433Mhz A.B. signaal controleren

Pagina: 1
Acties:
  • 2.616 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 15:10
Mijn auto heeft een radiografische 433Mhz afstandsbediening die het niet meer doet sinds het vervangen van de batterijen. Betreft een seat leon uit 2001, volgens de handleiding moet ie opnieuw gesynchroniseerd worden maar dat lukt niet. Als ik de dealer bel vertelt ie gelijk dat ik een nieuwe moet kopen die wel 60 euro kost, alleen is het niet zeker of het daarmee opgelost is.

Kan ik op een of andere manier controleren of de afstandsbediening nog wel een signaal verzendt?

Zo ja, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

/edit
Hier zijn de fototjes van de A.B.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j-kivits/achterkant.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j-kivits/voorkant.JPG

[ Voor 17% gewijzigd door maddog_rvo op 29-07-2006 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt met een ontvangstmoduletje als deze checken of de challenge door de AB verstuurd wordt. Eenvoudig zal het echter niet zijn, aangezien auto AB's geen simpel eenwegsignaal gebruiken, maar een complete challenge/response met de auto uitvoeren.

Overigens ben ik de afgelopen dagen met iets soortgelijks beziggeweest.

mooi topic nr!

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2006 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 12:54:
Je kunt met een ontvangstmoduletje als deze checken of de challenge door de AB verstuurd wordt. Eenvoudig zal het echter niet zijn, aangezien auto AB's geen simpel eenwegsignaal gebruiken, maar een complete challenge/response met de auto uitvoeren.

Overigens ben ik de afgelopen dagen met iets soortgelijks beziggeweest.
Het gaat er alleen om of er uberhaupt iets de lucht in gestuurd wordt, als dat zo is lijkt het me dat de ab normaal werkt of zou dat niet zo zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
maddog_rvo schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 13:03:
[...]

Het gaat er alleen om of er uberhaupt iets de lucht in gestuurd wordt, als dat zo is lijkt het me dat de ab normaal werkt of zou dat niet zo zijn?
niet noodzakelijk: die dingen gebruiken, zoals gezegd, een behoorlijk ingewikkeld protocol, juist om te zorgen dat piet-met-de-soldeerbout niet zomaar in de auto kan. Best mogelijk is bijvoorbeeld dat de AB wel werkt, maar nog geprogrammeerd moet worden met een juiste code (van de auto)...
Imho is zo'n speleding niet zelf te fixen (tenzij je er té veel moeite voor wil doen ;)), en kan je het beter bij je dealer laten checken met bijv een andere AB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
The_Stickie schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 13:06:
[...]

niet noodzakelijk: die dingen gebruiken, zoals gezegd, een behoorlijk ingewikkeld protocol, juist om te zorgen dat piet-met-de-soldeerbout niet zomaar in de auto kan. Best mogelijk is bijvoorbeeld dat de AB wel werkt, maar nog geprogrammeerd moet worden met een juiste code (van de auto)...
Imho is zo'n speleding niet zelf te fixen (tenzij je er té veel moeite voor wil doen ;)), en kan je het beter bij je dealer laten checken met bijv een andere AB :)
Dat is het em juist, de dealers willen dat ik een nieuwe AB koop, die hebben er ook geen liggen om te testen (volgens hun)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 17-09 09:36
Zoals je handleiding al zegt moet je AB opnieuw gesynct worden met je auto, zodat hij de juiste challenge verstuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 13:54

StapelPanda

PB0MV

Volgens Autodata, een programma met heel veel info over auto's ( had je niet gedacht héh :P)

Seat Leon 2001 1.4

Synchronisatie

Wanneer
De toetsen op sleutel werden herhaaldelijk ingedrukt terwijl de wagen buiten bereik was; het systeem raakt buiten werking.

Hoe
  • Voer het volgende binnen 30 seconden uit:
  • Zet het contact aan. Gebruik een sleutel zonder afstandsbediening.
  • Vergrendel het bestuurdersportier met de hand.
  • Houd de ontgrendeltoets ingedrukt.
  • Ontgrendel en vergrendel het bestuurdersportier met de hand.
  • Laat de ontgrendeltoets los.
  • Zet het contact af en verwijder de sleutel.
  • Het systeem moet nu de wagen vergrendelen of ontgrendelen.
  • Gebeurt dit niet, voer dan de programmeringsprocedure uit.
Weet niet of dit hetzelfde is als in je handleiding staat, omdat dit programma ook door garages gebruikt wordt.

[ Voor 1% gewijzigd door StapelPanda op 29-07-2006 15:53 . Reden: typo ^^ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
frickY schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 15:30:
Zoals je handleiding al zegt moet je AB opnieuw gesynct worden met je auto, zodat hij de juiste challenge verstuurd
Klopt inderdaad en dat is hetgene wat niet meer lukt maar ik wil zeker weten of het de ontvanger of de zender is die een probleem oplevert, de zender knippert (ledje) netjes zoals het hoort en toch lukt het synchroniseren niet. Vandaar dat ik op een of andere manier wil testen of de AB nog werkt ipv meteen een nieuwe kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Natuurlijk, de dealer hoort de kassa alweer rinkelen...

Wat lukt er dan niet bij de synchronisatie?

[edit] ik reageer traag, ik weet het

[ Voor 17% gewijzigd door Bergen op 29-07-2006 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
Gieltjev schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 15:52:
Volgens Autodata, een programma met heel veel info over auto's ( had je niet gedacht héh :P)

Seat Leon 2001 1.4

Synchronisatie

Wanneer
De toetsen op sleutel werden herhaaldelijk ingedrukt terwijl de wagen buiten bereik was; het systeem raakt buiten werking.

Hoe
  • Voer het volgende binnen 30 seconden uit:
  • Zet het contact aan. Gebruik een sleutel zonder afstandsbediening.
  • Vergrendel het bestuurdersportier met de hand.
  • Houd de ontgrendeltoets ingedrukt.
  • Ontgrendel en vergrendel het bestuurdersportier met de hand.
  • Laat de ontgrendeltoets los.
  • Zet het contact af en verwijder de sleutel.
  • Het systeem moet nu de wagen vergrendelen of ontgrendelen.
  • Gebeurt dit niet, voer dan de programmeringsprocedure uit.
Weet niet of dit hetzelfde is als in je handleiding staat, omdat dit programma ook door garages gebruikt wordt.
Jup dat is de procedure die niet werkt :P , staat er ook in hoe die geprogrammeerd moet worden?
(Ook dat heb ik nl. al via vagcom (OBD2) geprobeerd maar dan krijg ik een foutcode sleutel niet goed geprogrammeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 13:54

StapelPanda

PB0MV

maddog_rvo schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 15:55:
[...]

Jup dat is de procedure die niet werkt :P , staat er ook in hoe die geprogrammeerd moet worden?
(Ook dat heb ik nl. al via vagcom (OBD2) geprobeerd maar dan krijg ik een foutcode sleutel niet goed geprogrammeerd.
ja zkrs, aleen daar wordt je niet zo blij van denk ik >:)

Programmeren
Wanneer
  • Sleutel toegevoegd of vervangen.
  • Storing in het systeem.
Hoe
De sleutels kunnen alleen worden geprogrammeerd met diagnose-apparatuur.

N.B.: Er kunnen maximaal 4 sleutels worden geprogrammeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
maddog_rvo schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 15:53:
[...]

Klopt inderdaad en dat is hetgene wat niet meer lukt maar ik wil zeker weten of het de ontvanger of de zender is die een probleem oplevert, de zender knippert (ledje) netjes zoals het hoort en toch lukt het synchroniseren niet. Vandaar dat ik op een of andere manier wil testen of de AB nog werkt ipv meteen een nieuwe kopen
Voor zover ik iets van electronica ken, ga ik er vanuit dat een dergelijk ledje in serie oid staat met de zender, maw; knippert het ledje, dan wordt er effectief iets verzonden.
Overigens heb ik wel een ideetje voor je: kijk ff hiernaar: [rml][ howto] Klik-aan-klik-uit aan computer[/rml]. Dat gaat om 433 MHz aftsandsbediende verlichtingsspul... wie weet haal je er wel voldoende info uit om zelf aan het solderen te gaan :D
Met http://www.velleman.be/be/en/product/view/?id=360692 en een serriële interface moet heel wat te doen zijn... maar of het makkelijker/goedkoper is dan een tweede AB kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
Gieltjev schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 15:56:
[...]

ja zkrs, aleen daar wordt je niet zo blij van denk ik >:)

Programmeren
Wanneer
  • Sleutel toegevoegd of vervangen.
  • Storing in het systeem.
Hoe
De sleutels kunnen alleen worden geprogrammeerd met diagnose-apparatuur.

N.B.: Er kunnen maximaal 4 sleutels worden geprogrammeerd.
Als dat alles is wordt ik er idd niet blij van, heb de diagnose-app. maar geen handleiding over hoe dat programmeren moet.

@The_Stickie ik denk dat het wel goedkoper is, een nieuwe AB bij de dealer is 60Euro en dan moet ie nog geprogrammeerd worden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
maddog_rvo schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 17:02:
[...]

Als dat alles is wordt ik er idd niet blij van, heb de diagnose-app. maar geen handleiding over hoe dat programmeren moet.

@The_Stickie ik denk dat het wel goedkoper is, een nieuwe AB bij de dealer is 60Euro en dan moet ie nog geprogrammeerd worden :(
Je moet nog wel wat tijd rekenen vor het knutselen natuurlijk ;)
Daarbij als je door dat dingetje erachter komt dat je AB stuk is , kan je alsnog een nieuwe kopen :)
Als ik jou was zou ik toch op zoek gaan naar een garage die z'n programmer heeft en/of een nieuwe afstandsbediening; voor het zelfde geld is er wat anders stuk :)
Pagina: 1