DFI Lanparty nF4 Ultra-D || AMD A64 3700+ || 2 * Corsair 512TWINX3200LL (v1.1 - BH5) || GeForce 7800GT </br> Cooled by Zalman Reserator V2 -||- The Inglorious Bastards clan page
San Diego lijkt momenteel de beste overclocker te zijn, direct op de voet gevolgd door Venice.
De huidige Winchesters hebben hun status als goede overclockers verloren, gezien met de nieuwere steppings (CBBID en LBBID) over het algemeen ronduit bedroevende overclockresultaten geboekt worden. De huidige S939 NewCastles komen over het algemeen zelfs verder...
Venice biedt waarschijnlijk het beste "waar" voor zijn geld. Als ik je een tip mag geven: in geval je aan een beperkt budget zit, koop dan een Venice 3200+ wanneer die op de markt komen. Door de 10x multiplier zul je waarschijnlijk net wat verder komen dan met de 9x multiplier van de 3000+
Ik ben momenteel zelf aan het twijfelen tussen een Venice 3200+ of een San Diego 3700+
G.Skill geheugen is inderdaad een van de beste keuzes om mee te overclocken.
<edit>
Zie ook dit topic trouwens.
Cheetah wijzigde dit bericht 03-05-2005 12:03 (6%)
MSI X48C Platinum, Intel C2D E8400, 2x2GB OCZ RPR PC8500, Sapphire HD4850, Zalman ZM-850HP
2x 1TB Samsung F1, Plextor PX-760A DVD±RW, Aopen BD-ROM, Dell 2407 24" TFT
Full Specz
ja ik zit in een wat krapper budget dan de meeste tweakers hier
ben op het moment aan het casemodden, zelf een plexiglas plaat kost me teveel
(kzou bijna een CiP, budget case mod voor de 'puber' , beginnen
maar krijg binnekort weer mooie bonus van't werk,
een leuk bedragje + het standaard loon.
en dan wou ik eventjes rondkijken.
hier is de roadmap,
komt vast wel van pas

nou valt mij die lijn dus op
dat de Athlon S939 64 en de FX serie samenkomen
betekent dit dat het enige verschil tussen de San Diego en de Venice de verstelbare MP is?
DFI Lanparty nF4 Ultra-D || AMD A64 3700+ || 2 * Corsair 512TWINX3200LL (v1.1 - BH5) || GeForce 7800GT </br> Cooled by Zalman Reserator V2 -||- The Inglorious Bastards clan page
Reg. datum: 20 juli 2003
3500+ San Diego is er ook?quote:FirefoxAG schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 11:58:
Je bent naast de Venice nog de San Diego core vergeten. Dit is ook 1 van de nieuwere cores die (met zijn 1MB cache vanaf 3700+ rating)
quote:
Nee en ja, hij is er wel. Maar het is een san diego core met 512kb l2 disabled.
Dus eigenlijk een gecastreerde san diego
E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0
Reg. datum: 20 juli 2003
zo veel performance verschil zal het niet maken, maar nu weet ik dat ookquote:El Snorro schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 12:41:
[...]
Nee en ja, hij is er wel. Maar het is een san diego core met 512kb l2 disabled.
Dus eigenlijk een gecastreerde san diego
Hoe kun je zien of je er zo eentje hebt?quote:STIMPPYYY schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 13:00:
De nieuwe Newcastle's clocken beter dan de huidige 3500+ winchesters. Omdat de nieuwe Newcastles vaak gestripte fx-55 core hebben, dus met de helft van de 1MB cache uitgeschakeld. Deze klokken vaak erg goed. Meestal zo'n 2.8GHz op lucht.
Reg. datum: 11 februari 2005
newcastle=niet zo goed maar ook niet slecht
clawhammer=redelijk goed maar veel warmte
winchester=goed en 10% lager stroom verbruik
venice=erg goed en makkelijk te OC
san diego=er goed maar veel warmte
dus heb luchtkoeling neem een venice maar heb je een waterkoeling of beter neem de san diego
Het taalgebruik taal lijkt me erg normaal hoor, als jij dat niet begrijpt ligt dat toch echt aan jou zelf, gezien volgens mij ieder ander hier uitstekend snapt waar het over gaat... en als we het toch over "taalgebruik" gaan hebben zou ik als ik jou was je spelling ff nakijken...quote:Wartopia schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 15:08:
jullie doen allemal zo moilijk zeg dat nou eens in noormal consumenten taal zodat ze het bedrijpen....
quote:newcastle=niet zo goed maar ook niet slecht > Klopt niet meer: tegenwoordig beter dan Winchester
clawhammer=redelijk goed maar veel warmte > AthlonFX core - gewoon goed dus
winchester=goed en 10% lager stroom verbruik > Klopt niet meer: OC tegenwoordig slechter dan NC & CH
dus heb luchtkoeling neem een venice maar heb je een waterkoeling of beter neem de san diego
Verder is er niet zo heel veel verschil in warmteontwikkeling tussen Venice en San Diego. Uiteraard wordt San Diego wat warmer, maar het scheelt niet meer dan enkele graden.
Trouwens, de gemiddelde San Diego komt ook op lucht verder dan de gemiddelde Venice.
Cheetah wijzigde dit bericht 03-05-2005 15:25 (17%)
MSI X48C Platinum, Intel C2D E8400, 2x2GB OCZ RPR PC8500, Sapphire HD4850, Zalman ZM-850HP
Full Specz
Als ik me niet heel erg vergis wordt de cache fysiek op de chip uitgeschakeld... gezien AMD het "heractiveren" van cache al sinds de latere revisies van de AthlonXP Thorton (was 'gecastreerde' Barton core) onmogelijk heeft gemaakt, betwijfel ik dat ze dit op de San Diego 3500+ wel mogelijk gaan maken... en als het al zou kunnen zou je in ieder geval de heatspreader van de chip af moeten slopen.quote:gakkethijs schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 16:32:
zoals iemand net als zei is bestaan of komen dus 'gecastreede san diego'' of te fx-55 cores met de helft l2 cache. is het nie mogelijk om die andere helft cache open te zetten? of is de kans dat die 512kb niet goed werkt te groot?
Misschien dat het ook nog zou kunnen als je de S939 pinout goed zou analyseren en op je mobo de juiste socket-contactpunten met elkaar verbindt (lees: soldeert)... maar ik zou het niet proberen. Teveel risico op een overleden mobo & CPU
En ook al lukt het heb je nog grote kans op defecte cache... "goede" San Diego's zullen gewoon als 3700+ of hoger verkocht worden, de uitval als 3500+
Een gebrek aan San Diego 3500+ 512KB CPU's kan altijd worden ondervangen met de Venice 3500+
Cheetah wijzigde dit bericht 03-05-2005 16:51 (31%)
Full Specz
Reg. datum: 02 mei 2005
quote:Wartopia schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 15:08:
jullie doen allemal zo moilijk zeg dat nou eens in noormal consumenten taal zodat ze het bedrijpen....
newcastle=niet zo goed maar ook niet slecht
clawhammer=redelijk goed maar veel warmte
winchester=goed en 10% lager stroom verbruik
ff oftopic: AMD Athlon 64 FX (Toledo) is 90nm successor to San Diego, expected to be released in Q4 on Socket 940. Toledo will be a dual core CPU with 1MB L2 cache, SSE3 support and interfacing to DDR400 memory.
Weet iemand al wat meer over deze Fx chip?
Quote:
They measure the 2.4GHz "Venice" to 30W power consumption during load (without taking into account motherboard power circuitry efficiency)! That's bloody amazing! The test also shows the 2.4GHz Venice to consume the same amount of power as a 2.2GHz Winchester. In other words, Venice is actually even more efficient than Winchester!
Looking at these tests, one can draw the conclusion that a 2.2GHz Venice core A64 undervolted to about 1.2V probably doesn't output more than approximately 20W. Now, that's just great!
bron http://www.lostcircuits.com/cpu/amd_venice/
Het is natuurlijk de vraag of dit in de practijk ook zo blijkt te zijn maar als dat zo is dan zou dit heel leuk zijn natuurlijk
Monet... Dat ben ik, Manet? stakker unit
quote:FirefoxAG schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 11:58:
Je bent naast de Venice nog de San Diego core vergeten. Dit is ook 1 van de nieuwere cores die (met zijn 1MB cache vanaf 3700+ rating) het iets hogere segment van de AMD64 markt zal gaan bedienen (3500+ en hoger).
San Diego lijkt momenteel de beste overclocker te zijn, direct op de voet gevolgd door Venice.
De huidige Winchesters hebben hun status als goede overclockers verloren, gezien met de nieuwere steppings (CBBID en LBBID) over het algemeen ronduit bedroevende overclockresultaten geboekt worden. De huidige S939 NewCastles komen over het algemeen zelfs verder...
Venice biedt waarschijnlijk het beste "waar" voor zijn geld. Als ik je een tip mag geven: in geval je aan een beperkt budget zit, koop dan een Venice 3200+ wanneer die op de markt komen. Door de 10x multiplier zul je waarschijnlijk net wat verder komen dan met de 9x multiplier van de 3000+
Ik ben momenteel zelf aan het twijfelen tussen een Venice 3200+ of een San Diego 3700+
G.Skill geheugen is inderdaad een van de beste keuzes om mee te overclocken.
<edit>
Zie ook dit topic trouwens.
Hoe kan een San Diego nou beter zijn..hij is gelijk aan de Venice alleen meer cache. En op basis daarvan zou de Venice dus op papier de betere zijn. In de praktijk maakt die cache tegenwoordig niet zo veel uit kwa MHzen die je haalt (wel kwa performance natuurlijk).
Dus..ik ben het niet met je eens
quote:un1ty schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 10:07:
Klinkt als de huidige ClawHammer, maar dan met SSE3 uitbreding en dan op 90NM
Nee, want dat is dus de San Diego. De Toledo is een dual chip
Voor SSE3 support en wat kleine optimalisaties zodat hij wat harder klokt en AMD dus snellere procs kan uitbrengen onder dezelfde stepping. Voor de poen dus eigenlijkquote:STIMPPYYY schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 12:07:
Waarom zouden zo dan in godsnaam de venice uitbrengen? Alleen omdat hij beter clocked?
Fewture wijzigde dit bericht 04-05-2005 16:55 (20%)
Reden: minder > meer
De tests met diverse Venice en San Diego samples op o.a. Xtreme Systems wijzen tot nog toe uit dat de San Diego verder klokt dan de Venice.quote:Fewture schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 12:49:
Hoe kan een San Diego nou beter zijn..
Wrong. De San Diego heeft 1MB cache (op de SD 3500+ na) en de Venice heeft 512KB cache. De cores van de Venice en San Diego zijn ook naast het verschil in cache trouwens niet geheel identiek. Waarom denk je anders dat er een San Diego 3500+ en een Venice 3500+ zijn, beide met 512KB cache?quote:hij is gelijk aan de Venice alleen minder cache. En op basis daarvan zou de Venice dus op papier de betere zijn. In de praktijk maakt die cache tegenwoordig niet zo veel uit kwa MHzen die je haalt (wel kwa performance natuurlijk).
Dat is je goed recht hoor, alleen je informatie klopt nietquote:Dus..ik ben het niet met je eens
Full Specz
quote:Rick_Berg1987 schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 17:00:
[...]
ff oftopic: AMD Athlon 64 FX (Toledo) is 90nm successor to San Diego, expected to be released in Q4 on Socket 940. Toledo will be a dual core CPU with 1MB L2 cache, SSE3 support and interfacing to DDR400 memory.
Weet iemand al wat meer over deze Fx chip?
Jij hebt oude info gevonden
Ondertussen is er al heel wat veranderd:
A64 FX blijft single core op socket 939.
Toledo is dual core Athlon64 op socket 939.
quote:FirefoxAG schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 13:49:
[...]
De tests met diverse Venice en San Diego samples op o.a. Xtreme Systems wijzen tot nog toe uit dat de San Diego verder klokt dan de Venice.
Wrong. De San Diego heeft 1MB cache (op de SD 3500+ na) en de Venice heeft 512KB cache. De cores van de Venice en San Diego zijn ook naast het verschil in cache trouwens niet geheel identiek. Waarom denk je anders dat er een San Diego 3500+ en een Venice 3500+ zijn, beide met 512KB cache?
Zowel San Diego als Venice zijn rev E cores, dus veel verschil kan er niet zijn.
Dat de SD core beter de overklokken is heeft wss te maken met het feit dat deze bedoeld zijn voor de snelste AMD cpu's. (2,4GHz tot 2,8Ghz terwijl Venice maar tot 2,4 moet)
Waarom die 3500+ met SD core dan? Heel simpel, dit is een San Diego core waarvan de helft van het cache defect is (en de rest werkt dus gewoon) en verkocht wordt als 3500+
Hacku wijzigde dit bericht 04-05-2005 15:54 (50%)
I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !
quote:FirefoxAG schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 13:49:
[...]
De tests met diverse Venice en San Diego samples op o.a. Xtreme Systems wijzen tot nog toe uit dat de San Diego verder klokt dan de Venice.
[...]
Wrong. De San Diego heeft 1MB cache (op de SD 3500+ na) en de Venice heeft 512KB cache. De cores van de Venice en San Diego zijn ook naast het verschil in cache trouwens niet geheel identiek. Waarom denk je anders dat er een San Diego 3500+ en een Venice 3500+ zijn, beide met 512KB cache?
[...]
Dat is je goed recht hoor, alleen je informatie klopt niet
Het klopt wel. Xe zijn gewoon hetzelfde alleen de cache is anders, wat ik dus al eerder poste
Het feit dat sommige 3500's als San Diego gezien worden kan een foutje zijn. Dit gebeurde ook met de Claw en NC (er waren NC's die als clawhammer gezien werden). Een update van CPU-Z en ineens was het opgelost..en dan gelooft iedereen het weer..omdat CPU-Z het zegt.. dus..
Het verschil is de cache..zoals altijd. Check je eigen info nog maar eens.
Edit:
In de post erboven moest "minder" dus "meer" zijn.. dat mag duidelijk zijn. Dus dan staat er dus dat de Venice beter zou klokken omdat hij minder cache heeft. Wat logisch is! Alleen in de praktijk zie je nauwelijks verschil en zoals Hacku zegt worden de betere cores voor de San Diego gebruikt. Na verloop van tijd zal de Venice dus procentueel harder gaan omdat het proces beter word en er dus geen goede en slechte cores meer zijn. Wederom..zoals altijd
Fewture wijzigde dit bericht 05-05-2005 16:46 (27%)
Ofwel kort samengevat: de Venice en San Diego cores zijn ook naast de hoeveelheid cache niet geheel identiek, precies zoals ik al zei...quote:Hacku schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 15:45:
Zowel San Diego als Venice zijn rev E cores, dus veel verschil kan er niet zijn.
Dat de SD core beter de overklokken is heeft wss te maken met het feit dat deze bedoeld zijn voor de snelste AMD cpu's. (2,4GHz tot 2,8Ghz terwijl Venice maar tot 2,4 moet)
Waarschijnlijk heeft AMD bepaalde optimalisaties in San Diego doorgevoerd die niet in de Venice core zitten, simpelweg omdat die niet zo hard hoeft...
Je wilt me overtuigen van je gelijk door precies _het_ voorbeeld van 2 verschillende cores aan te halen: ClawHammer en NewCastle?quote:Fewture schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 16:53:
Het klopt wel. Xe zijn gewoon hetzelfde alleen de cache is anders, wat ik dus al eerder poste. Het is gewoon net als de ClawHammer en NewCastle. Exact hetzelfde idee.
De San Diego 3500+ staat op de AMD roadmap f.y.i. Je bent dus gewoon aan het gissen... ga a.u.b. je info nakijken voordat je dergelijke beweringen doet.quote:Het feit dat sommige 3500's als San Diego gezien worden kan een foutje zijn. Dit gebeurde ook met de Claw en NC (er waren NC's die als clawhammer gezien werden). Een update van CPU-Z en ineens was het opgelost..en dan gelooft iedereen het weer..omdat CPU-Z het zegt.. dus..
De "betere" cores worden voor San Diego gebruikt? Denk jij dat AMD Venice chips gaat uitzoeken op overklokbaarheid en daar dan nog even 512KB extra cache op vastsoldeert als ze lekker hoog komen ofzo?quote:[blabla]en zoals Pim zegt worden de betere cores voor de San Diego gebruikt.
In de wafer worden _of_ Venice _of_ San Diego chips gebakken. Zoals je zelf al zegt zou het bij identieke cores in principe zo moeten zijn dat de chips met 512KB cache verder klokken dan die met 1MB (met 512KB minder energie, minder hitte, minder latency etc). Echter, dit is _niet_ het geval, want de San Diego klokt verder dan de Venice.
Conclusie: Blijkbaar is San Diego dus gewoon de betere core, met naast de extra cache enige optimalisaties t.o.v. de Venice.
In theorie misschien, maar zeker niet altijd in de praktijk: om dat te onderstrepen wijs ik naar de huidige generatie Winchesters (w.o. CBBID) die voor geen meter overclocken, terwijl eerdere steppings (CBBFD en CBBHD) veel verder kwamen.quote:Na verloop van tijd zal de Venice dus procentueel harder gaan omdat het proces beter word en er dus geen goede en slechte cores meer zijn. Wederom..zoals altijd
Cheetah wijzigde dit bericht 04-05-2005 18:39 (3%)
Full Specz
quote:Brainless-NL schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 11:22:
dat vind ik dan weer heeeeel apart. Aangezien ik met de introductie van de winchester heel veel comparisons heb gezien tussen de winnie en de venice. De winchester was ALTIJD net iets koeler en net iets energiezuiniger.... Zou dit dan weer een nieuwe stepping zijn geweest ofzo? (lijkt me sterk)
Dus de Winnie kwam en en werd vergeleken emt zijn nog uit te komen opvolger de Venice
Erg apart