Mooooody schreef op woensdag 12 september 2007 @ 15:08:
De resolutie die je achteruit gaat is vergelijkbaar met de ruis die toeneemt. Het voordeel van ruis is dat je deze behoorlijk effectief kunt verwijderen met software, zodat dat de scherpte(/resolutie) teveel afneemt. Ik zie dus geen goede reden om een 12mp camera op 6mp te laten functioneren.
Dit is de theorie, ervanuit gaande dat de lens in staat is om 12mp resolutie goed te capturen.
Met dit soort semi-ultracompact camera's is dat echter meestal niet het geval. De lens is altijd een trade-off, en het toevoegen van pixels op het ccd levert vaak nauwelijks extra resolutie op na het optimum van de lens. Ik betwijfel ten sterkste dat die lens de 12mp echt recht doet...
Uitgaande van de beperking van de lens krijg je bij wijze van spreken het dubbele aan ruis tegen (een stuk) minder dan het dubbele aan extra resolutie. Uiteindelijk zullen de 6mp pics er dus beter uitzien.
Verder zijn er zat redenen om op 6 ipv 12mp te schieten. Om enkele te noemen:
1. Veel minder noodzaak tot (handmatige) postprocessing
2. Veel minder opslagruimte benodigd (dus veel meer pics te schieten op 1 kaartje)
3. Nauwelijks verschil in zichtbare reso tot A4 of zelfs grotere prints
Als je 6mp zonder veel ruis wilt, moet je snel een F31fd kopen.
Nope, F50 will do more then fine, zoals uit mijn hiervoorgaande post blijkt. Vind 'm zelfs beter.
Dat nog afgezien van de geringere afmeting en vele nuttige extra's van de F50 en... SD ipv XD!!

Schijnt dat de daglicht exposure @auto van de F50 ook beter is dan van de F3x serie.
Euh ja, maar dat heeft alles te maken met de ISO-stand die de camera daarmee gebruikt.
IS zorgt ervoor dat je een tragere sluitertijd kan gebruiken, waardoor je bijv. ISO400 ipv ISO800 kan gebruiken om een goed belichte foto te maken. Maar dat staat los van de ISO prestaties van een bepaalde ISO-stand.
ISO800 @1/4s sluitertijd zal voor veel minder ruis zorgen dan dezelfde ISO800 @ 1/32s sluitertijd.
Dat is nou precies het voordeel van IS: grotere sluitertijden zonder 'shake'.
Die zal per effectieve pixel niets (of niet veel) minder zijn dan op 12mp.
Als je de resolutie-output van een camera downscaled, doet de camera niets minder dan de gemaakte foto (in dit geval op 12mp) downscalen naar de gevraagde 6mp. Optisch heb je dan inderdaad minder ruis, maar het resultaat is hetzelfde wanneer je je 12mp met Photoshop downscaled naar 6mp (mét het voordeel dat je gewoon die foto op 12mp resolutie hebt)
Zelfde verhaal waarom een gedownscaled foto van een F50 er scherper uitziet dan een foto van de F31. Maar een print van de 12mp foto zal er op bijv. A3 (en groter) beter uitzien dan de gedownscaled versie van die foto. (simpelweg omdat je meer resolutie hebt en bij het postscripten er niet geinterpoleerd hoeft te worden)
Zie de nadelen van @12mp schieten hierboven.
Hoe vaak print je op A3? Hoe vaak heb je zin om te postprocessen? Ik schiet op een vakantie vaak 500+ foto's, waarvan grofweg de helft in low-light. Ik heb echt geen zin om dan 250+ 12mp foto's te gaan postprocessen terwijl mijn camera uitstekende LL pics can afleveren @6mp.
Mijn tijd is me daar echt te kostbaar voor
M'n DSC-R1 staat nu standaard ook @7mp. Meer heb ik gewoonweg niet nodig. En als ik dat een keer wel wil dan zet ik 'm wel voor enkele shots om naar 10mp (of 12 in geval van de F50).
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz