Hoofdcategorieën
Topicacties

AMD Dual-Core Optimizer

Pagina: 1 2 3 4 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 04 juni 2002

Op de AMD Site is nu de AMD Dual Core Optimiser te downloaden. De beschrijving luidt:
quote:
The AMD Dual-Core Optimizer can help improve some PC gaming video performance by compensating for those applications that bypass the Windows API for timing by directly using the RDTSC (Read Time Stamp Counter) instruction. Applications that rely on RDTSC do not benefit from the logic in the operating system to properly account for the affect of power management mechanisms on the rate at which a processor core's Time Stamp Counter (TSC) is incremented. The AMD Dual-Core Optimizer helps to correct the resulting video performance effects or other incorrect timing effects that these applications may experience on dual-core or multiple processor systems.
Heeft iemand hier al ervaring mee?

Reg. datum: 09 juni 2002

Nou heb ik zelf geen Dual core, maar lijkt me een interessant tooltje. Wie kan er meer vertellen?

AMD64 3500+, X1900XT , 1.5GiB RAM, Asrock 939-Ultra 2, Infinity 5.1 op Pioneer receiver, Dell 2005FPW 20" TFT

Da's Mi [ctrl-alt
Reg. datum: 18 mei 2006

getest met de F.E.A.R. timedemo (graphics testen dus)

zonder optimizer: 54 fps avg
met optimizer: 54 fps avg 8)7

quality settings en performance settings allemaal hetzelfde gelaten
alleen de optimizer geinstalleerd

bij mij helpt het dus niet veel

specs: X2 3800+ (s939), DFI LP NF4 exp, 1024 mb, 7800GT SLI, XP Pro 32 bit

offtopic:
Part of the "Saturnus, wwwhizz & Mi©hel GoT Terro® Squad" :+
Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.

Accelerate!!

Mmm, ben best nieuwschierig eigenlijk. Ik heb hem gedownload, alleen heb ik momenteel even geen tijd om het te testen

Morgenvroeg direkt proberen. :Y)

-Speedy SLi™ Rig- - XP is alles wat Vista had moeten zijn...

Shifting gears

Ik heb het geïnstalleerd op een Intel Pentium D 920 'ES' i.c.m. Microsoft Windows XP SP2.
Het systeem start na de reboot prima op en klaagt nergens dat er geen AMD Athlon 64 X2 aanwezig is.

Nu heb ik geen benchmarks van vóór de install en ná. Wel kan ik melden dat ik geen verschil merk als ik de PC opstart en mijn dagelijkse programma's draai. Wellicht wil ik het wel een keer testen na een reïnstall maar dat zal zeker nog een week duren voordat ik daar überhaupt aan begin ;)

Profiel | http://thandor.net
I'm talking 'bout the world lighting up shining blast white and then nothing. You have been warned.

Hej
Reg. datum: 21 oktober 2001

quote:
dTwIzzy schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 20:38:
getest met de F.E.A.R. timedemo (graphics testen dus)

zonder optimizer: 54 fps avg
met optimizer: 54 fps avg 8)7

quality settings en performance settings allemaal hetzelfde gelaten
alleen de optimizer geinstalleerd

bij mij helpt het dus niet veel

specs: X2 3800+ (s939), DFI LP NF4 exp, 1024 mb, 7800GT SLI, XP Pro 32 bit
Maar hoort dat wel bij "compensating for those applications that bypass the Windows API" applicaties?

Intel Core 2 Duo t5600 (mobiele; 35watt max) - 2GB ddr2 - Geforce 7900GT - raptor 150GB - 250GB WD - Stacker - Antec Greenpower voeding - Dell 24"

Semoekber.
Reg. datum: 11 oktober 2001

Ik herinner me dat iemand problemen had met GTA, ik meen San Andreas. Die draaide een Athlon X2 met Cool'n'Quiet ingeschakeld.

Het probleem was als ik me goed herinner dat het GTA-proces van core switchte en ivm. C'n'Q ging GTA dan opeens veel te snel draaien. Door GTA slechts 1 core te laten gebruiken was het opgelost.

Is dit tooltje er niet om zulke problemen op te lossen?

W3ird_N3rd wijzigde dit bericht 01-07-2006 20:45 (10%)

Accelerate!!

Ik moet zeggen dat ik zelf ook wat problemen heb met oa. CSS en CoD2. Alleen on-line trouwens. In HL2 heb ik nergens last van, en in CoD2_sp ook niet. Ik "voel" een soort gestotter/ lag. Zodra ik de affiniteit instel op 1 core is het weg. (Ik had het met zowel de X1900XT, de 7900GTX en de 7950GX2, dus het is niet videokaart-related. ;) )

Daarom ben ik best nieuwschierig of dit stukje software iets oplost. Het zou iig wel heel mooi wezen... Ik laat het wel horen. :)

Reg. datum: 09 juni 2002

quote:
Bartjuh schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 20:41:
[...]

Maar hoort dat wel bij "compensating for those applications that bypass the Windows API" applicaties?
bypass van Windows API duidt er bij mij op dat het alleen nuttig zou zijn voor low level applicaties. Dat zijn voor de meeste mensen dus niet zo heel veel programma's (of je moet drivers meerekenen)

ppotter10 wijzigde dit bericht 01-07-2006 20:53 (7%)

AMD64 3500+, X1900XT , 1.5GiB RAM, Asrock 939-Ultra 2, Infinity 5.1 op Pioneer receiver, Dell 2005FPW 20" TFT

Multithreaded Tweaker
Reg. datum: 08 april 2004

Ik ga nu meteen uitproberen, resultaten volgen binnen korte tijd. ;)

Edit: FEAR before / after geen verschil. Settings op max physics en resolutie verlaagd naar 1024x768.

CyberAmp wijzigde dit bericht 01-07-2006 21:14 (45%)
Reden: update

:::: [There is no truth, only human opinion.] ::::

Shifting gears

quote:
W3ird_N3rd schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 20:45:
Ik herinner me dat iemand problemen had met GTA, ik meen San Andreas. Die draaide een Athlon X2 met Cool'n'Quiet ingeschakeld.

Het probleem was als ik me goed herinner dat het GTA-proces van core switchte en ivm. C'n'Q ging GTA dan opeens veel te snel draaien. Door GTA slechts 1 core te laten gebruiken was het opgelost.

Is dit tooltje er niet om zulke problemen op te lossen?

Nu je begint over problemen met games. In het verleden had ik problemen met de demo van Unreal Tournament (UTDemo348). De snelheid van het spel fluctueerde steeds.
Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) lag dit destijds aan EIST. Dit heb ik echter niet goed genoeg getest en na een BIOS update zijn bepaalde opties m.b.t. EIST en de C1 Halt-state (die toch al gaar was met mijn processor) verdwenen.

Nu draait mijn systeem dus zonder EIST en derhalve altijd op volle toeren. Ik heb zojuist Unreal Tournament gedraait en het beeld vliegt alle kanten op. (Alsof je snel met de muis rondbeweegt, zowel omhoog/laag als opzij)
Als ik de affiniteit op 1 core zet draait het allemaal wel prima :)

Om te kijken of deze optimizer verschil maakt heb ik de optimizer weer verwijderd. Nadien draaide UT met 2 cores minder slecht dan voorheen. Wel het hakkelige beweeg maar nu minder snel en enkel voor links en rechts. (en niet voor omhoog/laag kijken). Ook heeft Unreal Tournament de neiging om enorm traag te draaien. (na een keer UT opnieuw opstart kan dit weer anders zijn).
Als ik één core instel dan draait alles wel goed.

De AMD Dual-core Optimizer zorgt dus wel voor veranderingen :Y)
Ook op mijn Intel systeem.

Bij UT dien je wel de affiniteit in te stellen alvorens je in de game zit. BindCPU kan hierbij wel handig zijn :)

I'm talking 'bout the world lighting up shining blast white and then nothing. You have been warned.

Accelerate!!

Heb net wat getes in CSS; ik merk geen verschil. Ook niet in Windows of FEAR trouwens.

Dus ik heb hem er maar weer afgegooid. :)

Reg. datum: 24 maart 2000

Ik zou geen extra fps pfzp verwachten, dit lijkt me puur een patch-je die in sommige spellen de performance opschroeft tot wat deze hoort te zijn.

Volgens heeft dit ook te maken met powernow/cool'n'quiet problemen icm met spellen.

maratropa wijzigde dit bericht 02-07-2006 12:48 (24%)

Reg. datum: 30 augustus 2002

Als het programma alleen dat doet wat in de beschrijving staat helpt dit programma alleen als je vreemde effecten ziet doordat de kloksnelheid van de processor varieert door b.v. Cool N' Quiet.

De RDTSC (Read Timestamp Counter) instructie geeft het aantal kloktikken sinds het systeem is opgestart. Dit is een erg handige instructie om met hoge precisie de tijd die een stuk van een programma inneemt te bepalen: lees ervoor en erna de counter uit en je weet met het verschil hoeveel kloktikken zijn verstreken. Meet je eerst hoeveel kloktikken er in een seconde zitten weet je ook de tijdsduur.

Het gaat mis indien de applicatie er vanuit gaat dat de kloksnelheid altijd constant blijft. Indien de processor op een andere kloksnelheid draait tijdens het meten van het aantal kloktikken per seconde dan wanneer die informatie gebruikt wordt later in het programma kan dit tot vreemde effecten leiden.

Wat dit programma waarschijnlijk doet is de timestamp counter die met RDTSC kan worden uitgelezen altijd met een constante snelheid laten oplopen onafhankelijk van de echte snelheid van de processor.

Reg. datum: 22 mei 2005

quote:
Thandor schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 21:09:
Nu je begint over problemen met games. In het verleden had ik problemen met de demo van Unreal Tournament (UTDemo348). De snelheid van het spel fluctueerde steeds.
Was dit dat je precies om de paar seconden switched tussen gewoon lopen en sprinten? Ik heb dit probleem ook met UT goty en Deus Ex (heb overigens geen dual core).
quote:
matthijsln schreef op zondag 02 juli 2006 @ 13:01:
Het gaat mis indien de applicatie er vanuit gaat dat de kloksnelheid altijd constant blijft. Indien de processor op een andere kloksnelheid draait tijdens het meten van het aantal kloktikken per seconde dan wanneer die informatie gebruikt wordt later in het programma kan dit tot vreemde effecten leiden.
Kortom: als CnQ wordt uitgezet zou dit probleem moeten worden verholpen? Of slaat dit op iets anders?

disco stu wijzigde dit bericht 02-07-2006 13:06 (38%)

Reg. datum: 30 augustus 2002

quote:
disco stu schreef op zondag 02 juli 2006 @ 13:04:
[...]
Kortom: als CnQ wordt uitgezet zou dit probleem moeten worden verholpen? Of slaat dit op iets anders?
Als de variabele kloksnelheid inderdaad de oorzaak van dat probleem is dan zou het uitzetten van CnQ dat inderdaad ook moeten oplossen.

Reg. datum: 04 juni 2002

Ik vermoed dat deze AMD drivers dezelfde problemen oplossen als de Dual core Hotfix KB896256. Bij deze hotfix wordt ook iets vermeld rond de timers:
quote:

Correct TSC synchronization
On some operating systems, the processor TSC may change the rate at which it counts. Additionally, the processor TSC may stop counting when specific processor power management features are used. On computers that have multiple processors, the TSC is typically the operating system hardware timer that supports calls to the kernel KeQueryPerformanceCounter function. When TSC does not increment monotonically, system components that use the kernel KeQueryPerformanceCounter function may not work correctly. To address this problem, Microsoft makes it possible for the ACPI Power Management Timer to be used as the operating system timer that supports the kernel KeQueryPerformanceCounter function. However, some programs may directly access the TSC by bypassing the Windows timer APIs. The multiple-processor Hardware Abstraction Layer (HAL) makes sure that the TSC registers on all processors on a multiple-processor computer remain closely synchronized. Therefore, access by system software that may be directed to different processors does not return different results. This change makes sure that the multiple-processor HAL continues to correctly synchronize the TSCs across all processors on a computer, even if the ACPI power management timer is used as the operating system hardware timer.
De problemen onstonden inderdaad als Cool 'n' Quiet gebruikt werd. Ik had problemen met FarCry (geluid en beeld niet synchroon) en benchmark programma's als HD Tune raakten helemaal van slag. Echter, ik wilde juist graag Cool 'n' Quiet gebruiken (weinig energieverbruik, dus minder warmte, dus eenvoudiger om mijn machine stil te houden). Na installatie van de hotfix was het probleem verholpen. Ik heb 'm echter deels weer uitgezet omdat ik problemen vermoedde met mijn systeem, echter ik denk dat het probleem ergens anders aan lag.

Het timing probleem is echter wel verholpen met de hotfix, dus ik vraag me af wat de toegevoegde waarde van deze oplossing van AMD is.

Reg. datum: 01 september 1999

Als je nergens last van hebt, heeft het ook geen nut om 'm te draaien. 8)7

Voor de enkele game, zoals in mijn geval BF2, die nog niet helemaal goed omgaat met dual core processors, gebruik ik TaskAssign.

AMD LCD Keyboard Applet Version 1.0.0.0026 is wel erg cool als je een Logitech G15 hebt 8)

Sake wijzigde dit bericht 02-07-2006 14:39 (54%)

Voor de Optimizer crashte Lineage2 steeds zonder win98 compatibility mode, nu runt het perfect.

Reg. datum: 24 maart 2006

Ik denk inderdaad dat meer te maken heeft met spelproblemen. Ik heb zelf een X2 3800 en moet telkens bij het spelen van BF2 1 core uitzetten om geen verbindingstoring te krijgen. hopenlijk gaat dit iets verhelpen

Reg. datum: 09 januari 2002

waarom testen jullie dit met F.E.A.R. ?
uit alle benchmarks blijkt dat verschillende proc's niet veel uitmaken maar dat de videokaarten het verschil maken.

ik heb zelf net getest met Battlefield 1942
mijn probleem was altijd dat ik bij de affiniteit 1 core uit moest zetten anders kon ik maar een halve minuut spelen

na de optimizer te hebben geinstalleerd is dit dus niet meer nodig !!
ik hoop dat dit ook bij andere spellen helpt.
:)

DFI Lanparty Ultra | AMD X2 4400+ | 1 GB Ram | XFX 6800 Ultra | 2x200 GB Maxtor (sata) Raid 0 | 300GB Maxtor

LianLi Fanclub
Reg. datum: 04 juli 2003

Enkele oude spellen getest die het vaak niet deden (Freelancer e.d.), en nu draaien ze prima zonder vastlopers. Goede patch dus :) Wat mij betreft een blijvertje. En daarnaast, het is een beetje kortzichtig om iets in FPS winst terug te zien, maargoed, dat ben ik.

V350!

Reg. datum: 07 oktober 2004

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL na install en reboot.

Zou kunnen komen door deamon-tools die is geinstalleerd, of m'n ATI Tool. M'n systeem is wel overclocked, dus ik weet niet wat die tool voor roet in 't eten gooit dan.

Safe mode eerst in registry wat disabled onder Run key, daarna normaal opgestart en uninstalled weer.

Ik draai 64bit XP.

Coolermaster Stacker 830 / Enermax Liberty 500W Modular / ASUS A8R32-MVP Deluxe / AMD Athlon X2 3800+ @ 2.5Ghz / Sapphire X1900XT @ 670 / 775 - 1.350v / 2x 1GB G.Skill PC4000 @ 250Mhz 3-4-4-8-1T / 4x 250GB Western Digital 16mb cache Sata2 / DELL 2405 FPW

Reg. datum: 10 augustus 2001

quote:
Thandor schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 20:41:
Ik heb het geïnstalleerd op een Intel Pentium D 920 'ES' i.c.m. Microsoft Windows XP SP2.
Het systeem start na de reboot prima op en klaagt nergens dat er geen AMD Athlon 64 X2 aanwezig is.

Nu heb ik geen benchmarks van vóór de install en ná. Wel kan ik melden dat ik geen verschil merk als ik de PC opstart en mijn dagelijkse programma's draai. Wellicht wil ik het wel een keer testen na een reïnstall maar dat zal zeker nog een week duren voordat ik daar überhaupt aan begin ;)
Uhm, had je bij een AMD tool op een Intel CPU dan ook echt een verschil verwacht? Dat je test of er geen meldingen komen dat je geen AMD CPU hebt is leuk en aardig, maar het lijkt me sterk dat AMD een tool naar buiten brengt die ook de concurrent een performancewinst geeft.

You never end up where you thought you were going to be.

Shifting gears

quote:
disco stu schreef op zondag 02 juli 2006 @ 13:04:
[...]

Was dit dat je precies om de paar seconden switched tussen gewoon lopen en sprinten? Ik heb dit probleem ook met UT goty en Deus Ex (heb overigens geen dual core).

Dat effect had ik enkel toen EIST aanstond en de processor hoogstwaarschijnlijk on-the-fly (tijdens het gamen) de multiplier verlaagde en wederom verhoogde :)

quote:
skinnieh schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 22:54:
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL na install en reboot.

Zou kunnen komen door deamon-tools die is geinstalleerd, of m'n ATI Tool. M'n systeem is wel overclocked, dus ik weet niet wat die tool voor roet in 't eten gooit dan.

Safe mode eerst in registry wat disabled onder Run key, daarna normaal opgestart en uninstalled weer.

Ik draai 64bit XP.

Ik heb ook Daemon Tools en ATiTools draaien en geen BSOD. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik geen AMD Athlon 64 X2 heb maar een Intel Pentium D. Niettemin gaf de patch bij mij wel andere resultaten en had het *ergens* wel effect.

Nu heb ik het nog niet door en door getest. Dit zal voornamelijk met games een rol spelen en ik ben niet zo'n gamer. Wellicht neem ik na een reïnstall van mijn PC de moeite om een aantal (oudere) games te testen.

Grote kans dus dat jouw probleem dus niet met eerst genoemde software te maken heeft. Tenzij de 64Bits versie van Microsoft Windows XP roet in het eten gooit. Immers draai ik de 32Bits versie :)

Thandor wijzigde dit bericht 05-07-2006 23:14 (17%)

Pagina: 1 2 3 4 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: