Gathering of Tweakers

Quicksearch
En ook ik volg dit project :)
(Alleen snap ik niet zoveel van electronica, maar vind het wel bijzonder boeiend om te volgen, dus ga alsjeblieft door :P)

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling. - dailypicture.nl - mysnaplog.com | PSN ID: Tgmessi

Master of the Edit-button

En alweer iemand die het volgt...
Erg interessant iig :) helaas beperkt mijn elektronica kennis zicht tot schemas lezen en hooguit wat solderen.

Mijn naam is Gasaansteker! De duistere heerser van de 21ste eeuw! Want ook Lucifer raakt verouderd....
[hr]McKaamos heeft nu ook een blogje

Samsung 193T powered

vraagje, waarom heb je een eigen protocol verzonnen? (het wiel opnieuw uitvinden)

is er niet een bestaand iets wat je kunt gebruiken? DMX512 is bv een simpel protocol wat gebruikt wordt in de licht techniek. of mis ik iets?

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

@hierboven: het is dikwijls het eenvoudigste om al een bestaand protocol te gebruiken omdat dit wel eens in de microcontroller kan zijn "ingebakken" dan is het gewoon een kwestie van een aantal configuratie bits zetten, nog wat commando's en het is mogelijk om data te versturen :)
(zo bijvoorbeeld met de PIC16F627A een simpel seriele verbining (kan zelfs naar de pc :p))

Ik volg het ook, al is het maar om ideeën op te doen voor m'n eigen project...
(Ik moet nog steeds assambler leren... :P)

M'n Oma is een site aan het haken. - 2 x Hitachi CML174SXW B @ 3.0GHz

Code IT

Ik volg het ook! Zelfs gebookmarked :) Ga je ook een X10 bridge maken? Lijkt me ook gaaf om dat soort apparatuur aan te sturen via je eigen protocol.

Ik volg ook ;)
Ik heb het klik-aan-klik-uit systeempje gebouwd en wil méér. Mocht je projectje goed slagen bouw ik het veel kans na (al is het maar om van te leren)

*O* !Joehoe! *O*

Ik volg deze EiP ook, helaas heb ik zelf nog niet de tijd/ruimte/kennis om dit soort dingen zelf te maken. Die kennis zou ik overigens wel moeten hebben, ik heb een semester 1 of ander electronicavak gevolgd op de TUD, maar dat is allemaal al weer te diep weggezakt.

Zodra ik een werkkamer gebouwd heb in mn huis ga ik eens een zakje componenten halen en lekker kortsluiting veroorzaken 8)7

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!"
- Steun Mepukori, gebruik geen DRM!

Ik kijk ook nu en dan eens naar jou vorderingen, en het gaat blijkbaar gewoon vlotjes vooruit, je bent goed bezig.
Is dat niet aardig van mij? ( * naftebakje zingt:"niemand zo aardig als hij <+:))

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Ik volg het ook :) Vind het bijzonder interessant. Vind het echt heel jammer dat ik er zelf de ballen verstand van heb :)

Maar je bent dus in staat om 433Mhz signalen te ontvangen en herproduceren? Betekend dat niet dat je de mogelijkheid hebt diverse auto's open te maken? Misschien dat je deze meneer kunt helpen :)

Reg. datum: 02 april 2004

Ook ik volg het :) :*)

Ik zit zelf ook al heel lang aan dit soort dingen te denken alleen:
Wil ik graag een bestaand protocol gebruiken, waarschijnlijk i2c (alleen weet ik niet precies hoeveel slaves er maximaal aan kunnen en of het snel genoeg is om bijvoorbeeld bij RGB leds een soort dim effect te maken)
Moet heel het gedoe zonder pc draaien, vanwege de energierekening :9 . Ik zit te denken aan bijvoorbeeld een oude sweex router (eigenlijk een pc ja..) die heel de boel beheert. Is mijn kamer meteen over heel het internet te bedienen.

Maargoed voor de rest sluit het aardig aan bij de ideeen die hier staan ;)

En ik maar denken dat er bijna niemand in EL rondliep... Dat valt dan gelukkig weer mee :)

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Sigur Ros FTW

quote:
Emiel schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 00:32:
Zojuist het printje van de KAKU bridge geetst. Morgen het leukere gedeelte: boren en componenten solderen :).

Overigens vind ik het aantal replies hier een beetje tegenvallen. In fact, na 5 updates zijn bijna de helft van de posts hier van mijzelf. Graag zou ik toch willen weten hoeveel mensen dit nu serieus volgen, anders is het typen van de updates het me niet echt waard.

@hieronder: Ah, dat geeft de burger moed :). Nouja, na het boren en solderen komt morgen weer een echte update.
ik volg hem ook hoor. Wil de laatste tijd ook echt wat meer met elektronica gaan doen alleen tijd is een beetje het probleem :(

CCSP/CCIP/CCIE #21235
Vroeger was alles beter en kon je uit de sloot drinken...
vroeger ging je dood op je 40e

quote:
ranjo schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 11:23:
Ook ik volg het :) :*)

Ik zit zelf ook al heel lang aan dit soort dingen te denken alleen:
Wil ik graag een bestaand protocol gebruiken, waarschijnlijk i2c (alleen weet ik niet precies hoeveel slaves er maximaal aan kunnen en of het snel genoeg is om bijvoorbeeld bij RGB leds een soort dim effect te maken)
Moet heel het gedoe zonder pc draaien, vanwege de energierekening :9 . Ik zit te denken aan bijvoorbeeld een oude sweex router (eigenlijk een pc ja..) die heel de boel beheert. Is mijn kamer meteen over heel het internet te bedienen.

Maargoed voor de rest sluit het aardig aan bij de ideeen die hier staan ;)
I2C netwerkje mag niet zo lang zijn, kan op 400kHz zenden (gebruik een µC om je RGB led te laten dimmen, en zend via I2C de dimwaardes, lijkt me beter). Je kan tot 127 slaves gebruiken (maar als je een paar dezelfde chipjes wil gebruiken, kan je er dikwijls maar een paar in je netwerkje zetten).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Wpeo, iig genoeg aandacht O+.
quote:
B-lennium schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 03:35:
vraagje, waarom heb je een eigen protocol verzonnen? (het wiel opnieuw uitvinden)

is er niet een bestaand iets wat je kunt gebruiken? DMX512 is bv een simpel protocol wat gebruikt wordt in de licht techniek. of mis ik iets?
Voorzover ik weet kun je met DMX512 eigenlijk alleen lampen aansturen, terwijl je met mijn protocol dat net zoals i2c met virtuele memory adressen werkt, veel flexibeler bent en eigenlijk alles kan zolang er een software driver voor geschreven wordt. Tevens is het specificeren van een dergelijk simpel protocol nu niet het meeste werk natuurlijk :).

The human race's continued survival is solely based on the true intelligence of less than 5% of the population | room control

Swedish Chef
Reg. datum: 02 oktober 2000

Modbreak:
S.v.p. alleen ontopic posten. Replies in de trant van "Ik volg dit topic ook" zijn niet ontopic en worden verwijderd!

quote:
Emiel schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 00:32:
Zojuist het printje van de KAKU bridge geetst. Morgen het leukere gedeelte: boren en componenten solderen :).

Overigens vind ik het aantal replies hier een beetje tegenvallen. In fact, na 5 updates zijn bijna de helft van de posts hier van mijzelf. Graag zou ik toch willen weten hoeveel mensen dit nu serieus volgen, anders is het typen van de updates het me niet echt waard.

@hieronder: Ah, dat geeft de burger moed :). Nouja, na het boren en solderen komt morgen weer een echte update.

Met welke software maak je die printjes? Ikzelf gebruik altijd Eagle, maar ik krijg het _niet_ voor elkaar een tekst 'negatief' in de koperlaag te zetten, alleen door rondom een 'keep-out' te maken, en daarin de tekst te plaatsen...

Enja, ik volg het ook met belangstelling, maar ik ben nog bezig met het nabouwen van je vorige zomerproject ;)

Intel C2D 6600@3.4 | Gigabyte P35-DS4 | XFX 8800GTS320MB | 4x 1GiB PC6400 Kingston DDR2 | 2x Seagate Baracuda 7200.7 SATA 8MB 320GiB

Ben zelf bezig met 1-wire. Momenteel log ik alleen nog maar temperatuur en wat andere dingen.
Maar een mooi voorbeeld is de website www.bwired.nl die gozer heeft zijn hele huis geautomatiseerd. Zover wil ik niet gaan.

Wat ik wil is het loggen van temperatuur en stroom verbruik. Daarnaast wil ik nog via x10 dingen gaan schakelen en eventueel via een gsmtje aan een compoort dingen sturen. Wil alleen het progje zelf schrijven dus das nog even wat zoek werk.

quote:
SlinkingAnt schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 13:17:
[...]

Met welke software maak je die printjes? Ikzelf gebruik altijd Eagle, maar ik krijg het _niet_ voor elkaar een tekst 'negatief' in de koperlaag te zetten, alleen door rondom een 'keep-out' te maken, en daarin de tekst te plaatsen...

Ik gebruik inderdaad eagle, waarin ik alleen de layers ontwerp. Daarna export ik het geheel via het clipboard (met een pixels per inch van 1500 en in monochroom) naar photoshop waar ik de tekst er inzet :). Ook maak ik de lijnen wat scherper (mbv de magic wand tool) en maak ik alle boorgaatjes wat kleiner (meer koper eromheen) door, wederom met de magic wand tool, alle gaatjes te selecteren, de selection ~3px te expanden, white fillen, selection ~10px contracten en black fillen. Daarna moet de image sowieso nog worden ge-invert (printbaantjes moeten zwart zijn) voordat ik hem op een transparent sheet kan printen.

quote:
marnix1977 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 13:38:
Ben zelf bezig met 1-wire. Momenteel log ik alleen nog maar temperatuur en wat andere dingen.
Maar een mooi voorbeeld is de website www.bwired.nl die gozer heeft zijn hele huis geautomatiseerd. Zover wil ik niet gaan.

Wat ik wil is het loggen van temperatuur en stroom verbruik. Daarnaast wil ik nog via x10 dingen gaan schakelen en eventueel via een gsmtje aan een compoort dingen sturen. Wil alleen het progje zelf schrijven dus das nog even wat zoek werk.
Persoonlijk vind ik 1-wire echt een kutsysteem en lijkt het me nu niet het meest handige protocol om tientallen meters mee te overbruggen. De spanning die ook over de aders gaat is dan niet echt meer bruikbaar en sowieso het systeem al erg storingsgevoelig iirc.

Emiel wijzigde dit bericht 03-08-2006 16:19 (42%)

The human race's continued survival is solely based on the true intelligence of less than 5% of the population | room control

Update 0x05 - kaku bridge printje af
Het boren en solderen van de onderdelen is ook gelukt :) ! De fotootjes:

http://public.emielmols.info/homecontrol_topic/update0x05/thumbs/PICT0032.jpg

http://public.emielmols.info/homecontrol_topic/update0x05/thumbs/PICT0043.jpg

http://public.emielmols.info/homecontrol_topic/update0x05/thumbs/PICT0046.jpg

http://public.emielmols.info/homecontrol_topic/update0x05/thumbs/PICT0047.jpg

Helaas geen foto's van de gesoldeerde onderkant, want het fototoestel is leeg. Overigens vind ik het vastsolderen van pins op een groter kopervlak erg vervelend: de tin hecht beter aan het koper dan aan de pin, waardoor het hele vlak snel vertind wordt, wat bijna niet ongedaan kan worden gemaakt. Maar goed, het stukje hardware zal er niet minder om werken :).

Tot slot: ik bedacht me net ineens dat ik zonder nadenken de antenne-aansluitingen van de RX module en de TX module aan elkaar heb geknoopt (en op 1 antenne aangesloten). Ik heb zelf niet denderend veel verstand van analoge electronica en ik vraag me af of ik hierdoor de receiver kan opblazen ofzo. Iemand die dit toevallig weet?

Emiel wijzigde dit bericht 04-08-2006 17:33 (22%)

quote:
Emiel schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 16:08:
Ik gebruik inderdaad eagle, ... en maak ik alle boorgaatjes wat kleiner (meer koper eromheen) ...
Misschien is dit een domme opmerking (ik gebruik eagle nu eenmaal niet), maar kan je het koper rond je soldeereilandjes niet beter vergroten door er een korte, dikke lijn over te trekken? Tenslotte heeft het weinig zin, het boorgat kleiner te maken dan de boor waarmee je het gat gaat boren.

Pros

quote:
Emiel schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 17:24:
Tot slot: ik bedacht me net ineens dat ik zonder nadenken de antenne-aansluitingen van de RX module en de TX module aan elkaar heb geknoopt (en op 1 antenne aangesloten). Ik heb zelf niet denderend veel verstand van analoge electronica en ik vraag me af of ik hierdoor de receiver kan opblazen ofzo. Iemand die dit toevallig weet?
Het lijkt me niet echt lekker nee, denk niet dat je ontvanger het leuk vindt om het volle signaal op z'n ingang te krijgen. Als ik jou was zou ik een aparte antenne maken :)

Intel C2D 6600@3.4 | Gigabyte P35-DS4 | XFX 8800GTS320MB | 4x 1GiB PC6400 Kingston DDR2 | 2x Seagate Baracuda 7200.7 SATA 8MB 320GiB

* Boudewijn legt het topic goed neer
* Boudewijn richt

* Boudewijn schopt het omhoog.

Ben je nog verder gegaan?
ik volgde dit project ook (wil het icm routerhacking gaan doen ;) ) en heb wel vrij veel interesse.

Weet iemand een (2e handse) Auzentech X-meridian geluidskaart te koop? DM of mail me!

:) Ik ben de afgelopen tijd rustig verder gegaan met het ontwikkelen van de java software, hier zal de eerstvolgende update over gaan. Helaas heb ik het momenteel nogal druk met andere zaken (uni intro, werk), maar over een dag of 10 kan ik er weer flink mee aan de slag gaan.

Reg. datum: 11 augustus 2004

Ik ben eigenlijk benieuwd naar welk schema je voor converter (RS232 - RS485) hebt gebruikt.

Heb je trouwens al een configuratie voor die pc? Het enige dat ik vind is dat het een P!!! gaat worden en iets van een compaq.

'The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot.'

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws