Gathering of Tweakers

Quicksearch
Ik zit hier met het probleem dat ik geen duplex sound heb, kan dus maar 1 programma tegelijk geluid af laten spelen...

heb een laptop met onboard AC97 sound chip, draai alles in alsa en heb o.a. alsa-oss modules erbij geinstalleerd.

iemand een idee waar dit aan ligt?

Zirtox (prot spec warrior) && Callixtus (Destruction warlock) @ Outland

Reg. datum: 30 september 2004

quote:
fa565441 schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 13:40:
De situatie is als volgt:

2 HD's in RAID0 via software, fakeraid dus.
4 partities, 1 voor Windows XP, 1 voor Windows Vista, 1 voor Ubuntu en 1 voor Backup.
De Windows'en staan nu eindelijk op punt en de backupschijf is klaar.

Nu wou ik Ubuntu (6.10) gaan installeren. Maar tijdens de installatie (bij het kiezen van de partities) herkent Ubuntu mijn softwarematige raid niet.

Na wat Google'n ben ik erachter gekomen dat "het niet herkennen van softwarematige RAID" op te lossen valt via dmraid.
(lijkt me niet simpel trouwens)

Maar ik heb ook gelezen dat Dual Boot in Raid0 gewoon niet lukt met Ubuntu. Tenzij je de partities opnieuw creëert (wat redelijk gek zou zijn :P alles werkt nét).

Klopt dit, of zijn er toch oplossingen?
Niemand die me kan helpen?

Reg. datum: 27 februari 2001

quote:
Een van de twee klopt waarschijnlijk niet, want ze zijn in tegenspraak met elkaar. :)
Ik heb er zelf totaal geen ervaring mee, maar waarom onderneem je niet gewoon wat pogingen met dmraid?
Volgende keer alleen voor de windows partities de fake-raid van je mobo gebruiken, en voor linux op bijde schijven ruimte vrijlaten die je met linux software raid kan gebruiken.

Jesse wijzigde dit bericht 29-11-2006 10:56 (5%)

getfirefox.com

quote:
woest85 schreef op woensdag 29 november 2006 @ 08:15:
Ik zit hier met het probleem dat ik geen duplex sound heb, kan dus maar 1 programma tegelijk geluid af laten spelen...

heb een laptop met onboard AC97 sound chip, draai alles in alsa en heb o.a. alsa-oss modules erbij geinstalleerd.

iemand een idee waar dit aan ligt?
wat laat het volgende commando zien?
sudo lsmod|grep snd

Daar jou je al kunnen kijken welke driver is gebruikt, en of dat misschien de foute is :).

En heb je de eerste hit van google al geprobeerd? ubuntu 6.06 sound duplex
ubuntu forums howto
Echt, je wilt niet weten hoeveel mensen Ubuntu gebruiken en hoeveel mensen een oplossing hebben gevonden voor welk 'normaal' probleem dan ook :)

Is 40 dagen offline: zie homepage

Is het zo dat als ik onder ubuntu een pakket deinstalleer dat hij ook de betreffende libraries verwijderd, of moet dat nog handmatig? Stel dat ik een pakket installeer en hij bevalt niet dat niet alle 10 de libs die meegekomen zijn blijven staan.

Mol Schuddebeurs | Castrol | BP | It's more than just oil. It's liquid engineering.

Reg. datum: 27 februari 2001

quote:
M@rijn schreef op woensdag 29 november 2006 @ 14:15:
Is het zo dat als ik onder ubuntu een pakket deinstalleer dat hij ook de betreffende libraries verwijderd, of moet dat nog handmatig? Stel dat ik een pakket installeer en hij bevalt niet dat niet alle 10 de libs die meegekomen zijn blijven staan.
Die kan je met deborphan / gtkorphan verwijderen.
quote:
M@rijn schreef op woensdag 29 november 2006 @ 14:15:
Als je Aptitude gebruikt worden deze weer weggehaald, Aptitude houdt dit allemaal bij.

use tomato::posts qw(rants flames off-topic);
local $perl = $perl--;
# More unfortunates

quote:
Ansenyi schreef op maandag 27 november 2006 @ 15:40:
Ik wou vanochtend inloggen op me Dapper en daar ging het mis. Wanneer ik mijn gebruikersnaam en wachtwoord invul wordt het scherm zwart, krijg ik terminal tty1 te zien en dan kom ik vervolgens gewoon weer terug bij het inlog scherm.

Ik heb in mijn vorige sessie niks bijzonders uitgehaald, niks geinstalleert en ook niet aan instellingen gezeten.

Iemand enig idee wat er mis kan zijn? :?
En nu werkt het ineens weer. Wederom heb ik niks uitgespookt behalve 1 keer in safe mode geboot. Daar had ik overigens niks uitgehaald.

To be, or not to be...

One Last Embrace..
Reg. datum: 01 maart 2002

Als je naar tty1 wordt gegooid, log dan eens in en kijk even wat je ziet bij "dmesg | tail"

PSN: zAo82

quote:
tomato schreef op woensdag 29 november 2006 @ 14:30:
[...]

Als je Aptitude gebruikt worden deze weer weggehaald, Aptitude houdt dit allemaal bij.
Synaptic dan? Dat is wat de meeste mensen zullen gebruiken namelijk. Of eigenlijk: de meeste beginnende gebruikers.
quote:
woekele schreef op woensdag 29 november 2006 @ 17:12:
Synaptic dan? Dat is wat de meeste mensen zullen gebruiken namelijk. Of eigenlijk: de meeste beginnende gebruikers.
Op dit moment volgens mij nog niet, maar Synaptic zal die functionaliteit ook wel krijgen.

use tomato::posts qw(rants flames off-topic);
local $perl = $perl--;
# More unfortunates

hoi,

ik had een tijdje terug al gevraagd voor mijn mp3 speler.

nu heb ik gnomad 2 en kzenexplorer geinstaleerd maar nu als ik gnomand 2 opstart zegt hij dat er geen usb speler aan is gesloten maar dat is hij wel
hoe kan ik dit verhelpen

Bakkes!

Met die cpu flags compileren is inderdaad wel ff de moeite waard om eens goed te bekijken. Ik moet het grootste deel wel ff googlen ben ik bang :P maar ach, hebben we komend weekend weer wat te doen ;)

Ik dacht trouwens op een van die links ook te lezen dat je die extra regels kan toevoegen aan make.conf zodat alle proggies voortaan met die optimisaties worden gecompileerd?

Theimon wijzigde dit bericht 29-11-2006 20:15 (30%)

He would insult the universe.

quote:
Theimon schreef op woensdag 29 november 2006 @ 20:14:
Met die cpu flags compileren is inderdaad wel ff de moeite waard om eens goed te bekijken. Ik moet het grootste deel wel ff googlen ben ik bang :P maar ach, hebben we komend weekend weer wat te doen ;)

Ik dacht trouwens op een van die links ook te lezen dat je die extra regels kan toevoegen aan make.conf zodat alle proggies voortaan met die optimisaties worden gecompileerd?
Dat werkt alleen in Gentoo. Je kan /etc/environment.conf aanpassen in plaats daarvan. Werkt prima hier, alle programma's die ik compileer standaard sneller :)
quote:
_-Tijmen-_ schreef op woensdag 29 november 2006 @ 18:27:
hoi,

ik had een tijdje terug al gevraagd voor mijn mp3 speler.

nu heb ik gnomad 2 en kzenexplorer geinstaleerd maar nu als ik gnomand 2 opstart zegt hij dat er geen usb speler aan is gesloten maar dat is hij wel
hoe kan ik dit verhelpen
nu heb ik wel deze link gevonden http://gnomad2.sourceforge.net/?section=article
maar hier word ook niet wijzer van. (ik loop al vast na de eerste stap)

Bakkes!

quote:
Dutchmega schreef op woensdag 29 november 2006 @ 20:30:
[...]

Dat werkt alleen in Gentoo. Je kan /etc/environment.conf aanpassen in plaats daarvan. Werkt prima hier, alle programma's die ik compileer standaard sneller :)
Ah ok. Pikken we ff mee.

Wat ik me wel afvraag, ergens kan je in de code het type cpu aangeven (athlon-xp e.d.), nu draai ik een 32bits Ubuntu op een AMD64. Als ik nu aangeef dat ik een AMD64 heb.......bouwt ie dan nog wel 32bits progs? Of compileert ie dan 64bits progs? Wordt mij in dat verhaal ff niet duidelijk. Het komt enigszins gedateerd over ook, aangezien ze het hebben over gcc 3.x.x terwijl ik hier nu met v4.0.3 compileer....

quote:
Theimon schreef op woensdag 29 november 2006 @ 21:17:
[...]

Ah ok. Pikken we ff mee.

Wat ik me wel afvraag, ergens kan je in de code het type cpu aangeven (athlon-xp e.d.), nu draai ik een 32bits Ubuntu op een AMD64. Als ik nu aangeef dat ik een AMD64 heb.......bouwt ie dan nog wel 32bits progs? Of compileert ie dan 64bits progs? Wordt mij in dat verhaal ff niet duidelijk. Het komt enigszins gedateerd over ook, aangezien ze het hebben over gcc 3.x.x terwijl ik hier nu met v4.0.3 compileer....
Het is allemaal 32-bits gewoon. Zelfs als je voor AMD64 compileert.
Bakkes!

Mja, ik kreeg al zo'n idee, maar ik dacht...ik vraag het toch ff.
Hier zeggen ze dat een AMD64 in 32bits niet meer is dan een Athlon XP. Hoewel je toch meer "functies" op je cpu hebt. Kwestie van spelen met parameters denk ik.

Misschien is dit linkje nog handig, meer details over -On: http://gcc.gnu.org/online...gcc/Optimize-Options.html

getfirefox.com

quote:
Jesse schreef op woensdag 29 november 2006 @ 14:26:
[...]

Die kan je met deborphan / gtkorphan verwijderen.
Dat leek me leuk. maar nou zegt hij:
$ sudo deborphan
w32codecs
libopal-2.2.0
gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse
libgef-java
libexchange-storage1.2-1
gstreamer0.10-plugins-bad
gstreamer0.10-ffmpeg
libpt-plugins-v4l
libsmjs1
libpt-plugins-v4l2
libpt-plugins-alsa

Betekent dit dat deze plugins niet gebruikt worden? libgef-java en libexchange-storage klopt, maar v4l gebruik ik vrijwel zeker weten 8)7. En ik hoop dat die w32codecs ook nog wat doet, al lijkt het vaak van niet :+

Is 40 dagen offline: zie homepage

quote:
MBV schreef op woensdag 29 november 2006 @ 13:56:
[...]

wat laat het volgende commando zien?
sudo lsmod|grep snd

Daar jou je al kunnen kijken welke driver is gebruikt, en of dat misschien de foute is :).

En heb je de eerste hit van google al geprobeerd? ubuntu 6.06 sound duplex
ubuntu forums howto
Echt, je wilt niet weten hoeveel mensen Ubuntu gebruiken en hoeveel mensen een oplossing hebben gevonden voor welk 'normaal' probleem dan ook :)
ja, google heb ik gebruikt, en had gister met behulp van dat soort howto's had ik dus op een gegeven moment helemaal geen geluid meer en kreeg dat ook niet meer aan de praat.

en "lsmod | grep snd" geeft vanalles met OSS aan :X (wel met een nieuwe install nu dus)

Zirtox (prot spec warrior) && Callixtus (Destruction warlock) @ Outland

Wat kan je best installeren als Linux n00b?
Dapper Drake of Edgy Eft?

Hangt er vanaf. Als je wilt spelen met Beryl en je hebt een nvidia vidcard, dan zal ik voor Edgy gaan. Je kan ze natuurlijk ook allebei proberen :D Het zijn immers live cd's die je kan proberen voor je het installeert.
quote:
r00t schreef op donderdag 30 november 2006 @ 11:40:
Als beginner wil je graag dat alles out of the box werkt. En dat is met Edgy meer het geval dan Dapper.
Wil je graag dat er snel bugfixes komen, en dat er voor een lange tijd fouten worden opgelost moet je gaan voor Dapper. Aangezien dat laatste waarschijnlijk toch niet het geval is, is Edgy denk ik de juiste keuze. Nieuwe Gnome, beter werkende programma's, nog meer hardware wordt automatisch herkend etc. etc.
Ik zou voor Edgy gaan :)

Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow

quote:
_-Tijmen-_ schreef op woensdag 29 november 2006 @ 20:47:
[...]

nu heb ik wel deze link gevonden http://gnomad2.sourceforge.net/?section=article
maar hier word ook niet wijzer van. (ik loop al vast na de eerste stap)
Maar wat doe je dan? Die dingen zijn voor als je hem zelf maakt en niet via een pakketje installeerd. Wel zijn ze een leuke leidraad.

Ik zie wel dat ze leunen op hotplug, maar niet dat hotplug een dependencie is als je gnomad2 onder ubuntu installeerd.

Over dat gnomad2 je speler niet kan vinden, wat is je output van lsusb ?
Wel leuk, zit zelf met een irritant pakketje die ik niet weg krijg NOG goed geinstalleerd krijg.

Hij zit er maar tussen te zweven, belemmerd niets, maar word er onderhand een beetje gek van. Het betreft hier "k3d".
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
The following packages have been kept back:
  hpijs nautilus-sendto
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 2 not upgraded.
2 not fully installed or removed.
Need to get 0B/10.4MB of archives.
After unpacking 0B of additional disk space will be used.
Do you want to continue [Y/n]? y
Selecting previously deselected package k3d.
(Reading database ... 186282 files and directories currently installed.)
Preparing to replace k3d 0.5.12.0-1ubuntu2 (using .../k3d_0.5.12.0-1ubuntu2_i386.deb) ...
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/bin/pycentral", line 1348, in ?
    main()
  File "/usr/bin/pycentral", line 1342, in main
    rv = action.run(global_options)
  File "/usr/bin/pycentral", line 932, in run
    pkg.read_version_info()
  File "/usr/bin/pycentral", line 535, in read_version_info
    raise PyCentralError, "package has no field Python-Version"
__main__.PyCentralError: package has no field Python-Version
dpkg: warning - old pre-removal script returned error exit status 1
dpkg - trying script from the new package instead ...
    main()
  File "/usr/bin/pycentral", line 932, in run
    pkg.read_version_info()
dpkg: error processing /var/cache/apt/archives/k3d_0.5.12.0-1ubuntu2_i386.deb (--unpack):
 subprocess new pre-removal script returned error exit status 1
    main()
  File "/usr/bin/pycentral", line 865, in run
    pkg.read_version_info()
dpkg: error while cleaning up:
 subprocess post-installation script returned error exit status 1
Errors were encountered while processing:
 /var/cache/apt/archives/k3d_0.5.12.0-1ubuntu2_i386.deb
Running prelink, please wait...
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
root@HP-GIDEFLUX:/home/gideon#
Ik had in 1 van de vorige delen ook zoiets gezien en ook een "oplossing" ... maar ik kan hem niet 1 2 3 vinden :?

LinuX-TUX wijzigde dit bericht 30-11-2006 15:31 (70%)

Mijn WebLog

quote:
Theimon schreef op woensdag 29 november 2006 @ 21:42:
Mja, ik kreeg al zo'n idee, maar ik dacht...ik vraag het toch ff.
Hier zeggen ze dat een AMD64 in 32bits niet meer is dan een Athlon XP. Hoewel je toch meer "functies" op je cpu hebt. Kwestie van spelen met parameters denk ik.

Misschien is dit linkje nog handig, meer details over -On: http://gcc.gnu.org/online...gcc/Optimize-Options.html
Dit is alleen het "optimizeren van code" bij het compileren (C++ -> machinecode). Zover ik zelf weet, moet je de code aanpassen zodat het 64-bits is, wat dus niet hier gebeurt.

Het snelheidsverschil is wel vrij klein met de optimizations dus je hoeft niet expres alles zelf te gaan compileren. Hoewel, het verschil tussen normale kernel en zelf gecompileerde kernel was wel enorm hier. (toen ik Ubunu herinstalleerde, dacht ik al: "wat is dit toch sloooom...")
quote:
MBV schreef op woensdag 29 november 2006 @ 23:07:
[...]

Dat leek me leuk. maar nou zegt hij:
$ sudo deborphan
w32codecs
libopal-2.2.0
gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse
libgef-java
libexchange-storage1.2-1
gstreamer0.10-plugins-bad
gstreamer0.10-ffmpeg
libpt-plugins-v4l
libsmjs1
libpt-plugins-v4l2
libpt-plugins-alsa

Betekent dit dat deze plugins niet gebruikt worden? libgef-java en libexchange-storage klopt, maar v4l gebruik ik vrijwel zeker weten 8)7. En ik hoop dat die w32codecs ook nog wat doet, al lijkt het vaak van niet :+
Vreemd, deborphan heeft altijd hier goede output gegeven. Je kan het altijd herinstalleren.
quote:
r00t schreef op donderdag 30 november 2006 @ 11:40:
Ik ben begonnen als linux n00b op Edgy.

Dutchmega wijzigde dit bericht 30-11-2006 14:19 (47%)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws