ok diehards: abit ka7 3 pci cards hangt

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ijzer7
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-01-2025
Hoi,

Ok, to the point:

Abit KA7

LPT1 disabled
com2 disabled
IDE channels disabled
USB enabled (irq10)
Highpoint udma 100 enabled (irq5)

Hercules geforce 2 mx (irq3)- AGP
Adaptec 2940 (irq7)- pci slot 2
SBlive (irq 7) - pci slot 3
3com 905B-tx (irq10)- pci slot 4

Teles 16.3 ISDN ISA (legacy set op irq 9)

SCSI:
1 x 9.1 GB HDD IBM
1 x plex 12x4x32
1 x plex 8x20
1 x pioneer 6x DVD

2 vragen, en ik hoop dat iemand hier iets van af weet want ik heb zon beetje alle faqs gelezen, maar zonder gewenst resultaat:

1 - waarom hangt clonecd of nero als ik burn. Hangen houdt overigens in dat ik om de 5 seconden 1-2 seconden heb waarin de pc weer reageert, en dan weer 5 seconden hangt...

2 - hoe kan het zijn dat k zelfs bij gebruik van netscape HARD hang. (crashen is gewoon, maar zo hard hangen...)

gekke is dat ik irq 11 nog vrij heb, en toch wil die sblive op dezelfde irq als de adaptec...

help.

New feature in Windows 10: Do You want your "Screens of Death" to appear in Yellow, Green, Red or traditional Blue?

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:18
de adaptec en de live zitten in sloten die irq's met elkaar delen. je kan dan klooien wat je wilt, maar delen doen ze toch.

heb je trouwens al sb16 emulatie uitgezet van je live? dat veroorzaakte bij mij een hoop problemen, inclusief dat ie ie nog een irq vrat.

zorg iniedergeval dat je isdn niet met een ander apparaat gedeelt word. > apparaat beheer en dan eigenschappen van computer en dan kijken welke apparaten allemaal irq's delen.

• ijzer7
hey weareborg,

Yup, ik heb sblive emulatie disabled (eerste wat ik deed.) ISDN ISA heeft zijn eigen irq 9 (legacy ISA).

Wat ik niet snap is dat eea goed werkte totdat ik de nic (3com) erbij stopte...

Nu hangt burnen (SCSI?) regelmatig. :'(

New feature in Windows 10: Do You want your "Screens of Death" to appear in Yellow, Green, Red or traditional Blue?

Verwijderd

wat ik gek vindt is dat de USB IRQ 10 ook op de 3com netwerk kaart zit volgens mij hoord dat niet zo deze hoort normaal met een multimedia device gedeeld te zijn de USB. Die van mij zit op irq 12

IRQ 0 System timer OK
IRQ 1 Standard 101/102-Key or Microsoft Natural Keyboard OK
IRQ 2 Programmable interrupt controller OK
IRQ 4 Communications Port (COM1) OK
IRQ 5 Vortex AU8830 Sound Blaster Pro Emulation OK
IRQ 6 Standard Floppy Disk Controller OK
IRQ 7 ECP Printer Port (LPT1) OK
IRQ 8 System CMOS/real time clock OK
IRQ 10 IRQ Holder for PCI Steering OK
IRQ 10 ASUS AGP-V6600 SGRAM v5.33a OK
IRQ 11 IRQ Holder for PCI Steering OK
IRQ 11 3Com EtherLink XL PCI TPO NIC (3C900B-TPO) OK
IRQ 12 IRQ Holder for PCI Steering OK
IRQ 12 VIA Tech 3038 PCI to USB Universal Host Controller OK
IRQ 12 VIA Tech 3038 PCI to USB Universal Host Controller OK
IRQ 12 Vortex AU8830 Multifunction PCI Platform OK
IRQ 12 Vortex AU8830 PCI Audio OK
IRQ 13 Numeric data processor OK
IRQ 14 VIA Bus Master PCI IDE Controller OK
IRQ 14 Primary IDE controller (dual fifo) OK
IRQ 15 VIA Bus Master PCI IDE Controller OK
IRQ 15 Secondary IDE controller (dual fifo) OK

zo ziet het er bij mij uit geef die van jouw ook even. ik heb zelf irq 12 vrijgemaakt die normaal voor de ps2 muis gebruikt wordt (ik gebruik de muis via de USB) en dan kan je met een jumper tussen het 4 en 5 pci slot irq 12 vrij maken

• FrankGuthrie
  • Laatst online: 20-08 13:00

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op vrijdag 05 januari 2001 19:33 schreef ijzer7 het volgende:
hey weareborg,

Yup, ik heb sblive emulatie disabled (eerste wat ik deed.) ISDN ISA heeft zijn eigen irq 9 (legacy ISA).
Waarom moet dat uit, heb dat namelijk ook?

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• ijzer7
Op vrijdag 05 januari 2001 20:09 schreef FrankGuthrie het volgende:

[..]
Waarom moet dat uit, heb dat namelijk ook?
omdat die emulatie alleen handig is als je nog DOS games speelt. En dat zijn er nog maar weinigen onder ons. Ondertussen neemt die "emulatie" wel ff een irq in beslag, en die maak je hiermee vrij.

Athlondouwe:

AGP - Hercules geforce 2 mx (irq3)
PCI 1 - VRIJ
PCI 2 - Adaptec 2940 (irq7)
PCI 3 - SBlive (irq 7)
PCI 4 - 3com 905B-tx (irq10) /shared with USB
PCI 5 - VRIJ
PCI 6 - VRIJ (occupied by isa card)
ISA 1 - Teles 16.3 ISDN ISA (legacy ISA 9)

IRQ's:
00 - timer
01 - standard keyboard
02 - programmable interrupt
03 - NVIDA geforce 2mx
04 - COM1
05 - HPT370 UDMA 100 controller
05 - IRQ Holder for PCI steering
06 - Standard Floppy controller
07 - Adaptec 2940 U2W SCSI controller
07 - Creative SBLive!
08 - System clock
09 - Teles ISA ISDN card
10 - 3Com 905B-TX netwerkkaart
10 - VIA Tech USB controller
10 - VIA tech USB controller (ja 2x)
10 - IRQ Holder for PCI steering
11 - vrij (volgens win98SE)
12 - PS2 compatible mouse port
13 - Numeric processor
14 - geeft niets aan (vrij?)
15 - geeft niets aan (vrij?)

ideeen? |:(

Verwijderd

mmm volgens abit gebruiken pci slot 2 en pci slot 3 dezelfe irq (7 bij jouw dus). je kan als eerste proberen om ACPI uit te zetten en ik denk dat je beter de sblive in een ander pci slot te drukken.

In the ABIT KA7 and KA7-100, IRQs are shared by the following devices

"INT Pin 1": AGP card and PCI Slot 1
"INT Pin 2": PCI Slot 2 and PCI Slot 3 and ACPI (if enabled)
"INT Pin 3": PCI Slot 5 and HPT370 (only on KA7-100 and if enabled)
"INT Pin 4": PCI Slot 4 and PCI Slot 6 and USB

kijk ook even op

http://www.apushardware.com/faqs/ka7faq/ka7faq.htm

• ijzer7
Op vrijdag 05 januari 2001 20:40 schreef athlondouwe het volgende:
mmm volgens abit gebruiken pci slot 2 en pci slot 3 dezelfe irq (7 bij jouw dus). je kan als eerste proberen om ACPI uit te zetten en ik denk dat je beter de sblive in een ander pci slot te drukken.

In the ABIT KA7 and KA7-100, IRQs are shared by the following devices

"INT Pin 1": AGP card and PCI Slot 1
"INT Pin 2": PCI Slot 2 and PCI Slot 3 and ACPI (if enabled)
"INT Pin 3": PCI Slot 5 and HPT370 (only on KA7-100 and if enabled)
"INT Pin 4": PCI Slot 4 and PCI Slot 6 and USB

kijk ook even op

http://www.apushardware.com/faqs/ka7faq/ka7faq.htm
Ik had die faq gelezen, en ben er een hoop wijzer van geworden. Maar dit IRQ (?) probleem bestaat nog steeds. ACPI staat al uitgeschakeld.

Ik ben dan ook heel benieuwd hoe anderen hun pci kaarten in een ka7 stabiel werkende hebben gekregen. Maar ik sta open vor ale info...

• ijzer7
kom op jongens, vast wel iemand met een ka7 en vergelijkbare 3 pci kaarten, toch???

pleez?

Verwijderd

Kun je om te beginnen in de BIOS niet wat dingen verzetten die Windows daarna hopelijk mee over neemt?

Zoals je AGP slot (PCI slot1) IRQ op 9, 10 of 11 zetten bijvoorbeeld. Een AGP kaart heeft zo'n hoge IRQ nodig !!

Je SBLive (SLOT3) op IRQ 9, 10 of 11 zetten, maar een ander nummer dan je AGP slot.
En je NIC op 9, 10 of 11 zetten, maar ander nummer dan bovenstaande 2.

Dit alles gewoon alleen in de BIOS van je mobo!! Alle Legacy kaarten terug zetten op normaal.

Dan Windows in Safe mode opstarten, en alle 3 die kaarten uit je Apparaatbeheer gooien en Windows opnieuw opstarten.

Kijk dan nog eens hoe het staat. En of dat beter werkt. Is maar een idee.

Jord.

• ijzer7
Op zaterdag 06 januari 2001 02:28 schreef Jorden het volgende:
Kun je om te beginnen in de BIOS niet wat dingen verzetten die Windows daarna hopelijk mee over neemt?

Zoals je AGP slot (PCI slot1) IRQ op 9, 10 of 11 zetten bijvoorbeeld. Een AGP kaart heeft zo'n hoge IRQ nodig !!

Je SBLive (SLOT3) op IRQ 9, 10 of 11 zetten, maar een ander nummer dan je AGP slot.
En je NIC op 9, 10 of 11 zetten, maar ander nummer dan bovenstaande 2.

Dit alles gewoon alleen in de BIOS van je mobo!! Alle Legacy kaarten terug zetten op normaal.

Dan Windows in Safe mode opstarten, en alle 3 die kaarten uit je Apparaatbeheer gooien en Windows opnieuw opstarten.

Kijk dan nog eens hoe het staat. En of dat beter werkt. Is maar een idee.

Jord.
Done that, maar ook dat heeft niet het gewenste resultaat. Ik denk dat de sblive het niet naar zijn zin heeft met de adaptec op 1 IRQ. Misschien dat ik de adaptec moet verwisselen met de NIC, zodat de 3com en de sblive een irq sharen. Kunnen een sblive en een NIC WEL samenwerken op 1 IRQ??

Hoe hebben jullie je kaarten op IRQ's/sloten geshared (NIC met SB of SCSI met VGA...)

Verwijderd

misschien helpt ut:
PnP OS in de bios op NO zetten

• ijzer7
Op zaterdag 06 januari 2001 14:57 schreef rob van den broek het volgende:
misschien helpt ut:
PnP OS in de bios op NO zetten
Hey rob,

Staat ie standaard al op... Ik ben eigenlijk benieuwd of en hoe jullie die kaarten geplaatst hebben (een vergelijkbare combo), en welke irq's zij sharen. Het is volgens mij een kwestie van de juiste kaart in het juiste slot.

• Patser
  • Laatst online: 05-08 23:11

Patser

this.Close();

Had je mijn mogelijke oplossing gelezen in je dubbel post?
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/100002

• ijzer7
Op zondag 07 januari 2001 00:02 schreef Mihoen het volgende:
Had je mijn mogelijke oplossing gelezen in je dubbel post?
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/100002
ho ho ho... Dubbelpost it is not... quite. Het is een andere vraag dunkt me >:)

Maar je respons is we duidelijk, al geloof ik dat slot 5 ook met de hpt370 controller gedeeld wordt. Maar het is zeker het proberen waard! Thx 8-)

• ijzer7
Ik heb nu alle sloten in alle combo's geprobeerd, en het lijkt wel of mijn SCSI niet mee wil werken.

Ik heb nu het volgende:

AGP - hercules mx2
Slot 1 - leeg
slot 2 - SBLive
slot 3 - 3com NIC
slot 4 - Adaptec 2940 U2W

IRQ's zijn nu redelijk mooi verdeeld, maar wanneer ik de cdrom speler (SCSI) nu aanspreek (games, lezen/burnen) hangt de pc steeds hard. Dat wil zeggen: met dezelfde intervallen van 5 seconden kan het systeem 1 seconde gebruiken.

PNP/OS on/of geprobeerd. IRQ's toegewezen en op AUTO gehad. What's this??

Kent niemand dit probleem?

• ijzer7
aw..., niemand?

Ik weet dat we in een vreemde wereld leven, maar er moet toch iamdn zijn met dezelfde config/probleem als ik?

Verwijderd

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad, maar dan met een MSI k7tpro.

Ten eerste wou ie niet lopen als ie er een SB128 pci (es1371) in had, de chipsets (sb + via) waren niet compatibel, werd later door de winkel ook gezegd. Misschien hetzelfde probleem met jouw Live?

Ten tweede had ik er een oude 3Com kaart in uit 96, pci. Als ik opstartte dan zag ie de kaart niet, als ik dan herstartte dan installeerde W2k de drivers pas. Iedere keer weer, als ik FTP enzovoort open had, liep mijn muis vast.

Ikzelf had toen bedacht dat dit weer niet-compatibele chipsets waren (combi mobo en 3com) of Pci 2.1 compliancy van de hardware.
Dat laatste bleek dus het geval, 3com was te oud om goed te functioneren met het nieuwe mobo. Je kunt in de BIOS daar iets aan veranderen en in W2k, maar of je dat wilt?

Ik weet niet hoe oud jouw type 3com is, maar mijn probleem loste zich op door toch het gebruiken van een nieuwere netwerkkaart (winbond)... Misschien toch een ander netwerkkaartje erin?

Het maakt trouwens niet zoveel uit dat je verschillende kaarten op hetzelfde IRQ hebt, het is bij veel kaarten zelfs onvermijdelijk.
Het gaat erom dat iedere kaart een ander geheugen-adres krijgt, dan storen ze elkaar echt niet.
Op een of andere vreemde manier wil mijn eerste netwerkkaart altijd op dezelfde IRQ als mijn USB. Wat ik ook verplaats, of instel in de BIOS, ze willen niet van elkaar gescheiden worden... hahaha.

• ijzer7
Ik mag het niet zeggen, maar alles draait nu stabiel (cd's lezen, netwerk etc...) Snel een ghost gemaakt van de werkende config.

Hoe opgelost? In safe mode alles wat aan vreemde drivers of dubbele devices geinstalleerd was verwijderd, ook alle via devices. Allemaal weer toegevoegd (via 4-in-one 4.25a ipv 4.24) met ALLE onderdelen), NIC eruit. Werken. Ghost gemaakt.

Nic toegevoegd (met driver), hangen bij cd-lezen etc. Oude config zonder NIC toegevoegd, zonder driver. Wel werken! Andere driver gedownload (4.1 beta van 3com). Werken!!! cd's lezen en netwerk etc!

Dus: 3Com 5.1 driver vs. adaptec (-driver)conflict? ism Via 4.24? Ik weet het niet, maar dit werkt nu goed.

PCI staat in Bios trouwens op AUTO, dus dat was het probleem niet echt.

PCI 2 SBLIVE (irq10)
PCI 3 ADAPTEC(irq10)
PCI 4 3COM NIC (irq11)

hehe.... was maar 2 maanden gepiel... ;-)
Hopelijk heeft iemand anders hier ook nog iets aan.

Verwijderd

Tsjah... :)
ik ben ook maar 6 weken aan hee t pielen geweest.

Toch.. als je een KT7 zou hebben, (ik weet weinig tot niets van een KA7..)
... zou je toch echt die SBlive op PCI slot 4 moeten zetten.

Als de PC opstart met een niet bootable floppy kun je de IRQ verdeling zien bij het scherm waar hij mekkert om een bootable disk.

Die 3com en die adaptec kunnen wel samen, dat zou op een KT7 dus PCI2 en PCI3 zijn. Wat zeker is, is dat de ADAPTEC en de SBLIVE niet (op dat scherm) kunnen delen.

Wat na het booten door Windows wordt gedaan is niet zo belangrijk. Dat heeft Microsoft aardig voor elkaar. Het gaat om de hardware IRQ deling ( zoals hierboven beschreven ).

Zoals bijvoorbeeld mijn Win98SE, daar delen op IRQ 11, softwarematig, na het booten van Windows:
De Advansys SCSI kaart
De SBlive
De Realtek 8029 Netwerkkaart
De USB controller.
En werkt perfect.... ik kan al die kaarten tegelijkertijd aanspreken zonder problemen. Maar ik moet niet die SCSI kaart of de SBlive gaan verplaatssen,. .. dan gaat het echt mis...
8-)
Pagina: 1