Ongelofelijk dat de dual core optimizer hier op dit bord nu pas zo ter sprake komt. Ik ben er al maanden geleden mee bezig geweest, en heb het ook geïnstalleerd gehad.
De Dual core optimizer synchroniseert de timers tussen de twee cores, iets wat een AMD standaard niet doet en een Intel wel. Bij Intels maakt het dus geen ^%&% uit of je hem wel of niet installeert. Voor AMD geldt, speciaal bij C&Q, dat de synchronisatie van de cores wel eens weg gaat. En Windows regelt welke applicatie op welk moment welke core gebruikt. Als een applicatie dus van core wisselt en het is bezig met de timer, terwijl de tweede core dus een andere waarde aan geeft kan je dus het volgende krijgen: stotteren (video beelden), Benny Hill effect: alles loopt veel te hard, vertraging en jumps (in games). Aangezien C&Q de processor klok snelheden aanpast en dus ook de timers, was het met C&Q meestal erger dan als beide cores voluit liet lopen.
Eerste oplossing van dit probleem: processor affiniteit op 1 core zetten, maar dit hielp soms niet en is ook irritant om elke keer weer te doen, voor de wat minder tweakers onder ons.
De eerste patch hiervoor was die van MS zoals eerder genoemd. Deze lost het probleem op door de timers te synchroniseren. De optimizer doet hetzelfde, maar ietsje sneller en ik denk dat hij ook nog meer doet, namelijk het anders verdelen van de gevraagde rekencapaciteit. Men moet voor de grap is voor en na installatie naar de taskmanager performance kijken bij een virus scan of zo. Daarvoor zie je bij de dual cores dat er 1 vol staat te pompen soms en de ander niet, bij de optimizer staan ze allebei ineens op 50%. Veel mensen hebben trouwens gewoon allebei de patches geïnstalleerd staan (meest compatibel met alles en lijkt ook stabieler), maar 1 van de twee moet ook goed werken.
Video effecten in Doom zijn iets beter met de optimizer, en ook Falcon 4.0 Allied Force lijkt alles wat soepeler te lopen. Er zijn geen FPS winsten maar het lijkt minder te 'hakkelen' af en toe. Bij BF2 zou het veel verschil moeten maken, maar ik heb dit spel niet. Ook oudere games zullen minder problemen geven. Echter onder desktop gebruik lijkt het erop dat beide cores nu dus altijd tegelijk worden aangesproken, en ik vond het juist zo prettig dat dit de ene of de andere was. Onder desktop gebruik lijkt het ook zo dat er meer rekenkracht wordt gebruikt voor dingen. (Maakt niet heel veel uit, en kan het ook niet hardmaken nu)
Probleem van de optimizer is dat het zeker niet leidt tot een stabiel systeem, en het is ook niet compatibel met alle software. Bij mij kreeg ik opeens vastlopers als ik PC Probe II of Speedfan startte. Deamon tools kan er ook duidelijk niet tegen. En ook mijn Video Deluxe 2006 had er erge moeite mee. Prachtig zou zijn als ze bij de optimizer een systeem icon zouden kunnen maken die zegt: "Aan" of "Uit" maar ik vrees dat dit te ingewikkeld wordt.
Ik gebruik momenteel weer de MS hotfix alleen. De stabiliteit is voor mij essentieel en ook speel ik niet vaak games. Bij Doom 3 en Falcon was de extra soepelheid ook niet van die aard, dat ik niet meer zonder zou kunnen, zeker niet met de uitkomst van de Catalysts 6.9.
PS. Zorg dat je eerst de nieuwe AMD drivers installeert, anders is de kans op BSODs aanzienlijk.
"That was left handed..." - JJH