[CIP] Scrap mkII |
![]() |
het logo is een amerikaans WW2 propaganda plaatje dat ik ooit eens tegen ben gekomen Dit was mijn oude zelfgemaakte case (Scrap): ![]() Het is een beetje slechte foto, maar ik heb niks anders, en die kast is nu gedemonteerd (en doet zijn naam nu pas echt eer aan). Het plan was om op een of andere manier nog aluminium plaat tegen de zijkant te aan zetten, maar dat werd door al die schroefjes een beetje lastig. Eigelijk was ik tijdens het bouwen van de kast al niet zo tevereden over hoe alles uit pakte en er uit zag, en dus was op een gegeven moment de zin om verder te bouwen op. Scrap heeft ongeveer een jaar dienst gedaan als server om thuis het internet te delen en op lanparties als gameserver. Het (asrock) mATX mobotje wat er in zat heb ik verkocht om de overstap s939 wat minder duur te maken. Mijn oude ATX mobo moest dus mijn nieuwe server worden. Maar helaas paste dat mobo niet in de oude kast zonder de pcb te breken Daarom ben ik maar weer aan de slag gegaan met enkele meters aluminium profiel, en de voortgang staat hier. Een echt ontwerp heb ik niet gemaakt, ik ben begonnen met het idee om een verbeterde versie te maken van mijn oude kast. Wel had ik natuurlijk ideeën over hoe ik dingen aan zou pakken Toevallig heeft een huisgenoot een nieuwe digitale camera gekocht, dus de foto's zijn beter dan degene die bovenaan staat. (die is genomen met zo'n logitech pocket digital) Helaas ben ik nog geen ster in fotograferen, dus sommige foto's zijn nog niet zo duidelijk. Maar hoe maken we nu een nieuwe kast? (Alle foto's zijn klikbaar naar 1024x768) |
Het frame |
Welnu, eerst nemen we enkele meters aluminium buis en zagen dat op maat. ![]() • Omdat de kast zo klein mogelijk moest worden volgens de manier waarop ik hem wou maken, zijn de marges vrij klein geworden. De bepalende factor voor de breedte was de voeding. Mijn oude kastje was ongeveer 40 x 15,5 x 25 maar dat was voor mATX We poetsen de stukken alvast zorgvuldig op met die fijne staalsponsjes met sop er in, totdat het goed glimt ![]() • Door een beetje proberen ben ik er achter gekomen dat als je alleen in de lengterichting van het profiel poetst dat je dan het beste resultaat krijgt. Hier zie je het verschil als de helft gedaan is (alleen met het linker sponsje). De lichte stukken zijn nog niet glad, en reflecteren dus meer licht richting de camera ![]() Dan controleren we het effect van het poetsen nog even. ![]() Dan zagen we ook nog wat hoekprofiel erbij, wat we natuurlijk ook meteen oppoetsen. Daarna boren we mbv een boorkolom een stuk of 61 gaatjes van 1 mm. Één deel daarvan boren we in 2 stappen op naar 3 mm, en het andere boren we op naar 2,5mm en tappen we naar m3 schroefdraad. ![]()
![]() • die harddisk had ik toevallig even in de buurt liggen, maar hoort niet bij scrap Dan kunnen we weer opnieuw gaan zagen, boren en poetsen totdat het wel past ![]() • het was nog redelijk lastig om die hoekstukken weer los te krijgen (veel kracht nodig). de nieuwe gaten moesten te dicht in de buurt van de oude komen dus heb ik de hoekstukken gedraaid. Als het daarna lijkt of alles past, kunnen we het bouwpakket langzamerhand in elkaar zetten mbv de grijze hoekjes, popnagels en schroefjes ![]() ![]() Zodat we een mooie glimmende kubus krijgen ![]() • afmetingen: 45 x 19 x 29,5 Wel een 'bling bling' kubus natuurlijk (of hoe noemt de jeugd dat tegenwoordig) ![]() Daar proppen we dan weer wat hardware in, zodat het geheel op een pc begint te lijken ![]() ![]() ![]() ![]() • specs: Asus a7v8x Athlon XP 2400+ 768 mb pc2700 ram GF ti4200 128 mb 80 GB WD harddisk pci adsl modem (een cd-rom speler hang ik er alleen ff aan tijdens het installen) Het is wel wat zwaar voor een server, maar slechtere spullen heb ik even niet liggen De hardware heb ik in de kubus laten zitten omdat ik anders geen internetverbinding had, maar gelukkig was het niet nodig om voor het maken van de voor- en bovenplaat de hardware er weer uit te halen. |
De voorkant |
Dan gaan we een 2mm dik alu plaatje en een stuk T profiel verzagen, beboren, en oppoetsen. Dat poetsen doen we dit keer eerst met een grof 'sponsje' (de rechter op de foto een stukje terug) en daarna met een een fijn 'sponsje' En dat zagen gaat mbv een verstekzaag ![]() Daar knippen we nog een stuk dun alu plaat voor op maat met een blikschaar, en met een beetje passen en meten maken we daar met popnagels een klepje van dat voor op de pc geschoven kan worden. ![]() ![]() - onderin zit een stukje aluminium strip om het onderste profieltje steviger vast te maken aan de rest, omdat de onderste plaat maar 0,5 mm dik is. En de inkepingen zorgen er voor dat de plaat langs de moederboard beugels kan schuiven En dan moeten we natuurlijk ff testen of de boel nog goed glimt. ![]() • Het is jammer dat de foto een beetje onscherp is want nu zie je niet precies hoe goed het spiegelt Dan pakken we wat ledjes, busjes en een schakelaar ![]() • De spullen komen uit de oude kast Die stoppen we in het frontje ![]() Dan kunnen we de klep op de kast zetten, en vragen we ons nog even af wat dat grote groene ding nou precies is. ![]() Dat is dus de aansteker ![]() En dan hebben we de voorklep af. ![]() |
de bovenkant |
Op ongeveer dezelfde manier maken we nog even een bovenklep, want het profiel hadden we er twee foto's terug al in zitten ![]() Daar gebruiken we natuurlijk wel de allerlaatste popnagel voor die we in huis kunnen vinden ![]() |
De zijpanelen |
We nemen een plaatje staal van ongeveer 25x9,5 cm en 0,75mm dik. Met een blikschaar geknipt uit een plaat waarvan een deel onder mijn gelast moest worden in verband met de apk. ![]() Dan printen we een paar letters op een papiertje en dat plakken we op de plaat. ![]() Dan snijden we de letters zorgvuldig uit. ![]() zodat we dunnen lijntjes op het plaatje krijgen. ![]() Dan gaan we verder fröbelen en kleuren de lijntjes nog even in ![]() Dan gaan we aan de slag met een dremel ![]() Tot we een mooie mal krijgen ![]() En nu niet meteen denken dat we nu een mooie spuitmal hebben, want we gaan wat anders doen. Dan pakken we een hamer en een stukje plaat. En dan slaan we bij wijze van test een mooi paar letters in een plaatje alu (o,5 mm) ![]() (Dit plaatje aluminium wordt geen onderdeel van de kast, maar is een test) En dan gaan we serieus hameren Eerst hameren we een letter grof in de plaat, en daarna bewerken we de randjes door met de hamer een zacht stukje hout langs de randjes te tikken ![]() Zo bezorgen we de buren een paar uur lang een beetje geluidsoverlast. En dan krijgen we twee aluminium plaatjes met een paar letters ![]() Die plaatjes zetten we in een frame ![]() ![]() ![]() En dan regelen we wat plerspex voor in de onderkant van de plaat. ![]() (niet echt boeiende foto) De plaat zetten we ook vast met popnagels, maar om te zorgen dat er niet te veel kracht op één punt komt gebruiken we een setje nylon en ijzeren ringetjes. ![]() De ringetjes zijn met een normale en een blikschaar aan één kant afgeplat zodat ze beter langs het profiel vallen En als alles dan klaar is hebben we een mooie zijplaat op de pc zitten ![]() ![]() Dan kunnen we weer gaan zagen, dit keer voor het rechter paneel. Wel vijlen we wat uitsparingen in het aluminium om het frame om de harddisk en moederbord ophanging te krijgen ![]() En dan kan het moederbord uit de kast en kunnen we het frame passen, het plexiglas passen, boren en de popnagels met ringetjes alvast aan brengen ![]() Dan bedenken we dat we nog op een mailtje moeten wachten ![]() ![]() Dan knijpen we bijna een barst in het plexiglas. ![]() Dan houden we een lege kast met panelen over. Tijd voor een paar foto's Links-voor met panelen ![]() Rechts-voor met panelen ![]() Achterkant met panelen ![]() En dan kan de kast weer vol met hardware ![]() We vervangen natuurlijk wel dat lelijke groene ledje op het moederbord ![]() |
De huidige situatie |
En dan hebben we al iets wat er op begint te lijken ![]() |
De planning en andere zaken |
- Het is wel wat jammer dat er ondertussen al wat krasjes en deukjes op de kast zitten, maar daar moet ik maar mee leren leven. - Detail foto's kunnen op verzoek gemaakt worden Dingen die ik in ieder geval nog moet doen: • Een achterplaat maken zodat de redelijk zware videokaart wat ondersteuning krijgt. Dingen die ik nog wil doen • Iets van een print ofzo maken voor de zijpanelen • Een blauwe aanstekerrand met verlichting monteren • Overbodige voedingskabels wegwerken |
Updates |
Update #1 Update #2 Update #3 |
[ Voor 40% gewijzigd door Anthor op 13-07-2005 21:16 ]