[KennisGlas] Glasvezel voor Stadswonen bewoners

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 13.569 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

m.i. is de beste manier om surfnet/kennisglas te routeren een oude pc inzetten. Dan kun je makkelijk re authenticatie regelen. Daarachter hang de dan gewoon een switch of wifi access point en je bent klaar. Die consumentenrouters ondersteunen het standaard niet, en met custom firmware is het altijd maar afwachten in hoeverre het gaat werken. Als je er al een hebt staan is het wel het proberen waard, maar ik ga er persoonlijk zeker niet een speciaal voor aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 234194

Dank.
Neem wel aan dat er dan een 2e netwerkkaart in moet en ICS geactiveerd moet worden.

Heb nog wel een oudere laptop hoe zou ik daar een uitgaande netwerk aansluiting op kunnen krijgen of maak ik het dan erg complex ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238363

Hoi

Kennisglas is bij mij pas actief. We zaten eerst op een KPN internet abonnement met z'n 5en.
Nu is het abonnement bijna afgelopen en wordt het tijd over te stappen naar Kennisglas. Ik heb mij al geruime tijd aangemeld en op de Stadswonen pagina staat ook dat ik ben aangemeld. Als ik nu m'n browser open doe..krijg ik de kennisglas pagina...waarbij ik me weer moet aanmelden :( ...
Ik heb de instructies opgevolgd uit het boekje en ook SecureW2 geinstalleerd. Heb mijn Hogeschool studentnummer en password ingevuld en toch lukte het niet..
Heeft iemand een idee wat mogelijk het probleem kan verhelpen? Ik heb al tig keer geprobeerd de helpdesk te bereiken..maar 20minuten aanhouden bellend via mobiel is belachelijk.. :(

Grtz

Mini-Skuuhuul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugomeeuwes
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-03 11:35
Gelukt! Surfnet met Erasmus Universiteit (SecureW2) account op Linux!

Zo heb ik het gedaan:
Installeer WPA_Supplicant
Hoewel kennisglas bedraad is, zal je ook hier WPA_supplicant kunnen gebruiken.

Maak de volgende config file:
Logische naam/locatie: /etc/wpa_supplicant.conf of /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf is.

ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant
ap_scan=0 #bedraad netwerk, scannen naar accesspoints is dus niet nodig

network = {
key_mgmt=IEEE8021X
eap=TTLS
identity="000000aa@eur.nl" #je gebruikersnaam dus
anonymous_identity ="000000aa@eur.nl" #of dit moet, weet ik niet, maar het werkt dus laat ik het zo
password="pass" #je password dus
phase2="auth=PAP"
}

Om wpa_supplicant met dit script uit te voeren moet je interfaces aanpassen.
/etc/network/interfaces

voeg bij de gebruikte netwerkkaart (vaak eth0) 2 regels toe:
pre-up wpa_supplicant -Bw -Dwired -ieth0 -c/etc/wpa_supplicant.conf
pre-down killall -q wpa_supplicant -c/etc/wpa_supplicant.conf

-c/etc/wpa_supplicant.conf moet dus -c/[locatie configbestand] zijn.

Dan komt het er dus zo uit te zien:

auto eth0
iface eth0 inet dhcp
pre-up wpa_supplicant -Bw -Dwired -ieth0 -c/etc/wpa_supplicant.conf
pre-down killall -q wpa_supplicant

Even rebooten en klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matt_E
  • Laatst online: 08-01 10:48
Ik heb even door dit forum zitten lezen, maar nu bleef ik nog met 1 vraag zitten.
Misschien heb ik er over heen gelezen maar...:

Is het niet zo, dat als je Pilmo hebt via zo'n muurled, dat je dan gewoon een switch erachter kunt zetten en dat je dan klaar bent? Of moet hier perse een servertje tussen zitten?

Ik heb namelijk zelf net Pilmo aangevraagd en heb evt wel een oude pc staan die als server kan dienen. Maar ik was altijd in de veronderstelling dat je t signaal uit de muur alleen maar hoeft te splitten via een switch. Of is dit niet veiling genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matt_E
Anoniem: 238363 schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 15:33:
Hoi

Kennisglas is bij mij pas actief. We zaten eerst op een KPN internet abonnement met z'n 5en.
Nu is het abonnement bijna afgelopen en wordt het tijd over te stappen naar Kennisglas. Ik heb mij al geruime tijd aangemeld en op de Stadswonen pagina staat ook dat ik ben aangemeld. Als ik nu m'n browser open doe..krijg ik de kennisglas pagina...waarbij ik me weer moet aanmelden :( ...
Ik heb de instructies opgevolgd uit het boekje en ook SecureW2 geinstalleerd. Heb mijn Hogeschool studentnummer en password ingevuld en toch lukte het niet..
Heeft iemand een idee wat mogelijk het probleem kan verhelpen? Ik heb al tig keer geprobeerd de helpdesk te bereiken..maar 20minuten aanhouden bellend via mobiel is belachelijk.. :(

Grtz

Mini-Skuuhuul
Eerst moet de verbinding in jouw kamer worden geactiveerd, bij mij duurde dit ook erg lang en toen heb ik ook even gebelt. Ik werd van kastje naar de muur gestuurd maar kwam uiteindelijk op de goede lijn terecht, in 2 minuten was het gepiept en mijn aansluiting geactiveerd.

Het nummer van deze lijn is: 023-5659909 (heb ook niet lang hoeven wachten)

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugomeeuwes
Bij Pilmo heb je geen gedoe met SecureW2, dat is alleen als je het gratis Surfnet gebruikt waarvoor je een studentenaccount nodig hebt. Dat betekent dus dat je er gewoon een router achter kan hangen (switch heb ik nooit geprobeerd). Wel hebben goedkope routers al snel last van de snelheden vanaf 10 mbit en crashen sommigen dus regelmatig.

@Matt_E/Mini-Skuuhuul:
Voor zover ik weet is je kennisglas actief zodra je de kennisglas pagina kan zien. Om vervolgens te kunnen internetten moet je de instructies van Surfnet volgen of een andere provider (Pilmo) nemen.
Aan Mini-Skuuhuul kan ik eigenlijk aanraden even te kijken of het met de inloggegevens van iemand anders lukt of anders idd de helpdesk te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matt_E
hugomeeuwes schreef op zondag 11 november 2007 @ 23:03:

@Matt_E/Mini-Skuuhuul:
Voor zover ik weet is je kennisglas actief zodra je de kennisglas pagina kan zien. Om vervolgens te kunnen internetten moet je de instructies van Surfnet volgen of een andere provider (Pilmo) nemen.
Aan Mini-Skuuhuul kan ik eigenlijk aanraden even te kijken of het met de inloggegevens van iemand anders lukt of anders idd de helpdesk te bellen.
Ja maar als je geen nieuwe bewoner bent en er al woonde voordat stadswonen met deze dienst is gekomen (zoals ik) krijg je een scherm (ook wel van kennisnet) waarop je je kan aanmelden voor deze dienst. Zover ik begrijp uit het verhaal van Miniscuul, heeft hij zich aangemeld, maar is de lijn nog steeds niet geactiveerd. Je komt dan nog iedere keer gewoon op het aanmeldscherm en kunt niet kiezen tussen de providers.
Ik bleef ook lang zitten met dat aanmeld scherm, terwijl ik al een brief had gehad dat het geactiveerd zou worden. Na een week wachten toch maar gaan bellen en na een belletje van 2 minuten (naar het juiste nummer hier boven) was ie geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39389

Matt_E schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 13:17:
Ik heb even door dit forum zitten lezen, maar nu bleef ik nog met 1 vraag zitten.
Misschien heb ik er over heen gelezen maar...:

Is het niet zo, dat als je Pilmo hebt via zo'n muurled, dat je dan gewoon een switch erachter kunt zetten en dat je dan klaar bent? Of moet hier perse een servertje tussen zitten?

Ik heb namelijk zelf net Pilmo aangevraagd en heb evt wel een oude pc staan die als server kan dienen. Maar ik was altijd in de veronderstelling dat je t signaal uit de muur alleen maar hoeft te splitten via een switch. Of is dit niet veiling genoeg?
Als je internet van pilmo hebt dan moet je aansluiten dmv een router(als je meer dan 1 pc wil aansluiten).. Niet een switch dus. Je krijgt namelijk maar 1 ip adres uitgereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 241512

Hey mensen

Ik heb sinds afgelopen maandag problemen met mijn internet wat via Kennisglas loopt.
Ik studeer op TUDelft en ik kreeg mijn internet begin oktober. Alles deed het tot afgelopen maandag.
Sindsdien zie ik bij de eigenschappen van mijn lan 'Bezig met Verifieren' en vaak ook 'Verificatie mislukt'

Ff opnoemen wat ik allemaal heb geprobeerd.
SecureW2 deinstallen en opnieuw installen en dat werkte niet.
Kaart opnieuw installeren werkte ook niet.

Elke keer als ik opnieuw installeer krijg ik weer die startup pagina van Kennisglas(oranje pagina) maar als ik dan of mijn PC afsluit of mijn kabel eruit trek en er weer in stop.Krijg ik "Bezig met Verifieren". Ik heb met helpdesk van Kennisglas gebeld en volgens hun ligt het aan de TUDelft en volgens hun zijn er meer mensen van TUDelft die gereject worden.

Nog 1 ding.
Als ik SecureW2 open en dan naar laatste tabblad ga 'User Account' moet er geen vinkje bij 'Prompt User for Credentials' staan. Ik installeer het dus ook volgens het boekje maar als ik dan mijn kabel er uit trek of mijn pc reboot staat er een vinkje bij 'Prompt User for Credentials' wat dus niet klopt.

Ik wordt aardig wanhopig want de TUDELFT weet ook niet wat ze moeten doen! Btw voor mede studenten ik gebruik gewoon mijn NETID. Dus mijnnaam@tudelft.nl sinds ik internet heb en dat deed het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThE_ED
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-02 20:56

ThE_ED

Stuffed Animal

Anoniem: 39389 schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 23:06:
[...]

Als je internet van pilmo hebt dan moet je aansluiten dmv een router(als je meer dan 1 pc wil aansluiten).. Niet een switch dus. Je krijgt namelijk maar 1 ip adres uitgereikt.
Eerst was dat niet zo trouwens, dus toen had ik gewoon een switch die ik nog had liggen, tot dat ineens niet meer werkte.

Ik ben fan van dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136269

OK dan ik heb t topic een beetje doorgenomen en ben het volgende van plan:
Mijn huisgenoot heeft kennisglas en dat gaat een pilmo 30-30 lijn worden. We gaan het dan delen via een router. Ben van plan gewoon een sweex te gebruiken of heeft iemand een ander goedkoop alternatief dat de lijn ook goed aan kan?

En hoe zit het verder met nieuwsgroepen over pilmo? Kan ik gewoon eweka blijven gebruiken??

Hoe is die 30mbit lijn vandaag de dag? Ik las dat er in het begin nogal wat problemen waren met stabiliteit en snelheid maar loopt t nu lekker allemaal?

Dat zijn mijn vraagjes voordat ik mn (dure) adsl lijn op ga zeggen. Alvast heel erg bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik jou was zou ik zelf een lijn nemen ipv met je huisgenoot te delen. Da's mss wel wat duurder, maar dan zit je niet met het probleem dat als hij de download dichttrekt jij ook langzaam zit te internetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136269

we kunnen onze nieuwsreaders toch gewoon op max 15 of 20 mbit zetten? Blijft er genoeg voor de ander over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-04 08:53
Ik wou dus ook pilmo bestellen, maar de website zegt dat het nu alice is? En is er trouwens geen betere manier dan zo een formulier sturen om je aan te melden voor pilmo. Heb ik oktober dat ding verstuurd en tot de dag vandaag moet ik nog zitten kloten met een dualboot systeem waar ik elke keer weer de dhcp moet releasen :(. Zijn ze altijd zo langzaam of hebben ze hem gewoon niet ontvangen?

hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Ik heb geen problemen met dualboot hoor. Beide OSen behouden hun eigen IP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJBrouwer
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-06-2017
Hallo,

Ik vroeg me af wat het server adres is van kennisglas. zoals newszilla.xs4all.nl:119 voor xs4ll is. Weet iemand het? Of is dit echt ten strengste verboden? Ik kan het niet vinden.

boemkick

en het antwoord is dus: news.surfnet.nl

[ Voor 9% gewijzigd door SJBrouwer op 12-02-2008 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Ik heb trouwens de laatste tijd heel veel problemen, zeker de laatste week ligt internet er telkens "uit". Ik krijg wel een IP maar kan óf niet alle sites bezoeken, of nouja gewoon helemaal niks eigenlijk. Gisteravond alleen even op internet gekund en nu is het vandaag eigenlijk net dat ik weer ergens heen kan.

lekker is dat die helpdesk dus niet open is in het weekend.. :{

Ik ben fan van dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-12-2024

Dreamer

Foutje

Interessant dat hier een topic over bestaat.

Ik ben beheerder van een pand van Stadswonen en ben op dit moment veel bezig met het kennisglas internet. Zowel persoonlijk als voor de wooncommissie.

Zoals the_ed al zei is het Internet de laatste tijd matig en ik hoop dan ook dat ik hier bij Stadswonen aan kan doen.

Ik stel voor dat als je problemen hebt, dit in ieder geval in dit topic te melden. Dan kan ik op den duur met Stadswonen rond de tafel om te kijken hoe de kwaliteit verbeterd kan worden.

Gegevens die ik iig nodig heb om een zinvol gesprek te voeren is: Pandnaam, type internetverbinding, het probleem en duur van het probleem.

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Hebben jullie trouwens ook gezien dat Pilmo niet actief meer nieuwe klanten aanneemt?
Dat klinkt voor mij en de mensen die geen surfnet gebruiken ook niet zo gunstig..
Dreamer schreef op zondag 13 april 2008 @ 20:59:
Interessant dat hier een topic over bestaat.

Ik ben beheerder van een pand van Stadswonen en ben op dit moment veel bezig met het kennisglas internet. Zowel persoonlijk als voor de wooncommissie.

[..]

Gegevens die ik iig nodig heb om een zinvol gesprek te voeren is: Pandnaam, type internetverbinding, het probleem en duur van het probleem.
Ik hoorde dat stadswonen in ieder geval wist dat er in andere gebouwen dan waar ik woon (Koningslaan) problemen waren, maar dat van hier pas de eerste meldingen doorgekomen waren. Maar zoals dit weekend; alleen 's avonds internet: overdag soms een paar minuten, dat is echt helemaal te erg, daarvoor was het dan weleens dat het wat minder ging voor een minuut ofzo, of dat de verbinding er een seconde o.i.d. uit knalde. (Altijd moeilijk om te zeggen wat er nu precies fout gaat natuurlijk...)

Ik ben fan van dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

* Anoniem: 59888 heeft er in de Hofdijk geen last van. Maar misschien dat het ook met de school te maken heeft? Als ik via de Hogeschool Rotterdam inlog heb ik soms problemen, de servers van de TU Delft zijn wat stabieler (alleen is m'n stage daar helaas weer voorbij dus die kan ik niet meer gebruiken :( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer

Dreamer

Foutje

ThE_ED schreef op zondag 13 april 2008 @ 23:26:
Hebben jullie trouwens ook gezien dat Pilmo niet actief meer nieuwe klanten aanneemt?
Dat klinkt voor mij en de mensen die geen surfnet gebruiken ook niet zo gunstig..

[...]

Ik hoorde dat stadswonen in ieder geval wist dat er in andere gebouwen dan waar ik woon (Koningslaan) problemen waren, maar dat van hier pas de eerste meldingen doorgekomen waren. Maar zoals dit weekend; alleen 's avonds internet: overdag soms een paar minuten, dat is echt helemaal te erg, daarvoor was het dan weleens dat het wat minder ging voor een minuut ofzo, of dat de verbinding er een seconde o.i.d. uit knalde. (Altijd moeilijk om te zeggen wat er nu precies fout gaat natuurlijk...)
Mijn ervaring is dat als je wilt dat er iets aan gaat veranderen je met meerdere mensen tegelijk moet klagen. Jammer genoeg krijg ik het gevoel dat Kennisglas geen prioriteit heeft bij Stadswonen. De nieuwbouw projecten en de Kennisas zijn veel belangrijker.

specs | specs server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorteX
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb ook een glasvezel verbinding bij Surfnet (met SecureW2).

Heeft iemand enig idee hoe ik een PS3 hierop aan kan sluiten? Zelf zat ik te denken dat het misschien lukt als ik twee netwerkkaarten in mijn PC zet, en eentje dus aan glasvezel hangt en de andere naar de PS3 loopt... Iemand enig idee of dit werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 230058

j_bos schreef op donderdag 13 september 2007 @ 21:44:
Is het iemand al opgevallen dat binnen dezelfde flat geen intern FTP (en vast wel meer) verkeer mogelijk is?
Ja dat is mij ook opgevallen. Ook andere dingen;

* WWW: ik draai een webserver op mijn ip en mensen uit de zelfde flat kunnen pagina's op die webserver niet bekijken.
* Bonjour: als je OS X gebruikt kun je andere gebruikers met OS X `zien' in je finder, behalve de mensen met een Mac in je eigen flat...

Ik heb zo'n idee dat mensen in de zelfde IP-range niet met elkaar kunnen communiceren. Waarom dat is, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 230058

CorteX schreef op woensdag 30 april 2008 @ 00:15:
Ik heb ook een glasvezel verbinding bij Surfnet (met SecureW2).

Heeft iemand enig idee hoe ik een PS3 hierop aan kan sluiten? Zelf zat ik te denken dat het misschien lukt als ik twee netwerkkaarten in mijn PC zet, en eentje dus aan glasvezel hangt en de andere naar de PS3 loopt... Iemand enig idee of dit werkt?
Als je een windows-pc gebruikt kun je er inderdaad een tweede netwerkkaart in prikken. Vervolgens Internetdeling aanzetten. Op de `uitgaande' (tweede) netwerkkaart kun je dan een switch/hub hangen waardoor je er zoveel computers PS3-en aan kunt hangen als je zelf wilt.

• dajuan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik heb sinds gister mijn kennisglas verbinding aan de praat via stadswonen. Echter zit ik met het volgende probleem: de smtp server. Eerder in dit topic heb ik gelezen dat smtp.pilmo.nl zou moeten werken en gister deed hij dat ook voor het mailtje dat ik verstuurde.. maar alle mails die ik daarna probeerde te versturen werkte niet meer en kreeg ik onbestelbaar terug..

Schijnbaar is Pilmo overgenomen door Alice.. dus zou je verwachten dat de smtp server van Alice zou werken (smtp.alice.nl of out.alice.nl) en beide werken niet. Hoewel ik geen Pilmo heb, maar surfnet geloof ik (zit standaard bij mn contract in en die smtp server werkt ook niet.).. zou ik het wel graag werkend willen hebben. Ik heb namelijk mijn eigen domein en ben dus afhankelijk van mijn smtp server in Outlook voor het verzenden van email.

Dus welke smtp server gebruiken jullie voor t verzenden van mail via kennisglas van stadswonen?

Surfnet biedt voor zoor zover ik weet geen smtp server aan, je zult dus de server van je webhost (ik neem aan dat je die hebt bij een eigen domein) of van een andere aanbieder moeten gebruiken, zoals bijvoorbeeld gmail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-04 21:05
Aangezien ik veel aan dit topic gehad heb en toekomstige knutselaars graag van dienst ben, wilde ik toch nog het een en ander toevoegen aan dit topic. Ik heb geprobeerd een router aan de gang te krijgen (Linksys WRT54G v1.1) met de kennisglas verbinding. Ik heb dit topic gekozen omdat dit voor mij bij google als eerste hit kwam als ik zocht op de termen kennisglas en router

Veel routers met de fabrieks-firmware werken niet op je kennisglas verbinding. De meeste routers bieden geen ondersteuning voor EAP-TTLS. Ik gebruik nu op mijn router OpenWRT. OpenWRT heeft standaard ook geen ondersteuning voor EAP-TTLS maar als je wpa-supplicant installeerd op je OpenWRT router is het wel mogelijk.

Download OpenWRT Kamikaze 7.06
Welke .bin moet ik hebben?
Welke chip heb ik?
Hoe gooi ik het op me router?

boot_wait
Belangrijk is om te weten wat boot_wait is en wat het doet. boot_wait is een nvram waarde die bepaald of je router meteen doorstart of dat hij je de kans geeft om via een bepaald ip adres (per merk/type verschillend, bij linksys wrt54g altijd 192.168.1.1) een tftp sessie op te starten (en dus firmware te uploaden). Belangrijk dat boot_wait altijd "on" staat, want dan heb je altijd de mogelijkheid om je router te voorzien van nieuwe firmware als je het kapot maakt.

Vanaf dit punt ga ik er van uit dat je OpenWRT geinstalleerd hebt op je router. Nu zit je aan je kennisglas verbinding en kan je dus nogsteeds niet met je router op het internet, want je hebt wpa-supplicant nog niet. Even internet verbinding delen, WAN poort van de router aansluiten op je gedeelde verbinding, poortscan tooltje downloaden en even kijken welk IP adres de router heeft gekregen. Log in via SSH, dan pas je ipkg.conf aan, vervolgens installeer je wpa-supplicant en ntpclient door de volgende commando's:

De standaard packages van de distro werkten voor mij niet, dus ik gebruik nu een andere tree. Ik raad aan dit bestand aan te passen.
/etc/ipkg.conf
code:
1
2
3
src snapshots http://downloads.openwrt.org/snapshots/brcm-2.4/packages/
dest root /
dest ram /tmp

ipkg update
ipkg install wpa-supplicant
ipkg install libopenssl
ipkg install ntpclient

Waarom ntpclient? De router heeft geen hardware klok en elke keer als je hem reset of reboot denkt hij dat het 1 januari 2000 is. Is opzich niet lastig natuurlijk, maar wpa-supplicant werkt niet als de datum niet enigszins goed staat (iets met geldigheid van SSL certificaten). Daarom is de ntpclient nodig om de juiste datum in te stellen.

Maar als er geen verbinding is, kan de ntpclient ook geen verbinding maken met de ntp server. Dus je zal moeten zorgen dat de datum altijd enigszins up-to-date is. Daar misbruik ik het nvram voor. Ik sla via een cronjob elk half uur de tijd van dat moment op in het geheugen van de router, zodat zelfs als de router reboot / reset er een tijd opgeslagen is in het geheugen. Ik heb dit alles geautomatiseerd door de volgende scripts:

/etc/init.d/set_routertime
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
#!/bin/sh /etc/rc.common
# Example script
# Copyright (C) 2007 OpenWrt.org

START=35

start()
{
  echo start
  date -s "$(nvram get routertime)"
  #
}

stop()
{
  echo stop
  #
}

/etc/init.d/ntpclient_boot
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
#!/bin/sh /etc/rc.common
# Example script

START=55

start() {
  echo start
  /usr/sbin/ntpclient -c 1 -s -h pool.ntp.org &
}

stop() {
  echo stop
  #
}

/etc/init.d/new_routertime
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#!/bin/sh /etc/rc.common
# Example script

START=65

start()
{
  echo start
  nvram set routertime="$(date +%m%d%H%M%G)"
  nvram commit
  #
}

stop()
{
  echo stop
  #

}

/etc/crontabs/root
code:
1
2
*/10 * * * * /etc/init.d/ntpclient_boot start
0,30 * * * * /etc/init.d/new_routertime start

/etc/init.d/start_wpa
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
#!/bin/sh /etc/rc.common
# Example script

START=35

start()
{
  echo start
  wpa_supplicant -Dwired -ieth0.1 -c/etc/wpa_supplicant.conf &
  #
}

stop()
{
  echo stop
  #
}

/etc/wpa_supplicant.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant
ap_scan=0

network={
 key_mgmt=IEEE8021X
 eap=TTLS
 identity="000000aa@eur.nl"
 password="<password>"
 phase2="auth=PAP"
}

Zet de rechten goed op de init scripts:

chmod 755 new_routertime ntpclient_boot set_routertime start_wpa

En activeer de init scripts:

/etc/init.d/new_routertime enable
/etc/init.d/ntpclient_boot enable
/etc/init.d/start_wpa enable
/etc/init.d/set_routertime enable

Dat was het! Uiteraard nog de waarschuwing dat je met dit geknutsel ook je router terminaal kan maken, dus pas op. Zonder boot_wait had ik al een grote verzameling kapotte routers gehad door dit avontuur. Voor de echte kenner zal het allicht niet de beste manier zijn om dit te doen en de wijze waarop ik e.e.a. doe is niet geheel volgens het boekje volgens mij ;) Maar voor mij werkt het nou al een aantal maanden dus ik ben er gelukkig mee. Eigen LAN voor m'n Xbox, printer, PC, laptop en Virtual PC's. Als je deze methode aanhoudt heb je trouwens nogsteeds geen draadloos internet, maar dat kan wel, als je dat wilt. Ik hoop dat ik hiermee nog iemand anders mee op weg kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 285403

Heyhey!

Ik heb ook dat kennisglas van stadswonen.
Nu heb ik daar al veel problemen mee gehad dat t niet zoals normaal internet werkt enzo.
Zo probeerde ik vandaag mijn xbox op internet te krijgen, dit lukte dus niet.
Na vandaag 10 keer te hebben gebeld kreeg ik niemand van kennisglas te pakken.

Ik vraag me dus af of iemand enige ervaring heeft met xbox live via deze aansluiting te krijgen?
Zou een heeeeleboel schelen haha. Anders ga ik Pilmo aanvragen, weet alleen niet of dit nog vor die 7 euro kan omdat t overgenomen is door Alice. Iemand hier ook een idee van?

Groetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugomeeuwes
Inmiddels gebruik ik Surfnet via Kennisglas al een tijdje succesvol met een zelf gebouwde linux router met WPA_Supplicant. Het is een beetje hobbyen, maar wel de goedkoopste en meest stabiele manier. Daarnaast werkt deze computer ook als file- en webserver.

Neem gewoon een oude computer (celeron of P3 is sterk genoeg) en zet er een 2e netwerkkaart in. Installeer bijv. Ubuntu server met WPA_Supplicant (linux alternatief voor SecureW2). Kijk voor de instellingen op ubuntuforums, hier is al het een en ander te vinden. Of google even op Kennisglas en WPA_Supplicant. Achter deze zelfgemaakte router kun je gewoon switches en wifi accesspoints hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer

Dreamer

Foutje

Anoniem: 285403 schreef op maandag 29 december 2008 @ 17:25:
Heyhey!

Ik heb ook dat kennisglas van stadswonen.
Nu heb ik daar al veel problemen mee gehad dat t niet zoals normaal internet werkt enzo.
Zo probeerde ik vandaag mijn xbox op internet te krijgen, dit lukte dus niet.
Na vandaag 10 keer te hebben gebeld kreeg ik niemand van kennisglas te pakken.

Ik vraag me dus af of iemand enige ervaring heeft met xbox live via deze aansluiting te krijgen?
Zou een heeeeleboel schelen haha. Anders ga ik Pilmo aanvragen, weet alleen niet of dit nog vor die 7 euro kan omdat t overgenomen is door Alice. Iemand hier ook een idee van?

Groetjes!
Het probleem is dat je WPA-applicant nodig hebt om in te loggen via Kennisglas. Zoals mijn bovenbuurman zegt kan je gebruik maken van een software matige router. Anders is de beste optie om over te gaan naar Alice. Dit kan nog steeds voor 4 euro of 7 euro, zolang je student bent.

specs | specs server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harthead
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-02 01:24
Hoewel dit topic al aardig oud is...

Ik hoorde vandaag het gerucht (via helpdesk) dat securew2 niet meer verplicht is. Dus dat je geen authenticatie meer hoeft te doen, en gewoon een ip adres per kamer toegewezen krijgt a la pilmo. Zal het vanmiddag thuis even proberen en resultaat doorgeven.

Things should be as simple as possible, but not simpler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout-hugo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09-2023
harthead schreef op maandag 02 maart 2009 @ 15:05:
Hoewel dit topic al aardig oud is...

Ik hoorde vandaag het gerucht (via helpdesk) dat securew2 niet meer verplicht is. Dus dat je geen authenticatie meer hoeft te doen, en gewoon een ip adres per kamer toegewezen krijgt a la pilmo. Zal het vanmiddag thuis even proberen en resultaat doorgeven.
En? Is het gelukt?

MacBook Black C2D 2.16GHz 160GB 4GB -- Dell 24" -- iPhone 3G 16GB -- iPod Nano 3G -- Canon PowerShot S90 -- Smart Roadster Coupe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer

Dreamer

Foutje

Het secureW2 protocol is er inderdaad vanaf gehaald. Vanaf nu kan je dus ook gebruik maken van voip, routers, etc.

specs | specs server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-04 13:45

Maf

Dreamer schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 22:28:
[...]

Het secureW2 protocol is er inderdaad vanaf gehaald. Vanaf nu kan je dus ook gebruik maken van voip, routers, etc.
Dus dat houdt in dat je nu op Surfnet gewoon een router kan hangen en het huis doet mee?

Antwoord op dezelfde vraag: Ja, simpel als dat

[ Voor 7% gewijzigd door Maf op 26-03-2009 17:24 ]

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 298010

Heeelp : s

Ik heb een probleem, en kom met de klantenservice van Pilmo niet echt verder.
Ik heb een ps3, en ben hier in het begin mee online geweest, ik heb hem daarna een tijdje bij mijn vriend aangesloten gehad, waar ik ook online ben geweest ermee.
En sinds ik hem weer thuis heb aangesloten, wil hij niet meer online, we hebben de instellingen gereset.
Ook heb ik alle gegevens zoals ip-adres, en DNS van Pilmo opgezocht, allemaal ingevoerd, maar hij weigert gewoon om het te doen.
Ook de klantenservice van ps3 heeft me niet kunnen helpen, en zegt dat het waarschijnlijk aan Pilmo ligt, dat het toch echt een modem verbinding is in plaats van een router....weet iemand hier meer over, of heeft iemand anders dit probleem ervaren??
Ik heb van Pilmo gehoord dat ik de eerste ben met dit probleem : s
Ik word er gek van, want ik heb Pilmo puur en alleen voor mijn ps3 aangevraagd, anders was kennisglas ook wel goed geweest.

Alvast bedankt!!!
Groetjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 298010

Ik weet trouwens zeker dat het niet aan de ps3 zelf ligt, want bij mijn vriend kan hij nog altijd online...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177412

SecureW2 onder windows is in Leiden, op klikspaanweg nog steeds nodig, net als wpa_supplicant onder linux, network manager applet in ubuntu 8.10, en 802.1x TTLS pap in Mac OSX leopard/tiger.

hier nog een link voor mensen die wpa_supplicant op hun router willen zetten, maar goed wellicht is het binnenkort niet meer nodig...
http://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=19791

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer

Dreamer

Foutje

Anoniem: 177412 schreef op zondag 12 april 2009 @ 20:56:
SecureW2 onder windows is in Leiden, op klikspaanweg nog steeds nodig, net als wpa_supplicant onder linux, network manager applet in ubuntu 8.10, en 802.1x TTLS pap in Mac OSX leopard/tiger.

hier nog een link voor mensen die wpa_supplicant op hun router willen zetten, maar goed wellicht is het binnenkort niet meer nodig...
http://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=19791
Dit gaat niet over SecureW2 in het algemeen maar specifiek op het gebied van Kennisglas in Rotterdam dat is aangelegd door studentenhuisvester Stadswonen.

specs | specs server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 234194

Dank.
Neem wel aan dat er dan een 2e netwerkkaart in moet en ICS geactiveerd moet worden.

Heb nog wel een oudere laptop hoe zou ik daar een uitgaande netwerk aansluiting op kunnen krijgen of maak ik het dan erg complex ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saiko223
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-02 20:16
Het topic is niet erg actief meer, maar ik vroeg me af of er huurders van stadswonen zijn die een sneller abonnement dan 30/30mbit hebben weten te bemachtigen. Zo ja bij welke provider?
Pagina: 1 2 Laatste