Ik ben op zoek naar een nieuwe camera. Op dit moment heb ik een ixus 50. Leuke camera als er voldoende licht is, maar bij onvoldoende licht (Autorai, Motorbeurs etc) krijg je waardeloze foto's.
Nu heb ik de afgelopen tijd veel gelezen over de F31fd. Vooral de kwaliteit van de foto's bij iso waardes t/m 800 is zeer goed te noemen. Een nadeel lijkt mij, dat je voor 'elke foto' steeds opnieuw instellingen moet wijzigen om er het maximale uit te halen. Daarnaast het medium xd-cards. Het is ook jammer dat de camera geen IS heeft.
Afgaande op review mbt de F40fd, denk ik dat de F31 op hogere iso waardes toch betere foto's maakt. Ook heb je minder 'manual control' op de F40.
De camera moet ook gebruikt worden door mensen die niet per foto de instellingen willen veranderen. Als P/S camera lijkt mij de A710IS van Canon dan beter. Al zijn de foto's op hogere iso waardes weer van mindere kwaliteit.
Tel daarbij op dat de opvolger van de F31 is aangekondigd, de F50fd en de keuze wordt nog lastiger. Alhoewel... de F50 heeft 12 MP (wtf heb je daar nou aan... mooie foto's bij hoge iso lijkt dan bijna een utopie), maar wel IS... Helaas pas beschikbaar vanaf september.
Mijn vraag is: welke camera zou jij op dit moment kiezen? De f31, de f40, de a710is of wachten op de f50?
Mijn eisen zijn:
-goede foto's bij weinig licht
-zoom is niet zo belangrijk, waar mogelijk gewoon dichterbij gaan staan
-liever SD
-makkelijk te bedienen
-goede auto-stand is ook mooi meegenomen als anderen de camera gebruiken die geen zin/tijd hebben om alles tot in de puntjes in te stellen
-formaat is niet het belangrijkste. Design ook niet.
Heeft iemand afgaande op deze eisen nog (andere) suggesties? Mensen met een F40 of F31, is het ontbreken van IS een gemis? Als ik het zo lees, denk ik zelf dat de F31 de beste keus is.
edit: ik lees dat je t/m iso 3200 kan selecteren met de F50 als je op 6MP schiet. Als hij t/m iso 800-1600 ongeveer dezelfde kwaliteit heeft als de F31, dan zou dit wel eens een topper kunnen worden. Of is dat in de praktijk niet mogelijk, aangezien de sensor 12 MP bevat op gelijke formaat (tov de F31)?
[
Voor 7% gewijzigd door
wilmundo op 26-07-2007 12:56
]