Hoofdcategorieën
Topicacties

Nikon D80 10,2MP dSLR

Pagina: 1 2 3 4 ... 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 last

Reageer Nieuw Topic
BF2 @ www.ndaclan.nl
Reg. datum: 05 augustus 2004

Voordeel van de D300 ten opzichte van de D80 is de dubbele snelheid, beter schermpje en vooral meerrrr knopjes :) . Des te meer knopjes, des te minder je in het menu hoeft te zijn :)

Nadeel is het lastige systeem voor een afstandsbediening en het gewicht (al kun je dat ook een positieve eigenschap vinden). De mirror black-out time is ook lager.

Het scheelt wel zo'n 900-1000 euro ja. Voor dat geld kun je ook een paar leuke (of 1 hele leuke) len(s)/(zen) of een stel flitsers halen.

En qua bouwkwaliteit; de D80 is toch iets meer plastic, de batterygrip ook. Bij de D300 is het meer magnesium. Maarja, je betaald wel overal twee keer zoveel voor. Batterygrip voor de D80 is een keer 120 euro, de batterygrip voor de D300 is al snel 240 euro. Zelfde verhaal met afstandsbediening. (De officiele Nikon remote voor de D300 kost 220 euro...., hoezo geld besparen met remote uit China :Z )

Reg. datum: 22 mei 2003

Ergvaring, fotografeer al een behoorlijk aantal jaren, ooit begonnen met een oude practica slr die ik ergens in huis had gevonden toen ik +/- 14 was, ben nu 37 dus al een poosje.... :)
Heb verder nog een Nikon F601af & Nikon FM en daarbij de volgende lenzen : 20mm - 24mm - 35-70mm - 70-210mm en een 100mm macro lens.
Weet van de 1.5x factor (o.i.d.) maar het zijn toch leuke lenzen, verder nog een sb-24 speedlight maar die zal wel niet meer helemaal compatible zijn.
Ook nog diverse filters en meer van dat spul.
Denk toch dat ik gewoon de D80 kit ga bestellen, en de ~¤ 1000 ga besteden aan een goeie camera tas en div.

BF2 @ www.ndaclan.nl

SB-24 kun je nog gebruiken in A stand. Zoomen werkt niet meer en camera in de M stand houden ;)

quote:
Orion84 schreef op zondag 06 april 2008 @ 12:15:
[...]

Dat soort gebruik, vastgezet in een beschermende behuizing, is natuurlijk totaal niet te vergelijken met hoe de gemiddelde fotograaf met z'n camera om gaat. Die sleept dat ding overal mee naartoe en maakt foto's in allerlei houdingen, soms zelfs zo dat de camera beweegt tijdens het schieten. Opzich mooi om te lezen dat het spul wat kan hebben, maar of dit iets zegt over hoe lang een D80 meegaat bij normaal gebruik?
Wat het wel zegt is dat sommige sluiters het kunnen hebben. Zeg dat je "normaal" gebruikte D80 1/10 van dit meegaat. Is al niet gek.

Nikon D50 || 18-55mm f3.5-5.6G DX AF-S || 28-105/3.5-4.5 D IF || 50mm 1.8 AF|| Tokina AT-X 100mm f/2.8 PRO D || Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO || SB-600 || SB-26

Enige wat me nog een klein beetje tegenhoud, de D80 is rond Augustus 2006 op de markt gekomen, is er nog geen opvolger in zicht, D80s of x of zo iets?
Zou het vervelend vinden als een maand na mijn aankoop de "nieuwere, verbeterde" uitvoering op de markt komt.
Wacht zowiezo tot na de 20e met het bestellen, daarvoor absoluut geen tijd om er mee te 'spelen' en na de 20e heb ik 2 weken rust om lekker de bossen/hei/water op te zoeken.

D80 opvolger wordt, volgens de geruchtenmolen, ergens in de komende 9 maanden uitgebracht.

Nikon D50 || 18-55mm f3.5-5.6G DX AF-S || 28-105/3.5-4.5 D IF || 50mm 1.8 AF|| Tokina AT-X 100mm f/2.8 PRO D || Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO || SB-600 || SB-26

Reg. datum: 03 mei 2002

de d80 werd voor zover ik weet ook niet meteen na de d200 aangekondigd.

Ikheb niet zolang geleden een d80 gekocht, en heb daar geen spijt van. Waarschijnlijk word de d90 wel wat overpriced in het begin, netzoals de d80 was eerst (hij was bij introductie zon 1400 euro).
Ik heb em laatst opgepikt voor 600(!) nieuw.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]- -[ Nikon D700 + Glas + Flits ]- -[ SHIFT HORIZON ]-
-[Ken Rockwell is the only one who can take self-portraits of you]-

Sun Tzu Knows

quote:
Wobcat schreef op maandag 07 april 2008 @ 00:37:
Enige wat me nog een klein beetje tegenhoud, de D80 is rond Augustus 2006 op de markt gekomen, is er nog geen opvolger in zicht, D80s of x of zo iets?
Zou het vervelend vinden als een maand na mijn aankoop de "nieuwere, verbeterde" uitvoering op de markt komt.
Hehe ik ken het gevoel, daar loop ik dus ook een beetje mee. Maar zoals hieronder al aangegeven staat zal de opvolger waarschijnlijk wat duurder zijn als de D80 nu. Eer dat cam op zelfde prijsniveau is als de D80 ben je ook wel weer een tijdje verder (als geld niet uitmaakt is dit natuulijk verder geen punt). Ik heb zelf besloten om hem binnekort maar gewoon te halen want blijven wachten wordt ik ook niet wijzer van. Zeker omdat er nog geen data vastgesteld zijn.

Democratie is de dictatuur der meerderheid

.is[b]E[/b]ngaged.
Reg. datum: 31 mei 2001

Ook ik ben op zoek naar een nieuwe camera, met mijn huidige camera (nikon d50) ben ik uitgespeeld en wil graag toch iets beters. Me vader heeft een D80 en moet zeggen deze ligt veel lekkerder in de hand dan de d50.

Nu ben ik toch aan het kijken om hem te importeren via me oom naar Nederland, samen met een 18-200mm VR lens. Het voordeel hierbij is dat hij hem koopt en al wat gebruikt en dat ik hem via hem dan overkoop. Enkel garantie zit ik dan toch mee, maar mijn huidige camera heb ik een verzekering / garantie op zitten via de ANWB. Iets van 22 euro per jaar wat te doen is. Nu heb ik hun al gevraagd of alle reparaties die aan de camera gedaan moet worden ook via hun geregeld kunnen. Dus dat zij de kosten zullen betalen, helaas hebben ze nog geen antwoord (nu zo'n 5 dagen geleden). Maar dat lijkt mee en goeie optie, want nikon nederland wilt ze wel repareren enkel je zal dan moeten betalen..

.She's so .Lovely!
-Ankh- Gear: Nikon D80 | Nikon AF-S DX 18-200mm f3.5-5.6 AF-S DX VR
Geeft je mening op mijn foto: Metro Photo Challenge

Waizzit?
Reg. datum: 11 juni 2004

quote:
HeckerBob schreef op maandag 07 april 2008 @ 13:02:
[...]

Hehe ik ken het gevoel, daar loop ik dus ook een beetje mee. Maar zoals hieronder al aangegeven staat zal de opvolger waarschijnlijk wat duurder zijn als de D80 nu. Eer dat cam op zelfde prijsniveau is als de D80 ben je ook wel weer een tijdje verder (als geld niet uitmaakt is dit natuulijk verder geen punt). Ik heb zelf besloten om hem binnekort maar gewoon te halen want blijven wachten wordt ik ook niet wijzer van. Zeker omdat er nog geen data vastgesteld zijn.
Ik zit stiekem te hopen dat de D90 (om em maar even zo te noemen) al in de zomer verschijnt. Als ik dan de verhuizing achter de rug heb, de D80 voor een mooi prijsje op de kop tikken. Het wordt mijn eerste (D)SLR en daar kan de D80 volgens mij goed aan mijn wensen voldoen. Qua grip een stuk beter dan de 400D. Laatst een 20D van Canon in mijn handen gehad en dat gaat. Nikon is gewoon een groothandenmerk ;) .
De D90 zal waarschijnlijk antidust zijn.(en misschien ook liveview??) Wie weet gaan de MP ook van 10 naar 12, maar voor die punten voorspel ik een prijs die richting de prijs van de D200 aan gaat liggen waardoor je je vizier daar ook weer op kan leggen. Qua prijsdaling vind ik Nikon aardig rap. De D60 is al redelijk gedaald tot onder het D40x punt.

Al met al komt het erop neer dat de D80 gewoon goedkoper gaat worden als de opvolger er staat en het dan een nog interessantere camera wordt voor het geld. :)

PSN iD: AEON-M --- Canon 40D / Tamron 17-50 f2.8 --- Virtua Tennis 3 & NBA2K7 te koop voor PS3

Reg. datum: 01 april 2008

quote:
fotojunk schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 17:37:
Nieuw - D80 firmware-update 1.1 voor Windows 23/01/2008

Versie 1.10 bevat de volgende verbeteringen.
- De D80 is "Certified for Windows Vista"
- Ondersteuning voor het nieuwe USB Media Transfer Protocol (MTP) istoegevoegd. De PTP-optie in het onderdeel USB van het setup-menu wordt vervangen door MTP/PTP. Het pictogram is ook aangepast.
- Verbeterde verwerking van ruisonderdrukking die wordt uitgevoerd bij sluitertijden van 1-8 seconden, met Bulb als instelling voor sluitertijd en Aan voor Ruisonderdrukking in het opnamemenu.

Uitleg firmware upgrade
En voor Mac:

http://www.nikon-euro.com/kdb/nl/2008/23716/D80_mac_nl.html

Sun Tzu Knows

quote:
m4yall schreef op maandag 07 april 2008 @ 13:15:
Ik zit stiekem te hopen dat de D90 (om em maar even zo te noemen) al in de zomer verschijnt. Als ik dan de verhuizing achter de rug heb, de D80 voor een mooi prijsje op de kop tikken. Het wordt mijn
...
Ik zat te hopen dat ze em feb 2008 zouden aankondigen / uitbrengen... dan 2 maandjes wachten maar mocht niet zo zijn ;) D90(?) zal wel veel features van de D300 krijgen alleen een beetje uitgkleed, dus zal idd wel antidust en nieuwe sensor ed krijgen. Zal wel een mooi ding worden en D80 zal idd nog wel wat goedkoper worden, al denk ik dat hij nu ook al redelijk goedkoop is voor wat je krijgt. Maar we gaan het wel zien :)

Verder qua grote handen... 350d en 400d is idd wat krap maar de 20/30/40d versies van Canon zijn toch wel redelijk groot? Niet dat ik je naar een ander merk wil praten maar gewoon voor nieuwsgierigheid. Die instappers van Canon kon ik ook niet vastpakken, maar de maatjes daar boven pastte toch wel in mijn handen...

Democratie is de dictatuur der meerderheid

Waizzit?

quote:
HeckerBob schreef op maandag 07 april 2008 @ 15:32:
[...]

Ik zat te hopen dat ze em feb 2008 zouden aankondigen / uitbrengen... dan 2 maandjes wachten maar mocht niet zo zijn ;) D90(?) zal wel veel features van de D300 krijgen alleen een beetje uitgkleed, dus zal idd wel antidust en nieuwe sensor ed krijgen. Zal wel een mooi ding worden en D80 zal idd nog wel wat goedkoper worden, al denk ik dat hij nu ook al redelijk goedkoop is voor wat je krijgt. Maar we gaan het wel zien :)

Verder qua grote handen... 350d en 400d is idd wat krap maar de 20/30/40d versies van Canon zijn toch wel redelijk groot? Niet dat ik je naar een ander merk wil praten maar gewoon voor nieuwsgierigheid. Die instappers van Canon kon ik ook niet vastpakken, maar de maatjes daar boven pastte toch wel in mijn handen...
Mijn neef schiet semi-professioneel met een 30D. Die was alleen in reparatie en daarom had hij een (leen) 20D bij. Die kon ik wel goed vasthouden. Echter zat hier wel een Grip onder. De D80 kan ik zonder grip ook al goed vastpakken. De Canon 30D zal sowieso wel een grotere greep hebben omdat er een scherm bovenop zit (een vereiste voor een dSLR voor mij).

PSN iD: AEON-M --- Canon 40D / Tamron 17-50 f2.8 --- Virtua Tennis 3 & NBA2K7 te koop voor PS3

BF2 @ www.ndaclan.nl

En waarom wil je een schermpje bovenop?
Je kunt al die dingen toch ook in de zoeker zien of anders op het schermpje achterop.

a.k.a. Martijn

quote:
jcvjcvjcvjcv schreef op maandag 07 april 2008 @ 21:20:
Je kunt al die dingen toch ook in de zoeker zien of anders op het schermpje achterop.
In de zoeker zie ik niet wat voor lichtmeting ik kies volgens mij. En op mijn lcd wil ik het niet zien omdat dat veel te fel is wanneer het om mij heen donker is. Kortom, ja ik wil het wel zo'n schermpje.
Camitariër
Reg. datum: 16 februari 2003

quote:
jcvjcvjcvjcv schreef op maandag 07 april 2008 @ 21:20:
Ga in het donker foto's maken, dan snap je het wel. Afgezien van dat het sneller is :)

Reg. datum: 25 april 2004

quote:
m4yall schreef op maandag 07 april 2008 @ 16:24:
[...]
Mijn neef schiet semi-professioneel met een 30D. Die was alleen in reparatie en daarom had hij een (leen) 20D bij. Die kon ik wel goed vasthouden. Echter zat hier wel een Grip onder. De D80 kan ik zonder grip ook al goed vastpakken. De Canon 30D zal sowieso wel een grotere greep hebben omdat er een scherm bovenop zit (een vereiste voor een dSLR voor mij).
Alle camera's die je noemt (30D, 20D en D80) hebben een grote greep en een schermpje bovenop.
Verder denk ik niet dat een D80 een grotere greep heeft dan een 30D. Kijk ook maar naar dit plaatje:
http://a.img-dpreview.com/reviews/NikonD80/Images/sidebyside.jpg
Misschien is die een mm. hogere maar die van canon is veel breeder wat ook fijner is met grote handen.
20D of 30D is verder ook geen verschil qua grootte. Alleen het beeldscherm is wat groter, de behuizing is vrijwel hetzelfde. (zoals de hele x0D serie)

Pentium D930 @ 3,53Ghz | Gigabyte GA-8N-SLI | 2x Corsair 1GB DDR2 | 2x 300GB Seagate 7200.9 @ raid0 | 1x 500GB Samsung T166 | 1x 120GB Seagate 7200.7 | Asus N6800GT @ 425/1150 | Scythe Ninja | Dell 2007FP | Logitech MX400 | MS Natural Ergonomic 4000

Klopt.. qua vasthouden is een D70(s) ook fijner dan een D80 :)

Nikon: D3;
17-35mm f/2.8; 35mm f/2; 50mm f/1.4; 80-200mm f/2.8; 85mm f/1.8; Micro 105mm f/2.8;
SB-800; SB-600; SB-24; SU-800
Sigma: Fisheye 15mm f/2.8

.is[b]E[/b]ngaged.
Reg. datum: 31 mei 2001

quote:
ThunderNet schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 01:06:
Klopt.. qua vasthouden is een D70(s) ook fijner dan een D80 :)
dat is jou mening ;)
Ik vind een D80 fijner vast houden dan een D70, voor mij is het gewicht goed. de D50 is mij te licht.

.She's so .Lovely!
-Ankh- Gear: Nikon D80 | Nikon AF-S DX 18-200mm f3.5-5.6 AF-S DX VR
Geeft je mening op mijn foto: Metro Photo Challenge

Waizzit?

quote:
-DG- schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 00:44:
[...]

Alle camera's die je noemt (30D, 20D en D80) hebben een grote greep en een schermpje bovenop.
Verder denk ik niet dat een D80 een grotere greep heeft dan een 30D. Kijk ook maar naar dit plaatje:
[afbeelding]
Misschien is die een mm. hogere maar die van canon is veel breeder wat ook fijner is met grote handen.
20D of 30D is verder ook geen verschil qua grootte. Alleen het beeldscherm is wat groter, de behuizing is vrijwel hetzelfde. (zoals de hele x0D serie)
Inderdaad, als je het zo ziet zou de greep van de 30D nog groter moeten zijn. De D80 heb ik gewoon vaker in mijn handen gehad en daarom herinner ik het me ook beter. Dat scherm bovenop vind ik gewoon fijner dan alles aflezen van het LCD scherm achterop. Hoewel ik nog nooit een dSLR heb gehad weet ik al zeker dat ik dat vele malen fijner ga vinden. In de zoeker vind je volgens mij praktisch geen informatie terug die wel te vinden is bovenop.

Het antwoord is 42

Niet alle informatie die je makkelijk op het scherm bovenop weer kan geven staat ook in de zoeker.

Daarnaast vind ik zelf de informatie in de zoeker wel handig om e.a. fijn af te stellen voor de foto die ik aan het maken ben, maar meestal kijk ik bovenop om de grove eerste instelling te doen.

Dat gaat als volgt:
1. Ik kijk eens rustig naar het gehele plaatje en beslis bijvoorbeeld dat ik op diafragma prio wil schieten.
2. Pak mijn camera, stel die in op diafragma prio (A voor Nikonians)
3. Kijk nog eens en maak een inschatting van het te gebruiken diafragma.
4. Stel het diafragma in op het bovenscherm.
5. Controleer allerlei dingen op het bovenscherm (lichtmeet methodiek, FEC, WB etc.) en stel die zonodig bij.
6. Richt camera ongeveer op het "doel" en controleer snel de voorgestelde sluitertijd en stel eventueel de ISO bij.
7. Kijk door de zoeker, stel laatste details bij en maak de foto.

Oke, bovenstaande is een beetje overdreven. Vaak is het zo dat ik 5 en 6 bijna blind overneem van de vorige foto, tenminste als ik weet wanneer en onder wat voor omstandigheden ik de vorige foto genomen heb.
Is dat dagen geleden, dan zal ik die dingen wel even controleren.

(Nu net iets te vaak een foto op ISO 1000 genomen omdat ik de vorige foto s'nachts had genomen.

Ik begrijp de opmerking: Ik wil een bovenvenstertje dus helemaal. Die van de D80 vind ik ontzettend handig. Overzichtelijk en eventueel te verlichten.

Nikon D300 / D80 / D50 / F801 / F60 | Tokina 12-24 f4 | Nikkor 18-70 / 24-120 VR / 70-200 f2.8 VR / 24 f2.8 / 50 f1.4 / 85 f1.8 | Formula 5 28 f2.8

BF2 @ www.ndaclan.nl

quote:
Nomad schreef op maandag 07 april 2008 @ 21:30:
[...]

In de zoeker zie ik niet wat voor lichtmeting ik kies volgens mij. En op mijn lcd wil ik het niet zien omdat dat veel te fel is wanneer het om mij heen donker is. Kortom, ja ik wil het wel zo'n schermpje.
Hmm, dan moet ik toch maar eens naar de D80 zoeker gaan kijken. Heb zelf een D300

Ah!

D80 zoeker:
http://a.img-dpreview.com/reviews/NikonD80/Images/viewfinderdiag.jpg
1 Focus indicator
2 Flash value (FV) Lock
3 Auto exposure lock
4 Shutter speed
5 Aperture (f-number)
6 Electronic analog exp. / compen.
7 Flash compensation indicator
8 Exposure compensation indicator
9 Exposures remaining / buffer / exp. value
10 Flash-ready indicator
11 Auto ISO sensitivity indicator
12 Battery indicator
13 Bracketing indicator
14 "K" indicates thousands remaining

Bron: http://www.dpreview.com/reviews/NikonD80/page4.asp

D300 zoeker:
http://a.img-dpreview.com/reviews/NikonD300/Images/viewfinderview.jpg
1 Focus indicator
2 Metering mode
3 Auto exposure lock
4 Flash value (FV) Lock
5 Flash sync indicator
6 Shutter speed
7 Aperture stop indicator
8 Aperture (f-number / number of stops)
9 Exposure mode
10 Electronic analog exposure display / compen.
11 Flash compensation indicator
12 Exposure compensation indicator
13 ISO / Auto ISO indicator
14 ISO sensitivity
15 Exposures remaining / buffer / exp. value
16 Thousands indicator
17 Flash-ready indicator

Bron: http://www.dpreview.com/reviews/nikond300/page4.asp

Ja, nu vat ik hem :+

jcvjcvjcvjcv wijzigde dit bericht 08-04-2008 12:09 (54%)

Nou, eerder als gepland, kreeg wat vrije tijd extra in mijn schoot geworpen, de Nikon D80 besteld.
Afgelopen donderdag besteld bij Camera.nl incl. de 18-70 kitlens. Ze waren niet de allergoedkoopste, maar de goedkoopste shop had een levertijd van 5 werkdagen, de daaropvolgende had een Duitstalige handleiding erbij zitten. Ik betaal dan liever een paar ¤¤ meer om 'm binnen 24 uur in huis te hebben met Nederlandstalige handleiding. Ook een Lowepro Slingshot 200aw erbij besteld (bij kamera-express) een ontzettend handig systeem (voor mij in ieder geval). Alles wat ik heb kan er in en nog ruimte over voor nog een lens of wat ander spul.
Gisteren liep/fietste ik dus al om 6:30 in het bos, op de hei. Schitterend weer, opkomende zon, hertjes/wilde paarden/gevaarlijk uitziende koebeesten, hardstikke mooi.
Maar is dus wel weer even wennen zeg, na jarenlang hoofdzakelijk met compactcamera's gewerkt te hebben maar langzaam kwam het 'reflex' gevoel weer boven.
Al met al, ontzettend fijn toestel waar ik nog jarenlang plezier van zal hebben.
Oh ja, iemand ervaring met de MB-D80 ? Kost nu zo'n ¤100 en zou ik er nog wel bij willen hebben.

Reg. datum: 20 januari 2004

ik heb er 1 van hahnel, was 130 euro bij de mediamarkt incl batterij. doet zijn werk perfect en kan mooi de camera een hele avond aanlaten zonder in de gaten te houden of de batterij niet te snel op raakt.

past je camera een beetje in die slingshot 200? ben zelf ook nog op zoek naar een nieuwe camera tas, heb er nu 1 van crumpler. maar met een 18-135 lens erop heb ik prakties geen ruimte meer.
heb wel een tijdje de slingshot aw300 op het oog, maar misschien is die te groot voor een d80 met 2 lenzen en een flitser?

Reg. datum: 04 december 2006

quote:
Wobcat schreef op zondag 13 april 2008 @ 10:46:
Oh ja, iemand ervaring met de MB-D80 ? Kost nu zo'n ¤100 en zou ik er nog wel bij willen hebben.
Ik heb de mb-d80 al een tijd in gebruik een zeker een must als je vaak verticale foto's maakt.
Verder als je wat grotere handen hebt houd die lekker vast.

De instel knoppen zijn erg handig en de ontspanknop werkt erg fijn.
Mis helaas nog men 4-weg knop op de grip > die zit nu nogal ver weg als je verticaal een foto maakt.

Vassie18 wijzigde dit bericht 15-04-2008 08:05 (6%)

Nikon D80, Nikon MB-D80, Tamron SP 28-75mm f/2.8 XR Di LD AS, Nikkor 70-300mm VR 4.5-5.6, Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro, Nikon SB-800, B+W UV MRC, 2x Sandisk Extreme III 2GB, Gorilla SLR Zoom, Bilora 1122, Crumpler Match Maker M, Crumpler Pretty Boy L

Pagina: 1 2 3 4 ... 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: