Gathering of Tweakers

Quicksearch
Dank je voor je complimenten,

Ik zal dit proberen uit te leggen.
Ik ben nu bezig met een soort Case Management System(CMS), in het kort is dit een processor die onafhankelijk van mijn pc alle dingen in mijn kast gaat regelen , leds , deurtjes, cam servo's en sensoren.
Deze micro controller heeft een serieele interface naar mijn pc toe zodat ik via de pc dingen kan aansturen naar de CMS.
Voor de rest zou het systeem volledig onafhankelijk moeten werken van de pc, je wil namelijk niet hebben dat je deuren pas open kunnen als je pc helemaal is opgestart.

De servo's zelf stuur ik aan met een PWM(Puls Width Modulation) signaal, dit is in het kort gewoon een signaaltje waar er 0v of 5v(ofwel LAAG of HOOG) op gezet word door een processor.
Door nu de duur te varieren dat het signaal laag is ten opzichte van de tijd dat een pwm signaal hoog is, krijg je een meetbaar signaal voor de servo's.
het volgende plaatje kan voor verduidelijking zorgen:
http://www.olino.org/images/articles/thousand_lumen_led_PWM_dimming.png
Je ziet hier 3 voorbeelden,
je kan ook een grote T zien dit is je tijdbasis ofwel de frequentie van een signaal.
Voor servo's is een frequentie van ongeveer 50hertz genoeg.

voor de rest kan je in het 1e voorbeeld goed zien dat de tijd dat het signaal hoog is even lang is als het signaal laag is.
Dit betekend dat het signaal een "dutycycle" van 50% heeft 50% van de tijd (T) is het signaal hoog en 50% van de tijd is het signaal laag.

in voorbeeld 2 kan je zien dat de tijd dat het signaal hoog is maar een kwart is ten opzichte van het signaal laag de dutycycle is dus 25%

en voorbeeld 3 is de tijd dat het signaal hoog is juist weer hoger , oftewel 75%

Nu heeft een servo een intern regel circuit waarmee de stand van de servo vergeleken wordt met het inkomende PWM signaal.
een servo heeft strikt genomen 0 tot 100% uitslag die deze kan draaien, door nu het pwm signaal van >0% tot <100% in te stellen is de servo te bedienen.

Als je nog vragen hebt, voorbeeld schakelingen of software wil dan hoor ik het nog wel , ik hoop dat je hier wat aan heb succes!

Ellende komt nooit alleen, ik neem het meestal zelf mee
[CiP] C&C Tiberian Sun Temple of NOD
een doe-het-zelf-er kan niet zonder hamer

Hy, my name is Toke

Ga je voor pic, avr of nog iets anders ? :) Die pwm ga ik nu ook gaan gebruiken in een projectje.
Trekken je motoren niet teveel stroom als ze belast zijn ? en microprocessor kan niet zoveel stroom geven...

Be PWN-ed Server specs

Reg. datum: 04 januari 2002

quote:
tokesnugerd schreef op maandag 23 juli 2007 @ 11:25:
Ga je voor pic, avr of nog iets anders ? :) Die pwm ga ik nu ook gaan gebruiken in een projectje.
Trekken je motoren niet teveel stroom als ze belast zijn ? en microprocessor kan niet zoveel stroom geven...
Ik denk dat de microproc niet de power gaat leveren om de motoren te laten draaien, maar alleen een regel signaal.

Reg. datum: 21 december 2003

Inderdaad, waarschijnlijk krijgt elke motor een driver IC als een sterke FET, welke aangestuurd wordt door het signaal op de gate. Een FET kan snel genoeg schakelen om die motor aan te sturen.

Niet moeilijk, maar wel doeltreffend.
http://i109.photobucket.com/albums/n73/k0ewl/naamloos.jpg

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Hy, my name is Toke

Je kan er best ook een tweepolige relays insteken, zo kan hij ook achteruit draaien :)

Be PWN-ed Server specs

Reg. datum: 29 november 2004

Volgens mij missen wat mensen hier het punt van servo's. Servo's stuur je aan met een puls van 1 tot 1.5 ms (kan er een beetje naast zitten). In de servo's zit een beetje elektronica wat er voor zorgt dat de motor tot het juiste punt draait. Je stuurt gewoon een puls van 1 ms heen, en de servo gaat automatisch in de juiste stand staan. Je bent dus geen relays en geen extra fets nodig... lekker makkelijk :)

www.hanzesolarteam.nl

More Power, Igor!

Maar hij gebruikt geen servo's voor de rupsbanden, het gaat om de regeling van de gewone motertjes van de rupsbanden.

"-Currents of less than 20 amps can be considered as leakage current"

Ik gebruik voor mijn Motoren in mijn rupsbanden een systeem wat een "H-brug" wordt genoemd,
De schakelingen die hiervoor getoond zijn kunnen enkel en alleen een motor in een richting laten bewegen met een snelheid die door het PWM signaal wordt bepaald.

Het voordeel van een H-brug is dus dat je een motor beide kanten kan opsturen met een variabele snelheid.

Momenteel ben ik met een vriend van mij een print aan het ontwerpen die nog iets geavanceerder is dan dit concept voor de motoren van de rups banden.

Dit wordt een print met als controller een TINY2313 van atmel.
en er komen 2 H-bruggen , 1 voor iedere motor op.
Het type H-brug dat ik gebruik is een chip van freescale , de MC33886VW
Dit is een 5 A H-brug wat ruim voldoende is voor mijn toepassing.

Op dit bord komen 2 PWM inputs waar stekkers van een RC afstandsbediening op aangesloten kan worden.
En een aantal digitale interfaces zoals een uart een I2c bus en een SPI bus.
Dit moet een soortemet van universele print worden die andere mensen eventueel ook kunnen kopen als ze onze oplossing ook handig vinden.
Dit maakt ook dat deze controller digitaal is aan te sturen met een andere microcontroller of computer.

Op de print komen ook nog 2 pulstellers die als feedback van de motoren zijn in te stellen , dit maakt het mogelijk dat de print de motoren kan afregelen dat deze altijd even snel zullen lopen.
Dit is namelijk altijd een groot probleem met motoren en overbrengingen, de ene motor is wel eens sterker dan de ander en soms zit er in de ene mechanische aandrijving meer weerstand dan de ander.
Het resultaat met een rupsband aandrijving is dan dat de tank langzaam zal draaien.

Hoi Cyclonite,

Ik had zelf ook al wat info gezocht, en ik merkte idd dat servo's door middel van PWM aan gestuurd moeten worden.

zelf zat ik te denken om dit aan te sturen met wat software op de computer en dit dan via usb of zo aan de servo's te linken. Maar net als jij al had vermeld moet je dan wachten tot je pc is opgestart voor dat werkt.

Nu weet ik niet hoe ik dat moet doen met een extra processor (microcontroler), dus zou ik graag een voorbeeld schakeling en eventueel de software zien.

B.V.D Warrior_360

quote:
Warrior_360 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 11:25:
Hoi Cyclonite,

Ik had zelf ook al wat info gezocht, en ik merkte idd dat servo's door middel van PWM aan gestuurd moeten worden.

zelf zat ik te denken om dit aan te sturen met wat software op de computer en dit dan via usb of zo aan de servo's te linken. Maar net als jij al had vermeld moet je dan wachten tot je pc is opgestart voor dat werkt.

Nu weet ik niet hoe ik dat moet doen met een extra processor (microcontroler), dus zou ik graag een voorbeeld schakeling en eventueel de software zien.

B.V.D Warrior_360
Ten eerste hangt het er een beetje vanaf wat je zou willen doen.

Persoonlijk zou ik niet je pc gebruiken aangezien dit een multitasking OS. is (neem ik aan) dus dan kan je niet de pootjes hoog en laag schakelen met een vaste frequentie.

Dus dan is de volgende vraag welk type proc zou je willen gebruiken,
kijk bv even op www.atmel.com (AVR)
of www.microchip.com (PIC)
vooral microchip heeft een hele grote groep gebruikers en er bestaan goedkoop ontwikkel tools voor.

Een typisch stukje pwm software zou dit kunnen zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
unsigned char  pwm_tick;
unsigned char  pwm_chan1

void main(){
 pwm_chan1=16;
 do_port_init();
 do_interrupt_init();
 while(1){
  //oneindige lus
 }
}

void timer_interrupt(){
 timer_tick++;
 if(timer_tick>32) timer_tick=0;

if(timer_tick>=pwm_chan1)set_output1_on(); else set_output1_off();
}

Dit is een simpel stukje software dat enkel een pwm signaal uit kan sturen op een enkele poort en heeft deze waarde van het pwm signaal (50% pwm) hardcoded erin staan.
Het is echter wel vrij simpel om hierna bijv met de uart van een processor commando's binnen te krijgen waarmee je dan een andere pwm waarde in kan stellen.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is?

cyclonite wijzigde dit bericht 24-07-2007 12:21 (25%)

Bedankt voor de snele replay.

Ik zal eerst eens proberen uit te leggen wat ik wil gaan aanstuuren.
In totaal wil ik 5 servo's gaan aanstuuren om een robot arm te laten werken. deze wil ik eerst kunnen bestuuren, en mischien later nog autonoom maken door middel van sensoren en een programma.

Maar naar welke specificaties moet ik kijken als er een uitzoek?
Om dat er voor microchip goedkoop ontwikkel tools bestaan lijkt me dit verstandige keuze.
maar hoeveel: Memory Size, CPU Speed. heb ik hier voor nodig?

quote:
Warrior_360 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 12:54:
Bedankt voor de snele replay.

Ik zal eerst eens proberen uit te leggen wat ik wil gaan aanstuuren.
In totaal wil ik 5 servo's gaan aanstuuren om een robot arm te laten werken. deze wil ik eerst kunnen bestuuren, en mischien later nog autonoom maken door middel van sensoren en een programma.

Maar naar welke specificaties moet ik kijken als er een uitzoek?
Om dat er voor microchip goedkoop ontwikkel tools bestaan lijkt me dit verstandige keuze.
maar hoeveel: Memory Size, CPU Speed. heb ik hier voor nodig?
Als je wat meer wil doen met een processor dan zou ik kiezen voor een type wat wat horsepower heeft en flink wat pinnetjes.
Ik gebruik zelf vaak de
ATmega128 van atmel , dit is een proc die op 16 mhz(16 MIPS) loopt 128 kb flash heeft en 4 kb sram (uitbreidbaar met een chip)
Een tegenhanger van de atmel chip hierboven zou kunnen zijn de
PIC18f6722 van microchip, deze loopt op 40 mhz (10 MIPS) heeft ook 128 kb flash en 4 kb ram

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de atmel omdat deze een gratis c compiler heeft op basis van de gratis GCC compiler (link)

deze processors zijn beide sterk genoeg om de meeste robot applicaties te maken en ze hebben ook beide uarts, zodat je je proc kan verbinden met je pc.

Het nadeel van deze processors voor jou zou kunnen zijn dat ze in een tqfp verpakking zitten en dus niet zomaar op een normaal ontwikkelbordje te solderen zijn, maar als je kan etsen kan je dit zo maken hoor.

Etsen is opzich geen probleem, moet alleen wel nog even wachten to de school weer begint.
want ik heb dat soort materiaal niet thuis liggen.

mijn projectje zal nog wel even stil liggen tot ik alle benodigde componenten heb verzamelt, maar ik hoop dat ik tegen die tijd nog wel eens wat vragen kan stellen.

In iedergeval bedankt voor je tijd en uitleg.

Ziet er een mooie casemod uit, nog enig nieuws verder ?
quote:
Prodigys schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 12:38:
Ziet er een mooie casemod uit, nog enig nieuws verder ?
De voorkant zit erin ga morgen de cd-la met het uitschuif bekje verbinden.
Ben nu bezig met de achterkant.
De leds rondom ben ik nu mee bezig.

De tank rijdt nu al.
Ik ben ook begonnen met een van de 2 wielen voorop, het maken daarvan (er komen per wiel 248 punten op ) 8)

heb een mount bracket gemaakt voor mijn waterkoelings reservoir.
en nog wel meer kleine dingetjes

quote:
cyclonite schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 15:28:
[...]
De tank rijdt nu al.
Ik ben ook begonnen met een van de 2 wielen voorop, het maken daarvan (er komen per wiel 248 punten op ) 8)
hij rijdt, netjes !!!

(have fun met de 496 puntjes :P )

Haha lekker geluidje zo :P !
Wel indrukwekkend zeg. :)

quote:
cyclonite schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 15:28:
[...]

De voorkant zit erin ga morgen de cd-la met het uitschuif bekje verbinden.
Ben nu bezig met de achterkant.
De leds rondom ben ik nu mee bezig.

De tank rijdt nu al.

heb een mount bracket gemaakt voor mijn waterkoelings reservoir.
en nog wel meer kleine dingetjes
Geloof er niets van &gt;:) Fotos voor bewijs :Y

hmmm wordt dat een rijdende computermod :)
quote:
mutsje schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 14:50:
hmmm wordt dat een rijdende computermod :)
In principe niet echt een mod want er komt niet gewone x86 hardware in.
Ik ben nu momenteel met een vriend van me een computer bord aan het ontwerpen op basis van een freescale coldfire processor.
Op dit bord komt linux te draaien, en dit bord gaat de tank besturen.

Btw ook de besturings print voor de tank is getekend van de week en de componenten moeten vandaag aankomen als het goed is.

Misschien dat ik vanavond dan ga etsen, het resultaat zal ik een foto van maken in ieder geval :D

quote:
cyclonite schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 08:03:
[...]

In principe niet echt een mod want er komt niet gewone x86 hardware in.
Ik ben nu momenteel met een vriend van me een computer bord aan het ontwerpen op basis van een freescale coldfire processor.
Op dit bord komt linux te draaien, en dit bord gaat de tank besturen.

Btw ook de besturings print voor de tank is getekend van de week en de componenten moeten vandaag aankomen als het goed is.

Misschien dat ik vanavond dan ga etsen, het resultaat zal ik een foto van maken in ieder geval :D
jaaa daar zat ik op te wachten *O*

More Power, Igor!

neem aan dat je ook nog met de temple of nod bezig bent? waar haal je alle tijd vandaan...
More Power, Igor!

Dalus schopt er eens tegen, is ie dood?

quote:
dalus schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 14:33:
Dalus schopt er eens tegen, is ie dood?
Ghe, hij is ruim een maand geleden begonnen met etsen. Kan me niet voorstellen dat hij nog steeds niet genoeg gedaan heeft om die foto te posten. ;)

[SPECS] - In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, in de praktijk niet. -

There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws