Reg. datum: 30 maart 2002
Robot bouwen voor bewonderaars (beginners)
Pagina: 1 2 3 4 ... 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 last
Reageer Nieuw TopicReg. datum: 30 maart 2002
Ik denk dat je even in de datasheet zou moeten kijken wat je kan aanspreken in C / Basic. Dan weet je voor jezelf wel of je er wat aan hebt, kun je het geheel uitbreiden? Het hangt er een beetje vanaf hoe je de robot kan programmeren, gaat het om een high of een low level programmeer taal.
How do you define "real"? If you're talking about what you can feel, smell, taste, hear and see, then "real" is simply electrical signals interpreted by your brain.
Reg. datum: 30 maart 2002
De processor is een C-Control Pro van Atmel die je zowel in Basic als C kan programmeren. Deze heeft 2x UART en ondersteunt I²C en SPI, dus misschien wel interessant om te breiden.
Alleen vrees ik ervoor dat er geen Engelse of Nederlandse documentatie voor te verkrijgen is (aangezien mijn Duits niets voorstelt), de Duitse handleidingen voor de robot en de processor ziet er wel netjes uit.
Reg. datum: 07 februari 2009
En is ander een TCS 230(conrad.nl) wat? Ik heb wel infrarood sensoren maar kunnen alleen het verschil tussen zwart en wit zien. Alvast bedankt!
Reg. datum: 17 maart 2003
http://www.semifluid.com/
http://forum.sparkfun.com/viewforum.php?f=13
Mijn microcontroller experimenten:
http://coeleveld.com/feed...se=view&contentpk=360
http://coeleveld.com/feed...ent04&class=published
Countzero interupt: On receiving an interrupt, decrement the counter to zero.
Je zou naar deze sensors kunnen kijken:
http://www.sparkfun.com/c...info.php?products_id=8924
http://www.sparkfun.com/c...info.php?products_id=8618
http://www.sparkfun.com/c...info.php?products_id=8663
Moest je btw echt 15 euro verzendkosten betalen?
Mr_gadget wijzigde dit bericht 07-02-2009 16:06 (5%)
Tja..
Propellor? was dat niet die rare uC die multithreading zou moeten kunnen?quote:yoow007 schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 15:45:
Ik heb een Propellor proto board(www.robotwinkel.nl) laatst gekocht. Ben er wel tevreden over. Ik heb nu alleen een goed sensor nodig om kleuren te kunnen zien. Weet iemand een goede sensor. Ik kan anders ook een licht sensor gebruiken maar welke is makkelijk te programmeren en aan te sluiten?
En is ander een TCS 230(conrad.nl) wat? Ik heb wel infrarood sensoren maar kunnen alleen het verschil tussen zwart en wit zien. Alvast bedankt!
Is dat ding nog een beetje makkelijk te programmeren? (qua taal)
Die tcs 230 moet wel uit te lezen zijn denk ik. volgens de datasheet moet je twee uC outputs hebben om de kleur te selecteren, en een input om een frequentie te bepalen van een blokgolf. Dat gaat waarschijnlijk het makkelijkst door de blokgolf aan een timer input te hangen, en die dan softwarematig te vergelijken met een tweede teller.
Als je voor die sensor gaat, moet je niet vergeten een infrarood filter er voor te hangen. Zo te zien zijn alle afzonderlijke kleuren nogal gevoelig voor infrarood.
en nu dit topic toch gekicked is:
@ DP Kunst:
Bevallen die hxt900 servo's? Ik zit er aan te denken om er een zwikje van te bestellen
4 inputs zelfsquote:hezik schreef op zondag 01 januari 2006 @ 19:19:
Als je niet al te ingewikkeld wilt beginnen, kan Lego mindstorms een optie voor je zijn. Je krijgt dan een programmable brick met 3 inputs en 3 outputs. Hier valt met multiplexen nog wel wat meer van te maken, maar voor simpele robotjes is het al voldoende.
Een mooi voorbeeld hiervan () is mijn koffie-roer-robot
Het mooiste van Mindstorms NXT is dat het makkelijk te programmeren is, en als je een grote bak Lego Technic hebt kan je met een doosje NXT geweldig mooie dingen bouwen.
Verder kan je buiten de stock sensors e.d. ook ander spul krijgen van HiTechnic en Mindsensors.
Ik heb een tijdje terug de IRLink van HiTechnich gekocht om zo m'n PowerFunctions motoren te besturen.
Dat betekent dat 1 van de inputs als output gebruikt wordt en je daar mee dus nog eens 8 extra motoren aanstuurt.
Yup, NXT is ideaal voor de beginnende robotica bewonderaar.
Edit: oh, late reactie, maargoed
McKaamos wijzigde dit bericht 07-02-2009 17:14 (3%)
Angel in my pocket, Devil by my side.
[CGCiP] Stealth Jet V
Reg. datum: 07 februari 2009
Bedankt voor de tips voor de kleuren sensoren.
yoow007 wijzigde dit bericht 07-02-2009 17:26 (9%)
Spec:Intel E6600 @3.6GHz |P5W DH Deluxe| Corsair Twinx 4x1GB PC6400C4 |Leadtek 8800GTS |Audigy II ZS |WD Velociraptor, WD7500AAKS, WD3200KS|OCZ GameX 700W |Canon EOS 350D, Sigma 17-70 DC, Sigma 70-300APO DG
Reg. datum: 31 augustus 2008
Nu ben ik gisteren 18 geworden en er werd aan me gevraagd wat ik daarvoor zou willen krijgen.
Het lijkt me heel leuk om weer eens een bouwpakket te krijgen om daarmee te spelen, maar ik merk dat het toch aardig lastig is om wat te vinden.
Ik zoek een simpel robot bouwpakketje voor 40-50 euro, waarbij een optie om hem in te programmeren heel erg welkom zou zijn. Heeft iemand aanraders?
Ik kwam op deze robot uit:
Maar het blijkt dat de chip die de zaak aanstuurt (25 euro) en de kabel voor de verbinding met de pc (14 euro) er niet bij in zit, dus dat je daar nog niet veel mee kan beginnen.quote:ShadowrunR schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 19:04:
Iemand al ervaring met de PRO-BOT128 van bij Conrad? Ziet er op het eerste zicht wel interessant uit.
Meer info: http://www.c-control-pro....OT128/PRO-BOT128-Info.pdf. Alle informatie lijkt voorlopig in het duits te zijn.
Ik vond ook de Asuro Robot Kit. Die lijkt me iets beperkter en ligt maar net binnen het budget.
Weet iemand of die wel compleet geleverd wordt bij Conrad? (dus inclusief zaken als chip en verbinding met pc)
EDIT: Ik heb het hele forum doorgelezen op zoek naar de Asuro. Het lijkt me dat die wel all-inclusive wordt geleverd door conrad. Er wordt nogal eens gezegd dat hij niet heel stevig is/niet altijd goed werkt, maar dat neem ik voor lief, aangezien het niet een heel duur ding is.
Is deze robot ook programmeerbaar in Linux?
Is Conrad de beste winkel om hem bij te kopen? (Is Conrad gewoon geschikt voor particulieren of moet je een instantie/bedrijf zijn om er te kopen?)
Weet iemand nog een net iets goedkoper alternatief voor deze robot? (rond de 40 euro)
Fawn wijzigde dit bericht 20-03-2009 18:18 (30%)
Buiten je budget maar je kan er ook zoveel meer mee en lijkt me de juiste stap voorwaarts van waar je nu bent.
Maker van newsan Versie 0.87 released. Nu dood verklaard.
Waarschijnlijk kan je hem wel onder linux programmeren aangezien er een atmel avr op zit maar het kan zijn dat ze een apart programma bijleveren, lees handleiding alvast!
Daarnaast kan het niet kwaad om gewoon ff te googlen. Er zijn een hoop internationale robotshops en de dollar is vrij goedkoop.
Ook leuke kits, helaas in ponden: http://www.therobotshop.com/catalog/robot-kits/intermediate
Mr_gadget wijzigde dit bericht 21-03-2009 15:03 (25%)
Tja..
Dank je voor je tip. Deze robot ziet er een stuk sneller en manouvreerbaarder uit. Het is wel jammer dat hij al geassembleerd is, ik heb liever een bouwpakket. Daarnaast ziet hij wat over mn budget, en met de Orangutan USB Programmer van 25 dollar en de verzendkosten erbij wordt het toch echt iets te prijzig.quote:it0 schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 14:51:
http://www.makershed.com/...ils.asp?ProductCode=MKPO1
Buiten je budget maar je kan er ook zoveel meer mee en lijkt me de juiste stap voorwaarts van waar je nu bent.
Ik heb gevonden in de handleiding dat Asuro ook gewoon in Linux te programmeren is. Ik denk dat ik voor de Asuro kies. Met een paar kortingscodes voor Conrad die op het internet te vinden zijn, kan ik de prijs van het pakket van 50 euro waarschijnlijk omlaag krijgen naar 30 euro.
Ik heb naar die asuro gekeken en zoals eerder gezegd bevat hij een atmel brein, dat is erg handig omdat de linux tools goed zijn en erg uitbreidbaar. dus je kan bv een 2e atmel bijzetten oid en zodoende hem gaan uitbreiden met extra cpu/memory/sensoren.quote:Fawn schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 20:21:
[...]
Dank je voor je tip. Deze robot ziet er een stuk sneller en manouvreerbaarder uit. Het is wel jammer dat hij al geassembleerd is, ik heb liever een bouwpakket. Daarnaast ziet hij wat over mn budget, en met de Orangutan USB Programmer van 25 dollar en de verzendkosten erbij wordt het toch echt iets te prijzig.
Ik heb gevonden in de handleiding dat Asuro ook gewoon in Linux te programmeren is. Ik denk dat ik voor de Asuro kies. Met een paar kortingscodes voor Conrad die op het internet te vinden zijn, kan ik de prijs van het pakket van 50 euro waarschijnlijk omlaag krijgen naar 30 euro.
minilaptop, 2 motoren voor de wieltjes, grps kaart, motor voor webcam, motor voor airsoft geweer, damn dit wordt tof
Properly-written code never fails, so exceptions are actually unnecessary.
Hoop dat ik iets meer mazzel heb met hun verzendtijden!
Het codevoorbeeld in C# werkte niet direct, maar op het forum van phidgets.com stond er genoeg uitleg.
Ik kan de servo dus al besturen via code! Vanavond doe ik de input via mijn gamepad (rumblepad) -oogt wat cooler- en gaan we een pan/tilt mechanisme maken voor mijn ip-cam.
Daarna een monteren op m'n r/c auto en proberen die ook aan te sturen via de resterende 2 servo's.
Wat me wel tegenvalt is de enorm grote en zware ac/dc adapter.
Fastman wijzigde dit bericht 02-04-2009 08:33 (10%)

Zeer tof om mijn software eindelijk *alive* te zien worden
Weet iemand soms een Nederlandse shop waar je een pan/tilt mechanisme kunt kopen, of hoe je dat eenvoudig zelf in elkaar kan steken. Misschien eens een paar printers slopen en kijken of er iets bruikbaars qua casing in zit.
Het uiteindelijke doel is om een voertuig te maken, met camera, via wifi/gprs aan te sturen mét mijn airsoft m4a16 erop gemonteerd (boys will be boys)
Zitten er hier mensen in een "robotclub"? Ok club klinkt zo nerdy, maar het lijkt me interessanter om zoiets met anderen te doen waarop iedereen zijn eigen focus heeft.
Fastman wijzigde dit bericht 03-04-2009 09:19 (27%)
Ik weet niet of je het ergens kan kopen, maar uiteindelijk zijn het maar 2 servo's die haaks op elkaar staan.quote:era.zer schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 09:12:
De aansturing via de rumblepad verloopt prima
[afbeelding]
Weet iemand soms een Nederlandse shop waar je een pan/tilt mechanisme kunt kopen, of hoe je dat eenvoudig zelf in elkaar kan steken. Misschien eens een paar printers slopen en kijken of er iets bruikbaars qua casing in zit.
Voor pan/tilt op een camera kan je het beste servo's gebruiken, omdat je daarmee de draaihoek kan afregelen.quote:era.zer schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 09:12:
De aansturing via de rumblepad verloopt prima
[afbeelding]
Het uiteindelijke doel is om een voertuig te maken, met camera, via wifi/gprs aan te sturen mét mijn airsoft m4a16 erop gemonteerd (boys will be boys)
Zitten er hier mensen in een "robotclub"? Ok club klinkt zo nerdy, maar het lijkt me interessanter om zoiets met anderen te doen waarop iedereen zijn eigen focus heeft.
Hier hebben ze een setje, en op die site kan je ideeën opdoen voor constucties:
http://www.lynxmotion.com...ductID=287&CategoryID=
http://www.antratek.nl/4WD1.html (nl verkoper)
Ik heb ooit zoiets gemaakt voor twee standaard servo's van conrad:

Gewoon een alu strip en een beetje buigen, boren, zagen en vijlen.
De strip buigt door als er teveel gewicht op rust, maar het was genoeg om een beetje mee te klooien. (en een stukje goedkoper dan $35)
De HCC heeft een robotclub, misschien is dat iets voor jou?
p.s.
Een airsoft wapen op een robot klinkt een beetje onverantwoord imho.
Ik ga er niet mee op vogeltjes schieten hoor! En da's legaal hier in België. Spijtig genoeg woon ik in België, dus naar Amsterdam rijden doe ik minder graag

pan/tilt bestuurbaar via een logitech rumblepad.
joystick, snelheid, assen en servo's vrij te kiezen.
Plastic, vijsjes, tape en een schoendoos
C# en DirectX DirectInput handelen de input/output af.
Fastman wijzigde dit bericht 04-04-2009 19:50 (5%)
Reg. datum: 14 maart 2009
Pagina: 1 2 3 4 ... 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 last