philips 28PW9551: Dé oplossing voor goedkope HDTV?

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste
Acties:
  • 52.934 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171046

Topicstarter
Nou snuffel ik al wat langere tijd rond om mijzelf te voorzien van een goedkope HDTV set voor in het next-gen console tijdperk.
Ik heb op meerdere plaatsen gehoord dat er in europa echter geen CRT HDTV's kon krijgen.
Echter ben ik nu dit tegengekomen:

de philips 28PW9551
zie www.philips.nl voor meer info.

Waar het op neerkomt is dat ie dus 720p en 1080i ondersteunt
component type aansluiting heeft (voor de xbox 360)
en ook nog eens een HDMI ingang heeft (voor de ps3 waarschijnlijk)

Wat denken jullie hiervan? Is dit de oplossing voor menig gamend student?

Ik ben overigens wel benieuwd hoe die tv nou precies die hoge resoluties op het scherm tovert, weet iemand hier misschien meer over? Werkt het hetzelfde als met de LCD tv resoluties?

En misschien kan iemand mij vertellen waarom ik deze nog nergens in winkels heb zien staan in Nederland? Als ik hem google kom ik slechts één online handelaar tegen die hem aanbiedt voor 633 euro; dat kan nog goedkoper denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Matter
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
In april komt deze 32 inch samsung crt hdtv.
Afbeeldingslocatie: http://www.digitalfernsehen.de/news/img/593180_77708a5854.gif
Adviesprijs 900,= euro.
Samsung HDTV met beeldbuis voor € 900,-

[ Voor 36% gewijzigd door Dark Matter op 19-03-2006 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-04 12:58

FaceDown

Storende factor.

Ik vind niet terug hoeveel beeldlijnen hij heeft. Hij mag dan 1080i en 720p weer kunnen geven, als hij 't allemaal downscaled naar 480 lijnen dan komt de schepte natuurlijk niet in de buurt van een goede LCD / plasma met een verticale resolutie van 720 of meer.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:11

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Erg interessant toestel. Ik ben op zoek naar een nieuw toestel en dergelijke CRT's met ondersteuning voor HD hebben mijn intresse.

De handleiding zegt:
HD-voorbereid is een beschermde aanduiding die een beeldkwaliteit
oplevert die beter is dan die van progressief scannen. Deze voldoet aan strikte
normen, vastgelegd door EICTA voor een HD-scherm dat de voordelen weergeeft
van een resolutie en beeldkwaliteit van een High Definition-tv-signaal. Het heeft een
universele aansluiting voor zowel analoge YPbPr- en niet-gecomprimeerde digitale
verbindingen van DVI of HDMI, met ondersteuning van HDCP. Geschikt voor
weergave van 720p, en 1080i signalen bij 50 en 60 Hz.
Als je de norm van de EICTA erbij zoekt (Conditions for High Definition Labelling of Display Devices), dan valt af te leiden dat een toestel wat voldoet aan deze norm, een minimale beeldschermresolutie moet hebben van 720 beeldlijnen.
Display, display engine
The minimum native resolution of the display (e.g. LCD, PDP) or displayengine (e.g. DLP) is 720 physical lines in wide aspect ratio.

Video Interfaces
The display device accepts HD input via Analogue YPbPr1, and DVI or HDMI

HD capable inputs accept the following HD video formats:
o 1280x720 @ 50 and 60Hz progressive (“720p”), and
o 1920x1080 @ 50 and 60Hz interlaced (“1080i”)

The DVI or HDMI input supports content protection (HDCP)
Ik vermoed dat alle HD input gescaled wordt naar 720P.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjkamstra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:35
Ik vraag me af in hoeverre dit nu echt een HD scherm is. Het "HD Prepared" logootje vind ik wat vreemd. Deze TV heeft een HDMI aansluiting met HDCP. Dan hoef je toch enkel nog 720p op je scherm kunen tonen (niet naar beneden geschaald), en je bent toch HD ready? Dat is deze TV blijkbaar niet, dus is mijn conclusie dat hij geen 720p ongeschaald kan weergeven.

Andere opmerking, deze TV heeft Pixel Plus, maar dus geen Pixel Plus 2 (HD), of 3. Waarom dat? Het vorige CRT topmodel had al wel Pixel Plus 2.

Hier had een grappige signature moeten staan, maar helaas: geen inspiratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147781

als je dit zo leest :

http://www3.p4c.philips.c...2/28pw9551_12_pss_nld.pdf

kan hij wel 1080i beeldlijnen weergeven ,
maar dan wel op 50hz , ook de andere hd reso's zoals 720p
op 50 of 60hz , denk niet dat je vrolijk wordt van dat 'geflakker'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-04 12:58

FaceDown

Storende factor.

720p zou genoeg zijn.. 1080i biedt echt niks meer op zo'n klein scherm.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

gjkamstra schreef op zondag 19 maart 2006 @ 14:56:
Het "HD Prepared" logootje vind ik wat vreemd. Deze TV heeft een HDMI aansluiting met HDCP. Dan hoef je toch enkel nog 720p op je scherm kunen tonen (niet naar beneden geschaald), en je bent toch HD ready? Dat is deze TV blijkbaar niet, dus is mijn conclusie dat hij geen 720p ongeschaald kan weergeven.
Waar haal jij vandaan dat dit toestel geen 720P kan weergeven? Dit is nl. een vereiste om uberhaupt het HD Ready logo te mogen voeren.

Het Pixelplus gebeuren viel mij ook al op. Raar dat het geen pixelplus2 is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-04 17:46
Maar, bij zo'n CRT HDTV, past de resolutie zich dan ook aan aan de bron, zoals je CRT monitor in principe doet?

Ik vindt upgescaled beeld er namelijk niet uitzien. Ik heb liever dat de TV zich automatisch "omschakelt" naar een resolutie van 720x576 voor PAL TV, 1024x576 voor DVD, 1280x720 voor 720p/720i en ten slotte naar een resolutie van 1920x1080 voor True HD weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus niemand heeft dit ding eens in een winkel gezien of kan ons er iets meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjkamstra
  • Laatst online: 26-04 16:35
Question Mark schreef op zondag 19 maart 2006 @ 17:26:
[...]
Waar haal jij vandaan dat dit toestel geen 720P kan weergeven? Dit is nl. een vereiste om uberhaupt het HD Ready logo te mogen voeren.

Het Pixelplus gebeuren viel mij ook al op. Raar dat het geen pixelplus2 is.
Deze TV heeft juist niet het "HD Ready" logo, maar het "HD Prepared" logo. Beetje vreemd, als hij 720P kan weergeven, zouden ze toch wel het "HD Ready" logo voeren?

[ Voor 12% gewijzigd door gjkamstra op 19-03-2006 23:46 ]

Hier had een grappige signature moeten staan, maar helaas: geen inspiratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115178

Voor een HDReady logo is volgens mij ook een DVI/HDMI ingang nodig en Component.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou maXizone, deze heeft dus zowel component, als HDMI aansluiting.

Voor zover ik weet moet een HD-ready tv voldoen aan de volgende eisen, correct me if I'm wrong:

-Hij moet minimaal 720p en 1080i kunnen weergeven
-Hij moet, of DVI, of HDMI aansluiting hebben
-Hij moet HDCP ondersteunen

Nou volgt hieruit:
http://www.p4c.philips.co...2/28pw9551_12_pss_nld.pdf

dat ie al deze punten zou moeten ondersteunen. Dus aan een van die drie eisen zal ie niet voldoen.

Ik zat zelf te denken aan het volgende (zie die pdf file):

Bij beeldverbetering staat Progressive scan, maar bij beeldweergave staat Digital scan. Zou dit er wat mee te maken kunnen hebben? Als ie dus niet progressive, maar digital weergeeft, zou het betekenen dat ie geen 720p, maar dus 720d (als er zoiets bestaat) weergeeft. Wat dus niet officieel bij het HD-ready logo hoort. Maar wie weet, is dit ook wel goed.

tis maar een theorie hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

gjkamstra schreef op zondag 19 maart 2006 @ 23:36:
[...]
Deze TV heeft juist niet het "HD Ready" logo, maar het "HD Prepared" logo. Beetje vreemd, als hij 720P kan weergeven, zouden ze toch wel het "HD Ready" logo voeren?
Je hebt gelijk, de handleiding is hier niet super duidelijk in. Op het voorblad staan de kreten:
HD Prepared TV
HD Prepared TV
HD-voorbereide tv
HD Prepared TV
Televisore HD Ready :?
In de (nederlandstalige) handleiding spreekt men over HD voorbereid, maar men verwijst naar de HD Ready norm. In de quickspecs sheet praat men daarentegen weer over "HD Prepared".

Als ik de specificaties doorneem lijkt het er wel op dat het toestel voldoet aan de norm "HD Ready". Kan het niet zo zijn dat er bij Philips gewoon iemand brak heeft lopen zitten te vertalen?

De term "HD Ready" en "HD Prepared" vertalen allebei redelijk naar het Nederlandse "HD voorbereid"

[ Voor 26% gewijzigd door Question Mark op 20-03-2006 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRitz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-02-2024
Ik zie nergens iets staan over een aantal fysieke beeldlijnen. Voor 720p heb je toch echt minstens 720 horizontale lijntjes nodig. De Samsung die net geïntroduceerd is op Cebit heeft er 800. Die gaat 800 á 900 euro kosten.

De 32PW9551 zie ik voor zo'n 700 euro staan bij webshops (niet goed verkrijgbaar volgens mij).

Heel dubieus dit maar wel interessant. Een goede LCD/plasma van 32" met een responstijd < 10ms kost al gauw 1500 euro. Dan is zo'n 'glasbak' voor de helft van dat geld wel interessant óók al is 'ie dan niet 100% HD-compatible. Voor mij is het ding ook alleen voor de Xbox 360 & wat films.

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-04 23:46

Xenan

Tree-of-life

Het is schandalig hoe gebrekkig de technische gegevens zijn in die pdf. Er staat in feite alleen maar
in: [[alle gangbare TV formaten]] uit: 100 Hz. Geen beeldlijnen worden genoemd.
Als het een 50 Hz TV was geweest dan zou ik denken dat een een 1080i weergave heeft, met alles ge-upscaled, zoals zoveel HD CRT's zijn (of waren?).
Of het is een soort pseudo 1080p (Digital Scan). Ik denk niet dat het native 720p is want zo'n CRT heb ik nog nooit gezien.

Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03 13:20

basz

Professioneel prutser

nicetas schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 09:42:
...Ik denk niet dat het native 720p is want zo'n CRT heb ik nog nooit gezien.
Daarom is het ook zo'n innovatief product... :+

(als het waar is....)
"Let's make things more complex" ofzow? }:O

[ Voor 18% gewijzigd door basz op 22-03-2006 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het is wel een televisie met Pixel Plus. Hier even op gezocht op GOT en het [url=vhttp://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/595446/0]volgende[/url] topic gevonden waar in staat:
PixelPlus: Deze techniek interpoleert het beeld in de horizontale richting zodat er 2 x zoveel pixels op een lijn komen. Verder worden er in de verticale richting ook nog eens 33% meer lijnen bij geinterpoleerd. De interpolatie wordt op een intelligente manier gedaan, zodat het beeld daadwerkelijk scherper wordt.
De standaard PAL resolutie bestaan uit 576 beeldlijnen. Pixelplus maakt hier dus 576 x 1,33 = 766 beeldlijnen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:48
Anoniem: 171046 schreef op zondag 19 maart 2006 @ 20:22:
Dus niemand heeft dit ding eens in een winkel gezien of kan ons er iets meer over vertellen?
Hij staat al wel bij kieskeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRitz
Ik maak er tot nog toe ook van dat het ding standaard PAL is (576 horizontale lijntjes) en dat hij wel HD input aankan maar wegens het aantal beeldlijnen geen 'echte' HD output geeft. Volgens mij hebben we hier in mijn ogen feitelijk een PixelPlus toestel met HD input mogelijkheden bij de poot.

Al met al blijf ik het een mooi ding vinden. De prijs is de helft van een HD-ready toestel dus tja... hoe moeilijk moeten we er over gaan doen? Ik ga dit ding denk ik maar eens aan laten rukken bij een winkel en dan hang ik daar de Xbox 360 er wel een keer aan. Kijken hoe ik het beeld vind, en of het 700 euro slechter is dan een LCD van 1500 euro :)

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRitz
Nog even op Wikipedia gesnuffeld en daar lees ik in http://en.wikipedia.org/wiki/HD_ready het volgende:

"The term HD compatible is also being used in the UK to indicate that a display device has HDMI capability but with lower than HD-ready resolution."

In de pdf specsheet van het toestel lees ik dat het ding "HD Prepared" is. Voor nu ga ik er maar even vanuit dat dit hetzelfde is als HD Compatible. Kortom, een toestel met HDMI maar zonder een 1 op 1 pixelverhouding waarmee HD beeld uitgegeven kan worden via het scherm.

En toch blijft het een mooi scherm _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Om aan alle onduidelijkheid maar een einde te maken heb ik de klantenservice maar even gemaild. Zodra ik het antwoord weet, post ik het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136496

Red devil schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 10:56:
[...]
Hij staat al wel bij kieskeurig.
Op Kieskeurig.nl kan ik alleen de 32PW9551 vinden, de grotere variant van dit scherm. Mooi vind ik dat deze 32" televisie €667,- moet kosten, dan moet de 28" versie nog een stuk goedkoper zijn :) .
Question Mark schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 12:22:
Om aan alle onduidelijkheid maar een einde te maken heb ik de klantenservice maar even gemaild. Zodra ik het antwoord weet, post ik het wel...
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-01 12:21
Het volgende lees ik in de manual:
HD-voorbereid
Geniet van de uitzonderlijke beeldkwaliteit van een echt High Deinition tv-signaal
en wees volledig voorbereid op HD-bronnen zoals HDTV-uitzendingen, Blue-ray-
dvd of HDVD. HD-voorbereid is een beschermde aanduiding die een beeldkwaliteit
oplevert die beter is dan die van progressief scannen. Deze voldoet aan strikte
normen, vastgelegd door EICTA voor een HD-scherm dat de voordelen weergeeft
van een resolutie en beeldkwaliteit van een High Deinition-tv-signaal. Het heeft een
universele aansluiting voor zowel analoge YPbPr- en niet-gecomprimeerde digitale
verbindingen van DVI of HDMI, met ondersteuning van HDCP. Geschikt voor
weergave van 720p, en 1080i signalen bij 50 en 60 Hz.
Dat zouden ze mi. toch niet mogen vertellen als ie niet echt HD-ready is.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StaticZ
  • Nu online
Ik ben benieuwd wat die tv hier in NL moet gaan kosten.
Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe breedbeeld tv en had de 28pw8720 op het oog.
Maar deze ziet er een stuk beter uit, alleen nog even wachten wat de prijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-04 09:33

Daklem

Audio Nerd

kaajee schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 14:43:
Het volgende lees ik in de manual:

[...]

Dat zouden ze mi. toch niet mogen vertellen als ie niet echt HD-ready is.......
hoezo? dit zijn gewoon officiele high definition standaarden hoor. dus hij is wel degelijk hd-ready!

er zijn momenteel nog maar een enkeling die 1080p heeft als resolutie, en dat zijn overgens schermen boven de 37". Dus je moet ook geen 1080p gaan verwachten bij 28" of 32".

Daarbij zal het geen bijzondere functie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRitz
Hij is HD-prepared volgens Philips zelf. Maar dat is een non-standaard. Je hebt wel iets als HD-compatible maar dat heb ik nog nooit ergens 'in het wild' gezien.

Deze CRT heeft voor mij totdat het tegendeel bewezen is maar 575 horizontale beeldlijntjes waardoor hij 720p en 1080i alleen maar via downscaling kan weergeven. Met pixelplus zal dat er best strak uitzien hoor, maar het is géén echt HD zoals je dat hebt met 720 of meer horizontale beeldlijnen.

Als je kijkt in http://www.eicta.org/files/HDready-175437A.pdf zie je onder 4.1 staan:

"The minimum native resolution of the display ... or display engine is 720 physical lines in wide aspect ratio."

Dus die 720 (of meer) fysieke beeldlijntjes moeten er wel inzitten. Daarom zal Philips voor dit toestel ook de term HD-prepared gebruiken wat naar mijn weten geen standaard is van de EICTA.

Maar iemand hierboven heeft de vraag over de beeldlijntjes openstaan bij de klantenservice dus laten we dat even afwachten.

[ Voor 29% gewijzigd door TheRitz op 23-03-2006 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

TheRitz schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 16:19:
Maar iemand hierboven heeft de vraag over de beeldlijntjes openstaan bij de klantenservice dus laten we dat even afwachten.
Ik heb 'inmiddels' antwoord terug van Philips:
PHILIPS

Geachte heer/mevrouw,

U heeft ons recentelijk gevraagd of de 28PW9551 HD Ready is.

Om aan HD Ready te voldoen moet de televisie volgende kenmerken
hebben:

- Minstens 720 Horizontale lijnen progressief weergeven.
- Een analoge Component ingang hebben
- Een DVI of HDMI ingang hebben
- Een 1280x720 progressief signaal kunnen ontvangen
- Een 1920x1080 interlaced signaal kunnen ontvangen
- HDCP copieer beveiliging ondersteunen op DVI of HDMI

De 28PW9551 heeft de nodige eigenschappen om HD Ready te zijn.

Het toestel beschikt niet over een DVI poort, maar u kunt DVI signalen over de Hdmi ingang ontvangen.

Het toestel kan 720p en 1080i fysiek weergeven.
_/-\o_ Question_Mark wacht nog even totdat het toestel wat beter beschikbaar is, zal hem even bekijken in een winkel en waarschijnlijk bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exyge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-04 08:15
Ik neem aan dat er met "fysiek weergeven" gewoon bedoelt wordt dat die resoluties gewoon getoont worden en niet gedownscaled? Wat is je vraag exact geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Komt ie... ;)
wat is eigenlijk de resolutie van het scherm (beeldlijnen)? In de handleiding wordt gerefereerd naar HD Ready, wat betekend dat dit schemt 720P zou moeten kunnen weergeven (hiermee bedoel ik fysiek weergeven en niet het kunnen accepteren van deze input). In de quickspec sheet staat echter de term "HD Prepared". Kunt u duidelijk maken welke resolutie het scherm fysiek weer kan geven?
Ik heb dus echt gevraagd wat het scherm fysiek weer kan geven, niet wat voor soort signalen het toestel accepteert. Philips antwoord ook met de zin dat 720P en 1080i fysiek weergegeven kunnen worden. Ook meldden ze in hun antwoord dat het toestel HD Ready is. Ook dit betekend dat het scherm in staat is om HD resoluties fysiek weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172320

Question Mark schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 11:35:
[...]

Ik heb 'inmiddels' antwoord terug van Philips:
[...]

_/-\o_ Question_Mark wacht nog even totdat het toestel wat beter beschikbaar is, zal hem even bekijken in een winkel en waarschijnlijk bestellen...
Heel bizar.
De Duitse klantendienst van Philips beweert iets heel anders.
Het zou mij ten stelligste verwonderen dat het toestel echt 1080i fysiek kan weergeven (op 1920x1080 dus).
De foto's die ik gezien heb wijzen ook ergens in de richting van 700 lijnen, via interpolatie.

Hier het antwoord van de Duitse klantendienst op dezelfde vraag van een Duitse nieuwsgierige :

"Sehr geehrte Kundin, sehr geehrter Kunde,
vielen Dank für Ihre Anfrage.

Wir teilen Ihnen mit, dass dieser Fernseher 625 Linien besitzt, davon 576 für Bild und 1024 Pixel pro Linie.
Die Pixel an einem Röhrenfernseher werden runterskaliert. In diesem Fall wird 1280*720p entsprechend runterskaliert.
Wenn Sie Pixel Plus aktivieren, hat das Bild 2048 Pixel und 833 (intepolierte) Linien.
Wir hoffen Ihnen weitergeholfen zu haben."

Klinkt ergens logischer.
Het toestel zou maar 576 lijnen weergeven met 1024 beeldpunten en 833 lijnen van 2048 beeldpunten in Pixel Plus, maar dan doet hij aan interpolatie.

De vorige uitleg overtuigt mij ook niet.
De term "HD Ready" wordt door iedereen herkend en wordt door Philips ook voortdurend gebruikt.
Waarom zouden ze hem dan niet gebruiken als hij "HD Ready" is ?
Samsung zal hem in elk geval met veel plezier gebruiken.
Dat, gekoppeld aan de uitleg van de Duitse klantendienst doet mij denken dat hun uitleg correct is, en doordat ze niet aan de vereiste 720 lijnen komen van de "HD Ready" specificatie noemen ze hem "HD Prepared".
Begrijp mij niet verkeerd, de screenshots van het toestel in werking zien er schitterend uit.
Ik heb niets tegen dit toestel.
Alleen lijkt hij mij niet "HD Ready" te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRitz
Dat duitse verhaal van Philips daar klinkt me véél betrouwbaarder in de oren dat van de Nederlandse klantenservice! 625 beeldlijntjes is precies een 'gewone' CRT. En inderdaad, als het ding ook maar nét het HD-Ready logo zou mogen dragen, dan zou Philips dat doen. Blijkbaar mogen ze het niet gebruiken, dus dan maar HD-prepared, wat een nietszeggende en nergens vastgelegde standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TheRitz schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 16:29:
Dat duitse verhaal van Philips daar klinkt me véél betrouwbaarder in de oren dat van de Nederlandse klantenservice! 625 beeldlijntjes is precies een 'gewone' CRT. En inderdaad, als het ding ook maar nét het HD-Ready logo zou mogen dragen, dan zou Philips dat doen. Blijkbaar mogen ze het niet gebruiken, dus dan maar HD-prepared, wat een nietszeggende en nergens vastgelegde standaard is.
Maar in hun handleiding staat wel dat "HD Prepared" een label is dat enkel gegeven wordt aan schermen die aan "stricte eisen" voldoen, en dat door de EICTA, dezelfde organisatie dus die het label "HD Ready" uitreikt.
Op de site van die organisatie vind je echter niets als je naar "HD Prepared" zoekt.
Ik heb een mailtje gestuurd naar die organisatie met de Engelse tekst uit de Philips 32PW9551/12 manual, met de vraag wat nu die standaard precies inhoudt.
Of ik antwoord ga krijgen is een andere zaak, mijn mail naar Philips België wat nu eigenlijk het verschil is tussen "HD Ready" en "HD Prepared" zou ook binnen de 4 werkdagen een antwoord krijgen, maar daarna heb ik er niets meer van gehoord...

De informatie over dat scherm is ook zeer tegenstrijdig.
Op de site van Philips staat nergens dat hij "Pixel + 2" ondersteunt, toen ik in een winkel hier in België vroeg of die beschikbaar was, keek ik mee naar de specs die zij op het scherm doorkregen, en daar stond Pixel+ 2 op :?
Vreemd allemaal.
Pixel+ 2 schijnt namelijk over een grotere verwerking te beschikken, zodat hij niet eerst omrekent naar 576 lijnen, maar onmiddellijk een beeld tot 720 lijnen kan verwerken, en dat upscalen naar 833.
Als het dus toch over Pixel+ 2 zou gaan, dan zou het scherm ineens "HD Ready" zijn, maar waarom dan niet het label gebruiken ???

Nu, hier in Vlaanderen (Zuid-West-Vlaanderen om precies te zijn, dicht bij de Franse grens) vind ik dit scherm niet.
Iedere winkel kan het bestellen, maar geen enkele heeft het in de toonzaal staan, ik moet dus "blind" kopen, als ik het wil hebben.
Erger nog, winkeliers zeggen openlijk dat ze die CRT's kwijt willen.
Bedoeling is om alleen nog LCD's en plasma's te verkopen.
Omdat CRT's "niet meer genoeg gevraagd worden."
Je moet natuurlijk wel de motieven van die winkels begrijpen.
Voor hen bieden CRT's alleen maar nadelen : ze wegen zwaar, zowel bij de thuislevering als bij een reparatie.
Ze nemen meer ruimte in in hun magazijn.
En natuurlijk, hun voornaamste reden : ze kunnen er veel minder aan verdienen.

Voor de consument echter vind ik het een serieus nadeel.
CRT's wegen weliswaar loodzwaar, maar hoeveel keer verzet je zo'n toestel ?
En normaal gezien komt de installateur het toch thuisleveren, dus...
De prijs ligt vele malen lager, zeker als je een deftig beeld wilt.
Zwart is écht zwart, en niet dat donkergrijs zoals je op LCD's ziet.
Het scherm gaat ook veel langer mee dan een plasmascherm.
Het heeft ook geen last van eventuele dode pixels.
Heel belangrijk : scaling werkt veel beter, gezien een CRT geen "native" resolutie heeft.
Sluit maar eens een oude spelconsole aan op je LCD, en je zult zien hoe slecht upscalen wel werkt...
Of kijk eens hoe wazig een standaard PAL beeld eruitziet op de meeste LCD's.
En zo'n TV is natuurlijk ideaal als overgangsmodel, terwijl je wacht op de echte HD TV's.
Nu ziet iedereen het verschil tussen "HD Ready" (meestal max..1366x768) en "full" HD, waarbij men denkt dat de kous af is bij 1080i.
Maar ondertussen plant men voor HD-DVD en Blueray 1080p, met 72 Hz, zodat film, dat op 24 beelden per seconde gemaakt wordt, perfect zou kunnen weergegevn worden door elk frame 3 keer te tonen.
Om nog maar te zwijgen van OLED en SED die ergens in de toekomst zouden verschijnen, en LCD er oud zouden doen uitzien.
In heel die situatie geef ik liever geen 3000€ uit voor een LCD scherm dat een PAL beeld een beetje redelijk scalet, terwijl ik eindeloos wacht op HDTV in Vlaanderen, en dan lijkt mij zo'n 700€ (max.) TV echt wel het ideale overgangstoestel.
"Moet" ik binnen 5 jaar opnieuw upgraden, dan kost mij dat op dat moment misschien nog eens 1000€, maar dan ben ik nog stukken goedkoper af dan die gasten die nu al een "HD Ready" gekocht hebben van 2500€, en hele dagen op een vervormd of wazig PAL beeld zitten te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Anoniem: 172320 schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 01:17:
[...]
... mijn mail naar Philips België wat nu eigenlijk het verschil is tussen "HD Ready" en "HD Prepared" zou ook binnen de 4 werkdagen een antwoord krijgen, maar daarna heb ik er niets meer van gehoord...
Philips Nederland was ook niet een van de vlotste met het beantwoorden van mijn vraag. ;)

Ik kan overigens niets anders zeggen dan dat ik het roerend met je verhaal eens ben. Ik geef nu liever € 700 euro aan een toestel uit, wat de meeste LCD's tv's met prijzen tot € 1500 er finaal uitspeelt, dan nu € 1500 en er achter komen dat de techniek over een paar jaar verouderd is...

Ik koop liever deze Philips (of de Samsung variant) en upgrade na een aantal jaren, naar een echt goed toestel (als de nieuwe technieken wat verder gevorderd zijn en HD gemeengoed geworden is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156478

Ik heb contact gehad met de lokale tv-boer en deze kan de 32" leveren binnen 2 a 3 weken. Echter heb ik niet de mogelijkheid de tv eerst te testen, dus moet ik afgaan op hetgeen op Internet te vinden is.

Ik ben namelijk op het moment erg aan het twijfelen of ik deze tv moet bestellen of niet. Betaalbare lcd's vind ik over het algemeen slecht van beeldkwaliteit, dus deze tv zou voor mij de uitkomst kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86614

Als ik dus op Questin-Mark zijn antwoord af ga, is deze tv HD-Ready :)? Ik vind de 28'' wel wat lelijker dan zijn grotere broer trouwens.

Maar...

http://www.sat4all.com/fo...16993&an=0&page=0#1116993

Hier staat dus dat die niet HD-Ready is :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-04 14:56
De tv is wel HD-ready maar heeft maar 575 beeldlijnen, dit is overigens een antwoord geweest op een vraag die een collega van mij aan philips gesteld heeft.

Hij kan het weergeven, alleen dan via downscaling.

[ Voor 1% gewijzigd door keesheid op 07-04-2006 00:26 . Reden: Verschrikkelijke taalvout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04-2024

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Question Mark schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 17:49:
Komt ie... ;)
[...]
Ik heb dus echt gevraagd wat het scherm fysiek weer kan geven, niet wat voor soort signalen het toestel accepteert. Philips antwoord ook met de zin dat 720P en 1080i fysiek weergegeven kunnen worden. Ook meldden ze in hun antwoord dat het toestel HD Ready is. Ook dit betekend dat het scherm in staat is om HD resoluties fysiek weer te geven.
Door de vraagstelling kan Philips jou tóch nog in de luren kan leggen.
Je had moeten vragen hoeveel beeldlijnen het toestel zelf telt (of wat de native reolution van dat ding is) en niet zozeer hoeveel beeldlijnen het kan weergeven.

Het toestel kan namelijk zelf 576 beeldlijnen tellen, maar als het een chip heeft die 1080 beeldlijnen in de invoer schaalt naar 576 beeldlijnen in de uitvoer, kan Philips antwoorden dat het beeld in staat is om 1080i fysiek weer te geven zonder al te hard te liegen. Immers: het toestel kan een fysieke invoer van 1080i weergeven...

Dit gezegd hebbende, vind ik het gedraai van Philips niet erg netjes... ze hadden echt zelf meer duidelijkheid mogen scheppen. Nu doen ze wel heel erg hun best om met hun vage "HD-prepared" en vage antwoorden op (toch ook wel vage) vragen de consument zand in de ogen te strooien...

Aan degenen die denken dat TV's hetzelfde aantal beeldlijnen (of native resolution) hebben als een CRT-monitor: nee dat is niet zo. Een monitor telt veel meer beeldlijnen. Dat is de reden waarom een monitor veel duurder is dan TV met een gelijk beeldformaat.

Overigens lijkt het duitse mailtje de gewenste (of juist niet gewenste... het is maar hoe je het bekijkt) info te bevatten: het toestel telt 625 beeldlijnen waarvan 576 voor het beeld. Ik concludeer hieruit dat het een opgepept CRT toestel betreft dat HD input via de hdmi-ingang omrekent naar 576 beeldlijnen. Dat zal er heus best wel strak uitzien. Totdat je het naast een 1080-scherm ziet...

[ Voor 20% gewijzigd door The_Sukkel op 07-04-2006 02:27 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

The_Sukkel schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 02:16:
[...]
Door de vraagstelling kan Philips jou tóch nog in de luren kan leggen.
Je had moeten vragen hoeveel beeldlijnen het toestel zelf telt (of wat de native reolution van dat ding is) en niet zozeer hoeveel beeldlijnen het kan weergeven.

Het toestel kan namelijk zelf 576 beeldlijnen tellen, maar als het een chip heeft die 1080 beeldlijnen in de invoer schaalt naar 576 beeldlijnen in de uitvoer, kan Philips antwoorden dat het beeld in staat is om 1080i fysiek weer te geven zonder al te hard te liegen. Immers: het toestel kan een fysieke invoer van 1080i weergeven...
Ik vroeg niet hoeveel beeldlijnen hij weer kan geven, ik vroeg hoeveel beeldlijnen hij FYSIEK weer kan geven. Ik vraag nergens naar de fysieke invoer. Bovendien antwoord Philips dat het toestel de eigenschappen heeft om "HD Ready" te zijn. Dat betekend automatisch dat een toestel in staat moet zijn om 720P en 1080i fysiek weer te geven zonder downscale "trucs".

Als dit niet zo blijkt te zien is gewoon Philips snoeihard aan het liegen.

Maar goed, het staat iedereen vrij om zelf even een mailtje naar Philips te sturen. O-) Misschien handig dat enkele medetweakers nog even een mailtje wagen naar Philips met een vraagstelling waar Philips niet omheen kan draaien (of liegen)...

[ Voor 7% gewijzigd door Question Mark op 07-04-2006 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Question Mark schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 10:32:
[...]
Ik vroeg niet hoeveel beeldlijnen hij weer kan geven, ik vroeg hoeveel beeldlijnen hij FYSIEK weer kan geven. Ik vraag nergens naar de fysieke invoer. Bovendien antwoord Philips dat het toestel de eigenschappen heeft om "HD Ready" te zijn. Dat betekend automatisch dat een toestel in staat moet zijn om 720P en 1080i fysiek weer te geven zonder downscale "trucs".

Als dit niet zo blijkt te zien is gewoon Philips snoeihard aan het liegen.

Maar goed, het staat iedereen vrij om zelf even een mailtje naar Philips te sturen. O-) Misschien handig dat enkele medetweakers nog even een mailtje wagen naar Philips met een vraagstelling waar Philips niet omheen kan draaien (of liegen)...
Met alle respect: ik vrees dat je te veel ruimte openlaat voor Philips om vaag te blijven doen. Dit komt mogelijk doordat je zelf verkeerde conclusies verbind aan het predikaat HD-Ready:
"Bovendien antwoord Philips dat het toestel de eigenschappen heeft om "HD Ready" te zijn. Dat betekend automatisch dat een toestel in staat moet zijn om 720P en 1080i fysiek weer te geven zonder downscale "trucs""

Dit lijkt me niet juist...

Het meerendeel van de huidige "HD-Ready"-LCD-schermen heeft een native resolutie van 1366x768. Dat betekent dat zij 720p invoersignalen upscalen en 1080i invoersignalen downscalen en dat er dus gewoon "downscale trucs" bij het meerendeel van de huidige certified HD-Ready schermen worden toegepast... Dus de stelling dat het certificaat HD-Ready "automatisch betekent dat een toestel in staat moet zijn om 720P en 1080i fysiek weer te geven zonder downscale "trucs" is daarom niet juist.

Philips durft het blijkbaar niet aan om het HD-Ready predikaat aan dit toestel te verlenen en plakt er in plaats daarvan het eigen "HD-Prepared" op. Wellicht hopen ze dat met de nodige vaagheid eromheen dat klanten deze term uit zichzelf "upscalen" naar HD-Ready en vervolgens in één ruk door naar True-HD... Dit gedraai van Philips is niet erg netjes. Het is nog net niet liegen, maar wel een beetje om de tuin leiden...

We hoeven wat mij betreft niet nog meer mailtjes naar Philips te sturen, want het duitse mailtje zegt m.i. genoeg: 576 beeldlijnen.

[ Voor 51% gewijzigd door The_Sukkel op 07-04-2006 11:19 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

No Harm done ;) Corrigeer me alstjeblieft als ik iets verkeerds zeg.
The_Sukkel schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 10:54:
[...]
Dus de stelling dat het certificaat HD-Ready "automatisch betekent dat een toestel in staat moet zijn om 720P en 1080i fysiek weer te geven zonder downscale "trucs" is daarom niet juist.
Dit is de officiele HD Ready norm: Conditions for High Definition Labelling of Display Devices.
Display, display engine
The minimum native resolution of the display (e.g. LCD, PDP) or displayengine (e.g. DLP) is 720 physical lines in wide aspect ratio.

Video Interfaces
The display device accepts HD input via Analogue YPbPr1, and DVI or HDMI

HD capable inputs accept the following HD video formats:
o 1280x720 @ 50 and 60Hz progressive (“720p”), and
o 1920x1080 @ 50 and 60Hz interlaced (“1080i”)

The DVI or HDMI input supports content protection (HDCP)
Er staat volgens mij toch echt keihard in dat de native display resolutie minimaal 720 fysieke lijnen moet zijn. Verder moet een HD Ready toestel 720P en 1080i als inputsignaal accepteren en kunnen verwerken. Het 'probleem' met de norm is denk ik, dat er nergens genoemd wordt dat deze resolutie ook fysiek moet worden gebruikt....

Philips meldt dat het toestel HD Ready is. Het enige wat ik me dan nog voor kan stellen als "ontsnapping" voor Philips is dat de beeldbuis wel degelijk een resolutie van 720 beeldlijnen heeft, maar dat het toestel HD content met slechts 576 beeldlijnen weergeeft. Dus toch een vorm van downscalen. Philips balanceerd daarme op de rand van de norm, en durft het kennelijk niet aan om het toestel te promoten als HD Ready.

Op deze manier wordt wel voldoen aan het predicaat HD Ready, maar heeft het geen HD 'weergave'. Of praat ik nu onzin :?

Nog een opmerking: het toestel bezit Pixel Plus. Dit is een techniek die het aantal beeldlijnen van 576 interpoleert naar 833 (uitgaande van PAL als input). Betekend dit dat een Pixel Plus toestel beschikt over 833 beeldlijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-04 17:59

Shuriken

Life is all about priorities

Question Mark schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 12:10:

Op deze manier wordt wel voldoen aan het predicaat HD Ready, maar heeft het geen HD 'weergave'. Of praat ik nu onzin
De tv kan (o.a.) een resolutie van 720 weergeven op 576 beeldlijnen.

De nederlandse mail van philips is een knap staaltje woord verdraai-ing. Maar het komt er gewoon op neer dat deze tv niet aan het officiele predikaat HD-Ready voldoet.
Philips weet dit dondersgoed en vandaar ook het ontbreken van het betrefffende logo op de website bij de 28/32PW9551 modellen.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vermoed inderdaad dat hij niet "HD Ready" is, ben er quasi zeker van dat mocht hij dat wel zijn ze geen moeite zouden investeren in het uitvinden van een nieuwe term als "HD Prepared".
De EICTA kent die term trouwens niet, zoals bleek toen ik hen een mailtje stuurde.

Vraag is echter : is dit nu het belangrijkste ?
Men vergeet altijd een aantal dingen als men het over "True-HD", "HD Ready", enz. heeft.

1) : toon mij eens een scherm dat True-HD is (1080i of 1080p) van 32"...
Je zult er geen vinden.
Alle 32" zijn maximaal 1366x768.
En de reden daarvoor ligt in 2)

2) Op een afstand van enkele meters zie je bij een 28" of 32" geen verschil meer tussen 1366x768, 720p of 1920x1080.
Dus tenzij jij HD wilt bekijken met je neus op het scherm is het een beetje stom om per se 1080i of 1080p te willen.

3) Men staart zich veel te veel blind op de resolutie van het scherm.
Er zijn nog andere factoren die minstens even belangrijk zijn, en waar CRT grote voordelen biedt tov. LCD :

* kleurweergave
* contrast (vooral in het donkere gedeelte laat LCD steekjes vallen)
* dode pixels (bestaat niet op CRT)
* zwartweergave
* scaling (hoe ziet een PAL beeld eruit dat geupscaled wordt)
* kijkhoek
* latency
(* prijs)

Het kan dus gerust zijn dat het eindresultaat even goed is of beter dan een LCD scherm, ook al kost dat laatste dan 3000€.

Vergeet ook niet dat beeldkwaliteit iets heel subjectiefs is, ik ken bijv. heel wat mensen die jarenlang hun PC CRT monitor op 60Hz hadden staan, en niet eens de flikkering opmerkten, terwijl ik geen 5 minuten op zo'n scherm zou kunnen werken.

Voor mij is een TV die HD signalen kan verwerken en ze daarna goed weergeeft het belangrijkste, niet het etiketje "HD Ready" of niet.
Ik ben er het wel mee eens dat ze duidelijk hadden moeten omschrijven wat die "HD Prepared" nu precies inhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De neiging om zich volledig toe te splitsen op het al dan niet "HD Ready" te zijn staat voor mij op hetzelfde niveau als het focussen op het aantal megapixels van een digitiaal fototoestel.
"Meer is beter" is dan de teneur.
Nochtans is het niet zo dat een 5 megapixel camera steeds beter is dan een 3 megapixels camera.
Er zijn zoveel andere factoren : kwaliteit van de lens, ruis, kleurkwaliteit, enz.

Ik heb hier trouwens al links met foto's van de Philips 32PW9551 doorgestuurd en die zien er gewoon schitterend uit.
Dan vraag ik mij af waarom dat labeltje "HD Ready" zo belangrijk is, want het zegt toch maar weinig over de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-04 17:59

Shuriken

Life is all about priorities

Anoniem: 172320 schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 13:32:
Vraag is echter : is dit nu het belangrijkste ?
Men vergeet altijd een aantal dingen als men het over "True-HD", "HD Ready", enz. heeft.

1) : toon mij eens een scherm dat True-HD is (1080i of 1080p) van 32"...
Je zult er geen vinden.
Alle 32" zijn maximaal 1366x768.
En de reden daarvoor ligt in 2)

2) Op een afstand van enkele meters zie je bij een 28" of 32" geen verschil meer tussen 1366x768, 720p of 1920x1080.
Dus tenzij jij HD wilt bekijken met je neus op het scherm is het een beetje stom om per se 1080i of 1080p te willen.
Op het avsforum.com zijn er een hoop discussies over 1080i vs 720p op een CRT. Een hoop mensen vinden 720p een mooiere kwaliteit geven :P.

De in de VS te koop zijnde true-hd schermen die beginnen bij $ 1000 schijnen trouwens ook geen 1920 x 1080 aan beeldlijnen te hebben. Maar doen net als hun LCD broertjes aan scaling.

[ Voor 44% gewijzigd door Shuriken op 07-04-2006 14:08 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Anoniem: 172320 schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 13:42:
De neiging om zich volledig toe te splitsen op het al dan niet "HD Ready" te zijn staat voor mij op hetzelfde niveau als het focussen op het aantal megapixels van een digitiaal fototoestel.
"Meer is beter" is dan de teneur.
Nochtans is het niet zo dat een 5 megapixel camera steeds beter is dan een 3 megapixels camera.
Er zijn zoveel andere factoren : kwaliteit van de lens, ruis, kleurkwaliteit, enz.

Ik heb hier trouwens al links met foto's van de Philips 32PW9551 doorgestuurd en die zien er gewoon schitterend uit.
Dan vraag ik mij af waarom dat labeltje "HD Ready" zo belangrijk is, want het zegt toch maar weinig over de kwaliteit.
De meeste mensen hebben nog nooit een echt 1080i signaal gezien op een 1080 panel.
Ik heb het één keer gezien en dan valt je mond gewoon open...
Alle 1366x768 panels die eromheen stonden (en dat 1080i signaal downscaleden naar 720p) vielen toen gewoon in het niet.

Dus ik wil best wel geloven dat 1080i op een toestel met 576 beeldlijnen er reuze aardig uitziet, maar qua scherpte zal het echt helemaal in het niet vallen bij wat een 1080-panel zal kunnen laten zien van een 1080i signaal.

Als je de resolutie trouwens wilt gaan vergelijken met resoluties in de digitale camerawereld dan zou ik niet met de vergelijking 3 mp en 5 mp komen, maar eerder hiermee:
PAL: 720x576 = 0.4 megapixels
True-HD: 1920x1080 = 2.1 megapixels

Dat een 5 mp camera niet persé betere foto's oplevert dan een 3 mp camera wil ik best wel geloven.
Maar als een 2.1 mp camera slechtere foto's oplevert dan een 0.4 mp exemplaar, dan moet het wel een erg misbaksel zijn... (zeker als je het resultaat vervolgens vergelijkt op een scherm van meer dan 80 cm...)

[ Voor 35% gewijzigd door The_Sukkel op 07-04-2006 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The_Sukkel schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 14:22:
[...]

De meeste mensen hebben nog nooit een echt 1080i signaal gezien op een 1080 panel.
Ik heb het één keer gezien en dan valt je mond gewoon open...
Alle 1366x768 panels die eromheen stonden (en dat 1080i signaal downscaleden naar 720p) vielen toen gewoon in het niet.

Dus ik wil best wel geloven dat 1080i op een toestel met 576 beeldlijnen er reuze aardig uitziet, maar qua scherpte zal het echt helemaal in het niet vallen bij wat een 1080-panel zal kunnen laten zien van een 1080i signaal.

Als je de resolutie trouwens wilt gaan vergelijken met resoluties in de digitale camerawereld dan zou ik niet met de vergelijking 3 mp en 5 mp komen, maar eerder hiermee:
PAL: 720x576 = 0.4 megapixels
True-HD: 1920x1080 = 2.1 megapixels

Dat een 5 mp camera niet persé betere foto's oplevert dan een 3 mp camera wil ik best wel geloven.
Maar als een 2.1 mp camera slechtere foto's oplevert dan een 0.4 mp exemplaar, dan moet het wel een erg misbaksel zijn... (zeker als je het resultaat vervolgens vergelijkt op een scherm van meer dan 80 cm...)
Ik ontken niet dat 1920x1080p er beter kan uitzien dan 1366x768p en dat dat laatste er beter kan uitzien dan 720x568p.
Voor mijn computerscherm wens ik ook een hoge resolutie, maar natuurlijk wel in verhouding tot het scherm.
Maar daar zit je dan wel vlak voor, en da's nu net het verschil.
Als je je CRT scherm op 1024x768 zet of op 800x600, en je zet daar een tekening of foto op in full screen en gaat er dan een meter of 3 vanaf staan, dan kun je nog maar weinig verschil daartussen zien.
Dat 1080 panel dat je gezien hebt, hoe groot was dat (in inch of cm.) ?
En hoever stond je ervan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Het scherm was 37" (zeg maar ca 94 cm). Ik stond er van 1 cm tot 3 meter vanaf (ik ben echt zo'n Nerd die daar de hele tijd heen en weer blijft lopen met een mond vol kwijl... :9~ ).

Het apparaat was trouwens de BenQ DV3750, die niet eens als zo ontzettend goed bekend staat (maar wel een erg aantrekkelijk prijsje heeft van ca EUR 1600-2000). Dus howele het een middelmatige scherm betreft, liet het apparaat (als enige 1080 panel tussen de 1366x768 panels) zien dat het 1080i signalen vele vele vele malen scherper en mooier liet zien dan al die andere 1366x768 panels.

Dat het scherm niet persé groot hoeft te zijn en dat dat je niet persé een aantal meters er vandaan hoeft te zitten voordat hoge resoluties van waarde zijn, bewijzen wel de PC-monitoren. Daar heb je toch ook schermen van "slechts" 21", maar met een resolutie van 1600x1200? Op zo'n scherm zou het een lachertje zijn als de native resolutie 1366x768 zou zijn. Nu content met 1080i beschikbaar gaat komen (in de komende maanden), is het dus niet te gewaagd om te stellen dat zelfs middelmatige 1080-panels 1080i signalen mooier weten weer te geven dan lagere resolutie panels.

Het probleem is eerder omgekeerd: juist als je geen HD-materiaal weergeeft... maar gewoon de huis-tuin-en-keuken PAL-signalen... dan schopt menig CRT-toestel nog de kont van menig HD-panel... :P

Maar goed... daar hadden we het dus niet over... het punt was geloof ik in hoeverre een scherm met een laag aantal beeldlijnen geschikt is om true HD materiaal weer te geven. Ik zou zeggen: prima geschikt, maar veel minder mooi dan op een 1080 panel.

[ Voor 4% gewijzigd door The_Sukkel op 07-04-2006 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86614

Jullie vergelijken dit scherm met 1900x1080 schermen, maar is het niet reëler om deze te vergelijken met 1366x768 panels; ala de Samsung LE26RxxB?? Ik heb wel interesse in de 28 inch versie voor op de slaapkamer en het beeld ziet er op de foto's retestrak uit, maar dat downscalen houdt me toch wat tegen. In feite down/up-scalt elke lcd toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The_Sukkel schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 16:17:
Het scherm was 37" (zeg maar ca 94 cm). Ik stond er van 1 cm tot 3 meter vanaf (ik ben echt zo'n Nerd die daar de hele tijd heen en weer blijft lopen met een mond vol kwijl... :9~ ).

Het apparaat was trouwens de BenQ DV3750, die niet eens als zo ontzettend goed bekend staat (maar wel een erg aantrekkelijk prijsje heeft van ca EUR 1600-2000). Dus howele het een middelmatige scherm betreft, liet het apparaat (als enige 1080 panel tussen de 1366x768 panels) zien dat het 1080i signalen vele vele vele malen scherper en mooier liet zien dan al die andere 1366x768 panels.

Dat het scherm niet persé groot hoeft te zijn en dat dat je niet persé een aantal meters er vandaan hoeft te zitten voordat hoge resoluties van waarde zijn, bewijzen wel de PC-monitoren. Daar heb je toch ook schermen van "slechts" 21", maar met een resolutie van 1600x1200? Op zo'n scherm zou het een lachertje zijn als de native resolutie 1366x768 zou zijn. Nu content met 1080i beschikbaar gaat komen (in de komende maanden), is het dus niet te gewaagd om te stellen dat zelfs middelmatige 1080-panels 1080i signalen mooier weten weer te geven dan lagere resolutie panels.
Je zegt het verkeerd, het feit is dat je precies dicht MOET zitten EN een groot scherm hebben (minstens 37") om van die HD te genieten.
Hoe groter het scherm, hoe verder je er weer mag van zitten vooraleer je het HD voordeel weer verliest.
Maar wie op zoek is naar een 32" scherm heeft waarschijnlijk niet de ruimte om een 37" (94cm) te zetten.
Ruimte is natuurlijk ook weer iets relatiefs, een LCD neemt weinig in in de diepte, maar qua hoogte en breedte heb je toch een minimum (uit te rekenen met de stelling van Pythagoras ;) ).
En zo'n kanjer van een scherm ziet er niet uit als de woonkamer niet een zekere grootte heeft.

In mijn geval is 32" het maximum (bij CRT levert dat een 30" zichtbaar scherm op) waarbij je nog niet de indruk krijgt dat de TV te groot is.

Houd er ook rekening mee dat de ideale kijkafstand anders is voor :

* PAL
* upscaled PAL (PAL uitgerokken naar HD)
* HD content

Het is niet prettig te kijken naar een beeld terwijl je eigenlijk liever 3 meter verder zou zitten, maar dat niet kan omdat je die ruimte niet hebt.
Mocht alles nu in full HD uitgezonden worden, dan zou ik misschien een 37" toestel kopen en dat aan de muur bevestigen, maar op dit moment is het voor 90% standaard PAL (HD via de kabel of ADSL is er nog niet in België).

Vandaar dat ik dit toestel ideaal vind als overgang : voor de overgangsjaren dat PAL nog 90% uitmaakt en dan geleidelijk aan afgelost wordt door geupscalede PAL en dan uiteindelijk native 1080i/p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Anoniem: 86614 schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 17:03:
Jullie vergelijken dit scherm met 1900x1080 schermen, maar is het niet reëler om deze te vergelijken met 1366x768 panels; ala de Samsung LE26RxxB?? Ik heb wel interesse in de 28 inch versie voor op de slaapkamer en het beeld ziet er op de foto's retestrak uit, maar dat downscalen houdt me toch wat tegen. In feite down/up-scalt elke lcd toch?
Ik denk dat we het als volgt kunnen stellen:

1080i signaal: 1920x1080 panel heeft meerwaarde boven 1366x768 panels die moeten downscalen. Een 576 beeldlijnen CRT moet nog veel forser downscalen.

720p signaal: 1366x768 panel schaalt het signaal een beetje op en heeft meerwaarde boven 576 beeldlijnen CRT's die nog steeds fors moeten downscalen. Een 1920x1080 heeft geen echte meerwaarde boven een 1366x768 panel en moet het signaal nog veel verder upscalen.

PAL signaal (tot 720x576): een top-CRT heeft in principe nog steeds het mooiste beeld. De beste flatpanels komen wel steeds dichterbij, maar schalen de PAL-signalen altijd op

[ Voor 45% gewijzigd door The_Sukkel op 07-04-2006 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86614 schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 17:03:
Inderdaad, je moet een 32" CRT in principe vergelijken met een 30" LCD, omdat je bij een CRT een paar inch verliest aan zichtbaar beeld.
Bij die 30 of 32" LCD's vind je geen enkel scherm met meer dan 1366x768, omdat dat geen voordeel oplevert op die grootte.
En voor de 28" moet je dus met een 26" LCD vergelijken qua beeldgrootte, daar vind je meestal nog kleinere resoluties (1280x720 bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The_Sukkel schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 17:28:
Ik denk dat we het als volgt kunnen stellen:
1080i signaal: 1920x1080 panel heeft meerwaarde boven 1366x768 panels die moeten downscalen
720p signaal: 1366x768 panel schaalt het signaal op en heeft meerwaarde boven 576 beeldlijnen CRT's (een 1920x1080 heeft geen echte meerwaarde boven een 1366x768 panel en moet het signaal upscalen)
PAL signaal (tot 720x576): een top-CRT heeft in principe nog steeds het mooiste beeld (al komen de beste flatpanels wel steeds dichterbij, maar schalen ze altijd op)
Je samenvatting is helaas te simplistisch, je houdt alleen rekening met resolutie, zonder te kijken naar contrast, kleurrealisme, enz.
Volgens mij zal een 720p signaal er beter uitzien op een LCD van 1280x720 dan op een LCD panel van 1366x768.
Een LCD kan nu eenmaal nooit zo goed upscalen als een CRT, die gewoon geen vaste resolutie heeft.
Van de CRT hiervan sprake is niet zeker dat hij maar 576 lijnen toont, het is immers niet zeker of hij in die mode Pixel+ inschakelt of niet.
In dat laatste geval krijg je een geupscalede resolutie van 2048x833 (833 lijnen).
En gezien je hier van een 32" model spreekt, waar je op een meter of 3 van zit, zou dat er makkelijk mooier kunnen uitzien dan die 32"/30" LCD die moet scalen.
De vele foto's bewijzen dat een CRT heel goed meekan op dat vlak.
PAL signaal : hier is en blijft de CRT koning, omwille van het slechte scalen door de vaste pixelgrootte op LCD's.
Een CRT geeft ook een warm beeld, waar je bij een LCD een koud 'technisch' beeld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Anoniem: 172320 schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 17:27:
[...]
Je zegt het verkeerd, het feit is dat je precies dicht MOET zitten EN een groot scherm hebben (minstens 37") om van die HD te genieten.
Hoe groter het scherm, hoe verder je er weer mag van zitten vooraleer je het HD voordeel weer verliest.
[...]
Ok, ik snap je punt... (het duurde even ;) )

Ik dacht vroeger eigenlijk ook op dezelfde manier.
Op de een of andere manier trok die BenQ met dat 1080i signaal direct mijn aandacht toen ik nog op ca 3 meter afstand was. Ik liep nog maar net dat gedeelte van die showroom in of ik zag al dat er iets vreemds aan de hand was. Het beeld op de BenQ was zo veel scherper dat het wel leek alsof er op één scherm bewegende foto's werden vertoond en op alle andere schermen "gewone" HD-beelden. Dus blijkbaar had het op mij op redelijke afstand al een groot effect.

Maar je hebt groot gelijk als je zou stellen dat er nog tijd genoeg is om nog even te wachten op meer HD-materiaal en de continue verbetering (en dito prijsverlagingen) van de flatpanels. En wat nu als je nu al een toestel zou moeten kopen van rond de EUR 1000...? Tsja ik zou het niet weten... misschien is dit toestel dan niet zo gek, omdat het waarschijnlijk het grootste gedeelte van de tijd nog gewoon PAL signalen weergeeft en dat beter doet dan een LCD van EUR 1000...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The_Sukkel schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 17:45:
[...]

Ok, ik snap je punt... (het duurde even ;) )

Ik dacht vroeger eigenlijk ook op dezelfde manier.
Op de een of andere manier trok die BenQ met dat 1080i signaal direct mijn aandacht toen ik nog op ca 3 meter afstand was. Ik liep nog maar net dat gedeelte van die showroom in of ik zag al dat er iets vreemds aan de hand was. Het beeld op de BenQ was zo veel scherper dat het wel leek alsof er op één scherm bewegende foto's werden vertoond en op alle andere schermen "gewone" HD-beelden. Dus blijkbaar had het op mij op redelijke afstand al een groot effect.
Ahja, maar da's dus een 37", daar zie je het verschil nog vanop 3 meter.
Bij een 32" is dat twijfelachtig.
BTW : er komen nieuwe Benqs, dus de 3750 zou ik zeker niet kopen, in de nieuwe reeksen zitten ook 1080p modellen, en ze hebben HDMI ipv. DVI.
Wie dus liever een LCD kiest, kan dan maar beter ineens eentje met de nieuwste specs uitkiezen.
(er stond hier al ergens een topic over die nieuwe Benq's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156478

Ik ben vanmiddag bij de Block geweest en de verkopers waren zelf ook enthousiast over de nieuwe Philips tv. Ze wisten direct over welke tv ik het had en gaven me correcte informatie.

Ze vertelden me dat er meerdere filialen zijn van Block die de 32pw9551 in bestelling hebben staat. Deze filialen zullen een demo neerzetten en meerdere op voorraad houden. Verwacht wordt dat deze binnen 1 a 2 maanden binnen zullen komen, in ieder geval voor het WK.

Voor degenen die deze tv eerst willen zien voordat ze hem kopen, raad ik ze aan op www.block.nl te kijken voor een vestiging in de buurt. Misschien dat we elkaar op de hoogte kunnen houden wanneer er ergens de eerste als demo staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekielja
  • Niet online
De leverancier heeft ze op voorraad staan, dus ze zullen binnenkort wel in winkels staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorefest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-04 08:43

Gorefest

serial killer.

Ik ga hem binnenkort zelf testen.
Ik neem een PAL sat ontvanger en een HighDef sat ontvanger met verschillende opnames mee naar de winkel om deze te testen. Ben heel erg benieuwd hoe de philips de HD signalen weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij Philips draaien ze blijkbaar graag rond de pot.
Op de vraag wat nu eigenlijk precies het verschil is tussen 'HD Prepared' en 'HD Ready' kreeg ik na anderhalve week volgend ontwijkend antwoord :

"Geachte heer xxxxxx,

U heeft ons recentelijk gevraagd naar specificaties van de
32PW9551/12.

De 32PW9551/12 is een High Definition-televisie maar deze voldoet niet
aan alle eisen om de titel 'HD ready' te dragen. Maar omdat deze TV
wel HD is, mag deze wel de titel 'HD Prepared' dragen."

Merk op dat ik ook expliciet gevraagd had hoeveel lijnen hij nu juist toonde.
Na deze ontwijkende zin krijg ik nog een lijstje van de kenmerken van de TV, die je gewoon op de Philips website vindt, maar niets over aan welk onderdeel van de "HD Ready" specificatie nu niet voldaan wordt.

Natuurlijk kun je het wel makkelijk afleiden.
* vermits we zeker zijn van de HDMI en component ingangen (we zien ze, dus ze zijn er :) )
* vermits in de specs staat dat hij 1080i en 720p kan verwerken

kan het alleen maar om het aantal lijnen gaat, dat dus minder dan 720 moet liggen.
Merk op dat ze iedere keer een andere versie geven, dat de EICTA het label "HD Prepared" niet kent, enz.
Ik heb de TV besteld, goed wetende dat hij waarschijnlijk downscalet naar PAL (720x576).
Op zich vind ik dat geen probleem, vermits je op een 32" toch niet echt van HD kunt genieten, vanwege de kijkafstand en de grootte van het scherm.
De antwoorden van Philips veranderen iedere keer : Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië : iedere keer geven ze een ander antwoord op die vragen.
Ik vind dit een oneerlijke manier om met klanten om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:27
Voor potentiële kopers, een lijst met verkopers (betreft hier wel de 32" versie!):
http://www.kieskeurig.nl/...1D045C1257132002A6F23.htm

Uit die lijst is deze de goedkoopste en ook een van de betere shops qua service en levering:
http://www.mokio.nl/deepl...ips%2032PW9551/12%3Cbr%3E

Zelf zat ik vanochtend nog te kijken naar de Samsung LCD LE32M71. En in mijn planning stond eigenlijk om een M51 aan te schaffen. Dit in verband met de prijs van de M61/M71. Nu ik die screenshots zo zie is dit wel erg veel 'bang for the buck'. Als hij ook goed 720p afspeelt en ook eventueel 1080i via die DVI+HDCP / HDMI aansluiting via de PC, ben ik over. Ik ga namelijk geen normale TV kijken op dat ding. Ik ga hem enkel gebruiken voor Xbox360 en xvid/HD materiaal vanaf mijn PC.

1080i is in mijn ogen ook enkel écht nuttig bij een grote kijkafstand in combinatie met een groot scherm ( > 32" ). Ikzelf zit er ongeveer een kleine 2.5 meter vanaf dus dat vind ik het niet zo erg dat je het verschil tussen 1080i en 720p niet ziet.

Wat een hekel punt is bij de huidige generatie LCDs is, naast de prijs, dat zij via de HDMI/DVI uitgang geen normaal PC beeld kunnen produceren. Vaak is het zo dat je maar maximaal 1024*768 kan krijgen via HDMI/DVI. Via VGA is het overigens wel weer te doen.

[ Voor 25% gewijzigd door Roet op 12-04-2006 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorefest

Gorefest

serial killer.

Nou de TV's zijn binnen :) ik hoop dat ik deze week even de tijd heb om hem eens eventjes goed te testen op High Definition }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Roet schreef op woensdag 12 april 2006 @ 17:05:
[...]
1080i is in mijn ogen ook enkel écht nuttig bij een grote kijkafstand in combinatie met een groot scherm ( > 32" ). Ikzelf zit er ongeveer een kleine 2.5 meter vanaf dus dat vind ik het niet zo erg dat je het verschil tussen 1080i en 720p niet ziet.
[...]
Leuke van 1080i lijkt me juist dat je met een groot scherm ook bij kleinere kijkafstanden nog een mooi beeld hebt.

Of het nu een kek 1080i filmpje betreft of een kek 1080i Xbox360 spel...
Als je dan op 2.5 meter zit, dan zie je dat verschil denk ik juist wel.

Ik ben namelijk van plan een 37"scherm te kopen en er op een afstand van 2-3 meter te gaan zitten.
1080i lijkt me dan een duidelijk zichtbaar verschil op te leveren t.o.v. 720p...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
The_Sukkel schreef op woensdag 12 april 2006 @ 20:17:
[...]

Leuke van 1080i lijkt me juist dat je met een groot scherm ook bij kleinere kijkafstanden nog een mooi beeld hebt.

Ik ben namelijk van plan een 37"scherm te kopen en er op een afstand van 2-3 meter te gaan zitten.
1080i lijkt me dan een duidelijk zichtbaar verschil op te leveren t.o.v. 720p...
Klopt inderdaad. Ik ging er vanuit dat een groot scherm ook een gepaard ging met een grotere kijkafstand, mijn fout :P. Voor jou gaat die vlieger niet op. Maar inderdaad, bij een groter scherm heb je inderdaad baat bij een betere input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The_Sukkel schreef op woensdag 12 april 2006 @ 20:17:
[...]

Dat zou ik nu niet doen.
Binnenkort (echt niet lang meer) komen er heel wat LCD's uit met 1080p.
Dicht bij een scherm zitten dat 1080i geeft zal niet zo comfortabel zijn voor menu's op Xbox en dergelijke, omdat het interlaced beeld enorm trilt.
Als je die Benq DV3750 goed vond, dan zou ik toch eventjes wachten tot de 1080p opvolger ervan uit is (tenzij je TV natuurlijk stuk is, en je direct een vervangtoestel wilt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Ik heb nog wel even geduld... ;)

Zo lang mijn huidige (ruim 10 jaar oude) 72 cm 4:3 CRT Philips TV nog niet stuk is, krijg ik een nieuw (en nog erg duur) 37"LCD niet makkelijk langs mijn vrouw heen geloodst... En dat vind ik op mijn beurt weer niet zo heel erg, aangezien die dingen elk jaar nog met sprongen vooruit gaan en stukken goedkoper worden...

Maar als dat ding morgen stuk gaat... dan wordt het overigens geen BenQ DV3750, maar een Philips 37PF9830 of 37PF9731...

[ Voor 11% gewijzigd door The_Sukkel op 13-04-2006 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorefest

Gorefest

serial killer.

Op satplaza.com staat een stukje over de 9551 --> http://www.satplaza.com/wordpres/?p=1123
Met HD-Prepard logo maar volgens Philips volledig geschikt voor ontvangst van alle HDTV beeldformaten, waaronder ook 756P. Dit ondanks het feit dat er op vele discussieforums een hardnekkige discussie gevoerd wordt of dit wel het het geval is. Philips laat er echter geen onzekerheid door diverse uitspraken in de handleiding dat dit wel degelijk het geval is. Belangrijkste voordeel van de CRT HDTV televisie is vooral de prijs. Deze is meer dan de helft goedkoper dan een LCD scherm.

http://www.hardwaretesten.nl heeft inmiddels een week twee van deze beeldschermen op proef staan en zal zo snel als mogelijk is een test van deze ontvanger op het internet publiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

756p???

Hmmm moet ik zo'n site serieus nemen?

Overigens: we hebben het er al vaak over gehad: HD-signalen kunnen weergeven (d.m.v. downscalen op een 576 CRT) betekent nog niet dat het apparaat minimaal 720 beeldlijnen heeft. Dus geen HD-Ready...maar "HD-Prepared". M.i. betekent dat zo'n CRT in tegenstelling tot een gewone CRT een chip heeft die HD-signalen kan omzetten naar 576 beeldlijen...niet meer niet minder...en vandaar dat Philips er wel degelijk om heen zit te draaien...(behalve die Duitse Philips mail dan...die is gewoon klip en klaar...geen twijfel aan: 576 beeldlijnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Inderdaad. Daarom lijkt de Samsung HDTV mij een beter alternatief, die heeft tenminste 800 beeldlijnen en kan dus wel 720p weergeven zonder het te downscalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorefest

Gorefest

serial killer.

Heb nog nergens echt kunnen nalezen/controleren of die samsung wel ECHT 720 lijnen heeft.....dus...
Maar ga de philips volgende week zelf ook testen dus we zullen het wel zien.
Neem wel geld mee, als hij bevalt pak ik hem direct in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorefest

Gorefest

serial killer.

Misschien bedoeld men ook met 756P dat de beeldbuis dus 756 beeldlijnen heeft en dus wel HD ready is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekielja
  • Niet online
Gorefest schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 13:05:
Misschien bedoeld men ook met 756P dat de beeldbuis dus 756 beeldlijnen heeft en dus wel HD ready is.
of, wat logischer lijkt, het is een verwarring met 576 beeldlijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Even van Sat4All forum gejat:
quote: Philips
PHILIPS

Sehr geehrte Kundin, sehr geehrter Kunde,

vielen Dank für Ihre Anfrage.

Wir teilen Ihnen mit, dass dieser Fernseher 625 Linien besitzt, davon 576 für Bild und 1024 Pixel pro Linie.
Die Pixel an einem Röhrenfernseher werden runterskaliert. In diesem Fall wird 1280*720p entsprechend runterskaliert.
Wenn Sie Pixel Plus aktivieren, hat das Bild 2048 Pixel und 833 (intepolierte) Linien.

De Samsung daarentegen ondersteunt max 800 beeldlijnen, en kan dus wel 720p weergeven.
Wir hoffen Ihnen weitergeholfen zu haben.

Wenn Sie noch weitere Fragen zu diesem Thema haben,
geben Sie bitte folgende Referenznummer an <50-74271423>.

Mit freundlichen Grüßen,

Philips Kundenservice Center
Helaas, geen pure 720p dus. Het wordt, zoals die duitsers het zo mooi zeggen; 'Runterskaliert' !

[ Voor 9% gewijzigd door Roet op 14-04-2006 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorefest

Gorefest

serial killer.

Maar als je dus pixelplus activeert heb je 833 lijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exyge
Het lijkt er wel op, maar ik denk dat het dan ook werkt door eerst te downscalen en dan weer het beeld te upscalen met pixel plus.

Maar wat betekend interpoleren voor televisies exact? ik heb erop gegoogled maar kom niet echt een duidelijke uitleg tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorefest

Gorefest

serial killer.

Interpoleren betekend dus eigenlijk dat de tv tussen de normale lijnen er lijnen bij tussen rekend door gemiddelden te nemen. Dat is dus ook het principe van pixel plus. Hij zou dus fysiek wel 2x zoveel lijnen moeten hebben ander kan hij de geinterpoleerde lijnen niet laten zien.

Het verhoogt dus de resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gorefest schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 17:08:
Interpoleren betekend dus eigenlijk dat de tv tussen de normale lijnen er lijnen bij tussen rekend door gemiddelden te nemen. Dat is dus ook het principe van pixel plus. Hij zou dus fysiek wel 2x zoveel lijnen moeten hebben ander kan hij de geinterpoleerde lijnen niet laten zien.

Het verhoogt dus de resolutie.
Ja, en op dat punt snap ik het niet meer.
Uit de Duitse uitleg moet je wel afleiden dat het scherm 833 lijnen met 2048 "pixels" heeft, want je kunt moeilijk geïnterpoleeerde lijnen weergeven als je scherm niet zoveel lijnen kan weergeven.
Maar als hij dus maximaal 833 lijnen kan weergeven, waarom dan niet gewoon een HD beeld van 1080i (1920x1080) scalen naar 2048x833 (is dus upscalen horizontaal en downscalen verticaal :) ) ?
Dan kun je er wel geen Pixel+ meer op loslaten, maar bij een digitale bron lijkt mij dat toch niet nodig, er moet immers geen ruis verwijderd worden.

BTW : in Duitsland beweert de persvoorlichter nu dat hij tóch HD Ready is, maar ze hem zo niet noemen omdat het een CRT is...
Nochtans heeft de Belgische Philips helpdesk mij gemailed dat de TV niet aan alle eisen voldoet om "HD Ready" te zijn, maar ze laten bewust weg welke horde hij niet kan nemen :

"Laut Aussage von Philips-Pressesprecher Georg Wilde kann der Philips 32PW9551/12 sowohl 720 Zeilen als auch 1080 Zeilen beschreiben, also richtiges HDTV darstellen. Philips verwende aber nicht den Begriff "HD ready", da sich die Bestimmungen der EICTA zum "HD ready"-Logo auf Röhrenfernseher, die keine feste native Auflösung haben, sondern durch Veränderung der Ablenkung des Kathodenstrahls verschiedene Auflösungen darstellen könnten, nicht richtig anwenden ließen. Daher verwende man für die Röhrenfernseher die Bezeichnung "HD Prepared TV"."

Volgens de Philips persvoorlichter Georg Wilde kan de Philips 32PW9551/12 zowel 720 lijnen als 1080 lijnen weergeven, dus echte HDTV weergeven.
Philips zou echter niet het begrip "HD Ready" benutten omdat de bepalingen van de EICTA met betrekking tot het "HD Ready" logo niet correct toepaspaar zuden zijn op beeldbuis TV's omdat die geen vaste resolutie hebben, maar door het veranderen van het afbuigen van de kathodenstraald verschillende resoluties kunnen weergeven.
Vandaar zou men voor beeldbuis TV's de aanduiding "HD Prepared TV" gebruiken.

Een bizarre uitleg, en wel omdat de EICTA in haar documenten over de "HD Ready" norm precies uitstippelt dat het schermtype geen rol speelt, en zelfs uitdrukkelijk CRT vermeldt.

Uit de FAQ :

Q: Is the EICTA “HD ready” logo mark restricted to certain types of display devices?
A: No. The EICTA "HD ready" Minimum Requirements / "EICTA conditions for HD Labelling of Display
Devices" are neutral towards the technology used (plasma, LCD, DLP, DLA, LCoS, CRT, D-ILA ...) as well
as the implementation thereof (flat panel, rear projection, front projection, direct view, ...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuco
  • Laatst online: 03-03 18:59

Yuco

Womanizer!

Heb inmiddels deze mail ontvangen:
Goedemorgen,

Uw mail was over het hoofd gezien, onze excuses daarvoor. De tv komt vandaag bij ons binnen, bij vooruitbetaling betaalt u geen verzendkosten, wilt u het artikel onder rembours bestellen, dan betaalt u aan de chauffeur € 15,00 extra aan rembourskosten.
Met vriendelijke groet,
Nanny Robart

www.warenhuisservice.nl

----- Original Message -----
From: Remco IJpelaar
To: info@warenhuisservice.nl
Sent: Thursday, April 06, 2006 1:14 PM
Subject: philips ktv 82 pf - 32PW9551

Hebben jullie deze tv (http://www.warenhuisservi...l/internet/Item35516.html) al op voorraad? Zo niet, per wanneer wordt deze leverbaar?
Tevens melden jullie dat deze tv € 649,00 kost dat dat je dan geen verzendkosten betaalt. Geldt dat daadwerkelijk voor deze tv aangezien ik verwacht dat hij erg zwaar is?

mvg Remco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172320 schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 20:24:
lap tekst, incl. belgië en duitsland over de **pw9551
Is het geen idee om aan alle Philips klantenservices (nl, be, de, enz.) een mailtje te sturen waar al die tegenstrijdige berichten in staan zodat zij ook zelf weten dat elk land weer wat anders zegt? Ben benieuwd hoe ze daarop reageren. >:)
(Hopelijk?) kunnen ze ons wat duidelijkheid verschaffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136496 schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 01:41:
[...]
Is het geen idee om aan alle Philips klantenservices (nl, be, de, enz.) een mailtje te sturen waar al die tegenstrijdige berichten in staan zodat zij ook zelf weten dat elk land weer wat anders zegt? Ben benieuwd hoe ze daarop reageren. >:)
(Hopelijk?) kunnen ze ons wat duidelijkheid verschaffen...
Het gaat verder dan dat :(
Toen ik vond dat ik niet voldoende antwoord gekregen had, en een reply stuurde op het antwoord dat ik kreeg, kreeg ik een "Undeliverable".
Nochtans stond in de email uitdrukkelijk dat je binnen de paar weken kon reageren via hetzelfde email adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172320 schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 10:13:
[...]

Het gaat verder dan dat :(
Toen ik vond dat ik niet voldoende antwoord gekregen had, en een reply stuurde op het antwoord dat ik kreeg, kreeg ik een "Undeliverable".
Nochtans stond in de email uitdrukkelijk dat je binnen de paar weken kon reageren via hetzelfde email adres.
Slecht zeg :X

Btw, eigenlijk bedoelde ik dat er gewoon één brief gemaakt moet worden, waarin staat wat Philips Nederland over de xxPW9551zegt, wat Philips België erover zegt, en wat Philips Duitsland erover zegt.
Die stuur je dan naar al die verschillende klantenservices. Dan weten ze zelf ook tenminste dat ze tegenstrijdige antwoorden geven, en hopelijk kunnen ze dan bij hun tech-collega's/bazen één dezelfde (en hopelijk goede) antwoord terugsturen naar ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
De TV kan gewoon 576p en 833i met behulp van PixelPlus weergeven, dat is toch zo klaar als een klontje?

Het emailtje van de Duitse en Zweedse helpdesk vertaald, verklaart dit ook gewoon:
quote: Philips
We communicate that this television possesses 625 lines, of it 576 for picture and 1024 pixels per line to you.
The pixels at a tube television are down-scaled. In this case 1280*720p is down-scaled accordingly.
If you activate pixel plus, the fig. has 2048 pixels and 833 (interpolated) lines.
Iemand op DVD.nl verklaard daarnaast het volgende, over het mailtje van de NL helpdesk:
Dit mailtje heb ik ook gekregen van de consumer care, ik heb daarnaast naar philips gebeld en concreet gevraagd hoeveel beeldlijnen de tv daadwerkelijk kon weergeven, dus niet welke resolutie hij kan verwerken. Het antwoord hierop was 576 lijnen. Wat meteen ook de verklarende reden is waarom de tv hd-prepared is en niet het HD-Ready logo heeft.
Wel jamer dat hij net dan weer geen 720p kan weergeven zonder te downscalen, want dat zou echt meesterlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Oftwel een nutteloze tv =/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 168972

Staan hier de officiele gegevens niet op?
http://www.goedkopen.nl/downloads/philips_32pw9551.pdf

Anyway, ik vind hem niet mooi, ikga voor de samsung crt hdtv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 168972 schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 20:21:
Staan hier de officiele gegevens niet op?
http://www.goedkopen.nl/downloads/philips_32pw9551.pdf

Anyway, ik vind hem niet mooi, ikga voor de samsung crt hdtv.
Dat is gewoon de flyer, rechtstreeks van de philips.nl website. Verder gaat het niet om de specs die daarop staan, maar of hij wel of niet fisiek 720p kan weergeven zonder te downscalen.

Maar als ik het goed begrijp kunnen we ervan uitgaan dat hij 576 beeldlijnen heeft. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136496 schreef op zondag 16 april 2006 @ 02:14:
[...]
Dat is gewoon de flyer, rechtstreeks van de philips.nl website. Verder gaat het niet om de specs die daarop staan, maar of hij wel of niet fisiek 720p kan weergeven zonder te downscalen.

Maar als ik het goed begrijp kunnen we ervan uitgaan dat hij 576 beeldlijnen heeft. Toch?
Na al die maanden is dat nog altijd niet duidelijk.
Het gaat overigens om het maximum aantal lijnen dat hij kan weergeven, want een CRT kan perfect er minder tonen indien gewenst.
Gezien Philips zegt dat hij er 833 geïnterpoleerde kan weergeven in Pixel+ mode, moet hij dus minimaal 833 lijnen kunnen weergeven.
Maar daarmee weet je nog niet hoe hij het 1080i of 720p signaal dowscalet/upscalet.
Uit de berichten van getuigen op mundodvd.com blijkt dat de instellingsmogelijkheden voor Pixelplus, lijnverdubbelaar, enz. niet kunnen aangepast worden als de componentingang of HDMI gebruikt wordt.
Dit zou er kunnen op wijzen dat die signalen op een heel andere manier verwerkt worden dan de klassieke TV signalen (bijv. downscalen naar 833 en geen verbeteringen aanbrengen in het beeld).
In dat geval zou het logisch zijn dat dit scherm niet moet onderdoen voor een 32" LCD, gezien die toch maar 768 lijnen hebben (minimaal en maximaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op kieskeurig.nl hebben inmiddels een paar trotse huismannen een 'review' geplaatst over de 32PW9551, dus hij is blijkbaar al beschikbaar. Verder staan er niet echt dingen in die we nog niet wisten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136496 schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 00:04:
Op kieskeurig.nl hebben inmiddels een paar trotse huismannen een 'review' geplaatst over de 32PW9551, dus hij is blijkbaar al beschikbaar. Verder staan er niet echt dingen in die we nog niet wisten :/
Hier in België heb ik hem ook al in een toonzaal gezien (Molecule in Vichte, West-Vlaanderen).
Dus mijn besteld exemplaar zal niet lang meer op zich laten wachten.

Ik heb wel al zitten denken : op dit moment heb ik geen enkele HD bron (HDMI of component) om hem mee te testen.
Met alle ontwikkelingen die er zijn op TV gebied heb ik nog niet kunnen beslissen wat te kopen.
De Philips HD5700R spreekt mij wel aan, da's een DVD/HDD recorder combinatie met HDMI uitgang, die ook aan upscaling doet.
Anderzijds zit je hier met digitale TV mogelijkheden, die dan weer zo'n toestel oninteressant maakt, wegens de dubbele setup.
De "digitale" TV van Telenet (kabel) en Belgacom (ADSL) hier gebruikt enkel SCART kabels, dus daar krijg je geen ongecomprimeerd digitaal signaal mee binnen.
En dan is er nog TV Vlaanderen, waar je via satelliet kunt kijken.
Ik veronderstel dat daar wel settop boxen voor bestaan met HDMI uitgang, maar dan moet ik wel weer een schotel plaatsen (lelijk uitzicht, pakt veel plaats op mijn terras, enz.).
En binnenkort misschien HD uitzendingen, maar bij welke provider (Telenet, Belgacom, TV Vlaanderen) ?
Dit soort zaken zorgt ervoor dat ik heel lang wacht om apparatuur aan te schaffen.
Want mocht ik voor een schotel gaan, dan ben ik waarschijnlijk beter af met een settop box met ingebouwde harddisk en dubbele tuner, en wordt zo'n DVD/HDD recorder weer overbodig en een verloren aankoop...

De enige HD bron die ik eventjes ga kunnen benutten zal de Xbox 360 van mijn neefje zijn, maar die zal hem natuurlijk ook dezelfde dag nog terug willen hebben...

't Is toch wat met technologie, hee.
Altijd maar wachten op het ultieme, en dat wordt dan zo vaak uitgesteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:31

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
heb je geen PC met DVI poort? want die kan je dan met een omvormertje aan je HDMI poort van je tv doen.. en kan je een filmpje opzetten... of even een trailer downloaden van appleHD / wmvHD, zijn er genoeg in HD formaat..

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BiG-GuY schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 11:18:
heb je geen PC met DVI poort? want die kan je dan met een omvormertje aan je HDMI poort van je tv doen.. en kan je een filmpje opzetten... of even een trailer downloaden van appleHD / wmvHD, zijn er genoeg in HD formaat..
Ik heb een laptop van het werk en een vaste PC van mezelf.
Die laatste is al een jaar of 5 oud, maar was toen wel het topmodel, maar een DVI poort zit er niet op.

De laptop heeft standaard een VGA poort en S-Video.
Op het werk heb ik wel een port replicator waarop een DVI zit.
Een DVI -> HDMI kabel kost makkelijk 50€.
Je kunt je voorstellen dat ik moeilijk iedere avond die port replicator kan heen en weer halen.
En 50€ om eens een paar keer een testje te kunnen doen lijkt mij ook nogal veel.
Met het huidige gebrek aan werkzekerheid heb ik weinig zin om mij een port replicator voor één specifiek toestel aan te schaffen voor thuis.
Maar ik ga eens checken of niemand op het werk geen DVI -> HDMI kabel heeft die ik eens kan uitlenen, zodat ik eens een testje kan doen.
Misschien kan ik eens een foto nemen zodat het verschil kan getoond worden tussen mijn oude 4/3 50hz via Svideo en de nieuwe 16/9 100Hz "HD Prepared" via DVI->HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-01 12:21
Een DVI -> HDMI kabel kost makkelijk 50€.
HDMI-DVI kabeltje kost nog geen 10 euro! Hier! Verloopjes zijn nog goedkoper....zoek bij diezelfde site maar eens op HDMI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-04 15:41
Ik zat een tijdje terug een ander topic te volgen waar men ook nog niet voor een LCD tv wilde gaan. Daarin kwam steeds deze tv terug:

https://www.goedkopen.nl/index.php?product_id=1625&cat=5

Deze tv is toch in principe qua specificaties dezelfde als de Philips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kaajee schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 23:51:
[...]

HDMI-DVI kabeltje kost nog geen 10 euro! Hier! Verloopjes zijn nog goedkoper....zoek bij diezelfde site maar eens op HDMI
Ah, da's goedkoop.
Nu nog iets in België vinden dat even goedkoop is, maar dat zal wel lukken.
Alleen blijft het zo dat mijn laptop zonder port replicator geen DVI poort heeft, alleen VGA en S-Video.
Iedere avond de port replicator meenemen zullen ze niet toestaan op het werk.
Misschien eens de vrijdag, dan kan ik een heel weekendje testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorefest

Gorefest

serial killer.

Nou ik heb hem net even in de winkel getest op een PAL signaal en op een HD signaal. (de 32pw9551)
Het HD signaal zag er heel mooi uit, super scherp beeld op 1080i en 720p en ook heel veel detail. Hij mag dan wel niet echt HD ready zijn het beeld ziet er in elk geval wel zo uit. Als ik hem vergelijk met een HDready LCD scherm denk ik dat hij zelfs beter beeld geeft!

Op gewoon PAL signaal van een digitale satelliet ontvanger weet ik het nog zo niet. De geometrie zat wel goed, week slechts heel iets af naar de zijkanten maar ik had het idee dat het beeld zich op sommige momenten schokkend bewoog. Ook met alle digitale opties uit geschakeld bleef dit fenomeen zich voordoen.
Met de leuke pixelplus demo kon je goed zien wat het verschil tussen met en zonder is, met pixelplus aan is het beeld veel scherper, net of over de kant waar geen pixelplus is een folie over het scherm zit.
Wat ik nog niet goed heb kunnen testen is of de tv goed reageerd op het breedbeeld signaal, dus dat hij goed overschakeld van 4:3 naar breedbeeld indien de uitzending breedbeeld is. Ik weet dat sommige philips tv's dit niet (meer) ondersteunen, vind dit belachelijk voor woorden want ik wil niet de hele tijd op een knopje te hoeven drukken om het beeldformaat aan te passen.

Al met al denk ik dat je met deze TV zeker geen verkeerde koop zult doen (zeker voor deze prijs) en je weet zeker dat je op de toekomst voorbereid bent.

Nog ff plaatje toegevoegd is van HD 1080i bron:
Afbeeldingslocatie: http://www.sat4all.com/upload//1133668-32pw9551002.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Gorefest op 19-04-2006 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:31

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
de overscan kan makkelijk aangepast worden in het 'geheime' menu :)
0 6 2 5 9 6 i (op de afstandbediening indrukken)
is bij bijna alle philips tv's van de afgelopen 10 jaar voor het geheime menu :)
je kan daarin echt van alles aanpassen, waaronder de overscan..

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekielja
  • Niet online
Roncom schreef op woensdag 19 april 2006 @ 10:41:
Ik zat een tijdje terug een ander topic te volgen waar men ook nog niet voor een LCD tv wilde gaan. Daarin kwam steeds deze tv terug:

https://www.goedkopen.nl/index.php?product_id=1625&cat=5

Deze tv is toch in principe qua specificaties dezelfde als de Philips?
Die heb ik hier thuis staan, geweldige tv, heeft alleen geen HDMI en kan (voor zover ik weet) op z'n component ingang niet met 720p en 1080i overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorefest

Gorefest

serial killer.

De panasonic kan geen 720 & 1080 aan.

Met die service menu's moet je heel voorzichtig zijn, voor je het weet doet je tv het niet meer.
Maar overscan hebben eigenlijk alle TV's valt alleen nooit echt op. Word al rekening mee gehouden in de uitzending. Die plaatjes die hier als voorbeeld staan zijn ook niet helemaal eerlijk want het voorbeeld plaatje heeft niet eens een 16:9 verhouding, als de tv die helemaal moet laten zien zou je dus zwarte balken boven en onder krijgen en dat wil je dus echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exyge
Gorefest schreef op woensdag 19 april 2006 @ 13:35:
Nou ik heb hem net even in de winkel getest op een PAL signaal en op een HD signaal. (de 32pw9551)
Welke winkel? Ik kan die TV hier in Breda namelijk echt nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorefest

Gorefest

serial killer.

Hij is overal al te bestellen hoor!
Kijk maar eens via kieskeurig of www.vergelijk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exyge
Gorefest schreef op woensdag 19 april 2006 @ 15:24:
Hij is overal al te bestellen hoor!
Kijk maar eens via kieskeurig of www.vergelijk.nl
Ik ben voor electronica een beetje terughoudend wat internetwinkels betreft, ik denk ook dat hij nog nergens in een winkel staat.
Pagina: 1 2 ... 12 Laatste