Hoofdcategorieën
Topicacties

[dSLR] Konica Minolta Dynax 5D & 7D Topic V2.0

Pagina: 1 2 3 4 ... 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 12 september 2001

quote:
DinoPK schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 22:49:
Average zit niet op een D5, ik neem aan dat dit hetzelfde is als multi segment? Juist als ik die mode gebruik dan is de gehele foto wel netjes, maar het onderwerp dus onderbelicht. Op te lossen met een invulflits natuurlijk. Blijft enorm wennen dat een camera andere dingen ziet dan onze eigen ogen. Je kan met een camera wel door roosters en gras etc heenkijken, maar 2 verschillende lichtreflectie vormen heeft een camera het weer moeilijk mee. Geinig eigenlijk.

Klopt, officieel heet het op zowel de 5D als de 7D Multi-Segment of 14 Pattern Honeycomb, maar eigenlijk is het een gemiddelde van het hele bereik, kortom Average. :)

Dat een camera andere dingen ziet dan je ogen kan je als een gebrek zien en daarnaar ook schieten, of het juist te gebruiken om dingen te isoleren. In theorie is het leuk, maar in de praktijk heb ik erge moeite mee.. Maar ik ben aan het oefenen, oefenen, oefenen. :P
quote:
suspect schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 22:49:
@Oxi:
Weet je zeker dat de KM 1/1000 haalt, want de gemiddelde Nikon of Canon halen respectievelijk maximaal 1/500 en 1/250. :?

[...]

Je kan je beter eerst even afvragen waarom de meesten de AV-stand gebruiken, in plaats van het te doen omdat de rest het ook doet. ;)
Dus eerst gewoon even de automaat gebruiken, en dan kijken hoe de sluitertijden zich ten opzichte van het diafragma verhouden.
En als je een telelens gebruikt moet je altijd zorgen dat de sluitertijd sneller is dan het aantal millimeter.
Dus op 210mm moet je, rekening houdend met de cropfactor, zorgen dat je boven de 1/300 zit. (maar dat had je zelf ook al door...)

Bij de test die ik net deed was het toevallig 1/1000s maar dankzij High Speed Sync kan je flitsen tot en met de kortste sluitertijd (1/4000s). Een normale flits is 1 flits, maar vanaf de maximale sync snelheid van de sluiter werkt dat niet meer. Want de sluiter is op geen moment helemaal open maar schuift als een soort "brievenbus" over de sensor heen. HSS (High Speed Sync) op de flitser is hiervoor essentieel want die maakt dan niet 1 flits maar een serie kleine flitsjes om toch de hele sensor gelijk te kunnen belichten.
HSS is dus noodzakelijk op een flitser om sluitertijden sneller dan 1/160s te halen. :)

De 5D en 7D hebben een relatief trage maximale sync snelheid omdat er antishake in de body zit. Dan is er nog minder camershake en kan dat nog beter gecompenseerd worden. :)

Over die A-mode en de velen die dat doen. Ik schiet daar standaard ook in zodat ik meer controle heb over de depth-of-field. Als ik in daglicht landschappen schiet kan ik het diafragma vastzetten op F/5.6 ~ F/8 om alles zo scherp mogelijk te krijgen en scherp tegelijk.
Maar als ik ergens ben waar de sluiter belangrijker is (snelle vechtsport-actie) dan is de S-mode (Shutter Priority) veel handiger. :)

Wat jij hier 'Automaat' noemt moet je niet opvatten als de Auto stand. Dat reset op een KM-camera alle instellingen, ook degene die je niet wilt. Als je het automatisch wilt doen, gebruik dan de Program (P) mode.
quote:
JePeVePe schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 23:07:
Verders, zet flash stand 's op 'Pre TTL'. TTL is een flits techniek die zelf bepaalt hoe hard ie moet flitsen. Ik ken ADI niet, maar TTL wel, en TTL werkt super.

ADI is PreflashTTL maar inclusief afstandsintegratie. Dus in plaats van puur af te gaan van de eerste flits pakt hij ook de afstand tot het onderwerp in die berekening en maakt het betrouwbaarder (volgens de handleiding, ik merk persoonlijk weinig verschil).
Voor ADI heb je wel een D-type lens nodig. Dat is de (D) in de lensaanduiding. Als de lens het niet ondersteund gaat de camera vanzelf terug naar PreflashTTL. Ook volgens de handleiding, want ik merk soms op ADI slecht belichtte foto's en op PreflashTTL goede op een niet-D-lens. Maar op een D-lens werkt het juist wel goed.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

quote:

Als ik je problemen zo lees is juist dat PDF bestand of de boek versie ervan super geschikt voor jouw.
Zelf had ik voor ik aan mijn D7D begon al wat meer ervaring met de instellingen, maar toch leek het me handig dat boek te hebben.
Ik heb zelf ook de boek versie gekocht en ik ben er heel blij mee.
Er zijn heel veel dingen die ik al wist, maar die nog even extra duidelijk uitgelgd staan, altijd makkelijk.
Maar ook een aantal dingen die ik nog niet goed begreep, en tips voor instellingen waar ik veel aan had.
Het is een heel bedrag, maar je gaat je dure camera daarna wel een stuk effectiever gebruiken.

Succes

Daar sluit ik mij helemaal bij aan. :)

Ik heb van diezelfde schrijver de pdf gekocht voor de A1/A2/A200. Omdat mijn pa nu mijn oude A1 gebruikt en daar veel aan zal hebben. En hij liep ook tegen dezelfde punten op die DinoPK hierboven noemde.

quote:
DinoPK schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 19:45:
Heeft iemand hier misschien een goede handleiding of PDF specifiek gericht op de digitale Minolta's (zoiets als dit: http://www.friedmanarchives.com/Writings/5D_7D_ebook.htm , alleen dan wel graag gratis... (betalen voor PDF's, moet niet gekker worden)).

Niet alleen heeft Gary Friedman een fantastisch boek geschreven waar hij veel tijd en moeite in heeft gestoken. Je krijgt ook nog eens gratis updates van z'n boek! Die zul je in een boekenwinkel moeten ontberen. Verder vind ik het een heel goed initiatief van Friedman. Hij spaart hiermee het kappen van een bos uit. Het boek bevat 322 pagina's die uitsluitend over de KM Dynax 5D en 7D gaan. Een geprinte versie in een boekenwinkel kost een veelvoud van het bedrag wat je hier betaald in PDF-formaat.
Mijn steun heeft Gary Friedman. De jouwe niet, en dat is naar mijn mening voor jou een gemis...

http://www.friedmanarchives.com/Writings/5D_7D_ebook.htm

Geen gemis meer inmiddels ;) (ja aangeschaft, wees niet bang :P) .
Ik ga eens lezen (en eens kijken of zoiets goedkoop te printen valt).

DinoPK wijzigde dit bericht 06-05-2006 11:38 (16%)

www.pasajo.nl

Ik heb sinds kort de 7D in mijn bezit. Ik heb nog een AC adapter van mijn oude Minolta Dimage 5. De AC-2L, weet iemand of die ook aangesloten kan worden op de 7D?
alvast bedankt voor jullie antwoord.

Prima2003

Fuzzphoto.eu

quote:
prima2003 schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 13:03:
Ik heb sinds kort de 7D in mijn bezit. Ik heb nog een AC adapter van mijn oude Minolta Dimage 5. De AC-2L, weet iemand of die ook aangesloten kan worden op de 7D?
alvast bedankt voor jullie antwoord.
Ja, dat kan. Kijk voor meer info hier (Engels)

Fuzzphoto | Fuzzcraft | Minolta Dynax 5D Min50/1.7 Min18-70 Sig17-70 Sig70-300DGAPO

Bedankt voor je reactie, idd deze adapter werkt ook op de 7D. Heb het meteen uitgeprobeert.
quote:
Fuzzbass schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 16:07:
[...]

Ja, dat kan. Kijk voor meer info hier (Engels)

Prima2003

quote:
Jennekes schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 09:50:
[...]
Niet alleen heeft Gary Friedman een fantastisch boek geschreven waar hij veel tijd en moeite in heeft gestoken. Je krijgt ook nog eens gratis updates van z'n boek! Die zul je in een boekenwinkel moeten ontberen. Verder vind ik het een heel goed initiatief van Friedman. Hij spaart hiermee het kappen van een bos uit. Het boek bevat 322 pagina's die uitsluitend over de KM Dynax 5D en 7D gaan. Een geprinte versie in een boekenwinkel kost een veelvoud van het bedrag wat je hier betaald in PDF-formaat.
Mijn steun heeft Gary Friedman. De jouwe niet, en dat is naar mijn mening voor jou een gemis...
http://www.friedmanarchives.com/Writings/5D_7D_ebook.htm
Helemaal mee eens ! Het is een informatief boek en m.i. is het geld voor het PDF-file zeker goed besteed. Het gaat om het beschikbaar stellen van zinvolle informatie in een aantrekkelijke vorm. Of dat een boek of een PDF is, maakt m.i. niks uit. Een aanrader voor elke 5D of 7D bezitter !

PeterVL57 wijzigde dit bericht 06-05-2006 20:37 (3%)

alu iMac 20" | Sony DSLR-A100, KM 17-35 f 2.8 D, KM 28-75 f 2,8 D, Sigma 105mm f2.8 EX Macro, Minolta 70-210 f4.5-5.6. Minolta 75-300 f4.5-5.6 (big beercan), Tamron-F 2X AF Teleconverter 7MC, Minolta 3600HS (D) flitser

Ik ben net terug van een vakantieweek in Toscane. Vorig jaar was ik daar ook met mijn Canon S2 op zak. Ik was toen onder de indruk van de prima prestaties van de Canon. Maar die vallen echt in het niet bij de foto's die ik nu met mijn 5D heb kunnen maken (soms van dezelfde onderwerpen, zodat vergelijking mogelijk is). Vooral bij moeilijke lichtomstandigheden (bergen met sneeuw, sterke contrasten en binnenfoto's) zijn de foto's van de 5D spectaculair beter. Ik heb voor het eerst alles in RAW geschoten, zodat optimale nabewerking mogelijk is. Het kost wel wat tijd, maar het resultaat is indrukwekkend. Drie voorbeelden :
De Zugspitze gefotografeerd met tegenlicht op hetzelfde tijdstip in de vroege ochtend. De Canon kon het contrast niet aan. Het was kiezen tussen donkere bomen of een overbelichte berg. Ook de KM heeft moeite met het contrast, maar desalniettemin zijn de foto's stukken beter. (met de 28-75mm)
De vecchiobrug in Florence gefotografeerd midden op een zonnige dag. De canon (zonder UV-fliter) geeft veel minder detail en let rechts op de enorme CA-vorming. De KM geeft het moment precies weer zoals het was. Er is geen sprake van CA. (met de 28-75mm)
De gevel van de dom van Florence was voor de canon S2 een uitdaging. Ook hier is veelvuldig sprake van CA. De KM gaat veel beter om met de contrasten. Ook hier is CA nagenoeg afwezig.(met de 17-35mm)

PeterVL57 wijzigde dit bericht 07-05-2006 17:33 (51%)

alu iMac 20" | Sony DSLR-A100, KM 17-35 f 2.8 D, KM 28-75 f 2,8 D, Sigma 105mm f2.8 EX Macro, Minolta 70-210 f4.5-5.6. Minolta 75-300 f4.5-5.6 (big beercan), Tamron-F 2X AF Teleconverter 7MC, Minolta 3600HS (D) flitser

Sowieso schrijf je zo!
Reg. datum: 19 februari 2001

Het is mij niet helemaal duidelijk welke foto is genomen met welke camera en als hier een vergelijking (dus twee foto's per scene) bedoeld is, dan moet je even merken welke foto bij welke camera hoort (en waar de andere staat).

Great Minds think alike!
You act like you never had love, And you want me to go without!

quote:
Mig29 schreef op zondag 07 mei 2006 @ 20:17:
Het is mij niet helemaal duidelijk welke foto is genomen met welke camera en als hier een vergelijking (dus twee foto's per scene) bedoeld is, dan moet je even merken welke foto bij welke camera hoort (en waar de andere staat).
Pssst, het staat bij elke foto links onder

Edit: graag gedaan ;)

Mud.Starrr wijzigde dit bericht 07-05-2006 21:00 (4%)

Sowieso schrijf je zo!

Heb ik weer.... tnx

Great Minds think alike!

Gelezen op DPreview-forum over lancering nieuwe alpha camera's ......

Sorry voor de late reactie....zie het nu pas.....maar ik heb hem nog bij Dixons kunnen kopen voor een aardige prijs
quote:
bachhimself schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 22:33:
[...]

Kan je mij mischien aangeven waar jij deze besteld hebt? Ben zelf ook nog hard op zoek maar kan de 7d nergens meer vinden.

Prima2003

Reg. datum: 14 juni 2001

Kent iemand de macro lens van Cosina/Vivitar?

Deze zijn niet zo duur en het lijkt me wel wat om een beetje met Macro te kunnen spelen.

Zijn deze nog wel de moeite waard of is het weggegooid geld?

Groeten,
Marco

Sony A700 - 50mm 1.7 - 70-210 f4 - Tamron 90mm 2.8 Macro - Tamron 17-50mm 2.8 - HTC Touch KPN - Garmin Forerunner 305

Sowieso schrijf je zo!

Uiteraard kun je ook hier terecht voor alle rumors...

Great Minds think alike!

Fuzzphoto.eu

quote:
mschellings schreef op maandag 08 mei 2006 @ 12:45:
Kent iemand de macro lens van Cosina/Vivitar?

Deze zijn niet zo duur en het lijkt me wel wat om een beetje met Macro te kunnen spelen.

Zijn deze nog wel de moeite waard of is het weggegooid geld?

Groeten,
Marco

De Vivitar krijgt op Dyxum.com hoge punten.

Info over de Vivitar 100/3.5 en links naar tests zie hier: http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=236
2 reviews hier: http://www.dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=236

Fuzzphoto | Fuzzcraft | Minolta Dynax 5D Min50/1.7 Min18-70 Sig17-70 Sig70-300DGAPO

Reg. datum: 07 februari 2006

Dit weekend van mijn schoonvader een leuke 3500xi gekregen om te gebruiken op mijn 5D

Hoewel een 'oude' flitser ben ik toch blij met de 3500xi die ik van mijn schoonvader heb mogen krijgen. Doordat ik vaak te horen kreeg dat deze flitser wsl niet met de 5D zou werken was ik niet er niet echt gerust op wat de resultaten van de flitser zouden zijn, maar een gegeven paard moet je ook niet in de bek kijken en daarbij vond ik het best aardig van mijn schoonvader dat hij de flitser aan mij afstond :)

Aangezien het mij ontbeerd aan de handleiding van de flitser moet ik het een en ander zelf uit zien te vinden en stukje bij beetje kom ik steeds verder, maar het is inderdaad een feit dat de flitser niet lekker communiceerd met de camera, maar door wat aanpassingen te doen zijn de resultaten niet slecht.

In elk geval ben ik er al achter dat de flitser het beste op stand LO gezet kan worden om overbelichting op het onderwerp te voorkomen en dat de diafragma van de camera het beste tussen de F/8 en F/16 (nagelang afstand) kan staan voor het mooiste en scherpste resultaat.

OP de flitser zelf kun je ook zoomen 28, 50 en 105(mm?) en hier moest ik gewoon een beetje mee spelen om te zien wat een beter resutaat gaf, maar ook dat is weer afhankelijk van de afstand tot het onderwerp.

Ik heb 2 schots genomen met de flitser op de camera bevestigt in een bijna volledig duistere ruimte. Beide shots zijn genomen met de flitser ingesteld op LO en 105mm en direct op het onderwerp gericht (kop is verticaal richtbaar dus kan ook via plafond flitsen). De camera had in beide gevallen een sluitertijd van 1/125 en een diafragma van F/11. Afstand tot het onderwerp was ongeveer 2meter.

#1 genomen op 75mm ***klik voor groot (en beter resultaat) op de foto***
Plaatje op imageshack (popups!)

#2 genomen op 200mm ***klik voor groot (en beter resultaat) op de foto***
Plaatje op imageshack (popups!)

Voor een flitser die eigenlijk niet behoord te werken op een 5D ben ik zeker niet ontevreden met het resultaat :)

White_Tiger wijzigde dit bericht 09-05-2006 04:13 (3%)

Fotogear: Canon 10D | Tamron SP 17-50mm F/2,8 XR Di (IF)

quote:
Mig29 schreef op maandag 08 mei 2006 @ 12:47:
Uiteraard kun je ook hier terecht voor alle rumors...
....en hier voor de aankondigingen

quote:
White_Tiger schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 04:09:
Voor een flitser die eigenlijk niet behoord te werken op een 5D ben ik zeker niet ontevreden met het resultaat :)
Ja dat is ook een rede waarom ik mijn stroboscoop 5400hs niet verkocht heb...

Edubits

Oeps, dit bericht had in [Meeting 28 Mei] Konica-Minolta meets Soest gemoeten!

RHE123 wijzigde dit bericht 10-05-2006 11:00 (132%)

Canon 40d + 10-22 f/3.5-4.5 + 17-55 f/2.8 IS + 70-200 f/2.8L IS + 430EX | Mac Pro quad 2.8ghz | MacBook Unibody 2.4ghz

Reg. datum: 30 december 2005

quote:
White_Tiger schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 04:09:

Ik gebruik soms mijn 3200i ook nog wel. Het is weer gewoon ouderwets rekenwerk: richtgetal gedeeld door afstand is diafragma (bij ISO100).

Voordeel van een externe flitser is dat ie o.h.a. een veel hoger richtgetal heeft. De interne flitser heeft als ik het goed heb een richtgetal van "slechts" 12.

Dat zoomen kan de 3200i ook, maar alleen automatisch, zoomt mee met de zoomlens. Past de openingshoek van het flitslicht aan aan hetgeen je in je zoeker ziet.

KM 5D met 18-70 kit, Sigma Compact Hyperzoom 28-200/3.5-5.6 macro, Sigma 75-200 / 2.8-3.5, Minolta 7000i, Minolta 3XI, Minolta 35-70/3.5-4.5, Program Flash 3200i.

Reg. datum: 13 juli 2005

Ik ben sinds enige tijd op zoek naar een goede fototas voor mijn 5D.

Deze moet uiteraard degelijk zijn, en ruimte bieden voor een paar "gewone" objectieven.

Ik had hier al een fototas online besteld maar deze bevalt niet (veel te weining ruimte)

Is Iemand hier die me advies kan geven.

Kijk eens rond in Centraal fototas topic, daar staan heel veel voorbeelden inclusief vulling. :)

Pagina: 1 2 3 4 ... 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: