RGB Led

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-04 22:08
Ik ben op het moment bezig met het modden van mn rekenmachine.. (geen casemodden maar calcmodden :P) En ik wou dus backlight in mn Casio FX82MS, en een window. voor beiden heb ik dus verlichting nodig. Het leek me wel leuk om hiervoor RGB leds te gebruiken, zodat ik met een paar potmeters de kleuren kan veranderen. Ik wil graag voor het bouwen, dat mn schema nog even goedgekeurd wordt. Ik heb namelijk al een rekenmachine gesloopt, en ik wil niet dat het hele zootje straks in de fik staat :+

Het schema: http://i5.photobucket.com/albums/y180/ceesietopc/output.png

Ik wil meerdere leds gaan gebruiken, maar hoe zet je rgb leds nou in serie?
is dat wel mogelijk, omdat ze een gezamelijke min hebben?
Ik wil ze in serie, omdat ik ze anders niet allemaal met dezelfde potmeter kan regelen.

Beetje inactief... maar toch best aanwezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
Post je wel pics als je calculator-mod klaar is?. Heb namelijk dezelfde. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
zal ik doen ;)
btw. die weerstanden bij de groene en de blauwe leds moeten veranderd worden in 120 ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:33

mace

Sapere Aude

:X niks gezegd, laat maar, ik dacht dat je RGB leds gebruikte

[ Voor 89% gewijzigd door mace op 28-03-2006 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
ik gebruik ook rgb leds. alleen omdat er geen fatsoenlijk symbool voor RGB leds in TinyCad zit, heb ik ff iets nagemaakt :P (en er met een grote rode lijn "RGBled" omheen gezet :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 13:37
Dr is toch helemaal niks te zien in zo'n fx82? Maar iig, parallel is geen optie voor je? dat maakt het nl wel makkelijker... (Ehm, mogelijk :) ) Gewoon steeds al dezelfde pootjes aan elkaar hangen, en doen alsof dat 1 pootje is.

[ Voor 25% gewijzigd door Triggy op 28-03-2006 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Ach ja.. je moet iets hebben om je wiskunde leraar mee te pesten >:)
ik ga nog eens nadenken over parallel.. of er niet iets mogelijk is. Ik wil het liefst zonder transistors e.d. shit werken.

idee: http://i5.photobucket.com/albums/y180/ceesietopc/output3.png
Tis niet perfect, omdat je al snel een max van 4 á 5 ledjes hebt. Voor dit projectje is het opzich wel genoeg, dus voor de rest nog commentaar?

[ Voor 3% gewijzigd door ceesietopc op 28-03-2006 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triggy
Ik wilde net deze posten idd,
Afbeeldingslocatie: http://img367.imageshack.us/img367/3566/2led6ao.th.png
Volgens mij moet dat wel goed gaan hoor, je hebt zoiezo niet echt veel plaats in zo'n rekenapparaat. Btw, er zitten toch maar twee batterijen in zo'n ding? Dan kom je dus op 3 Volt, en dan wordt het helemaal krapjes. Plus, je kan het eerst toch ook los testen op een breadboardje?

Net nog even nagekeken... Er zit maar één batterij in. Een penliteje. Dat gaat dus nooit werken, tenzij je m vervangt door een stapeltje knoopcellen. Maar die gaan weer extreem snel leeg als je er een zooitje leds aanhangt.

[ Voor 52% gewijzigd door Triggy op 28-03-2006 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
knoopcelletjes.. jeweetwel, zulke horlogedingetjes, die ga ik gebruiken.
Er is meer als genoeg plek om aan 6 volt te komen met knoopcellen. en aangezien het toch niet fulltime aan gaat staan, np. De schakelaar staat idd niet in het schema :P

jouw schema is trouwes precies hetzelfde als de mijne :P

[ Voor 12% gewijzigd door ceesietopc op 28-03-2006 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triggy
Okee, met een schakelaar werkt het idd wel beter, maar dan is het echt alleen om te showen hoor... Even rekenen dan maar. Stel je hebt er 4 RGB leds aangehangen. Elke led afzonderlijk trekt 20mA. Dat is dus 4 * 3 * 20mA = 240mA. Als je nou toevallig weet dat een knoopcel ongeveer een capaciteit heeft van 50 tot 100 mAh, komt het neer op een brandduur van ongeveer 75 / 240 = 0,3 uur. Ofwel 20 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
klopt niet helemaal .. die dingen hebben een capaciteit tot 500mAh.
het is trouwes ook alleen om mee te showen 8) >:) :Y) http://www.reichelt.de

en er klopt nog meer niet. die dingen slurpen niet constant 20mA.

[ Voor 22% gewijzigd door ceesietopc op 28-03-2006 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Dit wou ik ook gaan doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
wil je nog steeds of niet :9
ik ga dit binnekort doen, en daarna weer alle energie naar de coilgun :+ (hoofdsponsor {school] vindt het opeens te gevaarlijk :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triggy
Ja, er zijn natuurlijk cellen die 500mAh+ capaciteit hebben. Waarschijnlijk bedoel je de CR2354, maar die is dus drie volt, wat je rekenmachine niet lust. Ook is het ding 2,3cm bij 5,4mm wat dus best wel groot is. En idd, als je de leds dimt dan loopt er geen 20mA doorheen, maar ik probeer een beetje te schetsen voor je uit de bolle kop wat je voor problemen kan verwachten. 20mA is daarbij en goede schatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
ik laad het MOD circuitje op een andere batt werken hoor.. anders gaat er nog is een keer iets echt fout.
kheb al een rekenmachine verfikt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
ceesietopc schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 21:37:
wil je nog steeds of niet :9
ik ga dit binnekort doen, en daarna weer alle energie naar de coilgun :+ (hoofdsponsor {school] vindt het opeens te gevaarlijk :( )
Is idd beter om eerst dit soort projecten te doen :)
Ik weet hoe frustrerend het is om iets (duurs) op te blazen :( Mooie versterker is kapot...
En school kan best nog wel eens gelijk hebben :P zolang je weet wat je doet en weet waar de hoge spanningen over staan en de gevaren zitten kan je er wel mee aan de gang gaan.

Maar ben benieuwd hoe je mod gaat worden :) succes!

[ Voor 34% gewijzigd door JuuL20 op 29-03-2006 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

LEDs parallel zetten is niet goed, zoek maar op elk willekeurig elektronica forum.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
madwizard schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 00:13:
LEDs parallel zetten is niet goed, zoek maar op elk willekeurig elektronica forum.
Ik weet het. als alle Leds niet van precies dezelfde kwaliteit zijn, komen er kleurverschillen.
Heel jammer, maar ik hoop dat in dit geval de kleur verschillen grotendeels wegblijven :/
JuuL20 schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 00:00:
[...]

Is idd beter om eerst dit soort projecten te doen :)
Ik weet hoe frustrerend het is om iets (duurs) op te blazen :( Mooie versterker is kapot...
En school kan best nog wel eens gelijk hebben :P zolang je weet wat je doet en weet waar de hoge spanningen over staan en de gevaren zitten kan je er wel mee aan de gang gaan.

Maar ben benieuwd hoe je mod gaat worden :) succes!
Ik snap best dat een coilgun gevaarlijk is. Ik heb alles eerst duidelijk uitgelegd, wat de bedoeling was e.d. Ze vonden het allemaal goed. Nu vinden ze het opeens te gevaarlijk, omdat je iets van ijzer wegschiet (dat wisten ze allang). Eerst kwamen ze met het idee om een coilgun voor piepschuim te gaan maken [lol] ! :? Nu willen ze het helemaal laten doen.
Jammer, maar helaas.. nu moet ik alles zelf financieren. En zo goedkoop is het niet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
ceesietopc schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 07:29:
[...]
Eerst kwamen ze met het idee om een coilgun voor piepschuim te gaan maken [lol] ! :?
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:50

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

ceesietopc schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 07:29:
[...]

Ik weet het. als alle Leds niet van precies dezelfde kwaliteit zijn, komen er kleurverschillen.
Heel jammer, maar ik hoop dat in dit geval de kleur verschillen grotendeels wegblijven :/

[...]
Parallel zetten kan wel, zolang elke LED maar een eigen weerstand heeft. Het gaat fout zodra je 1 weerstand met meerdere LED's gaat delen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
ik zou opzich wel de potmeters als enige kunnen delen.
Dat de vaste weerstanden wel per led zijn.
Zou dat beter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Jah dat is een stuk beter, de spanningsval over je rode/blauwe/groene LEDs is niet hetzelfde dat is het probleem (en anders als je alleen rode zou hebben is het ook niet hetzelfde, dat verschilt per LED).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dodgy_Bob
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-05 07:45
misschien een stomme vraag, maar hoe zou het schema er dan uit komen te zien? als de potmeters gebruikt worden voor meerdere leds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Toch is vaste weerstanden per led geen goed idee.
omdat de potmeters dan voor de weerstanden zitten, krijg je geen logische afname van de stroom.
ik weet niet echt hoe ik het uit moet leggen, maar als je het ff schetst snap je het wel. :P

@Dodgy_Bob
dat schema heb ik toch een paar post terug al gepost? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Is het handiger om common anode of common cathode te kopen.
Het schema zoals het nu is, is common cathode, is het slimmer om common anode te gebruiken?
volgensmij maakt het namelijk niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
ceesietopc schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 16:36:
Toch is vaste weerstanden per led geen goed idee.
omdat de potmeters dan voor de weerstanden zitten, krijg je geen logische afname van de stroom.
ik weet niet echt hoe ik het uit moet leggen, maar als je het ff schetst snap je het wel. :P
Verklaar je nader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
uhm...

Voorbeeld:
code:
1
---6v------[weerstand]----20mA-----[potmeter]---0 tot 20mA --- [LED]

Als je die 2 omdraait:
code:
1
---6v-----[potmeter]---40 mA---[weerstand]---5mA--- [LED]

code:
1
---6v-----[potmeter]---60 mA---[weerstand]---35mA--- [LED]

Als de potmeter zo ingesteld is dat er een stroom overblijft van 40mA, en je zet daar een vaste weerstand achter, wordt dat tot 5mA gereduceerd.
Als de potmeter zo ingesteld is dat er eem stroom overblijft van 60ma, en je zet daar dezelfde vaste weerstand achter, wordt dat tot 35mA gereduceerd.

Ofwel: de afname in stroom is niet vast, je zal dus geen logische afname/toename van je weerstand hebben. De ene keer is je 20 graden draaien aan je potmeter 25mA afname, de andere keer 35mA.
Een soort logaritmische toename/afname van weerstand.

Ik hoop dat het nu duidelijk is :P (en dat het ook waar is wat ik probeer duidelijk te maken :+)

Over Common Anode/Cathode:
Common Anode is toch gewoon gezamelijke plus, en common Cathode gewoon gezamelijke min. Er zit toch verder niets aan vast, of is er bij een common anode minder kans op verschil in helderheid, omdat het verdelen van de stroom intern gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Ja je hebt gelijk, maar ik denk niet dat je daar echt last van hebt.

Commen anode cathode is verder geen verschil volgensmij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

In een serieschakeling is de stroom overal gelijk, een potmeter kan niet een deel van de stroom overlaten. Wel een deel van de spanning maar ook dan is dat afhankelijk van de weerstand van het geheel. De 2 schakelingen die je hierboven zet (aangenomen dat je 1 potmeter, led en weerstand hebt) zijn precies hetzelfde, de spanningen op verschillende punten zijn anders ten opzichte van de massa maar de stroom wordt er niet anders door.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Jah klopt, maar ik snap wat hij bedoeld. Als je de potmeter veranderd dan veranderd de stroom niet lineair omdat je een optelling hebt van Rbekend en Rpotmeter.

/edit
Ik snapte hem niet, hij denkt dat het anders wordt als je ze omdraait. Dat maakt voor de stroom niets uit voor een serieschakeling. Spanning wel.

[ Voor 33% gewijzigd door JuuL20 op 02-04-2006 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Dat is zo ja maar het omdraaien van potmeter en weerstand heeft daar geen enkele invloed op.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Ik zou me niet druk om maken om het niet lineair veranderen, denk niet eens dat je het merkt. Denk je wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
een weerstand/potmeter kan toch stroom en spanning verminderen.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
ceesietopc schreef op zondag 02 april 2006 @ 13:59:
een weerstand/potmeter kan toch stroom en spanning verminderen.?
Basis theorie die je mist. Heb nu geen tijd, google maar ff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Jawel maar je gaat wat te kort door de bocht. Spanning, stroom en weerstand verhouden zich volgens de wet van ohm. V = I * R. Verder geldt er ook dat in een knooppunt de som van de stromen altijd 0 moet zijn (waarbij je inkomende stroom positief rekent en uitgaande negatief). Dat moet wel, anders zou er energie verloren gaan of bijkomen. Daaruit kun je afleiden dat een serieschakeling overal dezelfde stroom heeft. In de knooppunten tussen de elementen heb je een ingaande stroom van de ene kant en uitgaande van de andere kant. Om op 0 uit te komen moeten die wel gelijk zijn.

Dit is trouwens essentiele basiskennis, ik raad je aan er wat meer over te lezen dan snap je veel beter hoe schema's werken.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Ik heb eens een beetje rondgekeken..

De stroom blijft idd overal hetzelfde.. ik had een weerstand eigenlijk meer als een wegversmalling gezien, voor de weerstand en achter de weerstand een andere stroom.
En hij telt wel liniear op... gewoon steeds de Rpot + Rbekend..

Zou het echt de moeite zijn om voor voor elk anode pootje een weerstand te doen ipv. per kleur, zoals het nu in het schema staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 08:31

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Kleine suggestie: Plaats een eenvoudige stroomregelaar ervoor. Maak die regelbaar met een potmeter.

Ik gebruik een LM-317 om LEDs een bepaalde stroom te geven en dus niet een losse weerstand.

datasheet

Zie figuur 7 op blz 5

Zet niet alleen een weerstand maar een weerstand en potmeter in serie om de stroom te bepalen.
Stel dat je maximaal 50 mA wil laten lopen, dan moet je een 25 Ohm weerstand in serie nemen met een 1K potmeter. Je hebt dan een instelbaar stroombereik van 1,2 mA tot 50 mA. Voor elke kleur moet je dan uiteraard hetzelfde maken.

[ Voor 10% gewijzigd door WFvN op 02-04-2006 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
WFvN schreef op zondag 02 april 2006 @ 15:21:
Kleine suggestie: Plaats een eenvoudige stroomregelaar ervoor. Maak die regelbaar met een potmeter.

Ik gebruik een LM-317 om LEDs een bepaalde stroom te geven en dus niet een losse weerstand.

datasheet

Zie figuur 7 op blz 5
Als weerstanden en potmeters samen ook werken, ga ik geen stroomregelaar gebruiken.
Wat zijn de echte voordelen ervan?
Zet niet alleen een weerstand maar een weerstand en potmeter in serie om de stroom te bepalen.
Stel dat je maximaal 50 mA wil laten lopen, dan moet je een 25 Ohm weerstand in serie nemen met een 1K potmeter. Je hebt dan een instelbaar stroombereik van 1,2 mA tot 50 mA. Voor elke kleur moet je dan uiteraard hetzelfde maken.
Zo is het nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

ceesietopc schreef op zondag 02 april 2006 @ 15:26:
Als weerstanden en potmeters samen ook werken, ga ik geen stroomregelaar gebruiken.
Wat zijn de echte voordelen ervan?
Ik zie net dat ik de startpost niet goed genoeg gelezen heb, je wil méérdere RGB-leds gaan instellen en dat zal vast bij voorkeur alle LEDs in één keer zijn en niet elke LED afzonderlijk.

Maar goed, voordeel van een stroomregelaar. Je schakeling is dan (binnen zekere grenzen) onafhankelijk van de spanning, je schakeling kan je uitbreiden met een verschillend aantal LEDs in serie (ook binnen zekere grenzen) waarbij het geen bal uitmaakt of je nou witte, blauwe, groen, gele, rode, etc. LEDs gebruikt, het is dan de STROOM die geregeld wordt. Bij het kiezen van losse voorschakelweerstanden, moet je altijd rekening houden met 1) de aansluitspanning, 2) de spanning die een LED 'nodig' heeft om te branden, daar ben je met een stroomregelaar vanaf. Daarbij ben je met een stroomregelaar ook minder afhankelijk van de temperatuur (een LED gaat bij lage temperaturen bijvoorbeeld beter geleiden wat de stroom weer omhoog haalt met een voorschakelweerstand; met stroombron ervoor heb je daar geen last van)
Zo is het nu ;)
Niet helemaal dus. Wat jij doet is een bepaalde stroom benaderen maar niet instellen.
Maar goed, echt geschikt voor méérdere RGB-LEDs zal het dus helaas niet zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door WFvN op 02-04-2006 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Klinkt toch wel goed.. maar hoe zet je rgb leds in serie?
en de input en output voltage zijn toch precies hetzelfde.. alleen de stroom wordt gelimiteerd.
Dan maakt het toch wel uit welke leds je eraan hangt? :?

en waarom is trouwens de oplossing met weerstanden en potmeters niet te doen voor meerdere RGBleds? Het schema is al getekend, en ik zie niet in waarom het niet zou werken.

[ Voor 31% gewijzigd door ceesietopc op 02-04-2006 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

ceesietopc schreef op zondag 02 april 2006 @ 16:31:
en de input en output voltage zijn toch precies hetzelfde.. alleen de stroom wordt gelimiteerd.
Je kunt niet stroom limiteren en de spanning hetzelfde houden, spanning en stroom zijn altijd gerelateerd (wet van Ohm weer). De regelaar geeft een dusdanige spanning aan de output dat de stroom een bepaalde waarde heeft. Hang je er meer LEDs aan zal deze spanning hoger moeten zijn om dezelfde stroom te bereiken.

En common-iets RGB LEDs kun je niet in serie zetten, je hebt er te weinig aansluitingen voor (3 aansluitingen op 1 pootje, vandaar 'common').
en waarom is trouwens de oplossing met weerstanden en potmeters niet te doen voor meerdere RGBleds? Het schema is al getekend, en ik zie niet in waarom het niet zou werken.
Bedoel je nou met weerstand per LED of maar 1 potmeter+weerstand voor alle LEDs?

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
3 Weerstand per RGB LED, 1 Potmeter per kleur.
zoiets als dit:
alleen dan de weerstanden anders http://i5.photobucket.com/albums/y180/ceesietopc/output3.png

Die stroomregelaar is trouwens wel handig. Ik zie het alleen nog niet voor me met iets van 4 LEDS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Weerstand per LED kan gewoon, dan wordt de stroom netjes verdeeld. Voordeel van een stroomregelaar is dat hij onafhankelijk is van afwijkingen in de LED spanning. Als je een weerstand berekend op 4,3V en de LED blijkt 4,2V heb je een iets hogere stroom. Maar erg interessant is dat hier niet want zoveel zullen ze niet afwijken.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

ceesietopc schreef op zondag 02 april 2006 @ 16:31:
Nee, de input en de output verschillen met 1,25 V. De output is 1,25V lager dan de input.
De stroom wordt dus níet gelimiteerd maar vastgesteld
Ik gebruik die LM317 voor LEDs in m'n fiets. Daar wil ik 2 witte LEDs in serie aansluiten. Omdat m'n fietsverlichting gevoed wordt door een accu, zit ik met het probleem dat een accu langzaam leegloopt en dat daarbij ook de accuspanning daalt. Neem je een LED met voorschakelweerstand, dan zal de LED ook minder fel gaan branden naarmate de accuspanning verder daalt. Om dat te voorkomen heb ik dus een LM317 gebruikt. Ook bij fietsen onder lagere temperaturen zal de stroom netjes de gewenste waarde blijven terwijl die bij een losse voorschakelweerstand zal gaan toenemen (tenzij de accu weer kouder wordt en minder capaciteit heeft ;) )

Ik heb die stroomregelaar vaak 'ingesteld' op 20 mA. Dat betekent dat ik net zoveel LEDs eraan kan hangen als ik wil zolang de totale spanning van de LEDs maar niet de voedingspanning-1,25V overschrijdt. Ik kan dus met één weerstand en één LM317 kiezen welke kleur LED ik eraan hang, maakt niet uit. Bij 12V kan ik bijvoorbeeld 1 of 2 of 3 witte LEDs aansluiten of 1 of 2 of 3 of 4 rode LEDs, het maakt allemaal niet uit, de LEDs zullen braaf branden met een stroom van de ingestelde 20 mA.
Zoals al gezegd, de 3 kleuren van zo'n RGB-LED aan de negatieve kant met elkaar gekoppeld zijn.

In jouw geval zou ik het denk ik anders aanpakken:

Neem 3mm LEDs en dan de 3 kleuren apart. Dan kan je wél zonder problemen de aparte kleuren in serie nemen. Telkens 3 verschillende kleuren bij elkaar lijmen en je hebt een zelfgebakken RGB-lichtbron.

En omdat je ze toch zelf in wil kunnen stellen, is in principe een stroombron niet nodig. Enig voordeel van de stroombron is dan wel dat je 3x dezelfde voorschakelweerstand en 3x dezelfde potmeter kan nemen terwijl je met losse voorschakelweerstanden een kleinere weerstand nodig hebt voor de blauwe LEDs dan voor de rode en groene om te voorkomen dat je ze doorbrandt als je de potmeter per ongeluk op 0Ohm zet.

[ Voor 3% gewijzigd door WFvN op 02-04-2006 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Er is erg weinig plek aan de binnenkant van zo'n rekenmachine, dus ik denk dat er niet de plek is voor 3mm ledjes, als je fatsoenlijk gemengd licht wilt.

Een stroomregelaar zou perfect zijn als je RGB leds in serie zou kunnen schakelen.
De enige oplossing is IMO:
http://i5.photobucket.com...topc/rgbrekenmachine2.png
aangepast op deze leds: http://www.inkoopactie.net/ia/r3wl1hm8/1/4kc2sy13

RGB leds:
1x 10 stuks RGB led = 4.00 euro

prijslijst bij Conrad:
3* Minitrimmer = 0.28 * 3 = 0.84 euro
1* 150ohm 100stuks = 1.45 euro
1 * 220ohm 100stuks = 1.45 euro

is in totaal : 7.76 excl. verzendkosten

prijslijst bij Reichelt:
3* Minitrimmer = 0.61 * 3 = 1.83
4* 150 ohm weerstand = 4 * 0.10 = 0.40
4* 220 ohm weerstand = 4 * 0.10 = 0.40

is in totaal : 6.63 excl. verzendkosten.

Klopt het schema? zoja, dan ga ik binnekort langs de lokale electronica winkel, want zin in verzendkosten heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Vergeet niet dat je voor 150 euro moet bestellen bij reichelt
De plaats waar je potmeters met de rechterkant aan de V- van je batterij hangen kan je weglaten iig, je schakelt ze als regelbare weerstand, andere pootje laat je loshangen.

[ Voor 59% gewijzigd door JuuL20 op 02-04-2006 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
OK
Ik ga het ff aanpassen.
Die prijslijsten waren trouwens meer een soort indicatie voor mijzelf, dat de elektronicaboer mij niet oplicht. Vorige keer wilde hij me platte leds voor 2 euro verkopen, en smd leds voor 4 euro. :o
http://i5.photobucket.com...topc/rgbrekenmachine3.png

[ Voor 16% gewijzigd door ceesietopc op 03-04-2006 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
De leds doe ik via een IA op IA.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik denk dat je die 1k instelpotmeters op gaat stoken. Zeker in het lage gebied (0-100 ohm of zo).
Probeer maar eens uit te rekenen hoeveel warmte er per mm^2 koolbaanoppervlak ontwikkeld wordt als de instelpot op b.v. 50 of 100 ohm staat.

Led's regelen met weerstanden is trouwens jammer van de kostbare batterij energie. Er bestaan hiervoor hele mooie schakelende regelaars die bijna geen energieverlies geven. Maar gezien de benodigde kennis is beginnen met weerstanden waarschijnlijk het beste.

[ Voor 44% gewijzigd door joopv op 03-04-2006 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
zoals gezegd: het is puur om te showen :P
Dus moeilijk doen over batterijen, doe ik niet.

Ik ga ff rekenen.. over het opstoken.
Als P=U^2 * R, dan zou die zo'n beetje elke weerstand opblazen. of ik doe iets fout, of die formule klopt niet.

[ Voor 31% gewijzigd door ceesietopc op 03-04-2006 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
ceesietopc schreef op maandag 03 april 2006 @ 13:02:
Ik ga ff rekenen.. over het opstoken.
Als P=U^2 * R, dan zou die zo'n beetje elke weerstand opblazen. of ik doe iets fout, of die formule klopt niet.
Dat klopt inderdaad niet. Het is:
P=U * I en aangezien U = I * R wordt dat dan P = I^2 * R
- of -
P=U * I en aangezien I = U / R wordt dat dan P= (U^2) / R

Als je instellertje op 100 ohm (10% van de koolbaan) staat loopt er ca 50ma door het ding. Volgens formule hierboven wordt er dan 0,25W in die 100 ohm gedissipeerd. Nu zegt je dat misschien niet zo veel, maar bekijk nu zo'n instel potmeter eens.

Die 0,25W moet weggestookt worden op die 10% van de koolbaan, terwijl de specificatie voor b.v. deze instelpotmeter 0,25W is over de gehele koolbaan. En dat is dan nog een van de grotere modellen instelpotmeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
das niet zo mooi...
Wat is er aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
ceesietopc schreef op maandag 03 april 2006 @ 18:05:
das niet zo mooi...
Wat is er aan te doen?
Hoeft niets aan te worden gedaan, er zit nog een serie weerstand bij!! (max stroom: Voeding-Vled/I = ~ (6-3)/150 = 20mA)
En 50mA door (standaard) LEDs is zowiezo geen goed id.

Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat je geen flauw benul hebt waar je mee bezig bent. Waarom heb je de serieweerstanden eigenlijk getekend als je niet weet waarvoor ze er zitten?

nogmaals: lees nou eens een goede basis elektronica cursus!

[ Voor 40% gewijzigd door JuuL20 op 03-04-2006 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Je hebt gelijk..
ik was de serie weerstanden vergeten.
foutje.. (kan blijkbaar niet )

Ik weet wel waarom die dingen er zitten.
Die zitten er om de max. stroom die er kan lopen zo klein te maken, dat die led het niet te warm krijgt als de weerstand van de potmeter heel laag is.

[ Voor 58% gewijzigd door ceesietopc op 03-04-2006 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
JuuL20 schreef op maandag 03 april 2006 @ 18:32:
[...]
Hoeft niets aan te worden gedaan, er zit nog een serie weerstand bij!! (max stroom: Voeding-Vled/I = ~ (6-3)/150 = 20mA)
Inderdaad - per led
En 50mA door (standaard) LEDs is zowiezo geen goed id.
De stroom van 4 led's/serieweerstanden gaat door ieder potmeter. Dat ding gaat het heel warm krijgen.
Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat je geen flauw benul hebt waar je mee bezig bent. Waarom heb je de serieweerstanden eigenlijk getekend als je niet weet waarvoor ze er zitten?

nogmaals: lees nou eens een goede basis elektronica cursus!
Even een basiscursus electronica lezen? Je hebt het over een opleiding die honderden studieuren kost....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
joopv schreef op maandag 03 april 2006 @ 19:36:
[...]
De stroom van 4 led's/serieweerstanden gaat door ieder potmeter. Dat ding gaat het heel warm krijgen.
Over het hoofd gezien, sorry je hebt gelijk.
Even een basiscursus electronica lezen? Je hebt het over een opleiding die honderden studieuren kost....
Serieschakelingen, parallelschakelingen van weerstanden en LEDs is basistheorie die met niet al teveel tijd te leren valt.

[ Voor 3% gewijzigd door JuuL20 op 03-04-2006 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
ceesietopc schreef op maandag 03 april 2006 @ 18:40:
Je hebt gelijk..
ik was de serie weerstanden vergeten.
foutje.. (kan blijkbaar niet )

Ik weet wel waarom die dingen er zitten.
Die zitten er om de max. stroom die er kan lopen zo klein te maken, dat die led het niet te warm krijgt als de weerstand van de potmeter heel laag is.
Ik was ook wat vergeten :X |:( Staan we quite :*)

[ Voor 3% gewijzigd door JuuL20 op 03-04-2006 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Ok.. dit volg ik niet meer

ff op een rij:

Het is de bedoeling om een veilig systeem te maken, zodat de leds niet kunnen doorbranden.
Vandaar: per LED een weerstand.
Om de kleuren toch te kunnen veranderen, zetten we per kleur een potmeter er tussen.
de maximale stroom die er kan gaan lopen is 12 * 20mA : Er zijn immers 12 Leds die parallel staan.
per potmeter is dat dus 80mA.

Waar gaat het nu om: Houden die potmeters het?
De formule was: P = I^2 * R
Dus: opgestookt vermogen = stroom^2 * weerstand
De max. Stroom per potmeter is 80mA = dus 0.08A.
de weerstand is (laten we ff zeggen) 100ohm. Dit is 1 tiende van de 1kOhm van de potmeter.
P=I^2 * R dus P = 64000.0064 * 80 100 dus P = 512000mW.640mW

Hier komt dus uit dat die potmeter het warm gaat krijgen.

Ik snap zelf ook wel, dat er ergens in m'n verhaaltje een fout zit.
Maar waar?

edit: Betere waarden ingevuld :P

[ Voor 8% gewijzigd door ceesietopc op 03-04-2006 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
ceesietopc schreef op maandag 03 april 2006 @ 19:51:
P=I^2 * R dus P = 6400 * 80 dus P = 512000mW.
je moet (voor I) 0,08A invullen ipv 80 en je zei dat R=100 ohm en je vult 80 ohm in.

[ Voor 14% gewijzigd door JuuL20 op 03-04-2006 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Ah.. dat verklaart een hoop.
kga um ff editten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

joopv schreef op maandag 03 april 2006 @ 13:38:
Als je instellertje op 100 ohm (10% van de koolbaan) staat loopt er ca 50ma door het ding. Volgens formule hierboven wordt er dan 0,25W in die 100 ohm gedissipeerd. Nu zegt je dat misschien niet zo veel, maar bekijk nu zo'n instel potmeter eens.

Die 0,25W moet weggestookt worden op die 10% van de koolbaan, terwijl de specificatie voor b.v. deze instelpotmeter 0,25W is over de gehele koolbaan. En dat is dan nog een van de grotere modellen instelpotmeters.
Okee, als ik dat verhaal zo zie, is zo'n stroombron toepassen helemaal geen slecht idee.
De potmeter wordt dan in serie genomen en krijg constant 1,25V voor z'n kiezen.
Stel dat je een vaste weerstand kiest om max 50 mA te laten lopen, dan heb je daarvoor 25 Ohm nodig. Om tussen 1 en 50 mA te kunnen variëren heb je dan een potmeter van 1000 Ohm nodig.

Stel dat je dan de potmeter zodanig instelt dat er 10 mA naar de LED gaat, dan heb je een totale weerstand van 125 Ohm nodig. Daarvan is 25 Ohm voor de voorschakelweerstand en dus 100 Ohm voor de potmeter (dat is dus 10% van z'n totaal). Het vermogen wat de potmeter dan moet slikken is:
0,01A * 1V (totaal 1,25V waarvan 4/5e deel voor de potmeter is en 1/5e deel voor de 25 ohm weerstand) = 0,01 W
Dat zal niet zo'n probleem zijn toch? Is zo'n stroombron dan stiekum niet toch een oplossing?

Alleen wat dan als je de LEDs parallel gaat nemen? Dan zal je elke LED nog een extra voorschakelweerstand kunnen geven om de verschillen tussen de LEDs wat op te heffen. Verder zullen de waardes van de weerstand en potmeter gewijzigd moeten worden. Uitgaande van 4 LEDs parallel zit je natuurlijk met een grotere stroom die de stroommeter moet doorlaten. Denk aan 12,5 Ohm voor de normale weerstand en 300 Ohm (ofzo) voor de potmeter. Bij 20 mA per LED, dus 80 mA totaal, zit je met een opgenomen vermogen van 0,08W voor de potmeter waarbij die 0,08W over 1% ! van het totaal is. Da's weer minder zinnig dus. Dit is overigens bij 25 mA per LED maximaal. Kortom, wat dit verhaal betreft is het niet verstandig om de stroombron te gaan gebruiken voor 4 LEDs die parallel staan; dan krijgt de potmeter teveel op z'n duvel.

[ Voor 33% gewijzigd door WFvN op 03-04-2006 20:24 . Reden: De laatste alinea is een stuk uitgebreid!!! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
.aat maar

[ Voor 97% gewijzigd door JuuL20 op 03-04-2006 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
snel mn tekst weggehaald.. weer iets vergeten :X
nu wordt het irritant.. de het edit-knopje wordt dit keer teveel gebruikt :)

Kloppen m'n waardes een paar posts terug nu wel

[ Voor 119% gewijzigd door ceesietopc op 03-04-2006 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Jups lijkt me goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Yes! :P :X

Nu zit ik nog steeds met het probleem dat als ik het zo bouw, dat mn potmeters kapot gaan.
Wat is hier aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
1) groter vermogen potmer
2) kleinere stroom, leds minder fel (kan best denk ik)
3) stroomsturing
4) minder leds
5)... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

ceesietopc schreef op maandag 03 april 2006 @ 20:26:
Yes! :P :X

Nu zit ik nog steeds met het probleem dat als ik het zo bouw, dat mn potmeters kapot gaan.
Wat is hier aan te doen?
Misschien het op een héél andere boeg gooien.

Suggestie:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17

Dit schema 3x opbouwen; voor élke kleur 1x

In plaats van de motor hang je daar de LEDs aan, parallel geschakeld en elk met eigen voorschakelweerstand. Dan ben je van het hele gelazer af. Geen overbelaste potmeters meer. Maarja..... raak je dat kwijt in je rekendoos? Daar zitten we weer met het volgende probleem (ik zat dit bericht wéér te typen in de veronderstelling dat het voor een casemod.... een computercasemod dus..... pas toen ik weer aan die 6V dacht ging er een lichtje bij me branden)

Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt in je rekendoos maar kijk eens naar de foto, dan heb je een idee hoeveel ruimte zo'n print in beslag neemt. Die grote 3-poot (FET) kan in jouw toepassing veel kleiner; een TO-92 is zwaar zat. Ook die potmeter kan véél kleiner. Het grootste waar je dan mee zit is die NE555 en die kleinere potmeter.

En anders inderdaad wat Juul20 zegt.
Beperk de stroom tot 20 mA per LED of als het even kan nog minder.

[ Voor 10% gewijzigd door WFvN op 03-04-2006 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Klinkt wel goed, die oplossing van WFvN, het past alleen echt niet.
Er is echt weinig plek daarbinnen. Ik zit zelfs te twijfelen of ik het wel voor elkaar ga krijgen om alleen de ledjes al mooi weg te werken.

3 Ledjes is echt het minimum, maar ook dan stook je de potmeter op, als je um helemaal opendraait. (edit: en ook als ie op 10% staat)
(en omdat er vast nieuwsgierigen zijn die ff willen proberen, wil ik dat er niets kapot kan)

Ik ga nog een research doen naar die stroomregelaar B)

[ Voor 4% gewijzigd door ceesietopc op 03-04-2006 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik heb net verkeerd zitten rekenen..... in NADEEL van de potmeter. Nu goed waarbij het verhaal een stuk positiever uit gaat pakken:

Reken even mee.
Ik ga uit van 3 LEDs parallel bij maximaal 20 mA per LED. Dat is dus 60 mA.
De referentiespanning is 1,25 V
Daarbij hoort dan een minimale weerstand van 1,25 / 0,06 = 21 Ohm.
Dus de vaste weerstand is 21 Ohm.
Wil je naar ongeveer 1 mA per LED kunnen regelen, dan kom je uit op een potmeter van 500 Ohm.

STEL je wil 18 mA per LED afregelen. Dat is 54 mA totaal

1,25 / 0,054 = 23 Ohm

Van die 23 Ohm is 21 Ohm voor de vaste weerstand en dus 2 Ohm voor de potmeter. die 2 Ohm is ongeveer 10% van de totale weerstand (van 23 Ohm) dat betekent dus dat de potmeter dan ook 10% van de spanning moet wegwerken, dus 10% van 1,25 V is 0,125 V.

0,125 V bij 0,056 A levert een vermogen op van 0,125 * 0,056 = 0,006 W. Ik heb geen kennis van potmeters qua vermogens maar 0,006 voor 10% van de potmeter betekent dus dat je een potmeter nodig hebt van 0,06W Dat lijkt me niet teveel gevraagd.

Stel dat je wil afregelen op bijvoorbeeld 5 mA per LED dan zit je op:
15 mA totaal
83 Ohm nodig voor de referentiespanning
62 Ohm dus voor de potmeter
Die moet dan 0,9 V wegwerken
Dan kom je uit op een opgenomen vermogen van 0,01 W voor de potmeter voor het belaste deel. Dan zou je een potmeter van 0,1 W nodig hebben.

Okee, wat heb je nodig voor dit geheel?

3 RGB-LEDs
3 LM317's TO-92behuizing
3 Potmeters van 500 Ohm
3 weerstanden van 21 Ohm
9 voorschakelweerstanden voor de LEDs omdat je ze parallel schakelt

[edit]
DAMN.....

Zodra je de stroom maximaal probeert te maken, krijgt de potmeter alsnog flink op z'n duvel.
Maximale stroom is 19,8 mA per tak, dus 59,5 mA totaal. Zodra je bijvoorbeeld afregelt op 19,5 mA dan moet de potmeter maar 0,001 W wegwerken alleen is dat bij maar 0,37 Ohm. Dat is dus maar 0,1% van het totaal van de potmeter. Knap ellendig want dat betekent dat de potmeter maarliefst 1,7W moet zijn!!!

[ Voor 23% gewijzigd door WFvN op 03-04-2006 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Met PWM regelen _/-\o_
kom je niet onderuit denk ik, en veel energiezuiniger! Want anders is je rekenmachine ook nog eens in no time leeg :/

[ Voor 73% gewijzigd door JuuL20 op 03-04-2006 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Okee, nog een poging; terug naar de lm317.

In plaats van (domdomdom) de halve potmeter met de vaste weerstand in serie te nemen, kan je natuurlijk ook als spanningsdeler aan het werk gaan. Hang een 20 Ohm weerstand over de middelste poot en één van de buitenste poten van de potmeter. Sluit de buitenste poten van de potmeter aan tussen de Vref en Vout van de LM317.
Dan heb je de boel regelbaar tussen 65 mA (totaal) en 3 mA (totaal). Het vermogen wat de potmeter dan moet verstoken is minimaal. Je hebt het dan over een potmeter nodig van maximaal 0,0031 W.
Ik hoop dat ik nu geen rekenfout gemaakt heb. De lijst met benodigde spullen blijft gelijk

Even de 2 uitersten.

1) je gebruikt de volle 500 Ohm waarbij de vaste weerstand is kortgesloten. Geen probleem, je hebt dan 1,25 / 500 = 0,003 A = 3 mA.
Vermogen is dan 1,25 * 0,003 = 0,003 W

2) je schakelt de hele 500 Ohm parallel aan de extra weerstand.
Totale weerstand is dan 1/ (1/500 + 1/20) = 19,2 Ohm
De stroom is dan =1,25 / 19,2 = 0,065 A = 65 mA
De stroom door de potmeter is dan 1,25 / 500 = 3 mA, nog altijd geen probleem dus, de rest gaat door de normale weerstand. Die krijgt dus 62 mA. Dat is 1,25 * 0,062 = 0,078 W

Okee, nog even een 'middelste' waarde nemen.
Stel, je zet de vaste weerstand parallel aan de helft van de potmeter (250 Ohm dus)
Vervangingsweerstand van het parallele stuk is dan 1/ (1/250 + 1/20) = 18,5 Ohm
Totale vervangingsweerstand is dan de resterende 250 Ohm + 18,5 = 278,5 Ohm
Dan loopt er een stroom van 0,004 A = 4 mA
Over het 'parallelle deel' staat dan een spanning van maar 0,083 V
Daarbij hoort dan een stroom van 0,083 / 250 = nulkommanulnulnulzeerweinig ampère; geen problemen met je vermogen

[ Voor 48% gewijzigd door WFvN op 03-04-2006 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Misschien mis ik iets, maar welke schakeling heb je het over? Je linkt naar een PWM ding met een 555 en nu heb je het over een LM317...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Nu weer over de lm317 omdat hij te weinig ruimte heeft voor 3x een 555schakeling

Ik heb nog een waarde nagerekend met de hand.... m'n laatste verhaal lijkt helemaal goed te gaan. Alleen moet er dan nog een geschikte voorchakelweerstand gekozen worden voor de LEDs.

6V voedingspanning
1,25V voor de LM317 dus blijft 4,75V over
Daarvan is een hoeveelheid voor de LEDs.
Op welke spanning werken de LEDs?

Belangrijk is hier dat de juiste waarde van de LEDs genomen wordt. Stel dat een LED 3,5V is en je rekent met 3V, dan denk ik dat je problemen gaat krijgen. De voorschakelweerstand wordt dan te hoog gekozen. Ik weet niet hoe de LM317 daarop gaat reageren; die wil graag een bepaalde stroom afgeven maar als er dan een voorschakelweerstand de boel probeert te belemmeren, kan ik me voorstellen dat de LM317 vreemde dingen gaat doen. Beter is het om een weerstand te kiezen die juist te láág is. De stroombegrenzing wordt immers toch al geregeld door de LM317.

Goed, stel dat de LED dus 3,5 V wil hebben, dan blijft er 1,25V over om weg te werken. 1,25/0,02 = 62 Ohm. Hoger dan dat zou ik niet gaan zitten; ik zou eerder denken aan 50 Ohm. Ook voor LEDs met een lagere spanning (bijvoorbeeld 2 V) kan je dan gewoon dan diezelfde 50 Ohm nemen. Dus zou je dan bijvoorbeeld 9 weerstanden van 50 Ohm moeten hebben, 3 van 20 Ohm en 3 potmeters van 500 Ohm.

[ Voor 89% gewijzigd door WFvN op 03-04-2006 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat gaat heel erg slecht regelen, in de uiterste stand zit je op 65 mA en na 10% verdraaiing zit je al op 20 mA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Anoniem: 26576 schreef op maandag 03 april 2006 @ 23:10:
Dat gaat heel erg slecht regelen, in de uiterste stand zit je op 65 mA en na 10% verdraaiing zit je al op 20 mA...
Wellicht kan een logaritmische potmeter hier uitkomst bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar zal het iig niet slechter van worden. alleen ben ik nog nooit een logaritmische trimpot tegengekomen...

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 04-04-2006 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Anoniem: 26576 schreef op maandag 03 april 2006 @ 23:34:
Daar zal het iig niet slechter van worden...
Het kan twéé kanten op gaan met logaritmisch; nóg erger óf beter.
Ik weet niet hoe de logaritmische potmeters werken... zoiets bij een 1k potmeter?

1e kolom is de instelstand van de potmeter
0% 0 Ohm
10% 1 Ohm
20% 2 Ohm
30 %5 Ohm
40 % 10 Ohm
50% 20 Ohm
60% 50 Ohm
70% 100 Ohm
80% 200 Ohm
90% 500 Ohm
100% 1000 Ohm

Zo ja, dan kan je met een logaritmische potmeter van 500 Ohm (als die bestaat) wel een redelijk liniair bereik maken; net even uitgetekend met Excel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zoiets ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Zo te zien zijn ze het dit keer met elkaar eens :P

Wat bedoel je met referentiespanning? De spanning over de ref poot, of iets anders?

Gaat nog maar eens zoeken naar principe spanningsdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ja, de spanning over de 'out'-poot en 'ref'-poot is dus 1,25V

[ Voor 18% gewijzigd door WFvN op 04-04-2006 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
De spanning over de out wordt toch gewoon zo aangepast dat er bijv. 20 mA loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ja, over de 'out' en de massa wordt de spanning zodanig aangepast dat er de ingestelde stroom gaat lopen.

Stel dat je gewoon een LM317 gebruikt met alleen een vaste weerstand die afregelt op 20 mA (daarvoor is een weerstand nodig van 62,5 Ohm).
Als je dan een normale rode LED (die werkt op 1,8V) aansluit, zal de spanning tussen de 'out' en de massa dus gewoon netjes 1,8V worden. Sluit je een blauwe LED aan dan zal de spanning dus niet 1,8 maar ergens tussen de 3,0 en 3,5V worden, net de waarde die de LED moet hebben bij 20 mA.
De overtollige spanning wordt dan weggewerkt in de LM317

[ Voor 81% gewijzigd door WFvN op 04-04-2006 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Maar dan is de spanning over de out en de ref niet altijd 1.25 V? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Jawel, de spanning over de out en de ref is CONSTANT 1,25V

[ Voor 8% gewijzigd door WFvN op 04-04-2006 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik ben bang dat je het met een voedingsspaning van 6V niet gaat redden, over de LM317 staat ook een spanning van tenminste ca 2.5V. Tel daarbij op 1,25V dan blijft er voor de LEDs maar 2,25V over en dat is voor een blauwe LED net wat te weinig...

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 04-04-2006 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Anoniem: 26576 schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 10:25:
ik ben bang dat je het met een voedingsspaning van 6V niet gaat redden, over de LM317 staat ook een spanning van tenminste ca 2.5V. Tel daarbij op 1,25V dan blijft er voor de LEDs maar 2,25V over en dat is voor een blauwe LED net wat te weinig...
Pardon? Volgens mij is het gewoon de 1,25 Vref die wegvalt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Was't maar waar...

edit
Ik meet zo'n 1,5V minimaal over de regelaar..

[ Voor 136% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 04-04-2006 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik ga vanmiddag ook eens meten. 1 LED aansluiten bij 20 mA. Vervolgens de spanning van de spanningsbron omlaag draaien en constant de spanning over de IN en OUT van de LM317 meten totdat ik verandering in helderheid van de LED zie.

[edit]
Nog beter, de stroom door de LED meten en de spanning over de LM317, zodra de stroom af gaat nemen, is het punt bereikt.

[ Voor 23% gewijzigd door WFvN op 04-04-2006 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb ik net gedaan, 1,5V kwijt dus...

Dus in totaal ca 2,75V weg.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 04-04-2006 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Excuus... ik bedoelde meten over de IN en het punt ná de weerstand en niet de OUT. Maar goed, dat boeit ook niet, over de weerstand staat 1,25V dus kom je dan inderdaad aan 2,75V

Nog een keer rekenen.

6V - 2,75 = 3,25V over

Hoeveel V hebben de blauwe LEDs nodig? 3V? zo ja, dan heb je maar bar weinig speling voor spanningsval van de batterijen.

Nu is m'n ervaring dat de spanning nog wel verder kan zakken alleen kan de gewenste stroom mogelijk niet meer gehaald worden. Bij een kleinere stroom vraagt een LED ook een tikkie minder spanning.

Maar ik denk dat dit hele verhaal niet te realiseren is wegens 1) de lage spanning van 6V en 2) de beperkte ruimte. Het énige wat nog een oplossing zou kunnen zijn is een zelfgebakken IC waar álles in zit; een step-up-converter oid zodat die 6V niet meer boeit. en zodat alles compact in één ding is.

TS, ik denk dat je het kan shaken..... Met een externe voeding ga je het wel redden, dan kan je ook de elektronica erbuiten plaatsen en alleen de LEDs (met weerstandje) ín je rekenmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Als 6 volt niet gaat lukken, dan maken we er toch 9 van? :P
voor de duidelijkheid: Ik wil het hele gedoetje gaan voeden met knoopbatterijen.
Het is puur voor de show, geen in-het-donker-nog-steeds-rekenen-machine. Ook al doet ie het in totaal 0:30, mij hoor je niet klagen.

Over de plek in de rekenmachine: er is een mooie plek van ong. 40*20*5mm voor knoopbatt. Dat is denk ik wel genoeg om aan 9v te komen -Gaat zoeken op reichelt.de-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Nou, niet meer ouwehoeren dan.... solderen en modden die hap :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
WFvN schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 17:58:
Nou, niet meer ouwehoeren dan.... solderen en modden die hap :D
_/-\o_

Dat spul houdt het wel vol voor zon tijdje :P
Zelfs 2 leds zonder weerstand @6V blijft wel tijdje branden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

JuuL20 schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 18:08:
[...]

_/-\o_

Dat spul houdt het wel vol voor zon tijdje :P
Zelfs 2 leds zonder weerstand @6V blijft wel tijdje branden
Ochja, nog wel even de voorschakelweerstanden voor de LEDs berekenen. Die kunnen in principe alle 9 hetzelfde zijn. Hoeveel spanning heeft een blauwe LED nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
3.3 volt, groen ook, rood 1.8 volt
btw. voordat ik ga bouwen, wil ik echt weten hoe die spanningsdeler nou eigenlijk in elkaar zit.
Voor dat ik ga bouwen, wil ik voor 100% weten wat ik doe.

[ Voor 70% gewijzigd door ceesietopc op 04-04-2006 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wfvn/rgb-leds.gif

Potmeter dus 500 ohm logaritmisch
R1 moet zijn 20 ohm zijn (21 is ook goed)
R2 neem daar 150 Ohm voor. STEL dat er een LED doorbrandt, dan zullen de blauwe/groene max 20 mA voor hun kiezen krijgen (geen probleem dus) en in geval van een rode zullen de overige 2 roden 30 mA te verwerken krijgen, ook dat mag niet zo'n punt zijn.

Met deze waardes moet je er komen denk ik.

Het enige wat nog even de vraag is, is of je R1 nou over de middelste poot en de linker poot moet zetten van de potmeter of juist over de middelste poot en de rechter poot. Dat moet je gewoon proberen; in het ene geval zullen de LEDs mooi geleidelijk dimbaar zijn, in het andere geval juist absoluut niet, dan zal hij een tijd niets doen en dan ineens flink verschil geven.

Wat je kan doen om dat vooraf te bepalen is het volgende.
Draai de potmeter helemaal naar links en een keer helemaal naar rechts. Meet vervolgens de weerstand tussen linker poot en middelste poot. Noteer de waarde. Meet ook de weerstand tussen de middelste poot en de rechter poot. Noteer ook die waarde.
De weerstand R1 moet je plaatsen over de middelste poot en de andere poot waarbij je de hoogste waarde gemeten hebt (als ik mag gokken.....), ik vermoed dat je iets van 10 Ohm aan de ene kant meet en 490 aan de andere kant (ook dat is een gok)

Wellicht dat Exter nog wat commentaar heeft (die heeft (nogal) wat meer kennis dan ik op dit gebied)

[ Voor 61% gewijzigd door WFvN op 04-04-2006 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Vormen R1 en de potmeter samen een spanningsdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

ceesietopc schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 20:29:
Vormen R1 en de potmeter samen een spanningsdeler?
Nja, niet helemaal. De potmeter is zo wel gebruikt als spanningsdeler. Normaal gesproken zou je dan bijvoorbeeld een lamp in plaats van R1 plaatsen.
Je kan natuurlijk de potmeter gebruiken aan 2 van de 3 pootjes, dus aan een zijpootje en aan de middelste en het andere zijpootje niet gebruiken. Op die manier heb je een potmeter sneller overbelast dan wanneer je hem als spanniningsdeler plaatst. Zoals ik in het schema heb staan, zal de potmeter nauwelijks last hebben van teveel vermogen wat hij moet wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
Na een paar keer de laatste pagina's met berichten te lezen snap ik nog steeds iets niet:

Wat doet die R1 nou eigenlijk?

Pagina: 1 2 Laatste