Okee. Een potmeter zou je ook alleen kunnen gebruiken. Gevaar daarbij is dat je de potmeter te laag draait waardoor de stroom te groot wordt. Die vaste weerstand voorkomt dat je de stroom te groot kan maken door de potmeter te ver in de ene richting te draaien. Verder neemt in deze situatie de vaste weerstand ook nog eens een flink stuk van het vermogen op zich op momenten dat dat nodig is. Je hebt al een paar keer kunnen lezen dat in andere schema's de potmeter teveel op z'n duvel zou krijgen en teveel vermogen moest verwerken. Dat is ook verholpen met die R1 in deze situatie.
Ik snap het nog steeds niet echt, maar dat komt wel goed, want ik ben dr bijna -muntje valt al een minuutje of 5-
nu nog logaritmische trimmers of minipotmeters opzoeken
nu nog logaritmische trimmers of minipotmeters opzoeken
Beetje inactief... maar toch best aanwezig :)
Verwijderd
Als de loper helemaal naar links staat is de weerstand van de potmeter 500 Ohm, staat ie helemaal naar rechts dan staan de 500 Ohm van de potmeter en de 20 Ohm van de weerstand parallel, de vervangingsweerstand is dan ongeveer 19 Ohm.
Het regelbereik loopt dan van 19 Ohm tot 500 Ohm maar een nadeel is dat het verre van lineair regelt.
Door een logaritmische potmeter te gebruiken en de weerstand over het gedeelt met de hoogste weerstand te plaatsen wordt de regeling beter, ik ben alleen helaas nog nooit een logaritmische trimpot tegengekomen..
Het regelbereik loopt dan van 19 Ohm tot 500 Ohm maar een nadeel is dat het verre van lineair regelt.
Door een logaritmische potmeter te gebruiken en de weerstand over het gedeelt met de hoogste weerstand te plaatsen wordt de regeling beter, ik ben alleen helaas nog nooit een logaritmische trimpot tegengekomen..
Logaritmische trimpot gevonden:
http://www.piher-nacesa.com/pdf/11-PT6v03.pdf
nu nog een shop die ze ook levert...
wat is samplen?
nu nog een shop die ze ook levert...
wat is samplen?
Waar zie je dat 'samplen' staan?
Overigens zie ik dat er 2 soorten logaritmische potmeters zijn; B en C respectievelijk Logaritmisch en Alogaritmisch.
Ik neem aan dat in jouw toepassing het enige verschil zal zijn dat je de ene potmeter linksom moet draaien om meer licht te krijgen en het andere type rechtsom. Als ik een héél wilde gok moet doen, denk ik dat de Alogaritmische degene is waarmee je rechtsom kan draaien om meer licht te krijgen. Maar hang me er niet aan op......
Overigens zie ik dat er 2 soorten logaritmische potmeters zijn; B en C respectievelijk Logaritmisch en Alogaritmisch.
Ik neem aan dat in jouw toepassing het enige verschil zal zijn dat je de ene potmeter linksom moet draaien om meer licht te krijgen en het andere type rechtsom. Als ik een héél wilde gok moet doen, denk ik dat de Alogaritmische degene is waarmee je rechtsom kan draaien om meer licht te krijgen. Maar hang me er niet aan op......
Ergens anders op de site kan je gwoon type nummers intypen, om te samplen.
wat houdt dit in? .
http://www.piher.net/sample.asp?id=2
wat houdt dit in? .
http://www.piher.net/sample.asp?id=2
Gratis een exemplaar krijgen om uit te proberen.
En vervolgens weer teruggeven, of mag je het houden.
Anders is het wel mooi, gratis potmetertjes. Hoe zit het met verzendkosten?
lm317 is ook te samplen.
lm317 is ook te samplen.
[ Voor 10% gewijzigd door ceesietopc op 06-04-2006 20:49 ]
Error, en toch die post zetten, hmm
[ Voor 92% gewijzigd door naftebakje op 06-04-2006 21:29 . Reden: dubbelpost ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Samples zijn doorgaans helemaal gratis, ook de verzendkosten moet je niet betalen, en je mag alles houden. Wees wel hoffelijk, bestel niet meer dan je nodig hebt, en overdrijf niet.ceesietopc schreef op donderdag 06 april 2006 @ 20:48:
En vervolgens weer teruggeven, of mag je het houden.
lm317 is ook te samplen.
Tenzij je natuurlijk elektronica studeert zoals ik, dan moet je zoveel mogelijk prutsen met samples, want wat je op de hogeschool ziet, daar ben je later niets mee op je werk. En die samples zijn dan niet voor niets, je zal later ook bij die bedrijven grote bestellingen doen.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Dat is best wel handig..
Zijn die verzendkosten ook gratis van amerika naar NL?
en ik neem aan dat het bij mij gewoon "general purpose"is?
Zijn die verzendkosten ook gratis van amerika naar NL?
en ik neem aan dat het bij mij gewoon "general purpose"is?
Nou spreek je jezelf een beetje tegennaftebakje schreef op donderdag 06 april 2006 @ 21:28:
[...]
Samples zijn doorgaans helemaal gratis, ook de verzendkosten moet je niet betalen, en je mag alles houden. Wees wel hoffelijk, bestel niet meer dan je nodig hebt, en overdrijf niet.
Tenzij je natuurlijk elektronica studeert zoals ik, dan moet je zoveel mogelijk prutsen met samples, want wat je op de hogeschool ziet, daar ben je later niets mee op je werk. En die samples zijn dan niet voor niets, je zal later ook bij die bedrijven grote bestellingen doen.
Maar idd, het is wel hét middel om wat te leren voor arme studenten, maar eigenlijk zijn ze er niet voor bedoeld. Maar goed ik sample ook wel aardig wat hier en daar
Eigenlijk zijn samples voor bedrijven bedoeld, om uit te proberen. Als het wat is kan het bedrijf daarna een flinke afname doen en dan loont dat sampletje wel voor de verkoper
[ Voor 9% gewijzigd door JuuL20 op 06-04-2006 23:19 ]
Het is dus wel te doen?
Dan ga ik de potmeters bestellen vanmiddag.
Zijn er nog iets van voorwaarden. Dat ik straks niet, omdat ik geen bedrijf ben, een bom verzendkosten moet betalen ofzo
@Burbo
samples, of LM317 of potmetertjes?
samples heb ik niet kunnen vinden
Die potmeter wel, maar als ik trimpots toegestuurd kan krijgen..
Trouwens: alle logaritmische pots e.d. zijn te krijgen vanaf 1000 Ohm
Of bedoelen ze alles boven de 1000 ohm?
Dan ga ik de potmeters bestellen vanmiddag.
Zijn er nog iets van voorwaarden. Dat ik straks niet, omdat ik geen bedrijf ben, een bom verzendkosten moet betalen ofzo
@Burbo
samples, of LM317 of potmetertjes?
samples heb ik niet kunnen vinden
Die potmeter wel, maar als ik trimpots toegestuurd kan krijgen..
Trouwens: alle logaritmische pots e.d. zijn te krijgen vanaf 1000 Ohm
Of bedoelen ze alles boven de 1000 ohm?
[ Voor 44% gewijzigd door ceesietopc op 07-04-2006 06:55 ]
Voor zover ik zie maakt het geen zak uit of je nou 500 ohm of 1k neemt.
Ok..
nog 1 bevestiging dat het bestellen kan, en geen addertjes onder het gras, en ik bestel. -(ben ik te voorzichtig?)
nog 1 bevestiging dat het bestellen kan, en geen addertjes onder het gras, en ik bestel. -(ben ik te voorzichtig?)
Heb 1x een telefoontje gehad van Fedex waarbij ze me vroegen om een BTW nummer, die had ik niet en ik zou de BTW waarde van het pakketje moeten betalen. Nooit weer wat van gehoord en nog niets betaald.ceesietopc schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 07:08:
Ok..
Zitten verder geen addertjes onder het gras.
Ok.. en wat houdt bij ST.com 24hr sample in? iemand daar ervaring mee?
Dat zal een sample zijn dat binnen de 24 uur bij jou op de stoep ligt. Kost ze veel geld, dus zoiets zou ik niet samplen.ceesietopc schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 10:02:
Ok.. en wat houdt bij ST.com 24hr sample in? iemand daar ervaring mee?
Idd..
dat zou misbruik zijn.
dat zou misbruik zijn.
Ik moet persé iets invullen bij Company? wat nu te doen?
Wat wordt hiermee precies bedoeld?
Estimated Annual Usage:
End Product / Market:
Estimated Annual Usage:
End Product / Market:
Verwachtte jaarlijkse gebruik en het eindproduct/markt. Ik zou bij EAU gewoon invullen hoeveel jij er gebruikt. Bij EP/M zou ik education invullen. Dan gaat het altijd wel goed.ceesietopc schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 08:31:
Ik moet persé iets invullen bij Company? wat nu te doen?
Estimated Annual Usage:
End Product / Market:
[ Voor 16% gewijzigd door lemming_nl op 08-04-2006 09:31 ]
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
Ik heb besteld..
bij company name heb ik n.a. ingevuld, nu maar hopen dat het goed gaat.
ik bedoel alleen gesampled. de rest moet ik nog echt bestellen. waarschijnlijk gaan we met de klas bestellen.
bij company name heb ik n.a. ingevuld, nu maar hopen dat het goed gaat.
ik bedoel alleen gesampled. de rest moet ik nog echt bestellen. waarschijnlijk gaan we met de klas bestellen.
[ Voor 39% gewijzigd door ceesietopc op 08-04-2006 10:41 ]
KICKJE
Ledjes zijn besteld, zouden binnen 2 weken binnen moeten komen.
Potmeters zijn nog niet binnengekomen... hoelang duurt dat normaal? (gesampled)
LM317 zijn heel goedkoop, maar om daar verzendkosten voor te gaan betalen.. nee dank je.
Lokale electronicaboer vraagt er %&^#@ 2.50 voor. Weet iemand een elektronica winkel in omgeving Rilland / in goes?
En ik snap het schema niet.
Als ik de totale weerstand optel met een open potmeter, kom ik op 20+150+0.
Met zover mogelijk dicht, 20+150+1000.
Als je dat doorrekent, kom je niet netjes uit op je ledjes (geen tijd om dat ff uit te leggen, les is afgelopen)
Ledjes zijn besteld, zouden binnen 2 weken binnen moeten komen.
Potmeters zijn nog niet binnengekomen... hoelang duurt dat normaal? (gesampled)
LM317 zijn heel goedkoop, maar om daar verzendkosten voor te gaan betalen.. nee dank je.
Lokale electronicaboer vraagt er %&^#@ 2.50 voor. Weet iemand een elektronica winkel in omgeving Rilland / in goes?
Als je dat doorrekent, kom je niet netjes uit op je ledjes (geen tijd om dat ff uit te leggen, les is afgelopen)
Geen wonder. Die weerstand van 150 Ohm doet in wezen níets anders dan gewoon je schakeling enigszins beschermen en om de verschillen tussen de LEDs enigszins 'op te heffen'ceesietopc schreef op woensdag 26 april 2006 @ 11:55:
De enige weerstand waar je mee moet rekenen is die potmeter en die weerstand van 20 Ohm. Alleen staan die twee gedeeltelijk parallel, dus optellen kan niet!!!
In geval dat je de potmeter hélemaal de ene kant opdraait, zal je een weerstand hebben van (1/20+1/1000)^-1 = 19,6 Ohm
In geval dat je de potmeter hélemaal de andere kant opdraait, zal je een weerstand hebben van 1000 Ohm (want de 20Ohm weerstand is dan kortgesloten)
De stroom die er dan gaat lopen (als er tenminste genoeg spanning wordt 'aangeboden' aan de LM317) is dan 1,25/R dus 1,25/19,6 = 0,064 A = 64 mA en in de tweede situatie 1,25/1000 = 0,0013 = 1,3 mA
Onder het typen van het commentaar, viel het muntje!
Waarom moest de potmeter dan logaritmisch? het kan toch ook met een gewone?
Waarom moest de potmeter dan logaritmisch? het kan toch ook met een gewone?
Als je de potmeter in serie had met de 20 Ohms weerstand wel. Maar omdat ze parallel staan (of beter: gedeeltelijk parallel) heb je dat de weerstand níet liniair verloopt als de potmeter wél liniair is. Om de weerstand wél liniair te laten verlopen moet daarom de potmeter logaritmisch zijn.
Ok
Is het echt niet te doen met een logische, of regelt het gewoon niet lekker?
1K logartitmische tripot is beetje zeldzaam dus.
Is het echt niet te doen met een logische, of regelt het gewoon niet lekker?
1K logartitmische tripot is beetje zeldzaam dus.
Is best te doen met een niet-logaritmische maar de ellende is dat je dan maar een heel klein stukje hoeft te draaien om vééééél verschil in stroom te krijgen; erg onnauwkeuirig dus.
Kan aan mij liggen en misschien over het hoofd gezien, .. maar waarom zo nodig dimbaar licht?
traploos kan ook wel ,.. vast wel ....
is het ook mogelijk om een standenschakelaar te gebruiken?
of een schakeling met meerdere standen te maken?
lijkt me in ieder geval MAKKELIJKER
logische kan ook wel,. als je wil maak ik wel foto van dimmer die ik hier zelfbouw heb liggen,.. en zoek de tekening op,.. zal ff kijken , dacht niet dat er een logaritmische voor gebruikt is maar gewoon lineare
of daar dan een schakeling voor is 
ik zal is kijken voor je,..
traploos kan ook wel ,.. vast wel ....
is het ook mogelijk om een standenschakelaar te gebruiken?
of een schakeling met meerdere standen te maken?
lijkt me in ieder geval MAKKELIJKER
logische kan ook wel,. als je wil maak ik wel foto van dimmer die ik hier zelfbouw heb liggen,.. en zoek de tekening op,.. zal ff kijken , dacht niet dat er een logaritmische voor gebruikt is maar gewoon lineare
ik zal is kijken voor je,..
[ Voor 34% gewijzigd door jhonniedj op 26-04-2006 13:58 ]
Hij wil 1) dimbaar maken om élke kleur te kunnen maken en 2) zo min mogelijk elektronica gebruiken die ook nog eens zo klein mogelijk is.
weet niet of dat lukt met kleuren van ledjes omdat je dan echt zelfde specificaties nodig hebt, wide angle, brightness,.. dat soort,.. en loopt toch wel door elkaar dus zal mat glaasje voor moeten of zo,..
en licht zal uitmoeten
of je moet ledjes van euro's hebben, liefst luxeon star's dan heb je aan 1 van elke kleur zat,.. Stom, had het gelezen maar kwam me net in het zin, je gebruikte al rgb leds ,
nog niet alle kleuren die je wil maar beetje regenboog effect, dus er zullen 5 kleuren wel uit zijn te halen 
heb nog is gekeken naar die zelfbouw dimmer maar ben bang dat dat iets te ingewikkeld is
je wou geen transistor en geen diac's 
http://home.howstuffworks.com/dimmer-switch.htm Dimmerschakeling, voorbeeld en uitleg,. wel engels maar beetje engels is volgends mij genoeg om alles te snappen
voorbeeld van Pimpin' luxeon
http://www.luxeon.com/
ik zoek nog ffkes door naar een lichtdim schakeling
en licht zal uitmoeten

heb nog is gekeken naar die zelfbouw dimmer maar ben bang dat dat iets te ingewikkeld is
http://home.howstuffworks.com/dimmer-switch.htm Dimmerschakeling, voorbeeld en uitleg,. wel engels maar beetje engels is volgends mij genoeg om alles te snappen
voorbeeld van Pimpin' luxeon
ik zoek nog ffkes door naar een lichtdim schakeling
[ Voor 44% gewijzigd door jhonniedj op 26-04-2006 14:29 ]
kickje..
ik heb wat onderdelen gehaald, en een beetje gesoldeerd...
en het werkt (+/-).
Een paar probleempjes:
- alle potmeters helemaal (hoogste weerstand), en de ledjes gaan niet helemaal uit.
- de kleuren zijn niet goed te onderscheiden...
die 2 de is het grootste probleem.
Je hebt nu zo'n effect:

terwijl ik zoiets wil:
http://www.pmb.co.nz/hobbycorner/photos/rgb_led.jpg
Is er een manier om te zorgen dat de rgb leds meer 1 kleur hebben, dan een mengeling van elkaar.
binnekort zal ik plaatjes posten.
ik heb wat onderdelen gehaald, en een beetje gesoldeerd...
en het werkt (+/-).
Een paar probleempjes:
- alle potmeters helemaal (hoogste weerstand), en de ledjes gaan niet helemaal uit.
- de kleuren zijn niet goed te onderscheiden...
die 2 de is het grootste probleem.
Je hebt nu zo'n effect:

terwijl ik zoiets wil:
http://www.pmb.co.nz/hobbycorner/photos/rgb_led.jpg
Is er een manier om te zorgen dat de rgb leds meer 1 kleur hebben, dan een mengeling van elkaar.
binnekort zal ik plaatjes posten.
als je de ledjes niet uit krijgt kan je ze ook niet een even kleur laten krijgen, lijkt mij,..
er bestaan potmeters met schakelaar ingebouwd,..
dit is heel laat om nu nog te zeggen maar,..
beter laat dan niet?
waarom niet proberen om 1 kleur volledig uit te zetten,.??
zoals ik al zei,.. probeer is of je ergends een stukje mat plexiglas of stukje lens kan zelfbouwen of kan kopen,.. dan moeten de kleuren wel willen mengen in het stukje lens,..
in ieder geval dat gebeurde bij het tot hoerenkast gepromoveerde schoenendoosje dat als scorebord werkte
(schoolproject
)
hopelijk heb je er wat aan, ik zal topic iig in de gaten houden
ps op foto is alleen 1 led van de 3 actief en dat wil niet met jouw schakeling, anders had je zelfde effect, denk ik,..rood groen en blauw
net als 1 ledje gewoon alleenstaand brand alleen wil dat in jouw geval net ff niet
(bijvoorbeeld volop blauw, volop rood of volop groen,..)
er bestaan potmeters met schakelaar ingebouwd,..
dit is heel laat om nu nog te zeggen maar,..
beter laat dan niet?
waarom niet proberen om 1 kleur volledig uit te zetten,.??
zoals ik al zei,.. probeer is of je ergends een stukje mat plexiglas of stukje lens kan zelfbouwen of kan kopen,.. dan moeten de kleuren wel willen mengen in het stukje lens,..
in ieder geval dat gebeurde bij het tot hoerenkast gepromoveerde schoenendoosje dat als scorebord werkte
hopelijk heb je er wat aan, ik zal topic iig in de gaten houden
ps op foto is alleen 1 led van de 3 actief en dat wil niet met jouw schakeling, anders had je zelfde effect, denk ik,..rood groen en blauw
[ Voor 19% gewijzigd door jhonniedj op 06-05-2006 00:03 ]
is het geen idee om de weerstand die half parallel staat aan de potmeter een klein stukje te verhogen...
over dat plexi.. ik heb nu gewoon een stukje plexi met 3 ledjes (iets van 15*4), kan ik dit gewoon zachtjes schuren, of moet dit perse met heel fijn schuurpapier.
over dat plexi.. ik heb nu gewoon een stukje plexi met 3 ledjes (iets van 15*4), kan ik dit gewoon zachtjes schuren, of moet dit perse met heel fijn schuurpapier.
Plexi geschuurd met fijn schuurpapier.. heel mooi!
Over het niet uitgaan van de LEDjes: Mijn berekeningen:
Als de potmeter helemaal voluit staat, dus de hoogste weerstand, kan je het ook zo tekenen:
Berekening van de totale weerstand:
Rt = (R1*R2)/(R1+R2) +R3
dus:
Rt = (22*980)/(22+980) +20 = 21560/1002 +20 = 21.51 + 20 = 41.51
Er gaat dan zoveel stroom lopen:
I = U/R = 9/41.51 = 0.2168 A
Oké.. er zit ergens een fout in, want als het zo zou zijn zou het goed mis gaan
Voordat ik de rest van berekeningen post.. wat doe ik fout?
Als de potmeter helemaal voluit staat, dus de hoogste weerstand, kan je het ook zo tekenen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| R1: 22 ohm ___ -|___|--- R3: 20 ohm | ___ | ___ ------|___|-------|___|- R2: 980 ohm |
Rt = (R1*R2)/(R1+R2) +R3
dus:
[ Voor 4% gewijzigd door ceesietopc op 07-05-2006 12:30 ]
[quote]ceesietopc schreef op zondag 07 mei 2006 @ 12:28:
Over het niet uitgaan van de LEDjes: JOUW berekeningen:
Je hebt 2 dingen in serie,.. R1+R2(parallel) en R3
serie kan je optellen,.. alleen parallel werkt iets anders
de formule daarvan is 1/R1 + 1/R2 = 1/Rt = uiteindelijke weerstand van R1,2
1/22 + 1/980 = 1/Rtotaal (waar is die rekenmachine, geen school dus kan hem niet vinduh
)
0.04545~ + 0.00102~ = 0.046~
1/0.46~ = 21.51696607 = 21.52~
dus r1+r2 heeft een vervangingsweerstand van 21.52~ (~ is teken dat het getal is afgerond)
dus 21.52~ + die R3 die in serie staat ,.. is dus:
21.52~ + 20 = 41.52~ vervanginsweerstand voor alles (R1,R2,R3)
WAKKER WORDEN 
Damn ik voel met net leraar en hoop niet net zo saai te zijn als mijn leraren
en dat het beetje duidelijk was
zo heb ik het geleerd maar zie dat je op precies zelfde antwoordt uitkomt en alles voor nix heb ingetikt
Zo moet het kloppen voor de weerstand...
wet van ohm U=I×R
stroom is: I=U/R
9 volt blokbatterij/41.52 ohm vervangingsweerstand = 0.2168~ Ampére
dus ik denk dat zo veel weerstandjes niet echt lekker is
als de potmeter nou gewoon goede maximale weerstand had voor je ledje ,.. max 20milliampere
was je klaar,.. misschien proberen nieuwe potmeter OF (beter nog,makkelijker) minder weerstanden?
voor de rest zitten er geen fouten in,.. behalve dat het zou kunnen dat je batterij zo leeg is
maar weet dan weer niet hoe sterk je batterij is (hoeveel mAh) (levendsduur)
nog een vraagje:
wat doet R1 daar?,.. die nu pakt de stroom weg van minste weerstand en verwaarloos je je potmeter een beetje
, nu is die minder krachtig en wil dus niet meer uit
ik zou zeggen haal die er is tussen uit of laat mij is reden zien waarom die weestand daar zit ^_^
weerstand R3 is 20 ohm en zorgt er voor dat hoe de potmeter ook staat er van 20 tot 1000 ohm loopt,.. dus een stroom van 0.009A (1000ohm) tot 0.45A (20 ohm) voluit..
-edit- rekenmachine gevonden
waardes aangepast en typo's
Over het niet uitgaan van de LEDjes: JOUW berekeningen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| R1: 22 ohm ___ -|___|--- R3: 20 ohm | ___ | ___ ------|___|-------|___|- R2: 980 ohm |
Je hebt 2 dingen in serie,.. R1+R2(parallel) en R3
serie kan je optellen,.. alleen parallel werkt iets anders
de formule daarvan is 1/R1 + 1/R2 = 1/Rt = uiteindelijke weerstand van R1,2
1/22 + 1/980 = 1/Rtotaal (waar is die rekenmachine, geen school dus kan hem niet vinduh
0.04545~ + 0.00102~ = 0.046~
1/0.46~ = 21.51696607 = 21.52~
dus r1+r2 heeft een vervangingsweerstand van 21.52~ (~ is teken dat het getal is afgerond)
dus 21.52~ + die R3 die in serie staat ,.. is dus:
21.52~ + 20 = 41.52~ vervanginsweerstand voor alles (R1,R2,R3)

Damn ik voel met net leraar en hoop niet net zo saai te zijn als mijn leraren
en dat het beetje duidelijk was
zo heb ik het geleerd maar zie dat je op precies zelfde antwoordt uitkomt en alles voor nix heb ingetikt

Zo moet het kloppen voor de weerstand...
wet van ohm U=I×R
stroom is: I=U/R
9 volt blokbatterij/41.52 ohm vervangingsweerstand = 0.2168~ Ampére
dus ik denk dat zo veel weerstandjes niet echt lekker is
als de potmeter nou gewoon goede maximale weerstand had voor je ledje ,.. max 20milliampere
was je klaar,.. misschien proberen nieuwe potmeter OF (beter nog,makkelijker) minder weerstanden?
voor de rest zitten er geen fouten in,.. behalve dat het zou kunnen dat je batterij zo leeg is
maar weet dan weer niet hoe sterk je batterij is (hoeveel mAh) (levendsduur)
nog een vraagje:
wat doet R1 daar?,.. die nu pakt de stroom weg van minste weerstand en verwaarloos je je potmeter een beetje
weerstand R3 is 20 ohm en zorgt er voor dat hoe de potmeter ook staat er van 20 tot 1000 ohm loopt,.. dus een stroom van 0.009A (1000ohm) tot 0.45A (20 ohm) voluit..
-edit- rekenmachine gevonden
[ Voor 18% gewijzigd door jhonniedj op 07-05-2006 15:55 ]
ik zou zeggen.. lees het topic nog eens...
R1 zit daar met een hele goede reden..
Ik heb trouwens nog eens berekent, en kwam op 10mA per ledje, vanwege de LM317
1.25/41.51=0.03~ dus 10mA per ledje..
ik ga morgen op school eens meten.
[ Voor 49% gewijzigd door ceesietopc op 07-05-2006 16:29 ]
ff kijken wat nou mooi is voor je ledjesceesietopc schreef op zondag 07 mei 2006 @ 16:27:
ik zou zeggen.. lees het topic nog eens...
bij de fabrikant ligt wel ergends een datasheet,.. of een gegeven met lichtsterkte , wide angle, en ook de maximale stroom en de stroomsterkte op maximale lichtsterkte
als je nou achter de stroomsterkte kan komen van maximale lichtsterkte scheelt dat al weer ... meer licht = pimpfactor +1
normaal =20mA leuk
sommige leds zijn bij 10mA al optimaal minder verbruikend dus
[ Voor 8% gewijzigd door jhonniedj op 07-05-2006 17:50 ]
Je berekent inderdaad iets verkeerd. De vervangingsweerstand heb je goed berekend. Alleen zet jij in je berekening 9V erover (de spanning van je batterijen) maar je moet de Vref van de LM317 erover zetten, die is maar 1,25V.ceesietopc schreef op zondag 07 mei 2006 @ 12:28:
Plexi geschuurd met fijn schuurpapier.. heel mooi!
code:
1 2 3 4 5 6 7 R1: 22 ohm ___ -|___|--- R3: 20 ohm | ___ | ___ ------|___|-------|___|- R2: 980 ohm
Rt = (R1*R2)/(R1+R2) +R3
dus:
Dus:
1,25/41,51 = 0,030 Ampère
daar kom ik ook op uit.
Dat delen door 3 (parallel), is slechts 10mA per led..
Dat delen door 3 (parallel), is slechts 10mA per led..
Tja, dat begrijp ik. Maar wat is je probleem met die situatie dan? Kan die potmeter soms niet lager ingesteld worden dan 20 Ohm ofzo?
hij kan niet lager worden ingesteld als :
1.2619 mA, (er vanuitgaande dat ie niet kleiner ingesteld kan worden als 20ohm.. geen idee hoever die echt kan, waar vind ik dat?) als de Vref/R regel gelde.. maar in de datasheet staat dat ie niet meer geld vanaf
120 ohm. .
http://www.national.com/ds/LM/LM117.pdf
1.2619 mA, (er vanuitgaande dat ie niet kleiner ingesteld kan worden als 20ohm.. geen idee hoever die echt kan, waar vind ik dat?) als de Vref/R regel gelde.. maar in de datasheet staat dat ie niet meer geld vanaf
120 ohm. .
http://www.national.com/ds/LM/LM117.pdf
[ Voor 23% gewijzigd door ceesietopc op 07-05-2006 21:17 ]
Waar zie je dat gegeven staan?
onderaan pagina 17
Schiet mij maar lek.... ik weet het niet.....
Vandaag ga ik toch meten, de min. en max. weerstand van de potmeters, de stroom die er nu per kleur loopt (zou hetzelfde moeten zijn), de vervangingsweerstand enz.
Ik ben benieuwd...
Ik ben benieuwd...
Ben ik nou gek of is een standaard potmeter van 0Ohm tot <insert potmeter value here>Ohm?
Lang niet altijd volgensmij.
meetresultaten:
potmeters gaan van 0.00001 ofzoiets tot 1002.001 ohm,, allemaal ongeveer, maar ik hoef me er geen zorgen over te maken.
De stroom die er door een Ledje loopt zit tussen de 0.3 mA en de 15.4mA. Ik weet niet of het mogelijk is, maar die 0.3 is nog best hoog, je ziet de kleuren duidelijk zitten.
potmeters gaan van 0.00001 ofzoiets tot 1002.001 ohm,, allemaal ongeveer, maar ik hoef me er geen zorgen over te maken.
De stroom die er door een Ledje loopt zit tussen de 0.3 mA en de 15.4mA. Ik weet niet of het mogelijk is, maar die 0.3 is nog best hoog, je ziet de kleuren duidelijk zitten.
Hoe meet jij die lage weerstand? Mijn multimeter (fluke 25 welke zover ik weet best goed is) kan niets met weerstanden onder 1Ohm. Hij kan wel 10e ohms meten maar dat heeft echt een beroerde nauwkeurigheid. Misschien moet je een potmeter met uit-stand hebben. Die bestaan volgens mij wel, deze klikken uit zodra je bij 0ohm aan komt.ceesietopc schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 07:17:
meetresultaten:
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
Het getal is een beetje overdreven, maar het was een heeele kleine waarde... dus dat komt wel goed.
Ik zoek trouwens juist naar een potmeter die uitklikt bij de 1000 ohm.
Je moet dan wel verdraaid goed opletten dat je de extra weerstand van 22 Ohm aan de juiste 2 poten hangt want anders heeft die aan/uit-functie geen nut.ceesietopc schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 09:03:
Het getal is een beetje overdreven, maar het was een heeele kleine waarde... dus dat komt wel goed.
heeft die potentiometer van jou dat niet?ceesietopc schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 09:03:
pagina 2, of officieel: pagina 50
staat special functions, dan schema van uitknop en een diagram met de eerste 45°,..
weet niet of het optioneel is of gewoon een functie die standaard is,...
miss verkeerd om gemonteerd?
kan het ook mishebben hoorz
weet alsnog niet waarom die 20 ohm serie en 22 ohm parallel daar doen majah goed,.. dan zal ik wel niet goed lezen
De potmeter en die 22 Ohm weerstand hebben het doel de stroom te regelen. De LM317 laat een bepaalde stroom door bij een bepaalde weerstand. Met de potmeter alleen lukt dat ook. Alleen als je de potmeter een steeds lagere waarde geeft, dan gaat de stroom ook steeds verder omhoog. Als de weerstand bijvoorbeeld 1,8 Ohm wordt, dan wil de LM317 een stroom doorlaten van bijna 700 mA.jhonniedj schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 18:24:
weet alsnog niet waarom die 20 ohm serie en 22 ohm parallel daar doen majah goed,.. dan zal ik wel niet goed lezen
Om de stroom te begrenzen is de 22 Ohm weerstand opgenomen waardoor de maximale stroom (bij die 22 Ohm) zo'n 60 mA is; de stroom die de TS wil hebben.
Waarom dan parallel (als spanningsdeler) want in serie wordt de weerstand ook minimaal 22 Ohm? Omdat een potmeter heel wat meer kan verdragen aan stroom als hij als spanningsdeler geschakeld is. Je wil natuurlijk niet de potmeter frituren.