Ik zal dit proberen uit te leggen.
Ik ben nu bezig met een soort Case Management System(CMS), in het kort is dit een processor die onafhankelijk van mijn pc alle dingen in mijn kast gaat regelen , leds , deurtjes, cam servo's en sensoren.
Deze micro controller heeft een serieele interface naar mijn pc toe zodat ik via de pc dingen kan aansturen naar de CMS.
Voor de rest zou het systeem volledig onafhankelijk moeten werken van de pc, je wil namelijk niet hebben dat je deuren pas open kunnen als je pc helemaal is opgestart.
De servo's zelf stuur ik aan met een PWM(Puls Width Modulation) signaal, dit is in het kort gewoon een signaaltje waar er 0v of 5v(ofwel LAAG of HOOG) op gezet word door een processor.
Door nu de duur te varieren dat het signaal laag is ten opzichte van de tijd dat een pwm signaal hoog is, krijg je een meetbaar signaal voor de servo's.
het volgende plaatje kan voor verduidelijking zorgen:

Je ziet hier 3 voorbeelden,
je kan ook een grote T zien dit is je tijdbasis ofwel de frequentie van een signaal.
Voor servo's is een frequentie van ongeveer 50hertz genoeg.
voor de rest kan je in het 1e voorbeeld goed zien dat de tijd dat het signaal hoog is even lang is als het signaal laag is.
Dit betekend dat het signaal een "dutycycle" van 50% heeft 50% van de tijd (T) is het signaal hoog en 50% van de tijd is het signaal laag.
in voorbeeld 2 kan je zien dat de tijd dat het signaal hoog is maar een kwart is ten opzichte van het signaal laag de dutycycle is dus 25%
en voorbeeld 3 is de tijd dat het signaal hoog is juist weer hoger , oftewel 75%
Nu heeft een servo een intern regel circuit waarmee de stand van de servo vergeleken wordt met het inkomende PWM signaal.
een servo heeft strikt genomen 0 tot 100% uitslag die deze kan draaien, door nu het pwm signaal van >0% tot <100% in te stellen is de servo te bedienen.
Als je nog vragen hebt, voorbeeld schakelingen of software wil dan hoor ik het nog wel , ik hoop dat je hier wat aan heb succes!
Ellende komt nooit alleen, ik neem het meestal zelf mee
[CiP] C&C Tiberian Sun Temple of NOD
een doe-het-zelf-er kan niet zonder hamer