Hoofdcategorieën
Topicacties

[Total Commander] Ervaringen en tips *

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 last

Reageer Nieuw Topic
http://maverick.dynasoft.nl/pics/tc.png

Iedere keer als Total Commander voorbij komt in de meuktracker is er weer een groot aantal tweakers dat reageert. Het blijkt dus een flinke fanbase te hebben, maar een eigen topic heeft had het nog niet. Tijd voor een eigen topic dus :)

http://maverick.dynasoft.nl/pics/tcti1.png

Toen we nog in het DOS tijdperk leefde was er eens een filemanager die Norton Commander heette. Iedereen was er dol op, en blijkbaar ook een hoop tweakers in spe.

http://maverick.dynasoft.nl/pics/nc.png
Norton Commander

Toen we allemaal overging naar windows werd er nog steeds gretig gebruik gemaakt van deze tool, en er kwam een windows kloon, namelijk Windows Commander. De kloon werd door ontwikkeld en groeide uit tot een geheel eigen programma dat onder de schaduw van zijn voorganger uit groeide.

http://maverick.dynasoft.nl/pics/tc-a.png
Windows Commander

Windows Commander werd Total Commander toen er onenigheid met Microsoft dreigde.

http://maverick.dynasoft.nl/pics/tcti2.png

Hoofdfeatures
  • Direct access to Network Neighbourhood
  • Supports Drag & Drop with Explorer/the Desktop etc.
  • Command line for starting of programs with parameters, simply by typing the program name or by pressing CTRL+ENTER or CTRL+SHIFT+ENTER.
  • Configurable button bar and Start menu (User-defined commands) to place your frequently used DOS or Windows programs into a drop-down menu. The actual directory and/or the file under the cursor can be delivered to the application.
  • Configurable main menu.
  • Built in file viewer (Lister) to view files of ANY SIZE in hex, binary or text format, using either the ASCII- (DOS) or the ANSI- (Windows) character set. The line width and font size can now be changed. You can even view files inside archives! New: Support for Unicode UTF-8 format.
  • Bitmap viewer in Lister, additional formats through Irfanview (see addons).
  • HTML- and Unicode-Viewer in Lister.
  • Parallel port transfer function (direct cable connection), works between Win95/98/NT/2000/3.1 and DOS!
  • Thumnbails view shows preview images in file lists.
  • Custom columns view allow to show additional file details.
  • Total Commander comes in the following languages: English, German, French, Italian, Danish, Swedish, Norwegian, Dutch, Spanish, Czech, Russian, Polish, Hungarian, and now also Hebrew, Greek, Afrikaans, Catalan, Turkish and Ukrainian!
  • The help is available in English, German and French (separately).
Bestanden
  • Extended copying, moving, renaming and deleting of entire trees (Enables deleting "full" directories).
  • Compare files by content.
  • Synchronize directories (with subdirs), or a directory with a ZIP file.
  • Encode/Decode files in UUE, XXE and MIME format.
  • Split/Combine big files.
  • Search for duplicate files.
  • Show/select files with specific search pattern, size, date or contents.
  • Restore selection as it was before the last file operation (NUM /).
  • Enhanced search function with full text search in any files across multiple drives, even inside archives.
  • Multi-rename tool: Allows to rename multiple files in one step (Hotkey: Ctrl+M)
Ftp client
  • Built-in FTP client supports most public FTP servers, and some mainframes
  • FTP and WWW proxies for FTP connections; new also SOCKS4+5.
  • FXP: Send files directly from one remote server to another.
  • Resume aborted downloads.
  • Add files to download list (through context menu) and download later.
  • Download in the background (separate thread).
Gecomprimeerde bestanden
  • Archives are handled like subdirectories. You can easily copy files to and from archives. The appropriate archiving program is automatically called. pkzip, arj, lha, rar, ace and uc2 are all supported.
  • Built-in ZIP-compatible packer, supports long filenames! This packer is based on ZLIB by Info-Zip .
  • Internal unpackers for ZIP, ARJ, LZH, TAR, GZ,CAB, RAR and ACE formats.
  • Additional packers can be added as plugins. See addons page.
  • Pack large archives in the background (separate thread).
  • Copy files directly from one archive to another.

Ook is er veel funcionaliteit toe te voegen dmv plugins

http://maverick.dynasoft.nl/pics/tcti3.png

xBaseView 6.2
Imagine Version 0.9.0.0
Uninstaller 1.7.3
AmpView 3.1 final
ISO 1.7.3 beta 3
SynPlus 2.7.1
TC Plugins Manager 1.8.5.3
Virtual Disk 1.30 beta 3
SGViewer 1.8.7 RC
PluginManager 2.6

http://maverick.dynasoft.nl/pics/tcti4.png

http://www.ghisler.com/ - Officiele TC site.
http://www.ghisler.ch/board/ - Officiele forum
http://www.totalcmd.net/ - Site met ontiegelijk veel plugins voor total commander
meuktracker: Total Commander 6.54 public beta 3 - Laatste meuktracker vermelding

http://maverick.dynasoft.nl/pics/tcti5.png
  • Wat is de laatste versie, hoe voelt de nieuwste Beta versie
  • Wat voor plugins gebruik je allemaal
  • Hoe ziet jouw TC venster eruit
  • Andere TC sores
  • Wat kan er nog meer in de Topicstart, suggesties welkom

Omdat het gebruikelijk is dat de TS aftrapt hier mijn TC venster:
http://maverick.dynasoft.nl/pics/tcmw.png

"Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt."

Waarom er geen eerder topic is?
Omdat de huidige generatie 't een kutprogramma vind.... Alle stagaires die ik zie kennen alleen verkenner en hebben de dos-tijd nieteens meegemaakt.
Als "oudje" die met DOS is opgegroeid (win3.1 zoog en 95 bestond nog niet) is Norton net zo basic als DOS zelf, en dan is de overstap naar total commander geen punt.

Overigens is er ook een officiele Norton commander voor windows, maar die kon niet meer tippen aan Total Commander (Toen nog windows commander)

Duss..........................
Reg. datum: 13 maart 2001

hmm, ik ben toch ook van het WfW 3.11 tijdperk, maar ik bergijp niet waarom je extra applicaties gaat installeren die dezelfde mogelijkheden hebben als de standaard applicaties in je OS....

Reg. datum: 09 mei 2000

quote:
DJSmiley schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 01:42:
Waarom er geen eerder topic is?
Omdat de huidige generatie 't een kutprogramma vind.... Alle stagaires die ik zie kennen alleen verkenner en hebben de dos-tijd nieteens meegemaakt.
Als "oudje" die met DOS is opgegroeid (win3.1 zoog en 95 bestond nog niet) is Norton net zo basic als DOS zelf, en dan is de overstap naar total commander geen punt.

Overigens is er ook een officiele Norton commander voor windows, maar die kon niet meer tippen aan Total Commander (Toen nog windows commander)

Ik was vroeger die-hard NC gebruiker en ben tevens keyboard junkie, maar Total Commander is mij imo veel te keyboard-intensief. Met de combinatie van keyboard en muis die ik in de Explorer (of in mijn geval Finder) kan gebruiken werk ik veel sneller. Alleen in een SSH-sessie (of fysieke terminal) met een *nix bak gebruik ik nog wel eens een NC-kloon (Midnight Commander) omdat dat bij gebrek aan een muis dan het beste alternatief is.

Tis gewoon geen handige manier van werken meer. Overigens gebruik ik liever FAR, die ziet er tenminste ook nog old-schol uit ;)

Bigs wijzigde dit bericht 31-01-2006 01:58 (8%)

user brain not connected...

Paulusje, omdat deze net iets beter werkt.
En ik vindt hem iets stabieler kopieren. (mss is het enkel het gevoel bij mij)
(niet wachten totdat "Deze Computer" scherm is geladen om bij je schijven te komen.

Daarom gebruik ik nog steeds Windows Commander :)
FTP-en gaat er ook gewoon goed mee.
Snel en stabiel zijn denk ik wel de grootste pluspunten.
En de kleine handigheidjes maken het af.

Enige nadeel vindt ik dat als hij chines tekens tegenkomt hij het niet snapt.
(URL bestandje met japanse tekens kopieert hij niet of je kan de naam niet wijzigen. Wel vanuit Explorer)

// users are losers //Kimmo.biz // systeemspecs //

Biker Mice from Mars \o/
Reg. datum: 28 november 2000

Ik ben echt begonnen als DOS knulletje en heb ook erg vaak met Norton Commander in aanraking geweest. En als ik in de CLI kom heb ik nog wel snel de neiging om NC (of een kloon ervan) te pakken.

Maar onder Windows/GUI heb ik er meer irritatie aan dan dat het echt prettig werken is voor mij. Dit heeft denk ik oa te maken dat in Norton Commander in DOS het gewoon echt werken was met het toetsenbord (jah, ik weet dat NC muisondersteuning heeft), en in Windows/GUI zit je veel meer met de muis te werken en daar in zit explorer beter in elkaar imho (al is het gemis van dubbele structuren wel eens lastig, maar geen ramp).

Het staat hier wel geinstalleerd. Maar ik werk er zelden mee.

edit: * Vinnie heeft TC ook in de oude NC kleurtjes ingesteld staan :Y)

Vinnie wijzigde dit bericht 31-01-2006 02:19 (5%)

...
Reg. datum: 25 januari 2002

Ik blijf gewoon hardcore met het toetsenbord werken.. ken nog steeds alle functies uit het dos-tijdperk, vooral met veel archieven en kopieeropdrachten is er niks snellers dan TC.

Het houdt mijn pc'tje op orde, kan in 1 oogopslag zien hoeveel ruimte ik nog heb, waar ik zit, en hoe groot sommige mappen zijn...

Heb hem zelfs zo geconfigureerd dat ie qua kleur op de oude NC lijkt...
Kon vroeger al niet zonder NC, en nu ook niet meer zonder TC...

MEDIACENTER P4 3.6GHz | 2GB DDR2 | 5TB ||| MEDION AKOYA OSX86 | ATOM 1.6GHz | 1GB | 80GB ||| ASUS EEE PC 900 | CELERON 900 MHz | 1GB | 12GB

quote:
Paulusje schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 01:51:
hmm, ik ben toch ook van het WfW 3.11 tijdperk, maar ik bergijp niet waarom je extra applicaties gaat installeren die dezelfde mogelijkheden hebben als de standaard applicaties in je OS....

Omdat TC alle functies die verkenner ook kan beter doet, en meer kan. Fatsoendelijk ftp'en is er met de verkenner niet bij. Ook kun je alleen in zips kijken, NC kijkt ook in ARJ RAR ACE etc. Je hebt 2 locaties tegelijk open, waardoor je makkelijk kan verplaatsen en kopieren zonder met 2 schermen te moeten hannessen.
Ik geef toe dat het even wennen is als je het niet kent, maar het is ook stukken overzichtelijker als je alles eenmaal hebt weten te vinden. Ik ben in windows 95 ook eerst met de verkenner gaan werken, ik was NC al helemaal afgeleerd toen ik TC ging gebruiken, maar na een tijdje gaat het allemaal net zo soepel als vroeger.

"Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt."

Reg. datum: 06 februari 2003

TC is natuurlijk de bom. Ik heb nog steeds (naast NC-DOS, want die kan soms rare bestanden deleten die zelfs TC niet meer snapt) ook Norton Commander voor Windows versie 2.01 in gebruik, om één reden:

Het lukt me niet om met TC een historie van aangemaakte directory-namen actief te krijgen.
Bij NC is dat F7-pijltje naar beneden en hebbes.

Als ik echter met TC de dirs "tweakers suck" en "tweakers suck more" wil aanmaken, moet ik die tweede dir weer volledig intikken. En we gebruiken Commander-achtige apps nu juist omdat we luie donders zijn. Bij Norton hoef je alleen " more" toe te voegen. Lekker vlot.

Is het een tekortkoming van mij of van TC dat ik geen mogelijkheid zie een NC-achtige historie tevoorschijn te krijgen?

Verder nog een irritatie: NC heeft een ingebouwde tekst editor, die ik veertig keer per dag gebruik om even een paar woorden in een txt, bat, of ander soort plain-text filetje te veranderen.
TC echter, roept ALTIJD een externe editor aan. Die mogen dan wel krachtiger zijn, en ik beveel van harte Edxor aan, maar zo snel en makkelijk als (alt-)f4 ..tikketikke.. ram op escape ram op enter en klaar, wordt het nooit.

Hm. Eigenlijk heb ik dus twee redenen waarom NC nog altijd veelgebruikt is :)

TCF
Reg. datum: 11 september 1999

Vraagje, kun je op een of andere manier ook handig het complete pad kopieren waar 1 van de 2 vensters zich op dat moment bevind?
Dus stel die staat op d:\program files\microsoft\common files\ dan wil ik die string als tekst knippen en plakken.
Reg. datum: 08 april 2002

mijn favorieten voor totalcmd:

editor: pspad www.pspad.com
branden in totalcmd: http://www.tiasoft.de/tcburner/ (nero kan de kast in) ;)
dir info: http://www.totalcmd.net/plugring/visdirsize.html

Kompjoeters?? hu?

Reg. datum: 04 november 2005

quote:
Mar schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 22:59:
Vraagje, kun je op een of andere manier ook handig het complete pad kopieren waar 1 van de 2 vensters zich op dat moment bevind?
Dus stel die staat op d:\program files\microsoft\common files\ dan wil ik die string als tekst knippen en plakken.
Jazeker kan dat. Klik maar eens op die string boven de filelist. :)

Reg. datum: 10 augustus 2001

_o_ Total Commander _o_

Ik maak er al gebruik van toen het nog Norton Commander heette en het in DOS draaide, wat voor mij onderhand al zeker zo'n 8 jaar is gok ik. En ik zou niet zonder willen, Total Commander werkt zoveel makkelijker en sneller dan te gaan kloten met verschillende vensters van Windows Verkenner, etc.

Overigens ben ik blijven hangen bij TC 5.50, maar aangezien alles nog werkt zoals ik het wil hebben ben ik niet van plan om snel te gaan updaten, want ik maak nu al iets van 3 jaar gebruik van deze versie :P Zonder enige plugins, ik zou zo snel niet kunnen bedenken wat ik mis in TC wat er niet standaard in zit.

Hahn wijzigde dit bericht 31-01-2006 23:49 (10%)

Reg. datum: 20 februari 2004

Hier ook iemand die al lang gebruik maakt van TC ( en sinds kort ook legaal O-) ).
Vroeger altijd NC onder DOS gebruikt ( vooral toen de CD-ROM net uitkwam was dat ideaal ! met DOS zelf al die directories doorspitten was niet meer om te doen )

Waarom ik TC gebruik ? Omdat ik met TC en een toetsenbord sneller ben dan met de verkenner en een muis. Omdat TC sneller kopieert dan Windows ( met de goede instellingen al helemaal ). Omdat TC niet 10 minuten aangeeft dat er nog 2 minutesn moet worden gekopieerd. Omdat ik graag sorteer op de echte bestandsextensie, niet de omschrijving ervan. Omdat TC NIET stopt met verplaatsen zodra hij een bestand tegenkomt dat niet gewist kan worden. en verder natuurlijk de FTP client, de multirename-tool, de filequeue, de optie om alle bestanden in een map en submappen in 1 lijst te zien en bewerken....need i say more !

Een paar persoonlijke favoriete plugins :
  • Startup guard : een plugin die alle lokaties toont waar programma's staan die zichzelf automatisch opstarten ( inclusief registry ), en van waaruit je deze ook kunt uitschakelen.
  • TCBurner : Brand CD's en DVD's vanuit TC ( ook van images )
quote:
en waarom zou ik tich verschillende tools en shell commando's gaan gebruiken als ik het allemaal vanuit 1 applicatie kan ? ;)
BOFH @ #Netwerken

quote:
December schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 23:47:
Overigens ben ik blijven hangen bij TC 5.50, maar aangezien alles nog werkt zoals ik het wil hebben ben ik niet van plan om snel te gaan updaten, want ik maak nu al iets van 3 jaar gebruik van deze versie :P Zonder enige plugins, ik zou zo snel niet kunnen bedenken wat ik mis in TC wat er niet standaard in zit.

Er zijn flink wat verbeteringen sinds die versie geweest, zeker de moeite waard om een upgrade te doen :)
Daarnaast kan je gewoon gratis upgraden naar de nieuwste versie, dus ook dat moet geen probleem zijn ;)

TotalCommander is gewoon het allereerste wat ik installeer, ik kan gewoon niet snel werken met windows verkenner.

Mijn favo plugin is de SFTP plugin, erg jammer dat die er niet by default inzit, maar dat heeft te maken met de zwitserse export rechten :(

http://developer.berlios.de/projects/sftp4tc/

Erkens wijzigde dit bericht 31-01-2006 23:58 (11%)

03-06 (9802): werkt dit nog wel nu je zwart bent?
03-06 Erkens: Uiteraard, het werkte ook al voordat ik ro...
18-06 (7406): /me zwaait naar erkens

SMS "SIG bericht" naar 0614447538

Mark It Zero!
Reg. datum: 08 november 2003

Ik gebruik het vooral voor het kopieren en beheren van m'n backups :) Kopieren omdat dat met TC toch net wat fijner en stabieler gaat als met verkenner (je ziet tenminste hoe snel het gaat enzo, dat mis ik met verkenner toch wel heel erg), zeker met grote hoeveelheden data.
En de synchronisatie functie werkt ook zeer prettig, gebruik ik elke week om mijn backups te onderhouden en ze naar een andere pc te pompen.

Goed programma :)
Reg. datum: 10 augustus 2001

quote:
Erkens schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 23:56:
[...]

TotalCommander is gewoon het allereerste wat ik installeer, ik kan gewoon niet snel werken met windows verkenner.
Het mooie aan Total Commander is dat je het niet eens hoeft te installeren :D
Na een format en een schone Windows installatie zoek ik gewoon de TC map op, start de exe en kan ermee werken.

BOFH @ #Netwerken

quote:
December schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 23:58:
[...]
Het mooie aan Total Commander is dat je het niet eens hoeft te installeren :D
Na een format en een schone Windows installatie zoek ik gewoon de TC map op, start de exe en kan ermee werken.
true, met "installeren" bedoel ik ook mijn installatie directory kopieeren, ik heb mijn ini file namelijk gewoon in de install dir staan zodat ik netjes al mijn plugins en settings heb :)

03-06 (9802): werkt dit nog wel nu je zwart bent?
03-06 Erkens: Uiteraard, het werkte ook al voordat ik ro...
18-06 (7406): /me zwaait naar erkens

SMS "SIG bericht" naar 0614447538

Reg. datum: 01 april 2005

:agrees

niks geen install mut

gewoon lekker starten
uber programma ..
dikke 10 en tijd worden voor zo een topic ;)

Masterlijk programma dit, kheb hem ongeveer 95% van mijn tijd dat ik bezig ben met de pc open staan :D, het werkt allemaal zo simpel, 1000x makkelijker dan die #$%@ verkenner

edit: oja, FTP tool is ook machtig prachtig :D

The_Scarabial wijzigde dit bericht 01-02-2006 00:07 (13%)

Reg. datum: 29 juni 2001

Hoe krijgt de TS zo'n mooi TC scherm ? Ik heb nog steeds die ouwe meuk als knoppen.

Is dat ergens te downloaden ?

Edit: Al gevonden volgens mij : http://www.totalcmd.net/plugring/alesy_button_bar.html.

Thanx !

BoXie wijzigde dit bericht 01-02-2006 00:08 (32%)

Ziet de wereld op f1.4

Super programma, gebruik het nu een aantal maanden en er is _zo_ veel aan te passen! Heerlijk gewoon, en ook nog simpel na een format je instellingen terugkrijgen door het pad van de .ini aan te passen :) Ik ga zeker eens naar de plugins kijken die er genoemd zijn aangezien ik nog geen plugins geinstalleerd heb. In ieder geval is het al mijn vaste vervanger geworden voor Explorer en m'n FTP client!

Complimenten voor de topicstart trouwens, ziet er goed uit

Misschien even leuk om te weten dat ik 18 ben en nooit met Norton Commander heb gewerkt ;) Dus het is niet zo dat er alleen maar tweakers van de 'oude garde' mee werken :)

sOid wijzigde dit bericht 01-02-2006 00:17 (16%)

Flickr - Website - Dovie'andi se tovya sagain

Reg. datum: 29 juni 2001

Inderdaad .. complimenten voor de post. Soort Tribute voor dit old-skool superprogramma !!

Overigens raad ik zeker de Visualdirsize plugin aan .. dat werkt echt geweldig !!

http://www.totalcmd.net/plugring/visdirsize.html

BoXie wijzigde dit bericht 01-02-2006 00:29 (44%)

Reg. datum: 11 september 2001

quote:
DeKoning! schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 17:32:
Verder nog een irritatie: NC heeft een ingebouwde tekst editor, die ik veertig keer per dag gebruik om even een paar woorden in een txt, bat, of ander soort plain-text filetje te veranderen.
TC echter, roept ALTIJD een externe editor aan. Die mogen dan wel krachtiger zijn, en ik beveel van harte Edxor aan, maar zo snel en makkelijk als (alt-)f4 ..tikketikke.. ram op escape ram op enter en klaar, wordt het nooit.

Er is een lister-plugin dat juist ook doet wat jij wilt (f3 ..tikketikke.. ram op escape ram op enter en klaar), mitst goed geconfigureerd.
zie: SynPlus.
Speed Freak
Reg. datum: 27 februari 2002

Superrrr Prog! _/-\o_
Dood aan verkenner! :r

Preeeee's:

Kopieren/Verplaatsen is veel fijner (de skip functie, als er iets in gebruik is!)
(Verkenner stopt gewoon, omdat je geen andere keus hebt dan OK (?? Niet OK!!!))
Uit pakken (ALT + F9) is te gek. (winrar Ingestelt als uitpakker)
Rename tool is super (MP3's renamen)
FTP werkt prima.
Alles is veel overzichtelijker! (2 Drive's naast elkaar)

En nog veel meer nu ik een paar van die plugins ga gebruiken...

Ik zou alle stagelopers (heb er zelf ook mee te maken) aanbevelen om dit
ipv Verkenner te gaan gebruiken.

Abit nf7-s v2.0 - 2600+ Barton @2300mhz - 2x 256 pc3200 infineon - 60gig ata133 80/120 ata100 - MSI gf4ti4200 128mb - iIlyama 452pro - - - - En nog een paar bakken:)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: