[19" TFT] De Ultimate TFT ervaringen Deel 4

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 2.890 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ervaringen over 19" TFT schermen uitwisselen is aan de orde van de dag daarom is dit deel 4 van [19" TFT] De Ultimate TFT ervaringen

Vorige delen:
Deel 1
Deel 2
Deel 3

In dit topic worden vragen gesteld, ervaringen uitgewisseld, nieuwe monitoren en al het andere
wat met 19" TFT te maken heeft.
In het vorige deel is er vooral gesproken over de volgende aspecten
die je bij je keuze kunnen helpen:
  • reactietijd en ghosting
  • helderheid
  • contrast
  • aantal kleuren (18 - 24 bits) (16,2 -16,7 miljoen kleuren)
  • kijkhoek (horizontaal & verticaal)
  • backlight
  • design
  • prijs
  • kleuren-interpolatie bij 18bit panels
  • 'interpolatie van niet-native resoluties
  • backlight lekkage
  • zwart weergave
  • instellingsmogelijkheden van de TFT (kantelbaar, in hoogte verstelbaar)
Het aantal kleuren van een 18 bits schermen is eigenlijk 262.000. De rest wordt met een techniek 'dithering' getoond. (ik zelf kan het verschil met een 24 bits scherm bijna niet zien)

Soorten panels
TFT schermen worden met verschillende panels gefabriceerd.
MVA en PVA panelen hebben een zeer onregelmatig verloop van de schakeltijden. De overgangen met zwart mogen dan wel 20ms zijn, de overgangen met kleuren, grijswarrden kunnen oplopen tot over de 100ms. Voordelen zijn de goede kleurweergave en de grote kijkhoek. Ze zijn door de hoge schakeltijden echter weinig geschikt om te gamen
vb.: Samsung 910N, 910T en 193P
Dell 1905FP
praktisch alle tft's van Eizo

IPS panelen hebben een veel regelmatiger verloop. Ze blijven over het ganse kleurenpalet rond de opgegeven ISO-waarde (25ms in het geval van Iiyama). Ze zijn dus pakken beter om te gamen dan MVA en PVA. De kleurweergave is ook nog goed, alsook de kijkhoek. Ze zijn een goed compromis tussen snelheid en beeldkwaliteit.
vb. Iiyama e481s
Dell 2001FP
LG 19x0B
Nec 1970NX

TN panelen hebben net als MVA/PVA een onregelmatig verloop van schakeltijden maar ze zijn veel lager dan bij MVA en PVA. Een 8ms-paneel zoals de Benq 937s+ zal bv. tussen 8ms(wit-zwart overgangen) en 25 a 30ms liggen. Ze zijn dus goed om op te gamen. Maar: Het verschil qua ghosting tussen een TN-paneel van 8ms en de Iiyama met IPS-paneel van 25ms is dus veel minder groot dan je zou kunnen denken omdat die 8ms enkel gehaald wordt bij bepaalde kleurovergangen. Komt daar nog bij dat de kijkhoek van een TN-paneel niet goed is en dat de kleuren minder zijn omdat dikwijls een 6bit-paneel ipv 8bit wordt gebruikt om die lage schakeltijden te bekomen.
vb. Benq 937s en 937s+
Viewsonic vx912, vp912s
Sony hs94p

Wat duidelijk naar voren komt is dat een supersnelle reactietijd niet altijd
nodig is om games te kunnen spelen. Er zijn 19" TFT monitoren die een reactiesnelheid van 25ms hebben, maar uitstekende kwaliteit bieden voor games. De Iiyama 481S is hier een goed voorbeeld van.

Klik hier voor een lijstje met voor- en nadelen van LCD soorten

Populaire 19" TFT monitoren
Heb je toevoegingen dan moet je dat even aangeven en dan worden die erbij geplaatst.
Voor een uitgebreider overzicht, klik hier voor Canard's overzicht
Merk & Typelaagste prijs*reactietijdhelderheidcontrastaantal kleurenpanel type
BenQ 937S+€ 415,318 ms300 cd/qm700:116,2 miljoenTN
Iiyama 481S€ 376,0525 ms250 cd/qm400:116,7 miljoenIPS
ViewSonic VP912b€ 537,7512 ms400 cd/qm450:116,2 miljoenTN
Samsung 913N€ 375,508 ms300 cd/qm700:116,2 miljoenTN

* = prijzen van januari 2005

Aansluitingen en kabels
Wanneer je een monitor koopt zit er meestal een aansluitkabel bij om je montor op je pc aan te sluiten. Bij sommige merken zoals Iiyama is dat dus niet het geval en moet je de kabel er los bij kopen. De prijzen beginnen al bij 5,- euro.
Kijk voor het kopen eerst naar het soort aansluiting van je monitor. Als de mogelijkheden hebt is het aanbevolen een TFT monitor met DVI aansluiting te nemen. In sommige gevallen levert aansluiten mbt. de D-sub kabel meer ghosting op, theoretisch lijdt het bovendien tot signaal verlies omdat het signaal eerst naar analoog wordt omgezet, en daarna nogmaals naar digitaal.

D-sub is een analoge aansluiting welke te vinden is op de meeste monitoren die de afgelopen jaren zijn verkocht. DVI is de nieuwere soort en is digitaal. Er is onderscheidt tussen DVI-I en DVI-D. Bijvoorbeeld de fysieke aansluiting: Afbeeldingslocatie: http://www.projectorpeople.com/tutorials/images/DVI.gif
Klik hier voor een plaatje met de meest voorkomende aansluitingen

DVI TypeSignal TypeAantal pins
DVI-D PlugDigital Only - 24 pins (3 rows of 8 pins)24 pins
DVI-I PlugDigital and Analog - 24 pins plus 5 (for analog RGBHV)24 pins plus 5 for analog (RGBHV)
Dual LinkDual Link DVI supports 2x165 MHz (2048x1536 at 60 Hz, 1920x1080 at 85 Hz). A dual link implementation utilizes all 24 of the available pins24 pins
Single LinkSingle Link DVI supports a maximum bandwidth of 165 MHz (1920x1080 at 60 Hz, 1280x1024 at 85Hz). A single link implementation utilizes 12 of the 24 available pins24 pins

DVI TypeDVI-D OntvangstDVI-I OntvangstVGA Ontvangst
DVI-D PlugJaJaNee
DVI-I PlugMet adapterJaMet adapter
VGA PlugNeeMet adapterJa

Informatieve websites:(User)reviews

19" TFT reviews
Tom's Hardware Guide: 8ms 19" LCDs: Speed for Gaming, but at What Cost?

VP912s review:
http://www.gamepc.com/lab...tent.asp?id=vp912b&page=1
VP912s user reviews:
[rml]Renesis in "[ 19" TFT] De Ultimate TFT ervaringen (12..."[/rml]
[rml]Yokozuna in "[ 19" TFT] De Ultimate TFT ervaringen (12..."[/rml]
[rml]Rolfski in "[ 19" TFT] De Ultimate TFT ervaringen Dee..."[/rml]

IIyama 481 user review (versus Benq FP937s+):
[rml]Gehaktbal in "[ 19" TFT] De Ultimate TFT ervaringen (12..."[/rml]
[rml]TAG_Speedy in "[ 19" TFT] De Ultimate TFT ervaringen Dee..."[/rml]
reviews op kieskeurig.nl

Benq FP937s+ user review:
[rml]dikke_tinus in "[ 19" TFT] De Ultimate TFT ervaringen (12..."[/rml]
[rml]Dijkstra in "[ 19" TFT] De Ultimate TFT ervaringen Dee..."[/rml]

Samsung 913N user review:
[rml]AMD_Certified in "[ 19" TFT] De Ultimate TFT ervaringen Dee..."[/rml]

Nec 1970GX user review:
[rml]dead_guru in "[ 19" TFT] De Ultimate TFT ervaringen Dee..."[/rml]
[rml]Dutch in "[ 19" TFT] De Ultimate TFT ervaringen Dee..."[/rml]

Hoe zit het met pixelgarantie van mijn TFT?
De meeste merken bieden als pixelgarantie de class II norm van de ISO-13406-2 standaard. Dit houdt in dat de monitor naar de fabrikant teruggestuurd kan worden bij meer dan 5 defecte subpixels (bijv. constant groen/ rood/ blauwe pixels). Viewsonic hanteert een ruimere pixelgarantie: Bij meer dan 5 subpixels maar ook bij 1 of meer defecte pixels (dus altijd zwart/ wit) kun je de TFT naar de fabrikant terugsturen. Er zijn ook winkels waarbij je deze pixelgarantie kunt kopen voor 25 tot 100 euro, deze garantie heeft dus bijna nooit betrekking op subpixels maar alleen op defecte pixels (zwart/ wit). Het probleem is dat subpixels juist vaak defect zijn. De pixelgarantie die je kunt kopen biedt dus een heel matige dekking. Sommige winkels bieden echter een subpixel garantie, dan heb je dus 100% dekking tegen pixelfouten.
Bij Pcvergelijk.nl kun je deze 100% garantie voor 25 euro kopen, relatief dus heel goedkoop. Mediamarkt heeft een 14 dagen retourgarantie op alles (behalve hygiënische zaken), mits je het product weer in originele staat kan terugbrengen. Hier ben je waarschijnlijk dus ook gedekt tegen defecte pixels èn subpixels.
Bij Paradigit.nl mag je hem sowieso binnen 1 week ruilen als er kapotte pixels en/of subpixels zijn en je mag binnen 2 weken een product retour doen en je geld terug vragen.
Je kunt ook het product ter plekke in de winkel testen bij MyCom.nl (Eindhoven in ieder geval), dan ben je uiteraard ook verzekerd tegen alle pixelfouten.
Het probleem bij deze winkels is dat ze meestal niet alle merken verkopen en dat ze standaard duurder zijn dan het gemiddelde postorder bedrijf. Wat wel vaststaat is dat het beter is bij deze winkels te kopen die volledige dekking geven, in plaats van 25 tot 100 euro betalen voor een garantie die vaak niet geldt voor subpixels.

Iiyama:In de regel kunnen we stellen dat iiyama een 15, 17, 18 of 19 inch LCD monitor zal vervangen bij 3 of meer defecte subpixels.
Contributors: Yokozuna, Miccc

Mickman's layout gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-08 14:47

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik herhaal mijn vraag even:
heeft iemand al ergens wat meer info over de Samsung 193P plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorin
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Thorin

Batman = Róbin's sidekick

Ik denk dat 't goed is om even te vermelden dat de Iiyama 481s uit de startpost niet meer gemaakt wordt; nieuwe leveringen van dit model hebben een 8ms tn-paneel, is het niet?

Een 0 is slechts een 1 in ontkenningsfase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Laatst online: 19-05 15:55
Tcd, hopelijk ben jij wel iemand die dit topic ook regelmatig volgt en de topicstart bijwerkt zodra en bijvoorbeeld een review van een scherm wordt gepost in dit topic. Ik heb geen zin om telkens de topicstarter te moeten mailen om te zeggen dat er weer wat toegevoegd kan worden aan de startpost. Had hem eigenlijk liever zelf gemaakt en veranderd, maarja.

Hier nog een userreview van de 1970GX: [rml]Dutch in "[ 19" TFT] De Ultimate TFT ervaringen Dee..."[/rml]

Populaire TFT's en userreviews zou ik samenvoegen, omdat userreviews eigenlijk net zo belangrijk of belangrijker zijn dan een lijstje met specs.
Ik denk dat 't goed is om even te vermelden dat de Iiyama 481s uit de startpost niet meer gemaakt wordt; nieuwe leveringen van dit model hebben een 8ms tn-paneel, is het niet?
Ja, de E480S (19") en de E430S (17")

[ Voor 125% gewijzigd door Yokozuna op 29-03-2005 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Laatst online: 09:49

OMX2000

By any means necessary...

@Dutch wat heb je in Duitsland voor dei 1970GX betaald?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-12-2024

Dutch

Alfisti

OMX2000 schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 13:49:
@Dutch wat heb je in Duitsland voor dei 1970GX betaald?
Ik betaalde 549 euro, maar ik heb via guenstiger.de gezien dat ie nog goedkoper kan. Ik heb prijzen van rond de 520 euro gezien.

Visit my homepage | System Specs | Tweakers.net Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
De 1970 ziet er inderdaad erg goed uit, maar daar staat NEC ook wel bekend om :)

[ Voor 32% gewijzigd door Yokozuna op 29-03-2005 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigDplayboy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-03 20:24
Ok, ik herhaal mijn vraag dan ook :)
--------------------------------------------------------------

Eej Yokozuna,

Jij hebt toch een Viewsonic VP912 of niet? Ik heb je review ervan tenminste gelezen hier. Had je 'm puur voor te testen of heb je 'm gekocht en zo ja, heb je 'm nu nog en hoe tevreden ben je er nu nog mee t.o.v. de overige 19"-tft's die er op dit moment te koop zijn.

Ik sta op het punt zo'n VP912 te bestellen namelijk en wilde even checken of er misschien inmiddels al iets beters te koop is?
Wil namelijk een goede 19" waar ik een tijdje meer vooruit kan. Geld maakt IN PRINCIPE niks uit, mits het het extra geld waard is? Zijn er inmiddels betere schermen te koop dan die VP912 in die prijsklasse? Of ben je nog steeds heel tevreden ermee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Ik heb hem gekocht, omdat ik een scherm wilde dat zeker een paar jaar meeging.

Ik heb hem uiteindelijk weggedaan door een defecte (altijd groene) subpixel, maar niet alleen daardoor. De ghosting viel me nog tegen, het kan best dat jij de ghosting heel acceptabel vind. Shooters waren er goed mee te spelen, maar ik ben heel kieskeurig, voor mij was het al teveel ghosting. In UT2004 was er bijna geen ghosting waarneembaar, alleen gele lichten op een donkeroppervlak hadden een duidelijk nagloei. In spellen als Quake1 of Halo was ghosting op de een of andere manier duidelijker zichtbaar, toch had ik niet het idee dat ik er duidelijk slechter door speelde.

Het hangt er dus vanaf hoe mierenneukerig/ hardcore je bent. Ik heb het scherm ook op een LAN gebruikt en heb niemand een opmerking horen maken over ghosting van m'n scherm.

Het is wel een van de mooiste 18bit panels die ik gezien heb en dan had ik zelfs nog de versie met anti-glare laag en niet de glaslaag. De VP912B heeft wel een glaslaag, wat voor nog levendigere kleuren moet zorgen.

Ik heb de Sony HP94 gezien (volgens mij een 12ms VA paneel) en die ziet er wel zichtbaar beter uit, voor foto bewerking zou ik zoieso geen 18bit TFT als de VP912s aanraden. Als geld je in principe weinig uitmaakt zou ik nu een Sony 95 nemen, heb nog steeds geen betere dan de 94 gezien. Als je een hardcore gamer bent zou ik er voorzichtiger mee zijn, maar de ghosting was best acceptabel voor zover ik heb kunnen zien.

[ Voor 12% gewijzigd door Yokozuna op 29-03-2005 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigDplayboy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-03 20:24
Aha,
Nou, ik ben niet zo hardcore-gamer en ben geen fan van FPS [hoewel ik wel van plan ben Doom3 en Halflife2 binnekort te kopen, want tja... :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ ]. Maar verder speel ik eerder iets als Morrowind, Diablo, Sim City 4 enzo.

Waar ik 'm voornamelijk voor ga gebruiken is de productie van muziek en het ontwerpen van platenhoezen, etc [niet desktop, maar workstation-achtig dus]. Qua beeld valt m'n gebruik dan eerder onder de categorie fotobewerking lijkt me en fotobewerking is juist iets wat je niet met een TFT moet doen als ik het zo allemaal lees :/
Hm, moeilijk, moeilijk, moeilijk...

De Sony is wat betreft kleurweergave beter?
Lijkt me het beste dus om nog even te wachten op een fatsoenlijke TFT die dan waarschijnlijk wat meer kost. Maar dat maakt me niets uit, ik moet gewoon goeie shit hebben 8)

[ Voor 15% gewijzigd door BigDplayboy op 29-03-2005 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Sony 94, betere kleurweergave heb ik nog niet gezien. Zo'n TFT kan zich voor zover ik gezien heb makkelijk meten met een CRT, geeft ook 16.7miljoen kleuren weer (in tegenstelling tot de VP912s) , mooi zwart, levendige kleuren etc. etc. Als je geen hardcore gamer bent zal het scherm waarschijnlijk ook wel voldoen voor gamen.

Check de Sony HS95PB dus zeker: http://www.pcvergelijk.nl...oduct.aspx?idx=3553&cel=7
Goedkoper kan ook.

[ Voor 15% gewijzigd door Yokozuna op 29-03-2005 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had nog een reply voor "blaxje" die last had van een groene pixel in zijn Samsung 193p scherm. Samsung heeft mij gemaild dat er op dit scherm een 2 weken volledige pixeldectheids garantie zat. Ik heb hem zelf bij mycom gekocht omdat ik dan een 30 dagen omruilgarantie heb. En daar heb ik al gebruik van gemaakt. Hopelijk heb je er iets aan.

Geachte heer,

Dank u voor uw email met betrekking tot de 193P.

Voor de volgende modelcodes van de 193P geldt een zero pixel fout garantie: DI19PSQAQ/EDC, DI19PSQFV/EDC, DI19PSQJV/EDC, DI19PSQRV/EDC, DI19PSQKQ/EDC, DI19PSQTV/EDC.
Het verschijnen van een kapotte pixel binnen 2 weken na aankoop valt ook nog onder die garantie. Indien van toepassing wordt u dan gevraagd de helpdesk te bellen: 0900 – 20 200 88 (10 cpm).

Ik hoop dat dit voor u van nut was. Indien u verdere vragen heeft, aarzelt u dan niet om contact met ons op te nemen.

Met vriendelijke groet,

Henri
Samsung Electronics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Paar dingen gewijzigd. Ik pas de startpost later wel aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 22:40
Heeft iemand hier inmiddels al een Sony HS95P? Ik wil dit scherm gaan kopen (eigenlijk wilde ik de HS94P maar die is eruit) maar ik zou liefst eerst wat gebruikerservaringen horen.

Speel niet zo vaak spellen maar als ik een nieuwe computer heb zal dat wel meer worden, en dan vooral strategie en MMORPG (World of Warcraft) maar vooral gebruik ik hem voor gewoon 'office' werk en af en toe een filmpje, video bewerken en foto's bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorin
  • Niet online

Thorin

Misschien hoort het hier niet zo echt, maar aangezien het qua prijs toch een beetje in de buurt (begint) te komen meld ik het maar even:

Dell heeft nu 'n actie waarbij de 2001FP voor 574 euro over de toonbank gaat. Sommige 19"ers zijn duurder, en voor dit bedrag heb je dan een inch groter, een hogere resolutie en 'n hoop features. Ik zit zelf te twijfelen om m'n budget maar eens te verhogen, ik denk dat je hiermee ook een goed scherm dat een aantal jaar meegaat, mee kan hebben.

Just my € 0,02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Interessant, ik heb zelf net een nieuwe Samsung 193P, en dat van die pixelgarantie was me niet bekend. Ik heb even gecheckt in de documentatie die ik erbij gekregen had (nooit gelezen eigenlijk... ), en daar zit inderdaad een boekje bij dat spreekt over "Zero Bright Dot Warranty". Wel opletten, tijdens die twee weken, heb je volledige garantie voor een volledig oplichtende pixel (bright dot) op de modellen 172X, 173P en 193P. Voor een "dark dot", heb je gedurende die twee weken extra garantie als het er minimum 7 zijn voor de 193P, of minimum 5 foor de 172X en 173P. Na die twee weken, gelden de "gewone" garantievoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 02-08 14:47

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

waarom zou dat alleen voor die modellen gelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Punk
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-07 17:38

Darth Punk

professionalized prutz0r

Fujitsu Siemens P19-2(stond op Cebit 2005!!!)

Specs vind je hier en die zijn niet misselijk!!! Zelfde panel als IIyama H1900, maar dan voor een veel betere prijs!! www.tftshop.net uit duitsland krijgt m op 5 april binnen, maar die leveren niet naar buitenland AAAAAAAARGHH!! %*%$&#$^# Q$@Q $ en hier istie nog niet en ook nie in Duitsland :'( :'( :'(

i want LART!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:30
Thorin schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 20:54:
Dell heeft nu 'n actie waarbij de 2001FP voor 574 euro over de toonbank gaat.
:| 250 pleuro korting! :| Das zeker niet mis :9
Als die 2e monitor voor 50% actie nou ook nog gold :D, werd het hier een inkoopactie.

Overigens om even op die Overdriving feature terug te komen:
Zal wel aardig wat meer stroom vreten, maar als die grafiekjes (in de whitepaper) kloppen, scheelt het heel veel. Hoop dat het een aan/uit feature is, je zal het niet echt nodig hebben voor je Word-documentje ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
De 2001FP is toch een 16ms MVA panel niet? Of was het een 16ms IPS panel?
Zal wel aardig wat meer stroom vreten, maar als die grafiekjes (in de whitepaper) kloppen, scheelt het heel veel.
Jup, en Viewsonic's 4ms monitoren zouden ook zichtbaar minder ghosting vertonen dan de snelste 8ms TN panelen van het moment, interessante ontwikkelingen deze tijden.

[ Voor 68% gewijzigd door Yokozuna op 30-03-2005 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Yokozuna schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 01:31:De 2001FP is toch een 16ms MVA panel niet? Of was het een 16ms IPS panel?
S-IPS. Snelste die je kan krijgen zo'n beetje, maar schijnt het nou ook weer niet zooo heel goed te doen voor 16ms IPS. Heeft alleen wel een res van 1600x1200...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 06:22
Yokozuna schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 13:38:
Tcd, hopelijk ben jij wel iemand die dit topic ook regelmatig volgt en de topicstart bijwerkt zodra en bijvoorbeeld een review van een scherm wordt gepost in dit topic. Ik heb geen zin om telkens de topicstarter te moeten mailen om te zeggen dat er weer wat toegevoegd kan worden aan de startpost. Had hem eigenlijk liever zelf gemaakt en veranderd, maarja.

Hier nog een userreview van de 1970GX: [rml]Dutch in "[ 19" TFT] De Ultimate TFT ervaringen Dee..."[/rml]

Populaire TFT's en userreviews zou ik samenvoegen, omdat userreviews eigenlijk net zo belangrijk of belangrijker zijn dan een lijstje met specs.

[...]

Ja, de E480S (19") en de E430S (17")
En bedankt he! ;)

Ik moet nog steeds een vervangend scherm bestellen voor de Iiyama 481S-B. Nadat ik de tweede terug had gebracht, ben ik nog geen goede vervanger tegen gekomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickman op 30-03-2005 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Lekker slim van Iiyama overigens, die nieuwe 430 en 480 hebben geen DVI meer :? Dat wat iiyama altijd deed in tegenstelling tot de rest is nu dus ook weer verleden tijd...
Mickman schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 10:04:
[...]
Ik moet nog steeds een vervangend scherm bestellen voor de Iiyama 481S-B. Nadat ik de tweede terug had gebracht, ben ik nog geen goede vervanger tegen gekomen.
Heb je gekeken naar de paarse gloed die dat IPS paneel afgaf? Ik heb nl. een vergelijkbare Philips bekeken, de 190B5 (met 500:1 contrast overigens) en het viel zelfs al op toen ik er recht voor stond; niet zoveel natuurlijk, maar het kwam overeen met het helderheidverminderingseffect van de TN panelen. Aangezien Iiyama er wel eens een (LG)Philips paneeltje in wil stoppen (de 17" 431s bv.) ben ik een beetje huiverig hiervoor. Ik kijk redelijk wat films op mijn PC waarbij ik er vaak met 2 of meer achter zit en zelfs al onder die redelijk kleine kijkhoek was zwart totaal geen zwart meer :(. Waar het zwart was, was het wel goed donker (vergelijkbaar met andere Philips TFTs, waaronder TN panelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Overdrive op Eizo TFT met VA panel (Vertaling prad.de/)
We begin end this reason with the tests of games and the reproduction of DVDs. In the deed, the results are now impressing, for it comes in fast movement expiration to NO Schlierenbildung at all more. This counts both in the playing, but also in the reproduction of DVDs.
Straks krijgen we dus misschien VA panels die nog minder ghosting vertonen dan huidige 8ms TN panels, dan zou je ultieme beeldkwaliteit combineren met ultieme snelheid.

Over die nieuwe IIyama; Onbegrijpelijk dat IIyama weer speakers in hun E480/430S stopt. Het is een 8ms TN panel -> een TFT bedoeld voor gamers -> gamers willen geen ingebouwde speakers omdat ze al een betere speakerset hebben en liever een strak design zonder speakers zien. Is dat zo moeilijk te begrijpen? Is er dan echt geen enkele marketing medewerker bij IIyama die daar op komt?

Over de nieuwe Viewsonic: De ViewSonic VX924 zou over 1 of 2 maanden al op de markt zijn heb ik gelezen. Dat is een 4ms TN panel met overdrive, voor het eerst 0 ghosting? Hij zou rond de 500 euro gaan kosten, voor hardcore gamers dus misschien wel het wachten waard. Ik lees trouwens
''Blickwinkel von 160° bei einem Kontrastverhältnis von 5:1" dus bij een kijkhoek van 160 graden zou het contrast 5:1 zijn, is dit misschien de contrast waarde waarbij alle kijkhoeken bij TN panels worden gemeten?

[ Voor 104% gewijzigd door Yokozuna op 30-03-2005 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorin
  • Niet online

Thorin

-Sir_Killalot- schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 23:16:
[...]

:| 250 pleuro korting! :| Das zeker niet mis :9
Als die 2e monitor voor 50% actie nou ook nog gold :D, werd het hier een inkoopactie.

[...]
Er is nu een inkoopactie waarbij de Dell 2001FP voor € 540,- is. Moet je wel snel bij zijn O-)

[ Voor 30% gewijzigd door Thorin op 30-03-2005 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Thorin schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 16:54:
Er is nu een inkoopactie waarbij de Dell 2001FP voor € 540,- is. Moet je wel snel bij zijn O-)
16ms IPS met paarse gloed en nog steeds blurring
of...
Yokozuna schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 15:52:
Straks krijgen we dus misschien VA panels die nog minder ghosting vertonen dan huidige 8ms TN panels, dan zou je ultieme beeldkwaliteit combineren met ultieme snelheid.

Over de nieuwe Viewsonic: De ViewSonic VX924 zou over 1 of 2 maanden al op de markt zijn heb ik gelezen. Dat is een 4ms TN panel met overdrive, voor het eerst 0 ghosting? Hij zou rond de 500 euro gaan kosten, voor hardcore gamers dus misschien wel het wachten waard
ienemiene mutte :P
Linkje Prad.de, Eizo L778"
. Ik lees trouwens
''Blickwinkel von 160° bei einem Kontrastverhältnis von 5:1" dus bij een kijkhoek van 160 graden zou het contrast 5:1 zijn, is dit misschien de contrast waarde waarbij alle kijkhoeken bij TN panels worden gemeten?
Da's wel erg laag, 5:1. Beetje vreemd als ze dat doen, totaal onrealistisch. Maarja...ze doen wel meer gekke dingen.
VA paneel is misschien nog wel het hards toe aan overdrive, maar de schakeltijden zijn redelijk lineair, dus op zich wel makkelijk af te stellen Overdrive.
19" (P)VA <12ms 800-1000:1 250-300cd/m2... :9~
Alles op z'n tijd...maar dat ze nu pas met deze Overdrive techniek komen...hadden ze wat mij betreft eerder mee mogen komen...achja. Misschien dat die wijziging van de ISO normering ze te heet onder de voeten werd :P

Zie dat ze onderaan de pagina de huidige aanbevelingen zetten:
Prad.de
Aktuelle Empfehlungen der Redaktion:

Das erste PVA Panel mit perfekter Bilddarstellung und Spieletauglichkeit. Der 19" Eizo L778 in schwarz, beige und silbern, mit neuester Overdrive-Technologie für 819,00 EUR.
Specs:
19"
1280x1024
1000:1
12ms
250 cd/m2
178 graden inkijkhoek (!)
(duh ;)...verder dan dat en je zit tegen het uitstekende plastic te kijken :P)
DVI en D-SUB

Eizo 778 pagina

De eerste Ultieme 19" Game/Film/Office - aka allround TFT? en als ze nou die boxjes er nog afsloopten wassie nog mooi ook :P
Wel 820 pleuro...maar dan heb je ook wat.

[ Voor 40% gewijzigd door -Sir_Killalot- op 30-03-2005 18:07 . Reden: specs, link fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yokozuna schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 15:52:
Overdrive op Eizo TFT met VA panel (Vertaling prad.de/)

[...]

S
Over die nieuwe IIyama; Onbegrijpelijk dat IIyama weer speakers in hun E480/430S stopt. Het is een 8ms TN panel -> een TFT bedoeld voor gamers -> gamers willen geen ingebouwde speakers omdat ze al een betere speakerset hebben en liever een strak design zonder speakers zien. Is dat zo moeilijk te begrijpen? Is er dan echt geen enkele marketing medewerker bij IIyama die daar op komt?

?
Wel eens gehoord van algemene/ office toepassingen?
De grootste markt, dan kunnen ingebouwde speakertje s wel eens van pas komen....
Niet de hele hardwarewereld is gericht op gamers, een paar roostertjes boeien toch niet.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Blijkbaar lees je niet wat ik zeg... Voor algemeen/office gebruik, de grote markt, heeft IIyama de E433B en de E485S al (goedkopere modellen). De E430S/ E480S modellen zijn gericht op gamers (zie specs) die hebben al een goede speakersetset staan waardoor ingebouwde speakers meestal overbodig zijn.

[ Voor 72% gewijzigd door Yokozuna op 30-03-2005 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yokozuna schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 20:27:
Blijkbaar lees je niet wat ik zeg... Voor algemeen/office gebruik, de grote markt, heeft IIyama de E433B en de E485S al (goedkopere modellen). De E430S/ E480S modellen zijn gericht op gamers (zie specs) die hebben al een goede speakersetset staan waardoor ingebouwde speakers meestal overbodig zijn.
Ik kijk nooit naar de specs ,die zeggen ABSOLUUT NIETS, dat zou jij toch moeten weten......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mwah je kan het ook overdrijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-08 00:31

n00bs

Het is weer Zomer!

Heeft iemand al iets meer over de 193P plus kunnen vinden van Samsung?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 21:18:
Ik kijk nooit naar de specs ,die zeggen ABSOLUUT NIETS, dat zou jij toch moeten weten......
Specs zeggen niets? Dus er zitten bijv. geen verschillen tussen een 25ms MVA panel en een 8ms TN panel? Je weet van tevoren al dat de MVA panel er veel beter uit ziet maar dat de TN panel veel sneller is. Dat specs 'absoluut niets' zeggen is onzin.

Het lijkt me ook duidelijk dat de IIyama 430/480's niet voor de mainstream zijn ontworpen, daarvoor heeft IIyama de goedkopere 433/485's. Daarbij kunnen zulke speakers al voldoende zijn voor wat simpele msn bliebjes/foutmeldingen etc. 430/480 zijn andere TFT's en dat zijn ze niet voor niets. Ze zijn gemaakt voor mensen die meer gamen en behoefte hebben aan een snellere panel (een flink aantal userreviews bevestigt dat een 8ms TN panel gewoon erg snel is). Mensen die meer gamen hebben vaak al een speakerset die veel beter is dan ingebouwde speakers waarvoor deze overbodig zijn. Het is geen ramp dat ze er in zitten, maar gezien de doelgroep van de 430/480 is het gewoon heel onlogisch. Ik betaal als gamer (stel) liever 10 euro minder en krijg er een strakke rand voor terug.
Iets meer ja :) http://downloadcenter.sam...890_BN59-00395K-00Eng.pdf

[ Voor 93% gewijzigd door Yokozuna op 31-03-2005 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
n00bs schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 00:25:
www.tomshardware.com
links --> Graphics & Displays
nog een keer linkermenu --> Displays
dan middenboven --> Index, kies S
Klik op Samsung 193P :)

Oftwel...hier.
Tomshardware
After calibration (at 6500 K), we first considerably improved the black by using maximum contrast and brightness. This time, the white measured 217cd/m² for a very deep black at 0.19cd/m².
0.19!!! met maximum brightness!...dat zo ik een TN paneel nog wel es na zien proberen te doen :Z

Wel al 550 euries....dan zal zo'n paneel met Overdrive al wel dik 600 gaan kosten :'(

TN met overdrive zal wel eerder echt compleet ghosting vrij zijn, maar een goed VA paneel met een iets tragere respons heeft dan toch mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

-Sir_Killalot- schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 01:05:
[...]

www.tomshardware.com
links --> Graphics & Displays
nog een keer linkermenu --> Displays
dan middenboven --> Index, kies S
Klik op Samsung 193P :)

Oftwel...hier.
Gebaar is goed ;) maar ik heb het over de 193P Plus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Ik heb gelezen dat een TFT met overdrive precies dezelfde panel heeft als een niet overdrive versie, alleen een andere (of anders ingestelde) D(igital) S(ignal) P(rocessor).
TN met overdrive zal wel eerder echt compleet ghosting vrij zijn, maar een goed VA paneel met een iets tragere respons heeft dan toch mijn voorkeur.
Inderdaad, de 193P Plus gaat nog interessant worden, ik ben eigenlijk benieuwder of Sony bijv. een overdrive versie van hun Sony HS95PB gaat maken. Ik heb weinig ervaring met Samsung TFT's (alleen de 913N) maar de Sony HS94PB is een panel die er naar mijn idee gewoon net zo goed uit ziet als een CRT. Dat + overdrive = .............

De 193P Plus wordt dus de eerste betaalbare (Eizo = duur) 'overdriven' TFT met VA panel? :)

[ Voor 64% gewijzigd door Yokozuna op 31-03-2005 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
n00bs schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 01:14:
Gebaar is goed ;) maar ik heb het over de 193P Plus ;)
D'OH!!! |:(
Yokozuna schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 01:16:
Ik heb gelezen dat een TFT met overdrive precies dezelfde panel heeft als een niet overdrive versie, alleen een andere (of anders ingestelde) D(igital) S(ignal) P(rocessor).
Eehm...ja? Wat dacht jij dan :P?
De 193P Plus wordt dus de eerste betaalbare (Eizo = duur) 'overdriven' TFT met VA panel? :)
Komtie nog een keer... D'OH!! |:( Vandaar dat je er zo in geinteresseerd was :S. Dat Plus = overdrive had ik ff gemist O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yokozuna schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 00:40:
[...]

Specs zeggen niets? Dus er zitten bijv. geen verschillen tussen een 25ms MVA panel en een 8ms TN panel? Je weet van tevoren al dat de MVA panel er veel beter uit ziet maar dat de TN panel veel sneller is. Dat specs 'absoluut niets' zeggen is onzin.

Het lijkt me ook duidelijk dat de IIyama 430/480's niet voor de mainstream zijn ontworpen, daarvoor heeft IIyama de goedkopere 433/485's. Daarbij kunnen zulke speakers al voldoende zijn voor wat simpele msn bliebjes/foutmeldingen etc. 430/480 zijn andere TFT's en dat zijn ze niet voor niets. Ze zijn gemaakt voor mensen die meer gamen en behoefte hebben aan een snellere panel (een flink aantal userreviews bevestigt dat een 8ms TN panel gewoon erg snel is). Mensen die meer gamen hebben vaak al een speakerset die veel beter is dan ingebouwde speakers waarvoor deze overbodig zijn. Het is geen ramp dat ze er in zitten, maar gezien de doelgroep van de 430/480 is het gewoon heel onlogisch. Ik betaal als gamer (stel) liever 10 euro minder en krijg er een strakke rand voor terug.

Iets meer ja :) http://downloadcenter.sam...890_BN59-00395K-00Eng.pdf
1- je toont zelf hiermee aan dat die specs niets zeggen (de cijfertjes dan,het soort paneel natuurlijk wel)
2-Mijn Acer 1914 heeft ook speakertjes ,ik gebruik ze niet maar eigenlijk vind ik ze goed in het design passen, de onderrand is wat breder door de knoppen en aan de zijkant wordt dat gevuld door de roostertjes........

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2005 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 06:22
-Sir_Killalot- schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 12:49:
Lekker slim van Iiyama overigens, die nieuwe 430 en 480 hebben geen DVI meer :? Dat wat iiyama altijd deed in tegenstelling tot de rest is nu dus ook weer verleden tijd...
[...]

Heb je gekeken naar de paarse gloed die dat IPS paneel afgaf? Ik heb nl. een vergelijkbare Philips bekeken, de 190B5 (met 500:1 contrast overigens) en het viel zelfs al op toen ik er recht voor stond; niet zoveel natuurlijk, maar het kwam overeen met het helderheidverminderingseffect van de TN panelen. Aangezien Iiyama er wel eens een (LG)Philips paneeltje in wil stoppen (de 17" 431s bv.) ben ik een beetje huiverig hiervoor. Ik kijk redelijk wat films op mijn PC waarbij ik er vaak met 2 of meer achter zit en zelfs al onder die redelijk kleine kijkhoek was zwart totaal geen zwart meer :(. Waar het zwart was, was het wel goed donker (vergelijkbaar met andere Philips TFTs, waaronder TN panelen).
Die paarse gloed viel inderdaad best op. Ik kijk alleen geen films op m'n pc dus is dit voor mij iets minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 21:44:
Mwah je kan het ook overdrijven...
overdriven :P ;)
Mickman schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 12:39:
Die paarse gloed viel inderdaad best op. Ik kijk alleen geen films op m'n pc dus is dit voor mij iets minder belangrijk.
Damn :(. Gaat die MyCom gast leuk vinden :P, heb um net vanochtend even apart laten houden, ze hadden er nog 1tje. En kmoest um maar meenemen van hem; enkel in het stopcontact pluggen en hiernaar kijken was er niet bij :/. Naja...moeten zij weten.
Maar goed. Hartelijk dank voor deze info, dat is dus exit iiyama 481...

-Voor de liefhebber: MyCom Utrecht heeft nog minstens 1 zilveren iiyama 481 25ms IPS!-

Had nog niet echt naar VA panelen gekeken en bij Paradigit Utrecht staat die nieuwe 485 van Iiyama met 23ms MVA paneel dus dacht wrom niet (tis geen PVA, maar komt in de buurt).
- Wat is dat ding lelijk :P, megaknopjes en ik dacht dat TFTs dun waren? Maarja...smaken verschillen.
- Kijkhoek ziet er erg goed uit, maar wat wel opvalt is dat je onder een hoek meer iets ziet dan als je er recht tegenaan kijkt.
- Bluuur! Zelfs met dat filmpje waar het op die Philips 12ms TN moeilijk tot nauwlijks waarneembaar was (maar zeker aanwezig) was het duidelijk te zien. Maarja...dit was te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:48

13art

Moderator Mobile
offtopic:
Deel 4 alweer kijk aan, maar misschien handig om de volgende keer in het laatste bericht van het vorige deel misschien een link te zetten naar het nieuwe deel? Dit voor de luie mensen onder ons :p

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
1- je toont zelf hiermee aan dat die specs niets zeggen (de cijfertjes dan,het soort paneel natuurlijk wel)
Het soort panel hoort gewoon bij de specs, bovendien zit er echt wel verschil in snelheid tussen een 25ms TN panel en een 8ms TN panel. Het klopt echter wel dat een 8ms zeker niet 3x zo snel dan een 25ms TN panel is. Zeker de helft van de specs is ook niet representatief, vooral niet als je niet weet wat voor panel wordt gebruikt. Daar heb je gelijk in maar jou stelling 'specs zeggen absoluut niets' is gewoon niet waar :) Gelukkig zijn er userreviews. Ik denk dat het soort panel dat gebruikt is nog de belangrijkste specificatie van een TFT is tegenwoordig.

[ Voor 5% gewijzigd door Yokozuna op 31-03-2005 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malloot
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-07 14:34

Malloot

bekijk eens wat anders

TFT en het analoog signaal:

Ik heb nu een Eizo L768 (reviewtje volgd later) en wil even wat zeggen over het geval "slechte kwaliteit bij analoge input. Ik weet niet of iedereen dat al wist namelijk.

Eerst had de monitor een horizontaal ontscherp beeld. Ik dacht: o-oh... Maar toen bladerde ik door het menuutje en kwam "phase" tegen. daarmee kan ik het beeld in piepkleine stappen verschuiven, waarna het beeld 'pixel perfect' is. Wellicht kan elke TFT dat en wisten sommigen dat niet.

De grafische kaart die ik heb is een.. ehh.... nVIDIA GeForce 4MX440SE/8xAGP. Correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReddishRat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02-2023
-Sir_Killalot- schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 13:12:
[...]

overdriven :P ;)

[...]

-Voor de liefhebber: MyCom Utrecht heeft nog minstens 1 zilveren iiyama 481 25ms IPS!-
Die heb ik vandaag besteld en krijg ik morgen in huis _/-\o_ DE LAATSTE 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freelancer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09-2023
Ik weet uit betrouwbare bronnen dat MediaMarkt Den Haag binnenkort 10 x Sony SDM H95P B binnen krijgt.

Weet niet wat de prijs gaat worden ..was/is nu € 629 ... is incl 14 dagen omruil garantie

voor de liefhebbers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
SDM-HS95PS, SDM-HS95PB

Nog niet binnen bij OBCS, maar wel 70 euro goedkoper, alleen geen garantie zoals bij Mediamarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
cemackor schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 01:31:
Die heb ik vandaag besteld en krijg ik morgen in huis _/-\o_ DE LAATSTE 8)
Heb de doos gezien, zag er nog ongeopend uit, hoop voor je dattie pixelperfect is. Zou beetje jammer zijn als niet :'(.

Die Samsung 193P Plus ziet er steeds interessanter uit :9, maar wat ik wel vreemd vind is dat de meeste *VA panelen maar met reactietijden van 20-25ms aan komen zetten voor zwart-wit, waar deze ineens 8ms neerzet voor zwart-wit en hopelijk ook voor alle andere overgangen, wat ik ietsie-pietsie betwijfel :X, maar time will tell. Dus waar halen ze ineens die 8ms vandaan :? Zwart-wit reactie ook nog eens overdriven :? Neem aan dat ze de oude 193P gewoon geupgrade hebben ipv er een 6-bit. *Lees net 3x sneller dan voorheen: dus 100ms/3 = 33ms (100ms van de 910N zn graph). als zo'n beetje het traagste in de bijna zwart range. Als de grafiek nu net zo lineair blijft als voorheen heb je dus enkel nog blur in sub 128,128,128 kleuren, wat me op zich minder opvallend lijkt.*

En PVA zou beter zijn dan MVA, maar wat ik hier en daar lees is dat een beetje twijfelpuntje. Wat wel zo is dat PVA een betere gegarandeerde kwaliteit biedt aangezien enkel Samsung ze maakt, waar er meerdere MVA makers zijn waarin de kwaliteit van paneel tot paneel zal verschillen.

*OLED was al wel de way to go, maar LEDs kennelijk ook als backlight voor meer kleuren uit het spectrum:
Deze links slechts tijdelijk beschikbaar, tenzij je abonnee bent
quote van DigiTimes
Despite the disadvantages, Taiwan-based Topology Research remains optimistic about the technology. The research firm stated that LED backlighting can offer better color saturation and is ideal for screening fast-moving images due to its faster response time. The fastest response time CCFL can achieve is 16-17ms, compared to 60ns (120ns from black to white and back to black) for LED backlighting, according to a report by Topology.

Hmmm, 16-17ms = 60Hz, komt hier die 60Hz optimum van TFTs vandaan :? Ik dacht dat die backlights (CCFLs) een veel hogere frequentie hadden, ergens in de honderden Hz? Ik heb een TFT iig nog niet zien knipperen en een 60Hz CRT overduidelijk (hoewel je hier natuurlijk directer naar het scherm kijkt, geen filter ervoor)

En precies toen werd er een nieuwspost over op de frontpage gezet
Het aangaan van de backlight dus...

[ Voor 45% gewijzigd door -Sir_Killalot- op 01-04-2005 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP-tjuh
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-07 18:24
Waar blijven die nieuwe Samsungs toch??? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meelmark
  • Laatst online: 01-02 13:26
Denk dat ik de vraag wel even stiekem hier kan droppen, gaat om 17 inch tft. Voor m'n ouders.. werken nu op zo'n wazige 17 inch blok. Wat doen ze? Windows, Word, af en toe een kort DVD moment afspelen (10 procent van hun computergebruik; concertje, documentaire whatever, geen films). Ik zelf denk dat ze het best af zijn met een IPS (24bits) scherm lijkt me toch? Het mooist is een PVA/MVA natuurlijk, maar ben zo bang dat die dvd's weer enorm tegenvallen en niet om aan te zien zijn

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
meelmark schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 15:28:
[small]Denk dat ik de vraag wel even stiekem hier kan droppen, gaat om 17 inch tft. Voor m'n ouders..
in het 19" topic :P?
Wat doen ze? Windows, Word, af en toe een kort DVD moment afspelen (10 procent van hun computergebruik; concertje, documentaire whatever, geen films). Ik zelf denk dat ze het best af zijn met een IPS (24bits) scherm lijkt me toch?
in 17" formaat? good luck...IPS = 19" en groter.
Het mooist is een PVA/MVA natuurlijk, maar ben zo bang dat die dvd's weer enorm tegenvallen en niet om aan te zien zijn[/small]
Waarom? Zal toch je enige keus zijn als je geen goedkoop TN paneeltje wilt. Wordt het dat dan toch -> iiyama 431s, heeft DVI (komt nieuwe versie, 8ms 300, 700:1. Als je de oude nog te pakken kan krijgen (16ms 250, 450:1) is ook goed.)
Iiyama gaat Samsung achterna met zn N (D-SUB) en zn T (DVI) modellen
Nieuwe 8ms TN iiyama's:
17" - 430 (D-SUB) - 431 (DVI)
19" - 480 (D-SUB) - 481 (DVI)
De DVI reeks staat nog niet op de website. 19" D-SUB versie zal <400 (389 volgens Paradigit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 22:40
Freelancer schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 08:00:
Ik weet uit betrouwbare bronnen dat MediaMarkt Den Haag binnenkort 10 x Sony SDM H95P B binnen krijgt.

Weet niet wat de prijs gaat worden ..was/is nu € 629 ... is incl 14 dagen omruil garantie

voor de liefhebbers
Wat is binnenkort? Vorige week was ik er (ook na hier geleven te hebben dat ze hem hadden) en was de laatste een uurtje voor ik kwam verkocht. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Jullie lezen er misschien overheen, maar zoals mr. Killalot zegt: LED backlighting wordt als technologie heel interessant! Zie t.net:
Ze zijn helderder, tot 30 procent zuiniger met energie, de helft dunner, hebben een langer leven en kunnen een responstijd van zo'n 1 milliseconde halen. [...] een scherm met led-backlight is tot 25 procent duurder dan een scherm met CCFL-backlight.
( nieuws: Led-backlights beginnen opkomst in grotere lcd's )
Waarschijnlijk eerder op de markt dan OLED panels + waarsch. langere levensduur dan OLED panels op dit moment. Ik denk ook wel dat er geen last meer zal zijn van backlight leakage en dat het zwart nog zwarter zal worden maar dat zullen we zien! Hopelijk wordt het nu ook eens mogelijk om de refreshrate in te stellen op bijv. 100 of 120Hz, zou makkelijk moeten kunnen met een gemiddelde reactietijd van bijv. 1ms.

Ik ga nu echt geen TFT met traditioneel panel meer kopen :)

[ Voor 144% gewijzigd door Yokozuna op 02-04-2005 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Zijn er al cijfers bekend omtrent contrastwaardes die met deze techniek gehaald worden? De matige cr van lcd's is eigenlijk het enige nog grote zwakke punt t.o.v. Plasma en CRT, mogelijk is dit de ommekeer.
Zijn genoeg TFT's met een superhoog contrast, enige dat soms/vaak tegen zit is de zwart weergave maar bij PVA panels zit dat ook wel goed. Het enige mankement van de beste TFT's versus CRT's is in mijn ogen nog de reactietijd, edit: en de native resolutie inderdaad.

[ Voor 12% gewijzigd door Yokozuna op 02-04-2005 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 14:24

Dracul

Ooh yeah!

Yokozuna schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 12:51:
[...]

Zijn genoeg TFT's met een superhoog contrast, enige dat soms/vaak tegen zit is de zwart weergave maar bij PVA panels zit dat ook wel goed. Het enige mankement van de beste TFT's versus CRT's is in mijn ogen nog de reactietijd.
De gemiddelde beeldkwaliteit van alle beschikbare resoluties mag je ook nog steeds wel als mankement noemen wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Vast raster inderdaad, probleem is dat dat bij volgende generatie panelen (OLED/SED) zo blijft. Misschien dat carbon displays hier iets aan gaan veranderen, maar heb nog enorm weinig info over die schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Yokozuna schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 12:32:
Hopelijk wordt het nu ook eens mogelijk om de refreshrate in te stellen op bijv. 100 of 120Hz, zou makkelijk moeten kunnen met een gemiddelde reactietijd van bijv. 1ms.
Daar dacht ik eerst ook aan, maar volgens mij duiden ze met die tijd aan hoelang het duurt voordat de verlichting aan is. Een paneel zie je eerst oplichten voordat het beeld geeft. Snellere beeldwisselingen (resoluties ed.) lijken mij wel mogelijk.

Echter kan je natuurlijk wel een LED uitzetten als je echt zwart wilt hebben (toch?). Of zou het puur te vervanging zijn van die TL-buis in je TFTje :?
ff stomme vraag tussendoor, maar een LED is toch net een gloeilampje? Aan = aan en uit = uit, geen geknipper als een CRT :? Want dan zouden deze panels pas de eerste ECHTE volledig knippervrije beeldjes zijn (backlight TFT knippert nog steeds, hetzij op een veel hoger aantal Hz).
Yokozuna schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 14:13:
Vast raster inderdaad, probleem is dat dat bij volgende generatie panelen (OLED/SED) zo blijft. Misschien dat carbon displays hier iets aan gaan veranderen, maar heb nog enorm weinig info over die schermen.
Carbon displays hadden dacht ik ook een vast raster, dus kleine CRTjes ipv LCs.

[ Voor 18% gewijzigd door -Sir_Killalot- op 02-04-2005 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretorian_nl
  • Laatst online: 01-08 15:20
Wat zijn de ervaringen eigenlijk met de Dell 1905FP. Dit scherm kost op het moment maar €374. Maar hoe zit dit scherm met ghosting? En fotoweergave?

Digital Media Junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Dat vaste raster van een TFT is tegelijkertijd een nadeel als een voordeel. Aan dat vaste raster dankt de TFT namelijk zijn stabiele beeld, maar je zit wel een klein beetje gebonden aan die optimale reso. Ik persoonlijk heb er eigenlijk nooit last van.......misschien met sommige spelletjes, maar dat boeit me niet zo heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz3d_nl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-07 17:08
Zit er verschil in de snelheid en kleuren tussen de Benq fp71e+ en de BenQ 937S+ of is dat te verwaarlozen ?
Ben nu namelijk in het bezit van een fp71e+ maar wil eigenlijk een 19" Benq schermpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Volgens THG is de FP71e+ ongeveer 2ms sneller dan de FP937s+ (allebei ook AUoptronics panel).

Killalot, als de gemiddelde reactietijd op 1ms (= gemiddelde van de schakeltijd tussen alle kleuren+zwart+wit) ligt zou een panel (1000/1=) 1000fps zonder ghosting weer kunnen geven. Een CRT heeft ook een gemiddelde reactietijd van 1ms en die kunnen meestal zonder moeite 85-120Hz weergeven. TFT's met LED backlighting zouden dat dus ook moeten kunnen zonder ghosting. Misschien dat de signaal processor een probleem vormt... Geen idee.

LED's geven inderdaad geen knipperbeeld, maar backlights in de praktij ook niet, want er is geen enkele TFT waarbij je het beeld ziet knipperen, ook niet als je ernaast kijkt. Dat vind ik niet echt een voordeel, ik wil gewoon eens een TFT zien met 0 ghosting en een hogere refreshrate, hop! :)

[ Voor 130% gewijzigd door Yokozuna op 02-04-2005 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Punk

Darth Punk

professionalized prutz0r

Va panels zijn totaal niet interessant, omdat ze maar 6 bit zijn, tenzij je graag een monitor erg goedkoop wil hebben. Dr is een Xerox met va panel(8ms gray to gray) en die kost dacht ik tussen de 400 en 40 euro.

MVA of PVA panels in combinatie met OverDrive technologie zijn vele malen interessanter. Omdat dit 8bit schermen zijn met snelle responsetijd. Voorbeelden zijn:

Merk+type --> panel --> bron panel

IIyama H1900 --> Fujitsu MVA-Premium --> www.iiyama.nl
Eizo L778-K --> Samsung S-PVA --> http://www.prad.de/new/monitore/test_eizo_l778-k.html
Fujitsu-Siemens P19-2 --> Samsung S-PVA --> http://www.prad.de/new/ne...5_special_fsc_seite1.html

i want LART!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
zimbab schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 15:46:
Dat vaste raster van een TFT is tegelijkertijd een nadeel als een voordeel. Aan dat vaste raster dankt de TFT namelijk zijn stabiele beeld, maar je zit wel een klein beetje gebonden aan die optimale reso. Ik persoonlijk heb er eigenlijk nooit last van.......misschien met sommige spelletjes, maar dat boeit me niet zo heel erg.
Snap op zich wel dat de angst bestaat, als je kijkt naar laptops van een paar jaar geleden...PFFF; geen ENKELE vorm van interpolatie, enkel een verdubbeling van de beeldlijnen zodat het weer past. Dat is niet om aan te zien, maar wat je nu voor je neus krijgt... Ik heb achter een 17" Philips S4 van dik 1,5 oud gezeten; in Word zitten typen. Pas toen ik het wiel op de foto van een fiets wel iets te hoepelig vond keek es naar de res: 1024x768 (4:3) op een 1280x1024 (5:4) scherm...
Yokozuna schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 17:23:
Killalot, als de gemiddelde reactietijd op 1ms (= gemiddelde van de schakeltijd tussen alle kleuren+zwart+wit) ligt zou een panel (1000/1=) 1000fps zonder ghosting weer kunnen geven.[...] TFT's met LED backlighting zouden dat dus ook moeten kunnen zonder ghosting.
Hoe snel je backlighting is heeft toch niks met de snelheid van je panel te maken :? Anders zouden we toch allang hoger zitten dan 60-75Hz?
LED's geven inderdaad geen knipperbeeld, maar backlights in de praktij ook niet, want er is geen enkele TFT waarbij je het beeld ziet knipperen, ook niet als je ernaast kijkt.
Lijkt me ook sterk als jij die paar honderd Hz kan zien :P
Dat vind ik niet echt een voordeel, ik wil gewoon eens een TFT zien met 0 ghosting en een hogere refreshrate, hop! :)
hogere refresh ben ik met je eens; meer FPS. Maar dat je daar 0 ghosting van krijgt klopt volgens mij niet. Een 4 ms paneel over het hele spectrum zou iig wel een hoger aantal Hz mee moeten krijgen, want waarom zou je anders de (goedkopere) 8ms bv. laten liggen :? Toch al 2x zo snel als de refresh dus veel verschil zal je lijkt me niet zien.
Darth_Punk schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 18:59:
Va panels zijn totaal niet interessant, omdat ze maar 6 bit zijn, tenzij je graag een monitor erg goedkoop wil hebben.
TN bedoel je neem ik aan :P?
MVA of PVA panels in combinatie met OverDrive technologie zijn vele malen interessanter. Omdat dit 8bit schermen zijn met snelle responsetijd.
Er zijn ook MVA panelen gespot met maar 6 bit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Punk

Darth Punk

professionalized prutz0r

-Sir_Killalot- schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 19:33:
[...]
Er zijn ook MVA panelen gespot met maar 6 bit :(
Mja...klopt. Ik dat behardware artikel nog eens gelezen. VA is niks anders dan de algemene naam voor MVA en PVa panels. en indeed er komen 16.2 m Va panels :( We grappig trouwens dat alle scherme die ik noemde, dus ook de Xerox allemaal Contrast (verhouding) 1000 : 1 en Helderheid (nominaal) tussen 250 en 300 cd/m² hebben.

hier nog een mooi link van prad.de met specs van 3 monitoren met PVa en 2 met TN panel. Vooral de responsetijden tussen TN en PVa met OverDrive zijn interessant

en dan de prijzen van de nieuwe PVA met OverDriver monitoren: de Xerox kost 400 euro bij salland, de Fujitsu tussen de 500 en 550 euro en IIyama en de Eizo +/- 850 euro!!!! Dat is wel een verschil
Update: pdfje van de fujitsu-siemens P19-2

[ Voor 24% gewijzigd door Darth Punk op 02-04-2005 20:05 ]

i want LART!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Ben ik scheel of zie ik geen link naar die Prad.de review van TN/PVA B) ? ZIe het ook zo 1 2 3 niet op Prad.de zelf :? Site ziet er nog eender uit als enkele dagen geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
hogere refresh ben ik met je eens; meer FPS. Maar dat je daar 0 ghosting van krijgt klopt volgens mij niet
Dat beweer ik ook niet. Als een TFT een gemiddelde schakeltijd van 20ms heeft, zal dat zo blijven, of je de refreshrate nu op 60, 70 of 75Hz zet.
Hoe snel je backlighting is heeft toch niks met de snelheid van je panel te maken :? Anders zouden we toch allang hoger zitten dan 60-75Hz?
Snelheid in de zin van minder/geen ghosting. Als men bij reviews spreekt over een 'snel scherm', dan spreekt men meestal over een TFT met weinig ghosting.
Lijkt me ook sterk als jij die paar honderd Hz kan zien :P
Daarom :)

We zijn het gewoon eens hoor Sir. Trouwens vanmiddag nog eens bij Dynabyte langsgehopt en wat Sony schermen gezien, volgens mij gebruiken ze allemaal MVA panelen, en ik moet toch wel zeggen dat het zwart zo'n beetje perfect zwart is. Nu al, MET backlight, kun je nagaan. Met nieuwe technieken zal het zwart zo donker zijn dat je denkt dat er iets mis is met je scherm :)
Ben ik scheel of zie ik geen link naar die Prad.de review van TN/PVA
Ik zie ook geen link, ben wel erg geinteresseerd.
Die fujitsu-siemens P19-2 heeft trouwens een PVA panel, dacht dat Samsung die alleen voor hun eigen TFT's gebruikte, blijkbaar niet :)

[ Voor 104% gewijzigd door Yokozuna op 02-04-2005 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
K, :D
Trouwens vanmiddag nog eens bij Dynabyte langsgehopt
In Utrecht toevallig :P? (ik werk daar nl. op zaterdag ;))
en wat Sony schermen gezien, volgens mij gebruiken ze allemaal MVA panelen, en ik moet toch wel zeggen dat het zwart zo'n beetje perfect zwart is. Nu al, MET backlight, kun je nagaan.
Klopt, 1 Sony weet ik zeker van dat het een MVA is (25ms overigens), maar zwart is sowieso al zwarter als je het in de winkel ziet hoor; als je er thuis tegenaankijkt zo 's avonds kan het best es meer tegenvallen. Maar dan nog: TN panelen hebben zo'n 0.30-0.40 cd/m2 aan zwart en dat zijn nog maar de goeie schermen. VA komt veeeel lager: <0.15 is best te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door -Sir_Killalot- op 02-04-2005 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Waar blijft die link naar TN versus overdriven PVA panels? Ben heel benieuwd!
Klopt, 1 Sony weet ik zeker van dat het een MVA is (25ms overigens), maar zwart is sowieso al zwarter als je het in de winkel ziet hoor; als je er thuis tegenaankijkt zo 's avonds kan het best es meer tegenvallen.
Juh, een koopavond in de winter blijft toch het beste om TFT's te vergelijken :) Of een winkel met geen ramen.
In Utrecht toevallig :P? (ik werk daar nl. op zaterdag)
Nee Roosendaal (bij Breda), wel gigantisch duur trouwens, TFT's bij Dynabyte, beetje vergelijkbaar met Dixons en zulke shops. Veel pand huurkosten + veel personeel?

[ Voor 43% gewijzigd door Yokozuna op 02-04-2005 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Yokozuna schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 22:21:
Nee Roosendaal (bij Breda), wel gigantisch duur trouwens, TFT's bij Dynabyte, beetje vergelijkbaar met Dixons en zulke shops. Veel pand huurkosten + veel personeel?
Pand weet ik niet, personeel zal het niet zijn. Denk gewoon DynaByte :P. Af en toe die acties die die inkoopafdeling doet...(2 totaal verschillende panels onder 1 artknummer om maar wat te noemen)... Personeelskorting mag er wel wezen overigens :9, webshopprijzen here I come :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben opzich wel geinteresseerd in een 19" TFT, en ik heb deze en de vorafgaande topic eens gelezen. Ik denk dat die Dell 1905FP (Samsung 193P panel) helemaal niet zo slecht is eigenlijk.

- PVA panel met 24-Bit kleuren
- 1000:1 contrast (oke misschien overdreven, maar het zal wel hoog liggen)
- 20ms reponsetime en 8ms gray to gray
- Genoeg lichtopbrengst
- verder alle functies zoals pivot, etc...

Ik heb deze review gelezen:
http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2332&p=9

Vooral die tabel. Daar is die duidelijk de beste van allemaal. Wat mij verbaasd is dat ze het panel voor ghosting een 5 van de 5 geven. En dan bedoelen ze dus niet 'we hebben nog nooit zoveel ghosting gezien', maar hij komt er juist goed vanaf. Wel zeggen ze dat mensen die overgaan van een CRT naar TFT in het begin wat ghosting zien, maar dat lijkt me logisch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Verwijderd schreef op zondag 03 april 2005 @ 10:35:
Vooral die tabel. Daar is die duidelijk de beste van allemaal. Wat mij verbaasd is dat ze het panel voor ghosting een 5 van de 5 geven. En dan bedoelen ze dus niet 'we hebben nog nooit zoveel ghosting gezien', maar hij komt er juist goed vanaf.
Dat bedoelen ze dus niet, ze bedoelen ghosting alsing de echte betekenis van het woord (signaal verstoring).
Anandtech
Note: the streaking/ghosting mentioned in this portion of the analysis refers to interference, not a byproduct of poor response time.
Waarom ze er streaking bijzetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Punk

Darth Punk

professionalized prutz0r

-Sir_Killalot- schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 21:14:
Ben ik scheel of zie ik geen link naar die Prad.de review van TN/PVA B) ? ZIe het ook zo 1 2 3 niet op Prad.de zelf :? Site ziet er nog eender uit als enkele dagen geleden.
Nee je bent niet scheel :) maar ik ben stom :P. Trouwens het is geen review, maar een monitor specificaties vergelijk link: http://www.prad.de/guide/...er=asc&Submit=vergleichen die ik zelf heb ingevuld bij prad.de 's monitor vergelijk gedeelte :)

i want LART!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Sir_Killalot- schreef op zondag 03 april 2005 @ 13:24:
[...]
Dat bedoelen ze dus niet, ze bedoelen ghosting alsing de echte betekenis van het woord (signaal verstoring).

[...]

Waarom ze er streaking bijzetten....
Oke, ik snapte dat stukje niet helemaal 8)7 Maar nu dus wel.

Hoe zit het dan met zo'n monitor. Ze zeggen dat het wel meevalt. Zijn er hier ook mensen met ervaring met een Dell 1905FP of een Samsung 193P? En hoe zit het met ghosting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Streaking treedt altijd en alleen op bij TFT's op een analoog signaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Streaking:
"The irregular occurrence of lines or streaks of various lengths and colors in an applied film. Streaking is usually caused by some form of contamination."

Ah; dat verklaart het. Dat dat ze er blurring mee bedoelden. Eerder Googlen 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07 19:30

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

ik zat dus altijd 8er een crt ik was altijd negatief over lcd schermen maar nu heb ik voor me ouders een samsung syncmaster 710v die ik nu al een week test en het bevalt me zeer goed valt zelfs goed op te gamen ! kleuren zijn ook goed vind ik.

nu denk ik zelf er over om een 19 in lcd scherm te gaan halen het word hoofdzakelijk om te gamen maar ik wil ook nog redelijk goede kleuren ! ik denk aan een SyncMaster 913N.

ik heb alleen over de SyncMaster 913N het een en ander gelezen wat lekkend backlite licht aan de boven kant bij zwart scherm.

of is er al een ebter 19 inch scherm waarmee je goed kan gamen 16 ms zou ik ook niet erg vinden als de kleuren dan een stuk beter zijn

die 913n is een tn panal
die 710v wat is dat ? ( is dat 24 bit kleuren ) of ook 18 net als de 913n ?

of kan ik beter wachten op een nieuwe generatie lcd/tft/oled/ofdat ene met led gedoe (of gaat dat nog langer dan een jaar duren ? )

[ Voor 8% gewijzigd door BruceLee op 03-04-2005 20:11 ]

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
homepage maker misschien?
Samsung 710v
Lijkt wel of er iemand lispelt daar bij Samsung :P, Sspecificaties

Overigens die 8ms Grey-2-Grey (prad.de) van die PVA panels zegt natuurlijk niet zoveel, behalve dan dat de reactietijd behoorlijk lineair gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee

BruceLee

dus die 710v heeft zelfde kleuren als de 913n ongeveer alleen de respons is beter dan ga ik hem wel halen alleen wil ik iemand horen of die blacklite leakage boven aan alleen toeval was bij een gasyt of dat elk model het heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Punk

Darth Punk

professionalized prutz0r

de Rise-Fall responsetijd is veel belangrijker: zo kan je ook een PVA met overdrive vergelijken met een TN panel

i want LART!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Precies - dat bedoelde ik te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Weer een review op de frontpage nieuws: X-bit Labs vergelijkt dertien 19 inch lcd-monitoren
Verder zit er een gigantische fout in het geschreven artikel, aangezien er wordt vermeld dat Samsung het beste presteert door gebruik van de MVA panelen :? :? :?
Beetje jammer ;) zijn dus PVA panels en er zit een wezenlijk verschil tussen MVA en PVA maar goed... (ook jammer dat het een review van schermen van 1 jaar oud betreft :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
"Prestatie" is niet persé gelijk aan snelheid. Behalve snelheid presteren MVA panelen in alles beter dan TN panels.
Darth_Punk schreef op maandag 04 april 2005 @ 10:54:
de Rise-Fall responsetijd is veel belangrijker: zo kan je ook een PVA met overdrive vergelijken met een TN panel
Dat is dus wat ik wil zien, maar dan gebleken uit metingen door een reviewer. Of met eigen ogen natuurlijk, maarja :)

[ Voor 40% gewijzigd door Yokozuna op 04-04-2005 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meelmark
  • Laatst online: 01-02 13:26
klaagzang:

ik word echt gek van die TFT's; als je = net als ik = games speelt én ook nog veel films kijkt, is er gewoon geen betaalbare oplossing van rond de 350 euro :(. Je zou dan een aparte TFT voor films moeten hebben, en een aparte TN voor games.

Godver, kruis die 193P met de 913N ofzo Samsung

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit de grote test vind ik deze erg interessant: L1930SQ Vraag me alleen af welke dit nu is binnen de pricewatch want de L1930SQ heeft 12 ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
meelmark schreef op maandag 04 april 2005 @ 20:11:
klaagzang:

ik word echt gek van die TFT's; als je = net als ik = games speelt én ook nog veel films kijkt, is er gewoon geen betaalbare oplossing van rond de 350 euro :(. Je zou dan een aparte TFT voor films moeten hebben, en een aparte TN voor games.

Wachten op de peej-plus-dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
klaagzang:

I know EXACTLY how you feel. Dual-monitor gaan is natuurlijk ook leuk :P, voor de prijs van die snelle Eizo 12ms overdrive PVA kan je dr al 2 hebben zo'n beetje.
Zoals Yokozuna zei: gaan ze doen, maar ik hoop dat de kwaliteit behouden blijft. De 193P had al een lager contrast dan de vergelijkbare 910N/T, hoewel nog steeds hoger dan een IPS/TN....toch heb ik zo m'n bedenkingen...Voor de 193P werd ook 1000:1 geclaimed.

Het design van de 193P is echt prachtig (vergeleken met die NEC plantenbak uit de review....iiieeel *rilt*) en de externe adapter vind ik op zich best (makkelijk te vervangen just-in-case) alleen dat ze dan OOK nog de knopjes eraf moeten halen...(en dan doodleuk de aan/uit knop WEL op de voorkant laten) ipv gewoon aan de onder/zijkant ofzo... Via software gaan zitten fruniken staat me niet echt aan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Heb jij die software echt nodig op de 193P? Ik gebruik Linux, dus ben niks met die software, maar ik heb ze nog geen seconde gemist eigenlijk. Met DVI lijkt het beeld me out of the box perfect, maar ik heb natuurlijk nooit de vergelijking kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Ik heb (nog) geen 193P (Plus), maar om enkel de mogelijkheid te hebben het via software in te stellen vind ik niet echt fantastisch. Op z'n minst een brightness control zou ik toch wel op prijs stellen, voor de rest frunnik je niet veel aan de settings dus dat is best. Sowieso is out-of-the-box brightness van TFTs me (vaak) VEEEL te fel, dus alleen al daarvoor heb ik het al nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

-Sir_Killalot- >

Die 1000:1 haalt die 193P ook zelfs MAKKELIJK. Maar je moet hem niet zo out-of-the-box gebruiken... je moet hem gewoon net als alles goed instellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
1000:1 kan ook vertellen dat het zwart heel diep zwart is, maar dat hoeft niet persé, het is eigenlijk een nogal vage maatstaaf omdat hij meerdere dingen kan betekenen. Iemand trouwens enig idee hoe lang we moeten wachten op deze overgeclockte PVA bak?

[ Voor 20% gewijzigd door Yokozuna op 05-04-2005 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
N00bs, ik gebruik ook geen out-of-box settings (bijna nooit eigenlijk :P, mot er altijd wel aan rommelen ;)).
Hier is zn contrast veel te laag, maar dat zal dan wel aan die gast (z'n sensor) liggen...
http://www.xbitlabs.com/a.../display/19inch-3_27.html
want hier is het inderdaad weer uitstekend :? Toen was de specificatie zelfs nog maar 800:1 (bij 250cd/m2)
http://graphics.tomshardw...play/20040326/lcd-04.html
Naja ach...tis altijd beter dan TN/IPS

'New monitors in Spring' dacht ik ergens gelezen te hebben...zullen hopelijk niet al te lang meer hoeven wachten op een review van dit ding.

*Toevoeging:
Mooie review tussen de 3 type panels (19"), vergeleken met de befaamde 431 (de 17" TN 16ms)
http://www.behardware.com/articles/515/page1.html
responsetime doesn't say it all :?

**Update
De iiyama 481 (19" 25ms S-IPS) zie ik plots weer op de website van Paradigit voor slechts 359!! in zilver en wit. Alleen met stelen krijg je um goedkoper 8)7. En er staan nog iets van 40 (in zilver alleen al) op hun hoofdkantoor!
MyCom heeft zn site geupdate en voert nu enkel nog de zwarte voor nog altijd 399.
Ding wordt toch weer een beetje verleidelijk...150 minder dan een trage PVA en (iets in de trend van) 250 minder dan een Overdrive PVA. Kan je toch al bijna weer een redelijk goeie 17" van kopen.

[ Voor 56% gewijzigd door -Sir_Killalot- op 05-04-2005 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 09:03
Hoi!

Ik wil dan ook maar eens een TFT gaan aanschaffen, waarbij contrast en beeldkwaliteit het belangrijkst is.

Nu viel mij ook op de relatief erg goedkope Neovo F-419

Pixel pitch:
0,294

Helderheid:
300 cd/m2

Contrast ratio
700:1

Reactietijd:
25 ms

Heeft iemand ervaring met deze, of een andere neovo? Het merk is namelijk hetgene wat mij een beetje stoort, ik ken het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Snap nog steeds de ophef over contrast niet, bij m'n VP912s (met contrast van 500:1 ofzo, TN panel nog wel) had ik het contrast standaard op 50% staan, hoger werd gewoon oncomfortabel/niet rustgevend met het lezen van letters zwart op wit. Ken meer mensen die het contrast van moderne TFT's flink omlaag schroeven.

[ Voor 7% gewijzigd door Yokozuna op 06-04-2005 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReddishRat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02-2023
-Sir_Killalot- schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 00:40:

**Update
De iiyama 481 (19" 25ms S-IPS) zie ik plots weer op de website van Paradigit voor slechts 359!! in zilver en wit. Alleen met stelen krijg je um goedkoper 8)7. En er staan nog iets van 40 (in zilver alleen al) op hun hoofdkantoor!
MyCom heeft zn site geupdate en voert nu enkel nog de zwarte voor nog altijd 399.
Ding wordt toch weer een beetje verleidelijk...150 minder dan een trage PVA en (iets in de trend van) 250 minder dan een Overdrive PVA. Kan je toch al bijna weer een redelijk goeie 17" van kopen.
Ik heb zelf vorige week de laatste 481 bij mycom besteld. Dit betrof een zilvere. Ik heb gevraagd naar een zwarte maar die waren niet meer leverbaar dus.. wel raar dat ze dan 1 model op hun site laten staan.. :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Yokozuna schreef op woensdag 06 april 2005 @ 01:06:
Snap nog steeds de ophef over contrast niet, bij m'n VP912s (met contrast van 500:1 ofzo, TN panel nog wel) had ik het contrast standaard op 50% staan, hoger werd gewoon oncomfortabel/niet rustgevend met het lezen van letters zwart op wit. Ken meer mensen die het contrast van moderne TFT's flink omlaag schroeven.
In principe is bij een hoger contrast de zwart weergave beter. Ze meten tenslotte enkel het diepste zwart en het (daarbijhorende?) witste wit. Bij dezelfde brightness van 2 typen monitoren, maar de 1 2x zo hoog contrast heeft, maag ik toch aannemen dat het zwart dan beter is? (TN vs PVA)

Ik heb nog nooit een PVA goed bekeken (enkel vluchtig een 910N), wel een MVA (iiyama 485), waar het doffer worden als je er recht tegenaan kijkt duidelijk te zien was (gelijk aan een TN onder een kijkhoek, of misschien wel iets erger, was aardig wat detailverlies in donkere plekken van de demo), maar ik neem aan dat ze hetzelfde zijn, afgezien van het contrast:
dan lijkt me dat voor een VA paneel de meting een beetje vervormd, want je meet het zwart van rechtvoor. Net alsof je een TN meet onder een zekere kijkhoek. Wit zal er ook wel onder lijden, maar ik denk (en zo te zien) minder dan zwarte tinten.
cemackor schreef op woensdag 06 april 2005 @ 02:10:
Ik heb zelf vorige week de laatste 481 bij mycom besteld. Dit betrof een zilvere. Ik heb gevraagd naar een zwarte maar die waren niet meer leverbaar dus.. wel raar dat ze dan 1 model op hun site laten staan.. :r
Ze hebben wel maar rare dingen gedaan met de site (specificaties door elkaar gerommeld bv.), maar ze laten nu idd precies het model staan dat niet meer leverbaar is :?
klaagzang:

Is er nu wel (voor 350 dan bedoel ik): die iiyama E481S. Ga naar Paradigit, leg 359 neer (en als je toch bezig bent nog eens 18 voor DVI kabel), neem monitor mee, ooohhh-en-aaaahh naar het beeld. En je hebt 2 weken de tijd als je niet tevreden bent.

Die Samsung 913N zakt overigens ook al aardig. Hij was 449 (volgens de verkoper) voordattie in het schap lag, toen 419 en nu alweer 389 (MyCom). Komt al aardig in de buurt van de webshopprijs.

[ Voor 21% gewijzigd door -Sir_Killalot- op 06-04-2005 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
In principe is bij een hoger contrast de zwart weergave beter. Ze meten tenslotte enkel het diepste zwart en het (daarbijhorende?) witste wit.
Dat klopt, ik doel dus op het laatste, bij max contrast is het wit zo fel wit (want diep zwart roelt juist altijd), dat het onconfortabel leest, zo'n felle achtergrond waarop tekst weergegeven wordt. Dan kun je de brightness wel omlaag schroeven (wat ook allang gebeurd was), maar dan krijg je ook niet het gewenste effect. Beide instellingen moeten vaak gewoon omlaag voor het lezen van tekst. Je zou eigenlijk in je OSD enkele standaard instellingen moet kunnen opslaan, 1 voor windows, 1 voor games/films (wel max contrast etc.) waartussen je met 1 knop zou moeten kunnen switchen.

[ Voor 9% gewijzigd door Yokozuna op 06-04-2005 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee

BruceLee

ik heb nu mijn samsung syncmaster 913n en ben er super te vreden mee mooie kleuren goeie respons lekker op te game. en maar 379 euro bij alternate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
BruceLee schreef op woensdag 06 april 2005 @ 15:34:
ik heb nu mijn samsung syncmaster 913n en ben er super te vreden mee mooie kleuren goeie respons lekker op te game. en maar 379 euro bij alternate
Jup, vind hem er beter uitzien dan de Benq FP937s+, ookal heeft de 913N geen DVI ingang. Gewoon goeie converter op je videokaart en in de TFT en klaar ben je.

[ Voor 10% gewijzigd door Yokozuna op 06-04-2005 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Yokozuna schreef op woensdag 06 april 2005 @ 15:28:
Dat klopt, ik doel dus op het laatste, bij max contrast is het wit zo fel wit (want diep zwart roelt juist altijd), dat het onconfortabel leest, zo'n felle achtergrond waarop tekst weergegeven wordt. Dan kun je de brightness wel omlaag schroeven (wat ook allang gebeurd was), maar dan krijg je ook niet het gewenste effect. Beide instellingen moeten vaak gewoon omlaag voor het lezen van tekst.
Ja maar goed, dan verlaag je gewoon de maximale felheid van de monitor (wat ze bij een CRT nooit @ default op max zetten, en met TFTs wel :?). Tis daarom ook niet zozeer dat het contrast zo hoog mogelijk moet zijn. Neem aan dat je het met me eens bent dat 2 monitoren die precies hetzelfde staan afgesteld, maar slechts verschillen in contrast: 500:1, 1000:1. Dat het beeld op beide nagenoeg hetzelfde is, op het diepere zwart na?

Overigens gaf een review van een PVA panel ook weer dat ze net zo goed als de rest moeite hebben met het weergeven van grijstinten (iig...als je er recht voor staat net als de sensor) als elk ander type. Het is alleen dat het bij hun gewoon zwart is en TN wordt grijzig, waar IPS blauwig wordt.
n00bs schreef op maandag 04 april 2005 @ 12:09:
Beetje jammer ;) zijn dus PVA panels en er zit een wezenlijk verschil tussen MVA en PVA maar goed...
Pardon my ignorance, maar PVA had toch vnl. het voordeel van een wat hoger contrast? Dacht dat MVA (mits je een degelijk panel hebt, aangezien meerdere fabrieken ze maken, waar Samsung de enige is met PVA) qua beeldkwaliteit beter kon zijn :?

[ Voor 16% gewijzigd door -Sir_Killalot- op 06-04-2005 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:59
Na heel veel onderzoek en bekijken ben ik van mening dat mijn iiyama e481s nog steeds 1 van de betere is. Echter zoek ik er nog 1, die e485 is volgens mij absoluut slechter, waaronder meer ghosting.

Nu heb ik alleen een probleem.... de 481 is een beetje moeilijk verkrijgbaar(uit productie) en ik moet ook nog eens de zwarte versie hebben, die helemaal immens moeilijk te vinden is nu.

Ik heb al anderlei 2ehands sites afgelopen en natuurlijk zo'n beetje heel de pricewatch, echter kan ik hem nergens vinden :(

Wie o wie heeft een suggestie waar deze nog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

In Duitsland bijvoorbeeld. Hier heb je een hele lijst met aanbieders: http://www.preissuchmasch...d/main.asp?produkt=319249

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee

BruceLee

hier is ie dan

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/sebastiansk/tft913n.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door BruceLee op 06-04-2005 18:50 ]

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste