Toon posts:

Alleen RAID-0 volume zien

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Shuttle moederbord met Intel 915 chipset. In mijn kast heb ik 2x een Maxtor Diamondmax 10 300 GB S-ATA. Ik wil deze schijven in een RAID-0 opstelling gebruiken, aangezien de belangrijkste bestanden toch wekelijks gebackupped worden naar een Externe Maxtor OneTouch harde schijf.

Hoe zorg ik er voor dat het RAID-0 volume bij installatie 'schijf C:' wordt en dat de individuele schijven niet opduiken in 'deze computer' ?

Nu zie ik het RAID-O volume als schijf F: en de losse schijven als C: & D:

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 17:57:
Ik heb een Shuttle moederbord met Intel 915 chipset. In mijn kast heb ik 2x een Maxtor Diamondmax 10 300 GB S-ATA. Ik wil deze schijven in een RAID-0 opstelling gebruiken, aangezien de belangrijkste bestanden toch wekelijks gebackupped worden naar een Externe Maxtor OneTouch harde schijf.

Hoe zorg ik er voor dat het RAID-0 volume bij installatie 'schijf C:' wordt en dat de individuele schijven niet opduiken in 'deze computer' ?

Nu zie ik het RAID-O volume als schijf F: en de losse schijven als C: & D:
Gebruik je een RAIDcontroller of wil je dit met software raid doen?

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee eigenlijk, ik heb geen losse RAID kaart in mijn PC als je dat bedoeld, gaat via ICH6-R (hardware) en Intel Application Accelerator (software). Ook heb ik een floppy om tijdens de Windows setup via F6 de RAID-controller drivers te installeren.

• Egg
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-01 15:24

Egg

In der Schweiz jah!

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 18:07:
Geen idee eigenlijk, ik heb geen losse RAID kaart in mijn PC als je dat bedoeld, gaat via ICH6-R (hardware) en Intel Application Accelerator (software). Ook heb ik een floppy om tijdens de Windows setup via F6 de RAID-controller drivers te installeren.
dan heb je dus een onboard controller.
wat me alleen onduidelijk is, is die IAA software, das voor ide toch, niet voor s-ata??? of valt dat ook onder die ide devices (nooi in verdiept eigenlijk :S )

dat lijkt me vrij frappant zeg, Doen alle 3 de partities het ook dan? de 2 afzonderlijke, en de array? wanneer Raid-0 is geconfigureerd behoort de controller nl de 2 hdd tot 1 samen te voegen, waardoor windows dit als 1 schijf ziet. (windows ziet de controller eigenlijk)

[ Voor 52% gewijzigd door Egg op 14-01-2005 18:16 ]

MSI GX660R for the win!

Verwijderd

Topicstarter
De losse schijfen zie ik wel in deze computer, ik kan er alleen niets mee doen. De array (600 GB) kan ik wle benaderen, daar wordt Windows ook op geinstalleerd. Wat ik dus wil is de losse schijven niet zien en dat de array partitie C wordt. En ja, IAA wordt perfect samen met S-ATA drives.

Hier is een screenshotje van GamePC :
Afbeeldingslocatie: http://www.gamepc.com/images/labs/rev-matrixraid-working.png
Net al bij mij zijn schijf C en D de losse harde schijven, die niet benaderbaar zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2005 18:43 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat nou, als je probeert in een installatie via Partitoin Magic of met Windows Disk Manager de losse disken te ontkoppelen van een driveletter (je kan instellen dat de disk geen driverletter heeft daarmee), en vervolgens WIndows probeert te installeren? E.v.t. zou je nog je F:\ kunnen verwijderen in de setup, er staat toch geen kostbare data op. Als het goed is zou je dan wel een c:\ partitie aan kunnen maken op de array. :)

Verwijderd

Topicstarter
Intressante gedachtengang (eerste stuk), maar dat is me iets teveel van het goede. Ik denk dat ik Windows braaf op F: laat staan. Dan weet ik zeker dat het meteen werkt zoals het zou moeten. Jongens, erg bedankt voor de moeite!

• Egg
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-01 15:24

Egg

In der Schweiz jah!

het probleem dat windows niet op de c: partitie installeerd had ik ook met me raptors in raid-0, maar dat is opgelost door windows opnieuw te installeren, en de andere harde schijven later pas aan te sluiten, zodat i/o matig de eerste hdd-partitie op c kwam.

Ik zie Partition Magic btw altijd als een plijster op de wond :S ik los het liever dmv harde instellingen op. :/ if u know what i mean.
Het probleem is, naar ik aan mag nemen, ontstaan nadat je windows hebt geinstalleerd. Wanneer het probleem ondragelijk is, en dat lijkt me voor een echte tweakert :D , moet je toch es proberen windows opnieuw te installeren, omdat het me toch een driverkwestie lijkt. Of probeer voor de installatie ook nog je array opnieuw in te stellen.

MSI GX660R for the win!

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Als het goed is heb je bij het installeren van Windows XP kunnen kiezen op welke partitie je windows installeert. Bij het installeren dus kun je ook partities aanmaken en verwijderen. Volgens mij heb je de verkeerde partitie geselecteert, dus niet de primaire, eerste partitie.

Of Windows heeft bij de installatie de driveletters door elkaart heeft gegooid

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check eens de FAQ van dit subforum :)
Hoe zit het met de schijfletters in DOS/Windows?

De makkelijkste manier: maak een actieve en primaire partitie voor de OS op de RAID array en maak alle overige partities logisch (en dus niet primair), ook op de andere disken :)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 20-01-2005 21:29 ]

Pagina: 1