetente verkoper :X

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Wat bedoel je met 5 seconden wachten totdat ik een foto kan maken?
1) 5 seconden opstarttijd van de camera, dus wanneer je 'm voor het eerst aanzet?
2) 5 seconden tussen het maken van foto's
3) 5 seconden tussen het maken van foto's met flits

1 ligt aan de camera en aan de gebruikte interne processor. Deze worden bij nieuwere modellen vaak wel sneller (DIGIC II processor bijvoorbeeld)
2 ligt aan de schrijfsnelheid van de camera en het geheugenkaartje
3 ligt aan de accu en/of de hoeveelheid batterijen. In mijn vorige camera had ik 4 batterijen, in m'n nieuwe maar 2. Een stuk lichter, maar een ramp met de herlaad tijd van de flits

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:25

Zoefff

❤ 

Timlog schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 18:34:
Ik wil niet zeggen dat het ook echt aan het geheugenkaartje lag, maar het is stom en incorrect van de verkoper om dit zomaar uit te sluiten.

De gemiddelde CF-kaartjes van tegenwoordig schrijven data weg met een snelheid van 32 of 40x, resp. 4,8MB en 6MB per seconde. Het kan echter best zijn dat je nog een wat ouder model had, of een goedkoop model, wat maar met een snelheid van 24x (3,6MB/sec) weg kan schrijven. Er vanuit gaande dat de camera met de maximale schrijfsnelheid wegschrijft, is hierbij het geheugenkaartje sowieso de beperkende factor.

Bij een gemiddelde compactcamera merk je daar niet zo snel wat van, bij een dSLR is het absoluut merkbaar :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
Standaart kaartjes wisselen heel erg in snelheid. En de snelheid dat een kaartje haalt kan ook nog eens van camera tot camera wisselen. Ik heb een SanDisc 512MB standaart die 5,4MB/s haalt in m'n camera. Ik heb ook een Dane Elec standaart geprobeerd en daar werd ik heel ongelukkig van: 1,1MB/s in de camera (1 raw file van 8,8MB duurt dan 8 seconde, de volledige buffer van 4 raw files duurde ~30 seconde). In een cardreader deed dat kaartje wel ~5MB/s.

Het kan dus ook zo zijn dat je net een kaartje hebt dat niet echt lekker wil in je camera

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wat je ook doet, koop dus ook een nieuw kaartje, tenzij je erachter kan komen dat je kaartje toch wel snel blijkt te zijn. Een kaartje kost je de kop niet en voor zo'n 32 euro heb je al 2gb kaartjes die ook nog snel! zijn.

Daarnaast is een Dslr natuurlijk fijn om veel redenen. Dat hij aparte lenzen heeft en betere sensors heeft is maar een gedeelte daarvan. Instant opstarttijd, snelle focus, snel weer foto's nemen etc etc....
Een D40 is bijvoorbeeld nog best compact en kan zeker tijdens feestjes best handig zijn, doordat hij veel hogere iso waardes kan gebruiken en dus meer sfeer kan behouden. Nog los van het eventuele gebruik van een externe flitser e.d..

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:08
Punt bij compactjes is ook dat de boel vertraagd omdat 'ie eerst nog moet focussen. Ik heb een Fuji P&S die, als de flits op auto staat na elk shot eerst de flits condensator aftopt voordat ik weer kan schieten, of ik nou geflitst heb of niet.

DSLR's zijn zo heerlijk als het gaat om snelheid, ik zet 'm aan en hij is schietklaar voordat 'ie bij m'n oog is. Als er genoeg licht is om te kunnen focussen krijg ik een shot meteen nadat ik de knop indruk.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
Ik ga er eens goed over nadenken. Ik ga denk ik uiteindelijk voor een D50 als ik die nog ergens kan vinden. Nu ik serieus aan het denken ben over een dslr word ik eeneens aan alle kanten lekker gemaakt :9~
Ik zat nog te denken, die dingen zijn alleen wel een stuk groter dan een compact camera, dus wat minder makkelijk meenemen. Maar aan de andere kant, daarmee loop ik ook niet in m'n broekzak...

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:42
Een SLR biedt veel voordelen tov een compact (o.a. snelheid, weinig ruis, scherptediepte regelbaar).
De enige reden dat ik er geen koop is dat ze zo lomp zijn. Een compact neem ik overal ongezien mee naartoe, met zo'n opzichtig toestel is dat heel wat lastiger.
Het lijkt alleen wel alsof de ontwikkeling van compacts opzettelijk wordt afgeknepen.
Een Canon G7 bv met de iso-performance van een Fuji F30 lijkt me ideaal, is het nou zo moeilijk om zoiets te realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atlas schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 18:37:
[...]

Dat lag daar dus aan :)
De standaard kaartjes kunnen de snelheid van de cam niet aan en zijn dus echt traag.
Let de volgende keer ook op de snelheid van het kaartje dus ;)

Om maar te zwijgen over de incompetente verkoper :X
Camera's hebben buffers tegenwoordig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:08
Het Fantoom schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 21:50:

Het lijkt alleen wel alsof de ontwikkeling van compacts opzettelijk wordt afgeknepen.
Een Canon G7 bv met de iso-performance van een Fuji F30 lijkt me ideaal, is het nou zo moeilijk om zoiets te realiseren?
Nee die ontwikkeling wordt niet geknepen want het is nog steeds dikke handel. Alleen er wordt altijd meer werk besteed aan megapixels en geintjes als face detection. Shutter lag pakken lang niet alle merken goed aan (Alhoewel, en dit krijg ik bijna m'n toetsenbord niet uit, Sony op dit moment goed bezig lijkt)

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:39
De Canon Powershot S2 IS is ook behoorlijk snel. Als ik geen flits gebruik dan kan ik meestal wel meteen een foto maken. Heb wegschrijven van een bestand is ook zo gebeurt.
Zodra je een foto heb genomen kan je vrijwel meteen de volgende maken.
Het nadeel is eigenlijk dat het een vrij grote camera is. Niet heel veel kleiner dan een SLR.
Als ik nu weer een camera zou moeten kopen zou ik ook voor een SLR gaan. Ik moet mijn camera toch altijd in een tas meenemen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
Ozzie schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 11:48:
De Canon Powershot S2 IS is ook behoorlijk snel. Als ik geen flits gebruik dan kan ik meestal wel meteen een foto maken. Heb wegschrijven van een bestand is ook zo gebeurt.
Zodra je een foto heb genomen kan je vrijwel meteen de volgende maken.
Het nadeel is eigenlijk dat het een vrij grote camera is. Niet heel veel kleiner dan een SLR.
Als ik nu weer een camera zou moeten kopen zou ik ook voor een SLR gaan. Ik moet mijn camera toch altijd in een tas meenemen.
Die rare verkoper. Dat ik er nog intuin ook. Ik heb me er al een tijdje niet in verdiept, dus misschien heeft'ie wel gelijk. Hij zou zo stom toch niet zijn om zomaar onzin te verkopen? Maar blijkbaar wel.. what was I thinking... 8)7
Ik ga denk ik straks even naar de mediamark om daar die verkoper te vertellen dat hij er niet zoveel van snapt. Dan krijg ik vast wel korting op een Nikon D40.

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op DPreview lees ik ook:
Shot to Shot Flash off ~ 2.0
Shot to Shot Flash on ( red eye reduction on / off) 2.7 / 3.8
Daarnaast gebruikt iedere camera een buffer voor een aantal foto's. Hoewel ik niet kan vinden hoe groot ie zou moeten zijn voor deze camera denk ik dat je met een traag kaartje ook wel twee foto's achter elkaar moet kunnen nemen. Vooralsnog ga ik eerder uit van een domme gebruiker dan van een domme verkoper. Voordat je een verkoper mag beledigen wil ik eerst van je weten:

-met flits/ zonder flits, indien met flits op welke afstand en welke flitsstand?
-welke stand gebruik je?
-welke batterijen gebruik je en hoe vol zijn ze?
-welke sluitertijden heb je het over, welke iso waarde en staat NR aan?
-staat AiAF aan?

Kortom, allemaal zaken die van invloed zijn op de perfomance van het kleine schattige camera'tje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 13:00:

Daarnaast gebruikt iedere camera een buffer voor een aantal foto's. Hoewel ik niet kan vinden hoe groot ie zou moeten zijn voor deze camera denk ik dat je met een traag kaartje ook wel twee foto's achter elkaar moet kunnen nemen. Vooralsnog ga ik eerder uit van een domme gebruiker dan van een domme verkoper. Voordat je een verkoper mag beledigen wil ik eerst van je weten:
Nou als hij gaat beweren dat een geheugenkaart niets uitmaakt qua snelheid en het blijkt niet zo te zijn... Als hij beweert dat de snelheid elke digitale compact camera afhankelijk is van het aantal pixels is mij wel duidelijk dat er iets niet klopt. Maar FYI:
-met flits/ zonder flits, indien met flits op welke afstand en welke flitsstand?
Geen flits
-welke stand gebruik je?
voornamelijk auto en P
-welke batterijen gebruik je en hoe vol zijn ze?
Volle NiMH 2500
-welke sluitertijden heb je het over, welke iso waarde en staat NR aan?
Rode ogen staat uit, want die deed z'n werk niet zo geweldig. Ging beter op de computer. Maar wat hebben ISO waarden en sluitertijden met schrijfsnelheden te maken?
-staat AiAF aan?
Nope
Kortom, allemaal zaken die van invloed zijn op de perfomance van het kleine schattige camera'tje.

Hallo met Tim

Pagina: 1