Volgens mij zie je het alleen als je verbinding al "aan" staat.
edit: wat net boven me gezegd is dus.
Nu mijn eigen verhaal waarvoor ik hier eigenlijk kwam. Ik weet dat het nogal stom en n00b gaat klinken, maar helaas ik heb nogal naïef gehandeld, dus zo is het nu eenmaal.
Ik heb een verbinding via Kennisglas in een gebouw van stadswonen. (Dat het niet echt "via stadswonen" is ookal kwma men zelf met de claim "wij gaan jullie internet leveren" is me wel duidelijk.) Dus gewoon via pilmo voor het makkelijkst gekozen (achteraf altijd dom natuurlijk...); Surfnet.
Nou zit er een gaaf boekje bij van kennisglas waarin (ondermeer) staat dat je ook meerdere computers mag aansluiten. De problemen beginnen verder al met een onduidelijk briefje dat bijgevoegd zit dat je SecureW2 niet hoeft te installeren als je bij de EUR zit. (Ik realiseer me nu ineens dat dat waarschijnlijk betekent "als je een laptop hebt en deze al eens gebruikt hebt om wireless op de EUR te surfen" maar dat staat er niet bij.)
Goed, na wat initieële problemen lukte het dan toch uiteindelijk, heb nu al een week gebruik gemaakt van deze verbinding. Dus gisteren maar eens computer 2 aansluiten.
En daar komt naieve blunder 1: "Ach gewoon dat SecureW2 installeren, die 2e computer in de sitecomswitch pluggen die ik hier nog heb en dan is het ok." Ja, eigenlijk weet ik wel dat er misschien een probleem ligt als je met 2 computers tegelijk probeert authenticatie te krijgen op 1 verbinding en dus ja; computer 2 deed het ineens, maar computer 1 had geen toegang meer. Toen bdacht ik me dat ik vast een router zou moeten hebben die de authenticatie voor me zou moeten doen ipv twee computers die dat tegelijkertijd proberen. Dus de zooi weer proberen terug te zetten zoals het was, alleen nu hebben beide computers geen toegang meer?! (Krijg alleen het welkomstscherm.)
Ergens gaat er dus iets mis nu als zelfs computer 1 al geen toegang meer heeft. (Ik ben nu op mijn werk dus kan helaas niet even verder prutsen.) Iemand enig idee wat? Ik heb eigenlijk niets veranderd, maar ik denk dat het mis gaat bij het verkrijgen van het ip? /release /renew geprobeerd maar dat helpt niet, lijkt wel goed te gaan verder.
Om met de deur in huis te vallen hier 3 vragen:
1 Hoe kan het dat mijn ene computer nu al geen toegang meer heeft? (Pilmo zegt dat het aan de switch kan liggen, maar die zat er altijd al tussen.) solved: Lag waarschijnlijk toch aan die lease van 24 uur, hoewel ik echt al 100x dezelfde handelingen heb gedaan was kabel eruit trekken en weer inpluggen nu toch voldoende. Toch raar.
2 Als ik straks toch de toegang wil delen via een (niet wireless-)router, wat kan ik dan het beste doen als ik dit via Surfnet en de EUR wil doen? Iemand een tip voor een router die ik "moet" kopen oid? Sort of solved, zie verloop van de thread hieronder.

3 Wie kan ik naggen voor support voor het delen van mijn verbinding? Volgens mij moet ik bij de EUR zijn, maar mijn facultaire helpdesk weet van niets. (Sociale Wetenschappen...)
Ik realiseer me dat ik een beetje dom en naief te werk ben gegaan maar ja, de informatievoorziening was nou ook weer niet geweldig. Ten dele komt dit denk ik door stadswonen die je eerst in de waan laat dat "zij" even voor internet gaan zorgen. (Wil je eens hier om lachen dan wil ik best wat leuke verhalen vertellen, ik zit in de wooncommissie van onze flat.) Ten dele komt dit wellicht ook door de al in dit topic genoemde problemen met de EUR.
Het is wat gemakszuchtig om hier maar mijn vragen neer te plempen en op een antwoord te hopen, maar ik wil best zelf wat uizoeken, daar gaat het niet om, maar ik zie even door de bomen het bos niet meer. Een en ander gaat voornamelijk over wireless routers, maar zijn er bijvoorbeeld dan wel "normale" routers die 802.1x ondersteunen en die ik kan gebruiken om via de EUR/Erna van surfnet gebruik te maken zonder andere software te installeren, of moet ik gewoon dezelfde weg bewandelen? (If so: wat voor soort routers zijn geschikt, dan zal ik vanavond jochems adviezen eens toepassen op dat ding.)
Edit: begrijp ik het goed dat IEEE 802.3 ook de 802.1x achritectuur ondersteund en dat dan een router met 802.3 zou moeten werken?
Overigens staat in het kennisglasboekje dus dat meerdere computers toegestaan zijn, alleen over ondersteuning zegt men wijselijk niets.
[
Voor 94% gewijzigd door
ThE_ED op 06-02-2007 10:14
]