Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Sigmasailor schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 15:42:
k heb net mijn Sony F828 verkocht. Prima apparaat met goede lens maar wat te groot voor mijn smaak (bleef vaak thuis liggen en de beste camera is nu eenmaal de camera die je bij je hebt...).

Een spiegelreflexcamera is voor mij geen optie (te groot, geen filmpjes, meer lenzen).

Een kleine compact camera is altijd wat teleurstellend in vergelijk met de F828.

Ik ben al een tijdje aan het speuren en kom dan bij Nikon P80 (ruis vanaf ISO 200), Sony H50 (grrrr, alleen sony memorystick) en Olympus 570 (batterijenvreter) terecht. Bij de diverse reviews komt er eigenlijk geen camera op alle fronten echt goed uit.

Wensen lijstje:
Moet filmpjes kunnen maken;
Groothoek 28 mm of kleiner;
Tele 300 mm of groter;
Goede macrostand;
Prijs: niet meer dan zo'n 500 euro.

Wat zijn jullie meningen of andere goede ideeën?
Panasonic FZ18

Kan alles wat jij wilt en heeft niet de tekortkomingen van bovenstaande camera's. Heeft wel wat ruis op hogere ISO waardes maar een stuk minder dan de Nikon P80. En ruim onder je budget.

het leven is té kort, geniet!

Na het lezen van dit topic had ik zondag ook maar besloten om een neiuwe camera te kopen. Ben sinds vandaag de eigenaar van een zwarte Pana TZ-5. (firmware 1.13)
Ik heb nu wat zitten stoeien en ben bijzonder onder de indruk van de zoom, ongelooflijk!!
Reg. datum: 15 januari 2004

Hoi,

ik zat even te lezen en ben ook aan het rondkijken naar een Panasonic TZ5 of misschien de fx35/55 maar hoe snel maakt deze zijn foto's dus vanaf moment van knop indrukken tot het echt maken?

Misschien andere camera's die ook snel zijn met schieten die aan te raden zijn?

ik heb nu een wat oudere canon en die neemt er wel de tijd voor en dat is bijzonder irritant! want je mist een hoop momenten!

Reg. datum: 25 december 2003

quote:
N_r_G schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 00:03:
Hoi,

ik zat even te lezen en ben ook aan het rondkijken naar een Panasonic TZ5 of misschien de fx35/55 maar hoe snel maakt deze zijn foto's dus vanaf moment van knop indrukken tot het echt maken?

Misschien andere camera's die ook snel zijn met schieten die aan te raden zijn?

ik heb nu een wat oudere canon en die neemt er wel de tijd voor en dat is bijzonder irritant! want je mist een hoop momenten!
De prestaties van de Panasonic TZ5 kan je hier vinden http://www.dpreview.com/reviews/panasonictz5/page10.asp. Mij zeiden die getallen niet zo heel veel; je moet een camera eigenlijk even voelen.
Anyway, ik heb onlangs mijn oude Canon A85 vervangen door een Panasonic TZ5 en vind het op meerdere fronten (oa snelheid, lcd, bereik lens) een grote verbetering. Dus ik kan je de TZ5 aanraden.

Ok, Ik ben vandaag even langs verschillende winkels geweest en bij wel 1 mocht ik hem echt even inclusief accu aanzetten :X slechte service overal!

maar echt een mooi apparaat!
maakt het ook uit wat voor snelheid de sd kaart heeft die erin gaat?
is dit voldoende?

Min leessnelheid 20 MB/s
Min schrijfsnelheid 20 MB/s

Nu even kijken waar ik hem het goedkoopst kan halen..
Bij mediamarkt is deze nu 299 tijdens de speciale fotodagen maar het kan nog goedkoper..

299 is 10 euro minder dan de MM in Groningen. Ik heb er net een 4GB kaartje ingedaan class6 - 14MB lezen, 8MB schrijven (met Atto getest) - dat is al zat snel genoeg. 20MB schrijven is heel erg snel!

Reg. datum: 11 december 2006

Voor de mensen die het nog niet wisten:

Hier kun je de nieuwe firmware voor de TZ5 downloaden die het focusprobleem tijdens het filmen vrijwel oplost:

http://www.pasctraining.panasonic.com/firmware/

Nu het geluid nog :)

Hey KacperK, kan die firmware gewoon op onze Europese TZ5 (omdat er specifiek staat: alleen voor regio USA). Jij had eerst 1.0.4 he? Heb je die met succes opgewaardeerd?

Het is weer Zomer!
Reg. datum: 02 augustus 2002

quote:
KacperK schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 00:01:
Voor de mensen die het nog niet wisten:

Hier kun je de nieuwe firmware voor de TZ5 downloaden die het focusprobleem tijdens het filmen vrijwel oplost:

http://www.pasctraining.panasonic.com/firmware/

Nu het geluid nog :)
n00bs in "Panasonic DMC-TZ1/ TZ2 / TZ3: kleinste s..." :+

Overigens heb ik al getest met een stukje schuimfoam over de mic (met lijm). En dat scheelt wel een paar dB in windgeruis.

n00bs wijzigde dit bericht 19-06-2008 09:06 (12%)

quote:
Gianni Rombios schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 08:01:
Hey KacperK, kan die firmware gewoon op onze Europese TZ5 (omdat er specifiek staat: alleen voor regio USA). Jij had eerst 1.0.4 he? Heb je die met succes opgewaardeerd?
Ik heb de mijne een tijdje terug weggebracht naar een panasonic service center en daar is toen nieuwe firmware opgezet (de online update was toen nog niet beschikbaar).
Maargoed, als ik zo alle reacties lees op dpreview dan kan je zonder problemen de update doen als je een europees model hebt. Mensen die hun camera hebben gekocht in griekenland, spanje, uk etc. geven aan dat ze zonder problemen konden updaten. Zelfs als ze eerst de taal 'nederlands' konden selecteren was dit na de update ook nog mogelijk.

Sowieso schrijf je zo!
Reg. datum: 19 februari 2001

offtopic:
@KacperK: in een post hierboven plaats je een aantal foto's. Wil je deze post even editten en dan op "check images" klikken? Dat verneukt de layout namelijk veel minder. Bedankt.

Great Minds think alike!
I was born like this, i had no choice. I was born with the gift of a golden voice.

Reg. datum: 10 oktober 2004

Offtopic:
vreemd dat MM tijdens de speciale fotodagen aktie voor de TZ5 verschillende prijzen per vestiging hanteert.
Ik lees 299 euro (welke vestiging??) en 309 in Groningen. In A'dam zelfs 332 euro.

quote:
tijs67 schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 13:49:
Offtopic:
vreemd dat MM tijdens de speciale fotodagen aktie voor de TZ5 verschillende prijzen per vestiging hanteert.
Ik lees 299 euro (welke vestiging??) en 309 in Groningen. In A'dam zelfs 332 euro.
niet vreemd. Zijn onafhankelijke vestigingen die hun prijzen aanpassen op de plaatselijke concurrenten ;) Denk dat ze voor die prijzenfeesten gewoon (als ze landelijk zijn) gewoon zoveel % korten berekenen op hun winkelprijs.

(zie hun site, met uitleg over prijzensysteem).

quote:
tijs67 schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 13:49:
Offtopic:
Rotterdam centrum:)

Net besteld voor 285 incl verzenden bij camera4all ik merk wel dat de camera overal veel verkocht wordt..

Ben voor de zwarte versie gegaan morgen binnen als het goed is :)

Er wordt in dit topic erg weinig gesproken over de sony h50 is dit geen goed toestel?
met bijvoorbeeld vergelijking met de panasonic FZ18?
Of is het toestel nog redelijk onbekend? 8)7

Ik had al gepost in de topic voor een camera onder de 250 E-tjes, maar omdat de Fuji F100fd hier meer besproken wordt kom ik hier ook maar even langs.

De FX35 van panasonic wordt me te duur, maar de F100fd kan nog wel. Mijn andere opties zijn de Ixus 860 en de FX55 (die volgens de pricewatch goedkoper is dan de FX33).

Via dit topic heb ik al een vergelijking gevonden tussen de Ixus 860 en F100fd, ook tussen de FX35 en F100fd, maar ben benieuwd naar jullie mening. Wat zijn nu nog specifieke voor- of nadelen van de één ten opzichte van de ander....

Gisteren de Canon IXUS 860 IS bij de Media Markt gehaald. Hiervoor had ik een Pentax Optio 60. De 28 mm groothoeklens is echt een stap vooruit! Nu nog even kijken hoe het allemaal werkt... Weet iemand hoeveel foto's je maakt me een volle accu?

Bij de Media Markt is hij nu 259 Euro (normale prijs 319 Euro).

@bafnek82: 319 euro zou ik nou niet bepaald de normale prijs noemen:

http://www.kieskeurig.nl/...E1BBEC125733E0042C821.htm

;)

quote:
Leolinedance schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 18:14:
[...]

Panasonic FZ18

Kan alles wat jij wilt en heeft niet de tekortkomingen van bovenstaande camera's. Heeft wel wat ruis op hogere ISO waardes maar een stuk minder dan de Nikon P80. En ruim onder je budget.
Bedankt voor het slotje, gaan we hier verder...

Vanmiddag eens in de fotoshops geweest:

Sony H50: zoom vanaf 31 mm, valt nog eens af, is wel lekker snel.
Olympus 560 (570 even niet voorradig) te zwaar (4 penlights!) voor de grootte, 570 krijgt nog een klein kansje omdat hij wel een zoomring heeft.
Pana FZ18, 'voelt' niet lekker in het gebruik;
Nikon P80: wow, super voor zo'n klein ding --> kanshebber. Voelt tegelijk vertrouwd, geen boekje voor nodig. Jammer dat de macrostand wat ver weg zit; je moet een behoorlijke afstand hebben tussen lens en object. Is bijna net zo snel als de Sony.
Fuji S100FS; niet voorradig maar laten bestellen.
Keus gaat nu tussen de (wat grotere?) S100FS (als hij tenminste leverbaar is) en de Nikon P80.

Ik heb ook nog gezocht naar de Canon G9 maar heb hem niet kunnen vinden.
Ook gevonden maar helaas zoombereik vanf 35 mm en daarmee een afvaller.

Ben trouwens maar heel even bij Dixon en mediamarkt achtige winkels geweest; zijn nog te beroerd om er accu's in te doen. Dan maar de vakhandel; ik betaal die paar tientjes extra wel voor de service die je krijgt.

Heb nu ook de Olympus 570 uitgeprobeerd; vooral de zoomring valt erg tegen. Er is een duidelijke vertraging bij bedienen en soms lijkt hij het helemaal niet doen en wordt je toch verrast door een plotselinge respons. Bij erg langzaam draaien werkt het redelijk maar even een flinke slinger eraan geven is ronduit teleurstellend verrassend. Verder een prima apparaat met een fantastisch zoombereik; daar kan geen andere camera tegenop. Jammer alleen van de penlights en de xD kaart.

Weet iemand waar je de S100Fs kunt proberen (in de buurt van Haarlem)?
Nikon P80 ruis vanaf 200 ISO? Hoe erg is het nu echt? de review sites zijn vaak erg (overdreven??) streng.
Olympus 570 is ook nog een kanshebber wat mij betreft: waarom niet?

De keuze zal een van deze drie worden.

Sigmasailor wijzigde dit bericht 20-06-2008 16:52 (4%)

quote:
Sigmasailor schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 16:49:
[...]

Bedankt voor het slotje, gaan we hier verder...

Vanmiddag eens in de fotoshops geweest:

Sony H50: zoom vanaf 31 mm, valt nog eens af, is wel lekker snel.
Olympus 560 (570 even niet voorradig) te zwaar (4 penlights!) voor de grootte, 570 krijgt nog een klein kansje omdat hij wel een zoomring heeft.
Pana FZ18, 'voelt' niet lekker in het gebruik;
Nikon P80: wow, super voor zo'n klein ding --> kanshebber. Voelt tegelijk vertrouwd, geen boekje voor nodig. Jammer dat de macrostand wat ver weg zit; je moet een behoorlijke afstand hebben tussen lens en object. Is bijna net zo snel als de Sony.
Fuji S100FS; niet voorradig maar laten bestellen.
Keus gaat nu tussen de (wat grotere?) S100FS (als hij tenminste leverbaar is) en de Nikon P80.

Ik heb ook nog gezocht naar de Canon G9 maar heb hem niet kunnen vinden.
Ook gevonden maar helaas zoombereik vanf 35 mm en daarmee een afvaller.

Ben trouwens maar heel even bij Dixon en mediamarkt achtige winkels geweest; zijn nog te beroerd om er accu's in te doen. Dan maar de vakhandel; ik betaal die paar tientjes extra wel voor de service die je krijgt.

Heb nu ook de Olympus 570 uitgeprobeerd; vooral de zoomring valt erg tegen. Er is een duidelijke vertraging bij bedienen en soms lijkt hij het helemaal niet doen en wordt je toch verrast door een plotselinge respons. Bij erg langzaam draaien werkt het redelijk maar even een flinke slinger eraan geven is ronduit teleurstellend verrassend. Verder een prima apparaat met een fantastisch zoombereik; daar kan geen andere camera tegenop. Jammer alleen van de penlights en de xD kaart.

Weet iemand waar je de S100Fs kunt proberen (in de buurt van Haarlem)?
Nikon P80 ruis vanaf 200 ISO? Hoe erg is het nu echt? de review sites zijn vaak erg (overdreven??) streng.
Olympus 570 is ook nog een kanshebber wat mij betreft: waarom niet?

De keuze zal een van deze drie worden.
Je haalt zelf de nadelen van de Olypus al aan. Tel daar de ruisproductie bij ISO200 en hoger bij op en je kunt een camera van je lijstje schrappen. Ik ken de S100F niet dus kan daar niet over oordelen.
Als jij de FZ18 niet fijn in de hand vind liggen moet je hem niet kopen. Over die camera kun je waarschijnlijk trouwens niets meer dan lof vinden van huidige gebruikers en in de reviews. Maar dat hij lekker in jouw handen ligt lijkt me inderdaad een vereiste.

edit: Ik zie dat die Fuji wel zo'n 500 euro is.dat is 150-200 euro duurder dan de concurrentie! Voor dat geld koop je ook een spiegelreflex..

edit2: Sorry, lees net dat dat geen optie voor je is. Maar als je dan toch zoveel geld uit wilt geven voor een bridge camera, dan is de Fuji wellicht een optie. Mijn eerdere ervaring met Fuji is dat deze heerlijk in de hand liggen maar wel traag in het gebruik zijn. Dit type ken ik echter niet.

Heb de voor en nadelen van de S100FS voor je opgezocht (was zelf nl. ook wel nieusgierig ;))

Conclusion - Pros

* Very useful zoom range
* Excellent resolution and good edge to edge detail
* Sharp, generally high-quality lens
* Expanded dynamic range option (and it works)
* Excellent high-ISO performance for a non-DSLR
* Full photographic control, huge range of SLR-like features (real SLR-like handling too)
* Bright, sharp, electronic viewfinder (better than most) and articulated screen
* Macro modes make lens even more flexible
* Fast RAW performance
* RAW processing software included
* A lot of camera for the money

Conclusion - Cons

* Strong, visible chromatic aberration at the most useful focal lengths
* Noise reduction attacks fine detail if you look too close
* 230 shot battery life somewhat limiting
* Film simulation rarely useful
* RAW processing software is unusable
* Electronic viewfinder glitches if you pan the camera too quickly
* Continuous shooting buffer not as large as on latest entry-level DSLRs
* Unnecessarily large RAW files (23MB each)

Rating (out of 10)
Build quality 8.0
Ergonomics & handling 8.5
Features 8.0
Image quality 8.0
Optics 7.0
Performance (speed) 8.0
Value 8.5
Recommended

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms100fs/page18.asp

Misschien trouwens wel nuttig voor jou om te weten, niet alle camera's in deze klasse kunnen zoomen tijdens het filmen (wat jij de camera wel voor zult gebruiken). De Panasonic FZ18 kan het bijvoorbeeld niet, dat is een klein nadeel. De Fuji kan dit wél. Al schijnt het opnieuw focussen na zoomen enkele seconden in beslag te nemen waardoor je wat filmmateriaal verliest als het ware.

Leolinedance wijzigde dit bericht 20-06-2008 19:41 (28%)

Vandaag ook de TZ5 gehaald bij de de MM in Utrecht.Daar is deze camera te krijgen voor ¤293!. In Amsterdam waren ze inderdaad erg duur. ¤332, en dat noemde ze daar aktieprijzen. Volgens mij verdienen ze toch geld aan mensen die niet vergelijken , maar die de aktieprijzen zien en denken dat ze een koopje krijgen. Ik vond het de moeite waard om naar Utrecht te rijden en daar mijn winst te pakken.

In Amerika heb je de camera al voor 169 euro..
en zelf daar zit ook meer dan genoeg winst aan.

Ik krijg hem morgen! ben benieuwt zal eens even wat foto's showen..

Acties: [view][quote]

Door: Floor-is AM Pricewatch / Moderator FG
quote:
1. Die foto's horen niet in dit topic, hoe goed bedoeld ook.
1a. Ik vind ze niet echt goed ook, mis scherpte!
1b. Niet echt eerlijk, maar hier eentje van mij: foto op Q-Dance.nl of een beter vergelijkbare: waterscooter
2. Veel, nee heel veel plezier met je camera :)

Mijn gear
If what is is, what is the story in my head then all about?

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws