Hey mensen jullie moeten mij ff wat natuurkunde kennis delen. We hebben een proefje gedaan met een spoel en een magneet en we keken naar de invloed van het aantal windingen op de kracht die de spoel op de magneet uitoefende. We zijn erachter dat hoe meer windingen met hetzelfde amperage een grotere kracht oplevert, terwijl het voltage wel hoger is. Maar waarom word de electromagneet ( spoel ) sterker met meer windingen met hetzelfde amperage ? Omdat het voltage hoger word als bij een transformator ? Please help US out !
Op W&L weten ze daar waarschijnlijk wel een goed antwoord op...
Ikzelf zou het eerlijk gezegd niet weten...
Ikzelf zou het eerlijk gezegd niet weten...
Women, you can't live with 'em..... and you can't live with 'em!
Als je hoort hoe het klokje thuis tikt, zit je niet in het café.
Verwijderd
Ik was eerderOp vrijdag 05 januari 2001 15:01 schreef Snake het volgende:
Wetenschap & Levensbeschouwing
jupzOp vrijdag 05 januari 2001 15:01 schreef Snake het volgende:Wetenschap & Levensbeschouwing
daar hebben ze mij ook (geprobeerd) te helpen:
gathering.tweakers.net/showtopic/98542
Women, you can't live with 'em..... and you can't live with 'em!
Als je hoort hoe het klokje thuis tikt, zit je niet in het café.
Verwijderd
simpel...
er is een formule dat de kracht wordt opgebouwd door de aantal windingen tevermedigdvuldigd met de stroom: I x n
Is ook simpel uit te leggen doordat 1 wikkeling een bepaalde kracht opbouwt en de krachten van elke wikkeling bij elkaar opgeteld kunnen worden bij een constante stroom.
er is een formule dat de kracht wordt opgebouwd door de aantal windingen tevermedigdvuldigd met de stroom: I x n
Is ook simpel uit te leggen doordat 1 wikkeling een bepaalde kracht opbouwt en de krachten van elke wikkeling bij elkaar opgeteld kunnen worden bij een constante stroom.
Ik heb de stof wel gehad met Na2. Zal morgen wel ff kijken in m'n NA2 boek. Anders stuur me ff een mailtje, wie weet vergeet ik het weer. De formule weet ik trouwens zo niet, maar staat wel in dat boek.
If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?
Magnitisch veld van een enkele winding is
B=(Mu0*I*R^2)/(2(z^2 + R^2)^(3/2))
B is het magnitische veld op de as van de winding.
z is de plaats op de as met op z=0 de winding
R is de straal van de winding
Mu0 is een constante
Aangezien je magnitische velden gewoon kunt optellen zullen twee windingen zeer dicht naast elkaar een twee keer zo groot magnische veld opleveren. (Als er hier mensen met mathematica ofzo zijn dan ken je ook zo integreren over een spoel met lengte l)
Je kunt het ook zien aan de hoeveelheid energie die de magneet gebruikt. Als je een extra winding aanbrengt dan word de weerstand hoger en zul je dus een hogere spanning moeten gebruiken om dezelfde stroom te laten lopen. De energie die je er dan extra door heen stuurt word natuurlijk gedeeltelijk omgezet in warmte maar ook voor een deel in de groote van net magneet veld.
Virgol
B=(Mu0*I*R^2)/(2(z^2 + R^2)^(3/2))
B is het magnitische veld op de as van de winding.
z is de plaats op de as met op z=0 de winding
R is de straal van de winding
Mu0 is een constante
Aangezien je magnitische velden gewoon kunt optellen zullen twee windingen zeer dicht naast elkaar een twee keer zo groot magnische veld opleveren. (Als er hier mensen met mathematica ofzo zijn dan ken je ook zo integreren over een spoel met lengte l)
Je kunt het ook zien aan de hoeveelheid energie die de magneet gebruikt. Als je een extra winding aanbrengt dan word de weerstand hoger en zul je dus een hogere spanning moeten gebruiken om dezelfde stroom te laten lopen. De energie die je er dan extra door heen stuurt word natuurlijk gedeeltelijk omgezet in warmte maar ook voor een deel in de groote van net magneet veld.
Virgol
Pagina: 1