AA en AF

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-06 10:22
AntiAliasing:
als je langs een schuine hoek kijkt (ik neem altijd een rand van een muur/dak) dan zoom je in en dan kijk je naar de kartels, en dan beweeg je zo dat je een kartel rand vrij lang hebt.
vervolgens kijk je hoeveel vervaagde kartels er zich tussen de echte kartels zitten.

dus 2 echte kartels met daartussen 1 vervaagde kartel betekend 2x AA. wanneer je 2 vervaagde kartels tussen de echte kartels kan ontdekken is het 4x AA.

AA off
Afbeeldingslocatie: http://img356.imageshack.us/img356/4461/0xaa9aq.jpg

2x AA
Afbeeldingslocatie: http://img356.imageshack.us/img356/3856/2xaa6zu.jpg

4x AA
Afbeeldingslocatie: http://img356.imageshack.us/img356/6296/4xaa3nq.jpg

8x AA
Afbeeldingslocatie: http://img476.imageshack.us/img476/4889/8xaa5ze.jpg

dit is 1x uitvergroot in paint, en dan een uitsnede.

Anisotrophic Filtering:
het zelfde geld voor AF
als je ongeveer een halve beeld verder (ongeveer 5a 7 meter) blurry textures hebt dan staat AF uit. wanneer je een heel beeld verder (ong. 12 a 15 m) pas blurry textures hebt dan staat hij op 2x AF
en bijna tot de horizon scherp is 4x AF (hoger heeft ook geen nut meer imho)

AF off
Afbeeldingslocatie: http://img356.imageshack.us/img356/2453/0xaf5es.jpg

2x AF
Afbeeldingslocatie: http://img356.imageshack.us/img356/2955/2xaf8vq.jpg

4x AF
Afbeeldingslocatie: http://img476.imageshack.us/img476/5818/4xaf7iz.jpg

8x AF
Afbeeldingslocatie: http://img137.imageshack.us/img137/9871/8xaf9qy.jpg

hierbij moet je op de grond letten hoever de textures scherp gerendered zijn.
je kan het beste alle 4 screens in een apparte venster openen, en dan snel tussen wisselen

screenshots gemaakt met BF2
(let niet op de paint fout met de 2 screenshots over elkaar heen)
dat was weer ff 20 minuten werk :>

Nu wil ik nooit meer iets horen over wat nou precies het verschil is

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Wat is nou precies het verschil?? :Y)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

ik zie het verschil bij AA wel, maar bij AF minder..

ik vind de performance vermindering die paar karteltjes niet waard..

stiekem denk ik dat dit topic geen lang leven beschoren is, dit is vrij bekende info

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-07 09:26
Idd, het verschil is zeer duidelijk aanwezig. ik draai zelf ook met AF/FSAA op max, het ziet er gewoon stukken beter uit. met een beetje moderne kaart is de performancehit ook niet zo groot, dus dat komt goed uit.

• gertjanvdheuvel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-11-2025

gertjanvdheuvel

Magento 2 / WebOptimalisatie

Hmm AAx4 of AAx8 maakt niet meer zo'n super zichtbaar verschil, die heb ik altijd al op 4x staan
AF had ik altijd zo mijn twijfels over, maar als je nu zo kijkt dat zie je wel dat je bij AF Off toch in de verte wel een deel mist ... Tot 4x merk ik bijna geen performance verlies met gamen, dus toch maar weer op 4x zetten :)

Thanks !

CBD olie kopen , Gezonder Leven , Bumper Beschermer

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-07 20:17

Zerora

Ik Henk 'm!

Ik vind AA of AF allemaal wel leuk en aardig. Spellen worden er idd mooier door, maar persoonlijk hoeft het voor mij allemaal niet. Als ik een game sneller kan laten runnen de boel uit te zetten dan doe ik dat :)

[ Voor 10% gewijzigd door Zerora op 11-05-2006 14:23 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

Verwijderd

418O2 schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 14:19:
ik zie het verschil bij AA wel, maar bij AF minder..

ik vind de performance vermindering die paar karteltjes niet waard..

stiekem denk ik dat dit topic geen lang leven beschoren is, dit is vrij bekende info
moet je maar eens fa off en fa 8x doen, naar de grond kijken en dan wisselen tussen die twee schermen... verschil is overduidelijk aanwezig ;)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Ja oke, maar het boeit me niet veel moet ik zeggen. Als ik maar kan schieten

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 16:35:
[...]

moet je maar eens fa off en fa 8x doen, naar de grond kijken en dan wisselen tussen die twee schermen... verschil is overduidelijk aanwezig ;)
Idd de schaduw van bv de leidingen zijn recht bij 8X ipv gekronkeld (0X)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ik wil de pret niet bederven hoor, maar wat wil je hiermee nou proberen te zeggen? :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

nou en het detail level word veel groter,vooral in de verte,kijk daar maar eens nar de grond ziet het er veel gedetaileerder uit. met AF,als zonder.Als je dat verschil niet ziet,word het wel eens tijd om langs te gaan bij de opticien 8)7

Dat zie je in b.v Far Crfy ook heel goed,kijk dan maar eens naar de palmbomen zonder AF en met,je ziet gewoon het verschil in details

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2006 16:46 ]

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-07 21:28
Lekker belangrijk.

Alleen voor de screenshots is het misschien leuker, maar in de game, waarin je veel beweegt zie je er geen ##@$ van..

Boeie dus (voor mij iig)

Verwijderd

Tis ook maar nhet wat je belangrijk vind natuurlijk :)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-07 12:10

DataGhost

iPL dev

voor degenen die het 'lekker belangrijk' of 'algemene kennis' vinden... algemene kennis doe je ook een keer ergens op. Toevallig heb ik dit niet direct in een relevante FAQ gevonden, daarom heb ik ook een TR gemaakt dat dit topic wat mij betreft (gelinked) in een FAQ kan worden opgenomen. Meestal is de uitleg ook enkel 'theoretisch', dwz dat er geen beeldmateriaal is wat het verduidelijkt, zoals in dit topic wel is gebeurd.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:11

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

* nero355 heeft 6x AA @ BF2

Of je het merkt : Ja. Vooral omdat BF2 heel ver combat is van veraf. Van dichtbij boeit het niet imho.
AF doe ik niet aan omdat de game het niet zelf heeft. It's already bugged enough :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

hey.
ik zie dat je bf2 gebruikt wat ik zelf ook veel speel. maar ik kan wel aa aanzetten maar waar stel ik de af in. het kan in mijn videokaart maar is dat goed?
en gaat de snelheid van bf2 daarvan erg omlaag?
ik heb nu 1gb ddr2 en denk erover om 1 gig er bij te zetten maar welke instelling vreet nu het meeste bij bf2?
groeeeetjeeessss :+

Verwijderd

Hey doe je er ook nog HDR bij? Dan is het mooi compleet. Wel netjes die uitleg zo. Zo zou het ook in de FAQ kunnen staan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 17:00:
hey.
ik zie dat je bf2 gebruikt wat ik zelf ook veel speel. maar ik kan wel aa aanzetten maar waar stel ik de af in. het kan in mijn videokaart maar is dat goed?
en gaat de snelheid van bf2 daarvan erg omlaag?
ik heb nu 1gb ddr2 en denk erover om 1 gig er bij te zetten maar welke instelling vreet nu het meeste bij bf2?
Misschien moet je wat meer inzet tonen en het zelf uitzoeken? Net als in het andere topic van je?
[rml][ SLI] Battlefield 2 e.a. games.[/rml] |:( :Z

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:43
Dan heb jij een Ati kaart (want NVidia ondersteunt geen 6x AA :P). AF vind ik persoonlijk een stuk minder verschil geven dan AA en AA is, vooral voor veraf, echt veel beter (vooral als er ergens hekwerken in de verte zijn ofzo.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 17:00:
hey.
ik zie dat je bf2 gebruikt wat ik zelf ook veel speel. maar ik kan wel aa aanzetten maar waar stel ik de af in. antwoord -->het kan in mijn videokaart maar is dat goed?
en gaat de snelheid van bf2 daarvan erg omlaag? --> test het eens :+
ik heb nu 1gb ddr2 en denk erover om 1 gig er bij te zetten maar welke instelling vreet nu het meeste bij bf2? Test dat ook eens uhm zelf
:z :Z

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:54

hbsJR

All rounder

hardstikke top dat je alles heb gedaan.. maar het is een beetje overbodig. op tweakguides.com staan keurige voorbeelden met battlefield2 en daarnaast is het op een rijtje gezet zodat je snel "waar is wally" kan spelen ;)
http://www.tweakguides.com/BF2_5.html

[ Voor 11% gewijzigd door hbsJR op 11-05-2006 17:11 ]

• systemfan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-07 16:35
ik draai BF2 met 4xAA en 16xAF, vind het er met AF gewoon super veel beter uitzien. Ook bij oudere games zie je massaq verbetering met AF, probeer maar eens met bv. Microsoft Train Simulator oid _/-\o_

The end may justify the means as long as there is something that justifies the end.

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
The__Virus schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 17:04:
Dan heb jij een Ati kaart (want NVidia ondersteunt geen 6x AA :P).
Maar nVidia heeft dan weer 8xS, een combinatie van 4x multisampling en 4x supersampling.
Feit is wel dat ATi's 6xAA een hogere IQ en tevens betere performance heeft.

[ Voor 20% gewijzigd door Rone op 11-05-2006 17:15 ]

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-07 20:11
Ff snel een kleine animatie (screens van de ts gebruikt):
Afbeeldingslocatie: http://img104.imageshack.us/img104/707/af1ff.gif
Best indrukwekkend effect vind ik zelf :P.

Verwijderd

Mooi gedaan. :P Diegene die nu nog zeggen "lekker belangrijk" of "ik zie 't niet" lopen in de werkelijkheid ook graag met boter op hun bril rond of moeten hoognodig naar Hans Anders. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2006 17:58 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

DEVoTi0N schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 17:50:
Ff snel een kleine animatie (screens van de ts gebruikt):
[afbeelding]
Best indrukwekkend effect vind ik zelf :P.
Kan je dat voor de gein ook eens met de AA doen? Ik ben wel benieuwd of het dan ook zo opvalt :)

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Het beeld wordt zo veel scherper met AF, dus ik heb AF 8X altijd aanstaan.
AA boeit me niet omdat heel goed met een karteltje hier-en-daar kan leven. Daarnaast gaat de performance te veel omlaag en werkt AA niet op alle textures in een spel.

Als ik een betere videokaart (en monitor) zou hebben, dan zou ik spellen liever op een hogere resolutie spelen dan met AA op een lagere resoltie.

Weet iemand trouwens wat MIP mapping precies is? Misschien heeft iemand ook een plaatje met MIP mapping aan/uit om het verschil te zien.

[ Voor 16% gewijzigd door Slogra op 11-05-2006 19:08 ]

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Slogra schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 19:07:
Weet iemand trouwens wat MIP mapping precies is? Misschien heeft iemand ook een plaatje met MIP mapping aan/uit om het verschil te zien.
MIP mapping is een vorm van texture mapping waarbij de originele texture met hoge resolutie in meerdere resoluties wordt geschaald en gefilterd. MIP staat voor het Latijnse multim im parvo, hetgeen zoiets als "veel in een kleine ruimte" betekent.

Wanneer MIP mapping in real-time 3D-rendering gebruikt wordt ziet men de texture van dichtbij in vol detail en wordt het snel en soepel weergegeven vanaf een grotere afstand. MIP mapping scheelt processortijd en verbetert Anti-Aliasing doordat de computer textures te verwerken krijgt die al pre-filtered en pre-scaled zijn voor de meest optimale resolutie per frame.

Afbeeldingslocatie: http://www.visionengineer.com/comp/mip_mapping.jpg

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Dus als ik bij m'n Ati instellingen "Mipmap Detail Level" op "High Quality" zet dan ziet het er meer uit zoals op het linkse plaatje. En bij "High Performance" zoals het rechtse plaatje. Of juist andersom?

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-07 12:23
Slogra schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 09:08:
Dus als ik bij m'n Ati instellingen "Mipmap Detail Level" op "High Quality" zet dan ziet het er meer uit zoals op het linkse plaatje. En bij "High Performance" zoals het rechtse plaatje. Of juist andersom?
anders om
Pagina: 1