Hoofdcategorieën
Topicacties

Robot bouwen voor bewonderaars (beginners)

Pagina: 1 2 3 4 ... 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 last

Reageer Nieuw Topic
Resistance will be futile...
Reg. datum: 09 februari 2005

Ik heb via vandaag in de brievenbus gekregen mijn twee stuks Atmega128 met een TQFP pin positie. Hierbij heb ik ook twee TQFP naar DIP adaptertjes. Nu heb ik dit product gekocht omdat het ideaal voor SMD zou moeten zijn. Product: http://samenkopen.net/action_product/18492/725734

Echter zat er geen beschrijving bij, weet iemand hoe ik dit spul gebruik? Het zit in een spuit, als je het afdek dopje er af haalt zit er een ander dopje op met daaraan een pinnetje wat zeker niet lijkt op een holle naald, want er zit in het midden een stukje wat lijkt half afgeknipt te zijn met een tang. Het harde pinnetje ziet er uit als tin, maar is zekers niet zacht. Iemand een clue voor ik zelf maar moet gaan proberen :D ?

Het moet overiggens tussen de 5 en 10 graden celcius bewaard worden, de koelkast is 2 graden, binnen is het ~20 graden. Koelkast lijkt me in de geval het beste.... ?

How do you define "real"? If you're talking about what you can feel, smell, taste, hear and see, then "real" is simply electrical signals interpreted by your brain.

Thanks bassie voor deze informatie. Ik kom tot de conclusie dat ik zeker drie dingen nodig ga hebben wil ik mijn atmega128 goed op deze pcb solderen.

-Nieuwe scherpe soldeer tip voor mijn ""Weller Magnastat lötkolben TCP" (ik gok 20 a 30 jaar oud)
-Hele dunne draad tin ~0.20"
-Vloeimiddel voor SMD electronica.

Ook handig zou zijn een loep op een statief en van dat désoldeer koper draad. Vraag is waar haal ik zo'n soldeer punt voor mijn Weller. Ik ben een tijdje geleden bij de Fixit zo'n zelfde punt gaan halen, maar achteraf het die nog steeds een te botte punt. Weet iemand een webwinkel waar ik een punt kan kopen voor mijn soldeerstation?

Bij Conrad kom ik er niet echt waar ik moet zoeken.. Ik heb ook niet echt een duidelijk type van het soldeer ijzer.....

edit

Het lijkt er op dat deze dezefde punt gebruikt.. http://www.soselectronic.com/novinky/obr/obr563_uvod.jpg

ragingbull wijzigde dit bericht 12-06-2008 15:35 (15%)

How do you define "real"? If you're talking about what you can feel, smell, taste, hear and see, then "real" is simply electrical signals interpreted by your brain.

wespachterrrrrfilm..
Reg. datum: 15 maart 2002

Ik ben op zoek naar een robot-kit voor een 16-jarige jongen. Nu heb ik het topique al doorgenomen en zelf wat gezocht, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat ik het beste kan aanschaffen. Het is voornamelijk bedoeld om een beetje mee te kunnen knutselen, een beetje voor te kunnen programmeren, een beetje mee te spelen en (later) misschien ook wat uitbreidingsapparatuur voor aan te schaffen :)

Nu vond ik hier informatie over de Asuro, de BoE-bot en de RP5, welke inmiddels een opvolger lijkt te hebben in de RP6. De Asuro is een stuk goedkoper, maar hierbij moet zelf gesoldeerd worden (het slachtoffer mist een soldeerbout) en hij lijkt minder uitbreidbaar. De RP6 en BoE-bot zitten in dezelfde prijsklasse (3x duurder dan de Asuro) en lijken beiden wel wat uitbreidingsmodules te hebben. De hardware lijkt op het oog (wat specs betreft) ook redelijk gelijk. De BoE-bot brengt wat meer knutselwerk met zich mee, imo wel een pluspunt.

Ik kan helaas geen vergelijkingen vinden tussen deze modellen en ik was benieuwd of hier iemand misschien met meerdere van deze robot-kits ervaring heeft :) Als ik beter naar geheel andere modellen kan kijken hoor ik dat ook graag ;)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Reg. datum: 19 juni 2001

de andere bot's ken ik niet echt, maar de Asuro wil in ieder geval afraden, of je moet al zelf een onderstel gaan bouwen zoals iemand anders hier in dit topic

Reg. datum: 05 november 2003

quote:
Skuzz schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 23:19:
de andere bot's ken ik niet echt, maar de Asuro wil in ieder geval afraden, of je moet al zelf een onderstel gaan bouwen zoals iemand anders hier in dit topic
Inderdaad. Die is echt heel erg basic en niet leuk om mee te experimenteren! Wij hebben ervaring he ;)

hey Favier, jij ook hier? :P
en ja, we hebben inderdaad ervaring met die krengen :P

Waarom niet zelf wat samenstellen, met een simpele AVR kom je al een heel eindje. De AVR programmeer je zelf dus dat is wat je zoekt. Daarnaast is een AVR niet specifiek voor een robot, wel zeer geschikt voor dat doel.

Als je zou kiezen voor een AVR heb je eigenlijk alleen een motor controller nodig, de overige sensoren zijn vrij makkelijk aan te sluiten op een AVR. Ik denk dat een AVR ook de goedkoopste oplossing is, en de oplossing met de meeste mogelijkheden, ik ken de andere kits niet..

wespachterrrrrfilm..

Ok, de Asuro kan ik dus geval schrappen, omdat het onderstel te wensen over laat en hij te weinig opties biedt.

Wat het zelf aanschaffen van van een microcontroller en daarom heen bouwen betreft, dat lijkt mij wel leuk, helaas is deze robot niet voor mij bedoeld. Helaas ben ik al veel te lang geen 16 meer ;) Ik begrijp dat een kit iets meer kost en minder flexibel is dan zelf iets in elkaar zetten, maar het biedt op bepaalde gebieden voordelen.

Ik heb een kit op het oog zodat mijn slachtoffer niet meteen te veel hoeft na te denken over of het geheel bijv. niet te zwaar wordt voor de motoren, wat voor wielen er nodig zijn, of je losse stroomvoorziening moet hebben voor het mechanische en elektronische gedeelte ed. De drempel moet niet te hoog liggen, omdat dat toch afschrikt. Een voordeel van een kit is dat alles bij elkaar past en er ook al wat voorbeeldprogramma's geschreven zijn voor de robot. Het is ook bedoeld voor iemand zonder echte programmeer-ervaring, dus handig als er al het een en ander op papier staat :P

Ik denk dat de RP6 met zijn stevige onderstel met rupsbanden wat professioneler over komt en daadwerkelijk wat steviger is, maar dat de BoE-bot wat meer knutselwerk met zich mee brengt (goed!) en meer mogelijkheden biedt (ook wat uitbreiden betreft). De aanschaf van een kit is ook een beetje om te kijken hoe leuk het is, er kan altijd overgestapt worden naar een ander platform (of idd vanaf scratch te beginnen) als dat voordelen biedt. Ik wil alleen nu iets kiezen dat zowel toegankelijk als interessant is.

Alone at last
Just nostalgia and I

Mijn mening is een feit.
Reg. datum: 12 april 2000

Is lego nxt niet veel toegangkelijker hier? Hij heeft tenslotte geen soldeerbout. Voor de rest is het erg flexibel..

Maker van newsan Versie 0.87 released. Nu dood verklaard.

wespachterrrrrfilm..

Ik zal ook nog even naar Lego Mindstorms NXT kijken, maar dat is wel weer iets duurder en (belangrijker) gevoelsmatig toch iets anders dan "gewone" robots. Ik denk dat ik ook voor mezelf even pro/con-lijstjes van de RP6 en BoE-bot maak, kijken of dat uitkomst biedt :)

Alone at last
Just nostalgia and I

Reg. datum: 11 juni 2006

Geweldig interessant al die robots. Ben nu van plan om er ook een te maken. Echter met alle informatie uit dit topic zie ik haast de bomen door het bos niet meer. Wat ik uiteindelijk wil is een wallhugger, die ik eventueel nog ander gedrag kan programmeren. Heb in mijn enthousiasme al een hoop onderdelen bij elkaar gesprokkeld onder andere ultrasone sensoren en 2 motoren uit m'n oude Tyco Rebound 4x4 :P Verder lijkt zo'n boordje met een microcontroller me handig, aangezien ik niet echt fijne soldeerskills heb, en me daarbij ook nog flink zou moeten verdiepen in de elektronica. Nu zie ik op www.robotwinkel.nl 2 leuke bordjes staan, de

SAM9-L9260 met Atmel AT91SAM9260
http://www.robotwinkel.nl/ARM9.html
¤ 116,03

ATNGW100 met de AT32AP7000
http://www.robotwinkel.nl/AVR32.html
¤ 166,54

Welke van de 2 raden jullie aan? Beiden worden geloof ik met chip geleverd, dus dan ben ik in principe klaar om te monteren/programmeren toch?

Mijn mening is een feit.

Allebei zijn overkill, voor wat jij wilt doen, is een arduino niet een betere oplossing voor je?

Solar Powerrrd
Reg. datum: 06 oktober 2006

Zie samenkopen.net er is net een nieuwe actie.. en met een arduino voor 16 euro kan je gewoon niet sukkelen :)
Maar solderen zal je toch moeten leren hoor, anders kan je beter richting lego mindstorms

Provocateur Generaal
Reg. datum: 21 maart 2005

nvm.

Worteltaart wijzigde dit bericht 28-07-2008 16:21 (97%)

The hypothesis of God offers no worthwhile explanation for anything, for it simply postulates what we are trying to explain.

Loverboy !! ( so watch out )
Reg. datum: 02 juni 2005

Haaai, ik zoek eigenlijk een simpel robotje. Maar vaak zie je van die simpele maar dan met te simpele software erbij. Beetje flowchart achtige gedoe. ( zoals bij lego ).
Heb zelf ervaring met PLC's ladder en assembler beetje.. ( vond alleen interupts beetje lastig en alle instructies in je kop leren en daarbij wat een functie precies kan ).

Ik zelf wil graag in C leren. En zoek eigenlijk soort combi pakket. Waarbij een robot zit en deze kan programmeren met C. Maar dan met soort hulp zeg maar. Beetje documentatie en stap voor stap hulp bij C. Zodat je makelijk C leert.
Ik zelf heb al beetje ervaring met assembler. En dit vind ik al een mooie basis. Je weet immers hoe een CPU van binnen werkt. In ieder geval de RISC dan. Die met 8 bits instructies werkt.

Heeft iemand een aanrader pakketje voor mij? :)

Texamicz wijzigde dit bericht 30-07-2008 13:36 (13%)

Of er zo'n pakket bestaat weet ik niet, echter ruikt dit mij in de oren als een AVR ofzo... Eigenlijk is het heel makkelijk, je programmeert een chipje (AVR) en die doet wat jij wil. Je programmeert er eigenlijk het brein van je robot op.

Hierboven wordt de Arduino die op Samenkopen.net staat ook genoemd. Volgens mij werkt dat ongeveer net als AVR..

Mijn mening is een feit.

quote:
ragingbull schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 10:10:
Of er zo'n pakket bestaat weet ik niet, echter ruikt dit mij in de oren als een AVR ofzo... Eigenlijk is het heel makkelijk, je programmeert een chipje (AVR) en die doet wat jij wil. Je programmeert er eigenlijk het brein van je robot op.

Hierboven wordt de Arduino die op Samenkopen.net staat ook genoemd. Volgens mij werkt dat ongeveer net als AVR..
Arduino= AVR + Toolkit + IDE +ETC

De toolkit libs kan je dus niet voor maar voor een AVR gebruiken van een arduino moet een atmega16 zijn op 16 mhz en nog wat andere toeters en bellen.

Als je C wilt leren lijkt me Arduino wel de beste plaats om te beginnen.

C8H10N4O2 powered
Reg. datum: 26 juni 2004

quote:
Texamicz schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 13:35:

Heeft iemand een aanrader pakketje voor mij? :)
Hier staan ook nog een hoop kits: http://www.robotshop.ca/home/products/robot-kits/index.html

Ben zelf net terug van Robocup 2008 ( de internationale robotvoetbal competie), erg veel mooie robots gezien! 8) Helaas was onze eigen robot nog net helemaal af, tijd te kort maar wel wedstrijden kunnen spelen. Er zijn meerdere klassen tijdens het toernooi actief die elk jaar steeds beter worden. Met als einddoel in 2050 met team humanoids een voetbalwedstrijd van een menselijk team te winnen! Foto's voor geďntereseerden staan o.a. hier op onze site dutchrobotics.net of zoek op youtube op "robocup".

Tja..

Reg. datum: 03 augustus 2008

Hallo allemaal,

Omdat ik van plan ben een robot te bouwen voor een opdracht voor school, neus ik al een tijdje rond op dit forum. Er staat veel handige informatie, al snap ik het meeste nog niet omdat ik zo ver nog niet ben (ik heb 0.0 ervaring met wat dan ook van elektronica). Nu wil ik een robot bouwen die onder andere een lijn kan volgen. Na wat gezocht te hebben op internet vond ik lijnsensoren, lichtsensoren en infraroodsensoren. Welke zijn het beste te gebruiken om je robot een lijn te kunnen laten volgen?

Ook over de werking van de sensoren wil ik iets schrijven. Van lichtsensoren heb ik gevonden dat ze meestal werken met een lichtgevoelige weerstand. Maar weet een van jullie hoe dat elektrische signaal wordt omgezet in een digitaal signaal?
Over infrarood sensoren las ik op internet dat een LED het infrarode signaal uitzendt. Maar welk onderdeel ontvangt het infrarode signaal dan weer?
Als ik op internet zoek lijken lijnsensoren te bestaan uit infrarood sensoren, maar meer kan ik er niet over vinden. Weet een van jullie meer?

Het zijn misschien een beetje veel vragen, maar als iemand er 1 zou kunnen beantwoorden ben ik al heel blij!

Groeten just_someone

Project Minibot
Reg. datum: 05 augustus 2003

Project M.T.R.

Filmpje 1 eerste rij test

Filmpje 2 helling test hoek is +45 graden.

Boven de 45graden verliest hij grip met harde banden.

Binnenkort meer.

Cyrus The Virus wijzigde dit bericht 24-09-2008 20:21 (16%)

Spec:Intel E6600 @3.6GHz |P5W DH Deluxe| Corsair Twinx 4x1GB PC6400C4 |Leadtek 8800GTS |Audigy II ZS |WD Velociraptor, WD7500AAKS, WD3200KS|OCZ GameX 700W |Canon EOS 350D, Sigma 17-70 DC, Sigma 70-300APO DG

Ziet er goed uit!

hoe breed is de robot eigenlijk?
als die smaller is dan 75cm misschien wel een mooie basis om komend jaar zelf mee te doen met het fieldrobot-event omdat het nu met school niet kan/mag

Project Minibot

hij is 860x545mm

Spec:Intel E6600 @3.6GHz |P5W DH Deluxe| Corsair Twinx 4x1GB PC6400C4 |Leadtek 8800GTS |Audigy II ZS |WD Velociraptor, WD7500AAKS, WD3200KS|OCZ GameX 700W |Canon EOS 350D, Sigma 17-70 DC, Sigma 70-300APO DG

quote:
moet kunnen dan, net.
alleen zou je dan geen ultrasoon sensoren aan de buitenkant kunnen plaatsen want die zullen dan te dicht bij de planten zitten en dan heb je er niet veel meer aan

Project Minibot

quote:
Skuzz schreef op woensdag 24 september 2008 @ 23:25:
[...]

moet kunnen dan, net.
alleen zou je dan geen ultrasoon sensoren aan de buitenkant kunnen plaatsen want die zullen dan te dicht bij de planten zitten en dan heb je er niet veel meer aan
ultrasone werkt al bij 3cm.

Pagina: 1 2 3 4 ... 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: