How do you define "real"? If you're talking about what you can feel, smell, taste, hear and see, then "real" is simply electrical signals interpreted by your brain.
Robot bouwen voor bewonderaars (beginners)
Pagina: 1 2 3 4 ... 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 last
Reageer Nieuw TopicReg. datum: 13 november 2006
http://curiousinventor.co...er_Paste_and_Toaster_Oven
bassie wijzigde dit bericht 12-06-2008 09:15 (44%)
-Nieuwe scherpe soldeer tip voor mijn ""Weller Magnastat lötkolben TCP" (ik gok 20 a 30 jaar oud)
-Hele dunne draad tin ~0.20"
-Vloeimiddel voor SMD electronica.
Ook handig zou zijn een loep op een statief en van dat désoldeer koper draad. Vraag is waar haal ik zo'n soldeer punt voor mijn Weller. Ik ben een tijdje geleden bij de Fixit zo'n zelfde punt gaan halen, maar achteraf het die nog steeds een te botte punt. Weet iemand een webwinkel waar ik een punt kan kopen voor mijn soldeerstation?
Bij Conrad kom ik er niet echt waar ik moet zoeken.. Ik heb ook niet echt een duidelijk type van het soldeer ijzer.....
edit
Het lijkt er op dat deze dezefde punt gebruikt.. http://www.soselectronic.com/novinky/obr/obr563_uvod.jpg
ragingbull wijzigde dit bericht 12-06-2008 15:35 (15%)
How do you define "real"? If you're talking about what you can feel, smell, taste, hear and see, then "real" is simply electrical signals interpreted by your brain.
Nu vond ik hier informatie over de Asuro, de BoE-bot en de RP5, welke inmiddels een opvolger lijkt te hebben in de RP6. De Asuro is een stuk goedkoper, maar hierbij moet zelf gesoldeerd worden (het slachtoffer mist een soldeerbout) en hij lijkt minder uitbreidbaar. De RP6 en BoE-bot zitten in dezelfde prijsklasse (3x duurder dan de Asuro) en lijken beiden wel wat uitbreidingsmodules te hebben. De hardware lijkt op het oog (wat specs betreft) ook redelijk gelijk. De BoE-bot brengt wat meer knutselwerk met zich mee, imo wel een pluspunt.
Ik kan helaas geen vergelijkingen vinden tussen deze modellen en ik was benieuwd of hier iemand misschien met meerdere van deze robot-kits ervaring heeft
Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast
Reg. datum: 05 november 2003
Inderdaad. Die is echt heel erg basic en niet leuk om mee te experimenteren! Wij hebben ervaring hequote:Skuzz schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 23:19:
de andere bot's ken ik niet echt, maar de Asuro wil in ieder geval afraden, of je moet al zelf een onderstel gaan bouwen zoals iemand anders hier in dit topic
en ja, we hebben inderdaad ervaring met die krengen
Als je zou kiezen voor een AVR heb je eigenlijk alleen een motor controller nodig, de overige sensoren zijn vrij makkelijk aan te sluiten op een AVR. Ik denk dat een AVR ook de goedkoopste oplossing is, en de oplossing met de meeste mogelijkheden, ik ken de andere kits niet..
Wat het zelf aanschaffen van van een microcontroller en daarom heen bouwen betreft, dat lijkt mij wel leuk, helaas is deze robot niet voor mij bedoeld. Helaas ben ik al veel te lang geen 16 meer
Ik heb een kit op het oog zodat mijn slachtoffer niet meteen te veel hoeft na te denken over of het geheel bijv. niet te zwaar wordt voor de motoren, wat voor wielen er nodig zijn, of je losse stroomvoorziening moet hebben voor het mechanische en elektronische gedeelte ed. De drempel moet niet te hoog liggen, omdat dat toch afschrikt. Een voordeel van een kit is dat alles bij elkaar past en er ook al wat voorbeeldprogramma's geschreven zijn voor de robot. Het is ook bedoeld voor iemand zonder echte programmeer-ervaring, dus handig als er al het een en ander op papier staat
Ik denk dat de RP6 met zijn stevige onderstel met rupsbanden wat professioneler over komt en daadwerkelijk wat steviger is, maar dat de BoE-bot wat meer knutselwerk met zich mee brengt (goed!) en meer mogelijkheden biedt (ook wat uitbreiden betreft). De aanschaf van een kit is ook een beetje om te kijken hoe leuk het is, er kan altijd overgestapt worden naar een ander platform (of idd vanaf scratch te beginnen) als dat voordelen biedt. Ik wil alleen nu iets kiezen dat zowel toegankelijk als interessant is.
Alone at last
Just nostalgia and I
Maker van newsan Versie 0.87 released. Nu dood verklaard.
Alone at last
Just nostalgia and I
Reg. datum: 11 juni 2006
SAM9-L9260 met Atmel AT91SAM9260
http://www.robotwinkel.nl/ARM9.html
¤ 116,03
ATNGW100 met de AT32AP7000
http://www.robotwinkel.nl/AVR32.html
¤ 166,54
Welke van de 2 raden jullie aan? Beiden worden geloof ik met chip geleverd, dus dan ben ik in principe klaar om te monteren/programmeren toch?
Maar solderen zal je toch moeten leren hoor, anders kan je beter richting lego mindstorms
Worteltaart wijzigde dit bericht 28-07-2008 16:21 (97%)
The hypothesis of God offers no worthwhile explanation for anything, for it simply postulates what we are trying to explain.
Heb zelf ervaring met PLC's ladder en assembler beetje.. ( vond alleen interupts beetje lastig en alle instructies in je kop leren en daarbij wat een functie precies kan ).
Ik zelf wil graag in C leren. En zoek eigenlijk soort combi pakket. Waarbij een robot zit en deze kan programmeren met C. Maar dan met soort hulp zeg maar. Beetje documentatie en stap voor stap hulp bij C. Zodat je makelijk C leert.
Ik zelf heb al beetje ervaring met assembler. En dit vind ik al een mooie basis. Je weet immers hoe een CPU van binnen werkt. In ieder geval de RISC dan. Die met 8 bits instructies werkt.
Heeft iemand een aanrader pakketje voor mij?
Texamicz wijzigde dit bericht 30-07-2008 13:36 (13%)
Hierboven wordt de Arduino die op Samenkopen.net staat ook genoemd. Volgens mij werkt dat ongeveer net als AVR..
Arduino= AVR + Toolkit + IDE +ETCquote:ragingbull schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 10:10:
Of er zo'n pakket bestaat weet ik niet, echter ruikt dit mij in de oren als een AVR ofzo... Eigenlijk is het heel makkelijk, je programmeert een chipje (AVR) en die doet wat jij wil. Je programmeert er eigenlijk het brein van je robot op.
Hierboven wordt de Arduino die op Samenkopen.net staat ook genoemd. Volgens mij werkt dat ongeveer net als AVR..
De toolkit libs kan je dus niet voor maar voor een AVR gebruiken van een arduino moet een atmega16 zijn op 16 mhz en nog wat andere toeters en bellen.
Als je C wilt leren lijkt me Arduino wel de beste plaats om te beginnen.
Hier staan ook nog een hoop kits: http://www.robotshop.ca/home/products/robot-kits/index.htmlquote:
Ben zelf net terug van Robocup 2008 ( de internationale robotvoetbal competie), erg veel mooie robots gezien!
Tja..
Reg. datum: 03 augustus 2008
Omdat ik van plan ben een robot te bouwen voor een opdracht voor school, neus ik al een tijdje rond op dit forum. Er staat veel handige informatie, al snap ik het meeste nog niet omdat ik zo ver nog niet ben (ik heb 0.0 ervaring met wat dan ook van elektronica). Nu wil ik een robot bouwen die onder andere een lijn kan volgen. Na wat gezocht te hebben op internet vond ik lijnsensoren, lichtsensoren en infraroodsensoren. Welke zijn het beste te gebruiken om je robot een lijn te kunnen laten volgen?
Ook over de werking van de sensoren wil ik iets schrijven. Van lichtsensoren heb ik gevonden dat ze meestal werken met een lichtgevoelige weerstand. Maar weet een van jullie hoe dat elektrische signaal wordt omgezet in een digitaal signaal?
Over infrarood sensoren las ik op internet dat een LED het infrarode signaal uitzendt. Maar welk onderdeel ontvangt het infrarode signaal dan weer?
Als ik op internet zoek lijken lijnsensoren te bestaan uit infrarood sensoren, maar meer kan ik er niet over vinden. Weet een van jullie meer?
Het zijn misschien een beetje veel vragen, maar als iemand er 1 zou kunnen beantwoorden ben ik al heel blij!
Groeten just_someone
Filmpje 1 eerste rij test
Filmpje 2 helling test hoek is +45 graden.
Boven de 45graden verliest hij grip met harde banden.
Binnenkort meer.
Cyrus The Virus wijzigde dit bericht 24-09-2008 20:21 (16%)
Spec:Intel E6600 @3.6GHz |P5W DH Deluxe| Corsair Twinx 4x1GB PC6400C4 |Leadtek 8800GTS |Audigy II ZS |WD Velociraptor, WD7500AAKS, WD3200KS|OCZ GameX 700W |Canon EOS 350D, Sigma 17-70 DC, Sigma 70-300APO DG
hoe breed is de robot eigenlijk?
als die smaller is dan 75cm misschien wel een mooie basis om komend jaar zelf mee te doen met het fieldrobot-event omdat het nu met school niet kan/mag
Spec:Intel E6600 @3.6GHz |P5W DH Deluxe| Corsair Twinx 4x1GB PC6400C4 |Leadtek 8800GTS |Audigy II ZS |WD Velociraptor, WD7500AAKS, WD3200KS|OCZ GameX 700W |Canon EOS 350D, Sigma 17-70 DC, Sigma 70-300APO DG
moet kunnen dan, net.quote:Cyrus The Virus schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:22:
hij is 860x545mm
alleen zou je dan geen ultrasoon sensoren aan de buitenkant kunnen plaatsen want die zullen dan te dicht bij de planten zitten en dan heb je er niet veel meer aan
ultrasone werkt al bij 3cm.quote:Skuzz schreef op woensdag 24 september 2008 @ 23:25:
[...]
moet kunnen dan, net.
alleen zou je dan geen ultrasoon sensoren aan de buitenkant kunnen plaatsen want die zullen dan te dicht bij de planten zitten en dan heb je er niet veel meer aan
Pagina: 1 2 3 4 ... 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 last