[KennisGlas] Glasvezel voor Stadswonen bewoners

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 13.571 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_bos
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:56
Glasvezel voor Stadswonen bewoners

Stadswonen is enige tijd geleden begonnen met de aanleg van glas door de straten van Rotterdam om zo de flats van deze studentenhuisvester aan te kunnen sluiten op hoogwaardige glasvezelverbindingen.

Kort wat info:
nternet is niet meer weg te denken uit het (studenten)leven. Bedrijven en onderwijsinstellingen werken steeds meer via internet en e-mail. Stadswonen vindt het belangrijk om haar huurders goede eigentijdse internetfaciliteiten aan te kunnen bieden.

Stadswonen gaat voor het eind van 2006 alle grote woongebouwen voorzien van een verbinding met de glasvezelring in Rotterdam. Hiermee introduceren we het KennisGlas in de woongebouwen.

Spelregels:
Uitgangspunten:
  • Internet is niet meer weg te denken uit het (studenten)leven
  • Glasvezel is de toekomst
Voorwaarden:
Als huidige huurder kunt u kiezen of u gebruik maakt van deze voorziening
heeft u er eenmaal voor gekozen, dan is dat voor de rest van de duur dat u bij Stadswonen huurt
voor nieuwe huurders maakt de voorziening standaard deel uit van de woonruimte

€ per maand voor breedband:
  • Voor de bekabeling betaalt u maximaal €5,40 per maand in de kale huur. Sommige woongebouwen hebben al een verdergaande infrastructuur, waarvoor de huurders ook betalen in de huur. In die woongebouwen zijn nu waarschijnlijk minder werkzaamheden nodig, waardoor de kosten voor de aanleg van bekabeling lager zullen uitvallen. Een lijstje van de betreffende woongebouwen vindt u hier.
  • Voor afname van het internetsignaal betaalt u €13,10 in de servicekosten, dit is incl. btw.
Kiezen voor een provider:
  • Als student heeft u niet persé een provider nodig, aangezien u dan gebruik kunt maken van Surfnet (inloggen doet u net als op de universiteit of hogeschool met dezelfde inlognaam en het wachtwoord dat u daar gebruikt)
  • Wilt u wel gebruik maken van een provider of bent u geen student, dan kunt u een provider kíezen: u wordt bij aansluiting op internet via de portal van BBned (de operator) geleid en kunt van daaruit zelf kiezen voor elke gewenste provider. Als extra service heeft Stadswonen bij Pilmo een gunstig tarief bedongen. Maar het staat vrij om een andere provider te nemen.
  • U gaat zélf een overeenkomst aan met een (eventuele) provider
Algemene planning woongebouwen Stadswonen:
  • Tot half augustus loopt de aanvraag bij de gemeente voor diverse vergunningen (b.v. om te graven) voor alle woongebouwen
  • Per woongebouw zijn er ongeveer twee weken nodig voor graafwerkzaamheden. Vervolgens verwachten we dat er mede afhankelijk van de grootte van het woongebouw ongeveer een maand nodig is voor werkzaamheden in de gemeenschappelijke ruimten en één tot twee weken om de aansluitingen in de woningen gereed te maken
  • Naar verwachting zullen eind september de eerste glasvezelinternetters de lucht in kunnen
  • We streven ernaar voor eind 2006 alle grote woongebouwen aan te sluiten
  • U kunt hier zien wanneer uw woongebouw ingepland staat
Soepel verloop:
Bij een omvangrijk project als dit komen nogal wat werkzaamheden kijken. Dit gaat natuurlijk niet geruisloos. Voor een soepel en vlot verloop vraagt Stadswonen extra hulp en ondersteuning aan de wooncommissies. De wooncommissies ontvangen hiervoor een extraatje. Samen met u (en de andere bewoners) kunnen zij hiervoor een goede bestemming bedenken. Zo snijdt het mes aan twee kanten: de overlast tijdens de werkzaamheden wordt beperkt en tegelijkertijd kan de wooncommissie een extraatje verdienen dat ten goede komt aan het woongebouw.

Planning: Planning van werkzaamheden
Laatste Info: Stadswonen - KennisGlas Info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_bos
Ik zelf denk dat het een goede ontwikkeling is. Daargelaten dat 10 Mbit niet concurerend is met de huidige snelheden van ADSL2+. Ook de prijs is daar net niet gunstig genoeg voor.

Wel zullen op den duur alle bewoners over gaan stappen omdat nieuwe bewoners in een unit de dienst af moeten nemen. Zo blijven oude bewoners met een abonnement zitten op bijvoorbeeld ADSL wat dan in verhouding steeds duurder word naarmate er meer nieuwe mensen in je unit komen wonen.

Zelf woon ik met 5 personen en hebben we een 17 Mbit ADSL2+ verbinding. 40 euro per maand. Dat betekend 8 euro pp per maand. Pas als er 2 nieuwe huisgenoten ons huis betrekken word de aanbieding van KennisGlas interessant MITS zij een snellere verbinding leveren voor die tijd.

Daarnaast de uplink van SurfNet van 1 Gbit. Hoe garandeer je met die backbone dat de duizenden stadswonen bewoners 10 Mbit halen op die enkele backbone? En wat is de inhoud van de FUP, welke ik nu op mijn ADSL bij TweakDSL niet heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugomeeuwes
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-03 11:35
Ondertussen draait kennisglas al een tijdje en het werkt best goed.

Er is alleen één probleem. Sinds een aantal weken moet je voor surfnet secureW2 gebruiken (EAP-TTLS protocol), helaas werkt dit niet over een router. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen met mijn sitecom WL-122 router?

Een switch werkt niet meer sinds een aantal weken omdat de centrale router maar één mac-adres per aansluiting toestaat.

Als het niet kan neem ik misschien pilmo, weet iemand of deze geen lastige programma's/protocols gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

Ik gebruik het zelf ook en voor zover ik weet is dat securew2 echt alleen voor surfnet. Dus met pilmo zou dat geen probleem moeten zijn, maar zeker weten doe ik het niet.
Ik ben er zelf ook zeer tevreden over. De snelheid is dik in orde, en die upload is :9 voor p2p. Ook de ping is lekker (4ms met amsterdam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203059

bij mij draait kennisglas inmiddels ook, maar ik kom met secureW2 niet door de verificatie heen.
Blijkbaar kloppen de inloggegevens van mijn instelling niet (INholland)!
Weet iemand misschien wel de juiste gegevens, en zijn er misschien meer met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-04 12:12
hugomeeuwes schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 14:52:
Ondertussen draait kennisglas al een tijdje en het werkt best goed.

Er is alleen één probleem. Sinds een aantal weken moet je voor surfnet secureW2 gebruiken (EAP-TTLS protocol)
Dat hoeft niet van SURFnet. Dat moet van je instelling. Er zijn genoeg onderwijsinstellingen die een ander EAP-type gebruiken.
helaas werkt dit niet over een router. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen met mijn sitecom WL-122 router?
Het is een layer 2 protocol dus wordt inderdaad niet gerouteerd.

Heb je sitecom al gevraagd?
Anders moet je je router upgraden naar OpenWRT en een 802.1x. supplicant installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochemd
Anoniem: 203059 schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 20:19:
Weet iemand misschien wel de juiste gegevens, en zijn er misschien meer met dit probleem?
Voor al je problemen met authenticatie moet je bij je onderwijsinstelling zijn. Dat is de afspraak die alle deelnemers aan eduroam hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik word deze week ook op kennisglas gezet, ben zeer benieuwd. Althans, van de glasvezel via Surfnet verwacht ik niet al te veel maar wel van de Pilmo aanbieding voor Stadswonen bewoners, dwz de 30Mbit up/down voor 7 Euro >:) Snap dan ook niet helemaal waar j_bos het hierboven vandaan haalt dat de 10Mbit (voor 4 Euro) niet concurrerend zou zijn met huidige ADSL2+ prijzen?? :?

Voor de geïnteresseerden wil ik trouwens best een paar bandbreedte testjes doen - voor download gebruik ik deze alleen voor upload weet ik geen goede (speedtest.nl lijkt me niet toereikend daarvoor) dus als iemand nog suggesties heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107502

Toeval dat er hier een topic over wordt geopend.

Ik zit ook bij Stadswonen en heb dus ook glasvezel. Uit de handleiding had ik begrepen dat ik een UTP kabel verbind met mijn 'wall outlet' en dat ik dan via mijn webbrowser mijn provider kan kiezen (SURFNet voor mij omdat dat gratis is voor studenten natuurlijk). Dat heb ik geprobeerd, maar ik krijg geen verbinding...

Hoewel ik dus nog helemaal geen verbinding heb met glasvezel, heb ik al wel negatieve ervaring opgedaan met SURFNet i.c.m. het draadloos netwerk van mijn uni, de Erasmus Universiteit. De eis dat SecureW2 gebruikt moet worden is erg vervelend, omdat het Windows-only is. En helaas ondersteund de helpdesk van de uni alleen Windows, dus zij kunnen mij ook niet helpen. Onder Linux zou het moeten lukken om te verbinden met wpasupplicant, maar dan moet je weer config files gaan editen, verre van eenvoudig. Het is te hopen dat NetworkManager eens opschiet met het ondersteunen van EAP-TTLS. Toch ben ik kwaad op SURFNet, ik vraag mij af waar al die extra beveiligingsmaatregelen voor nodig zijn. Bij XS4ALL krijg je bij een ADSL abbonnement een router, een username en een password, waarom doet SURFNet dat niet gewoon hetzelfde?

jochemd, jij post toch ook bij toch ook op het SecureW2 forum kan ik mij herinneren?

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 107502 op 04-01-2007 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Volgens mij vergeet je een stap ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

alt-92 schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 12:54:
Volgens mij vergeet je een stap ;)
Als je doelt op de UTP kabel verbinden met mijn notebook, dan heb ik dat ook gedaan, dat had ik alleen niet geschreven in mijn vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

8)7

Heb je nu een provider of niet?
(simpel te controleren door IP te checken en of je een PTR krijgt)

Een kale rj45 wall-outlet zonder link provider doet namelijk niet zo veel.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Anoniem: 107502 schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 12:49:
De eis dat SecureW2 gebruikt moet worden is erg vervelend, omdat het Windows-only is.
Dan neem je toch gewoon een van de providers? Pilmo kan ik je niet aanraden simpelweg omdat ik er zelf nog geen ervaring mee heb maar met 4 Euro heb je een 10MBit (zeggen ze) verbinding waar je een gewone router op kan zetten. Dat SecureW2 is alleen voor het surfnet gedeelte nodig. Die 4E kan je toch wel missen hoop ik? Dat is een pakje sigaretten of twee bier minder in de maand...
Bij XS4ALL krijg je bij een ADSL abbonnement een router, een username en een password, waarom doet SURFNet dat niet gewoon hetzelfde?
Beetje rare vergelijking? Persoonlijk vind ik dat ze het voor de eenvoudige gebruiker al eenvoudig zat hebben gemaakt. Alleen zorgen dat je NIC automatisch een ip adres toegewezen krijgt, vervolgens kabeltje in muur en in compu en als je je browser ergens naar toestuurt kom je automatisch op de kennisglas inlog site waar je dezelfde inloggegevens gebruikt als op de uni. De gemiddelde student zal niet meer dan 1 compu hebben dus waar heeft die een router voor nodig?? Die router moet ook ergens van betaald worden en daar wil ik niet aan meebetalen. Plus surfnet is nu nagenoeg gratis en XS4All is een commerciele provider waar je ook aardig voor betaald.

En over dat je nog geen verbinding hebt, heb je de link in de SP gechecked om te kijken of je gebouw al volledig opgeleverd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

alt-92 schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 13:14:
8)7

Heb je nu een provider of niet?
(simpel te controleren door IP te checken en of je een PTR krijgt)

Een kale rj45 wall-outlet zonder link provider doet namelijk niet zo veel.
Nee, geen provider. Mijn interpratie van de handleiding:

1. UTP kabel verbinden
2. Willekeurige URL in webbrowser intypen
3. Je komt terecht bij de website voor keuze van de internetprovider

Bij stap 2 gaat het bij mij mis. Ik typ een willekeurige URL in en ik krijg helemaal niets.
clem schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 13:25:
Dan neem je toch gewoon een van de providers? Pilmo kan ik je niet aanraden simpelweg omdat ik er zelf nog geen ervaring mee heb maar met 4 Euro heb je een 10MBit (zeggen ze) verbinding waar je een gewone router op kan zetten. Dat SecureW2 is alleen voor het surfnet gedeelte nodig. Die 4E kan je toch wel missen hoop ik? Dat is een pakje sigaretten of twee bier minder in de maand...
Ik wist niet dat het zo goedkoop was bij Pilmo. Zojuist even opgezocht. Dat is voor mij misschien inderdaad een goed alternatief. Toch wil ik nog SURFNet proberen omdat dat gratis is, je bent tenslotte Nederlander én student.
En over dat je nog geen verbinding hebt, heb je de link in de SP gechecked om te kijken of je gebouw al volledig opgeleverd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Anoniem: 107502 schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 14:21:
Bij stap 2 gaat het bij mij mis. Ik typ een willekeurige URL in en ik krijg helemaal niets.
[...]
Ik ben nog niet aangesloten, heb wel signaal. Probeer voor de zekerheid anders www.kennisglas.nl, ik krijg dan in ieder geval een pagina met het verzoek me aan te melden (wat ik uiteraard al lang gedaan heb, zucht). De keuze van provider krijg je pas zodra je verbinding met kennisglas geregeld is. Krijgt je NIC wel een IP van de stekker uit de muur? Eerst checken op http://www.stadswonen.nl/website_new/html/planning1.html en dan klantenservice Pilmo (zij beheren de infrastructuur in de gebouwen): 0900 2022450 10cpm = lang wachten en een in mijn geval een beetje slome kerel aan de lijn.
Ik hoop niet dat dit tekenend zal zijn voor de verdere dienstverlening van Pilmo. Stadswonen heeft bij mij de naam gekregen nogal ongelukkige (zachtjes uitgedrukt) keuzes te maken wat betreft telecomproviders waarmee ze in zee gaan... Vandaar dat ik een paar jaar terug mijn eigen KPN lijn heb genomen (was een ontzettend geklooi om te regelen) voor ADSL. Deze heb ik nu toch maar opgezegd om het weer een keer bij een ander te proberen, dat glasvezel klinkt toch wel errug mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Waar ik wel benieuwd naar ben is welke providers er allemaal te kiezen zijn? Pilmo is een dochteronderneming van BBned dus dat spelen ze weer slim :)

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
WooK schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 16:50:
Waar ik wel benieuwd naar ben is welke providers er allemaal te kiezen zijn? Pilmo is een dochteronderneming van BBned dus dat spelen ze weer slim :)
Hier staan ze als ik me niet vergis: http://www.bbned.nl/fiber/rotterdam.shtml

Echter Pilmo is de enige waar je als Stadswonen bewoner een 'speciaal' tarief hebt dat een stuk lager ligt dan bij de andere aanbieders. Hopen dus dat de dienstverlening van Pilmo niet onder zal doen voor die van de andere providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hoewel ik dus nog helemaal geen verbinding heb met glasvezel, heb ik al wel negatieve ervaring opgedaan met SURFNet i.c.m. het draadloos netwerk van mijn uni, de Erasmus Universiteit.
Dan heb je dus een slechte ervaring met het draadloze netwerk van je uni. SURFnet regelt dat niet, die regelen alleen dat de Erasmus Universiteit een gigabit verbinding heeft naar het netwerk van SURFnet (wat een vrij integraal onderdeel is van het Nederlandse internet.)
De eis dat SecureW2 gebruikt moet worden is erg vervelend, omdat het Windows-only is.
SecureW2 is dan ook geen eis: de eis is een 802.1x supplicant. SecureW2 is een Windows supplicant, MacOS X heeft het ingebouwd zitten en voor linux is er xsupplicant. (wpasupplicant is volgens mij specifiek voor WPA, wat een variant is op 802.1x.. voor echte 802.1x kun je geloof ik beter xsupplicant gebruiken.)
Toch ben ik kwaad op SURFNet, ik vraag mij af waar al die extra beveiligingsmaatregelen voor nodig zijn.
Zo dat niet elke willekeurige malloot op hun netwerk gaat zitten. Ik kan toch ook niet zomaar een DSL modem kopen, in m'n muur prikken en dan internet van XS4ALL krijgen? Zelfde idee hier.
Bij XS4ALL krijg je bij een ADSL abbonnement een router, een username en een password, waarom doet SURFNet dat niet gewoon hetzelfde?
Hier heb je een username/wachtwoord van je uni, en je poort wordt omgezet naar een SURFnet VLAN zodra je daarmee inlogt. Het is hetzelfde idee. Als jij een router kunt vinden met ondersteuning voor 802.1x (kijk even naar linksys, geloof ik), kun je die rustig gebruiken om je SURFnet verbinding mee te delen met meerdere computers.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochemd
clem schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 12:16:
Voor de geïnteresseerden wil ik trouwens best een paar bandbreedte testjes doen - voor download gebruik ik deze alleen voor upload weet ik geen goede (speedtest.nl lijkt me niet toereikend daarvoor) dus als iemand nog suggesties heeft..
Probeer de NREN Detective eens. Zet eerst in de opties de logging naar maximaal, dan kan je de resultaten uit je logfile hierheen kopieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochemd
clem schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 13:25:

De gemiddelde student zal niet meer dan 1 compu hebben dus waar heeft die een router voor nodig??
Dat is niet waar. De huurdersvereniging voor de studentenhuizen in Delft heeft afgelopen september een onderzoek gedaan en de gemiddelde student heeft 1.6 apparaten aan het netwerk aangesloten. Zo'n 48% heeft er 1, 20% 2, 10% 3 en de rest heeft er nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochemd
Hoewel ik dus nog helemaal geen verbinding heb met glasvezel, heb ik al wel negatieve ervaring opgedaan met SURFNet i.c.m. het draadloos netwerk van mijn uni, de Erasmus Universiteit.
Daar heeft SURFnet niets mee te maken.
Dan moet je ook niet aan de EUR gaan studeren. Er zijn zat universiteiten in Nederland die andere protocollen gebruiken.
En helaas ondersteund de helpdesk van de uni alleen Windows, dus zij kunnen mij ook niet helpen.
Je hebt gewoon een prutsuniversiteit.

Maar laat me raden: je hebt nog geen klacht ingediend bij de DIA. Je hebt ook nog geen klacht ingediend bij de URaad. Het irriteert je dus genoeg om hier te gaan mekkeren, maar niet om er echt iets aan te gaan doen.
Toch ben ik kwaad op SURFNet, ik vraag mij af waar al die extra beveiligingsmaatregelen voor nodig zijn.
Je zegt zelf dat je niet weet waar het voor nodig is, maar toch ben je al kwaad. Zou je niet eerst gaan uitzoeken of deze eisen er zijn omdat SURFnet graag studenten pest, of dat ze misschien voortkomen uit bijvoorbeeld de voorwaarden die het Ministerie van Economische Zaken heeft gesteld bij de subsidie aan SURFnet?
SURFnet moet elk gebruik van haar netwerk naar een persoon kunnen herleiden. 802.1x helpt daar bij. Hoe gaan breedbandrouters daar bij helpen op een ethernet netwerk? En denk je nou werkelijk dat een organisatie als SURFnet er op zit te wachten om voor een half miljoen studerenden in Nederland usernames en passwords te gaan beheren?
jochemd, jij post toch ook bij toch ook op het SecureW2 forum kan ik mij herinneren?
Ik onderhoud de documentatie van SecureW2, ik heb de EUR geholpen om hun installer voor SecureW2 geschreven (kennelijk kunnen studenten van de EUR dat zelf niet) en ik heb 4 jaar geleden de uitrol van 802.1x in 2 Delftse studentenhuizen begeleid namens de bewoners. Dat waren nog eens tijden, toen was het aan de praat krijgen van 802.1x nog een uitdaging.

Meerdere apparaten op het netwerk, Linux, Mac OS, het kan allemaal hier in Delft. Studenten in Delft schakelen namelijk wel de studentenraad in zodat studenten mee mogen beslissen over de inrichting van het netwerk. Het is gewoon een kwestie van je organiseren en dingen gaan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
edit:
Aangesloten!
jochemd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 22:42:
[...]
Dat is niet waar. De huurdersvereniging voor de studentenhuizen in Delft heeft afgelopen september een onderzoek gedaan en de gemiddelde student heeft 1.6 apparaten aan het netwerk aangesloten. Zo'n 48% heeft er 1, 20% 2, 10% 3 en de rest heeft er nog meer.
Dat de student in Delft gemiddeld 1.6 apparaten aan het netwerk heeft aangesloten is heel wat anders dan mijn uit de lucht gegrepen schatting dat de gemiddelde student 1 apparaat heeft aangesloten. Sowieso denk ik niet dat de gemiddelde (TU) Delft student te vergelijken is met de gemiddelde student in Rotterdam. Anyway, ik vind het de taak van Surfnet noch uni om aan iedereen maar routertjes te gaan verstrekken - zeker niet van het kaliber die 10Mb of meer synchroon kunnen routen.
jochemd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 22:13:
[...]
Probeer de NREN Detective eens. Zet eerst in de opties de logging naar maximaal, dan kan je de resultaten uit je logfile hierheen kopieren.
code: NREN Detective logbestand
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
[5-Jan-2007/13:44:59+1:00] ipv4-connectivity-test Success 
packet-loss 0 min-time 5 max-time 5 mean-time 5
[5-Jan-2007/13:44:59+1:00] ipv6-connectivity-test Failure reason "Parsing error"
[5-Jan-2007/13:45:02+1:00] traceroute-test Success traceroute {^M^M
Bezig met het traceren van de route naar holmes.surfnet.nl [194.171.167.195]^M^M
via maximaal 30 hops:^M^M
^M^M
  1   <1 ms   <1 ms   <1 ms  xxx-xxx-xxx-x.fttx.bbned.nl [xxx.xxx.xxx.x] ^M^M
  2     3 ms     3 ms     5 ms  v2-10-1.1547.XSR01.Amsterdam1a.surf.net [145.145.24.21] ^M^M
  3     5 ms     5 ms     5 ms  sw9.tilburg1.surf.net [145.145.14.74] ^M^M
  4     5 ms     4 ms     5 ms  holmes.surfnet.nl [194.171.167.195] ^M^M
^M^M
De trace is voltooid.^M^M
} parsed [0 0 0 xxx.xxx.xxx.x 3 3 5 145.145.24.21 5 5 5 145.145.14.74 5 4 5 194.171.167.195]
[5-Jan-2007/13:45:03+1:00] dns-performance-test Success resolved 12 non-resolved 0 total-time 0:00:01.016 lps 11.8110236220472
[5-Jan-2007/13:45:03+1:00] nat-test No local-ip xxx.xxx.xxx.x25 public-ip xxx.xxx.xxx.x25
[5-Jan-2007/13:45:16+1:00] simple-portscan-test Success open-ports [] closed-ports [21 22 23 25 80 110]
[5-Jan-2007/13:45:46+1:00] ipv4-multicast-test Failure reason "No packets received"
[5-Jan-2007/13:46:47+1:00] tcp-bandwidth-test Success output 9409.0 input 9203.0
[5-Jan-2007/13:47:17+1:00] http-download-test Success downloaded-bytes 31546504 download-time 0:00:29.984 speed 8219.61921358058
[5-Jan-2007/13:47:18+1:00] network-test Yes owner "SURFNET-NL SURFnet, The Nether" description none
[5-Jan-2007/13:47:48+1:00] tcp-in-reachability-test Failure 
reason "Timeout"
[5-Jan-2007/13:47:48+1:00] tcp-out-reachability-test Success reachable-ports [80 554 1755] non-reachable-ports []
[5-Jan-2007/13:48:19+1:00] udp-reachability-test Success reachable-ports [] non-reachable-ports [554] unknown-ports []
[5-Jan-2007/13:48:19+1:00] firewall-detection-test Failure reason "Dependencies not met"
[5-Jan-2007/13:48:59+1:00] udp-throughput-test Success throughput 9442.0 input-throughput none

Komt er op neer dat ik met uTorrent net niet de 1MB/s UP haal :9~ En dit is via surfnet. BTW ik kon op de "startpagina" alleen nog maar Pilmo als provider kiezen. Ik ga dit doen en 30Mbit nemen - ik verwacht namelijk niet dat de 10Mbit surfnetpret heel lang zal duren als er veel meer Stadswonen studenten bijkomen - of weet jij daar meer van Jochemd??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochemd
clem schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 15:10:
edit:
Aangesloten!

Dat de student in Delft gemiddeld 1.6 apparaten aan het netwerk heeft aangesloten is heel wat anders dan mijn uit de lucht gegrepen schatting dat de gemiddelde student 1 apparaat heeft aangesloten. Sowieso denk ik niet dat de gemiddelde (TU) Delft student te vergelijken is met de gemiddelde student in Rotterdam.
Als de getallen in Delft anders zijn dan komt dat vooral omdat het hier wel ondersteund wordt en bij StadsWonen niet.
Anyway, ik vind het de taak van Surfnet noch uni om aan iedereen maar routertjes te gaan verstrekken - zeker niet van het kaliber die 10Mb of meer synchroon kunnen routen.
Ik vind het de taak van instellingen (niet SURFnet) om te zorgen voor voldoende handleidingen voor het configureren van de meest gebruikte OS'en. Met een goed ehandleiding voor Linux kan je ook elk routertje dat OpenWRT draait configureren, dus volgens mij is er helemaal geen probleem.
simple-portscan-test Success open-ports [] closed-ports [21 22 23 25 80 110]
Zitten jullie soms achter een firewall die alleen maar outgoing verkeer toelaat of is dit een testfout?
ipv4-multicast-test Failure reason "No packets received"
Multicast doet het niet. Dat betekent dat jullie een twintigtal TV zenders die gratis over SURFnet verspreid worden niet kunnen ontvangen. Ik zou daarover maar eens even contact opnemen met de helpdesk en dit als storing aanmelden.
tcp-bandwidth-test Success output 9409.0 input 9203.0
http-download-test Success downloaded-bytes 31546504 download-time 0:00:29.984 speed 8219.61921358058
udp-throughput-test Success throughput 9442.0 input-throughput none
Dit lijken mij allemaal goede waardes.
Komt er op neer dat ik met uTorrent net niet de 1MB/s UP haal :9~ En dit is via surfnet. BTW ik kon op de "startpagina" alleen nog maar Pilmo als provider kiezen. Ik ga dit doen en 30Mbit nemen - ik verwacht namelijk niet dat de 10Mbit surfnetpret heel lang zal duren als er veel meer Stadswonen studenten bijkomen - of weet jij daar meer van Jochemd??
Ik denk dat het wel meevalt. StadsWonen gaat minder dan 4000 eenheden aansluiten op 10 Mbit/s en die delen 1 Gbit/s. In Delft hebben we 4800 eenheden op 100 Mbit/s en die gebruiken 300 Mbit/s. En zelfs als de performance terug gaat lopen dan kan StadsWonen nog altijd upgraden naar een 10 Gbit/s aansluiting. 10 Gbit/s voor huisvesters heeft SURFnet net 3 weken gelden aan de portfolio toegevoegd. En vergeet niet dat er het een en ander aan aanvullende voorzieningen aan een SURFnet aansluiting hangt: toegang tot wetenschappelijke bibliotheken, toegang tot de SURFnet nieuwsserver etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
jochemd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 16:42:
Zitten jullie soms achter een firewall die alleen maar outgoing verkeer toelaat of is dit een testfout?
Software firewall?
Multicast doet het niet. Dat betekent dat jullie een twintigtal TV zenders die gratis over SURFnet verspreid worden niet kunnen ontvangen. Ik zou daarover maar eens even contact opnemen met de helpdesk en dit als storing aanmelden.
Interesting. Krijg je die 1) wel in delft en 2) waar vind ik daar meer info over?
Ik denk dat het wel meevalt. StadsWonen gaat minder dan 4000 eenheden aansluiten op 10 Mbit/s en die delen 1 Gbit/s. In Delft hebben we 4800 eenheden op 100 Mbit/s en die gebruiken 300 Mbit/s. En zelfs als de performance terug gaat lopen dan kan StadsWonen nog altijd upgraden naar een 10 Gbit/s aansluiting. 10 Gbit/s voor huisvesters heeft SURFnet net 3 weken gelden aan de portfolio toegevoegd. En vergeet niet dat er het een en ander aan aanvullende voorzieningen aan een SURFnet aansluiting hangt: toegang tot wetenschappelijke bibliotheken, toegang tot de SURFnet nieuwsserver etc.
Ik dacht 5500 units gelezen te hebben. En je bedoelt denk ik 3000MBit/s gezamenlijk gebruik? Anders snap ik die zin niet helemaal. En ik zie Stadswonen niet zo snel upgraden naar 10Gbit hoor, tjongejonge wat hebben die prutsers rare keuzes gemaakt in het verleden wat betreft de keuze van telecomproviders voor hun grote panden. Oftewel zoveel zal het hun niet kunnen schelen als die verbinding traag wordt. Enne... nieuwsserver??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochemd
Of hardware firewall. Alle gebruikers van de SLS in Leiden zitten achter een firewall waardoor ze geen servers kunnen draaien. Dat is omdat de Universiteit Leiden ook loopt te prutsen.
Interesting. Krijg je die 1) wel in delft en 2) waar vind ik daar meer info over?
In Delft is het op een aantal plaatsen kapot, maar in Twente werkt het gewoon. Voor meer informatie zie SURFnet-TV. Er zxijn veel meer (en betere) zenders dan daar genoemd, maar dit heeft ook nog wat technische informatie.
Ik dacht 5500 units gelezen te hebben. En je bedoelt denk ik 3000MBit/s gezamenlijk gebruik?
Ja.
En ik zie Stadswonen niet zo snel upgraden naar 10Gbit hoor
Dat zullen ze niet zomaar doen nee. Maar conform de wettelijke verplichting heeft StadsWonen een huurdersvereniging met de wettelijke rechten die daar bij horen. Die kunnen wel degelijk invloed uitoefenen op de keuzes van StadsWonen.
Enne... nieuwsserver??
Google maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197813

Ik zit ook vanaf vandaag op Kennisglas aangesloten. Ik heb voor de 30mbit gekozen, echter trek ik meer dan 80Mbit uit die lijn!! :9~ :9~ :9~

Ook mijn buurman haalt deze bizarre snelheid. Zal dit lang stand kunnen houden?? O-)

Download
Download van een bestand (128KB ~ 1MB afhankelijk van uw verbinding) vanaf een server in Nederland Klaar 9969.9 KByte/sec
(=79759 kbps)
Upload
Upload van gegenereerde gegevens naar een server in Nederland om de upload snelheid te bepalen Klaar 1049.2 KByte/sec
(=8394 kbps)

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 197813 op 08-01-2007 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Speedtest is niet heel erg betrouwbaar alleen, probeer eens speedtest.cistron.nl en dan de 1e optie.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyBeR schreef op maandag 08 januari 2007 @ 23:26:
Speedtest is niet heel erg betrouwbaar alleen, probeer eens speedtest.cistron.nl en dan de 1e optie.
Komt ie niet verder dan 4,2 mbit wel heel bizar groot verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochemd
Speedtest en dergelijke zijn simpelweg niet geschikt om dit soort snelheden te meten. Wees nou gewoon slim en meet je snelheid met de NREN Detective, die is speciall voor dit soort netwerken ontwikkeld.

En ter referentie, een 100 Mbit/s netwerk op een niet al te snelle computer en met een ontzettend brakke DNS ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
ipv4-connectivity-test Success 
packet-loss 0 min-time 5 max-time 5 mean-time 5
nat-test No local-ip x.x.x.x public-ip x.x.x.x
tcp-bandwidth-test Success output 93750.0 input 93414.0
http-download-test Success downloaded-bytes 51200284 download-time 0:00:17.875 speed 22377.7465034965
tcp-out-reachability-test Success reachable-ports [80 554 1755] non-reachable-ports []
udp-throughput-test Success throughput 56457.0 input-throughput none

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-03 18:43
Erasmus Uni heeft wat aangepaste stuff nodig. Zag deze pagina toen ik het internet afstruinde op "Kennisglas" omdat de hro.nl Radius server down was: http://www.few.eur.nl/few...888913D702408F8/index.cfm.

SecureW2 werkt bij mij wel, moet alleen nog uitvinden hoe ik een WAG54G (heb ik hier nog staan van een oude ADSL verbinding) zodanig te configeren dat die UTP kabel eruit kan trekken en via WLAN kan werken. Struikel x keer per dag over die kabel :X

Snelheid via Surfnet is prima iig :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180839

toevallig of niet toevallig, in terneuzen (in zeeland) waren en zijn ze ook bezig met glasvezel kabels aanleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180839 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 18:16:
toevallig of niet toevallig, in terneuzen (in zeeland) waren en zijn ze ook bezig met glasvezel kabels aanleggen
Ook voor 7 euries 30 mbit? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-03 18:43
Vergeet je niet de € 18,50 voor de infrastructuur erbij op te tellen?

Dan worden de prijzen
- Pilmo 10mbit € 23,00
- Pilmo 30mbit € 25,50
- Surfnet 10mbit € 18,50

Nog steeds een zeer redelijke deal, maar het is iig geen 7 eurootjes...
Alternatieve providers blijven uiteraard welkom :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-04 12:17
Heb sinds eergisteren een Pilmo 30Mbit verbinding.

Via de laptop getest en werkt goed.

Pilmo heb ik dus ook omdat deze eenvoudiger te gebruiken zou moeten zijn met een router.
Helaas tot op heden zonder succes :(

Zodra ik de router (WRT54G v2) aansluit krijg ik zonder problemen de adressen via DHCP

ik kom echter maar niet voorbij mijn publieke IP.
Gateway van Pilmo is niet te bereiken, laat staan DNS etc.

Ik heb vanalles geprobeerd. Wifibox en Tomato firmwares. Ook heb ik het MAC adres van mijn laptop gekloond en dan krijg ik ook het IP adres wat de laptop krijgt.

Maar nogsteeds kom ik dan niet verder :(
Balen, maar stiekem had ik al verwacht dat het niet probleemloos zou verlopen
gelukkig dat ik nog mijn ADSL aansluiting heb

iemand anders ervaring met Pilmo & router?
Morgen ga ik bellen en hopen dat ik niet al te lang hoef te wachten, zoals voorheen... :|

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
MyrddinLXXIIX schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:26:
Vergeet je niet de € 18,50 voor de infrastructuur erbij op te tellen?

Dan worden de prijzen
- Pilmo 10mbit € 23,00
- Pilmo 30mbit € 25,50
- Surfnet 10mbit € 18,50

Nog steeds een zeer redelijke deal, maar het is iig geen 7 eurootjes...
Alternatieve providers blijven uiteraard welkom :+
Die 18,50 in de servicekosten komen (voor mij iig) ipv 15E voor de analoge telefooncentrale waar je tot nu toe in mijn flat ook voor moest betalen (ook al had ik mijn eigen KPN lijn geregeld |:( ). Ik had de servicekosten er dus voor het gemak buiten gelaten, maar ik weet natuurlijk niet hoe dit in andere woongebouwen geregeld is/was.
DarkHelmet schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:20:
Ook heb ik het MAC adres van mijn laptop gekloond en dan krijg ik ook het IP adres wat de laptop krijgt.

Morgen ga ik bellen en hopen dat ik niet al te lang hoef te wachten, zoals voorheen... :|
Laat je nog even weten hoe je het uiteindelijk werkend hebt gekregen? Wil dit graag weten, aangezien ik ook binnen afzienbare tijd op Pilmo wil overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mateyo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Pilmo heb ik dus ook omdat deze eenvoudiger te gebruiken zou moeten zijn met een router.

Zodra ik de router (WRT54G v2) aansluit krijg ik zonder problemen de adressen via DHCP

Ik heb vanalles geprobeerd. Wifibox en Tomato firmwares. Ook heb ik het MAC adres van mijn laptop gekloond en dan krijg ik ook het IP adres wat de laptop krijgt.

Wat voor protocollen worden gebruikt door Pilmo? Ik neem aan dat je je toch op de een of andere manier moet authenticeren? Of komt er rechtstreeks Internet uit de walloutlet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39389

Ik heb precies hetzelfde probleem als dat jij omschrijft. Heb ook pilmo 30mb en als ik mijn macbook of pc aansluit werkt het perfect. Sluit ik een router aan dat krijgt die wel een ip adres maar verbinding met internet doet het gewoon niet. Het ligt ook niet aan de router want ik heb 2 verschillende routers gebruikt: ze werkten allebei niet terwijl ze het ergens anders wel doen. Verbinding met andere computers in eigen netwerkje zijn wel prima. Mac adres filter kan ook niet omdat ik 2 verschillende pc's heb die het wel doen met een ander mac adres!

Nog nooit van zoiets als dit gehoord. Zal daarom dit actief blijven volgen en mijn bevindingen ook laten weten.(heb helpdesk pilmo gemaild en gebeld).

Opmerking: er hoeft bij pilmo niet een speciaal veiligheidsprotocol gebruikt te worden. Mijn macbook en pc werkten ook meteen. Dus daar kan het mbt de router niet aan liggen.

Misschien een idee om een apart topic over dit probleem te starten omdat dit misschien bij andere providers ook zo is? Ik kan me voorstellen dat er techneuten zijn die meteen weten waar dit aan ligt...
Mateyo schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 21:52:
[...]

Wat voor protocollen worden gebruikt door Pilmo? Ik neem aan dat je je toch op de een of andere manier moet authenticeren? Of komt er rechtstreeks Internet uit de walloutlet?
Nee je hoeft je dus niet op de een of andere manier te authenticeren. Internet komt rechtstreeks uit walloutlet..

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 39389 op 14-01-2007 15:10 . Reden: toevoegen reactie mateyo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Al een update voor het verbinden per router met Pilmo? Heb mijn aanvraag eergisteren op de bus gedaan, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7998

Ik had ooit in een ver verleden ook zo'n router.. Zie je wel de router staan in de instellingen die je krijgt van Pilmo? Zo ja, voeg een static route toe met source address 0.0.0.0 en als gateway het adres wat je ziet in je overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkHelmet
Mijn internetverbinding werkt inmiddels

Pilmo gooide het eerst op het gebruik van meerdere devices (= meerdere MAC adressen bekend voor mijn adres, ontsluiting vind plaats op basis van adres niet via authenticatie)

Heb 2 soorten Linksys WRT54G geprobeerd (V2 en V3.1) Met de V3.1 werkt het nu, maar ik betwijfel of dat de oplossing was.

Ik denk eerder dat er in de tussenliggende dagen wat veranderd is want ik zit nu ook in een ander subnet als voorheen.

Ben in iedergeval erg blij met mijn verbinding.

Voor die paar euro heb ik nu een snellere verbinding dan surfnet én ik heb niet die irritante SecureW2 authenticatie :D

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkHelmet
En vandaag werkt ie ineens niet meer :(

DHCP release/renew mag niet baten
router restart ook niet

kan weer niks pingen behalve mijn publieke IP adres
Lijkt me toch echt iets bij Pilmo, ze zijn daar aan het prutsen

Jammer ook dat de helpdesk zo beperkt beschikbaar is, overdag werk ik en zit ik dus niet thuis bij mijn eigen internet verbinding :S

[ Voor 92% gewijzigd door DarkHelmet op 22-01-2007 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Nu twee dagen ervaring met Pilmo 30Mbit. De geadverteerde snelheden haal ik ook daadwerkelijk, met torrents geen probleem om de 3MB/s up of down te halen. Heb geen geschikte router op dit moment dus kan nog niets zeggen over combinate Pilmo+router.

Afgelopen twee dagen wel al drie keer gehad dat m'n verbinding plat lag. Althans, na een ipconfig /release en kabel eruit en erin actie doet het internet het gewoon weer. Er staan over de afgelopen twee dagen ook een stuk of dertig event 1003's (source: DHCP) in de event viewer:
Your computer was not able to renew its address from the network (from the DHCP Server) for the Network Card with network address xxxxxxxxxxxx. The following error occurred: The semaphore timeout period has expired. . Your computer will continue to try and obtain an address on its own from the network address (DHCP) server.
Het lijkt er dus op alsof er een of andere willekeurige leasetijd zit op de DHCP server van Pilmo en om de zoveel keer is het dus nodig om kabel eruit te trekken en opnieuw erin te doen om de NIC een nieuw IP adres te laten verkrijgen?? Beetje vreemd, iemand suggesties waar dit aan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkHelmet
clem schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 15:57:
Nu twee dagen ervaring met Pilmo 30Mbit. De geadverteerde snelheden haal ik ook daadwerkelijk, met torrents geen probleem om de 3MB/s up of down te halen. Heb geen geschikte router op dit moment dus kan nog niets zeggen over combinate Pilmo+router.

Afgelopen twee dagen wel al drie keer gehad dat m'n verbinding plat lag. Althans, na een ipconfig /release en kabel eruit en erin actie doet het internet het gewoon weer. Er staan over de afgelopen twee dagen ook een stuk of dertig event 1003's (source: DHCP) in de event viewer:
[...]

Het lijkt er dus op alsof er een of andere willekeurige leasetijd zit op de DHCP server van Pilmo en om de zoveel keer is het dus nodig om kabel eruit te trekken en opnieuw erin te doen om de NIC een nieuw IP adres te laten verkrijgen?? Beetje vreemd, iemand suggesties waar dit aan ligt?
Dit ondervind ik dus ook met mijn Linux router...

denk/hoop dat het nog de aanloop problemen zijn
als het blijft terugkeren dan ga ik zeker bellen met de helpdesk en ik raad je aan hetzelfde te doen

meer meldingen maken ze alleen maar attent op de bestaande problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
DarkHelmet schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 23:30:
Dit ondervind ik dus ook met mijn Linux router...

denk/hoop dat het nog de aanloop problemen zijn
als het blijft terugkeren dan ga ik zeker bellen met de helpdesk en ik raad je aan hetzelfde te doen

meer meldingen maken ze alleen maar attent op de bestaande problemen
Heb eergisteren reeds een mail gestuurd, antwoord (of gebrek daaraan) hou ik je (jullie) van op de hoogte. Zou ook maar meteen een mailtje sturen hoor... Aanloopproblemen? We betalen voor een product dat het dient te doen hoor, Pilmo levert ook al geruime tijd glasvezel aan een aantal wijken in Rotterdam dus ervaring hebben ze al. En nee we betalen niet veel maar dat mag geen excuus zijn. Stadswonen zal immers ook genoeg aan BBNED / Pilmo betalen. Die snelheid is geil maar weinig waard als ik thuis moet blijven om om de zoveel tijd de kabeltruc te doen.

EDIT:
BTW die WRT54G v2, hoe bevalt met die linux (DD-WRT) firmware er op? Kan je 30MBit synchroon halen en zo ja/nee ook indien je 'm gek maakt met torrent verkeer? Ik zit zelf te denken aan een ASUS WL-500g premium gezien snelheid/flash/geheugen wat er op zit icm met dd-wrt maar een wrt54gl is een stuk goedkoper momenteel.

[ Voor 14% gewijzigd door clem op 25-01-2007 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het werkt hier wel met pilmo, alleen het is om de dag de power uit de router halen en er weer in doen. Release/renew op router is niet afdoende.

Nadat de stroom er weer op staat doet hij het weer.

Inmiddels lijkt het me dat dit dus een probleem aan de kant van bbned/pilmo kant is.Wat ik heb begrepen heb is dat ze toch naar vaste ip adressen toe willen en niet naar een renew om de 24 uur. Dat zou het probleem dan volgens mij moeten oplossen.. Maar ja, hoe lang dit gaat duren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkHelmet
Bij thuiskomst werkte het vandaag wel, maar stopte er spontaan mee na een half uur.

Release/renew was dit maal de oplossing.

Ff mailtje sturen dus.

Ik heb de Tomato en Wifi-box firmware draaiend gehad op V2 en V3.1 en dat ging vlotjes.

30Mbit synchroon zou ik je niet kunnen vertellen.
Torrent gebruik ik ook niet.
Upload op diverse manieren getest maar kom nooit spectaculair hoog eigenlijk.
Maar heb wel een blauwe maandag ca 8MByte gehaald met mijn verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
DarkHelmet schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 19:45:
30Mbit synchroon zou ik je niet kunnen vertellen.
Torrent gebruik ik ook niet.
Upload op diverse manieren getest maar kom nooit spectaculair hoog eigenlijk.
Maar heb wel een blauwe maandag ca 8MByte gehaald met mijn verbinding
Lijkt me sterk, speedtest en dat soort dingen zijn onbetrouwbaar met zeer snelle verbindingen. Probeer onderstaande tool eens:
jochemd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 22:13:
[...]
Deze meet niet synchroon (daar kom je denk ik pas achter met torrent gebruik). Maar je ziet wel of je in een (1) richting die snelheden kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkHelmet
clem schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 00:51:
[...]

Lijkt me sterk, speedtest en dat soort dingen zijn onbetrouwbaar met zeer snelle verbindingen. Probeer onderstaande tool eens:
[...]

Deze meet niet synchroon (daar kom je denk ik pas achter met torrent gebruik). Maar je ziet wel of je in een (1) richting die snelheden kan halen.
WIe heeft het over speedtest?
En waarom niet? De Ethernet verbinding zelf kan tot 1Gb en de eerste dagen werd er duidelijk nog gesleuteld.
En het is toch echt zo 8MB vanaf een NLse testsite met een 100MB random data testfile, zoals die vroeger ook bij Cistron online stond.

Verder haalde ik ook nog wel 5MB down via Usenet, maar nu is het alleen nog 3,5MB, dus de verbinding is capped.

Overigens, met Speedtest haal ik bij lange na niet de 3,5MB :D

[ Voor 4% gewijzigd door DarkHelmet op 29-01-2007 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 173447

Ik weet niet of meer mensen last hebben van dit probleem:

Het internet via surfnet werkt (een tijdje) en op een gegeven moment niet meer. Dit komt volgens de Helpdesk van Pilmo door een 'technisch' probleem dat door 1 of andere bug optreedt in SecureW2. Om dit te voorkomen moet je de volgende patch toevoegen aan je registry:

http://help.pilmo.nl/supplicant.zip

Dit gaf bij mij het gewenste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mateyo
  • Niet online
Werkt een Pilmo abonnement (dus geen SurfNet) in combinatie met een router eigenlijk naar behoren op dit moment, of moet de kabel er nog steeds dagelijks uitgehaald worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54460

Bedankt, dit zorgde er bij mij voor dat de verbinding werkte. Met alleen de client lukte het niet.

Weet iemand welke SMTP-server we nu kunnen gebruiken? SurfNet zegt dat je die van je instelling moet gebruiken, maar die van mij (Erasmus) lijkt niet te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mateyo schreef op maandag 29 januari 2007 @ 22:21:
Werkt een Pilmo abonnement (dus geen SurfNet) in combinatie met een router eigenlijk naar behoren op dit moment, of moet de kabel er nog steeds dagelijks uitgehaald worden?
Ik heb nog steeds dezelfde problemen..ze zijn er volgens mij wel mee bezig maar hoe lang dat gaat duren..(het is trouwens ook gewoon als je je pc 24 uur aan laat staan..dus ligt niet aan dat het een router is oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Dit is het antwoord dat ik gekregen heb:
Geachte heer/mevrouw,

Hierbij geven wij onze reactie op uw E-mail.

Dit heeft te maken met de DHCP lease tijd. Er wordt een IP adres
uitgegeven voor 24 uur, na deze 24 uur zal er een nieuwe aanvraag
gedaan moeten worden.

Helaas is dit nog niet te voorkomen.

Wij gaan ervan uit u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Pilmo
Lekker onderbouwd vind ik vooral. Het verklaart nog steeds niet waarom mijn NIC niet gewoon automatisch een nieuw IP krijgt na de lease van 24u - uit de event viewer blijkt dat ie het vaak genoeg probeert iig. En ik (we) weet (weten) nog steeds niet wat ze hieraan gaan doen en hoe lang dat gaat duren. Heb ze iig laten weten dat ik met dit antwoord niet voldoende ben geïnformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochemd
Anoniem: 173447 schreef op maandag 29 januari 2007 @ 19:55:

Het internet via surfnet werkt (een tijdje) en op een gegeven moment niet meer. Dit komt volgens de Helpdesk van Pilmo door een 'technisch' probleem dat door 1 of andere bug optreedt in SecureW2.
Ik ben blij dat er weer een helpdesk lekker gefundeerd 'bug' roept zonder het probleem zelfs maar aan te melden bij de makers van de software laat staan om een second opinion te vragen. Het gebrek aan medewerking en de wijzende vingers van de partijen die geld verdienen op basis van gratis open source software zoals SecureW2 doet je weleens afvragen waarom je het allemaal doet.

De .reg file die door de helpdesk van Pilmo wordt verspreidt verandert 2 aspecten van het gedrag van SecureW2. Voor uitleg zie http://technet2.microsoft...d8e74921033.mspx?mfr=true
De AuthMode settings vloeien voort uit het gekozen profiel en kan je vanuit de .inf file van de installer aansturen.
De SupplicantMode settings kunnen door SecureW2 niet standaard aan iedereen opgedrongen worden omdat dan andere netwerken, zoals bijvoorbeeld het netwerk dat in de studentencomplexen in Delft ligt, niet meer juist werken. De reden voor het verschil in het gedrag in Delft en Rotterdam ligt in de restricties in het netwerk: in Delft worden meerdere computers ondersteund, in Rotterdam niet. Ik denk dat de huidige keuze van SecureW2 om standaard de meest ambitieuze netwerkconfiguratie te ondersteunen juist is. Ik zadel liever Pilmo met wat extra werk op omdat ze niet meerdere computers op één aansluiting ondersteunen dan de TU Delft omdat ze wel meerdere computers op één aansluiting ondersteunen.

De bottom line: ik zie geen reden om dit als een bug te beschouwen. Als Pilmo daar anders over denkt zijn ze welkom om hun argumentatie te plaatsen op http://www.securew2.org/forum/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

clem schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 11:02:
Dit is het antwoord dat ik gekregen heb:

[...]

Lekker onderbouwd vind ik vooral. Het verklaart nog steeds niet waarom mijn NIC niet gewoon automatisch een nieuw IP krijgt na de lease van 24u - uit de event viewer blijkt dat ie het vaak genoeg probeert iig. En ik (we) weet (weten) nog steeds niet wat ze hieraan gaan doen en hoe lang dat gaat duren. Heb ze iig laten weten dat ik met dit antwoord niet voldoende ben geïnformeerd.
Ik kan je hopelijk vandaag extra info brengen..

UPDATE:

Het blijkt een probleem/bug te zijn op de Cisco switches van BBNed..ze zijn bezig een oplossing te zoeken samen met cisco, maar hoelang dat dan weer gaat duren..

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 39389 op 01-02-2007 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkHelmet
Heb hier overigens een apart probleem

het Authentication tabblad heb ik helemaal niet bij de netwerkkaart van mijn Dell D600 laptop
SecureW2 geinstalleerd maar nogsteeds niks

geloof dat er een Broadcom in zit welke dus wel gewoon met alle standaarden om moet kunnen gaan.
Waar tover ik dat tabblad tevoorschijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochemd
Draait je WZC Service?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Varkentje: Heb je die verbinding wel ingeschakeld? Als je hem uitschakeld verdwijnt het tabblad.

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 59888 op 05-02-2007 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThE_ED
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-02 20:56

ThE_ED

Stuffed Animal

DarkHelmet schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 13:12:

geloof dat er een Broadcom in zit welke dus wel gewoon met alle standaarden om moet kunnen gaan.
Waar tover ik dat tabblad tevoorschijn?
Volgens mij zie je het alleen als je verbinding al "aan" staat.

edit: wat net boven me gezegd is dus.

Nu mijn eigen verhaal waarvoor ik hier eigenlijk kwam. Ik weet dat het nogal stom en n00b gaat klinken, maar helaas ik heb nogal naïef gehandeld, dus zo is het nu eenmaal.

Ik heb een verbinding via Kennisglas in een gebouw van stadswonen. (Dat het niet echt "via stadswonen" is ookal kwma men zelf met de claim "wij gaan jullie internet leveren" is me wel duidelijk.) Dus gewoon via pilmo voor het makkelijkst gekozen (achteraf altijd dom natuurlijk...); Surfnet.

Nou zit er een gaaf boekje bij van kennisglas waarin (ondermeer) staat dat je ook meerdere computers mag aansluiten. De problemen beginnen verder al met een onduidelijk briefje dat bijgevoegd zit dat je SecureW2 niet hoeft te installeren als je bij de EUR zit. (Ik realiseer me nu ineens dat dat waarschijnlijk betekent "als je een laptop hebt en deze al eens gebruikt hebt om wireless op de EUR te surfen" maar dat staat er niet bij.)

Goed, na wat initieële problemen lukte het dan toch uiteindelijk, heb nu al een week gebruik gemaakt van deze verbinding. Dus gisteren maar eens computer 2 aansluiten.
En daar komt naieve blunder 1: "Ach gewoon dat SecureW2 installeren, die 2e computer in de sitecomswitch pluggen die ik hier nog heb en dan is het ok." Ja, eigenlijk weet ik wel dat er misschien een probleem ligt als je met 2 computers tegelijk probeert authenticatie te krijgen op 1 verbinding en dus ja; computer 2 deed het ineens, maar computer 1 had geen toegang meer. Toen bdacht ik me dat ik vast een router zou moeten hebben die de authenticatie voor me zou moeten doen ipv twee computers die dat tegelijkertijd proberen. Dus de zooi weer proberen terug te zetten zoals het was, alleen nu hebben beide computers geen toegang meer?! (Krijg alleen het welkomstscherm.)

Ergens gaat er dus iets mis nu als zelfs computer 1 al geen toegang meer heeft. (Ik ben nu op mijn werk dus kan helaas niet even verder prutsen.) Iemand enig idee wat? Ik heb eigenlijk niets veranderd, maar ik denk dat het mis gaat bij het verkrijgen van het ip? /release /renew geprobeerd maar dat helpt niet, lijkt wel goed te gaan verder.

Om met de deur in huis te vallen hier 3 vragen:
1 Hoe kan het dat mijn ene computer nu al geen toegang meer heeft? (Pilmo zegt dat het aan de switch kan liggen, maar die zat er altijd al tussen.) solved: Lag waarschijnlijk toch aan die lease van 24 uur, hoewel ik echt al 100x dezelfde handelingen heb gedaan was kabel eruit trekken en weer inpluggen nu toch voldoende. Toch raar.
2 Als ik straks toch de toegang wil delen via een (niet wireless-)router, wat kan ik dan het beste doen als ik dit via Surfnet en de EUR wil doen? Iemand een tip voor een router die ik "moet" kopen oid? Sort of solved, zie verloop van de thread hieronder. ;)
3 Wie kan ik naggen voor support voor het delen van mijn verbinding? Volgens mij moet ik bij de EUR zijn, maar mijn facultaire helpdesk weet van niets. (Sociale Wetenschappen...)

Ik realiseer me dat ik een beetje dom en naief te werk ben gegaan maar ja, de informatievoorziening was nou ook weer niet geweldig. Ten dele komt dit denk ik door stadswonen die je eerst in de waan laat dat "zij" even voor internet gaan zorgen. (Wil je eens hier om lachen dan wil ik best wat leuke verhalen vertellen, ik zit in de wooncommissie van onze flat.) Ten dele komt dit wellicht ook door de al in dit topic genoemde problemen met de EUR.

Het is wat gemakszuchtig om hier maar mijn vragen neer te plempen en op een antwoord te hopen, maar ik wil best zelf wat uizoeken, daar gaat het niet om, maar ik zie even door de bomen het bos niet meer. Een en ander gaat voornamelijk over wireless routers, maar zijn er bijvoorbeeld dan wel "normale" routers die 802.1x ondersteunen en die ik kan gebruiken om via de EUR/Erna van surfnet gebruik te maken zonder andere software te installeren, of moet ik gewoon dezelfde weg bewandelen? (If so: wat voor soort routers zijn geschikt, dan zal ik vanavond jochems adviezen eens toepassen op dat ding.)

Edit: begrijp ik het goed dat IEEE 802.3 ook de 802.1x achritectuur ondersteund en dat dan een router met 802.3 zou moeten werken?

Overigens staat in het kennisglasboekje dus dat meerdere computers toegestaan zijn, alleen over ondersteuning zegt men wijselijk niets.

[ Voor 94% gewijzigd door ThE_ED op 06-02-2007 10:14 ]

Ik ben fan van dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mateyo
  • Niet online
Vraag 2: Je zou een router moeten vinden die 802.1x ondersteunt op de WAN-poort. Zover ik weet zijn die niet te krijgen (iig niet goedkoop). Wat volgens mij wel zou kunnen werken is custom firmware (bijv. DD-WRT) op een router zetten (bijv. Linksys WRT54G) met een plugin die 802.1x ondersteunt op de WAN-poort.

Een andere optie is om met twee netwerkkaarten in 1 computer te werken. Eén netwerkkaart is dan verbonden met de wall-outlet (authenticatie vindt dus plaats op deze computer) en de andere met een switch die het Internet verder verdeelt. Enige nadeel is dat deze computer dan altijd aan moet staan om het Internet over de switch te delen. Volgens mij wordt deze manier ook bedoeld in de handleiding van KennisGlas, aangezien er per kamer maar 1 ip-adres (o.b.v. mac-adres) wordt uitgedeeld en je dus nooit met twee computers tegelijk je kan authenticeren via een switch.

Een derde optie is om een Pilmo abonnement te nemen aangezien je je dan niet hoeft te authenticeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Mateyo op 05-02-2007 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Mateyo schreef op maandag 05 februari 2007 @ 15:24:
[...]

Vraag 2: Je zou een router moeten vinden die 802.1x ondersteunt op de WAN-poort. Zover ik weet zijn die niet te krijgen (iig niet goedkoop). Wat volgens mij wel zou kunnen werken is custom firmware (bijv. DD-WRT) op een router zetten (bijv. Linksys WRT54G) met een plugin die 802.1x ondersteunt op de WAN-poort.
Bedankt voor je hulp.
Ik heb tot nu toe inderdaad alleen maar (een beetje goedkope) routers gevonden die 802.1 ondersteunen voor mijn eigen LAN, maar dat is dan inderdaad niet hetgene waar ik op zit te wachten.
Een andere optie is om met twee netwerkkaarten in 1 computer te werken. Eén netwerkkaart is dan verbonden met de wall-outlet (authenticatie vindt dus plaats op deze computer) en de andere met een switch die het Internet verder verdeelt. Enige nadeel is dat deze computer dan altijd aan moet staan om het Internet over de switch te delen. Volgens mij wordt deze manier ook bedoeld in de handleiding van KennisGlas, aangezien er per kamer maar 1 ip-adres (o.b.v. mac-adres) wordt uitgedeeld en je dus nooit met twee computers tegelijk je kan authenticeren via een switch.

Een derde optie is om een Pilmo abonnement te nemen aangezien je je dan niet hoeft te authenticeren.
Ik zat inderdaad al een beetje te denken aan om een oude PC die hier nog ligt om te bouwen, met inderdaad als nadeel dat ie dan altijd aan moet staan. Ik heb toch de neiging om gewoon zo'n Pilmo abo te nemen om van het gedoe af te zijn, maar eigenlijk wil ik dat natuurlijk niet om het principe. Maarja, daarmee heb je weer geen internet.

Ondertussen een beetje de uni afgebeld maar daar lijken mensen al raar op te kijken als ik "Surfnet" noem, ik heb het gevoel dat men nergens echt weet dat er ergens iemand support moet geven en waar die dan zit. Eigenlijk misschien al een naïeve veronderstelling van mij in de eerste plaats, om te denken dat het "toch wel goed zou gaan".

Je hebt natuurlijk gelijk wbt dat mac-adres, was ook eigenlijk dom van me om daar niet aan denkend het toch gewoon te proberen met 2 PC's tegelijk.

Overigens blijf ik de EUR en stadswonen gewoon naggen ookal heb ik het straks wel opgelost via "gewoon" dat pilmo abonnement, gewoon omdat men weer doet alsof we "even makkelijk" internet krijgen en er al bij het begin al weer (niet technische) haken en ogen aan zaten en men naar elkaar wijst voor de support.

Bweh, ik schaam me gewoon een beetje voor mijn verlopen kennis op het IT vlak. Nou ben ik nooit echt een hacker geweest hoor ;) , maar 5 jaar terug had ik dit toch een stuk slimmer aangepakt denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door ThE_ED op 05-02-2007 15:59 ]

Ik ben fan van dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Sorry voor de posts zo onder elkaar, maar telkens 1 post editten is ook zo onoverzichtelijk...
jochemd schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 07:07:
[...]

Voor al je problemen met authenticatie moet je bij je onderwijsinstelling zijn. Dat is de afspraak die alle deelnemers aan eduroam hebben gemaakt.
Eindelijk iemand van DIA te pakken gekregen. Deze zeggen dat authenticatie met 2pc's (via een switch) op 1 Kennisglasverbinding gewoon moet kunnen en dat eventuele beperkingen daarop bij Kennisglas liggen. (Wat is "Kennisglas" nu eigenlijk ik dacht dat dat gewoon de naam is voor het totaalpakket van Stadswonen-Surfnet-Pilmo ?)

Ik ben nu eigenlijk een beetje confused, en zij volgens mij ook want ze zijn zich niet bewust van problemen die op zouden kunnen treden. (Men vroeg mij ze te contacteren wanneer ik eruit was wat de problemen geweest zouden kunnen zijn.) Iemand die enige licht hierin kan brengen, je kan toch niet met 2 macadressen tegelijk die authenticatie regelen?

Ik ben fan van dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
DarkHelmet schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 13:12:
het Authentication tabblad heb ik helemaal niet bij de netwerkkaart van mijn Dell D600 laptop
SecureW2 geinstalleerd maar nogsteeds niks
Weet niet of je het inmiddels hebt opgelost, maar heb je op je Dell toevallig het WIFI beheer via Intel ingeschakeld? In dat geval heb je ook geen authenticatie tabblad voor zowel wifi als wired. Dus naar Intel ProSet / Wireless util rechtsonder > rechter muisknop > "Windows gebruiken voor het beheer van WIFI".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Btw hier een reactie van de Pilmo helpdesk mbt de disconnect (Pilmo 30mbit abbo):
U hoeft niet elke dag u kabel er in en uit te hallen maar dat zou u NIC
zelf moeten aanvragen.
Als u de ethernetkaart op automatisch zet wordt het door u Windows om
gezet is dit niet het geval is de Networks omgeving in u computer niet
goed meer.
'Mij Networks omgeving' staat gewoon op 'automatisch' (IP adres verkrijgen). Toch moet ik de kabel er uit trekken en er weer in doen om de NIC een nieuw adres te laten verkrijgen, een ipconfig /release > ipconfig /renew is niet voldoende en uit zichzelf werkt het gewoon niet - alleen maar een hoop event 1003's in de event viewer. Mocht mij Networks omgeving niet goed meer werken, weet iemand dan misschien wat er aan de hand is? BTW gaat om een compu die 24/7 aanstaat - bij reboot komt er dus wel gewoon een verbinding tot stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mateyo
  • Niet online
clem schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 17:55:
Btw hier een reactie van de Pilmo helpdesk mbt de disconnect (Pilmo 30mbit abbo):

[...]

'Mij Networks omgeving' staat gewoon op 'automatisch' (IP adres verkrijgen). Toch moet ik de kabel er uit trekken en er weer in doen om de NIC een nieuw adres te laten verkrijgen, een ipconfig /release > ipconfig /renew is niet voldoende en uit zichzelf werkt het gewoon niet - alleen maar een hoop event 1003's in de event viewer. Mocht mij Networks omgeving niet goed meer werken, weet iemand dan misschien wat er aan de hand is? BTW gaat om een compu die 24/7 aanstaat - bij reboot komt er dus wel gewoon een verbinding tot stand.
Ten eerste, de oorzaak van dit probleem is volgens mij hierboven beschreven:
Anoniem: 39389 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 10:23:
[...]

Ik kan je hopelijk vandaag extra info brengen..

UPDATE:

Het blijkt een probleem/bug te zijn op de Cisco switches van BBNed..ze zijn bezig een oplossing te zoeken samen met cisco, maar hoelang dat dan weer gaat duren..
Ten tweede, hoe krijgt de helpdesk van Pilmo het voor elkaar zoveel spelfouten te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochemd
ThE_ED schreef op maandag 05 februari 2007 @ 16:44:

Eindelijk iemand van DIA te pakken gekregen. Deze zeggen dat authenticatie met 2pc's (via een switch) op 1 Kennisglasverbinding gewoon moet kunnen en dat eventuele beperkingen daarop bij Kennisglas liggen. (Wat is "Kennisglas" nu eigenlijk ik dacht dat dat gewoon de naam is voor het totaalpakket van Stadswonen-Surfnet-Pilmo ?)

Ik ben nu eigenlijk een beetje confused, en zij volgens mij ook want ze zijn zich niet bewust van problemen die op zouden kunnen treden. (Men vroeg mij ze te contacteren wanneer ik eruit was wat de problemen geweest zouden kunnen zijn.)
WTF? Zij zijn jouw helpdesk, niet andersom.

Wat je moet doen is de hele zooi meenemen naar een helpdesk van de EUR. Neem je beide computers en je switch mee. De EUR heeft 'wired plug-in faciliteiten met 802.1x authenticatie' en koppel de hele zaak daar maar aan op de zelfde manier zoals je thuis doet: koppel hun outlet aan je swiitch en je 2 computers aan de switch. Laat hun dat eerst maar eens werkend krijgen voordat je thuis verder gaat klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-04 11:21
Ik was tot voor kort ook aangesloten via kennisglas als stadswonen bewoner zijnde. Ik was de (een van de) eerste gebruiker(s) en ook de eerste beller naar de helpdesk van pilmo(/kennisglas). Had gelezen dat pilmo een dochter was van bbned, dus ik had verwacht dat het wel goed zou zitten, maar toen ik belde hadden de helpdeskmedewerkers niet eens van kennisglas gehoord, en ik zou niet via hun aangesloten zitten op glasvezel.

Ik heb toen een klacht ingediend bij stadswonen en zij zouden het gaan uitzoeken. De communicatie naar de stadswonen bewoners was oktober/november erg slecht, maar is nu zo te horen niet echt verbeterd.

Mijn tip is gewoon klagen bij Stadswonen, en ervoor zorgen dat je de juiste persoon te pakken krijgt. Zij zullen waarschijnlijk zeggen dat je voor klachten bij pilmo moet zijn, maar stadswonen is degene die de dienst levert (jij betaald maandelijks aan stadswonen). Uiteindelijk zijn zij ook degene die afspraken hebben gemaakt met Pilmo en als pilmo die niet nakomt zal Stadswonen actie moeten ondernemen.

Verder was ik wel tevreden met kennisglas. Snel internet voor weinig geld en dat de verbinding er wel eens uitlag/de dns servers weer eens niet werkten nam ik dan maar voor lief. Wel is zo dat de helpdesk van pilmo wel het onproffesioneelste is die ik ooit heb meegemaakt (ze zeggen dat je geen klant kan zijn/weten niks/zijn vaak slecht verstaanbaar door de accenten van de medewerkers en zijn slecht bereikbaar tegen hoge kosten).

Ik wens jullie in ieder geval nog veel succes :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

jochemd schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 12:44:
WTF? Zij zijn jouw helpdesk, niet andersom.
Ja, inderdaad, ik vond het ook nogal een raar verhaal. Ik was ook niet echt van plan er op deze manier aan mee te werken. Misschien moet ik alleen een linkje naar deze thread opsturen.
Wat je moet doen is de hele zooi meenemen naar een helpdesk van de EUR. Neem je beide computers en je switch mee. De EUR heeft 'wired plug-in faciliteiten met 802.1x authenticatie' en koppel de hele zaak daar maar aan op de zelfde manier zoals je thuis doet: koppel hun outlet aan je swiitch en je 2 computers aan de switch. Laat hun dat eerst maar eens werkend krijgen voordat je thuis verder gaat klussen.
Dat wordt nogal een gesleep heh. Maar het zou inderdaad wel een goede manier zijn. Ik bekijk nog even wat ik precies ga doen, maar ik heb natuurlijk geen zin het werk van die mensen te doen. Van de andere kant vallen hen en mijn belangen wel samen nu.

Ik heb inmiddels wel lafjes voor de gemakkelijkste en gelukkig toch nog vrij goedkope oplossing van een pilmo abo gekozen. Maar ik ga wel uitvinden waarom men bij de EUR zegt van geen problemen te weten. (Ik denk omdat de meeste mensen van wie ik gehoord heb internet volgens mij delen door middel van een servertje ertussen.) Nogal raar dat men daar zegt dat het totaal geen probleem moet zijn, iets dat toch in contrast staat met wat ik (ondermeer hier) verder lees.

[ Voor 18% gewijzigd door ThE_ED op 07-02-2007 13:45 ]

Ik ben fan van dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167537

Bij mij scheen de netwerkverbinding te werken, tot ongeveer een week geleden. Gelukkig had ik mijn ADSL abonnement nog niet opgezegd, anders zat ik nu zonder internet.
Maar goed, opeens, midden op de dag lag mijn verbinding eruit, zoals wel vaker. Stekker erin en eruit, hielp niet. Opnieuw opstarten ook niet. Vandaag heb ik dan die registry values toegevoegd, maar dat hielp ook niet, de software opnieuw geinstalleerd, helpt ook niet. Ik krijg dat SecureW2 tabblad niet meer te voorschijn, hoewel ik daarvoor, met mijn Erasmus account, dat niet nodig had door gewoon mijn inloggegevens in te vullen in dat SecureW2 gebeuren bij verbindingseigenschappen. Ik heb geen idee waarom en hoe en ik heb niet zoveel verstand van dit hele gebeuren. Heeft iemand nog een idee wat ik meer kan doen? Hij geeft wel aan dat hij verbonden is, maar verder dan de kennisglas/stadswonensite kom ik niet. Ook al 10 keer release/renew gedaan, toch maar eens kennisglas bellen morgen...

Update:
Kennisglas gebelt op nummer 09002022450 en mijn adres+ ip adres doorgegeven, en ze hebben het voor me gefixt :)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 167537 op 08-02-2007 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Ze schijnen in sommige woongebouwen ook nog aan het klussen te zijn. Er was namelijk natuurlijk weer vanalles misgegaan, onder andere doordat men de verkeerde huisnummers bij de verkeerde aansluiting had. Ging eigenlijk al mis bij het kabeltjes trekken want die mannen hadden er geen idee van hoe die woningen nu precies in elkaar zaten. (Hoeveel bewoners etc.) Dat probleem ligt volgens mij bij stadswonen want die werken naar mijn idee met kaarten waarop ze hun eigen verbouwingen niet hebben aangegeven. (Zo zijn hier sommige kamers samengevoegd tot 1 woning.) Dat levert taferelen op dat men voor de verwarming een luik laat zagen in een vloer waar 3 meter verder al een luik is.

Anyway; ik ben wel zo cynisch dat ik denk dat men bij dat "herstellen" ook weer sommige goede aansluitingen nu fout aansluit. Maar dat is maar een vermoeden zonder onderbouwing natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door ThE_ED op 08-02-2007 10:53 ]

Ik ben fan van dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even een update omtrent de renew/release problemen bij pilmo.

Deze problemen zullen in ieder geval in februari nog aanhouden(welke problemen dit zijn valt in deze thread te lezen). Stadswonen weet er inmiddels ook van:-) Heeft het zin denken jullie om eventueel korting op je abbo te claimen omdat de service niet volledig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Anoniem: 39389 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 21:37:
Even een update omtrent de renew/release problemen bij pilmo.

Deze problemen zullen in ieder geval in februari nog aanhouden(welke problemen dit zijn valt in deze thread te lezen). Stadswonen weet er inmiddels ook van:-) Heeft het zin denken jullie om eventueel korting op je abbo te claimen omdat de service niet volledig is?
Allereerst, wat heeft Pilmo jou hierover verteld? Ik heb op mijn vraag twee reacties gekregen namelijk, eentje die in deze thread staat van een tranenwekkend laag niveau en een ander die alleen maar aangaf dat er 'een' probleem is en dat 'er aan wordt gewerkt'. En geld terugvragen..., tja ik betaal 7E aan Pilmo, hoeveel moet ik daarvan gaan terugvragen? Overigens aan een router met DD-WRT er op ging het wel goed, deze kon wel het IP goed uit zichzelf vernieuwen maar deze is inmiddels weer de deur uit omdat ie de bandbreedte icm torrents niet aankon :/

clem schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 22:54:
[...]

Allereerst, wat heeft Pilmo jou hierover verteld? Ik heb op mijn vraag twee reacties gekregen namelijk, eentje die in deze thread staat van een tranenwekkend laag niveau en een ander die alleen maar aangaf dat er 'een' probleem is en dat 'er aan wordt gewerkt'. En geld terugvragen..., tja ik betaal 7E aan Pilmo, hoeveel moet ik daarvan gaan terugvragen? Overigens aan een router met DD-WRT er op ging het wel goed, deze kon wel het IP goed uit zichzelf vernieuwen maar deze is inmiddels weer de deur uit omdat ie de bandbreedte icm torrents niet aankon :/
Ik heb nadat ik de 1e keer met de helpdesk van pilmo gebeld heb contact gekregen met een technisch iemand van bbned. Samen met hem heb ik wat tests gedaan. Via hem heb ik dus ook gehoord dat het aan hun cisco routers ligt en dat het in ieder geval nog t/m februari duurt..

Wat ik me wel afvraag is hoe het kan werken met DD-WRT erop..wat doet die dan anders vraag je je af. Kan dat draaien op een linksys 4 poorts router?(geen wifi dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27056

Ik ben erg traag, ben nu pas op de hoogte van kennisglas via Stadswonen. Het is wel een veel snellere verbinding dan via ADSL2 via Tweakdsl zo te lezen.

Is het zo dat je via Pilmo geen vaste IP-adres kan krijgen? Een vaste IP adres is wel zo handig want ik wil graag gebruik blijven maken van Remote Desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210057

Ha

Is er al iemand die een VM heeft geprobeert te instaleren (met VMware). Op een of ander manier krijg ik mijn VM niet (meer, deed het wel totdat ik mijn computer moest herinstalleren) met een bridged network aan de praat.

Ik krijg geen IP-adres en een "ipconfig /release" "ipconfig /renew"werkt ook niet. Fout meldig is "unable to contact DHCP server Wat ook logisch is want bij een "ipconfig /all"staat ook geen DHCP server genoemd terwijl dit wel gebruikt zou moeten worden (enabled).

Zou dit ook te maken kunnen hebben met de in dit topic eerder genoemde problemen?? of moet ik dit ergens anders in gaan zoeken.

Overigens heb ik een 30Mb abonnement dus geen surfnet.

Alle suggesties om dit probleem o pte lossen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkHelmet
Remko>

je VM problemen komen denk ik omdat er voor de provider meerdere MAC adressen (dus netwerk devices) zichtbaar zijn op jouw netwerk aansluiting. (VMs hebben eigen network device)

Meerdere IP adressen cq. netwerkdevices wordt niet ondersteund, je zal dus achter een router moeten gaan zitten om ongestoord VMs te kunnen draaien

[ Voor 5% gewijzigd door DarkHelmet op 06-03-2007 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugomeeuwes
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-03 11:35
Vanwege het securew2 probleem zijn mijn huidgenoot en ik naar pilmo 30mbit gegaan.
Dit werkt goed en snel. Ook kunnen we via een router nu wel gemakkelijk internet delen.
Pilmo is ook redelijk stabiel, het heeft er pas enkele keren een korte tijd uitgelegen.
Als stadswonen bewoner met de ervaringen met internet hier is pilmo bijna heilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Ik heb binnenkort een gesprek met stadswonen en dan zal ik alle klachten mbt. het internet ook daar (weer) bij ze neerleggen.

Ik ben fan van dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MannyMo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-04 00:26
Ik wist geen eens dat er een topic hier liep over kennisglas gebruikers. Ik gebruik nu de 30mbit verbinding via pilmo. En de snelheden worden zeker gehaald (zowel up als down 3,4mb/s tegelijk ). Alleen krijg ik de verbinding icm de router niet aan de praat. Moet je nog bepaalde instellingen verrichten met de router? Ik heb er eentje van E-tech standaard 100mbit ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
MannyMo schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 22:50:
Ik wist geen eens dat er een topic hier liep over kennisglas gebruikers. Ik gebruik nu de 30mbit verbinding via pilmo. En de snelheden worden zeker gehaald (zowel up als down 3,4mb/s tegelijk ). Alleen krijg ik de verbinding icm de router niet aan de praat. Moet je nog bepaalde instellingen verrichten met de router? Ik heb er eentje van E-tech standaard 100mbit ding.
Er is nogal een verschil tussen een router met een 100mbit switch er in en een router die 100mbit van WAN<->LAN aankan. Het lijkt me sterk dat de c-merk e-tech router die jij hebt over laatstgenoemde kwaliteiten bezit. Zelf ben ik inmiddels verhuisd, heb twee maanden kunnen genieten van het feest dat "30Mbit up/down" heet en moet het nu weer doen met een kabelabbo-tje. Anywayz, ik heb er destijds een Asus WL-500g Premium (echt een prima router) aangehangen met DD-WRT er op en allemaal verschillende instellingen geprobeerd -topsnelheden an sich werden wel gehaald maar zodra ik er torrents op los liet werd de router binnen no-time compleet gekgedraaid. Afhankelijk van waar je je verbinding voor wilt gebruiken (zal wel niet alleen surfen zijn) zou ik me eerst afvragen of je je E-tech uberhaupt wel wil hangen aan je luxe verbinding. Ik zelf heb uiteindelijk toch maar gekozen voor de ingebakken ICS van XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MannyMo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-04 00:26
ik heb helaas weinig verstand van routers. Nu weet ik wel dat de e-tech niet eg een killermerk is, maar naar wat voor type routers zou ik moeten kijken cq welke eigenschappen dient de router te bezitten wil ik deze kunnen gebruiken voor flink downloaden (veel torrentverkeer).

En kan je misschien uitleggen over de ingebakken ICS in XP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
MannyMo schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 17:27:
ik heb helaas weinig verstand van routers. Nu weet ik wel dat de e-tech niet eg een killermerk is, maar naar wat voor type routers zou ik moeten kijken cq welke eigenschappen dient de router te bezitten wil ik deze kunnen gebruiken voor flink downloaden (veel torrentverkeer).

En kan je misschien uitleggen over de ingebakken ICS in XP?
E-tech is niet echt een killermerk nee, maar ze zullen ongetwijfeld bruikbare routers bouwen voor huis-, tuin- en keukenverbindingen. Jij beschikt nu (en ik nog niet zo lang geleden ;( ) over een lijn die weinig meer met huizen, tuinen of keukens te maken heeft. Het routeren, firewallen, qos'en etc. van in- en uitgaande pakketjes op die snelheid vergt nou eenmaal de nodige rekenkracht. Met een beperkt aantal verbindingen down- cq. uploaden (FTP'en of newsservers) zal nog wel gaan met de betere router maar honderden verbindingen aanmaken met p2p programma's en je topsnelheid halen kan je wel vergeten met (denk ik) zelfs de duurdere routers uit het consumentensegment. Zoek even in het forum en in de FAQ's over wat Internet Connection Sharing is, maar het komt er op neer dat je 1 windows pc (die ruimschoots het benodigde rekenwerk aankan) het internet laat delen met 1 (via een netwerkkaartje) of meerdere (+switch, of draadloos via een access point) compu's. Isniemoeilijk. ...(Anders dedicated routertje maken met cheap 2e hands SFF pc'tje en m0n0wall bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mateyo
  • Niet online
Ik heb sinds ongeveer een maand een Pilmo 30mbit abonnement. Daarop heb ik een Linksys WRT54GL router aangesloten. De afgelopen maand heeft het perfect gewerkt. Sinds kort moet echter iedere dag het IP adres vernieuwd worden, omdat er geen verbinding is. Zijn er meer mensen met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkHelmet
Mateyo schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 21:35:
Ik heb sinds ongeveer een maand een Pilmo 30mbit abonnement. Daarop heb ik een Linksys WRT54GL router aangesloten. De afgelopen maand heeft het perfect gewerkt. Sinds kort moet echter iedere dag het IP adres vernieuwd worden, omdat er geen verbinding is. Zijn er meer mensen met dit probleem?
Ik ook sinds 3 a 4 dagen ofzo.

Maar release & renew werkt niet, kabel eruit/erin wel.

Zijn weer terug bij af zo lijkt :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DarkHelmet schreef op zondag 06 mei 2007 @ 09:42:
[...]

Ik ook sinds 3 a 4 dagen ofzo.

Maar release & renew werkt niet, kabel eruit/erin wel.

Zijn weer terug bij af zo lijkt :'(
Ik heb er ook nog steeds last van. Zal weer eens contact opnemen met de technische man :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roha
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-01 18:19
Heeft iemand enig idee hoe je kan inloggen onder windows vista?Via surfnet wel te verstaan..secure allemaal geinstalleerd vervolgens kan ik het niet meer terugvinden alleen dat het geinstalleerd staat :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155208

rawb1982 schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 00:21:
Heeft iemand enig idee hoe je kan inloggen onder windows vista?Via surfnet wel te verstaan..secure allemaal geinstalleerd vervolgens kan ik het niet meer terugvinden alleen dat het geinstalleerd staat :|
Dat is een beetje raar onder vista, maar je moet bij de services de wired autoconfig aanzetten (services.msc). Anders staat het authentication tabblad niet aan op je LAN verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155208

Zoals jullie misschien gemerkt hebben kunnen de gebruikers van Pilmo/Kennisglas bij elkaars SMB shares. Leuk, want dan kunnen we een netwerkje a la campusnet van de UTwente aanleggen in Rotterdam.

Ik had het plan om een servertje te bouwen dat het netwerk afzoekt naar openstaande shares en alle bestanden die te vinden zijn in een index stopt. Via een website kan je dan in die resultaten zoeken (zoals swing.student.utwente.nl en dance.student.utwente.nl etc.).

Nou is de vraag: welke ranges vallen allemaal onder het netwerk dat toegankelijk is via SMB shares. Ik heb tot nu toe gevonden:
82.204.100.0 - 82.204.103.255
145.118.100.0 - 145.118.103.255

Klopt dit? Mist er nog iets? Zit jouw kennisglas IP er niet tussen? Laat het me weten op tako[at]takovermeulen.eu of via een reply.

En als je nog suggesties hebt over te gebruiken indexer software of een server over hebt :) is dat ook welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Leuk idee, ik ben benieuwd wat ervan wordt :)

Toevoeginkje:

145.118.96.0 - 145.118.127.255
Stadswonen
BBNED NV
etbaan 4
R Hoofddorp

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151306

Gisteren was het dolle pret met Pilmo, de stekker er 4x in en uit moeten doen voordat het weer werkte.

Help.pilmo.nl is vernieuwd en ze hebben sinds kort een forum. Even onze klachten posten!

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 151306 op 26-05-2007 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Sinds ruim een week is onze Surfnet-verbinding super stabiel, terwijl ie er eerst elk uur uit vloog. Schijnbaar was er ergens in de apparatuur een software update nodig, en die heeft geholpen!

Wat me echter opviel is dat reguliere FTP-sites op poort 21 niet te bereiken zijn:

[13:25:37] [R] Connecting to data.kaspersky.com -> IP=81.176.69.115 PORT=21
[13:25:37] [R] Connected to data.kaspersky.com
[13:25:37] [R] Connection failed (Connection lost)

[13:26:09] [R] Connecting to supporten.terratec.net -> IP=217.115.130.215 PORT=21
[13:26:09] [R] Connected to supporten.terratec.net
[13:26:09] [R] Connection failed (Connection lost)

Voor FTP sites moet ik dus steeds uitwijken naar iemand met een andere provider. Hebben meer mensen hier last van?

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Ik FTP niet zoveel, maar ik heb er geen last mee gehad.

Wat ik wel ook had was dat ik ineens weer 2x per dag de kabel eruit moest trekken, maar dat gaat nu gelukkig ook al weer ruim een week goed.

Ik ben fan van dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Ik zou graag met Kennisglas willen blijven mailen met mijn Planet account. Echter, (natuurlijk) relayed planet niet voor KennisGlas. Heeft KennisGlas een mailserver die je kan gebruiken?

edit: krijg nou ... de Pilmo server staat gewoon open voor KennisGlas gebruikers...

smtp.pilmo.nl dus

[ Voor 22% gewijzigd door Config op 26-06-2007 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Config schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 16:03:
Ik zou graag met Kennisglas willen blijven mailen met mijn Planet account. Echter, (natuurlijk) relayed planet niet voor KennisGlas. Heeft KennisGlas een mailserver die je kan gebruiken?

edit: krijg nou ... de Pilmo server staat gewoon open voor KennisGlas gebruikers...

smtp.pilmo.nl dus
Mailen met je planet account kan sowieso wel zonder dat je via de planet mailserver de mail verstuurt. Het gaat alleen om het poppen om ermee te kunnen mailen.

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
WooK schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 16:33:
Het gaat alleen om het poppen om ermee te kunnen mailen.
Nou, onder 'mailen' versta ik zowel het ontvangen als het sturen van mail ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mochten er mensen Surfnet willen gebruiken onder linux (lokaal of op een router ofzo) deze configuratie werkt!
Ik heb wpasupplicant gebruikt, let er daarbij op dat hij de driver "wired" gebruikt en niet wext, die werkt namelijk niet (mss heel voor de hand liggend maar als linuxnoob moest ik daar wel ff op letten).
SurfNet werkt bij mijn school (Hogeschool Rotterdam) gewoon met de standaard SecureW2 installer die je kunt downloaden van de interne kennisglas site, dus zonder certificaat. Hieronder mijn versie van wpa_supplicant.conf, met wat kleine aanpassingen zou dat voor iedereen werkend te krijgen moeten zijn. Identity en password zijn hetzelfde als die je onder Windows in SecureW2 invult.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# default ctrl_interface path
ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant
ap_scan=0 # wired network, don't scan for access points

### Surfnet - kennisglas - HRO
network={
  key_mgmt=IEEE8021X
  eap=TTLS
  identity="0777390@hro.nl"
  anonymous_identity="0777390@hro.nl"
  password="<REMOVED>"
  phase2="auth=PAP"
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91551

Anoniem: 155208 schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 14:14:
Zoals jullie misschien gemerkt hebben kunnen de gebruikers van Pilmo/Kennisglas bij elkaars SMB shares. Leuk, want dan kunnen we een netwerkje a la campusnet van de UTwente aanleggen in Rotterdam.

Ik had het plan om een servertje te bouwen dat het netwerk afzoekt naar openstaande shares en alle bestanden die te vinden zijn in een index stopt. Via een website kan je dan in die resultaten zoeken (zoals swing.student.utwente.nl en dance.student.utwente.nl etc.).

Nou is de vraag: welke ranges vallen allemaal onder het netwerk dat toegankelijk is via SMB shares. Ik heb tot nu toe gevonden:
82.204.100.0 - 82.204.103.255
145.118.100.0 - 145.118.103.255

Klopt dit? Mist er nog iets? Zit jouw kennisglas IP er niet tussen? Laat het me weten op tako[at]takovermeulen.eu of via een reply.

En als je nog suggesties hebt over te gebruiken indexer software of een server over hebt :) is dat ook welkom!
Mijn IP vaslt binnen deze ranges, dus daar heb ik niets aan toe te voegen. Wat me echter niet geheel duidelijk is hoe je nu iets via dit plan kan sharen, of juist niet, op je PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_bos
Volgens mij zijn die shares al niet meer te bekijken ;)

• j_bos
Is het iemand al opgevallen dat binnen dezelfde flat geen intern FTP (en vast wel meer) verkeer mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 234194

Ik lees dat een aantal lezers problemen hadden een (wireless) router aan te sluiten.

Maar lees negens de oplossing.

Als iemand dat wel gelukt is het dan mogelijk de instelling hier te posten?

Heb nu nl ook zo' n " uitdaging ".

Alvast dank
Pagina: 1 2 Laatste