[KennisGlas] Glasvezel voor Stadswonen bewoners

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 13.642 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nu twee dagen ervaring met Pilmo 30Mbit. De geadverteerde snelheden haal ik ook daadwerkelijk, met torrents geen probleem om de 3MB/s up of down te halen. Heb geen geschikte router op dit moment dus kan nog niets zeggen over combinate Pilmo+router.

Afgelopen twee dagen wel al drie keer gehad dat m'n verbinding plat lag. Althans, na een ipconfig /release en kabel eruit en erin actie doet het internet het gewoon weer. Er staan over de afgelopen twee dagen ook een stuk of dertig event 1003's (source: DHCP) in de event viewer:
Your computer was not able to renew its address from the network (from the DHCP Server) for the Network Card with network address xxxxxxxxxxxx. The following error occurred: The semaphore timeout period has expired. . Your computer will continue to try and obtain an address on its own from the network address (DHCP) server.
Het lijkt er dus op alsof er een of andere willekeurige leasetijd zit op de DHCP server van Pilmo en om de zoveel keer is het dus nodig om kabel eruit te trekken en opnieuw erin te doen om de NIC een nieuw IP adres te laten verkrijgen?? Beetje vreemd, iemand suggesties waar dit aan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-05 12:27
clem schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 15:57:
Nu twee dagen ervaring met Pilmo 30Mbit. De geadverteerde snelheden haal ik ook daadwerkelijk, met torrents geen probleem om de 3MB/s up of down te halen. Heb geen geschikte router op dit moment dus kan nog niets zeggen over combinate Pilmo+router.

Afgelopen twee dagen wel al drie keer gehad dat m'n verbinding plat lag. Althans, na een ipconfig /release en kabel eruit en erin actie doet het internet het gewoon weer. Er staan over de afgelopen twee dagen ook een stuk of dertig event 1003's (source: DHCP) in de event viewer:
[...]

Het lijkt er dus op alsof er een of andere willekeurige leasetijd zit op de DHCP server van Pilmo en om de zoveel keer is het dus nodig om kabel eruit te trekken en opnieuw erin te doen om de NIC een nieuw IP adres te laten verkrijgen?? Beetje vreemd, iemand suggesties waar dit aan ligt?
Dit ondervind ik dus ook met mijn Linux router...

denk/hoop dat het nog de aanloop problemen zijn
als het blijft terugkeren dan ga ik zeker bellen met de helpdesk en ik raad je aan hetzelfde te doen

meer meldingen maken ze alleen maar attent op de bestaande problemen

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
DarkHelmet schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 23:30:
Dit ondervind ik dus ook met mijn Linux router...

denk/hoop dat het nog de aanloop problemen zijn
als het blijft terugkeren dan ga ik zeker bellen met de helpdesk en ik raad je aan hetzelfde te doen

meer meldingen maken ze alleen maar attent op de bestaande problemen
Heb eergisteren reeds een mail gestuurd, antwoord (of gebrek daaraan) hou ik je (jullie) van op de hoogte. Zou ook maar meteen een mailtje sturen hoor... Aanloopproblemen? We betalen voor een product dat het dient te doen hoor, Pilmo levert ook al geruime tijd glasvezel aan een aantal wijken in Rotterdam dus ervaring hebben ze al. En nee we betalen niet veel maar dat mag geen excuus zijn. Stadswonen zal immers ook genoeg aan BBNED / Pilmo betalen. Die snelheid is geil maar weinig waard als ik thuis moet blijven om om de zoveel tijd de kabeltruc te doen.

EDIT:
BTW die WRT54G v2, hoe bevalt met die linux (DD-WRT) firmware er op? Kan je 30MBit synchroon halen en zo ja/nee ook indien je 'm gek maakt met torrent verkeer? Ik zit zelf te denken aan een ASUS WL-500g premium gezien snelheid/flash/geheugen wat er op zit icm met dd-wrt maar een wrt54gl is een stuk goedkoper momenteel.

[ Voor 14% gewijzigd door clem op 25-01-2007 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39389

Het werkt hier wel met pilmo, alleen het is om de dag de power uit de router halen en er weer in doen. Release/renew op router is niet afdoende.

Nadat de stroom er weer op staat doet hij het weer.

Inmiddels lijkt het me dat dit dus een probleem aan de kant van bbned/pilmo kant is.Wat ik heb begrepen heb is dat ze toch naar vaste ip adressen toe willen en niet naar een renew om de 24 uur. Dat zou het probleem dan volgens mij moeten oplossen.. Maar ja, hoe lang dit gaat duren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkHelmet
Bij thuiskomst werkte het vandaag wel, maar stopte er spontaan mee na een half uur.

Release/renew was dit maal de oplossing.

Ff mailtje sturen dus.

Ik heb de Tomato en Wifi-box firmware draaiend gehad op V2 en V3.1 en dat ging vlotjes.

30Mbit synchroon zou ik je niet kunnen vertellen.
Torrent gebruik ik ook niet.
Upload op diverse manieren getest maar kom nooit spectaculair hoog eigenlijk.
Maar heb wel een blauwe maandag ca 8MByte gehaald met mijn verbinding

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
DarkHelmet schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 19:45:
30Mbit synchroon zou ik je niet kunnen vertellen.
Torrent gebruik ik ook niet.
Upload op diverse manieren getest maar kom nooit spectaculair hoog eigenlijk.
Maar heb wel een blauwe maandag ca 8MByte gehaald met mijn verbinding
Lijkt me sterk, speedtest en dat soort dingen zijn onbetrouwbaar met zeer snelle verbindingen. Probeer onderstaande tool eens:
jochemd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 22:13:
[...]
Probeer de NREN Detective eens. Zet eerst in de opties de logging naar maximaal, dan kan je de resultaten uit je logfile hierheen kopieren.
Deze meet niet synchroon (daar kom je denk ik pas achter met torrent gebruik). Maar je ziet wel of je in een (1) richting die snelheden kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkHelmet
clem schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 00:51:
[...]

Lijkt me sterk, speedtest en dat soort dingen zijn onbetrouwbaar met zeer snelle verbindingen. Probeer onderstaande tool eens:
[...]

Deze meet niet synchroon (daar kom je denk ik pas achter met torrent gebruik). Maar je ziet wel of je in een (1) richting die snelheden kan halen.
WIe heeft het over speedtest?
En waarom niet? De Ethernet verbinding zelf kan tot 1Gb en de eerste dagen werd er duidelijk nog gesleuteld.
En het is toch echt zo 8MB vanaf een NLse testsite met een 100MB random data testfile, zoals die vroeger ook bij Cistron online stond.

Verder haalde ik ook nog wel 5MB down via Usenet, maar nu is het alleen nog 3,5MB, dus de verbinding is capped.

Overigens, met Speedtest haal ik bij lange na niet de 3,5MB :D

[ Voor 4% gewijzigd door DarkHelmet op 29-01-2007 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 173447

Ik weet niet of meer mensen last hebben van dit probleem:

Het internet via surfnet werkt (een tijdje) en op een gegeven moment niet meer. Dit komt volgens de Helpdesk van Pilmo door een 'technisch' probleem dat door 1 of andere bug optreedt in SecureW2. Om dit te voorkomen moet je de volgende patch toevoegen aan je registry:

http://help.pilmo.nl/supplicant.zip

Dit gaf bij mij het gewenste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mateyo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Werkt een Pilmo abonnement (dus geen SurfNet) in combinatie met een router eigenlijk naar behoren op dit moment, of moet de kabel er nog steeds dagelijks uitgehaald worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54460

Bedankt, dit zorgde er bij mij voor dat de verbinding werkte. Met alleen de client lukte het niet.

Weet iemand welke SMTP-server we nu kunnen gebruiken? SurfNet zegt dat je die van je instelling moet gebruiken, maar die van mij (Erasmus) lijkt niet te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mateyo schreef op maandag 29 januari 2007 @ 22:21:
Werkt een Pilmo abonnement (dus geen SurfNet) in combinatie met een router eigenlijk naar behoren op dit moment, of moet de kabel er nog steeds dagelijks uitgehaald worden?
Ik heb nog steeds dezelfde problemen..ze zijn er volgens mij wel mee bezig maar hoe lang dat gaat duren..(het is trouwens ook gewoon als je je pc 24 uur aan laat staan..dus ligt niet aan dat het een router is oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Dit is het antwoord dat ik gekregen heb:
Geachte heer/mevrouw,

Hierbij geven wij onze reactie op uw E-mail.

Dit heeft te maken met de DHCP lease tijd. Er wordt een IP adres
uitgegeven voor 24 uur, na deze 24 uur zal er een nieuwe aanvraag
gedaan moeten worden.

Helaas is dit nog niet te voorkomen.

Wij gaan ervan uit u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Pilmo
Lekker onderbouwd vind ik vooral. Het verklaart nog steeds niet waarom mijn NIC niet gewoon automatisch een nieuw IP krijgt na de lease van 24u - uit de event viewer blijkt dat ie het vaak genoeg probeert iig. En ik (we) weet (weten) nog steeds niet wat ze hieraan gaan doen en hoe lang dat gaat duren. Heb ze iig laten weten dat ik met dit antwoord niet voldoende ben geïnformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 13:57
Anoniem: 173447 schreef op maandag 29 januari 2007 @ 19:55:

Het internet via surfnet werkt (een tijdje) en op een gegeven moment niet meer. Dit komt volgens de Helpdesk van Pilmo door een 'technisch' probleem dat door 1 of andere bug optreedt in SecureW2.
Ik ben blij dat er weer een helpdesk lekker gefundeerd 'bug' roept zonder het probleem zelfs maar aan te melden bij de makers van de software laat staan om een second opinion te vragen. Het gebrek aan medewerking en de wijzende vingers van de partijen die geld verdienen op basis van gratis open source software zoals SecureW2 doet je weleens afvragen waarom je het allemaal doet.

De .reg file die door de helpdesk van Pilmo wordt verspreidt verandert 2 aspecten van het gedrag van SecureW2. Voor uitleg zie http://technet2.microsoft...d8e74921033.mspx?mfr=true
De AuthMode settings vloeien voort uit het gekozen profiel en kan je vanuit de .inf file van de installer aansturen.
De SupplicantMode settings kunnen door SecureW2 niet standaard aan iedereen opgedrongen worden omdat dan andere netwerken, zoals bijvoorbeeld het netwerk dat in de studentencomplexen in Delft ligt, niet meer juist werken. De reden voor het verschil in het gedrag in Delft en Rotterdam ligt in de restricties in het netwerk: in Delft worden meerdere computers ondersteund, in Rotterdam niet. Ik denk dat de huidige keuze van SecureW2 om standaard de meest ambitieuze netwerkconfiguratie te ondersteunen juist is. Ik zadel liever Pilmo met wat extra werk op omdat ze niet meerdere computers op één aansluiting ondersteunen dan de TU Delft omdat ze wel meerdere computers op één aansluiting ondersteunen.

De bottom line: ik zie geen reden om dit als een bug te beschouwen. Als Pilmo daar anders over denkt zijn ze welkom om hun argumentatie te plaatsen op http://www.securew2.org/forum/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

clem schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 11:02:
Dit is het antwoord dat ik gekregen heb:

[...]

Lekker onderbouwd vind ik vooral. Het verklaart nog steeds niet waarom mijn NIC niet gewoon automatisch een nieuw IP krijgt na de lease van 24u - uit de event viewer blijkt dat ie het vaak genoeg probeert iig. En ik (we) weet (weten) nog steeds niet wat ze hieraan gaan doen en hoe lang dat gaat duren. Heb ze iig laten weten dat ik met dit antwoord niet voldoende ben geïnformeerd.
Ik kan je hopelijk vandaag extra info brengen..

UPDATE:

Het blijkt een probleem/bug te zijn op de Cisco switches van BBNed..ze zijn bezig een oplossing te zoeken samen met cisco, maar hoelang dat dan weer gaat duren..

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 39389 op 01-02-2007 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkHelmet
Heb hier overigens een apart probleem

het Authentication tabblad heb ik helemaal niet bij de netwerkkaart van mijn Dell D600 laptop
SecureW2 geinstalleerd maar nogsteeds niks

geloof dat er een Broadcom in zit welke dus wel gewoon met alle standaarden om moet kunnen gaan.
Waar tover ik dat tabblad tevoorschijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochemd
Draait je WZC Service?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

@Varkentje: Heb je die verbinding wel ingeschakeld? Als je hem uitschakeld verdwijnt het tabblad.

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 59888 op 05-02-2007 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThE_ED
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-02 20:56

ThE_ED

Stuffed Animal

DarkHelmet schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 13:12:

geloof dat er een Broadcom in zit welke dus wel gewoon met alle standaarden om moet kunnen gaan.
Waar tover ik dat tabblad tevoorschijn?
Volgens mij zie je het alleen als je verbinding al "aan" staat.

edit: wat net boven me gezegd is dus.

Nu mijn eigen verhaal waarvoor ik hier eigenlijk kwam. Ik weet dat het nogal stom en n00b gaat klinken, maar helaas ik heb nogal naïef gehandeld, dus zo is het nu eenmaal.

Ik heb een verbinding via Kennisglas in een gebouw van stadswonen. (Dat het niet echt "via stadswonen" is ookal kwma men zelf met de claim "wij gaan jullie internet leveren" is me wel duidelijk.) Dus gewoon via pilmo voor het makkelijkst gekozen (achteraf altijd dom natuurlijk...); Surfnet.

Nou zit er een gaaf boekje bij van kennisglas waarin (ondermeer) staat dat je ook meerdere computers mag aansluiten. De problemen beginnen verder al met een onduidelijk briefje dat bijgevoegd zit dat je SecureW2 niet hoeft te installeren als je bij de EUR zit. (Ik realiseer me nu ineens dat dat waarschijnlijk betekent "als je een laptop hebt en deze al eens gebruikt hebt om wireless op de EUR te surfen" maar dat staat er niet bij.)

Goed, na wat initieële problemen lukte het dan toch uiteindelijk, heb nu al een week gebruik gemaakt van deze verbinding. Dus gisteren maar eens computer 2 aansluiten.
En daar komt naieve blunder 1: "Ach gewoon dat SecureW2 installeren, die 2e computer in de sitecomswitch pluggen die ik hier nog heb en dan is het ok." Ja, eigenlijk weet ik wel dat er misschien een probleem ligt als je met 2 computers tegelijk probeert authenticatie te krijgen op 1 verbinding en dus ja; computer 2 deed het ineens, maar computer 1 had geen toegang meer. Toen bdacht ik me dat ik vast een router zou moeten hebben die de authenticatie voor me zou moeten doen ipv twee computers die dat tegelijkertijd proberen. Dus de zooi weer proberen terug te zetten zoals het was, alleen nu hebben beide computers geen toegang meer?! (Krijg alleen het welkomstscherm.)

Ergens gaat er dus iets mis nu als zelfs computer 1 al geen toegang meer heeft. (Ik ben nu op mijn werk dus kan helaas niet even verder prutsen.) Iemand enig idee wat? Ik heb eigenlijk niets veranderd, maar ik denk dat het mis gaat bij het verkrijgen van het ip? /release /renew geprobeerd maar dat helpt niet, lijkt wel goed te gaan verder.

Om met de deur in huis te vallen hier 3 vragen:
1 Hoe kan het dat mijn ene computer nu al geen toegang meer heeft? (Pilmo zegt dat het aan de switch kan liggen, maar die zat er altijd al tussen.) solved: Lag waarschijnlijk toch aan die lease van 24 uur, hoewel ik echt al 100x dezelfde handelingen heb gedaan was kabel eruit trekken en weer inpluggen nu toch voldoende. Toch raar.
2 Als ik straks toch de toegang wil delen via een (niet wireless-)router, wat kan ik dan het beste doen als ik dit via Surfnet en de EUR wil doen? Iemand een tip voor een router die ik "moet" kopen oid? Sort of solved, zie verloop van de thread hieronder. ;)
3 Wie kan ik naggen voor support voor het delen van mijn verbinding? Volgens mij moet ik bij de EUR zijn, maar mijn facultaire helpdesk weet van niets. (Sociale Wetenschappen...)

Ik realiseer me dat ik een beetje dom en naief te werk ben gegaan maar ja, de informatievoorziening was nou ook weer niet geweldig. Ten dele komt dit denk ik door stadswonen die je eerst in de waan laat dat "zij" even voor internet gaan zorgen. (Wil je eens hier om lachen dan wil ik best wat leuke verhalen vertellen, ik zit in de wooncommissie van onze flat.) Ten dele komt dit wellicht ook door de al in dit topic genoemde problemen met de EUR.

Het is wat gemakszuchtig om hier maar mijn vragen neer te plempen en op een antwoord te hopen, maar ik wil best zelf wat uizoeken, daar gaat het niet om, maar ik zie even door de bomen het bos niet meer. Een en ander gaat voornamelijk over wireless routers, maar zijn er bijvoorbeeld dan wel "normale" routers die 802.1x ondersteunen en die ik kan gebruiken om via de EUR/Erna van surfnet gebruik te maken zonder andere software te installeren, of moet ik gewoon dezelfde weg bewandelen? (If so: wat voor soort routers zijn geschikt, dan zal ik vanavond jochems adviezen eens toepassen op dat ding.)

Edit: begrijp ik het goed dat IEEE 802.3 ook de 802.1x achritectuur ondersteund en dat dan een router met 802.3 zou moeten werken?

Overigens staat in het kennisglasboekje dus dat meerdere computers toegestaan zijn, alleen over ondersteuning zegt men wijselijk niets.

[ Voor 94% gewijzigd door ThE_ED op 06-02-2007 10:14 ]

Ik ben fan van dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mateyo
  • Niet online
Vraag 2: Je zou een router moeten vinden die 802.1x ondersteunt op de WAN-poort. Zover ik weet zijn die niet te krijgen (iig niet goedkoop). Wat volgens mij wel zou kunnen werken is custom firmware (bijv. DD-WRT) op een router zetten (bijv. Linksys WRT54G) met een plugin die 802.1x ondersteunt op de WAN-poort.

Een andere optie is om met twee netwerkkaarten in 1 computer te werken. Eén netwerkkaart is dan verbonden met de wall-outlet (authenticatie vindt dus plaats op deze computer) en de andere met een switch die het Internet verder verdeelt. Enige nadeel is dat deze computer dan altijd aan moet staan om het Internet over de switch te delen. Volgens mij wordt deze manier ook bedoeld in de handleiding van KennisGlas, aangezien er per kamer maar 1 ip-adres (o.b.v. mac-adres) wordt uitgedeeld en je dus nooit met twee computers tegelijk je kan authenticeren via een switch.

Een derde optie is om een Pilmo abonnement te nemen aangezien je je dan niet hoeft te authenticeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Mateyo op 05-02-2007 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Mateyo schreef op maandag 05 februari 2007 @ 15:24:
[...]

Vraag 2: Je zou een router moeten vinden die 802.1x ondersteunt op de WAN-poort. Zover ik weet zijn die niet te krijgen (iig niet goedkoop). Wat volgens mij wel zou kunnen werken is custom firmware (bijv. DD-WRT) op een router zetten (bijv. Linksys WRT54G) met een plugin die 802.1x ondersteunt op de WAN-poort.
Bedankt voor je hulp.
Ik heb tot nu toe inderdaad alleen maar (een beetje goedkope) routers gevonden die 802.1 ondersteunen voor mijn eigen LAN, maar dat is dan inderdaad niet hetgene waar ik op zit te wachten.
Een andere optie is om met twee netwerkkaarten in 1 computer te werken. Eén netwerkkaart is dan verbonden met de wall-outlet (authenticatie vindt dus plaats op deze computer) en de andere met een switch die het Internet verder verdeelt. Enige nadeel is dat deze computer dan altijd aan moet staan om het Internet over de switch te delen. Volgens mij wordt deze manier ook bedoeld in de handleiding van KennisGlas, aangezien er per kamer maar 1 ip-adres (o.b.v. mac-adres) wordt uitgedeeld en je dus nooit met twee computers tegelijk je kan authenticeren via een switch.

Een derde optie is om een Pilmo abonnement te nemen aangezien je je dan niet hoeft te authenticeren.
Ik zat inderdaad al een beetje te denken aan om een oude PC die hier nog ligt om te bouwen, met inderdaad als nadeel dat ie dan altijd aan moet staan. Ik heb toch de neiging om gewoon zo'n Pilmo abo te nemen om van het gedoe af te zijn, maar eigenlijk wil ik dat natuurlijk niet om het principe. Maarja, daarmee heb je weer geen internet.

Ondertussen een beetje de uni afgebeld maar daar lijken mensen al raar op te kijken als ik "Surfnet" noem, ik heb het gevoel dat men nergens echt weet dat er ergens iemand support moet geven en waar die dan zit. Eigenlijk misschien al een naïeve veronderstelling van mij in de eerste plaats, om te denken dat het "toch wel goed zou gaan".

Je hebt natuurlijk gelijk wbt dat mac-adres, was ook eigenlijk dom van me om daar niet aan denkend het toch gewoon te proberen met 2 PC's tegelijk.

Overigens blijf ik de EUR en stadswonen gewoon naggen ookal heb ik het straks wel opgelost via "gewoon" dat pilmo abonnement, gewoon omdat men weer doet alsof we "even makkelijk" internet krijgen en er al bij het begin al weer (niet technische) haken en ogen aan zaten en men naar elkaar wijst voor de support.

Bweh, ik schaam me gewoon een beetje voor mijn verlopen kennis op het IT vlak. Nou ben ik nooit echt een hacker geweest hoor ;) , maar 5 jaar terug had ik dit toch een stuk slimmer aangepakt denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door ThE_ED op 05-02-2007 15:59 ]

Ik ben fan van dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Sorry voor de posts zo onder elkaar, maar telkens 1 post editten is ook zo onoverzichtelijk...
jochemd schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 07:07:
[...]

Voor al je problemen met authenticatie moet je bij je onderwijsinstelling zijn. Dat is de afspraak die alle deelnemers aan eduroam hebben gemaakt.
Eindelijk iemand van DIA te pakken gekregen. Deze zeggen dat authenticatie met 2pc's (via een switch) op 1 Kennisglasverbinding gewoon moet kunnen en dat eventuele beperkingen daarop bij Kennisglas liggen. (Wat is "Kennisglas" nu eigenlijk ik dacht dat dat gewoon de naam is voor het totaalpakket van Stadswonen-Surfnet-Pilmo ?)

Ik ben nu eigenlijk een beetje confused, en zij volgens mij ook want ze zijn zich niet bewust van problemen die op zouden kunnen treden. (Men vroeg mij ze te contacteren wanneer ik eruit was wat de problemen geweest zouden kunnen zijn.) Iemand die enige licht hierin kan brengen, je kan toch niet met 2 macadressen tegelijk die authenticatie regelen?

Ik ben fan van dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
DarkHelmet schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 13:12:
het Authentication tabblad heb ik helemaal niet bij de netwerkkaart van mijn Dell D600 laptop
SecureW2 geinstalleerd maar nogsteeds niks
Weet niet of je het inmiddels hebt opgelost, maar heb je op je Dell toevallig het WIFI beheer via Intel ingeschakeld? In dat geval heb je ook geen authenticatie tabblad voor zowel wifi als wired. Dus naar Intel ProSet / Wireless util rechtsonder > rechter muisknop > "Windows gebruiken voor het beheer van WIFI".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Btw hier een reactie van de Pilmo helpdesk mbt de disconnect (Pilmo 30mbit abbo):
U hoeft niet elke dag u kabel er in en uit te hallen maar dat zou u NIC
zelf moeten aanvragen.
Als u de ethernetkaart op automatisch zet wordt het door u Windows om
gezet is dit niet het geval is de Networks omgeving in u computer niet
goed meer.
'Mij Networks omgeving' staat gewoon op 'automatisch' (IP adres verkrijgen). Toch moet ik de kabel er uit trekken en er weer in doen om de NIC een nieuw adres te laten verkrijgen, een ipconfig /release > ipconfig /renew is niet voldoende en uit zichzelf werkt het gewoon niet - alleen maar een hoop event 1003's in de event viewer. Mocht mij Networks omgeving niet goed meer werken, weet iemand dan misschien wat er aan de hand is? BTW gaat om een compu die 24/7 aanstaat - bij reboot komt er dus wel gewoon een verbinding tot stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mateyo
  • Niet online
clem schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 17:55:
Btw hier een reactie van de Pilmo helpdesk mbt de disconnect (Pilmo 30mbit abbo):

[...]

'Mij Networks omgeving' staat gewoon op 'automatisch' (IP adres verkrijgen). Toch moet ik de kabel er uit trekken en er weer in doen om de NIC een nieuw adres te laten verkrijgen, een ipconfig /release > ipconfig /renew is niet voldoende en uit zichzelf werkt het gewoon niet - alleen maar een hoop event 1003's in de event viewer. Mocht mij Networks omgeving niet goed meer werken, weet iemand dan misschien wat er aan de hand is? BTW gaat om een compu die 24/7 aanstaat - bij reboot komt er dus wel gewoon een verbinding tot stand.
Ten eerste, de oorzaak van dit probleem is volgens mij hierboven beschreven:
Anoniem: 39389 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 10:23:
[...]

Ik kan je hopelijk vandaag extra info brengen..

UPDATE:

Het blijkt een probleem/bug te zijn op de Cisco switches van BBNed..ze zijn bezig een oplossing te zoeken samen met cisco, maar hoelang dat dan weer gaat duren..
Ten tweede, hoe krijgt de helpdesk van Pilmo het voor elkaar zoveel spelfouten te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochemd
ThE_ED schreef op maandag 05 februari 2007 @ 16:44:

Eindelijk iemand van DIA te pakken gekregen. Deze zeggen dat authenticatie met 2pc's (via een switch) op 1 Kennisglasverbinding gewoon moet kunnen en dat eventuele beperkingen daarop bij Kennisglas liggen. (Wat is "Kennisglas" nu eigenlijk ik dacht dat dat gewoon de naam is voor het totaalpakket van Stadswonen-Surfnet-Pilmo ?)

Ik ben nu eigenlijk een beetje confused, en zij volgens mij ook want ze zijn zich niet bewust van problemen die op zouden kunnen treden. (Men vroeg mij ze te contacteren wanneer ik eruit was wat de problemen geweest zouden kunnen zijn.)
WTF? Zij zijn jouw helpdesk, niet andersom.

Wat je moet doen is de hele zooi meenemen naar een helpdesk van de EUR. Neem je beide computers en je switch mee. De EUR heeft 'wired plug-in faciliteiten met 802.1x authenticatie' en koppel de hele zaak daar maar aan op de zelfde manier zoals je thuis doet: koppel hun outlet aan je swiitch en je 2 computers aan de switch. Laat hun dat eerst maar eens werkend krijgen voordat je thuis verder gaat klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-04 11:21
Ik was tot voor kort ook aangesloten via kennisglas als stadswonen bewoner zijnde. Ik was de (een van de) eerste gebruiker(s) en ook de eerste beller naar de helpdesk van pilmo(/kennisglas). Had gelezen dat pilmo een dochter was van bbned, dus ik had verwacht dat het wel goed zou zitten, maar toen ik belde hadden de helpdeskmedewerkers niet eens van kennisglas gehoord, en ik zou niet via hun aangesloten zitten op glasvezel.

Ik heb toen een klacht ingediend bij stadswonen en zij zouden het gaan uitzoeken. De communicatie naar de stadswonen bewoners was oktober/november erg slecht, maar is nu zo te horen niet echt verbeterd.

Mijn tip is gewoon klagen bij Stadswonen, en ervoor zorgen dat je de juiste persoon te pakken krijgt. Zij zullen waarschijnlijk zeggen dat je voor klachten bij pilmo moet zijn, maar stadswonen is degene die de dienst levert (jij betaald maandelijks aan stadswonen). Uiteindelijk zijn zij ook degene die afspraken hebben gemaakt met Pilmo en als pilmo die niet nakomt zal Stadswonen actie moeten ondernemen.

Verder was ik wel tevreden met kennisglas. Snel internet voor weinig geld en dat de verbinding er wel eens uitlag/de dns servers weer eens niet werkten nam ik dan maar voor lief. Wel is zo dat de helpdesk van pilmo wel het onproffesioneelste is die ik ooit heb meegemaakt (ze zeggen dat je geen klant kan zijn/weten niks/zijn vaak slecht verstaanbaar door de accenten van de medewerkers en zijn slecht bereikbaar tegen hoge kosten).

Ik wens jullie in ieder geval nog veel succes :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

jochemd schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 12:44:
WTF? Zij zijn jouw helpdesk, niet andersom.
Ja, inderdaad, ik vond het ook nogal een raar verhaal. Ik was ook niet echt van plan er op deze manier aan mee te werken. Misschien moet ik alleen een linkje naar deze thread opsturen.
Wat je moet doen is de hele zooi meenemen naar een helpdesk van de EUR. Neem je beide computers en je switch mee. De EUR heeft 'wired plug-in faciliteiten met 802.1x authenticatie' en koppel de hele zaak daar maar aan op de zelfde manier zoals je thuis doet: koppel hun outlet aan je swiitch en je 2 computers aan de switch. Laat hun dat eerst maar eens werkend krijgen voordat je thuis verder gaat klussen.
Dat wordt nogal een gesleep heh. Maar het zou inderdaad wel een goede manier zijn. Ik bekijk nog even wat ik precies ga doen, maar ik heb natuurlijk geen zin het werk van die mensen te doen. Van de andere kant vallen hen en mijn belangen wel samen nu.

Ik heb inmiddels wel lafjes voor de gemakkelijkste en gelukkig toch nog vrij goedkope oplossing van een pilmo abo gekozen. Maar ik ga wel uitvinden waarom men bij de EUR zegt van geen problemen te weten. (Ik denk omdat de meeste mensen van wie ik gehoord heb internet volgens mij delen door middel van een servertje ertussen.) Nogal raar dat men daar zegt dat het totaal geen probleem moet zijn, iets dat toch in contrast staat met wat ik (ondermeer hier) verder lees.

[ Voor 18% gewijzigd door ThE_ED op 07-02-2007 13:45 ]

Ik ben fan van dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167537

Bij mij scheen de netwerkverbinding te werken, tot ongeveer een week geleden. Gelukkig had ik mijn ADSL abonnement nog niet opgezegd, anders zat ik nu zonder internet.
Maar goed, opeens, midden op de dag lag mijn verbinding eruit, zoals wel vaker. Stekker erin en eruit, hielp niet. Opnieuw opstarten ook niet. Vandaag heb ik dan die registry values toegevoegd, maar dat hielp ook niet, de software opnieuw geinstalleerd, helpt ook niet. Ik krijg dat SecureW2 tabblad niet meer te voorschijn, hoewel ik daarvoor, met mijn Erasmus account, dat niet nodig had door gewoon mijn inloggegevens in te vullen in dat SecureW2 gebeuren bij verbindingseigenschappen. Ik heb geen idee waarom en hoe en ik heb niet zoveel verstand van dit hele gebeuren. Heeft iemand nog een idee wat ik meer kan doen? Hij geeft wel aan dat hij verbonden is, maar verder dan de kennisglas/stadswonensite kom ik niet. Ook al 10 keer release/renew gedaan, toch maar eens kennisglas bellen morgen...

Update:
Kennisglas gebelt op nummer 09002022450 en mijn adres+ ip adres doorgegeven, en ze hebben het voor me gefixt :)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 167537 op 08-02-2007 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Ze schijnen in sommige woongebouwen ook nog aan het klussen te zijn. Er was namelijk natuurlijk weer vanalles misgegaan, onder andere doordat men de verkeerde huisnummers bij de verkeerde aansluiting had. Ging eigenlijk al mis bij het kabeltjes trekken want die mannen hadden er geen idee van hoe die woningen nu precies in elkaar zaten. (Hoeveel bewoners etc.) Dat probleem ligt volgens mij bij stadswonen want die werken naar mijn idee met kaarten waarop ze hun eigen verbouwingen niet hebben aangegeven. (Zo zijn hier sommige kamers samengevoegd tot 1 woning.) Dat levert taferelen op dat men voor de verwarming een luik laat zagen in een vloer waar 3 meter verder al een luik is.

Anyway; ik ben wel zo cynisch dat ik denk dat men bij dat "herstellen" ook weer sommige goede aansluitingen nu fout aansluit. Maar dat is maar een vermoeden zonder onderbouwing natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door ThE_ED op 08-02-2007 10:53 ]

Ik ben fan van dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even een update omtrent de renew/release problemen bij pilmo.

Deze problemen zullen in ieder geval in februari nog aanhouden(welke problemen dit zijn valt in deze thread te lezen). Stadswonen weet er inmiddels ook van:-) Heeft het zin denken jullie om eventueel korting op je abbo te claimen omdat de service niet volledig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Anoniem: 39389 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 21:37:
Even een update omtrent de renew/release problemen bij pilmo.

Deze problemen zullen in ieder geval in februari nog aanhouden(welke problemen dit zijn valt in deze thread te lezen). Stadswonen weet er inmiddels ook van:-) Heeft het zin denken jullie om eventueel korting op je abbo te claimen omdat de service niet volledig is?
Allereerst, wat heeft Pilmo jou hierover verteld? Ik heb op mijn vraag twee reacties gekregen namelijk, eentje die in deze thread staat van een tranenwekkend laag niveau en een ander die alleen maar aangaf dat er 'een' probleem is en dat 'er aan wordt gewerkt'. En geld terugvragen..., tja ik betaal 7E aan Pilmo, hoeveel moet ik daarvan gaan terugvragen? Overigens aan een router met DD-WRT er op ging het wel goed, deze kon wel het IP goed uit zichzelf vernieuwen maar deze is inmiddels weer de deur uit omdat ie de bandbreedte icm torrents niet aankon :/

clem schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 22:54:
[...]

Allereerst, wat heeft Pilmo jou hierover verteld? Ik heb op mijn vraag twee reacties gekregen namelijk, eentje die in deze thread staat van een tranenwekkend laag niveau en een ander die alleen maar aangaf dat er 'een' probleem is en dat 'er aan wordt gewerkt'. En geld terugvragen..., tja ik betaal 7E aan Pilmo, hoeveel moet ik daarvan gaan terugvragen? Overigens aan een router met DD-WRT er op ging het wel goed, deze kon wel het IP goed uit zichzelf vernieuwen maar deze is inmiddels weer de deur uit omdat ie de bandbreedte icm torrents niet aankon :/
Ik heb nadat ik de 1e keer met de helpdesk van pilmo gebeld heb contact gekregen met een technisch iemand van bbned. Samen met hem heb ik wat tests gedaan. Via hem heb ik dus ook gehoord dat het aan hun cisco routers ligt en dat het in ieder geval nog t/m februari duurt..

Wat ik me wel afvraag is hoe het kan werken met DD-WRT erop..wat doet die dan anders vraag je je af. Kan dat draaien op een linksys 4 poorts router?(geen wifi dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27056

Ik ben erg traag, ben nu pas op de hoogte van kennisglas via Stadswonen. Het is wel een veel snellere verbinding dan via ADSL2 via Tweakdsl zo te lezen.

Is het zo dat je via Pilmo geen vaste IP-adres kan krijgen? Een vaste IP adres is wel zo handig want ik wil graag gebruik blijven maken van Remote Desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210057

Ha

Is er al iemand die een VM heeft geprobeert te instaleren (met VMware). Op een of ander manier krijg ik mijn VM niet (meer, deed het wel totdat ik mijn computer moest herinstalleren) met een bridged network aan de praat.

Ik krijg geen IP-adres en een "ipconfig /release" "ipconfig /renew"werkt ook niet. Fout meldig is "unable to contact DHCP server Wat ook logisch is want bij een "ipconfig /all"staat ook geen DHCP server genoemd terwijl dit wel gebruikt zou moeten worden (enabled).

Zou dit ook te maken kunnen hebben met de in dit topic eerder genoemde problemen?? of moet ik dit ergens anders in gaan zoeken.

Overigens heb ik een 30Mb abonnement dus geen surfnet.

Alle suggesties om dit probleem o pte lossen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkHelmet
Remko>

je VM problemen komen denk ik omdat er voor de provider meerdere MAC adressen (dus netwerk devices) zichtbaar zijn op jouw netwerk aansluiting. (VMs hebben eigen network device)

Meerdere IP adressen cq. netwerkdevices wordt niet ondersteund, je zal dus achter een router moeten gaan zitten om ongestoord VMs te kunnen draaien

[ Voor 5% gewijzigd door DarkHelmet op 06-03-2007 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugomeeuwes
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-05 12:08
Vanwege het securew2 probleem zijn mijn huidgenoot en ik naar pilmo 30mbit gegaan.
Dit werkt goed en snel. Ook kunnen we via een router nu wel gemakkelijk internet delen.
Pilmo is ook redelijk stabiel, het heeft er pas enkele keren een korte tijd uitgelegen.
Als stadswonen bewoner met de ervaringen met internet hier is pilmo bijna heilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Ik heb binnenkort een gesprek met stadswonen en dan zal ik alle klachten mbt. het internet ook daar (weer) bij ze neerleggen.

Ik ben fan van dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MannyMo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-04 00:26
Ik wist geen eens dat er een topic hier liep over kennisglas gebruikers. Ik gebruik nu de 30mbit verbinding via pilmo. En de snelheden worden zeker gehaald (zowel up als down 3,4mb/s tegelijk ). Alleen krijg ik de verbinding icm de router niet aan de praat. Moet je nog bepaalde instellingen verrichten met de router? Ik heb er eentje van E-tech standaard 100mbit ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
MannyMo schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 22:50:
Ik wist geen eens dat er een topic hier liep over kennisglas gebruikers. Ik gebruik nu de 30mbit verbinding via pilmo. En de snelheden worden zeker gehaald (zowel up als down 3,4mb/s tegelijk ). Alleen krijg ik de verbinding icm de router niet aan de praat. Moet je nog bepaalde instellingen verrichten met de router? Ik heb er eentje van E-tech standaard 100mbit ding.
Er is nogal een verschil tussen een router met een 100mbit switch er in en een router die 100mbit van WAN<->LAN aankan. Het lijkt me sterk dat de c-merk e-tech router die jij hebt over laatstgenoemde kwaliteiten bezit. Zelf ben ik inmiddels verhuisd, heb twee maanden kunnen genieten van het feest dat "30Mbit up/down" heet en moet het nu weer doen met een kabelabbo-tje. Anywayz, ik heb er destijds een Asus WL-500g Premium (echt een prima router) aangehangen met DD-WRT er op en allemaal verschillende instellingen geprobeerd -topsnelheden an sich werden wel gehaald maar zodra ik er torrents op los liet werd de router binnen no-time compleet gekgedraaid. Afhankelijk van waar je je verbinding voor wilt gebruiken (zal wel niet alleen surfen zijn) zou ik me eerst afvragen of je je E-tech uberhaupt wel wil hangen aan je luxe verbinding. Ik zelf heb uiteindelijk toch maar gekozen voor de ingebakken ICS van XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MannyMo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-04 00:26
ik heb helaas weinig verstand van routers. Nu weet ik wel dat de e-tech niet eg een killermerk is, maar naar wat voor type routers zou ik moeten kijken cq welke eigenschappen dient de router te bezitten wil ik deze kunnen gebruiken voor flink downloaden (veel torrentverkeer).

En kan je misschien uitleggen over de ingebakken ICS in XP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
MannyMo schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 17:27:
ik heb helaas weinig verstand van routers. Nu weet ik wel dat de e-tech niet eg een killermerk is, maar naar wat voor type routers zou ik moeten kijken cq welke eigenschappen dient de router te bezitten wil ik deze kunnen gebruiken voor flink downloaden (veel torrentverkeer).

En kan je misschien uitleggen over de ingebakken ICS in XP?
E-tech is niet echt een killermerk nee, maar ze zullen ongetwijfeld bruikbare routers bouwen voor huis-, tuin- en keukenverbindingen. Jij beschikt nu (en ik nog niet zo lang geleden ;( ) over een lijn die weinig meer met huizen, tuinen of keukens te maken heeft. Het routeren, firewallen, qos'en etc. van in- en uitgaande pakketjes op die snelheid vergt nou eenmaal de nodige rekenkracht. Met een beperkt aantal verbindingen down- cq. uploaden (FTP'en of newsservers) zal nog wel gaan met de betere router maar honderden verbindingen aanmaken met p2p programma's en je topsnelheid halen kan je wel vergeten met (denk ik) zelfs de duurdere routers uit het consumentensegment. Zoek even in het forum en in de FAQ's over wat Internet Connection Sharing is, maar het komt er op neer dat je 1 windows pc (die ruimschoots het benodigde rekenwerk aankan) het internet laat delen met 1 (via een netwerkkaartje) of meerdere (+switch, of draadloos via een access point) compu's. Isniemoeilijk. ...(Anders dedicated routertje maken met cheap 2e hands SFF pc'tje en m0n0wall bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mateyo
  • Niet online
Ik heb sinds ongeveer een maand een Pilmo 30mbit abonnement. Daarop heb ik een Linksys WRT54GL router aangesloten. De afgelopen maand heeft het perfect gewerkt. Sinds kort moet echter iedere dag het IP adres vernieuwd worden, omdat er geen verbinding is. Zijn er meer mensen met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkHelmet
Mateyo schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 21:35:
Ik heb sinds ongeveer een maand een Pilmo 30mbit abonnement. Daarop heb ik een Linksys WRT54GL router aangesloten. De afgelopen maand heeft het perfect gewerkt. Sinds kort moet echter iedere dag het IP adres vernieuwd worden, omdat er geen verbinding is. Zijn er meer mensen met dit probleem?
Ik ook sinds 3 a 4 dagen ofzo.

Maar release & renew werkt niet, kabel eruit/erin wel.

Zijn weer terug bij af zo lijkt :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DarkHelmet schreef op zondag 06 mei 2007 @ 09:42:
[...]

Ik ook sinds 3 a 4 dagen ofzo.

Maar release & renew werkt niet, kabel eruit/erin wel.

Zijn weer terug bij af zo lijkt :'(
Ik heb er ook nog steeds last van. Zal weer eens contact opnemen met de technische man :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roha
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-01 18:19
Heeft iemand enig idee hoe je kan inloggen onder windows vista?Via surfnet wel te verstaan..secure allemaal geinstalleerd vervolgens kan ik het niet meer terugvinden alleen dat het geinstalleerd staat :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155208

rawb1982 schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 00:21:
Heeft iemand enig idee hoe je kan inloggen onder windows vista?Via surfnet wel te verstaan..secure allemaal geinstalleerd vervolgens kan ik het niet meer terugvinden alleen dat het geinstalleerd staat :|
Dat is een beetje raar onder vista, maar je moet bij de services de wired autoconfig aanzetten (services.msc). Anders staat het authentication tabblad niet aan op je LAN verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155208

Zoals jullie misschien gemerkt hebben kunnen de gebruikers van Pilmo/Kennisglas bij elkaars SMB shares. Leuk, want dan kunnen we een netwerkje a la campusnet van de UTwente aanleggen in Rotterdam.

Ik had het plan om een servertje te bouwen dat het netwerk afzoekt naar openstaande shares en alle bestanden die te vinden zijn in een index stopt. Via een website kan je dan in die resultaten zoeken (zoals swing.student.utwente.nl en dance.student.utwente.nl etc.).

Nou is de vraag: welke ranges vallen allemaal onder het netwerk dat toegankelijk is via SMB shares. Ik heb tot nu toe gevonden:
82.204.100.0 - 82.204.103.255
145.118.100.0 - 145.118.103.255

Klopt dit? Mist er nog iets? Zit jouw kennisglas IP er niet tussen? Laat het me weten op tako[at]takovermeulen.eu of via een reply.

En als je nog suggesties hebt over te gebruiken indexer software of een server over hebt :) is dat ook welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:34

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Leuk idee, ik ben benieuwd wat ervan wordt :)

Toevoeginkje:

145.118.96.0 - 145.118.127.255
Stadswonen
BBNED NV
etbaan 4
R Hoofddorp

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151306

Gisteren was het dolle pret met Pilmo, de stekker er 4x in en uit moeten doen voordat het weer werkte.

Help.pilmo.nl is vernieuwd en ze hebben sinds kort een forum. Even onze klachten posten!

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 151306 op 26-05-2007 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:34

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Sinds ruim een week is onze Surfnet-verbinding super stabiel, terwijl ie er eerst elk uur uit vloog. Schijnbaar was er ergens in de apparatuur een software update nodig, en die heeft geholpen!

Wat me echter opviel is dat reguliere FTP-sites op poort 21 niet te bereiken zijn:

[13:25:37] [R] Connecting to data.kaspersky.com -> IP=81.176.69.115 PORT=21
[13:25:37] [R] Connected to data.kaspersky.com
[13:25:37] [R] Connection failed (Connection lost)

[13:26:09] [R] Connecting to supporten.terratec.net -> IP=217.115.130.215 PORT=21
[13:26:09] [R] Connected to supporten.terratec.net
[13:26:09] [R] Connection failed (Connection lost)

Voor FTP sites moet ik dus steeds uitwijken naar iemand met een andere provider. Hebben meer mensen hier last van?

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Ik FTP niet zoveel, maar ik heb er geen last mee gehad.

Wat ik wel ook had was dat ik ineens weer 2x per dag de kabel eruit moest trekken, maar dat gaat nu gelukkig ook al weer ruim een week goed.

Ik ben fan van dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Ik zou graag met Kennisglas willen blijven mailen met mijn Planet account. Echter, (natuurlijk) relayed planet niet voor KennisGlas. Heeft KennisGlas een mailserver die je kan gebruiken?

edit: krijg nou ... de Pilmo server staat gewoon open voor KennisGlas gebruikers...

smtp.pilmo.nl dus

[ Voor 22% gewijzigd door Config op 26-06-2007 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Config schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 16:03:
Ik zou graag met Kennisglas willen blijven mailen met mijn Planet account. Echter, (natuurlijk) relayed planet niet voor KennisGlas. Heeft KennisGlas een mailserver die je kan gebruiken?

edit: krijg nou ... de Pilmo server staat gewoon open voor KennisGlas gebruikers...

smtp.pilmo.nl dus
Mailen met je planet account kan sowieso wel zonder dat je via de planet mailserver de mail verstuurt. Het gaat alleen om het poppen om ermee te kunnen mailen.

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
WooK schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 16:33:
Het gaat alleen om het poppen om ermee te kunnen mailen.
Nou, onder 'mailen' versta ik zowel het ontvangen als het sturen van mail ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mochten er mensen Surfnet willen gebruiken onder linux (lokaal of op een router ofzo) deze configuratie werkt!
Ik heb wpasupplicant gebruikt, let er daarbij op dat hij de driver "wired" gebruikt en niet wext, die werkt namelijk niet (mss heel voor de hand liggend maar als linuxnoob moest ik daar wel ff op letten).
SurfNet werkt bij mijn school (Hogeschool Rotterdam) gewoon met de standaard SecureW2 installer die je kunt downloaden van de interne kennisglas site, dus zonder certificaat. Hieronder mijn versie van wpa_supplicant.conf, met wat kleine aanpassingen zou dat voor iedereen werkend te krijgen moeten zijn. Identity en password zijn hetzelfde als die je onder Windows in SecureW2 invult.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# default ctrl_interface path
ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant
ap_scan=0 # wired network, don't scan for access points

### Surfnet - kennisglas - HRO
network={
  key_mgmt=IEEE8021X
  eap=TTLS
  identity="0777390@hro.nl"
  anonymous_identity="0777390@hro.nl"
  password="<REMOVED>"
  phase2="auth=PAP"
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91551

Anoniem: 155208 schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 14:14:
Zoals jullie misschien gemerkt hebben kunnen de gebruikers van Pilmo/Kennisglas bij elkaars SMB shares. Leuk, want dan kunnen we een netwerkje a la campusnet van de UTwente aanleggen in Rotterdam.

Ik had het plan om een servertje te bouwen dat het netwerk afzoekt naar openstaande shares en alle bestanden die te vinden zijn in een index stopt. Via een website kan je dan in die resultaten zoeken (zoals swing.student.utwente.nl en dance.student.utwente.nl etc.).

Nou is de vraag: welke ranges vallen allemaal onder het netwerk dat toegankelijk is via SMB shares. Ik heb tot nu toe gevonden:
82.204.100.0 - 82.204.103.255
145.118.100.0 - 145.118.103.255

Klopt dit? Mist er nog iets? Zit jouw kennisglas IP er niet tussen? Laat het me weten op tako[at]takovermeulen.eu of via een reply.

En als je nog suggesties hebt over te gebruiken indexer software of een server over hebt :) is dat ook welkom!
Mijn IP vaslt binnen deze ranges, dus daar heb ik niets aan toe te voegen. Wat me echter niet geheel duidelijk is hoe je nu iets via dit plan kan sharen, of juist niet, op je PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_bos
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 14:32
Volgens mij zijn die shares al niet meer te bekijken ;)

• j_bos
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 14:32
Is het iemand al opgevallen dat binnen dezelfde flat geen intern FTP (en vast wel meer) verkeer mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 234194

Ik lees dat een aantal lezers problemen hadden een (wireless) router aan te sluiten.

Maar lees negens de oplossing.

Als iemand dat wel gelukt is het dan mogelijk de instelling hier te posten?

Heb nu nl ook zo' n " uitdaging ".

Alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

m.i. is de beste manier om surfnet/kennisglas te routeren een oude pc inzetten. Dan kun je makkelijk re authenticatie regelen. Daarachter hang de dan gewoon een switch of wifi access point en je bent klaar. Die consumentenrouters ondersteunen het standaard niet, en met custom firmware is het altijd maar afwachten in hoeverre het gaat werken. Als je er al een hebt staan is het wel het proberen waard, maar ik ga er persoonlijk zeker niet een speciaal voor aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank.
Neem wel aan dat er dan een 2e netwerkkaart in moet en ICS geactiveerd moet worden.

Heb nog wel een oudere laptop hoe zou ik daar een uitgaande netwerk aansluiting op kunnen krijgen of maak ik het dan erg complex ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238363

Hoi

Kennisglas is bij mij pas actief. We zaten eerst op een KPN internet abonnement met z'n 5en.
Nu is het abonnement bijna afgelopen en wordt het tijd over te stappen naar Kennisglas. Ik heb mij al geruime tijd aangemeld en op de Stadswonen pagina staat ook dat ik ben aangemeld. Als ik nu m'n browser open doe..krijg ik de kennisglas pagina...waarbij ik me weer moet aanmelden :( ...
Ik heb de instructies opgevolgd uit het boekje en ook SecureW2 geinstalleerd. Heb mijn Hogeschool studentnummer en password ingevuld en toch lukte het niet..
Heeft iemand een idee wat mogelijk het probleem kan verhelpen? Ik heb al tig keer geprobeerd de helpdesk te bereiken..maar 20minuten aanhouden bellend via mobiel is belachelijk.. :(

Grtz

Mini-Skuuhuul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugomeeuwes
Gelukt! Surfnet met Erasmus Universiteit (SecureW2) account op Linux!

Zo heb ik het gedaan:
Installeer WPA_Supplicant
Hoewel kennisglas bedraad is, zal je ook hier WPA_supplicant kunnen gebruiken.

Maak de volgende config file:
Logische naam/locatie: /etc/wpa_supplicant.conf of /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf is.

ap_scan=0 #bedraad netwerk, scannen naar accesspoints is dus niet nodig

network = {
key_mgmt=IEEE8021X
eap=TTLS
identity="000000aa@eur.nl" #je gebruikersnaam dus
anonymous_identity ="000000aa@eur.nl" #of dit moet, weet ik niet, maar het werkt dus laat ik het zo
password="pass" #je password dus
phase2="auth=PAP"
}

Om wpa_supplicant met dit script uit te voeren moet je interfaces aanpassen.
/etc/network/interfaces

voeg bij de gebruikte netwerkkaart (vaak eth0) 2 regels toe:
pre-up wpa_supplicant -Bw -Dwired -ieth0 -c/etc/wpa_supplicant.conf
pre-down killall -q wpa_supplicant -c/etc/wpa_supplicant.conf

-c/etc/wpa_supplicant.conf moet dus -c/[locatie configbestand] zijn.

Dan komt het er dus zo uit te zien:

auto eth0
iface eth0 inet dhcp
pre-up wpa_supplicant -Bw -Dwired -ieth0 -c/etc/wpa_supplicant.conf
pre-down killall -q wpa_supplicant

Even rebooten en klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matt_E
  • Laatst online: 08-01 10:48
Ik heb even door dit forum zitten lezen, maar nu bleef ik nog met 1 vraag zitten.
Misschien heb ik er over heen gelezen maar...:

Is het niet zo, dat als je Pilmo hebt via zo'n muurled, dat je dan gewoon een switch erachter kunt zetten en dat je dan klaar bent? Of moet hier perse een servertje tussen zitten?

Ik heb namelijk zelf net Pilmo aangevraagd en heb evt wel een oude pc staan die als server kan dienen. Maar ik was altijd in de veronderstelling dat je t signaal uit de muur alleen maar hoeft te splitten via een switch. Of is dit niet veiling genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matt_E
Anoniem: 238363 schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 15:33:
Hoi

Kennisglas is bij mij pas actief. We zaten eerst op een KPN internet abonnement met z'n 5en.
Nu is het abonnement bijna afgelopen en wordt het tijd over te stappen naar Kennisglas. Ik heb mij al geruime tijd aangemeld en op de Stadswonen pagina staat ook dat ik ben aangemeld. Als ik nu m'n browser open doe..krijg ik de kennisglas pagina...waarbij ik me weer moet aanmelden :( ...
Ik heb de instructies opgevolgd uit het boekje en ook SecureW2 geinstalleerd. Heb mijn Hogeschool studentnummer en password ingevuld en toch lukte het niet..
Heeft iemand een idee wat mogelijk het probleem kan verhelpen? Ik heb al tig keer geprobeerd de helpdesk te bereiken..maar 20minuten aanhouden bellend via mobiel is belachelijk.. :(

Grtz

Mini-Skuuhuul
Eerst moet de verbinding in jouw kamer worden geactiveerd, bij mij duurde dit ook erg lang en toen heb ik ook even gebelt. Ik werd van kastje naar de muur gestuurd maar kwam uiteindelijk op de goede lijn terecht, in 2 minuten was het gepiept en mijn aansluiting geactiveerd.

Het nummer van deze lijn is: 023-5659909 (heb ook niet lang hoeven wachten)

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugomeeuwes
Bij Pilmo heb je geen gedoe met SecureW2, dat is alleen als je het gratis Surfnet gebruikt waarvoor je een studentenaccount nodig hebt. Dat betekent dus dat je er gewoon een router achter kan hangen (switch heb ik nooit geprobeerd). Wel hebben goedkope routers al snel last van de snelheden vanaf 10 mbit en crashen sommigen dus regelmatig.

@Matt_E/Mini-Skuuhuul:
Voor zover ik weet is je kennisglas actief zodra je de kennisglas pagina kan zien. Om vervolgens te kunnen internetten moet je de instructies van Surfnet volgen of een andere provider (Pilmo) nemen.
Aan Mini-Skuuhuul kan ik eigenlijk aanraden even te kijken of het met de inloggegevens van iemand anders lukt of anders idd de helpdesk te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matt_E
hugomeeuwes schreef op zondag 11 november 2007 @ 23:03:

@Matt_E/Mini-Skuuhuul:
Voor zover ik weet is je kennisglas actief zodra je de kennisglas pagina kan zien. Om vervolgens te kunnen internetten moet je de instructies van Surfnet volgen of een andere provider (Pilmo) nemen.
Aan Mini-Skuuhuul kan ik eigenlijk aanraden even te kijken of het met de inloggegevens van iemand anders lukt of anders idd de helpdesk te bellen.
Ja maar als je geen nieuwe bewoner bent en er al woonde voordat stadswonen met deze dienst is gekomen (zoals ik) krijg je een scherm (ook wel van kennisnet) waarop je je kan aanmelden voor deze dienst. Zover ik begrijp uit het verhaal van Miniscuul, heeft hij zich aangemeld, maar is de lijn nog steeds niet geactiveerd. Je komt dan nog iedere keer gewoon op het aanmeldscherm en kunt niet kiezen tussen de providers.
Ik bleef ook lang zitten met dat aanmeld scherm, terwijl ik al een brief had gehad dat het geactiveerd zou worden. Na een week wachten toch maar gaan bellen en na een belletje van 2 minuten (naar het juiste nummer hier boven) was ie geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Matt_E schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 13:17:
Ik heb even door dit forum zitten lezen, maar nu bleef ik nog met 1 vraag zitten.
Misschien heb ik er over heen gelezen maar...:

Is het niet zo, dat als je Pilmo hebt via zo'n muurled, dat je dan gewoon een switch erachter kunt zetten en dat je dan klaar bent? Of moet hier perse een servertje tussen zitten?

Ik heb namelijk zelf net Pilmo aangevraagd en heb evt wel een oude pc staan die als server kan dienen. Maar ik was altijd in de veronderstelling dat je t signaal uit de muur alleen maar hoeft te splitten via een switch. Of is dit niet veiling genoeg?
Als je internet van pilmo hebt dan moet je aansluiten dmv een router(als je meer dan 1 pc wil aansluiten).. Niet een switch dus. Je krijgt namelijk maar 1 ip adres uitgereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 241512

Hey mensen

Ik heb sinds afgelopen maandag problemen met mijn internet wat via Kennisglas loopt.
Ik studeer op TUDelft en ik kreeg mijn internet begin oktober. Alles deed het tot afgelopen maandag.
Sindsdien zie ik bij de eigenschappen van mijn lan 'Bezig met Verifieren' en vaak ook 'Verificatie mislukt'

Ff opnoemen wat ik allemaal heb geprobeerd.
SecureW2 deinstallen en opnieuw installen en dat werkte niet.
Kaart opnieuw installeren werkte ook niet.

Elke keer als ik opnieuw installeer krijg ik weer die startup pagina van Kennisglas(oranje pagina) maar als ik dan of mijn PC afsluit of mijn kabel eruit trek en er weer in stop.Krijg ik "Bezig met Verifieren". Ik heb met helpdesk van Kennisglas gebeld en volgens hun ligt het aan de TUDelft en volgens hun zijn er meer mensen van TUDelft die gereject worden.

Nog 1 ding.
Als ik SecureW2 open en dan naar laatste tabblad ga 'User Account' moet er geen vinkje bij 'Prompt User for Credentials' staan. Ik installeer het dus ook volgens het boekje maar als ik dan mijn kabel er uit trek of mijn pc reboot staat er een vinkje bij 'Prompt User for Credentials' wat dus niet klopt.

Ik wordt aardig wanhopig want de TUDELFT weet ook niet wat ze moeten doen! Btw voor mede studenten ik gebruik gewoon mijn NETID. Dus mijnnaam@tudelft.nl sinds ik internet heb en dat deed het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Anoniem: 39389 schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 23:06:
[...]

Als je internet van pilmo hebt dan moet je aansluiten dmv een router(als je meer dan 1 pc wil aansluiten).. Niet een switch dus. Je krijgt namelijk maar 1 ip adres uitgereikt.
Eerst was dat niet zo trouwens, dus toen had ik gewoon een switch die ik nog had liggen, tot dat ineens niet meer werkte.

Ik ben fan van dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136269

OK dan ik heb t topic een beetje doorgenomen en ben het volgende van plan:
Mijn huisgenoot heeft kennisglas en dat gaat een pilmo 30-30 lijn worden. We gaan het dan delen via een router. Ben van plan gewoon een sweex te gebruiken of heeft iemand een ander goedkoop alternatief dat de lijn ook goed aan kan?

En hoe zit het verder met nieuwsgroepen over pilmo? Kan ik gewoon eweka blijven gebruiken??

Hoe is die 30mbit lijn vandaag de dag? Ik las dat er in het begin nogal wat problemen waren met stabiliteit en snelheid maar loopt t nu lekker allemaal?

Dat zijn mijn vraagjes voordat ik mn (dure) adsl lijn op ga zeggen. Alvast heel erg bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik jou was zou ik zelf een lijn nemen ipv met je huisgenoot te delen. Da's mss wel wat duurder, maar dan zit je niet met het probleem dat als hij de download dichttrekt jij ook langzaam zit te internetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136269

we kunnen onze nieuwsreaders toch gewoon op max 15 of 20 mbit zetten? Blijft er genoeg voor de ander over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-05 14:42
Ik wou dus ook pilmo bestellen, maar de website zegt dat het nu alice is? En is er trouwens geen betere manier dan zo een formulier sturen om je aan te melden voor pilmo. Heb ik oktober dat ding verstuurd en tot de dag vandaag moet ik nog zitten kloten met een dualboot systeem waar ik elke keer weer de dhcp moet releasen :(. Zijn ze altijd zo langzaam of hebben ze hem gewoon niet ontvangen?

hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Ik heb geen problemen met dualboot hoor. Beide OSen behouden hun eigen IP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJBrouwer
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-06-2017
Hallo,

Ik vroeg me af wat het server adres is van kennisglas. zoals newszilla.xs4all.nl:119 voor xs4ll is. Weet iemand het? Of is dit echt ten strengste verboden? Ik kan het niet vinden.

boemkick

en het antwoord is dus: news.surfnet.nl

[ Voor 9% gewijzigd door SJBrouwer op 12-02-2008 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Ik heb trouwens de laatste tijd heel veel problemen, zeker de laatste week ligt internet er telkens "uit". Ik krijg wel een IP maar kan óf niet alle sites bezoeken, of nouja gewoon helemaal niks eigenlijk. Gisteravond alleen even op internet gekund en nu is het vandaag eigenlijk net dat ik weer ergens heen kan.

lekker is dat die helpdesk dus niet open is in het weekend.. :{

Ik ben fan van dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-12-2024

Dreamer

Foutje

Interessant dat hier een topic over bestaat.

Ik ben beheerder van een pand van Stadswonen en ben op dit moment veel bezig met het kennisglas internet. Zowel persoonlijk als voor de wooncommissie.

Zoals the_ed al zei is het Internet de laatste tijd matig en ik hoop dan ook dat ik hier bij Stadswonen aan kan doen.

Ik stel voor dat als je problemen hebt, dit in ieder geval in dit topic te melden. Dan kan ik op den duur met Stadswonen rond de tafel om te kijken hoe de kwaliteit verbeterd kan worden.

Gegevens die ik iig nodig heb om een zinvol gesprek te voeren is: Pandnaam, type internetverbinding, het probleem en duur van het probleem.

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Hebben jullie trouwens ook gezien dat Pilmo niet actief meer nieuwe klanten aanneemt?
Dat klinkt voor mij en de mensen die geen surfnet gebruiken ook niet zo gunstig..
Dreamer schreef op zondag 13 april 2008 @ 20:59:
Interessant dat hier een topic over bestaat.

Ik ben beheerder van een pand van Stadswonen en ben op dit moment veel bezig met het kennisglas internet. Zowel persoonlijk als voor de wooncommissie.

[..]

Gegevens die ik iig nodig heb om een zinvol gesprek te voeren is: Pandnaam, type internetverbinding, het probleem en duur van het probleem.
Ik hoorde dat stadswonen in ieder geval wist dat er in andere gebouwen dan waar ik woon (Koningslaan) problemen waren, maar dat van hier pas de eerste meldingen doorgekomen waren. Maar zoals dit weekend; alleen 's avonds internet: overdag soms een paar minuten, dat is echt helemaal te erg, daarvoor was het dan weleens dat het wat minder ging voor een minuut ofzo, of dat de verbinding er een seconde o.i.d. uit knalde. (Altijd moeilijk om te zeggen wat er nu precies fout gaat natuurlijk...)

Ik ben fan van dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

* Anoniem: 59888 heeft er in de Hofdijk geen last van. Maar misschien dat het ook met de school te maken heeft? Als ik via de Hogeschool Rotterdam inlog heb ik soms problemen, de servers van de TU Delft zijn wat stabieler (alleen is m'n stage daar helaas weer voorbij dus die kan ik niet meer gebruiken :( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer

Dreamer

Foutje

ThE_ED schreef op zondag 13 april 2008 @ 23:26:
Hebben jullie trouwens ook gezien dat Pilmo niet actief meer nieuwe klanten aanneemt?
Dat klinkt voor mij en de mensen die geen surfnet gebruiken ook niet zo gunstig..

[...]

Ik hoorde dat stadswonen in ieder geval wist dat er in andere gebouwen dan waar ik woon (Koningslaan) problemen waren, maar dat van hier pas de eerste meldingen doorgekomen waren. Maar zoals dit weekend; alleen 's avonds internet: overdag soms een paar minuten, dat is echt helemaal te erg, daarvoor was het dan weleens dat het wat minder ging voor een minuut ofzo, of dat de verbinding er een seconde o.i.d. uit knalde. (Altijd moeilijk om te zeggen wat er nu precies fout gaat natuurlijk...)
Mijn ervaring is dat als je wilt dat er iets aan gaat veranderen je met meerdere mensen tegelijk moet klagen. Jammer genoeg krijg ik het gevoel dat Kennisglas geen prioriteit heeft bij Stadswonen. De nieuwbouw projecten en de Kennisas zijn veel belangrijker.

specs | specs server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorteX
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb ook een glasvezel verbinding bij Surfnet (met SecureW2).

Heeft iemand enig idee hoe ik een PS3 hierop aan kan sluiten? Zelf zat ik te denken dat het misschien lukt als ik twee netwerkkaarten in mijn PC zet, en eentje dus aan glasvezel hangt en de andere naar de PS3 loopt... Iemand enig idee of dit werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 230058

j_bos schreef op donderdag 13 september 2007 @ 21:44:
Is het iemand al opgevallen dat binnen dezelfde flat geen intern FTP (en vast wel meer) verkeer mogelijk is?
Ja dat is mij ook opgevallen. Ook andere dingen;

* WWW: ik draai een webserver op mijn ip en mensen uit de zelfde flat kunnen pagina's op die webserver niet bekijken.
* Bonjour: als je OS X gebruikt kun je andere gebruikers met OS X `zien' in je finder, behalve de mensen met een Mac in je eigen flat...

Ik heb zo'n idee dat mensen in de zelfde IP-range niet met elkaar kunnen communiceren. Waarom dat is, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 230058

CorteX schreef op woensdag 30 april 2008 @ 00:15:
Ik heb ook een glasvezel verbinding bij Surfnet (met SecureW2).

Heeft iemand enig idee hoe ik een PS3 hierop aan kan sluiten? Zelf zat ik te denken dat het misschien lukt als ik twee netwerkkaarten in mijn PC zet, en eentje dus aan glasvezel hangt en de andere naar de PS3 loopt... Iemand enig idee of dit werkt?
Als je een windows-pc gebruikt kun je er inderdaad een tweede netwerkkaart in prikken. Vervolgens Internetdeling aanzetten. Op de `uitgaande' (tweede) netwerkkaart kun je dan een switch/hub hangen waardoor je er zoveel computers PS3-en aan kunt hangen als je zelf wilt.

• dajuan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik heb sinds gister mijn kennisglas verbinding aan de praat via stadswonen. Echter zit ik met het volgende probleem: de smtp server. Eerder in dit topic heb ik gelezen dat smtp.pilmo.nl zou moeten werken en gister deed hij dat ook voor het mailtje dat ik verstuurde.. maar alle mails die ik daarna probeerde te versturen werkte niet meer en kreeg ik onbestelbaar terug..

Schijnbaar is Pilmo overgenomen door Alice.. dus zou je verwachten dat de smtp server van Alice zou werken (smtp.alice.nl of out.alice.nl) en beide werken niet. Hoewel ik geen Pilmo heb, maar surfnet geloof ik (zit standaard bij mn contract in en die smtp server werkt ook niet.).. zou ik het wel graag werkend willen hebben. Ik heb namelijk mijn eigen domein en ben dus afhankelijk van mijn smtp server in Outlook voor het verzenden van email.

Dus welke smtp server gebruiken jullie voor t verzenden van mail via kennisglas van stadswonen?

Surfnet biedt voor zoor zover ik weet geen smtp server aan, je zult dus de server van je webhost (ik neem aan dat je die hebt bij een eigen domein) of van een andere aanbieder moeten gebruiken, zoals bijvoorbeeld gmail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 20:36
Aangezien ik veel aan dit topic gehad heb en toekomstige knutselaars graag van dienst ben, wilde ik toch nog het een en ander toevoegen aan dit topic. Ik heb geprobeerd een router aan de gang te krijgen (Linksys WRT54G v1.1) met de kennisglas verbinding. Ik heb dit topic gekozen omdat dit voor mij bij google als eerste hit kwam als ik zocht op de termen kennisglas en router

Veel routers met de fabrieks-firmware werken niet op je kennisglas verbinding. De meeste routers bieden geen ondersteuning voor EAP-TTLS. Ik gebruik nu op mijn router OpenWRT. OpenWRT heeft standaard ook geen ondersteuning voor EAP-TTLS maar als je wpa-supplicant installeerd op je OpenWRT router is het wel mogelijk.

Download OpenWRT Kamikaze 7.06
Welke .bin moet ik hebben?
Welke chip heb ik?
Hoe gooi ik het op me router?

boot_wait
Belangrijk is om te weten wat boot_wait is en wat het doet. boot_wait is een nvram waarde die bepaald of je router meteen doorstart of dat hij je de kans geeft om via een bepaald ip adres (per merk/type verschillend, bij linksys wrt54g altijd 192.168.1.1) een tftp sessie op te starten (en dus firmware te uploaden). Belangrijk dat boot_wait altijd "on" staat, want dan heb je altijd de mogelijkheid om je router te voorzien van nieuwe firmware als je het kapot maakt.

Vanaf dit punt ga ik er van uit dat je OpenWRT geinstalleerd hebt op je router. Nu zit je aan je kennisglas verbinding en kan je dus nogsteeds niet met je router op het internet, want je hebt wpa-supplicant nog niet. Even internet verbinding delen, WAN poort van de router aansluiten op je gedeelde verbinding, poortscan tooltje downloaden en even kijken welk IP adres de router heeft gekregen. Log in via SSH, dan pas je ipkg.conf aan, vervolgens installeer je wpa-supplicant en ntpclient door de volgende commando's:

De standaard packages van de distro werkten voor mij niet, dus ik gebruik nu een andere tree. Ik raad aan dit bestand aan te passen.
/etc/ipkg.conf
code:
1
2
3
src snapshots http://downloads.openwrt.org/snapshots/brcm-2.4/packages/
dest root /
dest ram /tmp

ipkg update
ipkg install wpa-supplicant
ipkg install libopenssl
ipkg install ntpclient

Waarom ntpclient? De router heeft geen hardware klok en elke keer als je hem reset of reboot denkt hij dat het 1 januari 2000 is. Is opzich niet lastig natuurlijk, maar wpa-supplicant werkt niet als de datum niet enigszins goed staat (iets met geldigheid van SSL certificaten). Daarom is de ntpclient nodig om de juiste datum in te stellen.

Maar als er geen verbinding is, kan de ntpclient ook geen verbinding maken met de ntp server. Dus je zal moeten zorgen dat de datum altijd enigszins up-to-date is. Daar misbruik ik het nvram voor. Ik sla via een cronjob elk half uur de tijd van dat moment op in het geheugen van de router, zodat zelfs als de router reboot / reset er een tijd opgeslagen is in het geheugen. Ik heb dit alles geautomatiseerd door de volgende scripts:

/etc/init.d/set_routertime
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
#!/bin/sh /etc/rc.common
# Example script
# Copyright (C) 2007 OpenWrt.org

START=35

start()
{
  echo start
  date -s "$(nvram get routertime)"
  #
}

stop()
{
  echo stop
  #
}

/etc/init.d/ntpclient_boot
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
#!/bin/sh /etc/rc.common
# Example script

START=55

start() {
  echo start
  /usr/sbin/ntpclient -c 1 -s -h pool.ntp.org &
}

stop() {
  echo stop
  #
}

/etc/init.d/new_routertime
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#!/bin/sh /etc/rc.common
# Example script

START=65

start()
{
  echo start
  nvram set routertime="$(date +%m%d%H%M%G)"
  nvram commit
  #
}

stop()
{
  echo stop
  #

}

/etc/crontabs/root
code:
1
2
*/10 * * * * /etc/init.d/ntpclient_boot start
0,30 * * * * /etc/init.d/new_routertime start

/etc/init.d/start_wpa
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
#!/bin/sh /etc/rc.common
# Example script

START=35

start()
{
  echo start
  wpa_supplicant -Dwired -ieth0.1 -c/etc/wpa_supplicant.conf &
  #
}

stop()
{
  echo stop
  #
}

/etc/wpa_supplicant.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
ap_scan=0

network={
 key_mgmt=IEEE8021X
 eap=TTLS
 identity="000000aa@eur.nl"
 password="<password>"
 phase2="auth=PAP"
}

Zet de rechten goed op de init scripts:

chmod 755 new_routertime ntpclient_boot set_routertime start_wpa

En activeer de init scripts:

/etc/init.d/new_routertime enable
/etc/init.d/ntpclient_boot enable
/etc/init.d/start_wpa enable
/etc/init.d/set_routertime enable

Dat was het! Uiteraard nog de waarschuwing dat je met dit geknutsel ook je router terminaal kan maken, dus pas op. Zonder boot_wait had ik al een grote verzameling kapotte routers gehad door dit avontuur. Voor de echte kenner zal het allicht niet de beste manier zijn om dit te doen en de wijze waarop ik e.e.a. doe is niet geheel volgens het boekje volgens mij ;) Maar voor mij werkt het nou al een aantal maanden dus ik ben er gelukkig mee. Eigen LAN voor m'n Xbox, printer, PC, laptop en Virtual PC's. Als je deze methode aanhoudt heb je trouwens nogsteeds geen draadloos internet, maar dat kan wel, als je dat wilt. Ik hoop dat ik hiermee nog iemand anders mee op weg kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 285403

Heyhey!

Ik heb ook dat kennisglas van stadswonen.
Nu heb ik daar al veel problemen mee gehad dat t niet zoals normaal internet werkt enzo.
Zo probeerde ik vandaag mijn xbox op internet te krijgen, dit lukte dus niet.
Na vandaag 10 keer te hebben gebeld kreeg ik niemand van kennisglas te pakken.

Ik vraag me dus af of iemand enige ervaring heeft met xbox live via deze aansluiting te krijgen?
Zou een heeeeleboel schelen haha. Anders ga ik Pilmo aanvragen, weet alleen niet of dit nog vor die 7 euro kan omdat t overgenomen is door Alice. Iemand hier ook een idee van?

Groetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugomeeuwes
Inmiddels gebruik ik Surfnet via Kennisglas al een tijdje succesvol met een zelf gebouwde linux router met WPA_Supplicant. Het is een beetje hobbyen, maar wel de goedkoopste en meest stabiele manier. Daarnaast werkt deze computer ook als file- en webserver.

Neem gewoon een oude computer (celeron of P3 is sterk genoeg) en zet er een 2e netwerkkaart in. Installeer bijv. Ubuntu server met WPA_Supplicant (linux alternatief voor SecureW2). Kijk voor de instellingen op ubuntuforums, hier is al het een en ander te vinden. Of google even op Kennisglas en WPA_Supplicant. Achter deze zelfgemaakte router kun je gewoon switches en wifi accesspoints hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer

Dreamer

Foutje

Anoniem: 285403 schreef op maandag 29 december 2008 @ 17:25:
Heyhey!

Ik heb ook dat kennisglas van stadswonen.
Nu heb ik daar al veel problemen mee gehad dat t niet zoals normaal internet werkt enzo.
Zo probeerde ik vandaag mijn xbox op internet te krijgen, dit lukte dus niet.
Na vandaag 10 keer te hebben gebeld kreeg ik niemand van kennisglas te pakken.

Ik vraag me dus af of iemand enige ervaring heeft met xbox live via deze aansluiting te krijgen?
Zou een heeeeleboel schelen haha. Anders ga ik Pilmo aanvragen, weet alleen niet of dit nog vor die 7 euro kan omdat t overgenomen is door Alice. Iemand hier ook een idee van?

Groetjes!
Het probleem is dat je WPA-applicant nodig hebt om in te loggen via Kennisglas. Zoals mijn bovenbuurman zegt kan je gebruik maken van een software matige router. Anders is de beste optie om over te gaan naar Alice. Dit kan nog steeds voor 4 euro of 7 euro, zolang je student bent.

specs | specs server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harthead
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-02 01:24
Hoewel dit topic al aardig oud is...

Ik hoorde vandaag het gerucht (via helpdesk) dat securew2 niet meer verplicht is. Dus dat je geen authenticatie meer hoeft te doen, en gewoon een ip adres per kamer toegewezen krijgt a la pilmo. Zal het vanmiddag thuis even proberen en resultaat doorgeven.

Things should be as simple as possible, but not simpler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout-hugo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09-2023
harthead schreef op maandag 02 maart 2009 @ 15:05:
Hoewel dit topic al aardig oud is...

Ik hoorde vandaag het gerucht (via helpdesk) dat securew2 niet meer verplicht is. Dus dat je geen authenticatie meer hoeft te doen, en gewoon een ip adres per kamer toegewezen krijgt a la pilmo. Zal het vanmiddag thuis even proberen en resultaat doorgeven.
En? Is het gelukt?

MacBook Black C2D 2.16GHz 160GB 4GB -- Dell 24" -- iPhone 3G 16GB -- iPod Nano 3G -- Canon PowerShot S90 -- Smart Roadster Coupe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer

Dreamer

Foutje

Het secureW2 protocol is er inderdaad vanaf gehaald. Vanaf nu kan je dus ook gebruik maken van voip, routers, etc.

specs | specs server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-06 04:51

Maf

Dreamer schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 22:28:
[...]

Het secureW2 protocol is er inderdaad vanaf gehaald. Vanaf nu kan je dus ook gebruik maken van voip, routers, etc.
Dus dat houdt in dat je nu op Surfnet gewoon een router kan hangen en het huis doet mee?

Antwoord op dezelfde vraag: Ja, simpel als dat

[ Voor 7% gewijzigd door Maf op 26-03-2009 17:24 ]

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 298010

Heeelp : s

Ik heb een probleem, en kom met de klantenservice van Pilmo niet echt verder.
Ik heb een ps3, en ben hier in het begin mee online geweest, ik heb hem daarna een tijdje bij mijn vriend aangesloten gehad, waar ik ook online ben geweest ermee.
En sinds ik hem weer thuis heb aangesloten, wil hij niet meer online, we hebben de instellingen gereset.
Ook heb ik alle gegevens zoals ip-adres, en DNS van Pilmo opgezocht, allemaal ingevoerd, maar hij weigert gewoon om het te doen.
Ook de klantenservice van ps3 heeft me niet kunnen helpen, en zegt dat het waarschijnlijk aan Pilmo ligt, dat het toch echt een modem verbinding is in plaats van een router....weet iemand hier meer over, of heeft iemand anders dit probleem ervaren??
Ik heb van Pilmo gehoord dat ik de eerste ben met dit probleem : s
Ik word er gek van, want ik heb Pilmo puur en alleen voor mijn ps3 aangevraagd, anders was kennisglas ook wel goed geweest.

Alvast bedankt!!!
Groetjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 298010

Ik weet trouwens zeker dat het niet aan de ps3 zelf ligt, want bij mijn vriend kan hij nog altijd online...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177412

SecureW2 onder windows is in Leiden, op klikspaanweg nog steeds nodig, net als wpa_supplicant onder linux, network manager applet in ubuntu 8.10, en 802.1x TTLS pap in Mac OSX leopard/tiger.

hier nog een link voor mensen die wpa_supplicant op hun router willen zetten, maar goed wellicht is het binnenkort niet meer nodig...
http://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=19791

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer

Dreamer

Foutje

Anoniem: 177412 schreef op zondag 12 april 2009 @ 20:56:
SecureW2 onder windows is in Leiden, op klikspaanweg nog steeds nodig, net als wpa_supplicant onder linux, network manager applet in ubuntu 8.10, en 802.1x TTLS pap in Mac OSX leopard/tiger.

hier nog een link voor mensen die wpa_supplicant op hun router willen zetten, maar goed wellicht is het binnenkort niet meer nodig...
http://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=19791
Dit gaat niet over SecureW2 in het algemeen maar specifiek op het gebied van Kennisglas in Rotterdam dat is aangelegd door studentenhuisvester Stadswonen.

specs | specs server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank.
Neem wel aan dat er dan een 2e netwerkkaart in moet en ICS geactiveerd moet worden.

Heb nog wel een oudere laptop hoe zou ik daar een uitgaande netwerk aansluiting op kunnen krijgen of maak ik het dan erg complex ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saiko223
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-02 20:16
Het topic is niet erg actief meer, maar ik vroeg me af of er huurders van stadswonen zijn die een sneller abonnement dan 30/30mbit hebben weten te bemachtigen. Zo ja bij welke provider?
Pagina: 1 2 Laatste