[DVD speler] Invloed op Geluids kwaliteit ?

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KunDun
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-02 11:04
Matched: dvd
Ik heb nu een Sony DVP-S335 dvd speler , en die bevalt me erg goed .
Maar nu las ik laatst dat een Dvd speler wel degelijk (veel) invloed heeft op de geluids kwaliteit . Dus nu zit ik er aan te denken een Sony DVP-NS905 aan te schaffen .

Mijn vraag is eigenlijk , klopt het dat een dvd speler (veel) invloed heeft op de geluids kwaliteit , en is het de moeite waard deze dvd speler speciaal daarvoor (en voor de vele opties natuurlijk) aan te schaffen ?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

Matched: spelers, dvd, cd
Ik ga hier heel simpel over zijn: Nee.

Nu onderbouwing: Dolby digital en DTS zijn naar mijn beste weten gewoon digitale data formaten met de bijbehorende datafoutcorrectie. De informatie komt 100% bit voor bit van de DVD in de geluidsprocessor van de Dolby digital versterker, ondanks krassen en andere problemen. analaoog aan Divx films die er in de ene cdrom speler echt niet beter uitzien dan in een andere omdat data correctie ervoor zorgt dat de data bit voor bit goed doorkomt :)). Hooguit kunnen sommige spelers bekraste dvds beter lezen (net zoals sommoge cdrom spelers dat beter kunnen).
Dit geldt overigens alleen als de dvd speler met een (simpele) digitale kabel is aangesloten op een dolby digital versterker en de film dolby digital of DTS signaal heeft :).

Een analoog aangesloten DVD speler is overigens wat anders, dan heb je te maken met analoge circuits, d/a converters en dat soort dingen, dat kan wel behoorlijk verschillen. Ook het video gedeelte kan weleens minder of beter zijn :).

Ook bij het afspelen van audio cd's maakt het veel uit (zelfs als het digitaal is aangesloten) omdat een cd zelf geen enkele vorm van ingebouwde foutcorrectie heeft en het allemaal moet hebben van het zo foutloos mogelijk uitlezen van de cd (dus een duur degelijk goed loopwerk) en het zo net mogelijk corrigeren van fouten (wat dus ook mooier gebeurt door duudrdere spelers) voordat het signaal (wederom zonder foutcorrectie) door de digitale uitgang door een kabel naar de receiver gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 30-08-2003 21:47 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Matched: spelers, cd
Alleen bij analoog aangesloten spelers, zoals JvS al zegt met wat meer dons er om heen :+

Overigens hebben audio CD's volgens mij wel een hoeveelheid error correction data, maar lang niet zoveel als CD-ROMs. Dit omdat je het verschil niet hoort als er een bitje op een audio cd geflipped is, maar wel als dit in een executable op een cdrom gebeurt :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Matched: cd
Een audio cd heeft geen datacorrectie. een datacd iets meer dan 15% van de ruimte. Een 74mindata cd is 650Mb. 74min pure 44khz 16bit stereo signaal is bijna 750Mb :).

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

The CD-DA format standard dictates a sample rate of 44.1 kHz, with each sample being16 bits long. As a result, one second of stereophonic sound uses 176,400 bytes of disk space. The data is stored in 2,352 byte data blocks along with error detection/correction and control data thus requiring 75 blocks for each second of audio playback. Since a standard 74-minute CD will hold about 747 MB we can determine that a minute of uncompressed audio takes about 10 MB of disk space.
Ze hebben wel wat, maar dat is dus niet heel veel.

nog een stukje:
CD data is not arranged in distinct physical units; data is organized into frames (consisting of 24 bytes of user data, plus synchronization, error correction, and control and display bits) which are intricately interleaved so that damage to the disc will not destroy any single frame, but only small parts of many frames.
Een cd zonder error correction afspelen klinkt geloof ik niet al te best ;) (tenzij je een hele dure speler hebt ofzo)

edit:
Ik probeer de redbook standaard op te zoeken, heb er nog niet zo heel veel geluk mee.
edit2:
In tegenstelling tot de Yellow Book standaard (voor CD-ROMs) is de redbook standaard niet te downloaden. Jammer.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 30-08-2003 22:57 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-02 22:27
Geen matches
titolchange

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

Matched: dvd, cd
Mijn mening, Ja heeft wel degelijk zin, ik praat dan even over het weergeven van een cd, en dvd geluid.

Mijn motto is, alles was je bij het lezen verliest heeft al geen kans meer om weergegeven te worden al zijn je speakers etc nog zo goed.

Ik draaide op een cd speler van philps toen upgrade naar onkyo dvd (dv sp500) En echt een duidelijk verschil in geluidskwaliteit.

Wel heb ik het analoog verbonden met m'n voorverterker, maar als je een redelijke set hebt moet je het zeker eens proberen.

Mijn set laat vrij goed horen wat je erop aansluit, en hoe goed de kwaliteit van de cd is.

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

JvS schreef op 30 August 2003 @ 22:42:
Een audio cd heeft geen datacorrectie. een datacd iets meer dan 15% van de ruimte. Een 74mindata cd is 650Mb. 74min pure 44khz 16bit stereo signaal is bijna 750Mb :).
Ze hebben zeker wel foutcorrectie! Krassen van zowat een millimeter kunnen door een CD-speler zonder interpolatie uit de foutcorrectie worden gehaald. Inderdaad heeft een data CD wel meer foutcorrectie niveaus - dat is ook logisch, want die moeten op hogere snelheid leesbaar zijn.
Enne, het is zeker niet zo dat je 1 bitflip niet zou horen!! Probeer maar eens een van de voorste bits van een sample om te keren - dat is een stap van 60dB ofzo. De echte verklaring waarom een fout meestal niet hoorbaar is, ookal gaat hij de correctie te boven, is dat je audio kan interpoleren. Bij data kan dat niet...

Verder wordt de winst in grootte ook gehaald door de groffe sector verdeling. Volgens red book hoefte een CD speler zijn pick-up slechts met een nauwkeurigheid van een halve seconde te plaatsen bij seeks!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

FFF schreef op 31 August 2003 @ 01:55:
Mijn mening, Ja heeft wel degelijk zin, ik praat dan even over het weergeven van een cd, en dvd geluid.

Mijn motto is, alles was je bij het lezen verliest heeft al geen kans meer om weergegeven te worden al zijn je speakers etc nog zo goed.

Ik draaide op een cd speler van philps toen upgrade naar onkyo dvd (dv sp500) En echt een duidelijk verschil in geluidskwaliteit.

Wel heb ik het analoog verbonden met m'n voorverterker, maar als je een redelijke set hebt moet je het zeker eens proberen.

Mijn set laat vrij goed horen wat je erop aansluit, en hoe goed de kwaliteit van de cd is.
heb je dit allemaal dubbel blind getest?

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

CyBeR schreef op 30 augustus 2003 @ 22:48:
Ik probeer de redbook standaard op te zoeken, heb er nog niet zo heel veel geluk mee.
Als je het gedeelte over foutcorrectie zocht is dit wel een mooie link:
http://www.cdrinfo.com/Se...e=Writing+Quality&index=0

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ow interessant :). Ik dacht dat audiocd echt 100% audio-data was en dat daarom loopwerken enzo zoveel invloed konden hebben :)

• FFF

FFF

j-w schreef op 31 August 2003 @ 10:55:
[...]

Dat was echt niet nodig het verschil was overduidelijk.
Een oude philips cd, tegen een nieuwe onkyo dvd.
Echt een wereld van verschil.

Moet er wel bij zeggen dat ik op een vrij goede set luister, en analoog bekabelt met v/d hul wbt etc.

Zit er nu nog aan te denken om een echte goede cd speler er bij te kopen. Eerst proberen wat het resultaat is, en of dat veel beter id als deze dvd.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Matched: spelers
j-w schreef op 31 augustus 2003 @ 10:55:
Lol... ik verwachtte ook altijd van mensen dat ze dat deden, totdat ik het zelf ging proberen. Geloof me, het is bijna niet thuis te doen!
Alleen al het feit dat verschillende spelers een verschillend uitgangsniveau geven, maakt 'kwaliteitsverschil' hoorbaar. In feite is het dan geen kwaliteitsverschil dat je hoort, maar gewoon het effect dat mensen bij lagere volumes de lage en hoge tonen missen. Voor blind testen moet de luidste van de twee spelers minder worden versterkt, en het verschil moet binnen een halve dB komen.

Nou, toen had ik dus al geen zin meer... :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Matched: spelers, dvd
Lezen we even mee?
Dan heb je het dus weer over Dolby Decoders, D/A converters en voorversterkers en dat soort dingen waar kwaliteitverschil tussen kan zijn.

Veel mensen sluiten dat ding digitaal aan, dan is er geen verschil tussen die spelers bij dvd

• FFF

FFF

JvS schreef op 31 August 2003 @ 11:17:
Lezen we even mee?

[...]

Dan heb je het dus weer over Dolby Decoders, D/A converters en voorversterkers en dat soort dingen waar kwaliteitverschil tussen kan zijn.

Veel mensen sluiten dat ding digitaal aan, dan is er geen verschil tussen die spelers bij dvd
Ja, Maar voor mij gaat het om goede stereo kwaliteit op een stereo voor versterker. Af en toe draai ik dvd, mara toch maar stereo.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Geen matches
Analoge of niet-analoge verbinding, ik heb nog nooit een wetenschappelijk vergelijk gelezen. Zoals j-w zegt, je zou het blind moeten testen. Anders blijft de discussie steeds terugkomen.

Bij gebrek aan bewijs kan ik alleen zeggen wat ik zou doen: analoog verbinden voor PCM, en digitaal voor AC3/DTS. En ik ga ook zeker geen dure speler kopen (als in meer dan 500 euro) voordat ik luidsprekers van 6000 euro heb.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Matched: spelers
Verschil bij duurdere spelers zit dan meestal ook beeldkwaliteit en de DACs.

Over het algemeen kan je zeggen dat bij goedkopere spelers de DACs van matige tot slechte kwaliteit zijn. Hoewel analoog aansluiten steeds vaker kan omdat er interne decoders aanwezig zijn, is dit bij veel goedkopere spelers geen goed idee omdat de gemiddelde DACs in een AV amp beter zijn.

Bij duurdere spelers is dit moeilijker en is het goed mogelijk dat bij analoge aansluiting het geluid beter klinkt.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

John_Glenn schreef op 31 augustus 2003 @ 10:53:
De echte verklaring waarom een fout meestal niet hoorbaar is, ookal gaat hij de correctie te boven, is dat je audio kan interpoleren. Bij data kan dat niet...
Zal dat dan niet ook gelijk deels verklaren dat audio-cd's zelfs via de digitale uitgang verschillend kunnen klinken? Afhankelijk dus van de kwaliteit waarmee de speler het signaal interpoleert en dergelijke?

Maar uiteraard is dat een verschil dat alleen met slechtere cd's te boven komt en dat karakteriseert zich weer voornamelijk in wel/geen plop's enzo horen :)

Ik heb trouwens nog een reden om af en toe de analoge aansluiting van mijn yamaha speler te gebruiken, ipv de digitale naar mijn marantz receiver... Die vieze cactus datashield beveiliging van sommige "cd's" zorgt voor een heel lelijk hortend geluid als het signaal niet analoog overgaat :/
Ik snap iig waarom ze het geen CD meer mogen noemen van philips daardoor.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ACM schreef op 31 August 2003 @ 12:01:
[...]

Zal dat dan niet ook gelijk deels verklaren dat audio-cd's zelfs via de digitale uitgang verschillend kunnen klinken? Afhankelijk dus van de kwaliteit waarmee de speler het signaal interpoleert en dergelijke?
Absoluut, data correctie met interpolatie is iets wat alle spelers doen (in het digitale deel). Ik dacht eigenlijk dat dat alle correctie was die audiocd's hadden (daarmee zat ik dus fout :)).
Maar uiteraard is dat een verschil dat alleen met slechtere cd's te boven komt en dat karakteriseert zich weer voornamelijk in wel/geen plop's enzo horen :)
Nou nee, het is interpoleren, dat kan veel of weinig gebeuren en je hoort er niet direct plops van. Het geluid wordt gewoon wat vlakker, minder dynamisch of minder gedetailleerd. Het stereobeeld kan er slechter door worden en dat soort dingen, gewoon omdat de interpolatie nét niet het echte signaal is en je dus de boel gaat afvlakken.

Plopjes enzo zou ik eerder onder de catagorie "ernstige jitter" plaatsen en dat zijn echt fouten die niet verbeterd konden worden en die krijg je pas na krassen (of een belabberde laser ofzo).

• FFF

FFF

John_Glenn schreef op 31 August 2003 @ 11:34:
En ik ga ook zeker geen dure speler kopen (als in meer dan 500 euro) voordat ik luidsprekers van 6000 euro heb.
Zou je toch eens moeten proberen, echt waar.

Wat ik eerder ook al zei, je kan nog zulke goede weergevers hebben, wat je niet uit de bron haald zal nooit weergegeven kunnen worden.

Ik heb nu een voor eind combi van ongeveer 3500 euro (2dehands gekocht) , een dvd speler van 600 euro.
En mijn speakers zijn 450 euro per stuk.

Mijn mening: Je moet eerst proberen alles uit je speaker te kunnen halen, heel veel mensen denken dat geluid alleen in een goede weergever zit, de speaker is een heel belangrijk element, maar voordat het signaal daar is moeten er eerst wat stappen genomen worden.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat ik eerder ook al zei, je kan nog zulke goede weergevers hebben, wat je niet uit de bron haald zal nooit weergegeven kunnen worden.
ooooh cliche cliche cliche! :D (stomme verstokte audiofielen :P).

Dat geld dat je in een cd/dvd speler steekt kan je veel beter in een apparaat steken waar het veel meer scheelt. Je speakers bijvoorbeeld. DVD en cd spelers zijn apparaten die het signaal voor onegveer de 100% goed weergeven, technisch en audiofiel bijna perfecte apparaten dus (let op de 'bijna').
Speakers zijn per defenitie zowle audiofiel en technisch gezien zwaar inferieur, vervormen geluid met een gerust hart een procent op 50 en klinken stuk voor stuk compleet anders. daar moet je als eerste je aandacht op richten en zoveel mogelijk budget insteken. Als je speakers hebt die jij heel mooi vind klinken en waarvan je zegt "daar kan ik het goed mee uithouden en die klinken in mijn kamer heel leuk". dan moet je eens kijken hoeveel geld je hebt en kan je aan de (veel minder belangrijke) onderdelen als een versterker en een cd-speler denken.

Dat cliche "de ketting is zo sterk als de zwakste schakel" is echt heel erg jammer, want zelfs een cd-speler van 200 euro is erg goed. Sterker nog, hij is meer dan goed genoeg om met speakers van 6000 euro te spelen. Je hoort wel verbetering (detail) als je dan een duurdere speler gaat kopen, maar het is niet "zonde" om en goedkope cd speler te hebben (zoals vaak wordt voorgesteld).

Het verschil tussen die goedkopere en die duurdere speaker is ook met die "zwakke schakel" heel erg goed te horen. Het is dus helemaal niet zo dat je een dure cdspeler nodig hebt om dure speakers te rechtvaardigen of "om alles eruit te halen" (wat veel mensen wel vinden). Bij speakers blijf je nog tot heel lang grote verschillen horen, bij cdspelers haken veel mensen af bij 500euro+ klasse :).

Conclusie: Een dure cd-speler is leuk als je speakers hebt die je goed vindt en budget over hebt om over dat soort details in te gaan zitten. Heb je dat niet, koop dan eerst de best mogelijke speakers in budget. Ga nooit goedkopere speakers kopen die je minder mooi vindt om de "bijpassende" cd-speler te kunnen kopen. Zet desnoods de twee sets neer: 1 met "slechte" cd speler en hele mooie speakers en 2 met hele mooie cd speler en goedkopere speakers die je ook mooi vind, maar wel minder mooi. Moet je opletten welke set beter klinkt :D.

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 31-08-2003 13:17 ]

• Jag
  • Laatst online: 22:55

Jag

Ik kan niet zeggen dat ik overtuigd ben van grote verschillen in geluidskwaliteit tussen cd spelers.
Dingen als "Garbage in, garbage out" en "wat je niet uit de bron haalt zal nooit weergegeven kunnen worden" zijn op zich wel waar, maar dat betekent nog niet dat je veel geld aan een cd speler hoeft te besteden/dat er grote kwaliteitsverschillen bestaan tussen cd spelers.
* Jag houdt zich meer bezig met akoestische problemen

Het enige waar ik wel benieuwd naar ben, is of er cd spelers zijn die beter omgaan met cd opnames die continu "in het rood" zitten, continu tegen of op het digitaal maximum zitten. Daar hoor ik altijd hele storende vervorming in het hoog in.

Ik heb overigens zelf een Pioneer PD505S (met zo'n geil stable platter systeem :) ), digitaal aangesloten op mijn Sony SRP-F300 DSP.

• FFF

FFF

JvS

Jouw verhaal klopt, helemaal mee eens.

Speakers zijn heel erg belangrijk daar kun je ook het beste voor gaan zitten om ze naar je eigen smaak te kiezen. Dat is gewoon zo.

Maar de vraag was heeft het zin om een betere dvd te kopen, en naar mijn mening is dat zeker aan te raden. Ik begon daarom ook over die set, als je bagger hebt staan is het absoluut zonde van je geld en kun je het beter anders besteden, maar heb je een goede setje is het zeker het proberen waard om het sowieso eens te proberen.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

't Is bij eigenlijk alles zo dat je steeds meer moet betalen voor steeds minder kwaliteitsverbetering.
Maar afhankelijk van het type apparaat/ding/etc zal die lijn veel stijler zijn. Bij een cd/dvd-speler zal die lijn vrij snel afvlakken (ik denk niet dat je veel verschil zult horen tussen een goede dvd-speler van 400 en 1000 euro), terwijl vooral bij speakers het veel minder snel afvlakt ('t verschil tussen een goede speaker van 400 en 1000 euro zal wel vrij groot zijn).

Een ander nadeel bij speakers is natuurlijk dat "beter" daar veel subjectiever zal zijn door klankverschillen dan bij dvd-spelers.
(als je veel boomy bass wilt zal een speaker met een enorme woofer 'beter' klinken dan een kleine monitor speaker die bedoelt is voor 'geluid zoals het bedoeld is' ;) )

Antwoord op de vraag in de topicstart is erg lastig te geven trouwens, voor DD en DTS zal je wel geen verschil horen, maar voor audio (cd en dvd?) is de kans dat je verschil hoort al wat aannemelijker, maar of dat verschil echt "groot" is?
Je zou dan moeten gaan luisteren, zelf zou ik zo'n aanschaf pas doen als het naast "misschien beter" ook gewoon zinvol is (bijv omdat er bepaalde typen dvd's zouden bestaan die niet meer met de huidige speler weergegeven kunnen worden (dvd-r/+r verhaal enzo bijv))

[ Voor 25% gewijzigd door ACM op 31-08-2003 14:54 ]

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Geen matches
ooooh cliche cliche cliche! (stomme verstokte audiofielen ).

....
Helemaal mee eens. Ik hou voor mezelf altijd een lijstje aan om uit te leggen aan 'audioleken' hoe ik de keten zie. Elke set, goedkoop of duur, brengt vervorming teweeg. Opgedeeld over de keten:

Speakers 75%
Versterker 20%
Bron 4%
Kabels etc. 1%

Afgezien van de akoestiek, maar dat is plaatselijk bepaald.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Geen matches
John_Glenn schreef op 31 August 2003 @ 10:53:
[...]

Enne, het is zeker niet zo dat je 1 bitflip niet zou horen!! Probeer maar eens een van de voorste bits van een sample om te keren - dat is een stap van 60dB ofzo. De echte verklaring waarom een fout meestal niet hoorbaar is, ookal gaat hij de correctie te boven, is dat je audio kan interpoleren. Bij data kan dat niet...
Je hebt gelijk. Ik doelde meer op de laatste paar bits ;)
Als dat maar een sample betreft denk ik niet dat een dergelijk verschil hoorbaar is. Maar idd, een bit aan de voorkant die verkeerd staat zal zich ontwaren als een hoorbare click.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-02 16:48

Indoubt

Always be indoubt until sure

Veel van de DVD spelers vooral de goedkopere zijn niet zo goed ontworpen voor het afspelen van audio. Het haaft bij het ontwerp gewoon niet zoveel prioriteit gehad als het video gedeelte en de gadgets en meetal worden ze ontworpen op een krap budget. Vooral de interferentie van het video gedeelte op het audiogedeelte is in den beginne onderschat. Met de betere spelers is hier vaak wel rekening mee gehouden.

Ik denk dat je verschil zult horen tussen je huidige speler en de NS-905 alhoewel ik de speler die je hebt niet ken. De 905 is een speler die ook op audiogebied heel behoorlijk preteerd en ik heb hem vaak beluisterd toen ik een nieuwe speler ging uitzoeken. uiteindelijk is het bij mij een pioneer 656A geworden vanwege de gebruikte dacs (goede burr-brown dacs) en de mogelijkheid om DVD-A af te spelen.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Jag schreef op 31 August 2003 @ 13:19:
Dingen als "Garbage in, garbage out" en "wat je niet uit de bron haalt zal nooit weergegeven kunnen worden" zijn op zich wel waar, maar dat betekent nog niet dat je veel geld aan een cd speler hoeft te besteden/dat er grote kwaliteitsverschillen bestaan tussen cd spelers.
Nee idd, volgens mij is de idee dat je relatief veel geld aan de bron moet uitgeven een beetje blijven hangen uit het LP tijdperk. Toen scheelde het wel veel, een speler van 1000 of van 2000 gulden.
CD-spelers zijn gewoon makkelijker te maken. Dus kost ook goede kwaliteit minder. Mijn idee zou zijn om wel alleen acceptabele merken met degelijk gebouwde spullen te selecteren, en dan vervolgens daarvan de speler met de prettigste afstandsbediening te nemen. Snel bedienen, das pas luistergenot!
Het enige waar ik wel benieuwd naar ben, is of er cd spelers zijn die beter omgaan met cd opnames die continu "in het rood" zitten, continu tegen of op het digitaal maximum zitten. Daar hoor ik altijd hele storende vervorming in het hoog in.
Dat hoort. Als je CD-speler daar geen raar geluid geeft is het juist niet ok. Een digitaal signaal dat tegen het plafond loopt wordt een blokgolf. Blokgolven moeten raar klinken... Als je CD-speler blokgolven 'smooth' laat klinken is hij niet nauwkeurig, rond hij de blokgolf af.
De enige juiste oplossing is een boze email naar de platenmaatschappij. Zij zetten gewoon slordige masterings op CD, waar blokgolven in zijn ontstaan.

• Jag

Jag

Dat hoort. Als je CD-speler daar geen raar geluid geeft is het juist niet ok. Een digitaal signaal dat tegen het plafond loopt wordt een blokgolf. Blokgolven moeten raar klinken... Als je CD-speler blokgolven 'smooth' laat klinken is hij niet nauwkeurig, rond hij de blokgolf af.
De enige juiste oplossing is een boze email naar de platenmaatschappij. Zij zetten gewoon slordige masterings op CD, waar blokgolven in zijn ontstaan.
Ja, ik zou niet denken dat je echt blokgolven krijgt. Een overschrijding van het digitale maximum betekent dat je in 1 keer van het analoog maximum naar minimum schiet en vervolgens weer terug (als het signaal onder het digitaal maximum komt). Een vreselijke vervorming is het gevolg, echt tien keer erger dan analoog clippen (waar jij aan refereert).
Om dat te voorkomen zullen ze wel heftige limiting gebruiken bij het masteren. Maar wat er nou precies voor zorgt dat het hoog toch zo lelijk wordt, geen idee. Maar tevens onbegrijpelijk dat ze zoiets toestaan op een (vaak ook nog erg dure) opname. Alles om de muziek maar zo hard mogelijk op dat plaatje te krijgen.

Ik heb wel eens een artikel in Pro Audio Magazine gelezen over het gebruik van dynamiek in muziek. Over hoe dat zich langzaam ontwikkelde van de middeleeuwen tot een hoogtepunt in de Barok en dat we met de hedendaagse popmuziek weer terug zijn bij de middeleeuwen.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Geen matches
Zie plaatje dat ik net in een ander topic neerknalde: John_Glenn in "Norah kraakt?" - zo'n compressed golf lijkt best wat blokvormig.

Ik wist overigens niet dat je naar het minimum zou schieten als je over het maximum gaat. Je blijft toch gewoon op een horizontale maximaal zitten dacht ik?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Geen matches
Dit artikel al eens gelezen?

blokgolf voorbeeld uit een liedje van jewel, iets extremer dan norah:

Afbeeldingslocatie: http://www.planet.nl/~hpwessel/got/jewel.png

[ Voor 35% gewijzigd door CyBeR op 01-09-2003 02:42 ]

• PM
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-12-2022

PM

Geen matches
voor 'consumenten' apparatuur kun je die verdeling zo maken ja. als je meer dan 2000 euro voor een setje neer legt vind ik de verdeleing

speakers 37.5%
versterker 35%
bron 25%
kabels etc. 7.5%

beter in de buurt komen.

Dit is een verdeling die (plus of min een paar procenten op elk onderdeel) door velen high-end bladen/kenners wordt aangehouden en waar ik het zelf ook erg mee eens ben.

Laten we lekker link gaan doen...

Verwijderd

PM schreef op 01 September 2003 @ 07:56:
voor 'consumenten' apparatuur kun je die verdeling zo maken ja. als je meer dan 2000 euro voor een setje neer legt vind ik de verdeleing

speakers 37.5%
versterker 35%
bron 25%
kabels etc. 7.5%

beter in de buurt komen.

Dit is een verdeling die (plus of min een paar procenten op elk onderdeel) door velen high-end bladen/kenners wordt aangehouden en waar ik het zelf ook erg mee eens ben.
Op deze manier zit je altijd boven je budget :) (totale som is 105%)

Verschil in loopwerken (daar gaat het hier dus om) is hoorbaar, maar alleen tussen een ultracheape cd/dvd-speler en een fatsoenlijke cd/dvd-speler. Ik geef geen prijsindicatie, omdat er ook spelers zijn in de budgetklasse die een mooi loopwerk hebben. (de door Jag in het bezit zijnde stable platter is daar een goed voorbeeld van) Dus tussen 2 topspelers zal het verschil miniem zijn, evenals het verschil tussen 2 ultrabrakke cd/dvd-spelers.
Er zijn nl. maar een paar fabrikanten van loopwerken (o.a. philip,teac, sony en pioneer) En die produceren 2 soorten cd-loopwerken goedkope: <$20,- en dure: $200 (cd-pro2 van philips) En daartussen zit niets. En dat loopwerk van $200 wordt pas ingezet in de duurste prijsklasse (die bovenladers van Northstar, VRDS van teac in Wadia's) en niet in je spelertje van €500,-
Daar komt nog bij dat alle budget dvd-spelers uitgerust zijn met een dvd-rom speler. En er zowieso geen apart loopwerk voor ontworpen is.

• Jag

Jag

John_Glenn schreef op 01 September 2003 @ 02:22:
Zie plaatje dat ik net in een ander topic neerknalde: John_Glenn in "Norah kraakt?" - zo'n compressed golf lijkt best wat blokvormig.

Ik wist overigens niet dat je naar het minimum zou schieten als je over het maximum gaat. Je blijft toch gewoon op een horizontale maximaal zitten dacht ik?
Nou, als je het positief maximum hebt bereikt dan zit je op nummer 16 nog wat en als je dan door gaat ga je naar het volgende nummer door en dat is dus het negatief maximum. Zeg maar de "helft van de 16 bits" wordt gebruikt voor het positieve deel van het analoge signaal en de andere helft voor het negatieve deel. En je kan dus in 1 keer van het positieve deel naar het negatieve deel schieten. Tenminste, zo stond het in de handleiding van mijn UltraCurve (die er trouwens ook wat van kon, digitaal clippen). Daarom klinkt digitaal clippen ook zo anders dan analoog clippen (dat staat iig vast). Dit staat overigens helemaal los van de discussie over het gebruik van heftige peak limiting op cd's zoals die van Norah en Jewel (net zoals de hele rest natuurlijk). Want daar heb je te maken met een digitale weergave van analoog clippen.
CyBeR schreef op 01 September 2003 @ 02:41:
Dit artikel al eens gelezen?

blokgolf voorbeeld uit een liedje van jewel, iets extremer dan norah:

[afbeelding]
Goh jezus zeg, dat het zo erg zou zijn had ik niet verwacht. Goed artikel trouwens, couldn't agree more. Het stukje met de CAPS illustreet zijn punt ook mooi :). Heel jammer dat we nu in een situatie terecht zijn gekomen dat iedereen het maximum aan volume uit dat cd'tje probeert te halen. Een soort padstelling, want niemand kan ermee stoppen, want dan snij je jezelf in je vingers. En ondertussen zit iedereen met die vreselijke herrie platen :|.
Na ja, gelukkig is er meer dan alleen moderne muziek, oude opnames hebben nog geen last van het LOUDER IS BETTER syndroom. Ook in de filmwereld wordt gelukkig nog veel dynamiek. Behalve dan in die trailers, my god, die zijn echt het ergste :P. Neem nou die trailer van Italian job die nu draait. Gewoon een gigantische bak herrie die je kamer inknalt. Klinkt ook echt superonnatuurlijk door de heftige compressie/limiting. Na ja, ik geloof dat ze het gebruik van zulke heftige compressie/limiting wel wat aan banden wilden leggen voor commercials. En ik hoop dat het voor de muziek een periode is die gewoon overgaat.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

apart wel dat mensen die films mixen wel doorhebben dat dynamiek mooi is en bij cd's niet. Maar ik denk dat het bij films op dvd ooit ook een keer gaat gebeuren.. Je hoort nu al veel mensen klagen dat "films zo zacht zijn".. Veel consumenten vinden een cd ook daadwerkelijk lekkerder klinken als-ie lekker hard is opgenomen.

• Jag

Jag

JvS schreef op 01 September 2003 @ 12:36:
apart wel dat mensen die films mixen wel doorhebben dat dynamiek mooi is en bij cd's niet. Maar ik denk dat het bij films op dvd ooit ook een keer gaat gebeuren.. Je hoort nu al veel mensen klagen dat "films zo zacht zijn".. Veel consumenten vinden een cd ook daadwerkelijk lekkerder klinken als-ie lekker hard is opgenomen.
Nou, een vriend van mij werkt als operateur in Figi en die hoor ik ook wel eens klagen over dat er films uitkomen die gewoon 1 grote bak herrie zijn. Maar ze hebben er ook al wat tegen: de annoyance meter. Dat ding staat bij de engineers tijdens het masteren (ofzo) en die telt zeg maar gewoon de totale hoeveelheid geluid bij elkaar op. En dat mag niet boven een bepaalde hoeveelheid komen, geweldig zo'n ding :).
Maar ik denk dat er wel een belangrijk verschil is, een bios geluidsinstallatie heeft gewoon een preset "volumestand". En als je dan een film zo mixt dat je continu tegen het maximum zit zoals met een cd, dan zit je ook continu in de 100dB+, daar heeft denk ik niemand zin in, ik niet iig.
Overigens wordt met DVD rips wel vaak compressie/limiting toegepast om het maximale eruit te halen. Idd omdat mensen DivX vaak te zacht vinden (dan zet je hem harder :+ ?). Maar dan ook nog door een of andere amateur natuurlijk, zodat je de hele film naar een pompende compressor zit te luisteren (en ja, daar ga ik dan op letten :P ) en bovendien al het leven uit de soundtrack is gehaald. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik een film afzet omdat er echt niet naar valt te luisteren. Echt domme pruts0rs zijn het |:(. Na ja, moet je maar de DVD kopen/huren :P.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

JvS schreef op 01 September 2003 @ 12:36:
De mensen die de CD's masteren weten dat ook wel degelijk. Maar de manager/producer niet. Die wil gewoon dat zijn CDtje harder klinkt dan de competitie. Films zet men namelijk niet achter mekaar op in een 5-cd speler ofzo. (Ok, filmfreaks mischien, maar die zullen niet klagen als ze het geluid wat harder moeten zetten bij de volgende film).

Aan de andere kant hebben mensen zoals ik last van mensen zoals mijn moeder. Die klaagt namelijk steeds dat m'n film te hard staat :( (explosie? geklaag. stukje met veel bass? geklaag. alleen fluitende vogeltjes? happy. erg irritant)

Pagina: 1