Gathering of Tweakers

Quicksearch

Introductie

Dit topic is bedoeld voor het melden van spel- en tikfouten in nieuwsposts, meukposts, reviews, .plans en andere content die is gepubliceerd op de frontpage van Tweakers.net. Ondanks de aandacht die wij aan ons werk besteden, kan het wel eens gebeuren dat een crewlid de greep op zijn toetsenbord verliest en het is natuurlijk niet de bedoeling dat die fout tot in lengte van dagen op de FP blijft staan ;) .

Hoe we de meldingen graag zien

• Plaats waar de fout staat (inclusief volledige URL).
  • Citaat van de fout in zijn context.
  • Korte toelichting of suggestie voor verbetering.
Een voorbeeld:
quote:
http://www.tweakers.net/nieuws/40392

... de nieuwe Pentium 5 word volgende maand ...

Moet 'wordt' zijn :) .
Meld zoveel mogelijk fouten in één post, maar ga geen dingen toevoegen als iemand van de crew al langs is geweest, want dan wordt het hoogstwaarschijnlijk over het hoofd gezien. Zorg er verder voor dat je zeker weet dat hetgeen je wil melden echt een fout is en geen kwestie van persoonlijke voorkeur of regel die niet klopt. Deze zaken worden regelmatig gemeld maar zijn niet per definitie fout:
  • komma + en (zie hier en hier);
  • meervoudsvorm bij 'een aantal ...', 'een x-tal ...' (zie hier en hier);
  • een / één: accenttekens worden alleen geschreven als er duidelijke verwarring kan ontstaan of als speciale nadruk nodig is.
Ben je niet helemaal zeker over de spelling van een woord, zoek het dan eerst op in de Woordenlijst (het 'Groene Boekje'). Voor informatie over stijl- en grammaticale zaken kan je bijvoorbeeld terecht op Taalunieversum, Taaladvies of Taaldatabanken.

Wat we niet in dit topic willen zien

• Opmerkingen over de inhoud van de teksten;
  • Suggesties voor een andere stijl of alternatieve manier van schrijven;
  • Opmerkingen over plaatjes;
  • Fouten in teksten die niet van de redactie komen (alle statische teksten, bijvoorbeeld op het inlogscherm, indexpagina van de pricewatch, et cetera).
Open voor dit soort dingen dus een apart topic!

Alvast bedankt!

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Duck power!
Reg. datum: 05 maart 2001

quote:
Yoeri schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 16:18:
Nee hoor...
"Beter dan" is een perfect alternatief voor "Zo goed als"
net zoals "groter dan" en "zo groot als"

De uitleg die jij eraan heeft is niet fout, maar is niet de enige mogelijke uitleg :)

Hier wil ik toch nog even op terug komen.

"Beter dan" en "zo goed als" zijn inderdaad alternatieven, echter verandert dit wanneer er aantallen genoemd worden. Kijk bijvoorbeeld eens hier.

En dan de volgende regel:
quote:

U gebruikt als ook indien er sprake is van 'gelijkheid binnen ongelijkheid':

(4) Zijn salaris was twee keer zo hoog als het mijne.
Juist omdat er drie keer beter dan staat, klopt het volgens mij niet.

"If I have seen farther than others, it is because I was standing on the shoulder of giants." - Isaac Newton Computer specifications

HP Proliant DL785 - 32 cores

nieuws: AMD zal prijzen Opteron binnenkort fors verlagen
quote:
Gemiddeld worden de Socket 940-chips iets zwaarder afgeprijsd dan de nieuwe Socket F-modellen, omdat laatstgenoemde nu al op enkele punten goedkoper zijn, terwijl de prijzen straks grotendeels gelijkgetrokken worden.
- zodat/waardoor

Comp specs LinkedIn
Canon EOS 300X kit+BP220+Sigma 70-300 macro

Rozijntjes

meuktracker: Prey 1.2
Volgens mij is er iemand een tag vergeten te sluiten, want na de changelog staat alles nog ingesprongen.

Kruisboogvereniging De Knipe
----> Jouw tekst hier? <----

quote:
Nope. Per 30 oktober wordt er afgeprijsd. A krijgt meer korting dan B, want B is goedkoper terwijl ze straks even duur gaan zijn. Het zijn dus met behulp van het voegwoord 'terwijl' nevengeschikte stellingen en dat is niet fout. Zodat/waardoor had ook gekund, dat dan weer wel :)
quote:
edit:
...en poging drie:
De pagina die je aanhaalt behandelt het gebruik van als en dan, niet het verschil tussen uitdrukkingen waarin ze gebruikt worden. 'Driemaal groter dan' vergt het gebruik van 'dan' vanwege de vergrotende trap. Dat daar een telwoord voorstaat doet niet terzake, sterker nog: bij een vergrotende trap moet je *juist* kunnen kwantificeren. Hoeveel groter? Driemaal groter. En dan dan erachter :)
quote:
Jeldert schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 18:47:
meuktracker: Prey 1.2
Volgens mij is er iemand een tag vergeten te sluiten, want na de changelog staat alles nog ingesprongen.
Die gaan we vertimmeren :)

Rataplan wijzigde dit bericht 12-10-2006 19:01 (30%)

all those moments will be lost in time
like tears in the rain...

nieuws: Dell en Alienware komen met nieuwe AMD Live!-pc's
1e alinea, laatste woord:
quote:
De systemen van Alienware zijn voorzien van een vormgeving die aansluit op bestaande consumentenelektronica, zoals dvd-spelers en versterks.
Versterkers die in verstek gezaagd zijn?

Resistance is futile (if << 0.01 Ohm)
Op de vraag 'mijn *ding* doet het niet' moet je altijd de wedervraag 'wat doet hij wel' stellen.

quote:
Wil je mij de volgende keer slaan met een hamertje tik? ;(

Why can't you see, I'm burning for you
There's no disguising my desires, what can I do?
All you will know give me your heart, give me your soul

quote:
Robin schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 21:05:
Wil je mij de volgende keer slaan met een hamertje tik? ;(
* Rataplan reserveert alvast het juiste gereedschap :9

http://www.makingthemodernworld.org.uk/icons_of_invention/img/IM.1190_el.jpg

Hyperactieve Systeembeheerder

NieuNieuwe high-end GeForce Go 7950GTX ziet levenslicht
quote:
[...]
De features die de nieuwe telg in de nVidia-familie ondersteunt zijn verder vrijwel identiek aan de GeForce Go 790 GTX: DirectX 9.0 wordt ondersteund, evenals Sharder Model 3.0, high-dynamic range lighting en H.264-videoversnelling.
[...]
Moet natuurlijk 7900 GTX en shader model 3.0 :)

[...]Und efter ze fifz yer, ve vil al be speking German like zey vunted in ze forst plas.
Gallery | Facebook

'Verbeteringen stemcomputers nog onvoldoende'
quote:
Naar zijn idee worden de beveiligingsproblemen niet erkend door de Tweede Kamer, waar de minister enkel lange-termijnoplossingen aandraagt.

Daar zou ik "langetermijnoplossingen" van maken :).

quote:
In een ander persbericht, dat de actiegroep vanavond heeft gepubliceerd, wordt gemeld dat men met de huidige informatie geen aanleiding ziet om een kortgeding tegen de staat niet door te zetten.

Eerste komma moet weg, omdat "dat" direct slaat op "persbericht". Een komma voor "dat" is in deze situatie alleen gewenst/toegestaan als er naar een volledige bijzin wordt verwezen. In dat geval hoor je tijdens het spreken ook duidelijk een pauze en dat is hier niet het geval.

quote:
"Beide" natuurlijk. Foei! ;)

AgentSmith wijzigde dit bericht 13-10-2006 05:08 (61%)

quote:
AgentSmith schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 04:59:
Eerste komma moet weg, omdat "dat" direct slaat op "persbericht". Een komma voor "dat" is in deze situatie alleen gewenst/toegestaan als er naar een volledige bijzin wordt verwezen. In dat geval hoor je tijdens het spreken ook duidelijk een pauze en dat is hier niet het geval.
Die komma is niet fout en mag ook gebruikt worden om er de aandacht op te vestigen dat het in een persbericht (en niet in een krantje bvb) gebeurd is.

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Reg. datum: 13 oktober 2006

nieuws: PalmOS maakt plaats voor ALP

"het bedrijf dat de noodleidende softwaremaker vorig kocht"

moet noodlijdende zijn, tenzij een in nood leidende softwaremaker bedoeld werd. :)
en waarschijnlijk is jaar vergeten.

quote:
Yoeri schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 10:30:
[...]
Die komma is niet fout en mag ook gebruikt worden om er de aandacht op te vestigen dat het in een persbericht (en niet in een krantje bvb) gebeurd is.
Sterker nog: als die komma wordt verwijderd is het andere persbericht - wegens de aldus ontstane beperkende bijzin - ook op donderdagavond uitgekomen, en dat is uiteraard flauwekul :)
quote:
koenvh schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:05:
nieuws: PalmOS maakt plaats voor ALP

"het bedrijf dat de noodleidende softwaremaker vorig kocht"

moet noodlijdende zijn, tenzij een in nood leidende softwaremaker bedoeld werd. :)
en waarschijnlijk is jaar vergeten.
Noodlijdend artikel is inmiddels gered :)

\/\/ Revenge of the Nerd
Reg. datum: 29 januari 2002

Uit: nieuws: Novell schuift ReiserFS naar tweede plan
quote:
'We zijn hier vreselijk geschrokken, maar ik kan niet zeggen dat we [de arrestatie] niet aan zagen
komen.'
Dat is IMHO geen Nederlandse volzin, volgens mij mis je het woordje 'het'
quote:
We zijn hier vreselijk geschrokken, maar ik kan niet zeggen dat we het [de arrestatie] niet aan zagen
komen.'
De zin zou ook moeten lopen indien je [de arrestatie] weg zou laten

De betreffende spreker zei (in vertaling) dat hij niet kon zeggen dat hij 'het' niet aan zag komen. Omdat 'het' ook op de actie van Novell kan slaan, is besloten om 'het' te vervangen door hetgeen hij blijkens de context van de originele tekst bedoelde: de arrestatie. Daar zijn blokhaken omheen gezet om duidelijk te maken dat 'de arrestatie' een redactionele vervanging is. Let wel: het gaat hier *niet* om tekst die 'tussen haakjes' staat en aan de door jou gegeven regel moet voldoen, dan hadden we normale haken ( () ) gebruikt en geen blokhaken. Kortom: niet fout en dus ongewijzigd :)

\/\/ Revenge of the Nerd
Reg. datum: 29 januari 2002

quote:
Rataplan schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 15:26:
De betreffende spreker zei (in vertaling) dat hij niet kon zeggen dat hij 'het' niet aan zag komen. Omdat 'het' ook op de actie van Novell kan slaan, is besloten om 'het' te vervangen door hetgeen hij blijkens de context van de originele tekst bedoelde: de arrestatie. Daar zijn blokhaken omheen gezet om duidelijk te maken dat 'de arrestatie' een redactionele vervanging is. Let wel: het gaat hier *niet* om tekst die 'tussen haakjes' staat en aan de door jou gegeven regel moet voldoen, dan hadden we normale haken ( () ) gebruikt en geen blokhaken. Kortom: niet fout en dus ongewijzigd :)

Ok, duidelijk uitleg.
Ik had dit niet zo begrepen, normaal gesproken is de syntax toch als volgt?

quote:
We zijn hier vreselijk geschrokken, maar ik kan niet zeggen dat we het (red, de arrestatie) niet aan zagen komen.'
indien er een redactionele aanpassingen/verduidelijking in de tekst staat?

Ach, wat is normaal :) 'het (de arrestatie - red.)' had ook gekund idd, en ik had ook gewoon 'de arrestatie' in plaats van 'het' kunnen schrijven, dan had er helemaal niemand naar gekraaid ;)

Dat deze formulering verwarring oplevert hou ik in het achterhoofd en ik zal 'em niet meer gebruiken tenzij werkelijk nodig :)

Palm introduceert Treo 680 PalmOS-smartphone
"De Palm Treo beschikt over een 320x320 pixels kleurenscherm en ondersteund quad-band GSM, GPRS en EDGE."

Moet ondersteunt zijn...

Nu met werkende signature!

edit:
Slecht gelezen :X

Admiral Freebee wijzigde dit bericht 13-10-2006 23:38 (87%)

Reg. datum: 02 april 2004

stond er al, sorry

Toff wijzigde dit bericht 13-10-2006 23:39 (95%)

quote:
yep, moet verkopen zijn denk ik? solly voor de dubbelle post maar het staat er al 5 uur dus misschien dat het niet opviel?

Die Alice.nl? Zo onduidelijk is nog nooit een vrouw tegen mij geweest...

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws