Hoofdcategorieën
Topicacties

[OC] Core 2 Duo OC/ info Topic [Deel 2]

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 19 20 21 22 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 28 juni 2003

quote:
POK!ahface schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 17:31:
pfffff bedankt ik kan weer ademhalen;p
nu boot hij gewoon weer maar krijg ik een bericht dat de overklok heeft gefaild.
Best raar toch?

Ja, dan kun je gewoon met F2 doorstarten met de normale instellingen (dus @2.4ghz) of met F1 kun je weer de setup in om alles wat lager te zetten. Ik moet zeggen dat ik ook erg blij ben dat die stekker eruit wonderen doet :P
Het zou wel erg toevallig zijn als wij beide een 'slechte' chip zouden hebben gekregen, waardoor we niet wat verder kunnen overclocken...zou er mss wat meer aan de hand zijn waar wij nog niks van begrijpen. Hoewel er ook mensen zijn die het wel leuk, makkelijk zelfs :?

Reg. datum: 02 december 2005

quote:
robvanpraat schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 17:12:
[...]

Ik heb m'n RAM nu vastgezet op 666 en FSB op 310, maar ik draaide PRIME en hij liep vast na ongeveer 3min. RAM moet bij een poging tot 3ghz toch op 666mhz staan ivm de FSB, zodat die gelijk lopen (1:1)?
Je hoeft niet altijd 1:1 te draaien. Als je namelijk een te hoge FSB gebruikt kan je mem het misschien niet aan. Dus ik zou de hem gewoon laag draaien of uit zoeken wanner hij wel lekker boot. En stabiel draait.

quote:
jw_b schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 17:45:
[...]

Je hoeft niet altijd 1:1 te draaien. Als je namelijk een te hoge FSB gebruikt kan je mem het misschien niet aan. Dus ik zou de hem gewoon laag draaien of uit zoeken wanner hij wel lekker boot. En stabiel draait.
M'n mem is PC5400 (675mhz), dus de 666mhz die bij een FSB van 333mhz hoort, moet ie gewoon aankunnen. Bovendien merkte ik zojuist in m'n bios op, dat wanneer ik de FSB wel op 333 laat draaien, dat het mem niet lager kan dan 666mhz (op AUTO na). En met de AUTO functie werkt het nog niet, dus dat kan het ook niet zijn :? Ik snap er niks meer van nu!

Overclocking Madness

mannen......maybe i can help?

wat voor bios draaien jullie
wat voor ram , en heb je die al eens ingesteld op 2v
met e6600 probeer hem eens van de bios te booten op multi 8 (kan je bepalen of het cpu is of iets anders)
cpu voltage 1.45 moet voldoende zijn voor 3 gig , je kan hem eventueel later wel proberen lager te zetten.
divider 1:1 is de laagste en zet hem daar ook op, sommige biossen kunnen de 4:5 diver niet op de p5b ,het is met latere biossen opgelost.

quote:
Rol-Co schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 18:43:

met e6600 probeer hem eens van de bios te booten op multi 8 (kan je bepalen of het cpu is of iets anders)
cpu voltage 1.45 moet voldoende zijn voor 3 gig , je kan hem eventueel later wel proberen lager te zetten.
divider 1:1 is de laagste en zet hem daar ook op, sommige biossen kunnen de 4:5 diver niet op de p5b ,het is met latere biossen opgelost.

Ik draai de nieuwste versie van 29/9/06 = 0711
Ik heb Corsair 2x1GB PC5400 xms2 CL4, maar ik heb het nog nooit ingesteld op 2v...kan dat geen kwaad?
Ik zal zo nog eens ff proberen met jou info :)

thanks!

edit:
Ik ben even bezig geweest in de bios en heb het met de volgende instellingen aan de praat gekregen:
FSB: 333mhz
DDR2: 666mhz
CPU volt: 1.400 (bios zegt 1.4v en CPU-z zegt 1.36 :?)
Mem volt: 2.000 (bios gaf dit voltage rood aan, kan het echt geen kwaad?)
PCI-E: 101
PCI: 33mhz
Ik laat hem ff doordraaien...eens kijken of het een beetje stabiel is :) Ik neem aan dat wanneer het stabiel is, ik het de CPU volt omlaag kan schroeven?

Idle was de temperatuur van m'n cores (TAT) rond de 41 graden, zag ik. En stressed zit ie rond de 52 graden :)

http://www.vanpraat.com/tweakers/stabiel....JPG

robvanpraat wijzigde dit bericht 05-10-2006 19:34 (28%)

Overclocking Madness

2v op je mem moet nog geen probleem zijn, ik ben nog voorzichtig met je , zelf zou ik er gelijk 2,2v op zetten, het is bewezen dat corsair niet zijn specs haalt op 1,8v.
bijv mijn 8000ul geeft corsair zelf al op dat het op 2,1v moet

maar probeer anders eerst eens 300-330 1:1 en kijk eerst of je cpu het stabiel aankan.

belangrijk is dat je eert weet wat van alles de max is, dan zet je de ideale combinatie zodat alle 2 het makkelijk aankan.
het bord hoef je je geen zorgen om te maken, die gaat hoog zat, ik heb 574 fsb al gezien met een standaard bord.

EDIT:
Netjes toch?? als het allemaal stabiel blijft kan je je cpu voltage verlagen naar 1.35 en dan weer kijken of het stabiel blijft, of cpu speed verhogen totdat de temps de pan uit vliegt.
installeer de laatste versie van asus probe , dat vind ik een betere graadmeter voor temps alt TaT of coretemp.

Rol-Co wijzigde dit bericht 05-10-2006 19:35 (21%)

Ik heb zojuist even naar Asus Probe gekeken, die geeft vrijwel dezelfde temperatuur aan als TAT, scheelt slechts 1 graden.

Wanneer kun zeggen dat je systeem stabiel is? Welke tests moet je hiervoor uitvoeren? En wat kun je het beste als limiet nemen qua temperatuur?

robvanpraat wijzigde dit bericht 05-10-2006 20:23 (74%)

PURE
Reg. datum: 22 september 2004

M.i. is stabiel als jij kunt doen met je pc wat je normaalgesproken doet. Orthos is een goede test en belast beide cores. Maar hoe lang? De een zal zeggen 8 uur, een ander 12 en de derde een minuutje of 30 ;) Het scheelt nogal wat voor applicaties je draait, je comp voor je werk gebruikt etc.... Ik doe niets meer op deze compute dan zo nu en dan een spelletje dat 1 core belast, uren dual prime stabiel is hier dus geen noodzaak.

qx6700 overclocked
Reg. datum: 16 april 2004

Orthos is wel een lekkere stabiliteits tool.
Als orthos onstabiel is in de 6-8e pass, dan kan ik nog steeds bf2 spelen!
Als orthos een uur draait zonder fouten is je pc behoorlijk stabiel.
Meestal merk je het snel genoeg, al snel fouten in orthos en je bent te ver, voltages moeten omhoog of fsb omlaag!
Reg. datum: 08 augustus 2006

quote:
Rol-Co schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 18:43:

ik gebruik nog een (oud) bios 0302 op de p5b dlx. (is flashen moeilijk en wat zijn de risico's?)
daarom lijkt het me ook niet dat het aan de proc ligt maar toch... bij 300 fsb kom ik niet eens windows meer in.
mijn vdimm heb ik op 2,1v gelockt en mem altijd op 800 mhz lopen. ik had zo in gedachten dat als ik een stabiele overklok heb (3ghz ofzo) ik het 1:1 kon zetten.
Is dit fout? vcore ook gewoon op 1.275 gelockt evenals pci en pci-e op hun waarden.

Want drin is drin, en jool is jool, zal mich ajaal ziewie ze vool!

Reg. datum: 08 augustus 2006

quote:
robvanpraat schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 18:58:
[...]

Ik draai de nieuwste versie van 29/9/06 = 0711
Ik heb Corsair 2x1GB PC5400 xms2 CL4, maar ik heb het nog nooit ingesteld op 2v...kan dat geen kwaad?
Ik zal zo nog eens ff proberen met jou info :)

thanks!

edit:
Ik ben even bezig geweest in de bios en heb het met de volgende instellingen aan de praat gekregen:
FSB: 333mhz
DDR2: 666mhz
CPU volt: 1.400 (bios zegt 1.4v en CPU-z zegt 1.36 :?)
Mem volt: 2.000 (bios gaf dit voltage rood aan, kan het echt geen kwaad?)
PCI-E: 101
PCI: 33mhz
Ik laat hem ff doordraaien...eens kijken of het een beetje stabiel is :) Ik neem aan dat wanneer het stabiel is, ik het de CPU volt omlaag kan schroeven?

Idle was de temperatuur van m'n cores (TAT) rond de 41 graden, zag ik. En stressed zit ie rond de 52 graden :)

[afbeelding]

is het probleem verholpen nu?
lag het aan het bios?

Want drin is drin, en jool is jool, zal mich ajaal ziewie ze vool!

quote:
POK!ahface schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 22:08:
[...]

is het probleem verholpen nu?
lag het aan het bios?

Nu werkt het wel :)
Het lag dus niet aan de bios, maar aan de instellingen van de bios. Bovenstaande instellingen werken iig goed nu, binnenkort ff het voltage van m'n CPU ff verlagen! Voltage van m'n mem moet ik zo laten staan, want verlagen daarvan zorgde voor problemen.

PURE

Een hoop info is bijvoorbeeld hier te vinden, waaronder bios settings voor P5B. Niet alles 1:1 overnemen... PCI-E 120 is nergens voor nodig, 100/101 is voorlopig beter. Ook settings voor mem zijn natuurlijk afhankelijk van hetgeen je zelf gebruikt. Max bios 0711 en 4/5 met:

vcore: 1.35
vdimm: 2.1
FSB: 1.2
NB: 1.25
SB: 1.50
ICH: auto

http://img.photobucket.com/albums/v292/Viss1/bios3300-0711.jpg

Case modding in okay..
Reg. datum: 24 juli 2000

Kheb 'n probleem met 't overclocken van mijn P5B + E6600 + Corsair 1024 Value PC5300.

Hij wil maar niet hoger dan 280. Nou lijkt 't mij 't geheugen.. Maar is dat nou ook zeker zo?

Canon EOS-400D / Canon 18-55mm Kitlens

Overclocking Madness

quote:
POK!ahface schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 22:05:
[...]

ik gebruik nog een (oud) bios 0302 op de p5b dlx. (is flashen moeilijk en wat zijn de risico's?)
daarom lijkt het me ook niet dat het aan de proc ligt maar toch... bij 300 fsb kom ik niet eens windows meer in.
mijn vdimm heb ik op 2,1v gelockt en mem altijd op 800 mhz lopen. ik had zo in gedachten dat als ik een stabiele overklok heb (3ghz ofzo) ik het 1:1 kon zetten.
Is dit fout? vcore ook gewoon op 1.275 gelockt evenals pci en pci-e op hun waarden.
flashen is niet moeilijk
neem 2 geformatteerde floppy's
maak met de ene een xp bootdisk en klaar
zet op de ander de bios bijv 0711.rom en afudos flashprogram.

boot nu op en ga naar de bios en selecteer load setupdefaults

check even of je floppydrive nog als eerste staat (p5w vaak niet)
dan F10 en enter en zorg dat de bootflop er in zit

boot nu van flop en verwissel deze met diegene waar de biosfile en afudos op staat.
tik nu achter de promt afudos /i0711.rom en dan enter
en dan wachten :) vergeet die spatie niet he
zegt ie dat je je pc moet rebooten dan doe je dat en ga je gelijk de bios in
doe weer load setup defaults en F10 enter
dan booten en kan je dingen instellen/veranderen.

ik doe het altijd zo op de p5b , ook op de p5w en nog nooit gekke dingen gehad

p5b kan je het beste je geheugen 1:1 houden tenzij je je cpu niet overclocked, dan kan je voordeel halen uit de hoge geheugensnelheid.

3ghz guide (aangezien veel mensen dat willen geloof ik)

in de advanced tab:
ai tuning: Manual
dram frequency : 334 (voor e6600 dan he)
pci express freq: auto
pci clock synchronization: 33.33 mhz
spread spectrum: disable
memory voltage : 2v
cpu vcore voltage: 1,45 (start)
fsb termination voltage: auto (boven 400-1,40v)
nb vcore : auto (tot 550 fsb is 1,55v )
sb vcore: auto (tot 500 1,7)
ich chipset: auto (zo laten)

tot 400-450 fsb hoef je echt niks aan de auto settings te doen onderaan de pagina.
en als je 1 wilt verhogen verhoog dan de Sb voltage naar 1,7 voor hogere fsb, niet de Nb !!

als je de voltages op auto laat , wat gemakkelijk kan tot 400 fsb heb je kans dat je pci-e bus op 1x gaat draaien, heb je dit fenomeen zet dan je voltages handmatig zodat hij weer op 16x loopt.

cpu menu

alles mag op disable behalve de cpu TM function, daar word ie alleen onnodig warm van als je die uit zet, dus laat die enable.

zorg ook dat je geheugen op de goede timings loopt, stel dit desnoods handmatig in door hem van spd af te halen 4-4-4-8 5-35-10-10-10-10 is vaak een goede setting .

Rol-Co wijzigde dit bericht 15-02-2007 11:04 (3%)

Doing things I'm good at.

Heb je dit zelf allemaal uitgevogeld, of op andere forums meegekeken? Dacht dat ik aardig wat van pc's wist.... :X
Instellingen zijn per cpu/moederbord natuurlijk weer anders. Wel fijn zo'n lijstje dat je als checklist ernaast kunt houden dan... ;)

DressMy laptop

PURE

Met flop is wellicht veiliger maar gebruik die zelf nooit. Heb tot nu toe heel wat op en neer geflasht met asus update (staat op je cd) zonder een enkel probleem. Download zelf eerst de bios die je wilt en kies voor flash van file. Ik flash zonder oc EN kies eerst voor optimized defaults tijdens reboot direct na flash. Nogmaals reboot en dan je eigen instellingen weer. Ook flashen vanuit bios met usb stick werkt prima.

Case modding in okay..
Reg. datum: 24 juli 2000

ik heb geflasht zonder floppys, gewoon met de flash utility kan je ook n rom van de hardeschijf/usb stick laden.

Canon EOS-400D / Canon 18-55mm Kitlens

je kunt ook gewoon in windows zelf de bios updaten, gaat als een trein :) Makkelijker gaat niet!

Reg. datum: 07 januari 2004

Sinds ik ooit eens een flash verknalt heb in windows door interferende avirus, heb ik windows flashen voor eeuwig verbannen. Liefst in dos of in bios zelf ( asus)

quote:
dreassic schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 11:18:
Sinds ik ooit eens een flash verknalt heb in windows door interferende avirus, heb ik windows flashen voor eeuwig verbannen. Liefst in dos of in bios zelf ( asus)
je geeft zelf aan waardoor het fout is gegaan... tip: sluit alles af als je in windows flashed, dan heb je alleen nog het probleem van stroom uitval, maar dat heb je ook in dos.

"Want an Orange?"
- Nakor, Prince of the Blood

Sikklebell--Lvl 80 Mage--Trollbane

Overclocking Madness

Met asus update kan je wel updaten idd , maar ik wil soms nog wel eens terug als die bios meer probs of andere probs geeft.
Dan helpt het wel als je ook weet hoe het via flop /usb stick gaat.

overigens op de asus p5w dh hadden een hoop mensen probs als ze het in windows of via de bios deden , sommige waren hele opties kwijt in de bios .......geef mij maar een losse flopdrive met kabel , werkt altijd :)
AkA De Aap
Reg. datum: 03 december 2003

quote:
robvanpraat schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 20:04:
Ik heb zojuist even naar Asus Probe gekeken, die geeft vrijwel dezelfde temperatuur aan als TAT, scheelt slechts 1 graden.

Wanneer kun zeggen dat je systeem stabiel is? Welke tests moet je hiervoor uitvoeren? En wat kun je het beste als limiet nemen qua temperatuur?
Vind het zo vreemd dat er bij mij zn 10-15 graden verschil in zit. 32gr met Asus Probe en zo 44-46 gr met TAT ??

"I'd suck a fart out her asshole and hold it like a bong hit"

Water, the essence of life!
Reg. datum: 16 juni 2003

Ik weet dan ook niet zeker of TAT en CoreTemp het allemaal wel zo goed hebben. TAT herkend de CPU niet eens als zijnde Core2Duo, Allendale of Conroe, het kan dus zijn dat deze een verkeerde temperatuur aangeeft doordat het signaal verkeerd geintepreteerd wordt. Dit kan ook i.c.m. het moederbord verkeerd doorgegeven worden, dus de enige manier om het zeker te weten is met een probe zelf meten, alleen kom je dan natuurlijk nooit helemaal bij de Core zelf...

Zelf geeft TAT bij mijn 3Ghz geklokte E6300 60c aan op Orthos volle stress, maar de cooler wordt aan de basis helemaal niet zo heet dat ik mijn hand snel los wil laten. Ik kan het zelfs een paar minuten uithouden totdat mijn vingers verkrampen :+ , ik denk dat er dus vaak niet veel van klopt en je moederbord (na al die BIOS updates en klachten hierover denk ik dat deze nu wel een keer betrouwbaar mogen zijn) de beste keus is om vanuit te gaan. Maar dit is allemaal niet technisch onderbouwd en alleen erg aannemelijk, ik kan er dus ook naast zitten.
Dit is het hele probleem dat niemand hier een sluitend antwoord op kan geven, niemand kan het onomstotelijk bewijzen.....

theforce81 wijzigde dit bericht 06-10-2006 13:18 (5%)

Specs met Foto Core2Duo E6300@3.2Ghz-->Gigabyte Galaxy 3D H20(verschil van 18c met vorige luchtkoeling), Gigabyte GA-965P-DS4@DQ6, OCZ DDR2 PC2-6400 Platinum EL Dual Channel, XFX 7600GT xxx, @stock voltage.

Reg. datum: 07 januari 2004

quote:
M1lamb3r schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 11:48:
[...]

je geeft zelf aan waardoor het fout is gegaan... tip: sluit alles af als je in windows flashed, dan heb je alleen nog het probleem van stroom uitval, maar dat heb je ook in dos.
Ik sluit dus ook alles af, maar inclusief windows.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 19 20 21 22 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: