TheRitz schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 16:29:
Dat duitse verhaal van Philips daar klinkt me véél betrouwbaarder in de oren dat van de Nederlandse klantenservice! 625 beeldlijntjes is precies een 'gewone' CRT. En inderdaad, als het ding ook maar nét het HD-Ready logo zou mogen dragen, dan zou Philips dat doen. Blijkbaar mogen ze het niet gebruiken, dus dan maar HD-prepared, wat een nietszeggende en nergens vastgelegde standaard is.
Maar in hun handleiding staat wel dat "HD Prepared" een label is dat enkel gegeven wordt aan schermen die aan "stricte eisen" voldoen, en dat door de EICTA, dezelfde organisatie dus die het label "HD Ready" uitreikt.
Op de site van die organisatie vind je echter niets als je naar "HD Prepared" zoekt.
Ik heb een mailtje gestuurd naar die organisatie met de Engelse tekst uit de Philips 32PW9551/12 manual, met de vraag wat nu die standaard precies inhoudt.
Of ik antwoord ga krijgen is een andere zaak, mijn mail naar Philips België wat nu eigenlijk het verschil is tussen "HD Ready" en "HD Prepared" zou ook binnen de 4 werkdagen een antwoord krijgen, maar daarna heb ik er niets meer van gehoord...
De informatie over dat scherm is ook zeer tegenstrijdig.
Op de site van Philips staat nergens dat hij "Pixel + 2" ondersteunt, toen ik in een winkel hier in België vroeg of die beschikbaar was, keek ik mee naar de specs die zij op het scherm doorkregen, en daar stond Pixel+ 2 op
Vreemd allemaal.
Pixel+ 2 schijnt namelijk over een grotere verwerking te beschikken, zodat hij niet eerst omrekent naar 576 lijnen, maar onmiddellijk een beeld tot 720 lijnen kan verwerken, en dat upscalen naar 833.
Als het dus toch over Pixel+ 2 zou gaan, dan zou het scherm ineens "HD Ready" zijn, maar waarom dan niet het label gebruiken ???
Nu, hier in Vlaanderen (Zuid-West-Vlaanderen om precies te zijn, dicht bij de Franse grens) vind ik dit scherm niet.
Iedere winkel kan het bestellen, maar geen enkele heeft het in de toonzaal staan, ik moet dus "blind" kopen, als ik het wil hebben.
Erger nog, winkeliers zeggen openlijk dat ze die CRT's kwijt willen.
Bedoeling is om alleen nog LCD's en plasma's te verkopen.
Omdat CRT's "niet meer genoeg gevraagd worden."
Je moet natuurlijk wel de motieven van die winkels begrijpen.
Voor hen bieden CRT's alleen maar nadelen : ze wegen zwaar, zowel bij de thuislevering als bij een reparatie.
Ze nemen meer ruimte in in hun magazijn.
En natuurlijk, hun voornaamste reden : ze kunnen er veel minder aan verdienen.
Voor de consument echter vind ik het een serieus nadeel.
CRT's wegen weliswaar loodzwaar, maar hoeveel keer verzet je zo'n toestel ?
En normaal gezien komt de installateur het toch thuisleveren, dus...
De prijs ligt vele malen lager, zeker als je een deftig beeld wilt.
Zwart is écht zwart, en niet dat donkergrijs zoals je op LCD's ziet.
Het scherm gaat ook veel langer mee dan een plasmascherm.
Het heeft ook geen last van eventuele dode pixels.
Heel belangrijk : scaling werkt veel beter, gezien een CRT geen "native" resolutie heeft.
Sluit maar eens een oude spelconsole aan op je LCD, en je zult zien hoe slecht upscalen wel werkt...
Of kijk eens hoe wazig een standaard PAL beeld eruitziet op de meeste LCD's.
En zo'n TV is natuurlijk ideaal als overgangsmodel, terwijl je wacht op de echte HD TV's.
Nu ziet iedereen het verschil tussen "HD Ready" (meestal max..1366x768) en "full" HD, waarbij men denkt dat de kous af is bij 1080i.
Maar ondertussen plant men voor HD-DVD en Blueray 1080p, met 72 Hz, zodat film, dat op 24 beelden per seconde gemaakt wordt, perfect zou kunnen weergegevn worden door elk frame 3 keer te tonen.
Om nog maar te zwijgen van OLED en SED die ergens in de toekomst zouden verschijnen, en LCD er oud zouden doen uitzien.
In heel die situatie geef ik liever geen 3000€ uit voor een LCD scherm dat een PAL beeld een beetje redelijk scalet, terwijl ik eindeloos wacht op HDTV in Vlaanderen, en dan lijkt mij zo'n 700€ (max.) TV echt wel het ideale overgangstoestel.
"Moet" ik binnen 5 jaar opnieuw upgraden, dan kost mij dat op dat moment misschien nog eens 1000€, maar dan ben ik nog stukken goedkoper af dan die gasten die nu al een "HD Ready" gekocht hebben van 2500€, en hele dagen op een vervormd of wazig PAL beeld zitten te kijken.