[CM] ontwerp probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb heb ergens in december 2003 een case gebouwd :

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/pcvoorzij.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/pclinks.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/pcrechts.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/pcachter.jpg
(sorry voor de kwaliteit van de foto's, want ik heb alleen een zo'n logitech pocket digital)

even wat specs:
Mobo: Asrock k7v8x
Proc: AMD athlon XP 2000
RAM: 256 Mb pc2100
HD: Western Digital wd800jb (maakt een takkeherrie dus die zit niet meer in m'n normale pc)
PCU: Q-tec 450w (was voor andere pc bedoeld maar hij bleek daar ongeschikt (en: ja het is overkill, dat weet ik ook))

Nu gaat het niet helemaal over deze case, maar even wat feitjes rondom het ontwerp:
- het frame is gemaakt van aluminium profiel
- ik heb de 'ribben' met een verstekzaag allemaal op 45 graden gezaagd, en verbonden met hoekjes
- helaas loopt het met 4 schroeven per hoekje snel op (96 voor een 'balk')
- uiteindelijk is alles gebouwd rondom de afmetingen van de PSU. Hierdoor zit de harddisk geklemd tussen twee U profielen en een 'spacer',
- oorspronkelijk was het het idee om 1mm alu-plaat tegen de zijkanten te monteren, maar ik liep vrij snel tegen een ontwerp 'feature' op.
Als ik een plaat tegen de zijkant aan wil zetten moeten er dus een hoop schroefjes los. Als je dit per plaat bekijkt is het niet zo'n heel groot probleem, maar als je alle platen er op wil zetten, dan blijkt al snel ((vooral door de mobo backplate) dat het wordt het onmogelijk om alle platen er op te zetten.

Ik heb er aan gedacht om alle schroeven te vervangen voor popnagels maar dat heeft nadelen:
- De kast kan niet meer makkelijk uit elkaar
- Je kan niet overal meer bij
- Je knijpt de pennen aan de buitenkant af (je kan er anders niet bij) waardoor er scherpe randje uitsteken die enigszinds gevaarlijk en lelijk zijn (de case die ik nu heb is ook niet helemaal estetisch verantwoord, maar OK)

nu ben ik van plan om binnenkort een mark-II case te maken, met ongeveer hetzelfde ontwerp maar dan beter, Maar ik zit met de volgende vragen:
- Ik heb wel eens van die verbindingsstukjes gezien waarmee je met profiel bv. schilderijlijstjes kan maken, maar bij mijn ijzerwarenboer hadden ze nog nooit gehoord van dingen waarmee je '3D objecten' kan maken
Weet iemand of er van die '3d verbindingstukken' bestaan, en zo ja waar koop ik die (bekistingshoekjes lijken mij niet zo'n goed plan want daar zit maar 1 echt bruikbaar gat in)
- Heeft iemand een idee hoe je de profielen het best aan elkaar te kan zetten? (zodat ze niet overlappen!)
- wat is de beste manier om zijplaten tegen een kast aan te monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110226

klinkt alsof je alle voordelen van een standaard kast wil. Als je zelf het inzicht en de middelen niet hebt om iets te bouwen dat een standaard kast evenaard of overtreft raad ik je toch echt aan om een standaard kast te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:20
Hmm, kijk anders even naar het topic van The_Resetter, dan zul je zien dat veel schroefjes ook mooi kan zijn (maar niet practisch :)) Je kunt eventueel ook stroken klitteband gebruiken om de zijkanten onzichtbaar met het frame te verbinden, en mocht je dit niet willen dan zul je een klik-schuif-bevestigingsmechanisme moeten bedenken...

De verbindingshoekjes die jij bedoelt zijn er volgens mij niet voor L profielen, maar wel voor balk profielen (oa Ediejo gebruikt ze in zn Lian Li mod, eventueel zou je hem kunnen benaderen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:54
Anthor schreef op 08 oktober 2004 @ 02:48:
-knip-
als je alle platen er op wil zetten, dan blijkt al snel ((vooral door de mobo backplate) dat het wordt het onmogelijk om alle platen er op te zetten.
-knip-
heb je gedacht aan zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/m/9000_9999/9700/9780/9787/978703_BB_00_FB.EPS.jpg
als je dit soort dingen gebruikt (evt. om je frame vast te maken) en daar je platen erop schroeft.
Het is maar een ideetje: er ontstaat zo waarschijnlijk een afstand tussen je frame en je platen. Dat kun je voorkomen door je platen groter te maken, of je doet er iets leuks mee (draden erlangs naar buiten laten komen of verlichting eronder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Gr0wLiThE schreef op 08 oktober 2004 @ 09:29:
Hmm, kijk anders even naar het topic van The_Resetter, dan zul je zien dat veel schroefjes ook mooi kan zijn (maar niet practisch :)) Je kunt eventueel ook stroken klitteband gebruiken om de zijkanten onzichtbaar met het frame te verbinden, en mocht je dit niet willen dan zul je een klik-schuif-bevestigingsmechanisme moeten bedenken...

De verbindingshoekjes die jij bedoelt zijn er volgens mij niet voor L profielen, maar wel voor balk profielen (oa Ediejo gebruikt ze in zn Lian Li mod, eventueel zou je hem kunnen benaderen...)
bedankt, dat soort hoekjes zien er idd wel ok uit
en het scheelt een hoop (verstek)zaag werk.

Dat je zo zonder schroefjes een raamwerk kan bouwen is wel handig als er nog plaatwerk tegenaan moet

/edit
@Hopeloosje
Anthor schreef op 07 oktober 2004 @ in het '[CM] HD schroeven topic' 01:49:
In mijn zelfbouw case heb ik een harddisk tussen twee aluminium U profielen gemonteerd. De harddisk had nog iets van een cm speling toen heb ik er van die busjes tussen gezet waarmee je mobo op de plaat vast zit. (mooi is het niet maar het zit wel vast).
Die busjes zijn idd erg handig ;)
Maar zou zo'n plaat dan niet veel makkelijker gaan resoneren?

[ Voor 24% gewijzigd door Anthor op 08-10-2004 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:54
Resoneren: zou kunnen, maar volgens mij kun je dat verhelpen door de massa van de plaat aan te passen (gewichtje erop plakken). Klitteband is trouwens ook wel leuk (en je ziet aan de buitenkant echt niks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124516

Over de platen:

Als je bang bent voor een overdaad aan schroefjes kun je natuurlijk ook een volledige kap buigen die de 2 zijkanten + bovenkant bedekt, in plaats van losse platen te gebruiken. Dmv wat 'lipjes' kun je de kap dan aan de achterzijde vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120293

Je bedoeld misschien met "3d" van die hoekjes waarmee ze flightcases in elkaar zet.
Die zijn in allerlei maten te krijgen.
Is dat wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Anoniem: 120293 schreef op 08 oktober 2004 @ 13:40:
Je bedoeld misschien met "3d" van die hoekjes waarmee ze flightcases in elkaar zet.
Die zijn in allerlei maten te krijgen.
Is dat wat?
bedoel je die beschermhoeken de aan de buitenkant zitten of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120293

Anthor schreef op 08 oktober 2004 @

- Ik heb wel eens van die verbindingsstukjes gezien waarmee je met profiel bv. schilderijlijstjes kan maken, maar bij mijn ijzerwarenboer hadden ze nog nooit gehoord van dingen waarmee je '3D objecten' kan maken
Weet iemand of er van die '3d verbindingstukken' bestaan, en zo ja waar koop ik die (bekistingshoekjes lijken mij niet zo'n goed plan want daar zit maar 1 echt bruikbaar gat in)
- Heeft iemand een idee hoe je de profielen het best aan elkaar te kan zetten? (zodat ze niet overlappen!)
- wat is de beste manier om zijplaten tegen een kast aan te monteren?[/quote]

Hierdoor dacht ik aan die beschermhoekjes inderdaad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25752

Wat dacht je van een kap van plexie glas, Als je plaat nog recht is kun je hier een aantal sleuven in (laten) freezen. Dan vervolgens een kap ervan buigen die met de sleuven netjes over de schroeven heen schuift/valt. Natuurlijk het alu mooi op polijsten (of een mooi kleurtje geven)

En zijplaten tegen die andere kast zou ik gewoon met industrieel klitteband vastmaken.

Bedrijven die kunstgras hockey velden aanleggen gebruiken het om het "gras" mee vast te leggen dus zo' n plaat moet ie ook wel houden...

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 25752 op 09-10-2004 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124516

[quote]Anoniem: 25752 schreef op 09 oktober 2004 @ 11:01:
Wat dacht je van een kap van plexie glas, Als je plaat nog recht is kun je hier een aantal sleuven in (laten) freezen. Dan vervolgens een kap ervan buigen [..]

Mooi idee! Wel lastig: plexieglas moet je flink verhitten om t te kunnen buigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25752

reactie op EriCKI:

dank je,

Een hetelucht fohn moet daarbij wel kunnen helpen, een advies is op zijn plaats in zo' n geval, niet te lang op een plek houden.

Hoe je dat moet doen? Neem een workmate oid stel die in op de breedte die je kap van binnen moet krijgen vastklemmen en dan langzaam aan verhitten, de zwaartekracht doet de rest. Wel waterpas zetten natuurlijk ;) Of anders je frame van de kast gebruiken nadeel daarvan is dat je hem helemaal leeg moet maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103226

mijns inziens moet je nog een klein stukje verder gaan....

alle montage gaten verzinken (op de hoekprofielen) en verzonken boutjes nemen zodat je de alu platen tegen de zijkant aan kan monteren... dan met een speed tap door je zijpaneel en t hoek profiel heen draad tappen, dan kan je elk paneel los nemen zonder dat je kast instort

t zal goed moeten gaan maar een hels karwei is t wel...

o.... als je t hebt of er aan kan komen moet je alu staafjes regelen van 10x10 mm (en dan een meter lang ofzo) daar kan je heel goed schroefdraad in tappen endoordat t een blokje is voor 2 kanten gebruiken trilt ook niet los enzo...

zo wilde ik t ook gaan doen, echter vond ik t hoek profiel niet stevig genoeg en ben maar op een ander systeem overgestapt om mijn frame te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64112

Ik heb wel eens van die verbindingsstukjes gezien waarmee je met profiel bv. schilderijlijstjes kan maken, maar bij mijn ijzerwarenboer hadden ze nog nooit gehoord van dingen waarmee je '3D objecten' kan maken.
Ik denk dat je dit bedoelt??

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/ediejo/Tweakz/vapo1.jpg

Dit heet vieler kubus profiel.. Ik heb Haeg toendertijd een mailtje gestuurd met waar hij het haalde. Hij gaf toen aan dat het voor particulieren redelijk moeilijk te krijgen was. Mocht je een adresje vinden, dan moet je het maar even laten weten. Ik moet ook nog steeds 8 van die dingen hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
perspex is ook een leuke, maar niet echt mijn smaak.

Bedankt, het helpt een hoop als je een merknaam weet.
Ik heb even gezocht en op de site van vieler staan buitengewoon intressante producten. Deze bv. hier zou je in principe in 1 keer een doos van kunnen maken met perspex platen
Afbeeldingslocatie: http://www.vieler.net/profil/pictsp/prisma04g.jpg

Het is precies wat ik zoek, maar als ik het zo zie wordt het misschien te simpel en haalt het de lol een beetje uit het bouwen :)
Zo had een vriend van mij het frame voor me in elkaar kunnen lassen, maar dan wordt het toch niet helemaal 'jouw kast'
Ik begin nu een beetje te twijfelen of ik niet een moeilijke en bewerkelijke oplossing moet zoeken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103226

Anoniem: 64112 schreef op 10 oktober 2004 @ 14:20:
[...]
Mocht je een adresje vinden, dan moet je het maar even laten weten.
Overtoom....

via je werk (of via t werk v een familielid laten komen)
geloof een euro of 6 voor een (kubus) hoek

gebruik dat zelf ook voor m'n cube... best prettig spul.. sterk...
als m'n cube af is kan ik er boven opstaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:40
Anoniem: 64112 schreef op 10 oktober 2004 @ 14:20:
[...]

Ik denk dat je dit bedoelt??

[afbeelding]

Dit heet vieler kubus profiel.. Ik heb Haeg toendertijd een mailtje gestuurd met waar hij het haalde. Hij gaf toen aan dat het voor particulieren redelijk moeilijk te krijgen was. Mocht je een adresje vinden, dan moet je het maar even laten weten. Ik moet ook nog steeds 8 van die dingen hebben ;)
In dit topic:
[rml][ CIP] Lian Li[/rml]

Wordt de volgende link gegeven:
http://www.mamut.com/Rainforestfrogsnl

Ga naar 'Bestel Artikelen' -> 'Aluminium Systeem' en je vind de volgende pagina:
http://www.mamut.com/cont...s=Rainforestfrogsnl&gid=2

:Y)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Pagina: 1