Gathering of Tweakers

Quicksearch
\/ engraving \/

quote:
benoni schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 00:08:
[...]

Mooi, en door het molentje is ie goed terug te vinden in de zomerdrukte ;)

Ik vraag me trouwens ook al tijden af waarom fitnesscentra niet zelfvoorzienend zijn 8)7
Inderdaad, gewoon al die fietsers op een dynamo zetten, hebben ze meteen de gewenste weerstand én stroom voor een ander apparaat...

Casemod delen Goud/Zilver/Nickel/Koper gegalvaniseeerd? Mail me!

quote:
RikTW schreef op maandag 03 juli 2006 @ 22:06:
Zelfde hier met NUON: iets van 60 huizen met 3,4kWp installaties, eerst waren er analoge (terugdraai-) meters en opeens werden ze vervangen door de digitale (gelukkig met terugleverteller) omdat "ze deze van afstand uit kunnen lezen en dat de bewoners dus niet meer de meters hoeven op te nemen ieder jaar": dat zal allemaal best, maar waarom moet ik na 4 jaar dan nog steeds zelf mijn op-afstand-uitleesbare-meer opnemen? Kortom: kutsmoes die ze behoorlijk wat geld had kunnen opleveren. Gelukkig is dit gefix0red uiteindelijk.

Ben zeer benieuwd hoe dat dan "gefixt" is, kun je daar nog even op ingaan? Let op: netbeheerder Continuon rekent gewoon elk jaar Meetdienst door, de boeven, of er nu een meteropnemer langs komt of niet (ik ken gevallen waar dat al jaren niet gebeurd is). Daar zit dus ook opname van de meters in. Als er geen meteropnemer langskomt en jij bent zo "coulant" om die meterstanden door te geven, dien je wat mij betreft GEKORT te worden op die belachelijke "meetdienst". Let wel: hier zit ook "het verwerken van de meetdata" in, maar je gaat mij niet vertellen dat mijn ene getalletje (enkeltarief meter) of die twee getalletjes (dubbeltarief meter) bij meeste mensen 22,08 resp. 37,68 euri (incl. BTW) per jaar moet gaan kosten met alle geautomatiseerde gegevensverwerking van tegenwoordig. En dan ook nog 7,68 euri EXTRA vastrecht vragen voor PV-eigenaren die een teruglevertelwerk "moeten" hebben, omdat ze anders niet (volgens WET!!!) "gesaldeerd" kunnen worden met hun nooit zelfverkozen digitale meter! In huurcomplexen zoals het onze zitten er een heleboel meters vlak bij elkaar. Uurtje werk voor de meteropnemer (als hij komt), en al die huurders een vette "meetdienst" aanrekenen. KASSA!!! Het zijn allemaal schurken die netbeheerders = de nieuwe monopolisten... :r

Overigens gaan alle meters (weer) vervangen worden door zgn. "slimme meters" die op afstand zijn uit te lezen. Wat mij betreft: zelfde vastrecht tarieven en Meetdienst in de allesbrander. Inleveren dat tarief! (Reken maar dat er de nodige zeer giftige adders onder het gras zitten, we worden hierover geen spat wijzer gemaakt...). De eerste 50.000 "slimme meters" zijn ze al gewoon mee bezig. Zet maar een slot op die meterkast...

quote:
Teruglevering (door kleine producenten) is tegen kleinverbruikerstarief: dus hetzelfde als je voor de stroom betaalt die je afneemt (incl. transport, ecotax btw en weet ik wat allemaal niet meer)
.

"Kleinverbruikerstarief" is variabele kWh kosten, dus:
(1) leveringstarief (nota leverancier)
(2) variabel deel transportkosten (nota netbeheerder, maar komt meestal voor op nota leverancier die het "leveranciersmodel van facturatie" (ja, ja!) heeft; als leverancier "netbeheersmodel" heeft, moet de netbeheerder zelf gaan factureren, maar laat dat meestal door het "customer care center" van de voormalige monopolist-leverancier doen... B) )
(3) "energiebelasting", vroeger REB. Op nota leverancier. Is het ALLERGROOTSTE DEEL van de variabele kWh prijs en wordt door de staat ingepikt, en dat hoeft geen probleem te zijn, als het maar voor de volle 100 procent in duurzame energie gestoken wordt (wat NIET gebeurt!!!). Zoals in een terugleververgoeding van, pak hem beet, 40 euricent/kWh voor zonnestroom eigenaren... >:) )
(4) BTW. Nog meer lijkenpikkerij van Zalm, die nu, goh, da's handig, ook nog eens Economische Zaken in zijn barstensvolle "portefeuille" heeft. :(

Totaal komt het voor vrijwel alle leveranciers in Nederland op ongeveer 20 euricent neer, en daar doet die marginale fractie "levering" niks aan af. We hebben dan ook nog steeds geen "geliberaliseerde" energiemarkt, een van de grofste leugens die er verkocht worden door EZ en gelieerde instanties...

quote:
Grote producenten van groene stroom kunnen hun stroom kwijt tegen het geldende markttarief dacht ik, en krijgen daar boven op iets van 6 ct per kWh MEP subsidie
edit: het heeft dus geen zin om MEP aan te vragen: het kleinverbruikerstarief is gunstiger dan de normale prijs + 6ct

Neen, voor zonnestroom is de MEP nu 9,7 eurocent/kWh. Maar daar moet je wel een afgrijselijke bureaucratenkermis voor door, een hele zwik papierhandel inleveren bij EnerQ en CertiQ (jawel, beide door .... EZ in het leven geroepen), inschrijfgeld betalen, jaarlijkse bijdrage dokken, en als de mooie heren al uw bureaucratische hindernissen in orde hebben bevonden, mag u maar liefst 9,7 cent per kWh ontvangen. Maar ja, een netbeheerder als Continuon wil over teruglevering een EXTRA vastrechttarief in het leven gaan roepen (ze beweren dat ze dat al doen, maar ik ken geen enkele PV-eigenaar waar dat ooit in rekening is gebracht), dus u mag zelf gaan zitten uitrekenen hoeveel er aan het einde van deze gruwelrit door het terugleverspookhuis wat Nederland heet voor u overblijft. Niet gek staan te kijken dat je dan netto moet gaan BETALEN i.p.v. een paar miezerige centen ONTVANGEN voor het overschot van je kostbare zonnestroom die je met je 5 kilowattpiek PV-installatie op het net zet... |:(

Ik ken een "geval" die door dat hele MEP circus is gekomen, maar hij heeft dan ook nogal wat paneeltjes, het geduld van een olifant, een hele hoge telefoonrekening (...), en hij wilde de heren wel eens op de proef stellen. Dus het KAN wel, maar je moet een lange adem hebben. Er wordt op de achtergrond aan gewerkt om deze hel te verlichten voor de PV-eigenaren, maar wat daar uitkomt is nog zeer onzeker. Of het allemaal "rendeert" moet je voor jezelf inschatten. Met mijn paar paneeltjes ga ik daar van mijn leven niet aan beginnen. Ik ga niet voor een stel zonnestroom hatende bureaucraten in het stof liggen rollen en gelakte schoenen likken... })

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Reg. datum: 30 december 2003

quote:
benoni schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 00:08:
[...]

Mooi, en door het molentje is ie goed terug te vinden in de zomerdrukte ;)

Ik vraag me trouwens ook al tijden af waarom fitnesscentra niet zelfvoorzienend zijn 8)7
Dan zouden de spinning cursisten toch betaald moeten krijgen per kWh (als ze al zoveel opgewekt krijgen :P)
Reg. datum: 14 november 2003

quote:
Pilske schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 00:23:
Dan zouden de spinning cursisten toch betaald moeten krijgen per kWh (als ze al zoveel opgewekt krijgen :P)

Nee joh, een eigenbenig koudgetrapt biertje geeft veel meer genoegdoening :9

Ik heb wel eens geprobeerd 600 watt te produceren op een fietstrainer met SRM-meting, maar dat is echt :X zwaar om te doen. 250 Watt kun je echter prima volhouden.

No soup for you!!
Reg. datum: 14 januari 2004

quote:
zonnigtype schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 00:22:
[...]

Ben zeer benieuwd hoe dat dan "gefixt" is, kun je daar nog even op ingaan?
bellen, heel veel bellen. En zorgen dat je andere telefoonnummers te pakken krijgt dan de zgn klanten'service'. (ik ken alleen maar mijn eigen geval, en ik word bijna net zo boos als jij al ;) ) En ook anderen laten bellen, ik heb mensen van de gemeente en van de woningbouwvereniging er ook op af gestuurd.
quote:
Let op: netbeheerder Continuon rekent gewoon elk jaar Meetdienst door, de boeven, of er nu een meteropnemer langs komt of niet (ik ken gevallen waar dat al jaren niet gebeurd is). Daar zit dus ook opname van de meters in. Als er geen meteropnemer langskomt en jij bent zo "coulant" om die meterstanden door te geven, dien je wat mij betreft GEKORT te worden op die belachelijke "meetdienst". Let wel: hier zit ook "het verwerken van de meetdata" in, maar je gaat mij niet vertellen dat mijn ene getalletje (enkeltarief meter) of die twee getalletjes (dubbeltarief meter) bij meeste mensen 22,08 resp. 37,68 euri (incl. BTW) per jaar moet gaan kosten met alle geautomatiseerde gegevensverwerking van tegenwoordig.
Ik vind het op zich logisch om zelf op te nemen, is voor mij een kleine moeite, en scheelt de beheerder kosten, geen probleem. Ik wist alleen niet dat ze hiervoor een tarief in rekening brengen (via de leverancier). Misschien bezwaar maken tegen deze kosten en eisen dat ze aannemelijk maken dat ze deze kosten daadwerkelijk maken voor het opnemen en gegevensverwerking.
quote:
En dan ook nog 7,68 euri EXTRA vastrecht vragen voor PV-eigenaren die een teruglevertelwerk "moeten" hebben, omdat ze anders niet (volgens WET!!!) "gesaldeerd" kunnen worden met hun nooit zelfverkozen digitale meter!
Ik betaal dacht ik geen extra vastrecht, ik ga het morgen meteen ff checken natuurlijk, maar als dat wel zo is hebben ze het wel heel goed verstopt.
quote:
In huurcomplexen zoals het onze zitten er een heleboel meters vlak bij elkaar. Uurtje werk voor de meteropnemer (als hij komt), en al die huurders een vette "meetdienst" aanrekenen. KASSA!!! Het zijn allemaal schurken die netbeheerders = de nieuwe monopolisten... :r

Overigens gaan alle meters (weer) vervangen worden door zgn. "slimme meters" die op afstand zijn uit te lezen. Wat mij betreft: zelfde vastrecht tarieven en Meetdienst in de allesbrander. Inleveren dat tarief! (Reken maar dat er de nodige zeer giftige adders onder het gras zitten, we worden hierover geen spat wijzer gemaakt...). De eerste 50.000 "slimme meters" zijn ze al gewoon mee bezig. Zet maar een slot op die meterkast...
Wij hebben nu een Ampy automation type 5177c-meter: volgens nuon kan deze idd van afstand uitgelezen worden (niet dat ze dat ook doen, maar goed)
quote:

[...]
.

"Kleinverbruikerstarief" is variabele kWh kosten, dus:
(1) leveringstarief (nota leverancier)
(2) variabel deel transportkosten (nota netbeheerder, maar komt meestal voor op nota leverancier die het "leveranciersmodel van facturatie" (ja, ja!) heeft; als leverancier "netbeheersmodel" heeft, moet de netbeheerder zelf gaan factureren, maar laat dat meestal door het "customer care center" van de voormalige monopolist-leverancier doen... B) )
(3) "energiebelasting", vroeger REB. Op nota leverancier. Is het ALLERGROOTSTE DEEL van de variabele kWh prijs en wordt door de staat ingepikt, en dat hoeft geen probleem te zijn, als het maar voor de volle 100 procent in duurzame energie gestoken wordt (wat NIET gebeurt!!!). Zoals in een terugleververgoeding van, pak hem beet, 40 euricent/kWh voor zonnestroom eigenaren... >:) )
(4) BTW. Nog meer lijkenpikkerij van Zalm, die nu, goh, da's handig, ook nog eens Economische Zaken in zijn barstensvolle "portefeuille" heeft. :(

Totaal komt het voor vrijwel alle leveranciers in Nederland op ongeveer 20 euricent neer, en daar doet die marginale fractie "levering" niks aan af. We hebben dan ook nog steeds geen "geliberaliseerde" energiemarkt, een van de grofste leugens die er verkocht worden door EZ en gelieerde instanties...

[...]

Neen, voor zonnestroom is de MEP nu 9,7 eurocent/kWh. Maar daar moet je wel een afgrijselijke bureaucratenkermis voor door, een hele zwik papierhandel inleveren bij EnerQ en CertiQ (jawel, beide door .... EZ in het leven geroepen), inschrijfgeld betalen, jaarlijkse bijdrage dokken, en als de mooie heren al uw bureaucratische hindernissen in orde hebben bevonden, mag u maar liefst 9,7 cent per kWh ontvangen.
ik heb toen inderdaad gekeken of ik MEP aan zou vragen en heb er vanaf gezien vanwege de kosten en de papierwinkel.
quote:
Maar ja, een netbeheerder als Continuon wil over teruglevering een EXTRA vastrechttarief in het leven gaan roepen (ze beweren dat ze dat al doen, maar ik ken geen enkele PV-eigenaar waar dat ooit in rekening is gebracht), dus u mag zelf gaan zitten uitrekenen hoeveel er aan het einde van deze gruwelrit door het terugleverspookhuis wat Nederland heet voor u overblijft. Niet gek staan te kijken dat je dan netto moet gaan BETALEN i.p.v. een paar miezerige centen ONTVANGEN voor het overschot van je kostbare zonnestroom die je met je 5 kilowattpiek PV-installatie op het net zet... |:(

Ik ken een "geval" die door dat hele MEP circus is gekomen, maar hij heeft dan ook nogal wat paneeltjes, het geduld van een olifant, een hele hoge telefoonrekening (...), en hij wilde de heren wel eens op de proef stellen. Dus het KAN wel, maar je moet een lange adem hebben. Er wordt op de achtergrond aan gewerkt om deze hel te verlichten voor de PV-eigenaren, maar wat daar uitkomt is nog zeer onzeker. Of het allemaal "rendeert" moet je voor jezelf inschatten. Met mijn paar paneeltjes ga ik daar van mijn leven niet aan beginnen. Ik ga niet voor een stel zonnestroom hatende bureaucraten in het stof liggen rollen en gelakte schoenen likken... })

No soup for you!!
Reg. datum: 14 januari 2004

quote:
benoni schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 00:30:
[...]

Nee joh, een eigenbenig koudgetrapt biertje geeft veel meer genoegdoening :9

Ik heb wel eens geprobeerd 600 watt te produceren op een fietstrainer met SRM-meting, maar dat is echt :X zwaar om te doen. 250 Watt kun je echter prima volhouden.

Ik vermoed dat hiervan maar een fractie overblijft als je het wil omzetten in electriciteit: heb ook ooit ergens gelezen dat het niet zinnig is om stroom op te wekken door te fietsen, maar ik weet natuurlijk niet meer waar ik dat las 8)7 Ik dacht dat die apparaten wel hun eigen energie kunnen opwekken (voor het display-tje en hartslagmeting en zo)
Ik weet van een sportschool in Rotterdam waar ze wel stroom opwekken met hun fitness apparatuur, maar ik denk dat ze daar net de lampen kunnen laten branden als alle fietsen bezet zijn :+

Reg. datum: 14 november 2003

quote:
RikTW schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 01:00:
[...]

Ik vermoed dat hiervan maar een fractie overblijft als je het wil omzetten in electriciteit: heb ook ooit ergens gelezen dat het niet zinnig is om stroom op te wekken door te fietsen, maar ik weet natuurlijk niet meer waar ik dat las 8)7 Ik dacht dat die apparaten wel hun eigen energie kunnen opwekken (voor het display-tje en hartslagmeting en zo)
Ik weet van een sportschool in Rotterdam waar ze wel stroom opwekken met hun fitness apparatuur, maar ik denk dat ze daar net de lampen kunnen laten branden als alle fietsen bezet zijn :+
Ik heb 't even na zitten kijken, volgens Wikipedia haalt een generator met vaste magneten (fietsdynamo) nog geen 60%, maar generatoren met een electromagnetisch veld (autodynamo) kunnen tot 90%. Dus als je het laatste zou aandrijven met een kettingoverbrenging (97% efficiency) valt het best mee. Al zou je met een direct drive koelkastmotor je biertje natuurlijk nog efficienter koud kunnen trappen :7

Tip: ik zag ook dat je de energieopbrengst van een Tour de France-renner kunt volgen tijdens de rit: Lang Sebastian (Gerolsteiner) op www.srmdataserver.de :)

quote:
LED-Maniak schreef op maandag 03 juli 2006 @ 17:48:
[...]

Wij hebben soladin 120 omvormers gekregen, op de site hebben ze het alleen maar over de OK4 omvormers, ik neem aan dat het dan niet voor ons geldig is?
Je hebt waarschijnlijk aan een latere actie van NUON meegedaan, toen zijn Soladin 120 inverters gebruikt (ze hadden waarschijnlijk al onraad geroken...). De renovatieactie geldt ALLEEN maar voor de door NUON resp. Eneco geleverde Sunpower systemen met OK4 omvormers. Andere leveranciers moeten nog over de brug komen: gaarne deze partijen met deze precedent confronteren en onder druk zetten met Europees consumentenrecht (slecht geleverd product cq. systeemopstelling die niet aan de door OK4 producent NKF op de gebruiksaanwijzing vermelde > 20 jaar levensduur (!!!) voldoet) als wapen. Voor diegenen die het betreft, dus NIET diegenen met andere omvormers!!!

[...]

quote:
Ze worden(icm de omvormers) aardig warm inderdaad. De omvormers zelf zitten al aan een muur die 30 graden en meer wordt, we zitten te kijken om ze op een andere muur te bevestigen waar die temperatuur hooguit 20 graden is.

Let er op dat je een ventilatieopening tussen omvormer en muur laat zitten voor natuurlijke afkoeling. Omvormers kunnen best heet worden, maar dat moeten ze kunnen hebben (anders zijn het slechte omvormers). Voor de zekerheid niks brandbaars als papier e.d. in de buurt hebben. Dus geen boekenkast er tegenaan o.i.d., laat groot stuk ruimte om de omvormer(s) vrij.

quote:
Overigens staan de panelen momenteel bovenop van die zwarte bakken. Er zitten dan wel ventilatiesleuven in de bakken maar volgensmij is een aluminium frame waar ze op rusten veel beter in verband met de koeling ervan(aangezien hier vaak wel een koude bries staat aan de kust) of niet?

De beroemde "Ecofys bakken" (patent is doorverkocht). Je kunt ventilatie verbeteren door de panelen met goede, stevige bout en moerconstructie iets verhoogd boven de bak "op te krikken", dan kan er ventilatielucht bij onderzijde van het paneel komen. Dat hebben ze bij Sunergy in Rijswijk gedaan.

[...]

quote:
Hmm, dus ik zou niet meer mogen verwachten dan die 250Watt. Das best een verschil dan inderdaad.

Jammer, maar helaas. Het is niet anders. Let op dat je niet geforceerd gaat koelen met ventilator of zo: is waanzin, want daar verspil je alleen maar kostbare energie mee. Goede, "vrije" omvormer ophanging is het beste. In Duitsland schijnen ze die enorme bakken van kilowattpiek omvormers wel eens in de koele kelder op de vloer te leggen....

[...]

quote:
Dit is 1.5/2 jaar geleden gebeurt, niet bij ons maar bij de buurman. Daar heb ik helaas verder geen documentatie van maar zal het eens gaan navragen want hij was het er zelf ook niet mee eens.
Volgaarne, ik wil gaarne documentatie als je wat kunt vinden. Niet mee eens? Wat een aardige buurman heb jij! >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

1365Watt-piek op ons dak!

Kijkkijk, het begint al, net als vorig jaar en het jaar daarvoor:

http://www.nu.nl/news/772...ktriciteitscentrales.html
quote:
Door het warme weer is de behoefte aan stroom extra groot door het gebruik van ventilatoren en airconditioning.
Terwijl mijn paneeltjes juist nu hun maximum vermogen leveren. :Y)

CanonG1 wijzigde dit bericht 06-07-2006 22:46 (24%)

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

\/ engraving \/

quote:
CanonG1 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 22:45:
Kijkkijk, het begint al, net als vorig jaar en het jaar daarvoor:

http://www.nu.nl/news/772...ktriciteitscentrales.html

[...]

Terwijl mijn paneeltjes juist nu hun maximum vermogen leveren. :Y)

Juist niet, door het warme weer is dit weer minder :P .

iig, we hadden gistermiddag opeens 350 watt uit de panelen kunnen halen dan normaalgesproken 250 watt(omdat het kouder was). Daarom heb ik meteen even een offerte aangevraagd voor alu-profielen ipv die zwarte bakken.

Keep you posted :)

quote:
LED-Maniak schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 00:22:
[...]

iig, we hadden gistermiddag opeens 350 watt uit de panelen kunnen halen dan normaalgesproken 250 watt(omdat het kouder was). Daarom heb ik meteen even een offerte aangevraagd voor alu-profielen ipv die zwarte bakken.

Keep you posted :)

Hoi LED-Maniak: lees eventjes mijn post van 4 juli....
Dat enigzins tegenvallende rendement hebben we behaald op ons op een plat dak staand PV-systeem met 10 zonnepanelen, gemonteerd op ...... open alu frame constructies!

Toegegeven, Ecofys bakken worden nog veel heter, maar alle zonnepanelen, of ze nu "vrij" staan of niet, zullen fors aan rendement inboeten op warme zomerse dagen. No problem, als het maar een beetje waait, het langdurig zonnig is, en er af en toe in de zomer een lekkere stortbui valt om het stof weg te spoelen.

:>

Wij hebben hier ook zonnepanelen op het dak staan. Van de tijd toen er nog subsidie werd gegeven, iets wat plots gestopt is, belachelijk. Kortom paar jaar geleden is de analoge meter vervangen door een digitale, dit omdat het beter zou in combinatie met nacht stroom. Toen bleek dat het niet terug telde, energie en geld gaat dus verloren. Pogingen om een analoge meter terug te krijgen liepen op niets uit. Beloftes van niets allemaal dus.

Nu v/d week zijn de omvormers gratis vervangen, speciale actie van een bedrijf, door betere. Bleek dat de oude die buiten onder de zonnepannelen zaten (OK4) verbrand was. De nieuwe die meteen de witte kastjes in het huis vervangen zijn als het goed is ook de omvormers. Deze hebben een blauwe behuizing en een ventilator erin (die kabaal maakt wanneer het op 100% werkt). Niet in de woonkamer gelukkig !

Hoe nu iets wat van geld te zien voor het verzamelde stroom, van NUON aangezien we sinds de digitale meter geen geld hebben gezien als ik het goed heb !?

note: overigens voor de speciale actie moet je zelf achteraan bellen !

aex351 wijzigde dit bericht 08-07-2006 02:38 (20%)

< dit stukje webruimte is te huur >

quote:
aex351 schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 02:28:
Hoe nu iets wat van geld te zien voor het verzamelde stroom, van NUON aangezien we sinds de digitale meter geen geld hebben gezien als ik het goed heb !?
Ik zou zeggen: wordt lid van de zonnestroomproducentenvereniging, die kunnen je daar vast mee helpen.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

quote:
LED-Maniak schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 00:22:

Dat is op zich natuurlijk waar, maar de zon schijnt wel vaker en langer in deze periode, en ik zie toch regelmatig dat de omvormer tegen het maximum zit. Ik zie ook dat de dagproducties erg hoog zijn, ik denk niet dat die voor langere periodes achter elkaar hoger zullen worden dan in de afgelopen week.

Maar ik heb de installatie natuurlijk nog maar kort, we zullen het zien :)

\/ engraving \/

quote:
zonnigtype schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 02:09:
[...]

Hoi LED-Maniak: lees eventjes mijn post van 4 juli....
Dat enigzins tegenvallende rendement hebben we behaald op ons op een plat dak staand PV-systeem met 10 zonnepanelen, gemonteerd op ...... open alu frame constructies!

Toegegeven, Ecofys bakken worden nog veel heter, maar alle zonnepanelen, of ze nu "vrij" staan of niet, zullen fors aan rendement inboeten op warme zomerse dagen. No problem, als het maar een beetje waait, het langdurig zonnig is, en er af en toe in de zomer een lekkere stortbui valt om het stof weg te spoelen.

:&gt;

Had ik inderdaad gelezen en ben toen met google gaan zoeken wat andere mensen hebben gedaan. Iemand had een verschil van 30 graden als hij de bak wit spoot met veel gaten ipv standaard liet, dat lijkt mij niet goed voor de panelen :X .

Ik zag trouwens dat jij toch redelijk dichtbij mij in de buurt woont dus is dan mooie vergelijking.
In ieder geval, al hebben we 50 watt meer opbrengst ervan dan loont dit uiteindelijk toch weer. Ik neem aan dat de levensduur ook langer zal zijn als ze koeler blijven.

Ohw: over de omvormers die een erg vreemd verbruik zouden hebben: ik heb het pas s'nachts gemeten door er een digitale verbruiksmeter op te zetten. Toen gaf hij op de 4 omvormers 32watt aan!
Tenzij er in de nacht dus gewoon 30 watt geleverd wordt lijkt dit mij wel erg vreemd...

LED-Maniak wijzigde dit bericht 08-07-2006 16:54 (12%)

quote:
LED-Maniak schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 16:49:
[...]

Had ik inderdaad gelezen en ben toen met google gaan zoeken wat andere mensen hebben gedaan. Iemand had een verschil van 30 graden als hij de bak wit spoot met veel gaten ipv standaard liet, dat lijkt mij niet goed voor de panelen :X .

Er is ook een NUON werknemer geweest die apetrots in het Natuurstroomblad liet plaatsen dat hij met neppaneel tegenover de zonnepanelen, bedekt met binnenstebuiten gelijmde chipszakken (met dat vreselijke laminaat alu/plastic folie) door reflectie een krankzinnig hoge opbrengst kreeg. Kort daarna hoorde ik "in de wandelgangen" dat de omvormers van de coating aan de onderzijde van zijn paneeltjes waren gesmolten omdat ze bloedheet werden door het hoge DC-aanbod. Noooooooit meer wat van gehoord van die slimmerik.... 8)7

quote:
Ik zag trouwens dat jij toch redelijk dichtbij mij in de buurt woont dus is dan mooie vergelijking. In ieder geval, al hebben we 50 watt meer opbrengst ervan dan loont dit uiteindelijk toch weer. Ik neem aan dat de levensduur ook langer zal zijn als ze koeler blijven.

Wis en waarachtig. Hoge temperaturen zijn DODELIJK voor alle elektronica, zeker als die belasting langdurig is. Vandaar dat omvormers nooit zo lang mee (zullen) gaan als de zonnepanelen zelf. Moet nog nodige research in gestoken worden.

quote:
Ohw: over de omvormers die een erg vreemd verbruik zouden hebben: ik heb het pas s'nachts gemeten door er een digitale verbruiksmeter op te zetten. Toen gaf hij op de 4 omvormers 32watt aan! Tenzij er in de nacht dus gewoon 30 watt geleverd wordt lijkt dit mij wel erg vreemd...
Over die digitale meters gaan zeer vreemde verhalen. Die blijken het verbruik vaak niet goed te kunnen meten en registreren opbrengst 's nachts van de omvormers. Bull. 's Nachts staan de OK4 omvormers UIT en verbruiken en genereren niks, in ieder geval zeker geen 30 Watt, want dan kun je je zonnestroomsysteem wel zo snel mogelijk op marktplaats gaan zetten (of heb je soms een batterij voetbalstadion schijnwerpers boven je zonnepanelen hangen?). De foute meting blijkt te worden veroorzaakt door een verkeerde cosinus PHI van dit soort meters. Ergo, voor GLOBALE monitoring zijn deze apparaatjes wel aardig, maar voor nauwkeurige opbrengstmeting moeten bij sommige van deze dingen de nodige vraagtekens gezet worden. Mijn eigen metingen zoals die op Polder PV staan, zijn allemaal gebaseerd op de primaire metingen van alle OK4 omvormers m.b.v. de software die die dingen real-time uitleest. Tot op de wattuur nauwkeurig.

http://www.polderpv.nl grafieksectie, o.a. dagcurves

quote:
aex351 schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 02:28:
Wij hebben hier ook zonnepanelen op het dak staan. Van de tijd toen er nog subsidie werd gegeven, iets wat plots gestopt is, belachelijk.

Niet belachelijk. WEL dat die subsidieregeling op een belachelijk stompzinnige wijze is afgekapt, met uitlooptermijn (waardoor er een run op de panelen kwam en enorme overschrijding van het VROM budget), en WEL belachelijk dat er helemaal niks voor in de plaats is gekomen (ondanks pogingen van Diederik Samsom om zonnestroom dan onder de MEP te brengen, wat Brinkhorst vervolgens met een onsterfelijke uitspraak in de Tweede Kamer afschoot). Die stapeling van AANKOOP subsidies was bezopen en hartstikke ongezond, lokte fraude uit, slecht opgeleverde systemen, slechte kwaliteit van materialen, ondeskundig personeel wat "kansen zag om een slaatje uit de regeling te slaan", etc., etc. Het enige goede, hartstikke effectief gebleken ondersteuningsmodel is een volwaardige terugleververgoeding gebleken zonder bureaucratische belemmeringen en uniforme kansen voor alle, gecertificeerde aanbieders. Nog steeds zit de hele sector er op te wachten terwijl het ene na het andere land dat succesverhaal overneemt....

quote:
Kortom paar jaar geleden is de analoge meter vervangen door een digitale, dit omdat het beter zou in combinatie met nacht stroom. Toen bleek dat het niet terug telde, energie en geld gaat dus verloren. Pogingen om een analoge meter terug te krijgen liepen op niets uit. Beloftes van niets allemaal dus.

Wederom: je bent bestolen, hoogstwaarschijnlijk met voorbedachte rade, en zeer waarschijnlijk is er ontoelaatbaar berichtenverkeer tussen je leverancier en je netbeheerder geweest (de laatste gaat - indirect via het zogenaamd onafhankelijke meetbedrijf - over je meter). Hier MOET je een zaak van maken en bij voortdurende tegenwerking van je netbeheerder en/of je leverancier een stevige, duidelijk geformuleerde en van bewijsmateriaal ondersteunde klacht indienen bij de NMa/DTe. Digitale meters zonder teruglevertelwerk zijn diefstalmeters en horen door de netbeheerder GRATIS vervangen te worden, ZEKER als zij dat rotding in je huis hebben geplaatst "nadat bleek dat je zonnepanelen had". Dat is niet zonder reden gebeurd, beste aex....

quote:
Nu v/d week zijn de omvormers gratis vervangen, speciale actie van een bedrijf, door betere. Bleek dat de oude die buiten onder de zonnepannelen zaten (OK4) verbrand was. De nieuwe die meteen de witte kastjes in het huis vervangen zijn als het goed is ook de omvormers. Deze hebben een blauwe behuizing en een ventilator erin (die kabaal maakt wanneer het op 100% werkt). Niet in de woonkamer gelukkig !
Gaarne details over bedrijf, actie en gang van zaken naar mijn mailadres s.v.p. Als het goed is is dit de renovatieactie van NUON en/of Eneco geweest (Sunpower systemen), die trouwens nog volop loopt en bij NUON waarschijnlijk nog maar net begonnen is. OK4 "verbrand"??? Nooit gehoord, gaarne foto's of betere omschrijving. Witte kastje was de zonnestroomindicator, de omvormers zaten normaal gesproken onder de zonnepanelen bevestigd. Blauwe behuizing betekent, zoals bij alle te renoveren Sunpower systemen: je hebt een Soladin 600 omvormer van Mastervolt in huis gekregen (betrouwbaar bedrijf), dat is een stringomvormer die de DC-stroom van de tijdens de renovatie in serie geschakelde panelen omzet in AC-netstroom. Je kunt dus niet meer individuele panelen monitoren.

Hoe erg is dat "kabaal"? Mastervolt schijnt juist de nodige energie gestoken te hebben in het vinden van een goede, geluidloze ventilator. Lijkt dus niet gelukt te zijn? Zou 's nachts allemaal uit moeten staan, zoals het hoort.

quote:

note: overigens voor de speciale actie moet je zelf achteraan bellen !

Breek me de bek niet open. Ik heb 6 brieven moeten schrijven om centraal systeem hier in de bureaucratenmolen te krijgen. Is bewust zo opgezet om zo veel mogelijk "niet zo alerte, mondige huishoudens" buiten de renovatieboot te laten vallen. We missen wellicht zo'n 1.300 huishoudens die niet ingeschreven zouden staan....

Geld krijg je niet zomaar terug van NUON. Daar moet je voor sleuren en trekken en een iets dikker dan gemiddelde nijlpaardenhuid hebben. Laat dit niet over je kant gaan, dat bedrijf zwemt in het energiegeld (koppeling gas- aan olieprijs, gouden stadswarmteprojecten, etc.)! })

Oh ja, over die teruglevering aan het net.

Heb net mijn grafieksectie weer helemaal up to date gemaakt. Sinds april zijn we alweer op maandbasis "gesaldeerd" aan het terugleveren aan het net. Reden: 1 kWp systeem en zeer zuinig huishouden, ondanks bijna dagelijks vele uren computerwerk voor Polder PV. Overschot gaat het net in (ook als we op vakantie zijn), de salderende ferrarismeter met enkel telwerk draait terug.

http://www.polderpv.nl/Assets/images/EVMstring.gif
Maandelijkse elektriciteitsconsumptie en zonnestroom productie
grijs: "grijze" stroom E.W.R. (tm. sep. 1997);
groen: "Ecostroom" E.W.R./NUON resp. "Natuurstroom" NUON; geel--oranje (boven 0): in huis geconsumeerde, zelf opgewekte zonnestroom;
geel--rood (onder 0): aan net geleverde, zelf opgewekte zonnestroom;
blauw: "Blauwe Energie" Echte Energie (windenergie uit Nederland; vanaf 1 juli 2003)

Motto: "Duurzame elektriciteit invoeden op het nationale distributienet dient als een maximaal te faciliteren burgerrecht beschouwd te worden."

Zie ook:

http://www.polderpv.nl/meterstanden1.htm

;)

zonnigtype wijzigde dit bericht 09-07-2006 00:10 (27%)

quote:
zonnigtype schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 23:54:
Hoe erg is dat "kabaal"? Mastervolt schijnt juist de nodige energie gestoken te hebben in het vinden van een goede, geluidloze ventilator. Lijkt dus niet gelukt te zijn? Zou 's nachts allemaal uit moeten staan, zoals het hoort.

Ik heb ook een Soladin 600 en eigenlijk vind ik die ik ook maar lawaaiig. 's Nachts is hij stil, maar bij een omvormertemperatuur van meer dan 60 graden gaat de fan draaien en dat is echt geen stille fan. Met deze warme dagen is omvormertemperatuur vrijwel continu hoger dan 60 graden. Bij mij hangt de omvormer in een kamer op de bovenverdieping, met de deur dicht, maar als het stil in huis is kun je de fan op de benedenverdieping duidelijk horen, ook omdat het een fluctuerende geluid is. Verder maakt de omvormer bij het opstarten een tikkend geluid (relais?), dat is nu dus om zes uur 's ochtends of zo. Ik ben daar al een paar keer wakker van geworden omdat onze slaapkamer ook op de bovenverdieping is.

Ik denk dat ik hierover maar eens contact opneem met Mastervolt, want eigenlijk vind ik het ding TE lawaaiig.

quote:
CanonG1 schreef op zondag 09 juli 2006 @ 10:53:
[...]
Ik denk dat ik hierover maar eens contact opneem met Mastervolt, want eigenlijk vind ik het ding TE lawaaiig.

Zojuist Mastervolt even gebeld, en die vertelde mij het volgende:

Ik moet eerst even controleren of het geen resonantie van de behuizing is, dus de omvormer even loshalen van de muur, een een kartonnetje erachter klemmen o.i.d. Het zou kunnen zijn dat dat het is, er zit bij sommige ventilatortoerentallen volgens mij inderdaad een resonantiecomponent in het geluid. Als dat het niet oplost moet ik weer even bellen en ruilen ze de omvormer om voor een versie met een stillere ventilator.

Als het allemaal verloopt zoals het me zonet verteld is vind ik dat allemaal zeer netjes.

[Zelf in te vullen]

Goede service opzich alleen jammer dat ze dan niet weer direct in het begin die omvormer met stille fan geven. Zal wel te duur zijn. Dat geld ook altijd...
Geen houthakker.

Ik lees dat er stroom naar de buren gaat, vind je dat niet zonde? Zou je dat niet liever opslaan voor gebruik 's nachts?

Je zegt zelf ook dat je netto gaat terugleveren, krijg je daarvoor betaald van het energiebedrijf?

Een waardige slag in de strijd om de onafhankelijkheid, volgens mij weet ik nog wel mensen die hierin veel interesse hebben. Ik geef ze je site door.

Retteketet met dat banket.

quote:
Verstekbakker schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 11:02:
Ik lees dat er stroom naar de buren gaat, vind je dat niet zonde? Zou je dat niet liever opslaan voor gebruik 's nachts?

Nee, het gaat door mijn kWh-meter heen die daardoor terugdraait. Zij nemen het af waardoor hun meter normaal vooruit draait. Ik gebruik het net zogezegd als stroomopslag. Dit is mogelijk omdat er op dit moment nog relatief weinig zonnestroom wordt geproduceerd en het dus gewoon past binnen de normale verbruiksfluctuaties van het elektriciteitsnet. Neemt dat aandeel toe (evenals dat van wind), dan zal er óf geïnvesteerd moeten worden in energie-opslag (waterstof? perslucht?), óf een aantal snelstartende kleine gas/biomassacentrales gebouwd moeten worden die je kunt inschakelen om momenten van onvoldoende energie-invoer door de duurzame bronnen.
Opslaan (in accu's) is technisch mogelijk, en gebeurt ook wel op kleine schaal op afgelegen locaties waar geen elektriciteitsnet is (vakantiehuisjes bijvoorbeeld). Maar het is niet milieuvriendelijk, complex, minder betrouwbaar, minder efficiënt en veel duurder dan teruglevering aan het net.

quote:
Je zegt zelf ook dat je netto gaat terugleveren, krijg je daarvoor betaald van het energiebedrijf?
Als ik meer zou produceren dan we zelf verbruiken dan zou dat misschien (na veel administratief geworstel) mogelijk zijn, maar dat is niet mijn doel. Als was het alleen maar omdat je op dit moment geen geld zult verdienen met zonnestroom, het is (als je alleen de korte-termijn kosten bekijkt) duurder dan stroom uit fossiele brandstoffen.
quote:
Een waardige slag in de strijd om de onafhankelijkheid, volgens mij weet ik nog wel mensen die hierin veel interesse hebben. Ik geef ze je site door.
Graag. Hopelijk hebben ze er wat aan.

quote:
TEAMIKKE schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 10:45:
Goede service opzich alleen jammer dat ze dan niet weer direct in het begin die omvormer met stille fan geven. Zal wel te duur zijn. Dat geld ook altijd...

Logisch he... ook op de markt van omvormers is (gelukkig) concurentie, en alle fabrikanten zullen op zoek zijn naar de goedkoopste componenten die goed werken. Helaas wil dat nog wel eens aan de 'verkeerde kant van de stippellijn' terechtkomen. Dat is op zich ook niet zo heel erg, komt in alle branches voor (moederborden met slechte condensatoren, auto's met een slecht rem-component, noem maar op). Het is alleen wel zaak dat de fabrikant het goed oplost richting de gebruiker, en er ook van leert en de volgende keer wat kritischer kijkt naar de kwaliteit van de gebruikte componenten. Dat zal altijd een gevecht zijn tussen de technici (die willen de beste componenten) en de commerciële mensen (die willen de laagste verkoopprijs).

Ik hoop dan ook dat als op vervanging aankomt Mastervolt mij eerst een nieuwe stuurt en dat ik daarna pas de huidige terug hoef te sturen, anders mis ik een x aantal dagen opbrengst. Maar dat laat ik hier wel weten.

Geen houthakker.

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 11:51:

Als ik meer zou produceren dan we zelf verbruiken dan zou dat misschien (na veel administratief geworstel) mogelijk zijn, maar dat is niet mijn doel. Als was het alleen maar omdat je op dit moment geen geld zult verdienen met zonnestroom, het is (als je alleen de korte-termijn kosten bekijkt) duurder dan stroom uit fossiele brandstoffen.

Het was mij niet zo zeer te doen om eraan te verdienen, maar ik kan het niet goed hebben dat een bedrijf als NUON/Essent/[vul in] zich kapot lacht en zijn/haar zakken vult terwijl jij stroom staat te maken.

Ik ben overigens benieuwd of er in de toekomst belasting gaat komen op zonnestralen, als veel mensen dit gaan doen...

Retteketet met dat banket.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws