Hoofdcategorieën
Topicacties

[HDTV]High-Definition Television. Wat het precies is topic

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last

Nieuw Topic
http://img248.echo.cx/img248/9668/banner3as.jpg
Waarom dit topic?

Er zijn al veel vragen over HDTV of over HD in het algemeen langsgekomen. Eigenlijk ben ik nog geen centraal topic tegen gekomen waar iedereen z'n vragen kan stellen. Bij deze open ik dus een centraal topic voor al je HDTV vragen.
Wat is High Definition?

Wat maakt High Definition materiaal anders in vergelijking met een DVD? Het grote verschil zit hem in de videoresolutie. De videoresolutie van HD kan 1280 beeldpunten en 720 lijnen (1280x720) of 1920 beeldpunten en 1080 lijnen (1920x1080) zijn terwijl er op een DVD maar 575 lijnen beschikbaar zijn. Bij TV uitzendingen zijn zelfs maar 480 lijnen beschikbaar!

Ook heeft High Definition een hogere kleursampling (4:2:2 vs 4:2:0). Dit betekent dat je met High Definition veel meer detail krijgt en kleuren die letterlijk van je scherm afspatten!

Een uitstekend voorbeeld van de kwaliteit tussen DVD en HD is op de volgende links te bekijken:

Monsters Inc. R1 DVD NTSC vs. HDTV 720p
Deze screenshots heb ik niet zelf gemaakt
http://www.hdtvinfo.nl/images/hdtv/monsters_inc_dvd_small.jpghttp://www.hdtvinfo.nl/images/hdtv/monsters_inc_dvd2_small.jpg

Kill Bill 2 LE R2 PAL DVD vs. HDTV 720p
Deze screenshots komen van mijn Kill Bill 2 LE DVD en mijn Kill Bill 2 HD 720p
http://www.hdtvinfo.nl/images/hdtv/kill_bill_dvd_small.jpghttp://www.hdtvinfo.nl/images/hdtv/kill_bill_dvd2_small.jpg
http://www.hdtvinfo.nl/images/hdtv/kill_bill_dvd3_small.jpghttp://www.hdtvinfo.nl/images/hdtv/kill_bill_dvd4_small.jpg

The Fifth Element Superbit vs. HDTV 1080p
Deze screenshots komen van mijn Fifth Element Superbit en mijn Fifth Element HD 1080p
http://www.hdtvinfo.nl/images/hdtv/fifth_element_dvd_small.jpghttp://www.hdtvinfo.nl/images/hdtv/fifth_element_dvd2_small.jpg
http://www.hdtvinfo.nl/images/hdtv/fifth_element_dvd3_small.jpghttp://www.hdtvinfo.nl/images/hdtv/fifth_element_dvd4_small.jpg

Verschil tussen Interlaced en Progressive
Bij elke film wordt er weergegeven of de film progressive (720p) of interlaced (1080i) is.

Ga eerst eens naar http://www.100fps.com/. Verplichte kost : lezen van begin tot eind!

Bij interlaced materiaal wordt er gebruik gemaakt van "halfbeeldtechniek". Dat betekent dat de even en oneven lijnen om en om worden getekend mogelijk met 50Hz of 60Hz.

Interlaced materiaal gebruikt fields.. Bij b.v. PAL televisie 50 fields/seconde. Een gemiddelde TV-kaart voor de PC, en hoogstwaarschijnlijk een LCD TV ook, zal hier een deinterlace filter op loslaten, waarna 25Frames/seconde overblijven.

1 field heeft in de hoogte maar half zoveel pixels als het volledige frame (lees de site).

Progressive gebruikt geen 50 frames/seconde! Slechts 25, in geval van PAL. Door geen tijdsverschil te gebruiken kan je progressive content pixel-voor-pixel omzetten naar een interlaced formaat. Om interlaced content echter in een progressive formaat (voor b.v. een PC of LCD TV) weer te geven moet je een deinterlace filter gebruiken. Je kan de helft van de fields trashen, je kan ze in elkaar weven (maar dan moet je dus wel een filter gebruiken om mice teeth te voorkomen), hoe dan ook, je moet er werkelijk iets mee doen.

Als je de site niet hebt gelezen begrijp je dit waarschijnlijk niet, en dat is ook niet de bedoeling :P.

Maargoed, snel door naar de conclusie voor de gewone mensch : interlaced gebruikt 2x zoveel fields per seconde als progressive frames per seconde gebruikt. Resultaat hiervan is dat beiden evenveel pixels/seconde hebben, bij dezelfde resolutie. Als één van de twee meer bandbreedte nodig heeft, dan is het interlaced (!), omdat een gemiddelde codec hier in theorie moeite mee kan hebben.

Codering
HDTV gebruikt digitale videocodering, MPEG-2 genaamd, die tevens wordt toegepast op DVD en digitale televisie. De technologie is echter verder ontwikkeld. Dit heeft geleid tot nieuwe indelingen zoals MPEG-4 en Windows Media® 9, waarmee codering en bandbreedtegebruik efficiënter verloopt. Hierdoor komen meer TV-zenders beschikbaar, passen er meer films op een schijf en zijn de beelden van hogere kwaliteit.
Hoe kan ik High Definition ontvangen?

Satellietschotel
Momenteel heb je minimaal een 60cm satellietschotel (gericht op Astra) nodig om van ons enige Europese HDTV zender (Euro1080) gebruik te kunnen maken.

Daarnaast heb je een zgn setupbox nodig, een HDTV ontvanger. Op dit moment is Zinwell de eerste fabrikant die dit product ook echt op de markt heeft staan.

Digitale Televisie
In de nabije toekomst wordt het mogelijk om HDTV te kunnen ontvangen via digitale televisie.

Blu-ray Disc™ en HD-DVD
De volgende generatie DVD's zal gebruikmaken van een blauwe laser (die op een kleiner punt kan worden gericht) zodat zij meer gegevens kunnen bevatten dan een conventionele DVD.

Een Blu-Ray Disc™ kan bijvoorbeeld 27GB op een single layer en 54GB op een dual layer aan data kwijt. En op een HD-DVD kan je 20 tot 32GB kwijt.

De introductie van Blu-ray Disc™ in Europa hangt af van Europese zenders en de introductie van HDTV in Europa. Sony is van plan om een nieuwe camcorder te introduceren op basis van de fonkelnieuwe HDV-indeling. Als de technologie breder beschikbaar wordt, ontstaat de mogelijkheid om High Definition-videobeelden op te nemen en te bewerken met alle voordelen van deze nieuwe indeling, met name de zeer hoge beeldkwaliteit.
Hoe kan ik High Definition bekijken?

Om High Definition weer te kunnen geven heb je een display nodig met een zogenaamd hi-def input. Dit kan zijn een Plasma, LCD TV, projector of zelfs een gewone TV met een 480p input. Niet bij elke weergever kunt u genieten van de volle 1920x1080 resolutie maar in alle gevallen zult u een flinke verbetering zien tov het standaard TV signaal.

Om HD te kunnen afspelen is de aansluiting essentieel. In Japan en Amerika gebeurde dit vanaf het begin analoog via de component kabel (de bandbreedte moet het namelijk aankunnen) en steeds vaker digitaal via de DVI of HDMI ingang. Probleem is echter dat de filmstudio's nogal bang zijn voor piraterij en eigenlijk willen dat hd niet via een analoge ingang gaat, maar via een bescherming (High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP)) die alleen zit op (de meeste) DVI en HDMI ingangen. Het is nog de vraag hoe dit precies gaat lopen, er zijn nog maar weinig tv's die in het bezit hiervan zijn namelijk, alhoewel component ook iets van de afgelopen jaren is en vooral op lcd/plasma's zat/zit (deze eigenaren zijn vooral nogal bang dat hun dure tv over een aantal jaren "niets" meer waar is).

Daarnaast is de resolutie van belang, de meeste plasma's hebben een 852x480 resolutie, eigenlijk dus te laag om hd goed te kunnen weergeven, op een afstand schijn je hier echter niet al te veel verschil te zien met scherm met een resolutie die wel (tenminste) 720p kan weergeven. Nieuwere plasma's krijgen steeds vaker een resolutie van (bijvoorbeeld) 1366x768 (een resolutie die 720p kan weergeven en makkelijk 1080p downscaled). Vrijwel alle lcd's hebben al een resolutie van 1366x768, de duurste lcd's kunnen zelfs al 1080p weergeven (Sharp LC-45GD1E bijvoorbeeld). De huidige televisie heeft vaak maar 480 lijnen en zeker geen DVI/HDMI ingang, het is maar de vraag of dit ook gaat gebeuren, vrijwel iedereen wil een flatscreen tegenwoordig.

Opgenomen materiaal
Zonder dat je het misschien weet is er al enorm veel HD materiaal beschikbaar, in veel landen als Amerika, Japan, China e.a. wordt er al jaren HDTV uitgezonden. Euro1080 werkt dan ook samen met veel van deze landen om aan materiaal te komen.

Een mogelijkheid om aan HD materiaal te komen is het downloaden van opgenomen materiaal uit landen waar het uitgezonden wordt (Ik ga hier niet op in omdat het hier niet is toegestaan). Zo kunnen wij nu ook al genieten van dit fantastische materiaal!

HD materiaal wordt meestal gereleased in "Transports Stream" (.TS) formaat of microsoft's handelsmerk Windows Media® 9 (WMV9) formaat. WMV9 wordt al geleverd bij/als een retail product op een DVD.

Voor het afspelen van een .TS file heb je minimaal de volgende systeemeisen nodig:Voor het afspelen van een WMV9 file heb je het volgende nodig:
    720p
  • Windows Media Player 9 Series
  • 2.4 GHz P4 of gelijkwaardig
  • 384 MB Intern geheugen
  • 64 MB videokaart
  • 1024 x 768 schermresolutie
    1080p
  • Windows Media Player 10
  • DirectX 9.0
  • 3.0 GHz P4 of gelijkwaardig
  • 512 MB Intern geheugen
  • 128 MB videokaart
  • 1920 x 1440 schermresolutie
WMV9 trailers kan je hier vinden.

Quicktime gebruikt de H.264 codec, als aanvulling voor de mpeg-4 codec. Trailers en meer info hiervover kan je hier vinden.

Deze files zijn niet af te spelen op een normale DVD speler. Hiervoor heb je een speler nodig die deze files af kan spelen zoals HD-DVD players.
HD Stand-alone spelers

AVeL LinkPlayer2
http://www.iodata.com/images/products/zoom/avlp2_dvdla-1_zoom.jpg

The AVeL Linkplayer2 is one of the few DivX certified DVD players that will be hitting stores in the US and Japan, “in time for the holiday season”…which I assume means sometime before December 25th, ie. Christmas. The AVeL Linkplayer2 is the first DivX certified DVD player capable of playing back High Definition DVD (HD DVD) at 1280x720 resolution. Based on the Sigma Designs EM8620L processor this DivX DVD player includes many cutting edge features that can be found only in the newest generation DVD players. One of its greatest features is its built in network capabilities that allows one to essentially turn every room of their home into a grand entertainment center. Full list of available features are as follows:

• DivX Certified to play HD
  • 10/100 Base Network Communication Function (WiFi is not
  • included, needs an ethernet converter)
  • Multi Video/Audio Out (Video:D4/Audio:5.1ch) via a home network
  • High Grade DVD/CD Playback (High Definition DVD supported)
  • USB 2.0 High Speed Storage Reading for iPod, HDDs, and thumb memories
  • Supported OS: Windows XP/Me/2000/98SE, MacOS X 10.3
  • Supported Video Files: MPEG-1/MPEG-2/DivX video/XviD/WMV9
  • Supported Picture Files: JPEG/BMP/GIF/PNG
  • Supported Audio Files: MP3/AAC/WMA/PCM/Ogg Vorbis
  • Video Output: D Connector (Component) 1080i/720p/480p/480i, Composite, & S-Video
  • Audio Output: Analog Audio Out (L/R) x2, Digital Surround Out (Coaxial) x1 & Optical Digital Out x1
  • Display max resolution up to 2048 x 1532
  • Main Processer: Sigma Designs EM8620L
Officiele site
Bron
Manual in pdf
Specs in pdf

ReelBox PVR 1100

[img=300]]http://www.reelbox.nl/downloads/ReelBox_Front_blau.jpg[/img]
DVB-Receiver, Videorecorder, DVD-Player and Homeserver - all in one! Enter into the new dimension of digital television - with the ReelBOX PVR 1100
  • Linux & Open-source software
  • Processoren: AMD Geode 300 Mhz, en een Philips Nexperia, 180 Mhz
  • DVD-Player voor alle gangbare media en formaten.
  • Streaming-Client en -Server
  • Digitale Twin Tuner, Time-Shift-Funktie
  • 2 Common Interface Slot
  • Analoog-Digitaal omzetting
  • Externe apparaten aansluiten via Firewire/USB
  • PVR Ready
  • S/PDIF In & Out
  • S-Video, RGB/YUY, Composiet
  • DiSEqC 1.0, 1.1, 1.2, 2.0
  • Grafisch LCD-Display
  • 3 x USB 1.0, 3 x Firewire, Mini-PCI
  • Fast Ethernet
  • Electronic Program Guide (EPG)
  • Picture in Picture (PiP)
  • Dolby Digital
Officiele site
Specs

Buffalo Tech LinkTheater
http://www.biosmagazine.co.uk/images/content/prodpics/200503/LinkTheater_1.jpg

Buffalo Technology is first to market with a DVD player that supports 802.11g Wi-Fi networking (also supports an external 2.4GHz antenna for increased range). The major benefit of the LinkTheater progressive scan DVD player is that it enables multiple users to wirelessly access DVD-Movies and regular files stored on disc - on their TV, computer or laptop. Based on a EM8620L decoder chipset from Sigma Designs, the chipset is the first of its kind to support Windows Media Video 9 and Windows Media Video High Definition formats. As a result, the LinkTheater supports resolutions up to 1280x720 pixels and offers DVD up-conversion to 720p/1080i. The integrated Pcast module further lets you playback files stored on a network storage device and a USB 2.0 port allows you to access files stored on an external peripheral.

Bron
Officiele site
Product data sheet in pdf
Links

HDTVEuro1080Blu-ray Disc™ en HD-DVD
Conclusie

Hoewel HDTV in Europa nog in z'n kinderschoenen staat is het toch wel goed om alvast te kijken wat komen gaat. Vooral om het gebruik van HD materiaal te bevorderen.

Ga niet off-topic, houd het gezellig. Als er nog op of aanmerkingen zijn hoor ik het graag. Mocht iemand nog interessante links hebben, ik zou ze graag toe willen voegen. HD is voor mij ook nog tamelijk nieuw. :D

d_v_pelt wijzigde dit bericht 06-12-2005 00:18 (88%)

Bekijk ook is mijn High-Definition TV Site! HDTVinfo.nl

Reg. datum: 11 oktober 2001

Mooie post!! _/-\o_

Kan niet wachten tot het HD TV tijdperk in Nederland begint..

Project Minibot
Reg. datum: 05 augustus 2003

Yep mooi gedaan weer wat geleerd vandaag.

Waarom loopt europa zo ver achter op de rest ?

Spec:Intel E6600 @3.6GHz |P5W DH Deluxe| Corsair Twinx 4x1GB PC6400C4 |Leadtek 8800GTS |Audigy II ZS |WD Velociraptor, WD7500AAKS, WD3200KS|OCZ GameX 700W |Canon EOS 350D, Sigma 17-70 DC, Sigma 70-300APO DG

Ik weet niet waar je de systeemeisen vandaan haalt, maar volgens mij is het precies andersom.

.ts files zijn niet zo zwaar (naja). Met videolan ( www.videolan.org ) speelt mijn P3 1Ghz het nagenoeg soepel af, terwijl een 720p WMV file hapert als de ziekte. Ook op mn laptop (P4-M 1.6Ghz / 1Gb) hapert dat nog licht.

Maar strak is het beeld zeerzeker. Ook animatiefilms zien er echt geweldig uit. (zelfs nog mooier dan gewone films, hdtv is dermate scherp dat je de ruis van de camera's soms ziet (bij donkere scenes) terwijl je dat bij animatie niet hebt. (Shrek2, Ice Age)

Sound is no voodoo!

Vergeet niet dik grapje: http://www.apple.com/quicktime/hdgallery/

H.264 is een mooie standaard, imho beter dan wmv of MPEG2! Helaas nog niet veel (goede) decoders.

Btw, die LOTR verschil opnames zijn wel vet gefaked. De "standaard" opname is veel te wazig, en de HD versie vind ik nog steeds onruit slecht...

voodooless wijzigde dit bericht 05-05-2005 23:32 (31%)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Reg. datum: 01 juli 2004

Zeer mooi en overzichtelijk topic! Klasse.
Vooral leuk gedaan met het vergelijken van HDTV en DVD. Zo kan met eens echt het verschil zien, want de meeste mensen die niet weten wat HDTV inhoud zeggen zo terug: "Mja, zo ongelofelijk zal het verschil nou ook weer niet zijn..."

Hier is nog wel leuk linkje wat progressive en interlaced meer toelicht en videostandaarden van vroeger:
http://www.projectorcentral.com/video_signals.htm

Nu maar hopen dat die de Nederlandse nieuwszenders ook eens HDTV camera`s kopen :9~

Flixz wijzigde dit bericht 05-05-2005 23:33 (6%)

quote:
DJSmiley schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 23:30:
Ik weet niet waar je de systeemeisen vandaan haalt, maar volgens mij is het precies andersom.

Ik heb ze gebaseerd op mijn eigen bevindingen. Ik kon nergen de specs vinden. Ik vind 1080p nog steeds niet lekker lopen op mijn AMD3200+ 1024GB. Maar het kan ook aan mn vidkaart liggen met 64MB :).

quote:
Cyrus The Virus schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 23:28:

thnx, nou in mijn optiek, in vergelijking met Amerika. Amerikanen willen gewoon alles groot, groter, grootst hebben. Alles is BIG daar van TV tot Big Mac :P En wat de Jappanners betreft. Zij willen qua techniek altijd een stapje verder zijn dan de rest van de wereld.

d_v_pelt wijzigde dit bericht 05-05-2005 23:42 (31%)

quote:
Flixz schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 23:31:
Zeer mooi en overzichtelijk topic! Klasse.
Vooral leuk gedaan met het vergelijken van HDTV en DVD. Zo kan met eens echt het verschil zien, want de meeste mensen die niet weten wat HDTV inhoud zeggen zo terug: "Mja, dat geloof ik niet..."

Hier is nog wel leuk linkje wat progressive en interlaced meer toelicht en videostandaarden van vroeger:
http://www.projectorcentral.com/video_signals.htm

Nu maar hopen dat die de Nederlandse nieuwszenders ook eens HDTV camera`s kopen :9~

Laat ze maar beginnen met eens fatsoenlijk over te stappen op breedbeeld uitzendingen. Behalve de kleinere omroepen (EO, BNN enz) zijn er maar weinig breedbeelduitzendingen. BBC en BRT zijn tenminste wat vooruitstrevender ;)

En ach, voor het nieuws vind ik hdtv materiaal totaal niet interessant eigenlijk. Een tv-serie wel, maar nieuws... zie ik t nut niet van.
Ik kijk bv Lost (de serie) op HDTV. Kwa resolutie maakt t geen f*ck uit, kan mn tv toch niet weergeven, maar kwa kleuren vind ik hdtv beter dan dvd.

Alleen voor voetbal zou hdtv wel weer wat zijn icm een projector.

Feel the BASS!!
Reg. datum: 10 april 2004

_/-\o_ mooi topic!
Hier ga ik nog veel van leren ;)

fun...anyone?

What's up, bub?
Reg. datum: 13 april 2004

Mooie OP! _/-\o_

Ikzelf was al wel op de hoogte van de techniek ''HDTV'', maar wist nog niet echt precies wat het nu echt was. Na het lezen van de OP ben ik al heel wat wijzer geworden :*)

Ik heb de link gevolgd naar de ''High Definition'' Trailers en heb daar de Robotica trailer gedownload en ik moet zeggen de beeldkwalitiet is vele malen beter dan die van de DVD.
Het beeld is gewoon zo scherp _/-\o_ Het is echt te merken dat het ''High Definition'' is :p

Hopelijk beschikken ook wij binnenkort over de mogelijkheden van HDTV.

Xbox 360 Gamertag: Yonix360

Reg. datum: 10 augustus 2004

Inderdaad, in Amerika zenden bijna alle grote zenders serie's uit in HDTV, hiervan is her en der ook wel wat op internet te vinden en dat is natuurlijk zeer geil :) maar ik denk dat het nog wel even kan duren voordat HDTV in Nederland komt, omdat er 'geen behoefte aan is en het oude ook nog wel goed werkt'. Zeer spijtig want het is inderdaad een zeer mooie ontwikkeling :)

I'm French...et alors?!?
Reg. datum: 16 juli 2001

Hele mooi start post meneer TS. Me vader snapt nou in eens wat alle p/i/720/1080 vormen in houden. We gaan nu ook samen eindelijk ons best doen om HD-tv films (via een htpc) te kijken op onze philips 9965 plasma scherm.
Verder toch nog vragen... hoop dat ik niet te veel gezeik krijg maar... Waar halen we tegen woordig onze HD-dvd(films) vandaan (downloaden?) .... want we hebben al een HD-DVD speler van Denon.

En wat zijn nou juist de echte "optische" verschillen met 720P en 1080i? Kleur/snelheid/resolutie?

Mauce wijzigde dit bericht 06-05-2005 00:32 (12%)

-= G P P =-

Reg. datum: 02 juni 2001

Is het niet zo dat voor de opnames van HDTV materiaal speciale camera's nodig zijn die veel lichtgevoeliger zijn? (= duurder)

Als het waar is kan dat de Nederlandse introductie van HDTV in de weg staan.

quote:
Mauce schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 00:23:
Hele mooi start post meneer TS. Me vader snapt nou in eens wat alle p/i/720/1080 vormen in houden. We gaan nu ook samen eindelijk ons best doen om HD-tv films (via een htpc) te kijken op onze philips 9965 plasma scherm.
Verder toch nog vragen... hoop dat ik niet te veel gezeik krijg maar... Waar halen we tegen woordig onze HD-dvd(films) vandaan (downloaden?) .... want we hebben al een HD-DVD speler van Denon.

En wat zijn nou juist de echte "optische" verschillen met 720P en 1080i? Kleur/snelheid/resolutie?

Je kan ze vinden in nieuwsgroepen, verder zeg ik niks...

Het verschil in kleur en snelheid is volgens mij weinig verschil. Lopen allebei op 50Hz of 60Hz. Verschil in resolutie is er zeker. voor 720p staat een resolutie van 1280x720 en voor 1080i staat 1920x1080. Echter worden deze magische getallen nooit gehaald. Voor een uitleg hierover moet je eens op de volgende site kijken: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=12252.0

quote:
Cubix schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 00:31:
Is het niet zo dat voor de opnames van HDTV materiaal speciale camera's nodig zijn die veel lichtgevoeliger zijn? (= duurder)

Als het waar is kan dat de Nederlandse introductie van HDTV in de weg staan.
Ja klopt voor het filmen van HDTV materiaal heb je een HDV camera nodig.

.......
Reg. datum: 13 januari 2002

Is het niet zo dat het puur aan de gebruikte negatief scanner ligt? Bijna alle films worden namelijk gewoon met analoge camera's opgenomen en vervolgend ingescant om digitaal te worden bewerkt.
Je kunt ze dan toch gewoon in HDTV resolutie inscannen? Een 35mm filmpje is namelijk al iets van 18(?) Mpixel. Dat moet een filmrol ook wel kunnen halen toch?

Mooie topicstart, lees er zelf al genoeg over op amerikaanse en engels forums. In amerika is het zo'n beetje verplicht geworden alles digitaal uit te zenden, in nederland helaas niet, het kost vooral de commerciele omroepen erg veel geld om die hd camera's in gebruik te nemen. Daarnaast is het nog niet reuze interessant voor hun, ik denk dat zo'n 99% van nederland niet en tv heeft die hd content echt kan afspelen. Veel mensen hebben gewoon nog een oude 4:3 tv en hebben net een all in one dvdsetje gekocht en zitten niet zo te wachten op iets nieuws (veel dvd's al gekocht daarnaast). Ik denk persoonlijk dat het een heel langzaam proces is wat op gang zal komen, op het moment dat mensen de verschillen gaan waarderen en de investering willen doen (het zal nog wel even duren voordat dat een beetje betaalbaar is voor de meeste mensen) dan zal het langzaam wel zijn introductie doen, bij dvd's duurde dat ook enorm lang!

Wat ik trouwens mis in de topicstart is iets meer informatie over resolutie en de benodigde aansluitingen. Om HD te kunnen afspelen is de aansluiting essentieel. In japan en amerika gebeurde dit vanaf het begin analoog via de component kabel (de bandbreedte moet het namelijk aankunnen) en steeds vaker digitaal via de dvi of hdmi ingang. Probleem is echter dat de filmstudio's nogal bang zijn voor piraterij en eigenlijk willen dat hd niet via een analoge ingang gaat, maar via een bescherming (High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP)) die alleen zit op (de meeste) dvi en hdmi ingangen. Het is nog de vraag hoe dit precies gaat lopen, er zijn nog maar weinig tv's die in het bezit hiervan zijn namelijk, alhoewel component ook iets van de afgelopen jaren is en vooral op lcd/plasma's zat/zit (deze eigenaren zijn vooral nogal bang dat hun dure tv over een aantal jaren "niets" meer waar is).

Daarnaast is de resolutie van belang, de meeste plasma's hebben een 852x480 resolutie, eigenlijk dus te laag om hd goed te kunnen weergeven, op een afstand schijn je hier echter niet al te veel verschil te zien met scherm met een resolutie die wel (tenminste) 720p kan weergeven. Nieuwere plasma's krijgen steeds vaker een resolutie van (bijvoorbeeld) 1366x768 (een resolutie die 720p kan weergeven en makkelijk 1080p downscaled). Vrijwel alle lcd's hebben al een resolutie van 1366x768, de duurste lcd's kunnen zelfs al 1080p weergeven (Sharp LC-45GD1E bijvoorbeeld). De huidige televisie heeft vaak maar 480 lijnen en zeker geen dvi/hdmi ingang, het is maar de vraag of dit ook gaat gebeuren, vrijwel iedereen wil een flatscreen tegenwoordig.

Hoop dat een gedeelte hiervan wellicht kan toegevoegd worden in de woorden van de TS :)

jorg

quote:
kippekop schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 11:16:

Hoop dat een gedeelte hiervan wellicht kan toegevoegd worden in de woorden van de TS :)
Hartelijk dank, dit is een mooie aanvulling :)

Mannetje van de radio!
Reg. datum: 11 maart 2003

quote:
Cyrus The Virus schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 23:28:

quote:
d_v_pelt schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 23:34[...]
thnx, nou in mijn optiek, in vergelijking met Amerika. Amerikanen willen gewoon alles groot, groter, grootst hebben. Alles is BIG daar van TV tot Big Mac :P En wat de Jappanners betreft. Zij willen qua techniek altijd een stapje verder zijn dan de rest van de wereld.

Nou ik ben het daar niet helemaal mee eens, je moet zo zien. Het grootste deel van Nederland kijkt televisie via de kabel. Maar een High Defenition televisie neemt zoveel bandbreedte in dat op de kabel dan maar maximaal 4 zenders zouden kunnen (En dan geen radio!). En omdat Nederland nog niet uitgedigitalizeerd is, zal het dan ook wel even duren voordat er HDTV hier is.

Eerst maar is wachten tot dat DAB (Digital Audio Broadcast) hier in de lucht zit.. :D

Creative Designer

Reg. datum: 18 juni 2004

Ik kijk al een paar maanden HDTV ESPN uitzendingen . EN ik kan je zeggen het is ECHT maar dan ook ECHT de moeite waard. NBA wedstrijden kijken en films op HDTV is gewoon zo mooi,verbluffend.

Vandaar dat ik ook iedereen aanraad als men een nieuwe tv haalt, haal dan ook een HD-ready tv!!

Mannetje van de radio!
Reg. datum: 11 maart 2003

Ja, verbluffend. Ik heb de zenders ook wel in het echt gezien op een beurs.. Waar ze allemaal HDtv lieten zien enzo!

Creative Designer

Tweaking the elements
Reg. datum: 26 januari 2000

Hier nog een paar screenshots.

http://145.99.213.98/images/gladiator.png
http://145.99.213.98/images/reloaded1.png
http://145.99.213.98/images/reloaded2.png

Voorlopig zie ik Europa nog niet over gaan op HDTV, en al helemaal niet met MPEG2 compressie. Mischien MPEG4 AVC, dat scheelt een hoop bandbreedte, maar daarvoor is nu nog geen decoder die dat op die resoluties af kan spelen.

Link naar 2de plaatje gefixt.

ElemenTAL wijzigde dit bericht 06-05-2005 17:56 (5%)

Nuff Said

-=PLACEBO=-
Reg. datum: 03 mei 2004

Is er ook iemand die kan vertellen in hoeverre HDTV "verplicht" gaat zijn bij de next-gen consoles?

Ik heb er wel geruchten over gehoord, zoals spellen die speciaal voor HDTV resoluties worden ontwikkeld?

Zou dit betekenen dat je met de huidige toestellen kwaliteit gaat inleveren?

Dookie Fundamentalist

« '-_-' »

Ik moet zeggen dat ik nog niet echt tevreden ben over WMVHD, ik zie teveel banding bij geleidelijke kleurovergangen. Dit is duidelijk te merken bij animatiefilms als Shrek. Ik verwacht veel van de H.264 codec, ben erg benieuwd naar de implementatie daarvan in Quicktime 7.
Sound is no voodoo!

quote:
ElemenTAL schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 12:43:
Hier nog een paar screenshots.

http://145.99.213.98/images/gladiator.png
http://145.99.213.98/images/reloaded1.png
http://145.99.213.98/images/reloaded2.png

Voorlopig zie ik Europa nog niet over gaan op HDTV, en al helemaal niet met MPEG2 compressie. Mischien MPEG4 AVC, dat scheelt een hoop bandbreedte, maar daarvoor is nu nog geen decoder die dat op die resoluties af kan spelen.
Voor mij ziet het er nog steeds uit als een opgeblazen DVD beeld... het is wel ietsje scherper, maar eigenlijk vind ik het nog erg vet tegevallen..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: