quote:DinoPK schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 22:49:
Average zit niet op een D5, ik neem aan dat dit hetzelfde is als multi segment? Juist als ik die mode gebruik dan is de gehele foto wel netjes, maar het onderwerp dus onderbelicht. Op te lossen met een invulflits natuurlijk. Blijft enorm wennen dat een camera andere dingen ziet dan onze eigen ogen. Je kan met een camera wel door roosters en gras etc heenkijken, maar 2 verschillende lichtreflectie vormen heeft een camera het weer moeilijk mee. Geinig eigenlijk.
Klopt, officieel heet het op zowel de 5D als de 7D Multi-Segment of 14 Pattern Honeycomb, maar eigenlijk is het een gemiddelde van het hele bereik, kortom Average.
Dat een camera andere dingen ziet dan je ogen kan je als een gebrek zien en daarnaar ook schieten, of het juist te gebruiken om dingen te isoleren. In theorie is het leuk, maar in de praktijk heb ik erge moeite mee.. Maar ik ben aan het oefenen, oefenen, oefenen.
quote:suspect schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 22:49:
@Oxi:
Weet je zeker dat de KM 1/1000 haalt, want de gemiddelde Nikon of Canon halen respectievelijk maximaal 1/500 en 1/250.
[...]
Je kan je beter eerst even afvragen waarom de meesten de AV-stand gebruiken, in plaats van het te doen omdat de rest het ook doet.
Dus eerst gewoon even de automaat gebruiken, en dan kijken hoe de sluitertijden zich ten opzichte van het diafragma verhouden.
En als je een telelens gebruikt moet je altijd zorgen dat de sluitertijd sneller is dan het aantal millimeter.
Dus op 210mm moet je, rekening houdend met de cropfactor, zorgen dat je boven de 1/300 zit. (maar dat had je zelf ook al door...)
Bij de test die ik net deed was het toevallig 1/1000s maar dankzij High Speed Sync kan je flitsen tot en met de kortste sluitertijd (1/4000s). Een normale flits is 1 flits, maar vanaf de maximale sync snelheid van de sluiter werkt dat niet meer. Want de sluiter is op geen moment helemaal open maar schuift als een soort "brievenbus" over de sensor heen. HSS (High Speed Sync) op de flitser is hiervoor essentieel want die maakt dan niet 1 flits maar een serie kleine flitsjes om toch de hele sensor gelijk te kunnen belichten.
HSS is dus noodzakelijk op een flitser om sluitertijden sneller dan 1/160s te halen.
De 5D en 7D hebben een relatief trage maximale sync snelheid omdat er antishake in de body zit. Dan is er nog minder camershake en kan dat nog beter gecompenseerd worden.
Over die A-mode en de velen die dat doen. Ik schiet daar standaard ook in zodat ik meer controle heb over de depth-of-field. Als ik in daglicht landschappen schiet kan ik het diafragma vastzetten op F/5.6 ~ F/8 om alles zo scherp mogelijk te krijgen en scherp tegelijk.
Maar als ik ergens ben waar de sluiter belangrijker is (snelle vechtsport-actie) dan is de S-mode (Shutter Priority) veel handiger.
Wat jij hier 'Automaat' noemt moet je niet opvatten als de Auto stand. Dat reset op een KM-camera alle instellingen, ook degene die je niet wilt. Als je het automatisch wilt doen, gebruik dan de Program (P) mode.
quote:JePeVePe schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 23:07:
Verders, zet flash stand 's op 'Pre TTL'. TTL is een flits techniek die zelf bepaalt hoe hard ie moet flitsen. Ik ken ADI niet, maar TTL wel, en TTL werkt super.
ADI is PreflashTTL maar inclusief afstandsintegratie. Dus in plaats van puur af te gaan van de eerste flits pakt hij ook de afstand tot het onderwerp in die berekening en maakt het betrouwbaarder (volgens de handleiding, ik merk persoonlijk weinig verschil).
Voor ADI heb je wel een D-type lens nodig. Dat is de (D) in de lensaanduiding. Als de lens het niet ondersteund gaat de camera vanzelf terug naar PreflashTTL. Ook volgens de handleiding, want ik merk soms op ADI slecht belichtte foto's en op PreflashTTL goede op een niet-D-lens. Maar op een D-lens werkt het juist wel goed.
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock