Systeem
Asus A7N8X Deluxe 2.0
AMD XP 2600+ met standaard boxed koeler
1024 MB MEM (2x256 en 1x512 MB PC3200)
Ati Radeon 9600Pro
1x60 GB Maxtor DM 9 Plus ATA
2x160 GB Maxtor DM 9 Plus S-ATA
1x20 GB Samsung 5400rpm schijfje
1xFDD
2 Coolermaster casefans
Dit alles wordt van sap voorzien door de standaard 300W AOpen voeding uit mijn QF50C.
Doeleinden
Dit is gewoon mijn standaard all-round bakkie. Ik gebruik hem voor vanalles: surfen, Office, gamen, muziek draaien, filmpjes kijken, etc. Daarnaast staat hij vaak nachten lang te leechen van usenet.
Overclocken
Op dit moment loopt alles op uit de box snelheden. Ik heb nog een mooie Coolermaster CPU-fan (zo'n turbine ding) liggen die ik misschien wel wil uitproberen en een overclockje naar een FSB van 200 wil wagen.
Voltages
Volgens het BIOS zijn ze redelijk op het randje van wat is toegestaan. Recentelijk die kleine HDD en het reepje van 512 MB MEM erbij geplaatst. Nu heb ik echter de laatste tijd een keer gehad dat de compu spontaan uitviel tijdens het gamen (waarschijnlijk oververhitting van de CPU) en gisteren ging er duidelijk wat mis met de voeding (spontane reboot, waarbij alle lampen in mijn kamer ook even aan en uit gingen). Volgens mij is het dus tijd voor een nieuwe voeding.
Idee
Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe voeding kwam ik eigenlijk elke keer weer op de Tagan TG380-UO1. Genoeg aansluitingen, niet te luidruchtig, netjes afgewerkt: prima dus!!! 60 euro vind ik ook nog net een redelijk bedrag.
Is dit een goede keuze? Wat zouden alternatieven zijn voor ongeveer hetzelfde bedrag met genoeg aansluitingen en genoeg power???
Alternatief
Deze vond ik nog als alternatief: Enermax EG375AX-VE (G) SFMA 370 Watt. Ongeveer hetzelfde vermogen en aantal aansluitingen. Ik las dat hier het voordeel was dat je meer zuiging had door de fans. Weliswaar meer geluid, maar ook meer koeling en dan vind ik het laatste belangrijker... Ik krijg geen goed inzicht hoe de afwerking van de kabeltjes zijn. Zo'n sleeve eromheen is wel erug netjes namelijk (zeker vergeleken bij de spaghetti bol in mijn huidige kast...).
Als ik het vermogen vergelijk:
Tagan:
12V 22A
5V 37A
3.3V 28A
-12 1A
-5 0.8A
+5VSB 2.5A
Enermax:
12V 27A
5V 27A
3.3V 27A
-12 0.8A
-5 ???A
+5VSB 2.5A
AJ1815 wijzigde dit bericht 29-03-2005 12:28 (26%)