Toon posts:

Waarom zijn dvd spelers slechter dan cd spelers?

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ah, deze misschien voor gij experts op deze site onnozele vraag behoeft toelichting. Ik lees wel eens commentaren dat je een dvd speler niet/nooit moet gebruiken voor afspelen van audio cd's. Dit, omdat de laser niet optimaal zou zijn voor het lezen van audio cd's....

So, what's the story on that? Verlicht mij met uw inzichten.

Verwijderd

zou kunnen. maar ik weet wel een andere reden: een dvd speler is een halve computer, en die kunnen niet zo goed omgaan met al die kopieerbeveiligingen van tegenwoordig, een klassieke cd-speler in principe wel.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-02 18:27

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb er nog nooit van gehoord, maar zal vast verzonnen zijn door de audiofielen. Ik denk eerder dat het is dat velen goedkope DVD spelers thuis hebben met crappy D/A convertors niet geisoleerde componenten etc. En dan is idd de kwaliteit minder dan een CD speler van dezelfde prijs... Maar ik DENK als je een goede DVD speler koopt je echt geen verschil gaat horen in geluidskwaliteit vs een goede CD speler. Zeker niet met de gemiddelde speakers die men thuis heeft staan en CDtjes gefikt van MP3.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:21

tweakerbee

dus..?

En het digitaal aansluiten van die zooi geeft ook altijd wel een stuk beter resultaat, dan mag je dure versterker het uitzoeken die over het algemeen toch een betere ADC heeft dan de DVD-speler.

You can't have everything. Where would you put it?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:10

voodooless

Sound is no voodoo!

Is al vaker langsgekomen:

- [rml][ BC3] Verschil in afspeelkwaliteit CD/DVD speler?[/rml]
- CD's draaien op DVD-speler: lagere geluidskwaliteit?
- CD-speler vs DVD-speler
- DVD-speler als CD-speler ?
- [rml][ DVD speler] Invloed op Geluids kwaliteit ?[/rml]

... en zo kan ik nog wel wat links geven ...

Simpel gezegt: als je naar twee spelers van de ongeveer de zelfde prijs kijkt, dan blijft er bij een DVD-speler gewoon minder geld over voor het audio gedeelte. logisch dan ook dat daarvoor minder componenten beschikbaar zijn, en dat die dan van mindere kwaliteit zijn. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar in het algemeen kun je er van opaan dan een gelijkgeprijsde CD-speler beter klinkt. De vraag is natuurlijk of je het zelf hoort. Een kwestie van gaan luisteren in de winkel ;)

[ Voor 30% gewijzigd door voodooless op 15-01-2005 12:17 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Wat wel nog interessant is, welke DVD speler geeft wel ZEER GOED audio geluid en een goede weergave van DVD's ?

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:48

w00Dy

Make soap, not war

n00bs schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 12:28:
Wat wel nog interessant is, welke DVD speler geeft wel ZEER GOED audio geluid en een goede weergave van DVD's ?
Philips DVD 963 SA ;)
Linn UniDisk

[ Voor 5% gewijzigd door w00Dy op 15-01-2005 12:43 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

http://www.hifi.nl/recensies.php?id=1568 :) kost wel rond de 500 euro :D

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Elke DVD speler geeft in principe perfect de CD weer, als hij tenminste digitaal is aangesloten op een DAC in een versterker/receiver, of een losse DAC.

Dan maakt het niet uit of je een DVD-speler van 10 euro hebt van de kruidvat of een CD-speler van 10000 euro.

Hierbij zijn twee kanttekeningen te maken:
• Sommige mensen menen dat in goedkope spelers Jitter een probleem kan veroorzaken. Dit is het verschijnsel dat de snelheid waarmee twee bitjes elkaar opvolgen niet steeds precies gelijk is. Dit kan resulteren in een ietsiepietsie vervormd signaal. Een goede DAC echter heeft een eigen klok, waardoor dit probleem ge-elimineerd wordt.
• Sommige mensen menen dat een digitaal signaal niet slechts een rij enen en nullen is, maar nog allerlei magische onverklaarbare eigenschappen heeft, waardoor CD-spelers van 10000 euro veel beter presteren dan DVD-spelers van 10 euro.

Als je een speler analoog aansluit is het inderdaad waarschijnlijk dat een duurdere CD-speler een goedkope DVD-speler overtreft in kwaliteit, vanwege bovengenoemde redenen.

Dat een "laser van een DVDspeler niet optimaal is voor een CD" of iets dergelijks is nonsens.

Verwijderd

Welke speler nou het beste geluid geeft is een nogal subjectieve vraag. Het blijft verdomd moeilijk om er met z'n allen uit te komen, geeft ook helemaal niets. Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde. Dat is eigenlijk alleen rot voor diegene die blindelings op andermans meningen afgaan en uiteindelijk erg bedrogen uitkomen als ze heel erg eerlijk zijn. ;)

Laten we het hier dan ook maar bij laten, voor de technische achtergrond van het theoretische verschil verwijs ik je graag naar de topics die deepspace voor je heeft gevonden. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.