Hoofdcategorieën
Topicacties

Nikon D80 10,2MP dSLR

Pagina: 1 2 3 4 ... 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 last

Reageer Nieuw Topic
ff geen zin om het op te zoeken maar PK ringen zijn, volgens mij, Ai. Wil zeggen dat je lichtmeting wel op je buik kan schrijven.

Nikon D50 || 18-55mm f3.5-5.6G DX AF-S || 28-105/3.5-4.5 D IF || 50mm 1.8 AF|| Tokina AT-X 100mm f/2.8 PRO D || Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO || SB-600 || SB-26

Reg. datum: 02 februari 2004

Met Soligor tussenringen werkt de lichtmeting wel

Reg. datum: 31 juli 2007

Tussenringen...tja...kan iemand me uitleggen wat het me daadwerkelijk oplevert?

bikkelpower

De minimale focusafstand schuift naar voren, dus je kan dichter bij focussen, maarrr je verliest ook licht.
Reg. datum: 18 april 2004

Weet iemand of je bij HDR (Bracketing) ook kan aangeven hoeveel foto's je wil maken. Meestal 3 of 5?

a.k.a. Martijn

nope, hij kiest er zelf voor om 3 foto's voor te maken, camera's uit het duurdere segment kunnen het wel, volgens mij.
Reg. datum: 01 oktober 2004

quote:
Nomad schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 15:28:
nope, hij kiest er zelf voor om 3 foto's voor te maken, camera's uit het duurdere segment kunnen het wel, volgens mij.
Je kunt bij de D80 kiezen tussen 2 en 3 foto's, waarbij je bij de 2 foto's kunt aangeven of de 2e + of - belicht wordt.

sinds 2001
Reg. datum: 24 februari 2001

Tja, maar de EV waarde (indien je die wilt bracketen) is met een knopje en een slinger aan het wieltje zo aangepast, dus als je perse meer exposures nodig hebt dan kan dat, hoewel je dan wel aan je body moet zitten, itt auto bracketing wat met de remote kan ;)

Nikon D80 | Nikon 18-70 3.5-4.5 | 50 1.8 | Tokina 12-24 4 | 100 2.8 macro | SB-600 lampje

Reg. datum: 13 december 2005

Ik ben sinds vanmorgen de trotse eigenaar van een Nikon D80 met 50mm f/1.8. Ik vind 'm echt geweldig. Vooral het CLS werkt erg fijn i.c.m. mijn SB-600.

Nikon D80 | Nikkor 50mm f/1.8D | Sigma 70-200mm f/2.8 | MB-D80 | SB-600 | Fastpack 200

Reg. datum: 26 december 2003

Ik zit er al lang over te denken om van een prosumer-compact over te stappen naar een DSLR.

Ik dacht er helemaal uit te zijn. Ik heb een heleboel merken en types in mijn handen gehad, met sommige ook foto's geschoten.
Ik zal met elke camera foto's kunnen maken die kwalitatief goed genoeg zijn, en ik wil vooral een camera hebben die "goed voelt". De Nikon D80 voelde verreweg het prettigst, leek me een goede keus dus. Alleen heb ik daar nog niet mee kunnen schieten.

Nu de Nikon D90 uitkomt, zakt de prijs van de D80 zover dat ik de knoop wil gaan door hakken.
Ik toch nog even naar de mediamarkt (helaas de enige in de buurt die alle types heeft staan). Inderdaad voelde de D80 nog steeds het lekkerst aan.
Wat me alleen opviel was dat de zoeker er behoorlijk donker en korrelig uitzag. De zoekers van de D60, Canon 400D, 450D zagen er veel lichter uit.
Nou heb ik me helemaal sufgelezen op het internet, en de zoeker van de D80 wordt meestal erg helder en duidelijk gevonden (prisma in plaats van spiegels en zo..)

Wat zou hier de reden voor kunnen zijn?
De camera's bij de MM staan natuurlijk niet aan, zijn het misschien goedkope demo-modellen of zo?

Vandaag @ kraagjes.nl:
Reg. datum: 18 september 2001

Er zit waarschijnlijk geen (of lege) accu in de MM demo modellen. Er zit een LCD-scherm over de zoeker heen voor fucusindicatoren en andere zaken. Dat scherm heeft altijd een klein beetje stroom nodig, anders ziet het er een beetje korrelig en donker uit, precies wat jij beschrijft.

Als je bij de MM (of een echte fotozaak ;) ) vraagt of ze er een accu in willen stoppen zal je zien dat het verdwenen is :)
Team BSD

De accu van de D80 was leeg, of niet aanwezig. :)

ggrrr, spuit 11 :P

Wilko wijzigde dit bericht 20-09-2008 15:16 (18%)

a.k.a. Martijn

Komt dus doordat ze uit staan, dan is de zoeker een stuk donkerder.
spuit 11 1/3e

Nomad wijzigde dit bericht 20-09-2008 15:17 (10%)

OK, da's duidelijk. Ik ga eens kijken waar hem kan proberen/kopen...

Dank je wel!

Reg. datum: 01 april 2008

Koop 'm op een plek waar je goeie service krijgt, niet bij dozenschuivers...

Reg. datum: 13 december 2005

Ik heb 'm bij Kamera Express gehaald. Ik hoorde laatst van een vriend dat hij bij de MediaMarkt ¤700 a ¤800 was. Ik heb 'm zelf bij KE voor ¤484 gehaald. Dat was alleen een body. Nou weet ik niet helemaal zeker of dat bij de MediaMarkt ook het geval was.

Nikon D80 | Nikkor 50mm f/1.8D | Sigma 70-200mm f/2.8 | MB-D80 | SB-600 | Fastpack 200

Ik wil hem met een 18-200VR kopen. Prijzen daarvan zijn inmiddels tot onder de 1000 euro gezakt.
Ik heb er niet echt haast mee, maar verwacht eigenlijk niet dat het nog heel veel verder gaat zakken. Die 18-200 blijft gewoon een duur ding...

Reg. datum: 12 februari 2005

Ik vrees dat je gelijk hebt, de body komt in een aanbieding rond de 475 euro uit (zie pricewatch).

Er liep een cash-back van 100 euro op tot 31 augustus jl. maar deze is al afgelopen nu.

Die 18-200 kan voordeliger zijn om maar los te kopen.

479,- voor body en dan vervolgens wellicht een 2e hands 18-200 voor 350 euro circa.
nieuw kost ie 489 volgens pricewatch.

Maar met respect, je kunt wellicht beter een d80 met kitlens (18-70) en een 70-300 VR kopen.
Meer bereik, en geen zoom-creep zoals bij de 18-200 een bekend probleem is.

succes O-)

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Tsja, ik weet dat ik voor minder geld (en waarschijnlijk betere kwaliteit) een 2-lens set kan kopen.
Ik heb dat eerder gehad (analoog nog), en ik vindt het in de praktijk erg vervelend om daarmee te slepen en ze te verwisselen. In de praktijk gebruikte ik de tele-zoom bijna niet. Ik wil dus wel een betere kwaliteit dan mijn huidige compact , maar echt maar 1 objectief.

Ik heb nu een 36-432 mm equiv op mijn compact. Ik heb een analyse-tooltje over de foto's heengehaald die ik daarmee gemaakt heb. Het blijkt dat 98% van mijn foto's onder de 200mm zit.
In principe zou ik dus aan een 18-135 meestal voldoende hebben. Ik heb begrepen dat die wel iets goedkoper maar niet echt beter is.

Ik wil/hoef niet op de allerlaatste euro kijken, ik hoor overal dat de 18-200VR de beste in zijn soort is. Zolang je de beperkingen accepteert is het een prima keuze toch?
quote:
vegtem schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 06:53:
Maar met respect, je kunt wellicht beter een d80 met kitlens (18-70) en een 70-300 VR kopen.
Meer bereik, en geen zoom-creep zoals bij de 18-200 een bekend probleem is.

Reg. datum: 03 juni 2007

Hallo aan een ieder, ik sta op het punt een camera te kopen, maar heb nog een beetje twijfel tussen een D60 of een D80. Ik ben een beginner, maar ik weet nu al dat ik me stevig in de wondere wereld van de fotografie ga verdiepen. Voor ¤ 559,00 koop je een D80 kit en voor ¤ 449,00 een D60 kit. De twijfel zit in het kopen van een D60, het fotograveren een beetje onder de knie krijgen en met de tijd een D90 (of hoger) kopen of gelijk een mooie middenklasser, D80, die toch alweer wat ouder is. Anyone ?

a.k.a. Martijn

Ik zou even doorsparen en voor een D90 gaan. Als je nu al weet dat je fotograferen echt leuk gaat vinden, zou ik niet iets kopen waarvan je weet over een jaar te gaan vervangen.
Die D90 gaat je komende tijd niet in de weg zitten in je groei, en filmpjes kunnen maken is gewoon heel erg hip.
Daarnaast is die D90 al heel redelijk geprijst voor wat hij kan :).
Reg. datum: 12 februari 2005

Aan de andere kant, als filmpjes maken je geen fluit uitmaakt, en je doet niet mee aan de megapixel race, heb je zeker als beginner een hele goede camera aan de d80.

tussen de prijs van de d80 en de d90 zit nog best wel een gat, dat geld kun je dan mooi uitsparen voor wat glaswerk.

Voor een groot gedeelte gaan je lenzen de kwaliteit van de foto bepalen, dan zou ik een wat mindere body en goed glas kopen dan een dure body en dan geen geld meer overhebben voor glaswerk.

Die body is in 2 jaar tijd nog de helft waar.... 8) ;)

I have the body of a god, shame it's a buddha......

a.k.a. Martijn

Tussen de D80 en D90 zit meer dan filmen en 2mp.
De sensor is van ccd naar cmos gegaan en dat is echt een hele verademing qua detail/DR en ruis.
Daarnaast heb je liveview erbij, heel stuk beter lcd scherm etc etc.
Camitariër
Reg. datum: 16 februari 2003

quote:
vegtem schreef op woensdag 24 september 2008 @ 10:54:
Aan de andere kant, als filmpjes maken je geen fluit uitmaakt, en je doet niet mee aan de megapixel race, heb je zeker als beginner een hele goede camera aan de d80.

Voor een groot gedeelte gaan je lenzen de kwaliteit van de foto bepalen, dan zou ik een wat mindere body en goed glas kopen dan een dure body en dan geen geld meer overhebben voor glaswerk.
Damn zeg, wat sla jij de plank mis... De sensor van de D90 is een CMOS, geen CCD, en al helemaaaal geen sony 10MP CCD. Nikon moet imho de ogen uit de kop schamen dat ze die sensor toendertijd nog in de D80 gestopt hebben.

En niet alleen dingen als ruis hebben baat bij een CMOS, want er zijn zat mensen die nooit boven de iso400 komen, maar ook dingen als blooming heb je een stuk minder.

Reg. datum: 10 mei 2004

Blooming heb je bij een CCD voornamelijk als je net als in de D70 een electronische sluiter gebruikt. Bij een normale Mechanische sluiter heb je die problemen al nauwelijks.

De IQ op lage iso waarden is bij een CCD vaak wel beter (omdat er minder NR gebeurt).

(het steeds maar hoger worden van de iso waarde gebeurt niet doordat er ineens meer licht per pixel binnen komt, of de efficientie van de photosites (die was in het 6MP tijdperk al rond de 70%). Dat zou ook wel erg knap zijn met de als maar hoger wordende resolutie's die je ziet. Nee de winst in ISO bereik komt voor het grootste deel uit het beter worden en meer toe passen van NR.

Een CCD ruist minder maar een CMOS heeft op de chip zelf al veel meer mogenlijkheden tot NR. Dit is ook de reden dat een CCD bij lage iso waarde/geen NR beter presteerd al een CMOS waar al wel een beetje NR op gebeurt. Maar ook is dit de reden dat fabrikanten nu ze meer en meer NR moeten toepassen om de ISO race te kunnen volgen meer en meer naar CMOS over gaan)

martijn_tje wijzigde dit bericht 24-09-2008 11:27 (64%)

Minolta 5D + Minolta 18-70 f/3.5-5.6 + Minolta 50 f/1.7 + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Sony HVL-F36AM

Pagina: 1 2 3 4 ... 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: