Hoofdcategorieën
Topicacties

Zonnepanelen geplaatst

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 40 41 42 43 last

Nieuw Topic
1465Watt-piek op ons dak!

Laatste paar jaar ben ik energiebewuster geworden. Je kijkt toch wat verder vooruit als je wat ouder wordt. Olie raakt op, klimaatveranderingen, etc. Misschien eens aan kinderen denken, hoe zullen zij aan hun energie komen? Zullen ze het met een geweer in hun handen moeten gaan halen in het Midden-Oosten? Er om bedelen bij de Russen? Wie zal het zeggen...

Dus: energie besparen. Spaarlampen plaatsen, 10 jaar oude koelkast (1MWh/jaar!!) de deur uit, vervangen door AA+-klasse, PC's vervangen door laptops, al het sluipverbruik uitschakelen d.m.v. schakelaars etc. Resultaat: stroomverbuik omlaag met 50%. Zonder aan comfort in te leveren. OK, we moeten nu opstaan om de TV aan te zetten, dat is het enige. Hoehoe.

Maar ook na al deze acties bleef het knagen. De stroom die we verbruikten werd nog steeds opgewekt met gas, olie, kolen, kernenergie en weet ik niet wat voor naar spul. In ieder geval spul wat opraakt.

Dus de vraag rees: wat kun je doen om het zelf op een duurzame wijze op te wekken? Wind? Leuk, en werkt goed in Nederland, maar niet in een stedelijke omgeving. Mijn buren zien me aankomen met een 30+m hoge mast. Waterkracht? Geen river te zien in Hilversum. Zonne-energie? Hmmmm, dat zou wat kunnen zijn.

Offertes opgevraagd, dat spul is reteduur allemaal, en subsidies kun je vergeten onder de huidige regering. Lang nadenken, toch de knoop doorgehakt: 555Wp aan zonnepanelen het dak op.

Het spul staat er nu een week en ik heb er een eenvoudige website over gemaakt waar ik de vorderingen bijhoud:

http://www.solarwebsite.nl

mods: het is me hier niet te doen om mijn website te promoten (zoveel soeps is het echt niet en ik verdien er niets mee), maar om te babbelen over het wel en wee van zonne-energie.

Om alvast de eerste vragen op te vangen:

Wat kost dat nou?
De installatie zoals ik die geplaatst heb kost in totaal ¤ 3200, inclusief opbrengstmeter, datakabel, en ander extra klein spul, helemaal compleet dus.

Wat levert het nou op?
Dat is afhankelijk hoe je het bekijkt. De installatie levert ongeveer de helft van ons jaarlijks elektriciteitsverbruik. Zou je deze installatie bij een gemiddeld Nederlands huishouden op het dak zetten (à 3500kWh) dan levert het maar ongeveer 1/7 van het jaarverbruik. Zoals je ziet: besparen is belangrijk.

kWh's zijn leuk. Maar in geld?
Dat is niet makkelijk te voorspellen omdat de energieprijzen zo stijgen. Totale kWh-prijs anno 2006: ¤ 0,18. Verwachte jaaropbrengst ± 500kWh. Reken maar uit.

Zoooo.... dat duurt wel ff voordat je dat terugverdiend hebt...
Ja.... en nee. Vergeet niet dat de energieprijzen (sterk) gestegen zijn de afgelopen paar jaar en er zijn geen aanwijzingen dat die stijgingen zullen ophouden, integendeel. Als je de stijgingen van de afgelopen paar doortrekt kom je op een financiële terugverdientijd van zo'n 25 à 30 jaar.

En zelfs als ik het niet terug zou verdienen heb ik nog steeds een paar decennia lang schone duurzame energie gebruikt.

25/30 jaar? Je bent hartstikke gek! Zo lang gaat dat spul toch nooit mee?
Dat weet ik niet :) Zonnepanelen worden commercieel gemaakt sinds de jaren '70. De meeste panelen uit die tijd doen het nog gewoon, met enige vermogensmindering. Op mijn panelen zit een vermogenensgarantie van 20 jaar, de verwachting is dat de totale levensduur 30-40 jaar is.
Feit is wel dat de omvormer waarschijnlijk niet zo lang meegaat (±10 jaar is een reeële verwachting), maar daarna mag je aannemen dat er een efficiënter model op de markt is wat het dus ook waard maakt om te vervangen.

Zonnepanelen kosten meer energie om te maken dan wat ze opleveren
Niet waar. Ik heb hier een onderzoek van de Universiteit Utrecht waaruit blijkt dat onder Nederlandse omstandigheden de productie-energie in hooguit een jaar of drie terugverdiend is. Daarna produceert de installatie netto schone, duurzame energie. Wil je het hebben, vraag er om, ik kan het je mailen.

Werkt dat nou met accu's?
Nee. De omvormer stuurt de stroom het elektriciteitsnet in als wij het niet direct opmaken. Dan gebruiken jullie het. 's Nachts, en als de panelen niet voldoende vermogen leveren, gebruiken wij stroom uit het net. Je zou kunnen zeggen dat het net onze accu is.

Heb je vragen, stel ze me. De set staat nu exact één week, en in die week is 80% van mijn elektriciteit geproduceerd door de zonnepanelen, en dat is met dat takkeweer van de afgelopen paar dagen. Ik kan niet wachten tot de zomer echt begint!

Sprite_tm wijzigde dit bericht 21-08-2007 16:01 (1%)

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

SWR Master

Wat een ontzettend leuke post!

Interessant om te lezen. Jammer dat de techniek nog zodanig vaagjes is (ik bedoel, een stekker in het stopcontact is makkelijker stroom tappen dan zonnepanelen installeren en omvormers aan laten rukken) dat het voor iedereen interessant is om te gebruiken.

stTK421 wijzigde dit bericht 27-06-2006 00:07 (67%)

Laptop: P1 233 - 96 MB RAM - Windows XP Pro | Double crossing, no good swindler

Catdog Fanart.
Reg. datum: 02 september 2003

quote:
CanonG1 schreef op maandag 26 juni 2006 @ 23:59:
Werkt dat nou met accu's?
Nee. De omvormer stuurt de stroom het elektriciteitsnet in als wij het niet direct opmaken. Dan gebruiken jullie het. 's Nachts, en als de panelen niet voldoende vermogen leveren, gebruiken wij stroom uit het net. Je zou kunnen zeggen dat het net onze accu is.
Volgens een kennis acpteren de meeste ernegie leveniers dat niet meer. Dat is omdat wanneer jij energie over heb, het op de momenten is wanneer er het minst energie wordt gebruikt 8waardoor de energie centrales niks aan je energie heeft).

Gainward 6800/ultra 2400, Athlon 3000+ XP(Barthon core), Asus Nforce 2 Deluxe, 1GB dual DDR, 2*160GB + 250GB + 120GB. SOUND: Soundstorm -> Denon 1905 -> Tannoy Mercury

dus ...

Denk je niet dat Essent (of wie dan ook) zeer snel voor je deur staan met de smoes 'Wij komen even uw meter vervangen door een digitaal model' ? Ik hoor dit namelijk van behoorlijk veel mensen met PV panelen.

dus ...

quote:
stTK421 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:06:
Wat een ontzettend leuke post!

Interessant om te lezen. Jammer dat de techniek nog zodanig vaagjes is (ik bedoel, een stekker in het stopcontact is makkelijker stroom tappen dan zonnepanelen installeren en omvormers aan laten rukken) dat het voor iedereen interessant is om te gebruiken.

Vaagjes? Het installeren van zonnepanelen kan echt iedereen... aan de omvormer zit gewoon een stekker die je in het stopkontakt steekt, de omvormer levert dan terug aan het net.

In nog geen drie uur heb ik de gehele installatie geplaatst, inclusied 300+kg aan zooi het dak opsjouwen.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Reg. datum: 22 januari 2000

Wat is Wp eik voor eenheid? :?

GPG Public Key: Haal 'm nu binnen via wwwkeys.eu.pgp.net of van m'n eigen site.

quote:
JC Ken schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:07:
[...]

Volgens een kennis acpteren de meeste ernegie leveniers dat niet meer. Dat is omdat wanneer jij energie over heb, het op de momenten is wanneer er het minst energie wordt gebruikt 8waardoor de energie centrales niks aan je energie heeft).
Niet waar, denk maar na. Wanneer leveren zonnepanelen de meeste energie: juist! op warme, zonnige, zomerse dagen. Wanneer wordt de meeste energie verbruikt? Juist! Op warme, zonnige, zomerse dagen. Overal worden de airco's en ventilatoren aangezet, het verbruik schiet omhoog. Daarbij hebben centrales vaak moeite met leveren omdat ze met warm weer geen koelwater meer mogen lozen etc.

Reg. datum: 30 mei 2003

Op zich wel interessant. Wij hebben hier thuis ook zonnepanelen op het (schuur) dak liggen. Deze leveren samen ruim 2000 watt (maximaal vermogen is 2500 Watt) Verder hebben wij een stuk minder betaald voor deze panelen door allerlei subsidie-regelingen. Ze zouden binnen 5 jaar moeten zijn terug verdiend. Het is erg leuk om te zien dat als het zonnetje doorbreekt, de meter achteruit begint te draaien 8)

Verder ben ik wel nieuwsgierig, welke hardware gebruik jij om de prestatie van je panelen in de gaten te houden? Wij hebben nu een een programma die via een seriele kabel allemaal leuke grafiekjes kan uitlezen uit de omvormers. (zoals opbrengst over de laatste dagen, zon uren per dag, enz)

Mijn vader is nu aan het kijken voor een windmolen, het schijnt namelijk dat er in Engeland een bedrijf is die die dingen voor relatief weinig op de markt brengt. En dat zijn dan speciale windmolens van 1Mw die gemaakt zijn voor particulier gebruik.

quote:

Watt-piek. Het theorethisch maximumvermogen van een zonnepaneel, Dat haalt het paneel alleen onder heel ideale omstandigheden, maar het biedt een vergelijking tussen systemen.

Een 100Wp paneel levert in Nederland, indien optimaal opgesteld, ongeveer 80-90 kWh per jaar op.

quote:
mph_rbi schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:07:
Denk je niet dat Essent (of wie dan ook) zeer snel voor je deur staan met de smoes 'Wij komen even uw meter vervangen door een digitaal model' ? Ik hoor dit namelijk van behoorlijk veel mensen met PV panelen.
Gedeeltelijk correct. Het is inderdaad een probleem als een digitale meter hebt. Maar als je nog een draaischijfmeter hebt sta je in je recht als je weigert deze te laten vervangen omdat je zonnepanelen hebt. De energiebedrijven zijn namelijk verplicht jou de volledige vergoeding (dus kostprijs+belasting+nettransport) te geven als jij kleinschalig teruglevert.

quote:
KC_Kaas schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:13:
Op zich wel interessant. Wij hebben hier thuis ook zonnepanelen op het (schuur) dak liggen. Deze leveren samen ruim 2000 watt (maximaal vermogen is 2500 Watt) Verder hebben wij een stuk minder betaald voor deze panelen door allerlei subsidie-regelingen. Ze zouden binnen 5 jaar moeten zijn terug verdiend. Het is erg leuk om te zien dat als het zonnetje doorbreekt, de meter achteruit begint te draaien 8)

Kijk, dat zijn ten minste vermogens! Daar ha ik het geld even niet voor...

quote:
Verder ben ik wel nieuwsgierig, welke hardware gebruik jij om de prestatie van je panelen in de gaten te houden? Wij hebben nu een een programma die via een seriele kabel allemaal leuke grafiekjes kan uitlezen uit de omvormers. (zoals opbrengst over de laatste dagen, zon uren per dag, enz)
Twee manieren: ik heb een eenvoudige kWhmeter in het stopkontakt zitten, dat is de meting dir ik gebruik voor het bijhouden van de levering. En ik heb een datakabel waarmee ik het wel een wee van de omvormer in de gaten kan houden (zie ook de website). Dat kan denk ik hetzelfde als bij jullie.
quote:
Mijn vader is nu aan het kijken voor een windmolen, het schijnt namelijk dat er in Engeland een bedrijf is die die dingen voor relatief weinig op de markt brengt. En dat zijn dan speciale windmolens van 1Mw die gemaakt zijn voor particulier gebruik.
Dat is cool! Maar in stedelijk gebied kon ik dat natuurlijk wel op mijn buik schrijven. En terecht natuurlijk.

Bij ons kwamen er zelfs mensen van het energie bedrijf helpen met aansluiten. Ze hadden goede tips wat betreft plaatsing en bevestiging van de panelen. Ook vonden ze ons water-opvangsysteem erg mooi (we gebruiken ook regenwater voor het doorspoelen van de WC) Toen ze langs kwamen waren we net 2 bakken aan het ingraven van 1 Kuub.

SWR Master

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:10:
[...]

Vaagjes? Het installeren van zonnepanelen kan echt iedereen... aan de omvormer zit gewoon een stekker die je in het stopkontakt steekt, de omvormer levert dan terug aan het net.

In nog geen drie uur heb ik de gehele installatie geplaatst, inclusied 300+kg aan zooi het dak opsjouwen.

Dat klinkt inderdaad redelijk simpel. B) Het enige waar ik nog tegenop zie is die 300+kg...

quote:
Wanneer wordt de meeste energie verbruikt? Juist! Op warme, zonnige, zomerse dagen. Overal worden de airco's en ventilatoren aangezet, het verbruik schiet omhoog.
Dat zal wel ja. Vooral de verwarming in de winter en het opboksen tegen kou van buiten, de lichten die langer en vroeger aangaan, dat zijn zaken die ik ook maar zou negeren...

stTK421 wijzigde dit bericht 27-06-2006 00:24 (26%)

Laptop: P1 233 - 96 MB RAM - Windows XP Pro | Double crossing, no good swindler

quote:
KC_Kaas schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:20:
Bij ons kwamen er zelfs mensen van het energie bedrijf helpen met aansluiten. Ze hadden goede tips wat betreft plaatsing en bevestiging van de panelen. Ook vonden ze ons water-opvangsysteem erg mooi (we gebruiken ook regenwater voor het doorspoelen van de WC) Toen ze langs kwamen waren we net 2 bakken aan het ingraven van 1 Kuub.
Cool! Dat zou ik ook wel willen allemaal, evenals een zonneboiler etc., maar dat zit er in onze huidige (huur-)woning simpelweg niet in. Maar het plan is om met een jaar of 2 à 3 een woning te kopen, dan ga ik ook zeker werken aan dat soort zaken.

quote:
stTK421 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:21:
[...]

Dat klinkt inderdaad redelijk simpel. B) Het enige waar ik nog tegenop zie is die 300+kg...
Ach gewoon met drie man doen, dan valt het echt mee. Het bouwen van die consoles is leuk om te doen, het is een soort grote meccano. Het is echt iets voor jongetjes (aldus mijn vriendin).

Jack Bauer kicks ass
Reg. datum: 08 maart 2004

quote:
Wp heeft de eenheid 1 kg·m2·s−3

denk je niet aan nog een setje, dan heb je 'gratis' stroom :P

Shuisman wijzigde dit bericht 27-06-2006 00:25 (15%)

TabletPC Whee!!

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:18:

Dat is cool! Maar in stedelijk gebied kon ik dat natuurlijk wel op mijn buik schrijven. En terecht natuurlijk.

Ik woon ook midden in de stad. Die molens zijn erg klein en maken weinig herrie. Ze zijn gemaakt om op huizen te plaatsen in de bebouwde kom. Ik zal eens kijken of ik die PDF nog ergens kan vinden..

Er verder vielen die kosten erg mee, het grootste deel werd van subsidies betaald en met een beetje geluk krijgen we nog meer geld terug uit een lokale pot met geld (een milieu subsidie van onze gemeente)

quote:
SHuisman schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:24:
[...]

Wp heeft de eenheid 1 kg·m2·s−3

Is dat zo? Ik heb geen idee... Het is is gewoon Watt met als extra aanduiding de letter 'p' om aan te geven dat het een piekvermogen is....

quote:
denk je niet aan nog een setje, dan heb je 'gratis' stroom :P

De stroom is gratis.. het probleem is alleen dat het spul om het op te vangen zo duur is ;)
Voor de 'volgende ronde', wacht ik op een wat gunstiger subsidieklimaat, dat komt wel weer.

JeroenH wijzigde dit bericht 27-06-2006 00:26 (31%)

Hoe of wat?
Reg. datum: 29 juni 2004

Hey, interessant!

Je hebt het natuurlijk over WattPiek vermogen dat de panelen kunnen leveren onder de iedeale omstandigheden. Maar met welk rendement / opbrengst hou je rekening in dit geval; aangezien Nederland niet ideaal is kwa zon per m2.

Heb laatst meegewerkt aan een zonneboot project van de Hogeschool Zeeland; daar hadden we op de boot 4 panelen van 120 Wp. Deze panelen waren Kyocera's KC120-2 met een rendement van rond de 15%.

Pentium Dualcore E2160 - 2 x 1024mb PC2-5300 - MSI G31M - XFX 8800GTX

GoTverd*mme
Reg. datum: 06 april 2005

W=J/s = kg m2 s-3

Bzzz...

Reg. datum: 10 oktober 2004

Interessant topic :)
Wat ik me wel meteen afvroeg: hoe zit het met het algehele rendement van de zonnepanelen? Enkele jaren geleden was het in ieder geval zo, dat de energie die nodig is om een zonnecel te produceren/vervoeren/verkopen/plaatsen/onderhouden etc. meer is dan de energie die het in een gemiddelde levensloop op zal brengen. Financieel kun je dan weliswaar beter uit zijn op de langere termijn, maar 'het milieu' help je er dan niets mee. Iemand enig idee hoe het wat dat betreft zit met de huidige zonnecellen?

quote:
FLyTE schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:26:
Hey, interessant!

Je hebt het natuurlijk over WattPiek vermogen dat de panelen kunnen leveren onder de iedeale omstandigheden. Maar met welk rendement / opbrengst hou je rekening in dit geval; aangezien Nederland niet ideaal is kwa zon per m2.

Heb laatst meegewerkt aan een zonneboot project van de Hogeschool Zeeland; daar hadden we op de boot 4 panelen van 120 Wp. Deze panelen waren Kyocera's KC120-2 met een rendement van rond de 15%.
De panelen die ik heb neergezet hebben een rendement van zo'n 14%. Het volledige WattPiek vermogen wordt geleverd bij een zonne-instraling van 1000 W/m2 en een paneel-temperatuur van 25oC. Dat komt op een kraakheldere winterdag een heel enkele keer voor, maar dat is ook niet zo belangrijk. Je moet je installatie optimaliseren voor maximale jaaropbrengst.

Die zonnebootrace in Friesland is trouwens ook erg cool. Jammer dat van één van de boten de accu ontploft is of zo? Raar verhaal.

quote:
cpec schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:29:
Interessant topic :)
Wat ik me wel meteen afvroeg: hoe zit het met het algehele rendement van de zonnepanelen? Enkele jaren geleden was het in ieder geval zo, dat de energie die nodig is om een zonnecel te produceren/vervoeren/verkopen/plaatsen/onderhouden etc. meer is dan de energie die het in een gemiddelde levensloop op zal brengen. Financieel kun je dan weliswaar beter uit zijn op de langere termijn, maar 'het milieu' help je er dan niets mee. Iemand enig idee hoe het wat dat betreft zit met de huidige zonnecellen?
Heb je mijn post wel helemaal goed gelezen? Ik noem dat specifiek.

Jack Bauer kicks ass
Reg. datum: 08 maart 2004

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:25:
[...]
Is dat zo? Ik heb geen idee... Het is is gewoon Watt ...
Watt = Joule / seconde = ∫F•ds / seconde = ∫ma•ds / seconde = ∫mv/t•ds / seconde = ∫ms/t/t•ds / seconde = Kg m2s-3

Shuisman wijzigde dit bericht 27-06-2006 00:38 (36%)

TabletPC Whee!!

Reg. datum: 14 september 2002

Leuk project!
quote:
JC Ken schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:07:
[...]

Ik dacht dat de elektriciteitsbedrijven verplicht zijn dit af te nemen (van particulieren). Maar 100% zeker weet ik het niet, en ik krijg zo ook niets gevonden.

quote:
KC_Kaas schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:13:Mijn vader is nu aan het kijken voor een windmolen, het schijnt namelijk dat er in Engeland een bedrijf is die die dingen voor relatief weinig op de markt brengt. En dat zijn dan speciale windmolens van 1Mw die gemaakt zijn voor particulier gebruik.

1 MW? Ik neem aan dat je kW bedoelt :P
Maar er zijn behoorlijk wat leveranciers van kleine turbines. Hier een pagina met links. Vermogen van <1 kW tot 5-15 kW zeg maar. Daarna loopt het hard op naar een paar honderd kW en kom je al snel bij de MW en multi-MW turbines uit.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 40 41 42 43 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2010 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2009